Auteur Topic: Bedenk zelf een opdracht voor seizoen 18!  (gelezen 34113 keer)

Offline Cool Cat_86

  • Forumlid
Re: Bedenk zelf een opdracht voor seizoen 18!
« Reactie #20 Gepost op: 5-03-2017, 09:53:28 »
Hunger Games klinkt wel leuk, maar wat gebeurt er dan met kandidaten die al in de eerste minuut worden afgeschoten?
Zou jammer zijn als we die dan de hele aflevering niet meer zien :(

En hoe wordt er bij deze opdracht geld verdiend?
Wat ideeën hiervoor:
- Voor elke 10 minuten (?) dat iemand in leven is wordt er bedrag x verdiend (Dan krijg je ook het dilemma of je iemand af wil schieten en wanneer. Liever zo laat mogelijk want dan wordt er meer geld verdiend, maar je wil zelf waarschijnlijk ook overleven vanwege de extraatjes.)

- Of. Van te voren moeten alle kandidaten bedrag X over alle kandidaten verdelen. Niemand weet hoe de anderen het verdeeld hebben. Het gemiddelde voor elke kandidaat wordt dan genomen als bedrag dat die kandidaat zou opleveren. Dus bijvoorbeeld Kandidaat X wordt ingeschat op 1500, 1750, 2000, 1750, 1888, 1666, 1775, 2000, 1750 en 1780 euro dan zou kandidaat X dus 1786 euro waard zijn. Kandidaat Y wordt ingeschat op 1000, 1500, 1600, 1400, 800, 1600, 750, 900, 1000, 1500 en is dus 1205 waard. Alleen het bedrag van de laatste overblijver wordt dan verdiend. Je zou ook al je geld op één persoon in kunnen zetten en dan je best gaan doen dat diegene tot het eind overblijft. Dan krijg je een nog diepere laag over bondjes en overleg wie er over zou moeten blijven tot het einde (en of je het die persoon ook gunt omdat hij/zijn misschien ook nog een persoonlijke beloning krijgt).

- (mini-)opdrachten binnen dit spel zouden natuurlijk ook geld op kunnen leveren zoals al was gesuggereerd. Denk aan raadsels, puzzels, vlot/brug bouwen, etc.

Volgens de vooruitblik bij 'de Mol' is de komende aflevering (morgen)  iets gelijkaardigs als Hunger Games. Eens kijken hoe het daar in zijn werk gaat.

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: Bedenk zelf een opdracht voor seizoen 18!
« Reactie #21 Gepost op: 6-03-2017, 23:17:07 »
Volgens de vooruitblik bij 'de Mol' is de komende aflevering (morgen)  iets gelijkaardigs als Hunger Games. Eens kijken hoe het daar in zijn werk gaat.

Je had gelijk, wat een geweldige opdracht.
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline R0m4ndu

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Bedenk zelf een opdracht voor seizoen 18!
« Reactie #22 Gepost op: 7-03-2017, 20:44:55 »
Ik zelf had ook nog wel een leuk idee als variatie op een "standaard" eliminatie. Ik heb lang niet alle seizoenen gezien dus ik ben niet zeker of  grote delen hiervan achterhaald zijn of iets dergelijks.

Je zet alle kandidaten in een grote zaal (het beste is een grote collegezaal), en je laat alle kandidaten tegelijk de test maken. Je zou ervoor kunnen kiezen om de vragen gewoon standaard in te laten vullen zonder tijdslimiet, maar je zou dus ook een tijdslimiet op de vragen kunnen zetten en dat art steeds de vragen en antwoordmogelijkheden opleest, en dat je op een knop moet drukken dat je antwoord dan doorgestuurd word. Als dit proces afgelopen, gaan  ineens de lichten uit. Art spreekt de kandidaten toe en zegt zijn standaard zinnetje "wie het minst weet ligt uit het spel behalve de mol die hoeft nooit naar huis. En legt het principe uit. Dat alle stoelen ingebouwde verlichting heeft, en dat 1 voor een een stoel groen word tot dat er nog maar 2 overzijn. Dan word er 1 vd 2 rood.

Bij een ex aequo zal er nog wel iets qua tijd moeten plaatsvinden, en dan dus weer wie er het snelste was, maar dan met alle vragen bij elkaar opgeteld.

Het spijt me als dit een dramatisch idee is en dan mogen jullie mij afmaken in de comments, maar mij leek het weleens een leuke variatie.

Offline KeyW

  • Forumlid
Re: Bedenk zelf een opdracht voor seizoen 18!
« Reactie #23 Gepost op: 7-03-2017, 22:03:28 »
Ik vind het tegelijkertijd maken van de test in één zaal een leuk idee. Echter zijn er wel meerdere laptops nodig (de testresultaten moeten met elkaar gekoppeld kunnen worden) en vraag ik me af of het gezamenlijk maken van de test voor de kijker echt iets toevoegt.

Een tijdslimiet lijkt me wel een luk idee. Kandidaten moeten wel verrast worden en het is eerlijker dan bijvoorbeeld een vrijstelling. Echter ben ik wel voorstander van de schermen bij Wie is de Mol? De schermen zijn er al vanaf seizoen 1, dus vertegenwoordigen ze ook een bepaalde traditionele waarde.

Persoonlijk heb ik ook een plan bedacht voor de executie. Na twee opdrachten (in een willekeurige aflevering) volgt een (opvallend, zeker voor de kijker) vroege executie. Na het maken van de executie wordt de kandidaten uitgelegd dat zij bepalen wie zijn/haar scherm te zien krijgt. Verspreid over een bepaald gebied of terrein zijn een aantal enveloppen te vinden. Per gevonden envelop komt er 500 euro in de pot en wordt er een joker verdient door de kandidaat die hem vindt (nodig om kandidaten tegen elkaar uit te spelen). De kandidaat die hem vindt mag bepalen wie zijn/haar scherm te zien krijgt aan het einde van het spel. Deze opdracht kan zowel op een hele drukke stad gespeeld worden, als op een mysterieuze locatie (kermis met attracties die bewegen, ondergrondse opdracht, gesloten dierentuin in het donker, verlaten fabriek kan ook maar die is al vaker teruggekomen in wie is de mol?).

Nu ik er over na zit te denken lijkt deze enigszins op de opdracht in aflevering 6 waarbij buttons gevonden moesten worden.
« Laatst bewerkt op: 7-03-2017, 22:06:15 door kwkw »

Offline R0m4ndu

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Bedenk zelf een opdracht voor seizoen 18!
« Reactie #24 Gepost op: 7-03-2017, 23:01:33 »
Ik zat zelf ook al met veel van die punten, maar ik ben het eens dat het voor de kijker weinig bijdraagt, maar wat ik vooral dit en ook afgelopen seizoenen mis is wel wat spanning, wendingen zoals wel vaker aangegeven in andere topics. In ieder geval zal ik een vorm van een speciale eliminatie zoals in De Mol wel kunnen waarderen, en ik denk dat de makers ook wel goed genoeg zijn om er nog een aspect aan toe te voegen.

Je hebt me zeker overtuigd met het behouden van het tonen van schermen!


« Laatst bewerkt op: 7-03-2017, 23:04:25 door R0m4ndu »

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Bedenk zelf een opdracht voor seizoen 18!
« Reactie #25 Gepost op: 13-03-2017, 20:39:58 »
Een veel gehoorde kritiek: de opdrachten zijn niet 'gelaagd' genoeg. Dus bij dezen een paar tips voor een gelaagde opdracht:

-Zorg dat verschillende kandidaten verschillende rollen hebben  - liefst zelfs een totaal ander soort opdracht - om de grote opdracht te doen slagen
-Zorg dat er tegenstrijdige belangen zijn voor het verdienen van geld die zowel goed als slecht uit kunnen pakken. Bijvoorbeeld een tijdslimiet versus het te verdienen bedrag kunnen verhogen.
-Zorg dat een opdracht meerdere onderdelen heeft. Dat het ene deel kan lukken, maar het nog onzeker is of de opdracht slaagt omdat er nog een ander deel volgt.
-Zorg dat de kandidaten niet weten wat er precies volgt en wat ze mee of tegen gaat zitten bij het vervolg van de opdracht (maar de Mol uiteraard wel - denk aan het cowboyschieten)
-Laat twee groepen twee verschillende opdrachten uitvoeren, die elkaar op de één of andere manier beïnvloeden (denk aan het zenuwenspel met de blinde schutters of de gans bij De Mol 4)
Aanvullingen meer dan welkom ::jaja::

En nog één van mijn kant: het lijkt me tof om een keer een opdracht te hebben die een hele aflevering duurt. Een beetje zoals de Oregon trail, maar dan met één manier om geld (effectief) te verdienen. Bijvoorbeeld een soort denkers-dromers-doeners-speurtocht. ::ok::
Had bijvoorbeeld mooi bij de finale en de verdubbbelaar gepast ::jaja:: Dat de drie finalisten dan bijvoorbeeld een gezamenlijk beginnen en dan individueel eindigen. Dan was de pot verdubbeld als de eerste niet de Mol was, maar wel binnen de tijd kwam o.i.d.
...óf niet!

Offline bigtukker

  • Forumlid
Re: Bedenk zelf een opdracht voor seizoen 18!
« Reactie #26 Gepost op: 14-03-2017, 12:33:19 »
Een deelnemer heeft een kans op een vrijstelling, maar hij/zij moet om die te verdedigen van A naar B komen zonder dat de andere kandidaten (die vrij kunnen rondbewegen) hem/haar ziet. Als hulpmiddeltje kan deze deelnemer een computertje krijgen met daarop de locaties van de medekandidaten, maar dan moeten er of veel deelnemers zijn of een smal speelterrein

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Bedenk zelf een opdracht voor seizoen 18!
« Reactie #27 Gepost op: 14-03-2017, 14:21:39 »
Zomaar een ideetje: volgend jaar na tien jaar de terugkeer van de topito's? ::nieuwsgierig::
...óf niet!

Offline Sylvain

  • Forumlid
Re: Bedenk zelf een opdracht voor seizoen 18!
« Reactie #28 Gepost op: 14-03-2017, 14:54:55 »
Ik heb vele ideeën.
Spel 1
- 4 lichten/lampen
- 8 palen elk 1 drukknop erop
- knoppen moeten op een redelijke afstand van elkaar staan (werkt mooi bij een mooie omgeving)
- 6 kandidaten die allen op een verschillend punt beginnen.
Uitleg:
Kandidaten starten verspreid over het spel. Elk licht correspondeert met 2 knoppen. Op een knop drukken activeert de corresponderende lamp, dus ofwel aan of uit. Kandidaten weten natuurlijk niet welke knop welke lamp beïnvloed (mol wel). Doordat altijd in het veld 2 knoppen over dezelfde lamp gaan worden lichten (per ongeluk) aan en uit gezet. Staan alle lichten binnen de tijd aan? Dan moeten de kandidaten daarheen rennen (lichten) en als iedereen daar binnen de tijd is met lichten aan +...euro in de pot. Belangrijke regel is dat je NIET 2 keer op dezelfde knop mag drukken. Dit zorgt ervoor dat je met elkaar moet communiceren, als je bijvoorbeeld nog een x op de knop wil drukken (moet een ander het voor je doen)

Ik doe alle ideeën maar apart dan kan het individueel beoordeelt worden. Hoop dat het zo goed uitgelegd is.

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Bedenk zelf een opdracht voor seizoen 18!
« Reactie #29 Gepost op: 14-03-2017, 14:56:10 »
Zomaar een ideetje: volgend jaar na tien jaar de terugkeer van de topito's? ::nieuwsgierig::

Eens! Maar dan ook op de manier als in 2008 (of nog iets diepzinniger) en dus niet zoals in 2013/2014.

Misschien is het leuk om ze het hele spel er in te houden. Per persoon is er één vrijstelling te verdienen. En als iemand voor de tweede keer een topo compleet maakt, gaat er geld in de pot.
« Laatst bewerkt op: 14-03-2017, 14:59:49 door Brtdm »
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Sylvain

  • Forumlid
Re: Bedenk zelf een opdracht voor seizoen 18!
« Reactie #30 Gepost op: 14-03-2017, 15:03:07 »
Spel 2: memory-variant
- 4 teams van 2 personen
- elk team is een bepaalde kleur (je kunt ook iets met dieren doen afhangend van de locatie)
- veld van 6 bij 4 (24 vakken) (6x rood/geel/blauw/groen)
Uitleg:
Elk team moet proberen 3 combinaties te maken. Je hoeft het niet per se te zien als platen die je om moet draaien, je kan het ook op creatievere manieren vormgeven. Elk team moet dit dus binnen de tijd doen en het team dat als eerst klaar is wint jokers. Per goede combinatie bijv 250 euro in de pot, waardoor er maximaal 3000 kan worden verdient. Dit is een kleine opzet je zou dit natuurlijk kunnen vergroten. Je moet als team dus eerst beide een goed vak (of iets anders) te pakken hebben om het mee te kunnen nemen, dus als je in team groen zit en je vindt een groen vak mag je daar niet meteen mee terug maar moet je wachten tot je teamgenoot ook een groen vak heeft gevonden. Wederom kan de mol hier met voorkennis zijn ding doen.

Offline Sylvain

  • Forumlid
Re: Bedenk zelf een opdracht voor seizoen 18!
« Reactie #31 Gepost op: 14-03-2017, 15:11:04 »
Spel 3:
- 4 personen
- 2 leugenaars, 2 waarzegger
- 3 vragen
Richting de finale een psychologische mindf*ck. 4 kandidaten moeten uit 4 enveloppen kiezen, dit geeft hun een rol. Als waarzegger moet je de waarheid spreken, dan levert dat 250 euro op per vraag die je naar waarheid beantwoord. De leugenaar verdient dus 250 euro per vraag dat hij/zij liegt over zijn antwoord. Het is belangrijk dat de enveloppen genummerd zijn zodat de presentator weet wie welke taak heeft. Na elke vraag geeft de presentator aan hoeveel geld er verdient is (en hoe vaak mensen zich aan hun rol houden).
Ik zou de volgende 3 vragen voorstellen (ben zeker open voor andere ideeën)
1: Wie vulde jij in bij de vorige test op de vraag is de mol een man of een vrouw?
2: Wie vulde jij in als mol bij de laatste test?
3: Ben jij de mol (hele zinnen antwoorden, dus bijv Ja, ik ben de mol).
Dit creëert de situatie dat leugenachtige kandidaten/mollen hardop zullen zeggen dat ze de mol zijn (de mol wil niet liegen want +250 en kandidaten willen juist wel liegen). Ik denk dat dit erg leuk is om over door te fantaseren wie de leugenaar en wie de waarsprekers zijn, zekers genoeg stof tot discussie op dit forum zou ik zeggen. Ik hoop alleen wel dat het dus speculatie blijft en dat er niet met zekerheid te zeggen is wie wat was (dan nog is de vraag of ze ergens eerlijk over willen zijn of niet, misschien wil een waarspreker wel helemaal niet zeggen wie hij/zij verdenkt).

Offline Sylvain

  • Forumlid
Re: Bedenk zelf een opdracht voor seizoen 18!
« Reactie #32 Gepost op: 14-03-2017, 15:17:27 »
spel 4: mastermind-variant
- 6 verschillende hesjes (of een iets anders waarmee de kandidaten kunnen lopen) met een kleur/dier/cijfer/ andere kenmerkende dingen voor de regio
- Van elk soort hesje (of iets anders) 4 stuks
- code bestaat uit 4 cijfers/kleuren/etc
- 4 kandidaten doen mee
Idee is simpel en komt van het bekende spel mastermind, waarbij je dus een code moet zijn te raden. Hiervoor heb je een beperkt aantal pogingen en na elke poging wordt gezegd hoeveel er fout/goed/op verkeerde plek staan. Mij lijkt dit erg leuk omdat de mol de code natuurlijk al weet, wat voor een leuke dynamiek zal zorgen. Je wil namelijk ook niet te obvious de regie in handen hebben als mol, meer subtiel de anderen beïnvloeden om voor iets nadeligs te kiezen.

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Bedenk zelf een opdracht voor seizoen 18!
« Reactie #33 Gepost op: 14-03-2017, 15:31:20 »
leuke ideeën Sylvain ::ok::
er was eens......

Offline Lama1997

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Bedenk zelf een opdracht voor seizoen 18!
« Reactie #34 Gepost op: 14-03-2017, 15:53:57 »
Klinkt goed! ::ok::

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Bedenk zelf een opdracht voor seizoen 18!
« Reactie #35 Gepost op: 14-03-2017, 15:57:23 »
Zomaar een ideetje: volgend jaar na tien jaar de terugkeer van de topito's? ::nieuwsgierig::
Nog even hierbij opmerken: in seizoen 8 kwamen op aflevering 1 na geen jokers voor. In aflevering 2 werden toen de topito's geïntroduceerd.
« Laatst bewerkt op: 14-03-2017, 15:59:06 door Pac »
...óf niet!

Offline RoyL

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Spelletje? It's a way of life!
Re: Bedenk zelf een opdracht voor seizoen 18!
« Reactie #36 Gepost op: 14-03-2017, 16:05:45 »
Hmm, ik vind de topito's echt bij seizoen 8 horen, zoals seizoen 13 de zwarte kokers had en seizoen 14 het rentesysteem. Van mij hoeven ze niet persé terug te komen.  :-\\

Offline DRenziboy

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Je weet wel, die rare gast ;)
Re: Bedenk zelf een opdracht voor seizoen 18!
« Reactie #37 Gepost op: 14-03-2017, 18:28:35 »
ik zat te denken aan een twist, waarbij alles wat verdiend kan worden in het gehele seizoen, al in aflevering 1 in het spel zou zitten.
klein voorbeeld:

pot: 50.000 euro
jokers: 15
vrijstellingen: 4
zwarte vrijstelling: 1

er zal dan dus slim moeten worden omgegaan met wat de kandidaten krijgen, en de pot verliest dus geld op het moment als een opdracht niet slaagt.
dit kan een demotiverend effect hebben om de pot te zien dalen, en de kandidaten aansporen om dat te voorkomen.
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?

Offline KeyW

  • Forumlid
Re: Bedenk zelf een opdracht voor seizoen 18!
« Reactie #38 Gepost op: 14-03-2017, 20:08:32 »
Beste Sylvain, zeker het mastermind spel lijkt me echt hartstikke leuk. Daarnaast lijkt de mindf*ck voor de finale me ook hartstikke leuk om te zien en dan vooral de chemie in de groep. Geloven ze elkaar of niet? De opdracht met de knoppen lijkt me ook een hartstikke leuke opdracht omdat er voor de molloten bij die opdracht echt iets uit te pluizen is. Alleen de memory-opdracht snap ik na meerdere keren lezen nog niet helemaal.

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Bedenk zelf een opdracht voor seizoen 18!
« Reactie #39 Gepost op: 14-03-2017, 20:48:30 »
je zou de vrijstelling voor de finale op de eerste dag al in het spel kunnen brengen. Die vrijstelling zou dan onderdeel van diverse spellen uit kunnen maken. Bv een spel waarbij je verplicht wordt om die vrijstelling in te zetten, door te geven aan een medekandidaat, in te ruilen voor iets, noem maar op.
er was eens......