Auteur Topic: Bedenk zelf een opdracht voor seizoen 18!  (gelezen 34135 keer)

Offline hetoord

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Kleurenblind? Ik?
Re: Bedenk zelf een opdracht voor seizoen 18!
« Reactie #40 Gepost op: 14-03-2017, 21:31:45 »
Ja! Dat lijkt me ook al een tijdje (zou willen zeggen jááren ;D) een hele leuke twist. Eerste opdracht: een vrijstelling. Niet zomaar een vrijstelling, maar de finale vrijstelling. Moet je natuurlijk nog wel de halve finale halen...

Verder bordurend op Sylvains master mind idee: er is een stormbaan, een parcours of iets anders wat de kandidaten individueel moeten doen. In plaats van een code met kleuren en posities moeten de kandidaten de stormbaan afleggen. Per speelbeurt leggen vier van de zes kandidaten de stormbaan één voor één af. De volgorde van snelst naar langzaamst vormt de code voor die speelbeurt, en dan krijgen ze te horen of ze dichtbij de juiste code zitten.

De mol kan dan natuurlijk mollen door de verkeerde kandidaten de stormbaan op te sturen, maar ook door sneller of langzamer te gaan dan anderen, waardoor de volgorde niet meer klopt. Het lijkt me het leukst als de kandidaten geen klok hebben, dus dat ze moeten inschatten of de volgorde van snel naar langzaam nog wel klopt.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, merk dat ik het lastig vind om het uit te leggen. ;D

Offline Sven.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Bedenk zelf een opdracht voor seizoen 18!
« Reactie #41 Gepost op: 14-03-2017, 23:27:08 »
spel 4: mastermind-variant
- 6 verschillende hesjes (of een iets anders waarmee de kandidaten kunnen lopen) met een kleur/dier/cijfer/ andere kenmerkende dingen voor de regio
- Van elk soort hesje (of iets anders) 4 stuks
- code bestaat uit 4 cijfers/kleuren/etc
- 4 kandidaten doen mee
Idee is simpel en komt van het bekende spel mastermind, waarbij je dus een code moet zijn te raden. Hiervoor heb je een beperkt aantal pogingen en na elke poging wordt gezegd hoeveel er fout/goed/op verkeerde plek staan. Mij lijkt dit erg leuk omdat de mol de code natuurlijk al weet, wat voor een leuke dynamiek zal zorgen. Je wil namelijk ook niet te obvious de regie in handen hebben als mol, meer subtiel de anderen beïnvloeden om voor iets nadeligs te kiezen.


Zat dit niet al in seizoen 11 met wel/niet schermen tonen?
WIDM-Pool: 2013 #346 - 2014 #206 - 2015 #194 - 2016 #72 - 2017 #93 - 2018 #82 - 2019 #135 - 2020 #3 - Renaissance #92

Offline Sylvain

  • Forumlid
Re: Bedenk zelf een opdracht voor seizoen 18!
« Reactie #42 Gepost op: 15-03-2017, 11:17:58 »
Beste Sylvain, zeker het mastermind spel lijkt me echt hartstikke leuk. Daarnaast lijkt de mindf*ck voor de finale me ook hartstikke leuk om te zien en dan vooral de chemie in de groep. Geloven ze elkaar of niet? De opdracht met de knoppen lijkt me ook een hartstikke leuke opdracht omdat er voor de molloten bij die opdracht echt iets uit te pluizen is. Alleen de memory-opdracht snap ik na meerdere keren lezen nog niet helemaal.

Bedankt voor de complimenten! Memory is normaal gesproken een spel waarbij je 2 goeie combinaties om moet draaien (ik neem aan dat je dit spel kent), en dan een setje hebt. Anderen draaien ook steentjes om die jij zelf kan gebruiken. Zo zie ik memory ook voor me in wie is de mol, iedereen speelt als bijv. een kleur en moet dan met zn tweeën beide een goed vakje vinden die je daarna terug kan brengen. wie als eerst 3 combinaties maakt wint bijv beide 2 jokers, en per goede combinatie als groep binnen de tijd +250 euro. Stel je dus voor dat al deze vakjes met verschillende kleuren in een veld van 4 bij 6 liggen (6x groen, 6xblauw, 6x rood, 6x geel), die liggen op de kop natuurlijk dus je moet die zelf omdraaien. Nou lijkt het me persoonlijk leuker als je niet letterlijk met megastenen doet die op de grond liggen maar daar iets originelers voor kan verzinnen, denk aan een licht dat in een bepaalde kleur gaat branden als je erop drukt. Je mag dus als team alleen je eigen kleur pakken. Hoop dat het zo duidelijk is  :)

Offline Sylvain

  • Forumlid
Re: Bedenk zelf een opdracht voor seizoen 18!
« Reactie #43 Gepost op: 15-03-2017, 11:22:03 »
Ja! Dat lijkt me ook al een tijdje (zou willen zeggen jááren ;D) een hele leuke twist. Eerste opdracht: een vrijstelling. Niet zomaar een vrijstelling, maar de finale vrijstelling. Moet je natuurlijk nog wel de halve finale halen...

Verder bordurend op Sylvains master mind idee: er is een stormbaan, een parcours of iets anders wat de kandidaten individueel moeten doen. In plaats van een code met kleuren en posities moeten de kandidaten de stormbaan afleggen. Per speelbeurt leggen vier van de zes kandidaten de stormbaan één voor één af. De volgorde van snelst naar langzaamst vormt de code voor die speelbeurt, en dan krijgen ze te horen of ze dichtbij de juiste code zitten.

De mol kan dan natuurlijk mollen door de verkeerde kandidaten de stormbaan op te sturen, maar ook door sneller of langzamer te gaan dan anderen, waardoor de volgorde niet meer klopt. Het lijkt me het leukst als de kandidaten geen klok hebben, dus dat ze moeten inschatten of de volgorde van snel naar langzaam nog wel klopt.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, merk dat ik het lastig vind om het uit te leggen. ;D

Leuk idee! Ik zie op zich die spellen los van elkaar (mastermind en jouw inbreng), ik denk dat jouw spel bijv geschikter is voor 5/6 mensen. Vind het een leuk idee dat je allemaal een parcour af moet leggen (met onderweg bijv jokers/zw vrijstelling) en dat de opdracht alleen lukt als de tijden oplopend zijn (nummer 1 is het snelst, nummer 5 is het traagst). Of je doet simpelweg dat je onderweg geld kan pakken en dat dit geld uiteindelijk alleen verdient wordt als de uiteindelijke tijden oplopend zijn.

Offline KeyW

  • Forumlid
Re: Bedenk zelf een opdracht voor seizoen 18!
« Reactie #44 Gepost op: 15-03-2017, 18:33:50 »
Bedankt voor de complimenten! Memory is normaal gesproken een spel waarbij je 2 goeie combinaties om moet draaien (ik neem aan dat je dit spel kent), en dan een setje hebt. Anderen draaien ook steentjes om die jij zelf kan gebruiken. Zo zie ik memory ook voor me in wie is de mol, iedereen speelt als bijv. een kleur en moet dan met zn tweeën beide een goed vakje vinden die je daarna terug kan brengen. wie als eerst 3 combinaties maakt wint bijv beide 2 jokers, en per goede combinatie als groep binnen de tijd +250 euro. Stel je dus voor dat al deze vakjes met verschillende kleuren in een veld van 4 bij 6 liggen (6x groen, 6xblauw, 6x rood, 6x geel), die liggen op de kop natuurlijk dus je moet die zelf omdraaien. Nou lijkt het me persoonlijk leuker als je niet letterlijk met megastenen doet die op de grond liggen maar daar iets originelers voor kan verzinnen, denk aan een licht dat in een bepaalde kleur gaat branden als je erop drukt. Je mag dus als team alleen je eigen kleur pakken. Hoop dat het zo duidelijk is  :)

Ik begrijp het al een stuk beter. Iets wat ik me wel af vraag: Zien de kandidaten elkaars keuzes?

Offline Sylvain

  • Forumlid
Re: Bedenk zelf een opdracht voor seizoen 18!
« Reactie #45 Gepost op: 16-03-2017, 13:13:50 »
Ik begrijp het al een stuk beter. Iets wat ik me wel af vraag: Zien de kandidaten elkaars keuzes?
Het is heel dynamisch in de zin dat iedereen tegelijk bezig is met goeie setjes maken, daardoor kun je of kamikaze naar goede vakken zoeken of je let op wat anderen doen. Je moet je voor je zien dat dit dus op een veld gespeeld wordt, waarbij mensen langs elkaar rennen, chaos dus.

Offline KeyW

  • Forumlid
Re: Bedenk zelf een opdracht voor seizoen 18!
« Reactie #46 Gepost op: 17-03-2017, 17:28:45 »
Dankjewel voor de uitleg, lijkt me een leuke opdracht

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Bedenk zelf een opdracht voor seizoen 18!
« Reactie #47 Gepost op: 19-03-2017, 15:43:19 »
Is het niet een keer leuk om een seizoen te doen met allemaal opdrachten die in eerdere seizoenen zijn gedaan? Elke aflevering heeft dan bijv. een seizoen als thema.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Grenouille

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Keep Portland Weird
Re: Bedenk zelf een opdracht voor seizoen 18!
« Reactie #48 Gepost op: 19-03-2017, 16:04:28 »
Kennen jullie dat verschrikkelijke dobbelspel waar je als kind na sinterklaas-geloof aan onderworpen werd? 1 is een cadeautje pakken, 2 is er een wegleggen, 3 is ruilen, enzovoort. De regels zijn simpel, maar het lijkt me een prima idee om dat te doen met jokers, (zwarte) vrijstelling, misschien een negatieve joker (hebben we die al eens gehad? Zouden verplicht ingezet moeten worden, -1 vraag goed op de test. Dan wordt er misschien wat meer om de jokers gestreden). Kijken hoe leuk de groep daaronder blijft ;)

Offline R0m4ndu

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Bedenk zelf een opdracht voor seizoen 18!
« Reactie #49 Gepost op: 19-03-2017, 22:45:36 »
Als we met de Hungergames van de mol toch film ideeën gaan gebruiken waarom dan niet het concept van Circle gebruiken. In Circle word een groep mensen opgesloten in een ruimte opgesteld in een Cirkel. Elke 2 minuten moet 1 van de kandidaten geëlimineerd worden. Dat word bepaald door wie de meeste stemmen krijgt (elke kandidaat krijgt 1  stem om iemand te proberen te elimineren). Gedurende die 2 minuten mogen ze overleggen wie geëlimineerd wordt. Uiteindelijk blijft er 1 kandidaat over, en die wint. Wat er bij een gelijke stand gebeurt ben ik even vergeten..
Dit zou eventueel direct op het begin kunnen dat de 10 kandidaten direct in ''de Circle'' terechtkomen. Wat er dan moet gaan gebeuren, en waar voor gespeeld moet worden ben ik nog niet helemaal uit. Het zou ook kunnen om dit als spel voor de vrijstelling van de finale te doen. Stel al zou de mol het spel winnen, dan gaat er een bepaald bedrag uit de pot 3-5k ofzo. Dat horen we natuurlijk pas in de ontknoping. Of gewoon op het zelfde tijdstip als The Hungergames in de mol. Ik ben er nog niet helemaal over uit.

Ik zelf denk dat dit een leuke spannende mindfk opdracht kan zijn, als hij goed wordt uitgewerkt door de WIDM crew!!
« Laatst bewerkt op: 19-03-2017, 22:50:09 door R0m4ndu »

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Bedenk zelf een opdracht voor seizoen 18!
« Reactie #50 Gepost op: 21-03-2017, 22:21:58 »
Twee in elkaar overlopende opdrachten, toevallig beiden geïnspireerd op seizoen 1. :)

Opdracht 1: een wedstrijd hardlopen/zwemmen/fietsen of een soortgelijke uitdaging. De keten is zo sterk als de zwakste schakel: de laatste persoon moet binnen de tijd binnen zijn om het geld te verdienen. Eventueel kan er onderweg de inzet van de opdracht tijdens de route verhoogd worden, uiteraard weer ten kostte van de tijd.

Maar de kandidaten hebben ook individueel belang: wie als eerste de eindstreep bereikt, krijgt het makkelijker bij opdracht 2.
Opdracht 2 is namelijk een opdracht waarin iedereen een individuele uitdaging krijgt. Degene die als eerste over de finish kwam, krijgt een makkelijke of zelfs leuke opdracht, terwijl de laatste persoon de zwaarste uitdaging krijgt. Uitdagingen kunnen bijvoorbeeld gaan van het kaliber:
1. 'Ga aan de slag als taartenbakker in de banketbakker'
2. 'Treed op als Elvis'
3. 'Eet een tor'
4. 'Haal de hondenbelasting op bij mensen met van die waakhonden'
5. 'Zit een uur in een kooi met vogelspinnen'
6. En voor de laatste nog iets akeligers. >:D
Hoe ver de inspiratie ook maar reikt. Voorwaarde is dat de opdrachten 100% haalbaar zijn op wilskracht, maar niet alle opdrachten even 'leuk' zijn.
« Laatst bewerkt op: 21-03-2017, 22:28:46 door Pac »
...óf niet!

Offline DRenziboy

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Je weet wel, die rare gast ;)
Re: Bedenk zelf een opdracht voor seizoen 18!
« Reactie #51 Gepost op: 22-03-2017, 22:08:38 »
Twee in elkaar overlopende opdrachten, toevallig beiden geïnspireerd op seizoen 1. :)

Opdracht 1: een wedstrijd hardlopen/zwemmen/fietsen of een soortgelijke uitdaging. De keten is zo sterk als de zwakste schakel: de laatste persoon moet binnen de tijd binnen zijn om het geld te verdienen. Eventueel kan er onderweg de inzet van de opdracht tijdens de route verhoogd worden, uiteraard weer ten kostte van de tijd.

Maar de kandidaten hebben ook individueel belang: wie als eerste de eindstreep bereikt, krijgt het makkelijker bij opdracht 2.
Opdracht 2 is namelijk een opdracht waarin iedereen een individuele uitdaging krijgt. Degene die als eerste over de finish kwam, krijgt een makkelijke of zelfs leuke opdracht, terwijl de laatste persoon de zwaarste uitdaging krijgt. Uitdagingen kunnen bijvoorbeeld gaan van het kaliber:
1. 'Ga aan de slag als taartenbakker in de banketbakker'
2. 'Treed op als Elvis'
3. 'Eet een tor'
4. 'Haal de hondenbelasting op bij mensen met van die waakhonden'
5. 'Zit een uur in een kooi met vogelspinnen'
6. En voor de laatste nog iets akeligers. >:D
Hoe ver de inspiratie ook maar reikt. Voorwaarde is dat de opdrachten 100% haalbaar zijn op wilskracht, maar niet alle opdrachten even 'leuk' zijn.

lijkt me juist leuk als alleen de laatste kandidaat een leuke opdracht krijgt en dan de rest, aflopend van volgorde binnenkomst steeds minder leuke opdrachten.
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?