Auteur Topic: Feedback topic seizoen 18  (gelezen 14519 keer)

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Feedback topic seizoen 18
« Reactie #20 Gepost op: 11-03-2018, 15:01:18 »
Ik denk dat Hulpmol hierboven een uitstekende analyse heeft gegeven, waaraan ik in mijn enige bericht van dit jaar nog het volgende zou willen toevoegen.

Dit seizoen heeft me na de teleurstellingen van de afgelopen jaren - alleen maar aangewakkerd door het scherpe contrast met de Vlaamse versie - op een prettige wijze verrast. De groep was goed gecast - al gunde ik Ron en vooral Jean-Marc een waardiger vertrek - en voor het eerst in vele jaren leken de kandidaten werkelijk meer bezig met het spel dan het profileren van zichzelf om daar buiten WIDM om van te kunnen profiteren. Jan blijkt een adequate en vooral leuke mol te zijn geweest. Hoewel hij mede door de montage erg uit de wind werd gehouden, pleit het feit dat Olcay volledig overtuigd was van haar keuze voor Ruben dat Jan ook in de groep nauwelijks werd verdacht, wat zonder meer een indrukwekkende prestatie is.

In het algemeen heeft het programma nog wel last van een aantal punten die hier in het verleden al aan de orde zijn geweest:

* Show, don't tell is een oude toneel- en televisiewet die de makers nogal eens in de wind lijken te slaan. Met dank aan de zegeningen van de moderne techniek (HD-camera's, drones) worden we getrakteerd op glorieuze opnamen, schitterende plaatjes en haarscherpe panorama's. Is het dan werkelijk nodig dat we de kandidaten bij elke opdracht horen en zien zeggen dat ze in 'een fastaaaastisch mooi landschap' terechtkwamen en voor 'een heeeeel mooi oud gebouw' door Art werden toegesproken? Dat geëxalteerde commentaar, in vaak behoorlijk clichématige zinnen, snoept m.i. onnodig kostbare tijd af van de tijd die aan de opdrachten besteed kan worden.

* Het aantal jokers, vrijstellingen van welke kleur dan ook en andere hupsafladder bleef dit keer gelukkig binnen de perken, wat heel positief is. Daar stond echter een overdadig gebruik van mingeld tegenover, wat ik iets minder geslaagd vond. De pot stond op den duur zelfs negatief, wat Art de kans gaf onuitstaanbaar te glunderen, maar het pakken van mingeld komt soms over als een gemakzuchtige truc om de pot 'spectaculair' of 'historisch' laag te houden, terwijl dat lang niet altijd de verdienste van de mol blijkt te zijn.

* Dit is een persoonlijke irritatie, waarvan ik weet dat er weinig aan gedaan kan (of zal) worden, maar de 'heimelijke overlegjes' over bondjes of verdenkingen of het delen van jokers tussen de kandidaten komen dikwijls onnatuurlijk over - omdat ze bewust (na)gespeeld worden voor de camera's. Ik snap dat BN'ers, en dan vooral zij die gewend zijn op toneel of televisie op te treden, makkelijker te regisseren zijn, maar zulke toneelstukjes gaan ten koste van de geloofwaardigheid en vooral de realiteit van het programma.

* Ik schaar me volledig achter de critici van de live finale. Het was ongetwijfeld heel leuk om daar in het Vondelpark in de regen te staan joelen (terwijl in de studio voornamelijk oud-kandidaten, familie en ander geselecteerd publiek zat), maar voor de televisiekijker voegde het niet alleen weinig toe, het slurpte zelfs kostbare tijd op voor een afgewogen terugblik. Ook is het contrast met de strak vormgegeven, bijna óvergeregisseerde (zie vorige punt) afleveringen erg groot: we hoorden nu halve regieaanwijzingen en mensen door Arts uit het hoofd geleerde praatjes heenschreeuwen. Het geginnegap en licht hysterische commentaar van de kandidaten aan tafel bleef nu tot een minumum beperkt, maar toch schoot er onvoldoende tijd over om alle molacties in beeld te brengen. Dat alles maakt dat ik heimwee blijf houden naar kasteel Keukenhof in Lisse.
Het hier te berde gebrachte argument dat de kijkcijfers anders uitwijzen, zegt mij niet zo veel: zouden die overigens fantastische kijkcijfers niet veeleer het gevolg zijn van het feit dat WIDM een enorme buzz genereert en dit gewoon een heel goed seizoen was, waarin het tot op het laatst onduidelijk bleef wie de mol was? Ik maak mij sterk dat slechts weinigen naar de finale hebben gekeken juist omdat die live was, zoals nu soms wordt gesuggereerd.
« Laatst bewerkt op: 11-03-2018, 15:17:52 door Michmol »
Woosie down?

Offline Whiskers

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Feedback topic seizoen 18
« Reactie #21 Gepost op: 11-03-2018, 15:05:11 »
Ik sluit me aan bij de analyse van Hulpmol  ::jaja::

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Feedback topic seizoen 18
« Reactie #22 Gepost op: 11-03-2018, 15:15:27 »
* Dit is een persoonlijke irritatie, waarvan ik weet dat er weinig aan gedaan kan (of zal) worden, maar de 'heimelijke overlegjes' over bondjes of verdenkingen of het delen van jokers tussen de kandidaten komen dikwijls onnatuurlijk over - omdat ze bewust (na)gespeeld worden voor de camera's. Ik snap dat BN'ers, en dan vooral zij die gewend zijn op toneel of televisie op te treden, makkelijker te regisseren zijn, maar zulke toneelstukjes gaan ten koste van de geloofwaardigheid en vooral de realiteit van het programma.

Ik wil hier op inpikken dat ik daar ook van cringe op bepaalde momenten. Het hoogtepunt is daar nog altijd dat we Sigrid aan een open deur zien luisteren. Dat moment ziet er zo gemaakt uit.
Dit jaar hadden we zo'n moment met Stine aan een deur, maar dat viel gelukkig beter mee.

Echter, ik heb op aanraden van iemand op dit forum deze week eens geluisterd naar een gesprek dat iemand had met Frits Huffnagel over de making of van dit programma (lengte: 52:35) en blijkt dat kandidaten die een bondje willen sluiten ook gewoon effectief een productielid daarvan op de hoogte moeten brengen.
De bondjes die gesloten worden zijn dus echt, maar het spontane wordt he-le-maal weggehaald zo uiteraard.

Ik zet het toch niet in mijn overzicht omdat ik denk dat het ook niet anders gaat.

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Feedback topic seizoen 18
« Reactie #23 Gepost op: 11-03-2018, 15:23:33 »
Ik kan mij wel vinden in de uitvoerige reacties van Hulpmol en Michmol.

De opening was spectaculair, dat de kandidaten zoals vanouds meer gefocust waren op het geld en minder op genepmol is fijn om te zien. Zo ook hoe jokers/vrijstellingen en de zwarte vrijstelling binnen de perken bleven. Maar inderdaad met mingeld is het gemakkelijk mollen, iets te gemakkelijk. Daarbij weet je natuurlijk makkelijker een historische lage pot te behalen wanneer er sinds jaar en dag steeds minder geld te verdienen valt per opdracht/serie in zijn geheel. Na twee jaar geen ontknoping bij Vondel CS meer te hebben bijgewoond na de eerste keer besloot ik gisteren omwille van het live onthullen toch heen te gaan. Welnu dat doe ik in het vervolg niet meer. Het is mij te massaal en casual geworden waarbij gezelligheid voorop staat van duidelijkheid krijgen over molacties. Dat staat inderdaad in schil contrast met een misschien over geregisseerde bijeenkomstaflevering zoals in Lisse van weleer. Ook had ik mij verheugd op een terugspoelfilmpje zoals met Patrick Stoof, wat mij een gelijk aan de opening spectaculairdere manier zou zijn om Jan als mol te tonen. Want dat ie keer op keer (zelfs bij Stine die nee zei) langs liep zonder vermomming was naast beginnen in 5 landen wel de troef van dit seizoen  ::bravo:: En natuurlijk moet je niet kijken hoe de zuiderburen het doen, want elke serie is weer anders. Maar wat wel nuttig is om over te nemen; toon aan per opdracht wat de juiste oplossing is via een voice-over van Art. En schrap dan inderdaad de overbodige stukken waarin kandidaten oeh en aah zeggen op al het moois wat ze onderweg tegen komen. Dat geeft ons als kijker duidelijkheid wat er nu nog vaak aan ontbreekt.

Los hiervan om op een positieve manier af te sluiten: jullie weten altijd weer een gevarieerde groep samen te stellen, prachtige landen en locaties te scouten en het adembenemend mooi in beeld te brengen. Doe zo voort, dat zit al jaren meer dan goed.  ::ok::
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Feedback topic seizoen 18
« Reactie #24 Gepost op: 11-03-2018, 15:34:52 »
Tja, ik vind het persoonlijk toch wel leuk om bondjes gesloten zien worden, dus ik kan me heel goed voorstellen dat ze er eerst een cameraman bijhalen en dan het bondje pas sluiten. Je ontkomt niet aan 'gemaakte' opnames denk ik.

Ik vond het een heel goed seizoen. Ik heb nog steeds niet alle afleveringen gezien (zo onhandig, zaterdagavond), maar ik ben wel op zondag vaker een aflevering alsnog gaan kijken dan de afgelopen paar jaar.

Een heel goede mol en fanatieke kandidaat, juist door zijn fanatisme werd het spel hard volgens mij (zoals Olcay vertelde, dat Jan echt kon mopperen als ze het weer eens slecht gedaan hadden). In aflevering 2 was het mij bijna te hard, aan de ontbijttafel, toen Loes, Jan en JM later aanschoven en hoe ze elkaar ondervroegen, de trieste aanblik van de eenzame Ron... Maar dat harde maakte het seizoen wel.
Kan me voorstellen dat het voor de makers ook afwachten is hoe de wisselwerking tussen de kandidaten is. Ze zetten ook maar wat mensen bij elkaar... heel goede casting dit jaar!

Veel opdrachten waren erg geslaagd, een enkele wat minder. Ik snap de kritiek op de maneschijn-opdracht maar ik vond het zelf een prachtige locatie, heel mooi dat juist daar een opdracht werd gespeeld. Sowieso verraste Georgie me, wat een prachtig land, wat een mooie locaties zijn er weer gevonden.

Erg fijn ook dat er minder items te verdienen waren. Die vertrouwensopdracht vond ik, van wat ik gezien heb, het minst interessant, zoiets boeit mij gewoon niet. Geef mij maar opdrachten zoals het raften, waarbij het forum aan het puzzelen slaat over wie welk land en welke kleur, heerlijk dat juist dan niet duidelijk is wie plus- en wie mingeld heeft ingebracht.

Gelukkig ook niet veel alles of niets opdrachten en geen veiling. Fijn :D

Fantastische opening natuurlijk, en geweldig geheim gehouden ::ok::

Fijn dat er geen overduidelijke hint was, wat mij betreft worden de hints helemaal weggelaten :P

Ik snap de keuze voor een live-finale als je let op het grote publiek, en ik snap ook als gevolg daarvan het tonen van maar een beperkt aantal molacties, maar ik zou heel graag achteraf, via de site of zo, van de Mol iets willen horen over iedere opdracht. Helemaal niet erg als hij dan ergens tussendoor zou zeggen 'deze opdracht was lastig te mollen dus geen molactie te vertellen', als we van de andere opdrachten dan maar wel zien op welke manier hij heeft geprobeerd te mollen en waarom dat wel of niet gelukt is.
Ik vond Art het dit jaar ook beter doen in de live-finale ::ok:: Eerder vond ik hem wel eens wat minder geschikt voor live-programma's.

Over Moltalk na de afleveringen: geen minuut van gezien. De Moltalk vooraf wel, en dat vond ik zeer matig.
Keep calm and eat chocolates!

Offline Nigel

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Realitynet's Song Contest Helsinki 2017
Re: Feedback topic seizoen 18
« Reactie #25 Gepost op: 11-03-2018, 15:41:45 »
Rick wat een geweldig seizoen! Jullie zullen wel gelachen hebben van al onze verdenkingen.. Jan heeft ons ingepakt met zijn fanatisme, hij is bijna nooit de hoofdverdachte geweest van iemand. Pas in aflevering 10 hebben de meeste mensen de juiste Mol gekozen op de App. Wat waren er leuke opdrachten en zeker het begin was spectaculair! Ook een super leuke, veelzijdige groep kandidaten. Natuurlijk heeft Mol Jan Versteegh ook een zeer grote bijdrage geleverd aan dit seizoen, al zijn gewaagde molacties vlak voor de ogen van de kandidaten. Zeer geslaagd seizoen. Kan niet wachten op seizoen 19!  ::bravo:: ::bravo:: ::bravo:: ::bravo::
Mijn Mollen; 2015: Carolina Dijkhuizen, 2016: Taeke Taekema, 2017: Thomas Cammaert, 2018: Simone Weimans

Offline RICKDEMOL

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • -
Re: Feedback topic seizoen 18
« Reactie #26 Gepost op: 11-03-2018, 15:43:44 »
Vergeef me dat ik hier niet een compleet epistel neer ga pennen, maar ik wil alleen maar zeggen dat ik het geweldig knap vind dat na bijna twintig jaar de rek er nog allerminst uit lijkt wat betreft de keuzes voor landen/decors en die van originele opdrachten (met als kers op de taart natuurlijk de 'twist' in aflevering 1). Natuurlijk, sommige opdrachten zoals 'Maneschijn' waren wat minder geslaagd maar niet elke opdracht kan even geweldig, origineel en meeslepend zijn.

Wellicht dan toch een punt van kritiek:

Ik had het idee dat er in vergelijking met voorgaande seizoenen té veel aanwijzingen waren die pas gisteren aan het licht kwamen. Natuurlijk is het logisch dat je zaken op een bepaalde manier monteert dat je het antwoord op de vraag niet gedurende het seizoen op een presenteerblaadje aangeboden krijgt, maar dit seizoen was het naar mijn idee inderdaad wel extra moeilijk gemaakt.

Natuurlijk versta ik dat de makers zitten in een behoorlijk lastige spagaat zitten, daar ze langs de ene kant te maken hebben met de kijkers die alleen op de zaterdagavond een uurtje kijken en die ze het niet al te lastig willen maken om de Mol te ontmaskeren en langs de andere kant met de fanatiekelingen voor wie ze het juist wel heel moeilijk willen maken omdat die alles tot op het bot toe uitpluizen, vooral na 'Mol CF Klaas' voor twee jaar geleden.
« Laatst bewerkt op: 11-03-2018, 15:46:56 door RICKDEMOL »
'Deze mensen zijn echt ROEKOE!'

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Feedback topic seizoen 18
« Reactie #27 Gepost op: 11-03-2018, 15:46:25 »
Natuurlijk, sommige opdrachten zoals 'Maneschijn' waren wat minder geslaagd maar niet elke opdracht kan even geweldig, origineel en meeslepend zijn.

Less is more. Wat mij betreft doen we maar 17 opdrachten per seizoen (1 in aflevering 1 en de dan 2 opdrachten van 25 minuten in de andere afleveringen), maar zijn ze allemaal van een degelijk niveau.

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Feedback topic seizoen 18
« Reactie #28 Gepost op: 11-03-2018, 15:53:34 »
Oh ja, iemand anders schreef het al, maar ik wil het nog een keer herhalen: ik vind afvallen in aflevering 1 zo sneu... Je hebt nog maar zo weinig info gekregen en dan moet je op basis daarvan naar huis. Wat mij betreft valt er voortaan pas in aflevering 2 iemand af, dan maar geen groepsvrijstellingen meer.

Heel fijn trouwens dat er geen finalevrijstelling was dit jaar ::ok::
Keep calm and eat chocolates!

Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Feedback topic seizoen 18
« Reactie #29 Gepost op: 11-03-2018, 16:13:49 »
Het meeste is al gezegd, maar toch:

Positief:
Leuke kandidatengroep.
Weinig jokers en vrijstellingen.
Weinig onhaalbare opdrachten.
De start in vijf landen en daarna door naar Georgië, een land waar ik heel weinig van wist.
Minkokers bij 'Geldstroom' waren niet evenveel waard als de pluskokers.

Negatief:
De manier waarop Ron eruit gebonjourd werd.  ::ohno:: Acht van de negen anderen nog niet eens ontmoet en daarna eigenlijk geen echte kans hebben om terug te keren.
De livefinale en live-ontknoping. Het praatje van Art werd steeds onderbroken. We hebben de eerste reactie van de kandidaten die niet in de finale stonden niet gezien. Er werd veel tijd verspild aan het praten met het publiek (negeer die mensen gewoon). Niet alle molacties zijn getoond (aflevering 3 is zelfs helemaal overgeslagen). Geen verborgen aanwijzingen in de uitzending. Doe aflevering 10 gewoon weer zoals in seizoen 1 t/m 14.

Oh ja, iemand anders schreef het al, maar ik wil het nog een keer herhalen: ik vind afvallen in aflevering 1 zo sneu... Je hebt nog maar zo weinig info gekregen en dan moet je op basis daarvan naar huis. Wat mij betreft valt er voortaan pas in aflevering 2 iemand af, dan maar geen groepsvrijstellingen meer.
Dit inderdaad. Zo heeft de eerste afvaller meer kunnen meemaken en wordt de eerste executie niet zo'n loterij. Zo zie je als kijker ook meer van de eerste afvaller.
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline Convans

  • Forumlid
Re: Feedback topic seizoen 18
« Reactie #30 Gepost op: 11-03-2018, 20:35:32 »
De eerste opdracht was meteen de beste van het hele seizoen,  wat wel logisch is ook. De rest van de opdrachten was in stijgende lijn, maar ik mis nog altijd opdrachten met verschillende lagen. Psychologische spelletjes komen te weinig aan bod. Het gaat wat mij betreft iets teveel over de mooie locatie terwijl je beiden kan combineren.

Dus over de opdrachten ben ik nog altijd niet helemaal tevreden, er is veel meer potentieel. De rest van het seizoen was wel geweldig. Perfecte mix van kandidaten, een zeer mooi molland, goeie mix tussen stad en natuur en een prachtige mol. Voor het eerst weer met veel plezier uitgekeken naar iedere zaterdag en dat kwam deels door die geweldige eerste aflevering.


Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: Feedback topic seizoen 18
« Reactie #31 Gepost op: 11-03-2018, 21:22:41 »
Prima locatie, prima kandidaten, prima opdrachten, prima winnaar, prima Mol.

De opening: fantastisch!

De (waarschijnlijke) montagefout waardoor het afvallen van Stine voorspelbaar werd, was jammer. Persoonlijk ben ik niet zo voor mingeld, verdubbelaars, jokers, vrijstellingen en meer van zulks. Een vrijstellinkje om te kijken wat het in een groep doet, kan wel eens, maar verder... Ik vind een basic vorm het mooist, geloof ik. Er wordt geld verdiend of niet. Klaar. Kandidaten proberen het geld binnen te halen, de Mol dat op sneaky wijze te verhoeden, de kandidaten (en wij) dat weer te ontdekken.

Jan heeft fantastische en gedurfde dingen gedaan (met hulp van het team natuurlijk), maar ook redelijk geld binnen gebracht. Als je kijkt naar de stand na aflevering 1 (-3000) en de eindstand (17.000 en nog wat), dan is er 20.000 verdiend in acht afleveringen. Meer eigenlijk, want er is nog een aantal keren mingeld gepakt. Dat is toch 2500-3000 per aflevering? Ik vind dat redelijk fors.

Vergelijken is altijd gevaarlijk, maar toch... Ik heb het gevoel dat de opdrachten in de Vlaamse Mol wat gelaagder zijn en psychologie ook binnen de opdrachten een grotere rol speelt. Ik hou daarvan. Ik denk daarbij terug aan de opdracht van een paar jaar geleden, toen er een keuze moest worden gemaakt tussen overnachten in een of andere ongure kelder en nog iets anders. De details ben ik kwijt. Fascinerende opdracht. Het kwam er in mijn herinnering op neer, dat er gekozen moest worden tussen groepsbelang en puur eigenbelang.

Wat voor de NL-versie pleit, is dat die serie langer loopt en het elk jaar lastiger wordt om met iets vernieuwends te komen. Langere (en dus minder) opdrachten zouden een uitkomst kunnen zijn. Je hebt er minder nodig, het is makkelijker om meerdere lagen toe te voegen, etcetera.

Ik vond dit seizoen veel beter dan het vorige. Dat vond ik saai, met name de Portland Trail. En flauw vanwege de veiling. Het seizoen met Klaas als Mol vond ik ook wel goed, maar is weggegeven met een veel te vroege hint.

Samenvattend... Nog meer focus op het spel en een goede uitleg, al bestaat dan het risico dat we na twee afleveringen roepen dat we het al weten en dat dat te vroeg is. We zijn niet snel tevreden allemaal. Ik ook zeker niet. Iets meer gelaagde opdrachten misschien. Verborgen hints boeien mij persoonlijk niet. Opdrachten die lukken of niet lukken en de vraag waarom dat zo is, kosten me al genoeg tijd ;-)

De slotshow vind ik persoonlijk een drama. Meer dan een half uur wachten op onthulling en eerste acties. Ikzelf hoef niet te weten wat Mien uit Assen en Truus uit Vlaardingen vinden. Niet op dat moment. Ik vind het leuk en interessant om op dit forum alle meningen tot me te nemen, maar op dat moment voegt het niets meer toe. Ik wil weten wie de Mol is, acties zien en reacties van kandidaten daarop. Andersom kan ik me voorstellen dat dit voor de kandidaten wel gaaf is. Qua tv vind ik het niet boeien, dat hele eerste deel.

Ik vond zelf dat 2017 ronduit teleurstellend was en dit een hele grote stap weer vooruit. Met een gedurfde Mol op momenten en een fantastische opening. Maar nu val ik in herhaling. Knap dat het team na zoveel jaren nog in staat is deze kwaliteit te leveren. Petje af!

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Feedback topic seizoen 18
« Reactie #32 Gepost op: 11-03-2018, 21:58:29 »
Vergelijken is altijd gevaarlijk, maar toch... Ik heb het gevoel dat de opdrachten in de Vlaamse Mol wat gelaagder zijn en psychologie ook binnen de opdrachten een grotere rol speelt. Ik hou daarvan. Ik denk daarbij terug aan de opdracht van een paar jaar geleden, toen er een keuze moest worden gemaakt tussen overnachten in een of andere ongure kelder en nog iets anders. De details ben ik kwijt. Fascinerende opdracht. Het kwam er in mijn herinnering op neer, dat er gekozen moest worden tussen groepsbelang en puur eigenbelang.
En die opdracht hadden ze nou juist weer van WIDM gejat (seizoen 10) ;)
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: Feedback topic seizoen 18
« Reactie #33 Gepost op: 11-03-2018, 22:58:31 »
Ik wil graag ook even mijn feedback achterlaten. En, omdat het zo'n enorm verhaal is geworden, de belangrijkste punten in een opvallend kleurtje :)

De opening was ongekend. Gaaf hoe de kennismaking met de kandidaten in een opdracht is verwerkt, gaaf hoe jullie na 18 jaar zo'n spectaculaire nieuwe twist hebben kunnen bedenken, en wat is die mooi uit de verf gekomen.

De opdrachten vond ik dit jaar heel goed. Dat zie je ook in het Realitynet-Opdrachten Overzicht, de cijfers die de molloten gaven voor de opdrachten zijn dit jaar ongeëvenaard hoog. Er zitten eigenlijk geen echt slechte opdrachten bij. Ik ben heel blij dat er minder jokers en vrijstellingen waren, vooral minder grote aantallen. Het enige echte minpunt qua opdrachten vind ik het mingeld. Dat vond ik het pijnlijkst in de eerste opdracht. Ik vind, als plusgeld niet meetelt (bij het niet vinden van de kluis), dan moet mingeld ook niet meetellen (voor die duo's). De eerste opdracht was qua geldverdeling gewoon oneerlijk en zette de pot meteen op achterstand. Zo ontzèttend veel beter was dat bij de Geldstroom, waar de minbedragen veel kleiner zijn en tóch eigenlijk gewoon evenveel effect hebben op het televisieprogramma en de beelden. Dat voelt gewoon eerlijker. Maar nogmaals, de opdrachten waren heel goed en wat mij betreft ongeveer op gelijk niveau met mijn (vorige?) favoriete seizoen, 2011. En, godzijdank, geen veiling.

De locatie. Georgië is prachtig, maar voor mij is een locatie puur het decor van een spel. Behalve in opdrachten waarin de locals worden benut, en daarom was ik blij dat de grote locals-opdracht (de witte brug) dit keer iets was waar ze ook wat aan hadden daar in Georgië. Ik heb een hekel aan opdrachten waar de locals last van hadden, en die zaten er dit jaar eigenlijk niet in (misschien het theater).

De kandidaten vond ik zeer divers en eigenijk allemaal leuke mensen. Goede keuze geweest, alle tien. Ook fijn om te zien dat er naar mijn idee verder wordt gekeken naar leuke kandidaten, ik vond Jean-Marc de meest verrassende keuze, supertof dat ook een keer zo iemand meedoet, en Simone, Ruben, Emilio en Bella hele fijne mensen. En ik was heel blij dat Ron meedeed; dat hij zo vroeg afvalt kan productie niks aan doen. Het fijnst vond ik net als velen dat er een spelmentaliteit heerste (om Miryanna's woordkeuze te gebruiken)

De presentator vind ik beter geworden. Prettig dat hij wat losser was dit jaar in de geldverdelingen (behalve dan bij Stines antwoorden bij de groen-rood-opdracht ;)) Ook eist hij niet te veel tijd op, en waren zijn ontknopingsteksten iets bescheidener, wat ik wel fijn vond. Ik vind Art nog steeds een prima presentator voor WIDM.

De eerste afvaller vond ik dit jaar buitengewoon pijnlijk. Ik heb het idee dat dit vooraf bekend was geworden en weet niet wat ik er van moet vinden. Ja, het hoort bij het spel, maar ik kan heel slecht tegen oneerlijkheid en deze manier van afvallen voelde voor mij gewoon oneerlijk voor wie er dan ook als eerste was afgevallen. Ik vind al langer, maar nog steeds, dat aflevering 1 standaard geen afvaller moet kennen, zodat alle 10 kandidaten tenminste één week verdacht kunnen zijn op basis van daadwerkelijke spelbeelden.

De finale (aflevering 9) vond ik dit jaar beter dan ik gewend was, dankzij de twee opdrachten in die aflevering. Het was geen eindeloos terugblik, maar met twee opdrachten en een test een prima aflevering.

De reünie (aflevering 10) zie ik liever terug oude stijl (niet live), alhoewel ik het dit jaar beter vond dan vorige live-jaren dankzij de live ontknoping. Dat voegde toch veel sfeer toe. Ook heel fijn dat de aflevering langer duurde. Maar ik vind nog steeds echt een pijnpunt dat de molacties die we zien echt héél summier zijn. We zien misschien zeven, acht opdrachten? Van de 24. Dat kàn toch niet? Ik wil in aflevering 10 zien wat de mol heeft gedaan in alle opdrachten. Dat is toch het spel? Toon meer molacties. Mislukte molacties wil ik ook zien. Aflevering 10 moet de zaak afsluiten. Ik wil antwoorden, niet nog meer vragen.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: Feedback topic seizoen 18
« Reactie #34 Gepost op: 11-03-2018, 22:58:43 »
De mindfucks waren dit jaar goed gedoseerd, niet overdadig en daardoor des te krachtiger. En er is ook zeker niet te veel gerommeld met de test, wat in andere seizoenen wel eens anders was, met groepsvrijstellingen, macht over de test en wat allemaal niet.

De montage vond ik dit jaar heel goed. We zien lekker veel beelden van het spel Wie is de Mol, dat gaat om kandidaten die opdrachten doen en de mol zoeken. Verdenkingen, bondjes, nepmolacties, informatie uitwisselen en achterhouden, dat hoort daar allemaal bij en ik ben heel blij dat we daar veel van gezien hebben. De sfeerbeelden zijn leuk voor erbij, maar zijn niet de essentie van dit programma.

De muziek is te hard. Prachtig gekozen zoals altijd, maar als ik de kandidaten niet kan verstaan, wat heb ik er dan aan?

De hints: om heel eerlijk te zijn was ik heel blij dat die niet in aflevering 10 besproken worden. Hints zijn bijzaak - Wie dat wil weten kijkt maar lekker online. Op televisie zien we wat van belang is voor het spel. Wat dat betreft ben ik heel blij dat er dit jaar geen overduidelijke onomstotelijke hints waren. Maar het allerliefst zou ik een keer een seizoen zien zonder hints. En dan komen we bij..

De opsmuk. Als ik de problemen die ik met WIDM heb een beetje mag samenvatten dan vind ik dat er te veel bij wordt gehaald. Moltalk, hints, woordzoeker, interviews, Vondelpark, tweet van de mol, dagboeken. Doet allemaal niet terzake. Geef ons een spel met speltechnisch boeiende gelaagde opdrachten, gespeeld door leuke kandidaten en een goeie mol (wat we dit jaar allemaal hadden!) en dat is echt voldoende. Dat kan dit format echt wel dragen. En het "extra materiaal" op de site, dat gaat echt over het spel en is daarmee eigenlijk gewoon goed genoeg voor in de aflevering zelf, toch? :)

Maar eventuele minpuntjes terzijde, ik vond WIDM2018 het beste seizoen in tijden en misschien wel ooit, vooral dankzij de prachtige opdrachten, Georgië, toffe kandidaten die het spel serieus namen, geweldige mol, en we mogen ons in de handen wrijven als 2019 zelfs maar half zo goed is.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Feedback topic seizoen 18
« Reactie #35 Gepost op: 12-03-2018, 00:41:24 »
Wat een geweldig seizoen, serieus één van mijn favoriete widm seizoenen ooit ::bravo::.

Positief:
-> Eén van de meest brutale, sterke en interssante mollen ooit. Daar staat de serie toch mee.
-> Geweldige kandidatengroep. Ze waren hard, gingen vol voor het geld, hadden karakter (Olcay ::love::).
-> Vorig seizoen zaten er toch wel een handjevol opdrachten tussen die vrij zwak waren, maar dit seizoen hebben ze het zo herpakt. Sterke opdracht na sterke opdracht ::bravo::. Alleen Maneschijn was vrij zwak, maar das maar eentje dus ik heb echt niets te klagen.
-> Minder items, fijn dat er niet zo gefocust wordt op jokers/vrijstellingen.
-> Losse Art, hij heeft voor mijn gevoel echt zijn draai gevonden in het programma en wordt met het seizoen beter.
-> Twisten, de vijf landen twist is natuurlijk een instant klassieker. Zo mooi gedaan!

Neutraal:
-> Ron exit. Ik weet niet zo goed wat ik hiervan moet vinden. Aan de ene kant is het spraakmakend en hou ik daar wel van. Maar ik vraag me ook af hoe ze het bijvoorbeeld hadden gedaan als Jan en Jean-Marc de enige waren die het niet hadden gehaald. Jean-Marc sowieso naar huis?

Verbeterpunten:
-> Spoilers, de finalistenspoiler en Stine spoiler waren natuurlijk jammer.
-> De laatste aflevering. Wat de vorige posters ook zeggen wil ik ook meer molacties zien per opdracht gewoon de hele aflevering ::jaja::. Chris Zegers die het publiek ingaat vind ik zo ongelooflijk cringy, helemaal gestaged "toevallig" drie mensen vinden die precies ieder één van de finalisten verdenken. Door het gejoel van het publiek was het een beetje rommelig.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Feedback topic seizoen 18
« Reactie #36 Gepost op: 12-03-2018, 06:52:45 »
Ik had dit jaar minder 'last' van de biechten. Went het of is het iets minder geworden?
Het lijkt erop dat nadat de finalisten bekend zijn, het programma er alles aan doet om de finalisten extra verdacht te maken, door bijv. veel ronde vormen die zowel op het journaallogo konden slaan of de O van Olcay, of op haar andere ronde vormen, en klassieke muziek toe te voegen die naar Ruben kan verwijzen. Ook tijdens het draaien probeert men dat al, door de bonus voor pianoman bijvoorbeeld.
Dat lijkt wel meer te zijn geworden waardoor je niet meer kunt afgaan op hints. Dat is jammer, maar ook weer niet zo erg omdat mollen mensenwerk is en het dus met goed speurwerk mogelijk blijft de mol te vinden.
Maar de mol van het eerste uur, waar alle hints in de omgeving een rol speelden, dat is er niet meer. Dus laat die rare graffititekening maar zitten, of al die rode voorwerpen, het betekent sowieso niets of het is een valstrik.
Ik vond de finale in het Vondelpark wel de moeite waard, weer eens iets anders. De extra filmpjes maken het af. Chris Zeegers is geweldig. Het idee dat de kandidaten en mol net zo lang moeten wachten als wij, dat brengt kijkers en deelnemers heel dicht bij elkaar.
Idee: laat kijkers vragen stellen die de deelnemers live beantwoorden. Want nu weten we nog niet waarom Olcay zomaar de zwarte vrijstelling weggaf.
Het 'wrede' sfeertje van de Belgische Wie isde Mol hoeft van mij zeker niet overgenomen te worden, en de manier waarop Ron moest wieberen vond ik persoonlijk niet kunnen. De kandidaten kun je dat niet verwijten, de productie moet hier voortaan beter over nadenken.
Voor de rest niets dan lof!
« Laatst bewerkt op: 12-03-2018, 07:02:53 door Run »

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Feedback topic seizoen 18
« Reactie #37 Gepost op: 12-03-2018, 09:55:11 »
Dit was een topserie waar ik erg van heb genoten. Gedurfde keuzes liggen hier aan ten grondslag. ::bravo::

Ook de live-ontknoping is zo'n keuze en het was leuk om eens te zien/mee te maken. Toch hoop ik dat dit geen gewoonte gaat worden, al begrijp ik dat het kijkcijfersucces wel in die richting stuurt. Met veel al genoemde mogelijke verbeterpunten ben ik het eens en die hoef ik niet te herhalen, maar wat ik als grootste verbeterpunt wil aandragen is de finale en opbouw naar de ontknoping. De finale viel mij tegen omdat de twee opdrachten voor de test voor mijn gevoel niet de onderlinge verhoudingen van de finalisten op scherp zetten. De kandidaten en wij kijkers mochten nog even van de maan en het landschap genieten maar er leek zo weinig op het spel te staan. Pas bij de finaletest die ik wel erg goed vond kreeg ik het finalegevoel. Tegelijkertijd wist je ook dat je nog een week zou moeten wachten op het antwoord op de vraag. Ik zou graag weer eens een finale zien die naar de ontknoping op locatie toewerkt waarbij je de hele aflevering in spanning zit.

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Feedback topic seizoen 18
« Reactie #38 Gepost op: 12-03-2018, 10:23:26 »
Veel is al gezegd.


Ik vond het erg jammer dat het echte hooggebergte werd gemeden. Behalve in afl. 3, prachtige beelden daar, en de groep vond het volgens mij fantastisch (op de kou bij de test na), maar dat waren nog steeds maar de uitlopers van hoge Kaukasus. Bergliefhebbers weten wat ik bedoel. Ook opvallend dat de Zwarte Zee kust werd gemeden.

Te veel tijd in Tbilisi doorgebracht ook m.i. Niet een bijzonder interessante stad. Je kunt rustig een half seizoen of langer in een metropool schieten natuurlijk. Maar Tbilisi? 2 afleveringen max...


De mol was alweer een acteur of presentator. Jan was een prima mol, maar misschien in een volgend seizoen eens op de verrassing spelen? En als dat niet lukt dan maar nog meer mensen uit die categorieën uitnodigen. Iemand anders zei het het al, maar ik bedoel het serieus.

Min of meer eens met Hulpmol, dat er voor mij niet drie opdrachten in bijna elke afleveringen hoeven zitten. Voor mij hoeft het ook niet altijd 2 opdrachten per aflevering te zijn ... kan ook variabel, afhankelijk van hoe interessant de opdrachten zijn ....en welke locaties er moeten worden bezocht van het locale toerismebureau.  ;)

Er werd vooraf te veel gehint op de twist in afl. 1. Leuker om het echt een verrassing te houden. Opdracht voor de twist was niet heel interessant voor de gemiddelde kijker, maar ik snap dat dat hier lastig lag.

Ik vond de eerste groepsopdracht (2.1) niet heel leuk om naar te kijken. Te onoverzichtelijk. Natuurlijk wel een goed begin voor de mol om er even in te komen. De opdracht daarna in het theater kon me ook niet overtuigen. Erg rommelig weer. Tegenvallende afl. 2. Die van het jaar daarvoor was echt top. 

Die 'ontvoeringen' met die busjes in /vlakbij Portland vond ik toen echt heel leuk. Ik hoop volgend seizoen op iets dat daar op lijkt qua spanning. Misschien dat er iets op een (oude) filmset geregeld kan worden?

Een of meerdere keren echt groot uitpakken. En dan dus een opdracht die langer duurt waardoor er op zo'n dag maar een opdracht kan worden gedaan (en geen test).



De Pac-Man opdracht met de rode autootjes vond ik erg leuk, maar te beperkt.

Elke kandidaat een eigen auto  had ook gekund. Zitten zowel voor- als nadelen aan, maar misschien leuk om in een soortgelijke opdracht ook eens te proberen? Heeft de mol meer vrijheid.

Misschien toch eens denken over levensechte maskers, zodat de mol bijvoorbeeld meerdere keren 'ongezien' vlakbij kandidaten kan gaan staan of zitten (of in een auto langsrijden) zonder dat er veel risico is op herkenning. Dat Jan langs de kandidaten liep smaakt naar meer, maar hoeft wat mij betreft niet met zo veel risico. Ruben had hem daar bijna gespot.
« Laatst bewerkt op: 12-03-2018, 10:26:29 door Amethyst »

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Feedback topic seizoen 18
« Reactie #39 Gepost op: 12-03-2018, 11:37:56 »
Die 'ontvoeringen' met die busjes in /vlakbij Portland vond ik toen echt heel leuk. Ik hoop volgend seizoen op iets dat daar op lijkt qua spanning. Misschien dat er iets op een (oude) filmset geregeld kan worden?

Ik wil hier toch even op inpikken dat ik het eens ben dat zoiets heel spannend is, maar dat ik het liever niet tijdens een opdracht heb. Die specifieke opdracht is toen mislukt omdat ze kandidaten die bezig waren met iets er gewoon hebben uitgehaald. Dit was zo'n voorbeeldje waar de Mol niet molt, maar de productie.