Auteur Topic: Feedback topic seizoen 18  (gelezen 14515 keer)

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Feedback topic seizoen 18
« Gepost op: 10-12-2017, 12:34:13 »
Aan het eind van het seizoen is dit de plek waar je je feedback kwijt kan over het dan afgelopen seizoen? Wat was er uitermate geslaagd? En wat kan er verbeterd worden om ons favoriete programma nog mooier te maken?
« Laatst bewerkt op: 10-12-2017, 13:12:50 door Daisy »

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Feedback topic seizoen 18
« Reactie #1 Gepost op: 11-03-2018, 10:01:59 »
Het seizoen is voorbij dus het feedback topic is bij deze geopend.

Offline KeyW

  • Forumlid
Re: Feedback topic seizoen 18
« Reactie #2 Gepost op: 11-03-2018, 10:11:03 »
Prachtig seizoen met verassende wendingen.
Het begon goed doordat de kandidaten op vijf locaties begonnen zonder dit te weten.
Daarnaast was het mooi om te zien dat de kandidaten het spel hard wilden spelen.
Dit resulteerde in een fanatieke groep die gelukkig later in het seizoen toch een eenheid werd.
De test in de finale bij het kasteel vond ik erg mooi vormgegeven. Echter vond ik de bekendmaking van De Mol in het Vondelpark minder. Het liefst zie ik alle opdrachten voorbij komen waarbij de mol uitlegt wat hij of zij wilde doen en heeft gedaan.

Offline Moljet

  • Forumlid
Re: Feedback topic seizoen 18
« Reactie #3 Gepost op: 11-03-2018, 10:27:43 »
Eens met kwkw

Een prachtig seizoen door een geweldige mol! En een geweldige start, wat verrassend was dat!
Zoveel mooie beelden gezien. Het zou wat mij betreft mooier zijn geweest als de mol in die geweldige omgeving naar voren was gestapt ipv in het Vondelpark.
Er zaten hele leuke opdrachten in, maar ik hou ervan als er nav een opdracht wat meer gepuzzeld kan worden.
Opdráchten 5 tijd is geld (3.1), 8 tunnelvisie (4.1), 10 rode draad (4.3),12 chaos (5.2), 16 groen/rood (6.3), 21 caraoke (8.2 alhoewel het zeker grappig was) vond ik niet zo interessant.
Opdracht 23 maneschijn (9.1) ook niet. Die was fantastisch geweest als er een prachtige verborgen aanwijzing in had gezeten, maar was niet het geval.
« Laatst bewerkt op: 11-03-2018, 12:12:46 door Moljet »

Offline Sven.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Feedback topic seizoen 18
« Reactie #4 Gepost op: 11-03-2018, 10:33:09 »
Even opdelen in bepaalde categorieën:

- Kandidatengroep
De kandidatengroep was beter gecast dan ooit. Zo veel verschillende mensen bij elkaar. Het bleek geen vriendschappelijk reisje te zijn, maar er werd eindelijk weer hard gespeeld. Dat wil ik volgend jaar weer zien!

- De locaties
De vijf steden aan het begin waren leuk, maar we hebben daar niet zo heel veel van gezien. Georgië zelf kent heel veel schoonheid! Fijn dat we een keer een jaar zonder strandopdracht hadden! De natuur van Georgië is heel schoon en het land staat zeker op mijn lijstje van landen die ik zou willen bezoeken.

- De opdrachten
Ik heb het al weleens eerder op dit forum gezegd, maar de opdrachten van dit jaar, vanaf de "5 landen"-opdracht tot de "Finaletest"-opdracht, alle 25 waren ze vermakelijk om naar te kijken tot geweldig. De minste opdracht dit jaar vond ik "Verbergen", maar het was niet vreselijk om naar te kijken. Over het algemeen waren de opdrachten van een veel hoger niveau dan de afgelopen 6 jaar. De laatste keer dat ik de opdrachten in WIDM van dit niveau vond was in 2011. Vijf opdrachten die ik heel graag zelf zou willen doen zijn 1.1 "5 landen", 6.2 "Ladas met Lading", 5.1 "Geldcircus", 5.2 "Chaos" en 8.2 "Car-aoke". Geweldige opdrachten.

- De items
Heel fijn dat er dit jaar wederom is "bezuinigd" op de (zwarte) vrijstellingen en jokers. Ze waren er nog wel, en zeker dankzij deze fanatieke groep, is de overhand niet gekomen op deze items, maar op het geld. Top!

- De finale
Nog steeds ben ik geen fan van een VondelCS-finale. Zeker niet zoals dat dit jaar gebeurde. Dat Art zijn presentatieteksten werden verstoord door het geschreeuw van het publiek vond ik vreselijk. Ook vond ik dat Olcay het moment erg verstoorde. Verder was het waarschijnlijk erg leuk voor het live publiek, maar voor mij (de tv-kijker) hoeft het niet meer terug te komen. Er zijn genoeg vette molacties getoond, maar dat de verborgen aanwijzingen niet meer in een filmpje worden laten zien maar op de site stonden vond ik jammer.

- Het "Ron-terughaal-moment"
Hier wil ik nog even speciaal op terugkomen, omdat ik dit gewoon misschien wel een van de minste momenten van het seizoen vond. Zowel voor de kandidaten als voor de kijkers was het niet duidelijk wat er nou moest gebeuren voor Ron terugkwam. Hoeveel mensen moesten er bij hem komen? Was het spel al om? Misschien was dit op de een of andere manier duidelijker weer te geven. Zeker voor Ron moet dit ook een teleurstelling zijn geweest.

- De muziek en de editing
De muziek was natuurlijk weer een dikke 10 waard! Te gek. De editing denk ik soms nog steeds dat het efficiënter kan. Overzichtjes tonen tijdens opdrachten van wie waar is / wat heeft gepakt zou bijvoorbeeld best te wensen zijn, zoals het bij De Mol gedaan wordt.

---


Over-all is dit het beste seizoen in jaren en wie weet overtreft het mijn favoriet, seizoen 11 nog. Nu even laten bezinken dit allen.
WIDM-Pool: 2013 #346 - 2014 #206 - 2015 #194 - 2016 #72 - 2017 #93 - 2018 #82 - 2019 #135 - 2020 #3 - Renaissance #92

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Feedback topic seizoen 18
« Reactie #5 Gepost op: 11-03-2018, 10:34:20 »
een prachtige opening. een prachtig land voor de mol om in te spelen.

een hele leuke groep deelnemers.met in hun midden een gedurfde Mol met een aantal gewaagde acties.


een paar opdrachten die er als feel good opdracht waren tussen gezet, prima.


minpuntjes, onduidelijke spelinfo. bv bij treinopdracht had het zoveel makkelijker geweest als we wisten hoeveel pakketjes er op stations moesten worden afgegeven. zonder dat hierbij direct alles werd weggegeven. Ook geldstroom had hieronder te leiden
 
soms teveel filling materiaal van landschap of georgische mensen. was al minder dan vorig seizoen


en persoonlijk zie ik liever een goed opgebouwde mysterieuze ontknoping dan wat er gisteren op vondel cs gebeurde.
Verder de stijgende lijn vanaf 2016 prima doorgezet, voor mijn gevoel






      

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Feedback topic seizoen 18
« Reactie #6 Gepost op: 11-03-2018, 10:37:11 »
Ik heb genoten vanaf aflevering 1 tot en met de ontknoping het vondelpark.
Jammer dat de finalistenspoiler bestond. Is het echt zo geweest dat Jan en Olcay en een cameraploeg samen op Schiphol zijn gezien vind ik dat wel redelijk knullig.

Kandidatengroep:  Super dat jullie grote fans meenemen (Ron) en een diverse groep proberen te bereiken. Fijn dat de ER deelnemer doet niet mee aan widm discussie nu eindelijk van tafel is. Voor mij onbekende voor anderen weer bekende mensen. Leuk om Bella te leren kennen, leuke spontane meid. Simone eens in een ander daglicht te zien. Emilio was een leuke kennismaking en ook met Ruben was de kennismaking prettig. Heel fijn dat deze groep het spel hard speelde. Geen schoolreisje maar geld verdienen, gaan en niet achteromkijken. Super gecast.

Locatie: prachtig maar dat weten we wel bij wie is de mol. De dronebeelden de afwisseling natuur en stad. De kleine dorpjes met de duidelijke armoede en de rijkdom van de steden.  Bijzonder land.

Opdrachten: het merendeel beviel me wel. Het spel met inwoners (de brug en de verhuizing) ben ik nooit zo'n fan van. De verhuizing was weliswaar hilarisch om te zien maar zit altijd met een beetje plaatsvervangende schaamte te kijken. Er zaten ook wel wat mindere dingen tussen die vooral niet heel spannend waren en daardoor niet zulke interessante tv (kwestie van vertrouwen, groen/rood, molecast, maneschijn) maar ook een paar klassiekers  (car-aoke, per ongeluk, geldcircus)

Hints: ben ik niet zo van, ben ook niet echt op zoek. Heb laatst ook wel eens geschreven: "teveel/ te makkelijk vinden we vreselijk want dan hebben we de mol al in aflevering 4, te weinig of te moeilijk vinden we vreselijk want dan kunnen we de mol niet vinden.

Wat mij betreft mag Moltalk een iets lossere opzet krijgen waarbij ik het liefst een andere presentatorduo zie (arjen lubach ;) bijvoorbeeld )

We zijn niet in Kiev vriend!  blijft het mooiste van deze serie!
ow samen met Jan die achter de kandidaten langs loopt ::bravo::
« Laatst bewerkt op: 11-03-2018, 10:41:18 door Lukie4 »
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Feedback topic seizoen 18
« Reactie #7 Gepost op: 11-03-2018, 10:46:48 »
Kan me redelijk in vorige posters vinden.

Veruit de beste actiefste moedigste mol in jaren, vermoedelijk ooit.
Stel memorabele opdrachten
Leuk land  
Interessante groep (hoewel een feelgood groep een guilty pleasure van me is ;D)

De finale was interessant als probeersel, maar wat mij betreft geen blijvertje. Hoewel Art het professioneel in de hand hield toen bv olcay binnen brak. Gelukkig dit jaar weereens een hoop molacties in de finale te zien, ongetwijfeld deels doordat de mol nu veel meer heeft gedaan. Maar had nog een beetje aandacht voor hints verwacht in de ontknoping.


Edit: ohja! En veel minder jokers en vrijstellingen enzo. Geweldig, houden zo  ::bravo::
« Laatst bewerkt op: 11-03-2018, 10:48:19 door hulpdakdekker »
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Feedback topic seizoen 18
« Reactie #8 Gepost op: 11-03-2018, 10:47:28 »

Hints: ben ik niet zo van, ben ook niet echt op zoek. Heb laatst ook wel eens geschreven: "teveel/ te makkelijk vinden we vreselijk want dan hebben we de mol al in aflevering 4, te weinig of te moeilijk vinden we vreselijk want dan kunnen we de mol niet vinden.


 
veel beter kun je dat niet omschrijven> ik vind het vooral vermakelijk om te zien hoever we als molloten kunnen gaan in t erbijhalen van info om t tot een mogelijke hint te maken.

Over de opdracht kwestie van vertrouwen, misschien idd wat saaiere tv, maar wel een vd weinige opdrachten met een psychisch element eraan, wat meer gelaagdheid. en als zodanig voor mij toch 1 vd betere dit seizoen. zo zie je maar hoe mensen verschillen en hoe moeilijk t voor de makers is om zon diverse groep een programma te geven waar ze allemaal wat aan hebben.

Offline Whiskers

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Feedback topic seizoen 18
« Reactie #9 Gepost op: 11-03-2018, 11:25:46 »
Geweldig seizoen, geweldige mol  ::bravo::

Maar veel te veel losse eindjes, en zelfs molacties getoond die geen molacties zijn (want geen effect op de uitkomst vd opdracht). Voorbeelden vh laatste: stilvallen vd auto van Jan en Stine (die duwen ze met wat hulp alsnog over de finish), puzzelstukje verwisselen (had geen effect op de vertaling vd aanwijzing). Voorbeelden vh eerste:
- Waarom is Art bellen in afl 1 een molactie? Meer duo's hebben voor 1000 euro naar Art gebeld. En wie verbelde nou de "ontbrekende" 500 euro?
- Waarom ging Jan als eerste bij de rode draad?
- In de aflevering zien we een doos vallen tussen coupe 1 en 3, waarom wordt dat niet even uitgelegd?
- Jan gooit 2 dozen uit de trein. Hoe komt hij aan dozen om af te leveren? Is dat er 1 van hemzelf en zijn de andere 2 van Olcay (die gaf er 2 aan hem)?

Owh ja, de verborgen aanwijzingen roepen ook vraagtekens op, voorbeeld: de uitleg van "vooruitzicht". Of dat de eindtijd van de finale test bij Jan optelde tot 18. Dat deed het bij alle 3 de kandidaten.

En hier helemaal mee eens (wat hij graag zou zien zou ik ook graag zien):
Dat is al jaren dat er gewoon te weinig getoond wordt. Ik had ook graag alle opdrachten uitgebreid besproken gezien, ook de mislukte acties of de opdrachten waar hij besluit niet veel te doen (als ze het niet live kunnen doen, dan gewoon achteraf met Jan nog een uurtje verder praten op de site?), maar daar ligt hun focus blijkbaar niet op.

Edit: Owh en wat er nou precies misging (maar gelukkig niet gevaarlijk bleek)bij Simone bij de rode draad-opdracht zou ik ook nog wel willen weten  ::jaja:: En waarom Olcay de zwarte vrijstelling weg gaf. En waarom Olcay zo laat bij de finale test aankwam.
« Laatst bewerkt op: 11-03-2018, 13:32:00 door Whiskers »

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Feedback topic seizoen 18
« Reactie #10 Gepost op: 11-03-2018, 11:34:03 »
Geweldig seizoen, geweldige mol  ::bravo::
Maar veel te veel losse eindjes, en zelfs molacties getoond die geen molacties zijn (want geen effect op de uitkomst vd opdracht). Voorbeelden vh laatste: stilvallen vd auto van Jan en Stine (die duwen ze met wat hulp alsnog over de finish), puzzelstukje verwisselen (had geen effect op de vertaling vd aanwijzing). Voorbeelden vh eerste:
- Waarom ging Jan als eerste bij de rode draad?
- In de aflevering zien we een doos vallen tussen coupe 1 en 3, waarom wordt dat niet even uitgelegd?
- Jan gooit 2 dozen uit de trein. Hoe komt hij aan dozen om af te leveren? Is dat er 1 van hemzelf en zijn de andere 2 van Olcay (die gaf er 2 aan hem)?

sterker nog , wisten wij van die 2 dozen? Er ontbrak niet alleen bij de ontknoping info  maar helaas ook tijdens de opdrachten.

Jan als eerste bij de rode draad, die kan ik nog wel plaatsen: hij probeert met wat kleine subtiele dingetjes mensen toch nog te beinvloeden. Bv "het is toch wel eng om het randje over te stappen "en "je moet echt eerst over dat randje stappen voor je je kunt vastklikken"

Dat verkeerde puzzelstuk meenemen: ik vind het heel knap dat iemand dat gezien had en als zodanig vind ik het meer aan aanwijzing naar de mol, dan een geslaagde molactie.


Offline Lama1997

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Feedback topic seizoen 18
« Reactie #11 Gepost op: 11-03-2018, 11:40:37 »
Ik heb er een nachtje over geslapen, maar ik kan niet anders concluderen dan dat ik dit een van de beste seizoenen tot nu toe vind ::bravo:: En wel om de volgende redenen:

1. Dit seizoen was een grote mindf*ck! Het beginnen in 5 verschillende landen was echt fantastisch. De terugkeer van Ron (of toch niet), 'niets is wat het lijkt', enorme sterke tunnels die ingestort zijn. Dit seizoen bewijst maar weer eens dat echt niets is wat het lijkt  ::bravo:: Ongelooflijk knap!

2. De kandidatengroep was dit jaar harder (en misschien ook wel fanatieker) dan ooit tevoren! Ze speelden écht spel, waarbij de zoektocht naar de mol en het vullen van de pot centraal stond! Ik vond het heerlijk dat ze ervoor kozen Ron niet terug te laten keren en dat ze voor de 5000 euro kozen in plaats van de groepsvrijstelling. Dit jaar was het absoluut geen schoolreisje, maar een keiharde strijd, waarbij elkaar niets gegund werd (zeker niet in het begin) ::ok:: >:D Ook verschillende types dit jaar, mooie uitgebalanceerde groep!

3. De opdrachten dit seizoen waren erg sterk en gelaagd. Beloningen voor opdrachten waren realistisch, veel opdrachten hadden een dubbele laag, zaten goed in elkaar en waren prima haalbaar. Leverde hele leuke beelden op! Daarnaast was er voor ieder wat wils. Beste opdrachten dit seizoen in jaren. Hoogtepunten: 1.1, 2.2, 3.2, 3.3, 4.2, 5.1, 5.2, 6.2, 7.2, 7.3, 8.2, 8.3, 9.3  ::bravo::

4. Montage: was weer helemaal top dit jaar! Niets aan veranderen. Afleveringen waren stuk voor stuk plaatjes om naar te kijken :) Muziek was dit jaar ook bijzonder, met name de testmuziek.

5. Presentatie: ik had het gevoel dat Art dit jaar een minder groot aandeel was tijdens de afleveringen. Vond dit heel prettig. Niet omdat ik Art niet goed vind, maar omdat nu meer de aandacht werd gevestigd op het spel en op de kandidaten ::bravo:: Art was dit seizoen coulanter en losser!

6. Mol: tja.... hebben we ooit een mol gehad die zo ontzettend veel lef had? Wat een fantastische mol dit jaar. Iemand die iedereen (kandidaten en kijkers) in de luren heeft gelegd met zijn fanatisme en leiderschap. Onder de ogen van kandidaten zo overduidelijk mollen. Je moet het maar durven! Bravo Jan!  ::bravo::


Verbeterpunten:
- Ik ben het er wel mee eens dat aflevering 10 wat meer moet draaien om de acties van de mol. Dit jaar en vorig jaar hebben we weer wat meer ervan mogen zien, maar zou graag alle molacties zijn tijdens de uitzendingen. Live finale an sich ben ik per se ontevreden over. Het heeft wel iets.
- Ik weet niet wat ik precies vind van de live-onthulling. Gisteren gaf het wel een extra sfeer en spanning, dus leuk experiment. Wat ik toch stiekem wel een beetje miste was de sfeer van het land bij de ontknoping (Kandidaten komen in vertraagd beeld aanlopen op een prachtige locatie, met daaronder prachtige muziek).

Kortom: wat een fantastisch seizoen dit jaar! Ben heel dankbaar dat dit programma bestaat en dat jullie (productie, kandidaten) het ook dit jaar weer mogelijk hebben gemaakt! Bedankt!  ::bravo::
Ook alle molloten: bedankt voor het speuren. Ik kwam (in tegenstelling tot de afgelopen 2 jaar) weer met meer plezier op het forum. De sfeer was beter en de nadruk lag écht op het speuren! Toppers ::ok::

« Laatst bewerkt op: 11-03-2018, 11:44:46 door Lama1997 »

Offline hetoord

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Kleurenblind? Ik?
Re: Feedback topic seizoen 18
« Reactie #12 Gepost op: 11-03-2018, 11:46:00 »
Ik vond de opdrachten dit seizoen echt heel erg leuk! Vorig jaar werd er volgens mij nogal vaak geklaagd dat sommige opdrachten zelfs zonder mol niet te halen waren. Dat gevoel heb ik dit jaar bijna niet. Ook goed dat er minder "alles of niets" opdrachten waren. Goede opdrachten vind ik erg belangrijk, dat is toch waar het spel om draait.

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Feedback topic seizoen 18
« Reactie #13 Gepost op: 11-03-2018, 12:11:16 »
- Waarom ging Jan als eerste bij de rode draad?
Jan als eerste bij de rode draad, die kan ik nog wel plaatsen: hij probeert met wat kleine subtiele dingetjes mensen toch nog te beinvloeden. Bv "het is toch wel eng om het randje over te stappen "en "je moet echt eerst over dat randje stappen voor je je kunt vastklikken"

Omdat het niet klopt dat er altijd 1 bepaalde actie per definitie de beste molactie is.
Een mol moet laveren tussen enerzijds het verhaal vertellen dat ze een kandidaat zijn, en anderzijds mollen.
En om dat te doen, moet je consistent zijn.

Jan's hele speltactiek, ook als hij kandidaat was geweest, is rammend actief, opzwepend, energiek, durfal, slechte verliezer. Natuurlijk gaat hij dan als eerste bij een potentieel enge opdracht, dat is zijn complete personage. Het zou hard opvallen als hij daar ineens zich afwachtend zou opstellen.
Eens met Tarbozan dat hij daar dan vervolgens nog het beste van maakte, door te suggereren dat het eigenlijk toch wel heel eng was - maar ik denk dat hij in feite geen enkele keuze had, opdat hij niet ineens bijzonder verdacht zou over komen.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Feedback topic seizoen 18
« Reactie #14 Gepost op: 11-03-2018, 12:15:06 »
Wat een geweldig seizoen, ik denk wel het beste in jaren, met name dankzij de 5 landen twist in aflevering 1 en hoe deze in beeld was gebracht ::bravo:: Verder een leuke fanatieke groep, leuke mol met een hoop lef, veelal fantastische opdrachten en een heel mooi land  ::bravo::

Wat ik verder wel graag zou zien, zijn meer molacties/molbiechten. Vroeger kreeg je een filmpje waarin de mol bij elke opdracht uitlegde wat hij hier heeft gedaan of had willen doen, ook als het mislukte. Ik snap wel dat het gemiddelde publiek hier misschien niet in geïnteresseerd is, maar achteraf een filmpje op de website met molbiechten over elke opdracht zou voor mij echt een goede toevoeging zijn.

De live ontknoping.. ja, ik snap volkomen waarom je dit als tv-maker wilt proberen, maar ik vond het niet heel geslaagd. Door het schreeuwende publiek en Olcay die door Art heen ging praten was het absoluut niet zo spannend als het had moeten zijn, maar eerder erg rommelig. Ik hoop volgend jaar dus toch weer op een mooi ontknopingsfilmpje in het land zelf :) Wat ik overigens hier wel erg tof gedaan vond was het terugblikfilmpje dat eindigde op hetzelde moment dat de mol naar voren stapte ::ok::

Verder vind ik het persoonlijk wel fijn dat er wat minder hints in zaten dan andere jaren, en al helemaal geen grote onomstotelijke hints. Ik ben toch meer van het speuren dmv molacties/kandidaatse acties. Hoewel ons dat dit jaar ook niet ver heeft gebracht ;D Waar ik wel nog steeds op hoop is een jaar zonder hints in de afleveringstitels ::jaja::

Als laatste sluit ik me ook nog aan bij de eerdere posts dat het fijn was dat er minder items in zaten dit jaar, en een keer geen finalevrijstelling ::ok::
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Feedback topic seizoen 18
« Reactie #15 Gepost op: 11-03-2018, 12:32:13 »
kijkcijfers van de aflevering van gisteren geven de makers gelijk met een live ontknoping.. wat dat betreft een geslaagd experiment


Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Feedback topic seizoen 18
« Reactie #16 Gepost op: 11-03-2018, 13:25:38 »
Ik geloof dat alles wat ik zelf van dit seizoen vind al gezegd en geschreven is. Ik heb echt ontzettend genoten. O wat zat ik er naast. In 18 jaar nog nooit zo met open mond naar een executie gekeken (Simone), degenen die naast mij zaten kunnen dat beamen.  ;D ::jaja::

De kandidaten groep was fantastisch. De mol was super en heeft mij volledig om de tuin geleid. ::ok::
Prachtige locatie Georgië en de twists met 5 startlocaties was natuurlijk geweldig. Mooie variatie ook in opdrachten. Weinig hints, en ook weinig jokers en vrijstellingen. Complimenten voor de makers eigenlijk op al deze vlakken. Top gedaan!  ::bravo::

Enige puntje, al benoemd door velen, is het gebrek aan molacties in de terugblik. De hele live show eromheen doet mij niks, ik kijk lekker vanaf de bank. Maar ik snap dat het bij het grote publiek scoort.
Ik zou zelf graag weten wat de de mol als idee had in elke opdracht. Er zijn opdrachten waar niet of nauwelijks is gemold. Daar is niks mis mee, niet alles kan mislukken (want dat gaat opvallen). We hebben maar een beperkt kijkje in de keuken gekeken. Niet alles gaat passen in de uitzending, maar wat meer info (en bijv. molbiechten op internet) zou leuk zijn.
En jammer van de finalisten spoiler. Godzijdank waren het er maar 2.

Maar overal heb ik alleen maar genoten van dit seizoen. Een top mol en overal zeker één van mijn favoriete seizoenen aller tijden.  :D

Offline FrankLapidus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Feedback topic seizoen 18
« Reactie #17 Gepost op: 11-03-2018, 13:31:27 »
Wat een fantastisch seizoen  ::bravo::

Heerlijke kandidaten, fantastische opdrachten, prachtig land.

Het enige minpunt vind ik de live ontknoping. Die mag wel weer gewoon opgenomen worden in het land zelf. De live finale mag blijven, dat heeft wel wat vind ik.
Frankje Lapi

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Feedback topic seizoen 18
« Reactie #18 Gepost op: 11-03-2018, 13:38:51 »
Om te beginnen wil ik zeggen dat dit seizoen erg goed was en me terug het gevoel gaf dat ik in 2016 en 2017 verloren was. Welke kritiek hierna ook komt, hij is constructief bedoeld om dit programma nog beter te maken niet om het af te kraken.

Aflevering 1
+++ 1 lange opdracht in aflevering 1: Als Vlaming ken ik niet iedere BNer die mee doet. Ik kende Ron Boszhard van vroeger wat Ter Land, ter Zee en in de Lucht te kijken, Jan kende ik van de paar BNN-programma's die ik eens bekeek en Simone had ik al wel eens het nieuws zien presenteren. Maar voor mij is het dus prioriteit om de kandidaten te leren kennen. Dat lukte dit jaar beter dan ooit en ik wijt dat aan deze lange opdracht.
In het verleden was het soms nogal eens een rommeltje met kandidaten die in een station in Colombo wat door elkaar rennen en 10 minuten later al in een control room staan om camera's te plaatsen of kandidaten die 1 voor 1 een metro instappen (wat goed was), maar dan door elkaar en door de bomvolle metro liepen (wat het overzicht verkleinde).
Nu kon iedere kandidaat heel rustig geïntroduceerd worden omdat een opdracht niet gereduceerd moest worden tot 15 minuten zendtijd.

Extra pluspunt: Het concept van de opdracht voor een eerste opdracht staat me wel aan. Het verrassingseffect bereik je niet meer, maar wat mij betreft kan je vaker duo's verspreiden en laten zoeken naar 1 punt (dat kan in hetzelfde land of zelfs dezelfde stad denk ik).

-- Het prijzengeld: Er kon 10000 euro verdiend worden en 7500 euro verloren worden. Dat verschil is best wel groot en heeft dit seizoen de Mol toch in een zetel gezet met -3000 euro om te beginnen.

-- De executie: Het opzet van executie vond ik een heel slecht punt. Ik mis nog wat uitleg van Jan hoe hij het zag dat hij met JM naar een executie moest, maar uiteindelijk was het opzet zo dat de Mol een maatje had en dat hij die ofwel ging bevoordelen door de kluis te willen vinden ofwel ging benadelen door ermee naar de executie te gaan (die de Mol ging overleven).
Aangezien een afvallerloze aflevering er standaard moet inzitten, ijver ik er zoals elk jaar voor om die in aflevering 1 te zetten. De voordelen zijn dat de verdenkingen thuis en op dit forum richting 10 in plaats van 9 kandidaten gaan en dat er geen kandidaat is die eigenlijk snel vergeten wordt omdat hij/zij nooit een 'tunnel' had. Ik vond het in 2016 bijvoorbeeld goed dat Airen pas af viel in aflevering 2.

Het seizoen zelf

-- Het gebrek aan informatie tijdens opdrachten: Het gebeurt nog heel vaak dat we na opdrachten gewoon moeten gaan speuren op basis van speculaties en aannames omdat we niet alle informatie krijgen. Voorbeelden zijn
3.1 Hoe komt de verdeling van auto's tot stand? Hoe ziet het gebied er uit? De discussie wordt gereduceerd tot 'die komt binnen en die niet', terwijl de discussie veel rijker zou worden als je er een waarom op kan plakken.
3.2 Wat zat in welke bakjes? We wisten wat er in de bakjes zat van de 3 finalisten, dus het is niet dat die extra informatie ons meer naar Jan ging leiden. In tegendeel, extra informatie had hier mogelijk extra verdenking op afvallers geladen.
3.3 Wat waren de 40 vragen? Wat waren de 18 juiste antwoorden? Ik was heel blij dat we de Molcast kregen. Dat was echt een topgebaar en ik was zo in staat om de antwoorden van veel vragen te vinden, maar als je niet weet welke 40 antwoorden uiteindelijk ingediend werden, kan je niet discussiëren over wie hier nu fouten maakt. Ook hier denk ik weer dat het weten van de 22 foute antwoorden net verdenkingen ging verspreiden wat het programma gewoon leuker maakt.
4.1 Wat was de juiste looproute? Dankzij de fout van Simone was Jan ook hier nooit verdacht uitgekomen. Geef dan gewoon de juiste looproute zodat we op zijn minst daar niet over moeten gaan twijfelen.
5.1 Hoe is het geld gewonnen? Uiteraard kregen we van meer dan 1000 euro te zien hoe ze gewonnen werd, maar hoeveel werd met limbo gewonnen (en door wie?) en hoeveel met de popcorn.
6.1 Wat hing er aan de sleutelbossen? Waar bevonden de kamers zich? Ook hier had extra informatie Jan niet verdachter gemaakt omdat we hem nog altijd meer geld zien nemen dan de anderen.
7.3 Welke coupé had foute pakjes? We weten het nu zelfs nog niet. Als dat Jan was, dan is dat maar
8.2 Welke 40 liedjes stonden op de playlists? Welke waren juist? Ook hier hadden we vooral Ruben en Simone verdacht gevonden.
8.3 Wie bracht de juiste en foute kokers binnen? Dit zou Jan verdachter maken, maar is ook gewoon weer heel goed uit te leggen als 'Ja, hij was gewoon in de war'.
9.2 Wat waren de 12 vragen, de 24 antwoorden en de 12 juiste antwoorden? Wat was de eindlocatie? Doordat het verwisselde puzzelstuk van Jan nog altijd verborgen bleef had deze extra info niets uitgemaakt.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Feedback topic seizoen 18
« Reactie #19 Gepost op: 11-03-2018, 13:39:03 »
-- De manier van monteren: De montage heeft ons nog altijd meer informatie gegeven dan we wilden. Zo hebben velen onder ons Ruben niet meer als serieuze kandidaat-Mol gezien sinds we vol in beeld kregen dat iedereen op hem zat. We zijn veel argwanender geworden t.o.v. zo gezegde voldongen feiten die we in beeld krijgen dat we ze eerder niet gaan geloven.

+ De kwaliteit van de opdrachten: Ik zit met het gevoel dat de opdrachten gemiddeld van betere kwaliteit waren dan de voorgaande jaren. Er was weer meer te speuren naar molactie en dat is toch wat ik het liefste doe. Al ga ik maar voor 1 plusje omdat er ook nog een hoop opdrachten bij waren waar ik absoluut niets mee kan. Opdrachten 2.2, 2.3, 4.2, 4.3, 6.2, 7.2 en 9.1 gaven soms wel leuke beelden, maar in de zoektocht naar de Mol zijn ze niet interessant omdat je niet alles mag zien. Zo mochten we niet zien wat de finalisten zeiden aan de tafel bij Art en we mogen (om heel begrijpelijke redenen) niet zien wie de envelop over brengt. De andere 5 opdrachten zijn te chaotisch of hebben te weinig om het lijf om er conclusies uit te trekken.

++ De locatie: Ik ben blij dat we dat deel van de wereld eens aangedaan hebben. We hebben de Oosterse, Latijn-Amerikaanse, Zuid-Afrikaanse en Angelsaksische stijl al meermaals gehad in dit programma, maar de Oost-Europese/ex-Sovjetstijl die ontbrak eigenlijk nog in het lijstje. Wat mij betreft missen we zo enkel een beetje de Arabische toets.

++ De kandidatengroep: De kandidatengroep was heel goed samengesteld. Ze hebben alle 9 geprobeerd om geld te verdienen en ze hebben niet lopen nepmollen. Dat vind ik een positieve evolutie ten opzichte van eerdere seizoenen.

+++ Weinig items: Enkel in opdrachten 3.2 en 6.1 konden vrijstellingen en/of jokers genomen worden. Dat vind ik een goed aantal van opdrachten waar die items een rol spelen.

+++ Geen veiling: Los van het feit dat er nog heel veel mingeld genomen kon worden, is het goed dat dat niet gebeurd door een veiling er aan te koppelen. Er werden geen 3000 euro gegeven aan een joker en dat is ook wel eens gewoon fijn.

De ontknoping

--- In aflevering 10: Ik vind het nog steeds overbodig om de hele ontknoping uit te stellen tot aflevering 10. Het neemt tijd weg van het tonen van molacties. In Vlaanderen wordt de laatste 2 jaren bewezen dat een laatste aflevering met enkel molacties ook goed bekeken wordt. Voordelen zijn ook dat aflevering 10 meer gescript kan worden waardoor je zelf bepaald wat de uitzending haalt in plaats van het lot te laten bepalen door een live uitzending.

--- Gebrek aan closure: We hebben gisteren enkele goede, leuke molacties van Jan gezien, maar zoals de laatste jaren blijven er nog veel meer vragen. Er zullen wel antwoorden komen in het gesprek met Rick, enkele interviews die er deze week zeker aankomen,... Maar in aflevering 10 zien we ze niet. Ook hier wil ik weer naar Vlaanderen grijpen om te zeggen dat het gewoon ontzettend leuk is om opdracht per opdracht te kijken naar het perspectief van de Mol. Zo is het ook enorm interessant om te zien wat er gepland was, maar wat niet gelukt is.

- Het podium voor de finalisten: Het kwam op mij iets te onprofessioneel over. Het werd gelukkig kort gehouden, maar uiteindelijk vond ik dit nu niet beter dan die finalisten toespreken in Georgië. Dat de andere finalisten het niet wisten, voegde voor mij ook niet echt veel toe. Ik weet het niet en dat is voor mij als kijker het enige waar het om draait. ;)