Auteur Topic: Het "Hint-vrije" topic  (gelezen 54321 keer)

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Het "Hint-vrije" topic
« Gepost op: 19-12-2017, 20:05:55 »

Dit is het Hintvrije Topic.
Hier zijn alle hints, spoilers, en andere gemonteerde aanwijzingen VERBODEN.

Welkom zijn posts over bijvoorbeeld:
- gedrag van kandidaten (wie doet wanneer verdacht)
- dingen die kandidaten zeggen, hoe ze kijken of reageren
- Verdenkingen van kandidaten (en zijn die consistent, en logisch vanuit hun perspectief)
- etc


Niet welkom zijn posts over bijvoorbeeld:
- Spoilers wie er vroeg of juist laat uitvliegt (bv social media gedrag of een afvaltheorie)
- aanwijzingen in de montage, of die kandidaten maken (bv terugkerende nummers of tekens)
- Hints die op een andere manier niet deel van het spel uitmaken (bv afleveringtitels)
- etc


In feite komt het hier op neer: HINTS BESTAAN NIET IN WIE IS DE MOL.
Als je post of theorie er ergens vanuit gaat dat iemand (montage, kandidaat of wie dan ook), opzettelijk een aanwijzing heeft gegeven, dan hoort je post hier niet thuis. Dat geldt zowel voor informatie over de mol als toekomstige afvallers.
Bij twijfel, gebruik de spoiler-tags:
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
Dit topic wordt gemodereerd, en posts worden indien nodig aangepast en/of verwijderd.



Dit topic is dit jaar een probeersel. We kijken of het werkt, en wenselijk is, en zullen hier zelf ook van leren.
Dit is het enige hintvrije topic. Alle kandidaten en afleveringen worden hier besproken. Probeer daarom zelf ook bij te dragen om gesprekken overzichtelijk te houden.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline putyourHANSup!

  • Winnaar Expeditie Robinson 2019 Pool
  • Forumlid
  • Gaudeamus!
Re: Het "Hint-vrije" topic
« Reactie #1 Gepost op: 20-12-2017, 20:25:02 »
Klinkt als een goed initiatief, dit topic ::ok::

Offline FrankLapidus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Het "Hint-vrije" topic
« Reactie #2 Gepost op: 20-12-2017, 21:24:42 »
Inderdaad, dit topic zal ik zeker vaak bezoeken omdat ik het echt een keer zonder hints en aanwijzingen wil ontdekken. Super top  ::bravo::
Frankje Lapi

Offline RazorBlade

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Jongens, Unite, de pot!
Re: Het "Hint-vrije" topic
« Reactie #3 Gepost op: 25-12-2017, 14:50:41 »
Persoonlijk vind ik dit een beetje een nutteloos onderwerp. Eigenlijk zeg je dat bepaalde soorten aanwijzingen wel zijn toegestaan terwijl andere soorten aanwijzingen niet zijn toegestaan. Dat zegt echter niets over waarde van de aanwijzingen. Ik denk dat vele het me eens zijn dat vorig jaar de opdracht in de duinen doorslaggevend was. Door frame voor frame te kijken welke bedragen er waren binnen gebracht kon je zien dat alleen Thomas geld uit de pot kon hebben gehaald. Hierdoor was eigenlijk direct bekend dat hij de mol was. Dat soort aanwijzingen zijn hier nog steeds toegestaan en dus kan het nog steeds zo zijn dat je vrijwel direct van anderen te horen krijgt hier wie de mol is. Ieder type aanwijzing kan wijzen naar de mol en het is niet zo dat een bepaald type aanwijzing belangrijker hoeft te zijn dan andere type aanwijzingen.

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Het "Hint-vrije" topic
« Reactie #4 Gepost op: 25-12-2017, 14:56:10 »
Het is een probeersel. Zullen we het eerst proberen voordat er kritiek op het topic komt?

Uit de enquete bleek dat veel mensen dit willen. Ik ook, dus ik ben blij dat hier gehoor aangegeven wordt.
You'll never walk alone

Offline RazorBlade

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Jongens, Unite, de pot!
Re: Het "Hint-vrije" topic
« Reactie #5 Gepost op: 25-12-2017, 15:01:41 »
Wellicht klink iets te negatief en dat is niet mijn bedoeling, maar ik wil mensen wel waarschuwen dat iedere aanwijzing kan leiden naar de mol en dat niet alleen hints doorslaggevend kunnen zijn. Als je je dus beperkt tot dit onderwerp dan kan het nog steeds zo zijn dat je niet zelf achter de mol komt maar dat anderen je doorslaggevende aanwijzingen geven.

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het "Hint-vrije" topic
« Reactie #6 Gepost op: 25-12-2017, 15:03:35 »
Persoonlijk vind ik dit een beetje een nutteloos onderwerp. Eigenlijk zeg je dat bepaalde soorten aanwijzingen wel zijn toegestaan terwijl andere soorten aanwijzingen niet zijn toegestaan. Dat zegt echter niets over waarde van de aanwijzingen. Ik denk dat vele het me eens zijn dat vorig jaar de opdracht in de duinen doorslaggevend was. Door frame voor frame te kijken welke bedragen er waren binnen gebracht kon je zien dat alleen Thomas geld uit de pot kon hebben gehaald. Hierdoor was eigenlijk direct bekend dat hij de mol was. Dat soort aanwijzingen zijn hier nog steeds toegestaan en dus kan het nog steeds zo zijn dat je vrijwel direct van anderen te horen krijgt hier wie de mol is. Ieder type aanwijzing kan wijzen naar de mol en het is niet zo dat een bepaald type aanwijzing belangrijker hoeft te zijn dan andere type aanwijzingen.
Maar geld uit de pot halen is een molactie, geen aanwijzing of hint. Het doel van dit topic is niet dat de mol niet gevonden zou mogen worden, maar dat hints die er door de montage of kandidaten in zijn gestopt en die geen onderdeel zijn van het normale spel (zoals de Case-hint) hier niet besproken mogen worden. De mol moet in dit topic gevonden worden puur op basis van gedrag, reacties etc.

Zoals Nieky zegt proberen we dit topic dit jaar voor het eerst uit omdat er een groep mensen is die hier wel behoefte aan heeft. Als je zelf hints wel een leuk en belangrijk onderdeel vindt van het spel is dat ook helemaal prima, dan kun je in de gewone topics terecht :)
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: Het "Hint-vrije" topic
« Reactie #7 Gepost op: 26-12-2017, 00:14:23 »
Het doel van dit topic is niet dat de mol niet gevonden zou mogen worden, maar dat hints die er door de montage of kandidaten in zijn gestopt en die geen onderdeel zijn van het normale spel (zoals de Case-hint) hier niet besproken mogen worden.

Maar je weet toch pas achteraf 100% zeker of een hint er door de montage of kandidaten in is gestopt? Er zijn toch heel veel dingen die voor een hint worden aangezien, maar dat totaal niet zijn (bijvoorbeeld containerschip met Mol Cargo containers in het seizoen met Susan Visser als Mol).
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Het "Hint-vrije" topic
« Reactie #8 Gepost op: 26-12-2017, 00:49:26 »
Ja maar er zijn ook mensen die totaal niet geïnteresseerd zijn in mol cargo containers als ze wie is de mol kijken. Of het nou een hint is of niet. Dus dit topic is voor hen :)
You'll never walk alone

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Het "Hint-vrije" topic
« Reactie #9 Gepost op: 26-12-2017, 09:41:58 »
Dit topic is niet voor een discussie over een hintvrij topic.
Zoals gezegd proberen we het voor mensen die hier behoefte aan hebben. Volgende posts over de (on)zin van dit topic zullen we weghalen.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Gupp

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je links kijkt, zie je rechts niks!
Re: Het "Hint-vrije" topic
« Reactie #10 Gepost op: 28-12-2017, 07:20:15 »
Om maar eens on-topic te gaan; het valt mij dit jaar op bij de introductiefilmpjes dat eigenlijk iedereen heel/redelijk natuurlijk en oprecht overkomt. Andere jaren zitten er voor mijn gevoel altijd wel wat 'gescript' overkomende kandidaten/gesprekjes tussen.
Delen jullie dat gevoel?
Finalist TAR 2017 / WIDM Pool 2016 #9, 2018 #16, 2019 #138, 2020 #44 / RN Songfestival 2016 #15, 2017 #8 & #7, 2018 #34 & #14, 2019 #17 & #9, 2020 #10

Offline Nigel

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Realitynet's Song Contest Helsinki 2017
Re: Het "Hint-vrije" topic
« Reactie #11 Gepost op: 29-12-2017, 18:41:48 »
Om maar eens on-topic te gaan; het valt mij dit jaar op bij de introductiefilmpjes dat eigenlijk iedereen heel/redelijk natuurlijk en oprecht overkomt. Andere jaren zitten er voor mijn gevoel altijd wel wat 'gescript' overkomende kandidaten/gesprekjes tussen.
Delen jullie dat gevoel?

Ja, mee eens! Marjolein Keuning...
Mijn Mollen; 2015: Carolina Dijkhuizen, 2016: Taeke Taekema, 2017: Thomas Cammaert, 2018: Simone Weimans

Offline hoelahoep

  • Forumlid
Re: Het "Hint-vrije" topic
« Reactie #12 Gepost op: 3-01-2018, 21:09:41 »
Vind ik ook! Het is heel neutraal. Geen rare teksten of dubbelzinnigheid

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Het "Hint-vrije" topic
« Reactie #13 Gepost op: 6-01-2018, 22:25:42 »
Goed, dat was een intrigerende eerste aflevering.

Paar dingen die me opvielen:
- Ruben suggereert dat ze elkaar moeten zoeken; Jan vraagt expliciet of de anderen weten waar ze zich in KIEV bevinden; Ruben haakt daar meteen op in dat ze ergens anders zitten.
Niet direct essentieël, maar helpt de opdracht (en het vinden van Tblisie) wel een stuk.

- Jan vond ik iets heel kandidaats doen. Als ze net uit het hotel zijn, en ze zoeken hun koffiebar, steken ze een straat over. JM loopt al door, is bijna al weg, en dan roept Jan hem terug, omdat hij een boom van de foto meent te herkennen. En dat klopt. Dat vond ik zo kandidaats. Je doet iets wat enorm helpt voor de opdracht (stel dat ze nog een kwartier of langer de verkeerde kant op waren doorgestapt), zonder dat je in het middelpunt van de belangstelling staat*. Kijk, als je als mol een keer 1000 euro pakt met een heldenactie en iedereen streept je af, prima - maar 8 van de 10 zien dit niet, en hij claimt bij JM ook geen brownie-points van 'kijk mij eens de ultieme kandidaat zijn'.
Ik zet een potloodstreepje door Jan.

- Simone is uitermate scherp door zelf M18 te vinden. Terwijl je als mol prima weg kunt komen door dat niet uit jezelf te zeggen, want het viel verder niemand op, dus enigszins kandidaats. Aan de andere kant: het heeft geen effect op de pot, de kluis vinden. Hoogstens dat je wat wilt rekken, opdat wordt gebeld.

- Iemand blijft steeds hameren om op de achterkant van de profielen te kijken, ik meen meermaals meteen aan het begin vh telefoongesprek. Dat zijn juist de plekken met geld en jokers, dus daar wil je als mol niet naartoe. Was dit Olcay, of waren er meerdere (anderen)? Lijkt me in ieder geval heel kandidaats.



*Om dit even toe te lichten:
Ik denk dat het lastig is om iets als mol-actie te bestempelen wanneer veel andere kandidaten opletten. Een mol kan de held uithangen, en relatief goedkoop heel veel good will verdienen. Een kandidaat zou dan sowieso de opdracht willen laten slagen.
En vice versa, kandidaten hebben weleens de neiging om te nepmollen. En een mol kan daarmee ook wel met wat weg komen.

Daarentegen denk ik dat men relatief vaak z'n rol speelt wanneer weinig tot niemand oplet. Als kandidaat heeft het weinig zin om 2000 weg te mollen als niemand door heeft dat jij het bent (en je verdenkt); dan heb je wel nadeel voor de pot, maar niet voordeel dat anderen je gaan verdenken.
En een mol heeft er niets aan als ineens een opdracht wordt geholpen, of geld verdient, zonder dat de kandidaten doorhebben dat het door het goede werk van de mol was. Immers, je hebt wel het nadeel van de hogere pot, maar niet het voordeel dat mensen je kandidaats vinden.

Dus als iemand iets doet terwijl (bijna) niemand het door heeft, en er vervolgens ook geen credits voor claimt, dan neig ik er naar dat dat een oprechte actie was.
Zoals hier Jan. Hij doet iets heel nuttigs, maar als mol is dat alleen logisch als mensen je daardoor als mol afstrepen. Dat doet hier niemand. 8 van de 10 zijn er niet, JM let niet op.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: Het "Hint-vrije" topic
« Reactie #14 Gepost op: 6-01-2018, 22:40:54 »
Wij thuis trokken dezelfde conclusie met Jan die de boom zag van de foto in het begin van de opdracht.

Verder, Jean-Marc ontdekte volgens mij als eerste de oplossing van de puzzel met de metalen staafjes en de landkaart. Vond ik ook onverdacht, zeker omdat hij en Jan het erover hebben of ze dit willen delen of niet. Ik vind Jean-Marc daar ook onmols dus eigenlijk.

Volgens mij was het ook Ron die op een gegeven moment zei, volgens mij is het handig als we eerst bij elkaar komen.

Wat mij weer opviel als heel verdacht, maar ik weet nu al nite meer wie dat waren, nadat Simone de M18-aanwijzing had ontdekt en had doorgebeld naar een ander duo, dat dat duo alsnog Art belde. Met een leuke smoes van, misschien krigjen we dan de hint van de kluis. Ik dacht dat dat ook Jan was, maar weet dat even niet zeker.

Verder, ik geloof dat het het duo van Simone was dat soms enveloppen miste. (maar uiteindelijk toch vond). Ook Loes volgens mij. Of welk duo was dit? (Ik merk dat ik er even in moet komen altijd met 10 kandidaten).
Het duo van Ruben heeft het geld niet gevonden. Is natuurlijk ook verdacht. Was Ruben hier aan het vertragen of afleiden?
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Online Pjotr1992

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Het "Hint-vrije" topic
« Reactie #15 Gepost op: 6-01-2018, 22:43:23 »
Het duo wat nog een keer ging bellen na Art nadat ze die M13 hint hadden gekregen was inderdaad het duo van Jan.


Offline loetjef

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het "Hint-vrije" topic
« Reactie #16 Gepost op: 6-01-2018, 22:44:53 »
- Iemand blijft steeds hameren om op de achterkant van de profielen te kijken, ik meen meermaals meteen aan het begin vh telefoongesprek. Dat zijn juist de plekken met geld en jokers, dus daar wil je als mol niet naartoe. Was dit Olcay, of waren er meerdere (anderen)? Lijkt me in ieder geval heel kandidaats.

Volgens mij was dit Olcay. In ieder geval was zij degene die onmiddellijk doorhad dat je die dingen om kon draaien en belde dit vervolgens door naar het volgende duo (weet alleen even niet meer wie dat wareN)

Verder, ik geloof dat het het duo van Simone was dat soms enveloppen miste. (maar uiteindelijk toch vond). Ook Loes volgens mij. Of welk duo was dit? (Ik merk dat ik er even in moet komen altijd met 10 kandidaten).
Het duo van Ruben heeft het geld niet gevonden. Is natuurlijk ook verdacht. Was Ruben hier aan het vertragen of afleiden?

Ruben en Olcay hebben wél geld gevonden, evenals Loes en Ron. Het geld van Loes en Ron kwam echter niet in de pot aangezien zij niet op tijd bij de kluis waren. Stine en Emilio zijn wel straal voorbij hun envelop met geld gelopen. Zij hadden wel jokers, datzelfde geldt voor Simone en Bella, maar die deden er geloof ik behoorlijk lang over en zijn niet naar het geld gegaan. Jan en Jean-Marc hebben gewoon een uur in de "taxi" doorgebracht en hebben niks gevonden  ::rofl::

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: Het "Hint-vrije" topic
« Reactie #17 Gepost op: 6-01-2018, 22:48:25 »
Dank loetjef. Ik zit er nog niet helemaal in merk ik. Ik bedoelde het duo dat op die "26 kilometer" promenade was waar ze "flaneren" of dergelijks. Dan zal dat Emilio wel geweest zijn...
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Het "Hint-vrije" topic
« Reactie #18 Gepost op: 6-01-2018, 22:55:36 »
yep dat was Emilio
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Het "Hint-vrije" topic
« Reactie #19 Gepost op: 6-01-2018, 23:20:31 »
In de kluis zaten geen tickets. Volgens mij waren het boardingpassen.


Ik weet niet of dit enig verschil maakt. Op tickets staan geen stoelnummers. Misschien is dat alleen voor het spel zo gedaan?