Auteur Topic: [HINT] Schaakhint  (gelezen 67662 keer)

Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: [HINT] Schaakhint
« Reactie #300 Gepost op: 31-01-2018, 08:54:53 »
Ja ik vind de schaakhint, mocht er een hint inzitten, ook zeker naar Simone wijzen! Zeker icm de 20u klok. Veel makkelijker uit te leggen aan de kijkers. En dan Jan wellicht de winnaar die haar schaakmat zet  ::rofl:: En het zou ook een mooie zijn in samenspraak met de theorie over de spiegelbeelden. Koning en koningin zijn gewisseld/ gespiegeld, en zo worden de spelregels veranderd: wie zet de koningin (mollin) schaakmat?
« Laatst bewerkt op: 31-01-2018, 08:58:16 door Juuls247 »
Meer L

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [HINT] Schaakhint
« Reactie #301 Gepost op: 31-01-2018, 20:15:37 »
Gezellig, maar dat heeft niks met WIDM te maken.

 ::ontopic::

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [HINT] Schaakhint
« Reactie #302 Gepost op: 1-02-2018, 03:50:29 »
N.a.v. de imo opvallende zebrahint ben ik ook iets anders tegen de schaakhint aan gaan kijken. De koning is zowel letterlijk als figuurlijk het hoogste stuk van het bord. Ruben is de langste deelnemer aan het spel.

Misschien is het wel niet ingewikkelder dan dat? Bijna iedereen, ook als je geen schaker bent, weet wel dat de koning het hoogste is en zal achteraf kunnen zeggen: oh ja, natuurlijk. Al die schaaksymbolen. We zaten naar een schaakspel te kijken. En Ruben, de langste van de groep, moest schaakmat gezet worden.

Eerder heeft iemand al in dit topic gepost dat Ruben degene was die in afl. 3 ingesloten werd door schapen en later af ging, zoals in het spelletje "Wolf en Schapen", dat op een dam- of schaakbord kan worden gespeeld. Waarbij het opviel dat Art tijdens een introductiepraatje het had over de wolven versus de schapen. (Ik had die link toen nog niet gelegd, en vroeg me toen af welke tweedeling hij eigenlijk voor ogen had. Vond het een beetje vreemde zienswijze.)

Mocht er toch nog iets ingewikkelds zijn met het feit dat de witte koning eigenlijk op e1 hoort te staan maar nu op d1 (D-EEN) staat, dan vind ik het weetje (ik weet niet meer van wie, en kan de post ook niet meer vinden) dat ene Ruben Hein een schaker is uit Denemarken geen hint maar wel leuk gevonden. ::rofl:: https://www.chess.com/member/rubenshein. Eerder dan de focus op d1 zou ik zelf een verband zoeken met EE N uit de afleveringstitel van afl. 1. EE N --> EE EN --> E EEN --> e1. (Overigens kun je in de titel van afl. 4 ook 2 letters apart zien van de rest, onderdeeltje van de zebrahint.) Zoals gezegd, hier kun je zoveel kanten op: categorie ingewikkeld.

Nog eentje die wel iedereen kan zijn opgevallen: "Most Young Kings Get Their Heads Cut Off". De tekst op de muurschildering, naast de zebra. Jonge koningen hebben we niet veel meer in het spel, twee nog die daarvoor in aanmerking zouden kunnen komen: Jan en Ruben. Most Young Kings Get Their Heads Cut Off. Maar niet allemaal. Zoals ik het lees: het hangt er van af of je als mol ontmaskerd wordt of niet.
« Laatst bewerkt op: 1-02-2018, 06:09:54 door Newbie2 »

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [HINT] Schaakhint
« Reactie #303 Gepost op: 3-02-2018, 21:05:33 »
Ruben vermeldde het woord schaken. ::rofl::

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [HINT] Schaakhint
« Reactie #304 Gepost op: 3-02-2018, 21:44:28 »
Ruben vermeldde het woord schaken. ::rofl::

Opvallend ja. Maar daarna had ie het weer over poker. Wie opent een pokerhint-topic? :-X

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [HINT] Schaakhint
« Reactie #305 Gepost op: 3-02-2018, 21:45:56 »
Opvallend ja. Maar daarna had ie het weer over poker. Wie opent een pokerhint-topic? :-X

Een kaarthint? Vorige week de hartenboer (Vlaamse term, mogelijk anders in Nederland) en nu weer kaarten. ;)

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [HINT] Schaakhint
« Reactie #306 Gepost op: 3-02-2018, 22:44:39 »
Ruben vermeldde het woord schaken. ::rofl::

En we zagen een reuzenpaard als standbeeld voorbij komen  ::tandpastasmiley::
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline Marisa

  • Forumlid
Re: [HINT] Schaakhint
« Reactie #307 Gepost op: 3-02-2018, 22:49:28 »
En ook weer een reuze(-n)koningin.

Offline Molleck

  • Forumlid
Re: [HINT] Schaakhint
« Reactie #308 Gepost op: 3-02-2018, 23:08:08 »
Ruben die schaken noemt en de steltloper met zwartwit geblokte(zoals schaakbord)  broek aan.
Lijkt zeker op een terugkerend thema, maar wat het precies zegt?

Het komt me voor nu goed uit dat de schaakhint het best gelinkt kan worden aan Stine, daar ik al sinds aflevering 2 haar als mol heb 8)

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [HINT] Schaakhint
« Reactie #309 Gepost op: 3-02-2018, 23:12:57 »
Ja en nu ook weer Ruben die schaken zegt en de zwarte koning zo duidelijk in beeld is bij 50.30 in het museum... inderdaad de enorme witte dame weer prominent, en vergeet niet dat die twee stukken in spiegelbeeld staan want die horen niet tegenover elkaar te staan. Dat het een groot thema is dat is wel duidelijk, ook nu de clownshint (de clown in het park had ook zo'n pruik op) gekoppeld wordt aan deze schaakbroek.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline m0lmuis

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [HINT] Schaakhint
« Reactie #310 Gepost op: 4-02-2018, 02:08:59 »

Offline Zuurkool

  • Forumlid
  • Dat vind ik nou wel heel apart..
Re: [HINT] Schaakhint
« Reactie #311 Gepost op: 4-02-2018, 02:14:44 »
De straatnaam waar de 2e opdracht eindigde had ook een koning.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [HINT] Schaakhint
« Reactie #312 Gepost op: 4-02-2018, 05:13:50 »
De straatnaam waar de 2e opdracht eindigde had ook een koning.

Goed gespot, Zuurkool! ::ok:: Weer wat evidence erbij dat de schaakhint niet wijst op Stine of Simone, maar op Ruben.

Koning - hoogste stuk van het spel
Ruben - langste deelnemer aan het spel

Beiden zijn de machtigsten van het speelveld, beiden moeten schaakmat gezet worden. De koning kan nooit geslagen worden, de Mol gaat nooit naar huis. En denk ook aan al die kerken met een kruis erop die we voortdurend van laag bij de grond naar boven gefilmd in beeld krijgen, dat suggereert lengte.

Een schaakbord is ook nog eens zwart-wit, net als het klavier van een piano (en net als een zebra).
« Laatst bewerkt op: 4-02-2018, 05:43:59 door Newbie2 »

Offline cinner

  • Forumlid
Re: [HINT] Schaakhint
« Reactie #313 Gepost op: 4-02-2018, 05:49:31 »
Kom niet meer bij met deze hint. Schaken, poker, koningen en koninginnen. Kunnen we kaarten hier toevoegen? Simone leek als enige een Joker in haar 'kaartenhuis' te hebben. Jan een hartenboer (die vorige keer ook langs kwam)?

Volgens mij hebben ze dit erin gestopt om ons helemaal gek te maken  ::rofl:: ::jaja:: ::rofl::

Offline Lama1997

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [HINT] Schaakhint
« Reactie #314 Gepost op: 4-02-2018, 10:42:22 »
Volgens mij is het gewoon toeval en maken we voornamelijk onszelf helemaal gek  ::rofl:: ::rofl::

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [HINT] Schaakhint
« Reactie #315 Gepost op: 4-02-2018, 11:54:45 »
Je niet gek laten maken, hoor! ;)

Kennen jullie trouwens Het Schaakspel van Harrie Jekkers? Een van zijn meest ontroerende liedjes vind ik, en hoe toepasselijk bij deze hint!

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [HINT] Schaakhint
« Reactie #316 Gepost op: 12-02-2018, 21:51:01 »
Even iets off topic uit het Spoiler topic gehaald. Het is dus zelf geen spoiler, maar klik dus ook niet op de reactie als je niet naar dat topic gebracht wil worden.
 
Het is veel logischer om in het schaakbord een hint te halen naar een DUO, niet alleen de dame, ook de koning staat verkeerd. Het kan dus verwijzen naar 1 van de gemengde duo's uit aflevering 1.

Ik vind dat helemaal geen logische redenering: "De dame en de heer staan gewisseld dus zegt het dat de Mol in een gemengd duo zat"

De redenering dat Stine de Mol is omdat we een witte dame hebben die niet thuishoort in het spel vind ik dan veel duidelijker wijzen naar een Mol.

Offline Whiskers

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [HINT] Schaakhint
« Reactie #317 Gepost op: 12-02-2018, 21:57:02 »
Even iets off topic uit het Spoiler topic gehaald. Het is dus zelf geen spoiler, maar klik dus ook niet op de reactie als je niet naar dat topic gebracht wil worden.
 
Ik vind dat helemaal geen logische redenering: "De dame en de heer staan gewisseld dus zegt het dat de Mol in een gemengd duo zat"

De redenering dat Stine de Mol is omdat we een witte dame hebben die niet thuishoort in het spel vind ik dan veel duidelijker wijzen naar een Mol.
Ze hoort wel thuis in het spel, maar staat op de verkeerde plek (koning dus ook) ze hoort op D1 = Deen. En Stine is Deens. Daarbij witte koningin ---> blank en blond ---> Stine.

Zo begreep ik het iig.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [HINT] Schaakhint
« Reactie #318 Gepost op: 12-02-2018, 21:58:40 »
Ze hoort wel thuis in het spel, maar staat op de verkeerde plek (koning dus ook) ze hoort op D1 = Deen. En Stine is Deens. Daarbij witte koningin ---> blank en blond ---> Stine.

Zo begreep ik het iig.


Ja, ik verwoordde het verkeerd, maar dat is ook mijn interpretatie. Mea culpa.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [HINT] Schaakhint
« Reactie #319 Gepost op: 13-02-2018, 00:10:38 »
Ik vind dat helemaal geen logische redenering: "De dame en de heer staan gewisseld dus zegt het dat de Mol in een gemengd duo zat"

Dat is ook niet de redenering. De redenering is dat de dame en koning allebei verkeerd staan, en dat de mol dus niet in een gemengd duo zat, maar wellicht een gemengd duo is. Het is m.i. ook de enige manier waarop de schaakhint eenduidig uitgelegd kan worden. Zie ook hier voor een lijstje met aanwijzingen voor een mol-duo theorie waarin de schaakhint is meegenomen.
« Laatst bewerkt op: 13-02-2018, 00:14:15 door Newbie2 »