Auteur Topic: [HINT] Schaakhint  (gelezen 67817 keer)

Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
[HINT] Schaakhint
« Gepost op: 21-01-2018, 13:21:20 »
Door een paar mensen reeds aangegeven, wellicht een goede om voor nu een topic te openen over de schaakhint. Post hier alles wat linkt hieraan. In 2017 was de World Cup schaken in Tbilisi en in maart 2018 zal het EK plaatsvinden (individueel schaken). Het spel van de mol, is als een spel schaken. Wellicht hebben we een rode draad te pakken, waarbij de verwijzing eventueel naar Stine kan zijn.

PS Moderators: is het toegestaan deze topic te openen?
Meer L

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [HINT] Schaakhint
« Reactie #1 Gepost op: 21-01-2018, 13:27:38 »
Heel slim dit topic. Zo worden de andere topics niet overspoeld door mogelijke schaakverwijzingen.

Is al gemeld dat op het molgeld van 250 euro mogelijk een levensgroot schaakbord staat? Ik ben het volgens mij nog niet tegengekomen en ik weet ook niet of al uitgezocht is of de beelden op het briefje inderdaad zoiets zijn.

Offline G-root

  • Winnaar De Mol pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Poolwinnaar EK '12, Tour '19, Giro '20
Re: [HINT] Schaakhint
« Reactie #2 Gepost op: 21-01-2018, 13:38:45 »
Interessant topic. Ik ben het forum aan het bijlezen en begon net in de schaakhint te geloven  ::vergroot:: .
Spelletje ?! - It's a way of life !

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [HINT] Schaakhint
« Reactie #3 Gepost op: 21-01-2018, 13:49:23 »
Heel slim dit topic. Zo worden de andere topics niet overspoeld door mogelijke schaakverwijzingen.

Is al gemeld dat op het molgeld van 250 euro mogelijk een levensgroot schaakbord staat? Ik ben het volgens mij nog niet tegengekomen en ik weet ook niet of al uitgezocht is of de beelden op het briefje inderdaad zoiets zijn.

Ik ga de schaakhint zo lang mogelijk proberen te ontkennen tot het niet meer gaat. ;D Dus bij deze: Het zijn standbeelden van de 12 apostelen aan de voet van dat kolossale monument waar Art stond aan het begin van aflevering 2.

Meer info en duidelijke foto van die standbeelden vind je hier.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [HINT] Schaakhint
« Reactie #4 Gepost op: 21-01-2018, 13:53:20 »
Top! Ik dacht al dat het niks was want zoiets zou met googelen makkelijk te vinden moeten zijn als het echt een groot schaakbord was.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [HINT] Schaakhint
« Reactie #5 Gepost op: 21-01-2018, 13:54:55 »
Top! Ik dacht al dat het niks was want zoiets zou met googelen makkelijk te vinden moeten zijn als het echt een groot schaakbord was.

Ja, bevestigen wat je zei, was mijn eerste zoekpoging. ;)

Offline bridgetvh

  • Forumlid
Re: [HINT] Schaakhint
« Reactie #6 Gepost op: 21-01-2018, 14:38:45 »
In opdracht 3 van aflevering 3 zat een schaak vraag.

Waar werd Gaioz Nigalidze betrapt op valsspelen?
Antwoord: Op de Dubai Open/Schaken
Gegeven antwoord: Schaken

Greetzzz, Bridget

Offline RICKDEMOL

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • -
Re: [HINT] Schaakhint
« Reactie #7 Gepost op: 21-01-2018, 14:42:17 »
Deze hint komt vrij plausibel op mij over, al vind ik de 'Simone de Beauvoir'-hint in de richting van Simone en de dubbele letters/tweelinghint richting Stine ook erg sterk.
'Deze mensen zijn echt ROEKOE!'

Offline Bob De Mol

  • Forumlid
Re: [HINT] Schaakhint
« Reactie #8 Gepost op: 21-01-2018, 14:48:50 »
Kan iemand mij uitleggen waarom de schaakhints (uitgezonderd de D1=Deen-hint) op Stine zouden slaan?

Voolopig valt de schaakhint voor mij nog onder het vakje "schaken is een geliefde sport in de Kaukasus", Maar, als het zo door blijft gaan, ga ik er ook wel in geloven.

Offline annebeestje

  • Forumlid
Re: [HINT] Schaakhint
« Reactie #9 Gepost op: 21-01-2018, 15:07:39 »
De "EE" in de eerste afleveringstitel kunnen duiden op een typische spelopening in het schaken (E4, E5)
En als je, zoals ik, in de Emilio tunnel zit, dan kun je die weer interpeteren als de opmaat naar een "Spaanse Opening" >    1.e4 e5 2.Pf3 Pc6 3.Lb5

Hoe tof zou het zijn als we straks een schaakpuzzel kunnen gaan oplossen en de koning (mol) mat kunnen zetten!   

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [HINT] Schaakhint
« Reactie #10 Gepost op: 21-01-2018, 15:56:21 »
Ja haha... leuk voor de finale... de mol mat ;)

op het molgeld van 250 euro mogelijk een levensgroot schaakbord staat?
Ja heel mooi Heinz, had ik nog niet gezien maar is zoals dat heet een "Levend Schaakspel" dus niet een levensgroot schaakbord.

Vroeger (in de barbaarse tijden, zeg maar een soort gladiatorengevechten tot de dood) speelden de heersers daar ook wel echt mee en dan werd je echt vermoord als je geslagen werd. Kon je dus maar beter geen centrumpion zijn want die gaan er vaak het eerst af.

Nu wordt het nog vaak nagespeeld. Laatst werd in Arnhem de bibliotheek geopend door prinses Beatrix en deden we het ook met de kinderen. Jij woont daar toch, ik bedoel dus Rozet.

Afijn, laten we gaan voor minimaal 64 schaakhints tot afl. 10... we hebben er al een paar dozijn nu (zie Stine topic).
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline SpacyColours

  • Winnaar De Mol pool 2018, Winnaar Survivor 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Time's Person of the Year 2006
Re: [HINT] Schaakhint
« Reactie #11 Gepost op: 21-01-2018, 16:04:15 »
Er is duidelijk iets met schaken inderdaad. Maar ik ben wel benieuwd waar het allemaal precies naartoe gaat leiden. Simone Weimans als de zwarte koningin, meer kan ik ook niet bedenken.
Sky might be falling but remember you can fly

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [HINT] Schaakhint
« Reactie #12 Gepost op: 21-01-2018, 16:09:39 »
Nee joh. Het is juist de witte dame die in spiegelbeeld stond maar op D-EEN hoort, de Deense Stine met de spierwitte haren dus die in haar jeugd schaakster met haar spiegelbeeldige tweelingzus was en daar diverse boeken over schreef.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline SpacyColours

  • Winnaar De Mol pool 2018, Winnaar Survivor 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Time's Person of the Year 2006
Re: [HINT] Schaakhint
« Reactie #13 Gepost op: 21-01-2018, 16:36:43 »
Au. Je slaat een barst in mijn Simone-tunnel, Lo.

Maar uit welke bron haal je dat Stine vroeger een schaakster was?
« Laatst bewerkt op: 21-01-2018, 16:39:21 door SpacyColours »
Sky might be falling but remember you can fly

Offline Moltijd

  • Forumlid
Re: [HINT] Schaakhint
« Reactie #14 Gepost op: 21-01-2018, 17:06:45 »
Maar uit welke bron haal je dat Stine vroeger een schaakster was?

Hier staat dat ze vroeger schaakte met haar tweelingzus. https://www.opzij.nl/2016/10/13/zussenband-lotte-en-stine-jensen/

Offline SpacyColours

  • Winnaar De Mol pool 2018, Winnaar Survivor 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Time's Person of the Year 2006
Re: [HINT] Schaakhint
« Reactie #15 Gepost op: 21-01-2018, 17:10:09 »
Ik zie het niet staan, hoor.
Sky might be falling but remember you can fly

Offline Moltijd

  • Forumlid
Re: [HINT] Schaakhint
« Reactie #16 Gepost op: 21-01-2018, 17:11:49 »
Ik zie het niet staan, hoor.

Stine: ‘Je ziet opvallend vaak dat zussen uitblinken op hetzelfde vlak. Neem de zusjes Polgar, alle drie schaakkampioenen. Venus en Serena Williams, tennissterren. De gezusters Brontë, geweldige schrijvers. Door hun band kunnen zussen nog beter gaan presteren. Omdat ze jarenlang dingen samen doen, samen tennissen, samen schaken, samen schrijven.’

Offline SpacyColours

  • Winnaar De Mol pool 2018, Winnaar Survivor 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Time's Person of the Year 2006
Re: [HINT] Schaakhint
« Reactie #17 Gepost op: 21-01-2018, 17:15:39 »
Ik zie haar alleen zeggen dat de zusjes Polgar uitblonken in schaken, geen woord over Stine als schaakster zelf.
Sky might be falling but remember you can fly

Offline Whiskers

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [HINT] Schaakhint
« Reactie #18 Gepost op: 21-01-2018, 17:17:22 »
Ik zie haar alleen zeggen dat de zusjes Polgar uitblonken in schaken, geen woord over Stine als schaakster zelf.
Kijk even in het Stine-topic. Daar staat het wel ergens. Vrij aan het begin nog denk ik  ::ok::

Offline SpacyColours

  • Winnaar De Mol pool 2018, Winnaar Survivor 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Time's Person of the Year 2006
Re: [HINT] Schaakhint
« Reactie #19 Gepost op: 21-01-2018, 17:35:16 »
Volgens Tunnelgraver heeft Stine het er in één van haar boeken over. Dat zal ongetwijfeld kloppen, maar dan kun je dat dus alleen maar weten als je haar boek gelezen hebt. Kortom; het is niet algemeen bekend dat zij vroeger geschaakt heeft, en dus kun je op basis daarvan geen link leggen tussen haar en de schaak-hints, denk ik.

Toch blijft die D1 = Deen wel een erg sterke theorie. Wat een beetje vervelend is, aangezien Simone mijn mol is en ik zo gauw geen tegenargument kan bedenken.
Sky might be falling but remember you can fly