Auteur Topic: Feedback Topic Seizoen 19  (gelezen 173945 keer)

Offline chocomol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Merel is de mol (dat rijmt)
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #80 Gepost op: 10-03-2019, 21:05:35 »
Deel 1

Ik heb gisteren net als een aantal anderen al geschreven wat ik wilde schrijven in het slotaflevering topic en zie hier dezelfde punten een aantal maal terugkomen, dus wat mij betreft is alles al genoeg aangestipt. Ik ben het niet met alles hier eens, maar ieder zijn commentaar en voor wie het goed is is het denk ik wel duidelijk wat de gemene deler is.

De reactie van Rick McCullough vannochtend heeft me wel geraakt. En ik snap dat ook erg goed en kan me er ook goed in verplaatsen gezien projecten die ik zelf doe. Je bent met je ziel en zaligheid aan een groot project bezig en wil iets moois afleveren. Dan is het niet fijn te lezen dat anderen zo massaal ontevredenheid delen.

Tegelijkertijd merk ik bij mezelf dat ik ook regelmatig het idee heb gehad om te stoppen met Wie is de mol kijken en mee te puzzelen vanwege redenen die ik inmiddels genoeg heb genoemd en ik niet alleen van anderen hier lees, maar ook de afgelopen jaren in mijn omgeving. Wat mij betreft gaat het dan vooral om de hints en puzzels waaruit eigelijk niets echts voortkomt, of die je eigenlijk niet kunt maken. En de lengte van de finaleaflevering die veel vragen overlaat en voor mij echt te kort is. Ik vind het oprecht een supertof programma, maar zit de laatste jaren met een naar gevoel achteraf. Ik vind het dan wel zo fair om dat ook, ik probeer op een opbouwende manier, te laten weten gezien bekend is dat productie en/of Rick hier af en toe leest. Ik vind het namelijk niet fair voor de productie te doen alsof ik alles top vind om vervolgens af te haken als kijker zonder dat te laten weten. Want hoe kan een productie er anders iets aan doen om het te verbeteren als niemand dat eerlijk zegt en de goede vrede speelt?

Wij zullen de "harde kern" nooit voor 100% gelukkig kunnen maken, dat weten we. Maar toch proberen we dat wel te bereiken. Wij lezen en luisteren naar jullie commentaar. (Al is dat soms is moeilijk).

Dit vond ik een lastige reactie. Ik ben dit jaar even met jullie op dit forum mee aan het puzzelen geweest, maar hiervoor was ik meer een iets meer geinteresseerde 'standaard kijker'. Deze reactie geeft mij de indruk dat alleen een zeer selecte groep niet tevreden is over de ontknopingsaflevering en bovengenoemde punten. Ik weet niet of het zo echt is bedoeld of dat ik het zo lees, maar ik het gaf mij de indruk dat de negatieve kritiek wordt gekoppeld aan een enkeling die misschien zelfs zeurt. Terwijl ik niet de indruk heb dat dat het geval is. Niet alleen vanwege de vele terugkerende punten die hierboven door anderen genoemd zijn, maar ook als ik naar mezelf en omgeving kijk die geen molloten zijn en dus de 'standaard kijker'.

Ik vraag me soms af hoe dit programma zichzelf tegenwoordig ziet. Is het een registratie van een aantal mensen dat een spel speelt? Of is het de bedoeling dat wij mee moeten kunnen spelen? Ik heb vaak het idee dat die twee eigenlijk steeds lastiger te verenigen zijn. Vooral door social media en doordat iedereen steeds gemakkelijker digitaal kan terugkijken, zoeken etc.
Ik heb af en toe daardoor de indruk dat het van beide kanten nu net niet is. Het is geen oprechte registratie van wat er daadwerkelijk gebeurt zodat wij kunnen meekijken wat er echt gebeurt. En het meepuzzelen kan eigenlijk ook niet meer vanwege de montages en hints die niet sluitend zijn en achteraf ook in sommige gevallen ver gezocht zijn. Of de puzzel die we dus eigenlijk niet hadden kunnen maken.
« Laatst bewerkt op: 10-03-2019, 21:10:22 door chocomol »

Offline chocomol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Merel is de mol (dat rijmt)
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #81 Gepost op: 10-03-2019, 21:05:53 »
deel 2

Ik denk dat dit voor de productie en Rick een lastig dilemma is, omdat ze graag zoveel mogelijk kijkers tevreden zien. Maar ik vraag me soms af of dat nog wel mogelijk is en er niet een keuze gemaakt zou kunnen worden en een richting kan worden gekozen die weer werkt in de tegenwoordige tijd.

Ik ben een beste stuurlui/lid/lied (?) aan wal misschien nu, maar wil wel graag mijn wens uitspreken. Ik zou het liefste zien:

Een eerlijke registratie zonder montage-manipulatie en met geen enkele hint of puzzel meer voor ons in de montage (natuurlijk wel ingekort, maar zonder beinvloeding van kijkers) waarin we ook daadwerkelijk alle akties zien van de mol, maar ook van de kandidaten. Wordt de mol eerder ontdekt? Dan weten we het nooit zeker, want er zijn toch geen hints en zoals door anderen ook genoemd, er blijven toch altijd mensen op een andere mol. Op deze manier kun je, denk ik, echt weer meespelen als kijker op basis van mensenkennis en alertheid en hoeven we de montage niet meer te wantrouwen, want we weten dan dat daar niet mee gesjoemeld wordt. Lijkt mij heel erg verfrissend en het spel zoals het is.

Er zijn dan geen hints meer en geen spellen die er in de nabewerking aan zijn toegevoegd. Maar doordat de registratie eerlijk is zouden wel de spellen die de kandidaten zelf spelen zou kunnen worden gemaakt dat de kijker DIE spellen mee kan spelen. Zo zitten wij veel meer op een lijn met de spanning van de kandiaten, want we spelen zelf mee, we kunnen blijven puzzelen EN wie niet wil puzzelen kan ook het spel van de mol vinden spelen door gewoon naar mensen te kijken.

Dit stukje is toch langer geworden dan ik had gedacht. Sorry daarvoor.

Mocht Rick McCullough dit lezen: wat mij betreft hoop ik oprecht dat je begrijpt dat velen hier deze kritiek, die begrijpelijk hard aankomt en niet prettig is, ongetwijfeld schrijven omdat we juist heel blij zijn met het Wie is de mol spel en dat ook erg graag met plezier willen blijven spelen. Als we dat namelijk niet zouden zijn zouden we ook de tijd niet nemen dit zo uitgebreid te beschrijven. Wat mij betreft is dat ook het enige waar deze opmerkingen over gaan en is iedereen ervan doordrongen hoe hard iedereen aan dit programma werkt en waardeert iedereen dat hier zeer. Daar ga ik vanuit.

Hoop oprecht dat het jouw liefde, passie en tomeloze inzet voor dit programma niet vermindert door negatieve kritiek en dat tegelijkertijd ook de kritiek opbouwend kan worden omarmd en op waarde wordt geschat. Als zoveel mensen hun best doen om iets aan te geven denk ik dat dat ook aangeeft dat ze juist heel erg van het format houden, betrokken zijn en graag tevreden willen blijven. En de moeite nemen dat ook netjes te omschrijven, hun visie te geven en laten weten hoe het wel graag te zien. Ik heb hier heel wat goede suggesties gelezen en vind het tof dat hier echt de tijd voor genomen is door velen hier.

Maar goed. Misschien speelt er wel iets in de productie of bij de omroep dat ik me niet kan voorstellen, zoals budgetten, problemen met een zender-coordinator of wat dan ook en is makkelijk roepen vanaf de zijlijn. Ik kan alleen maar wensen en hopen op verbetering (in mijn ogen dan).

Om positief te eindigen: ik vond het een superleuke groep dit jaar met stuk voor stuk echt leuke karakters waarvan ik er geen een had willen missen. Top locatie ook. Vind ook de mol dit jaar echt heel leuk en ze heeft me keer op keer aangenaam verrast. En Ron en Rik bij de live show zijn echt een top duo! Wat mij betreft is de live finale ook echt leuk en een feest. Zou alleen superleuk zijn als er nog een moltalk achteraan zou komen of de uitzending langer! Maar dat is al uitgebreid besproken hier.  :D

Aan Rick McCullough afsluitend: Echt super sympathiek dat je hier op het forum hebt gereageerd en zo snel ook. Ik voelde een plaatsvervangende steek in m'n buik vanwege de kritiek (ook van mij), maar hoop dat je het op waarde kunt schatten en weet dat het allerminst persoonlijk is en uit liefde van het programma en spel is geplaatst, zeker na het wekenlang puzzelen en dan toch nog geen bevredigende antwoorden te hebben gekregen (wat mij beteft in ieder geval)!!
Het is jammer dat daardoor de complimenten wat ondergesneeuwd raken, zoals de supermooie drone shots en ook te gekke muziek die echt top gemonteerd was, heel slick!! Heel erg dank voor dit seizoen weer!
« Laatst bewerkt op: 10-03-2019, 21:18:14 door chocomol »

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #82 Gepost op: 10-03-2019, 21:12:28 »
Veel is hierboven al genoemd maar met afstand mijn grootste ergernis van de laatste seizoenen (ja dit is al veel te lang aan de gang) blijft de overvloed aan biechten. Waarom moet elke opdracht onduidelijk worden uitgelegd en schakelen we gelijk door naar een biecht van een kandidaat die iets vertelt over wat de opdracht is of wat er gebeurt. Veel liever zie ik een wat uitgebreidere uitleg over de opdracht, bij voorkeur een mooi overzicht met ondersteunende voice over, waarna we daadwerkelijk beelden van de opdracht te zien krijgen in plaats van dat de opdracht altijd maar weer verteld moet worden met heel af en toe wat flitsen van actie. Ook aan het einde van de opdrachten mag deze voice over van mij weer worden ingezet met een oplossing hoe de opdracht bijvoorbeeld had kunnen slagen of welke strategie goed had gewerkt. De cirkel is nu te vaak niet rond aan het einde van opdrachten. De biechten moeten veel meer worden ingezet als een mysterieus onderdeel van de aflevering, waarin de kandidaten echt weer in het geheim hun observaties en verdenkingen met de kijker delen, in plaats van als leidend element waarin het volledige verhaal wordt verteld.
De Belgen kunnen dit ook, waarom wij niet?
Wat ook heel goed zou kunnen is om aanvullende uitleg als een soort ondertitels te laten meelopen. Zo kost het geen tijd. Schema's en plaatjes kunnen ook meer zeggen dan 1000 woorden. Zo hoeft een kandidaat niet in een biecht te vertellen: ik zat met die en die in een team en wij moesten dit en dat doen. Overzichtsplaatje met rolverdeling erbij en klaar. Een uitzending is maar kort en om 3 opdrachten een beetje fatsoenlijk in beeld te brengen moet je elke seconde benutten.

Offline Tweety

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Carpe fucking diem!
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #83 Gepost op: 10-03-2019, 21:34:14 »
Ik mis het afzien, het zwoegen, fietstochten de berg op, opdrachten van 3 uur, de opdrachten 's nachts, het wakker moeten blijven om een opdracht te doen, de barre nachten, de vieze opdrachten, het zoeken naar hotelkamertjes, het beslissen wie als enige de luxe kamer mag, het slapen in het bos, ... allemaal dingen waarmee je de sfeer van een land kan weergeven, en tegelijkertijd een opdracht kan doen.
::ok::
Just because you're paranoid, don't mean they're not after you

Offline wieowie

  • Forumlid
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #84 Gepost op: 10-03-2019, 21:34:22 »
Dat er zoveel kritiek is komt ook doordat iedereen zo ontzettend van het programma houdt natuurlijk! We hebben er allemaal het beste mee voor. Misschien is onze kritiek ook zeer onterecht, de meesten hier op het forum staan ver af van de gemiddelde kijker en de populariteit van WIDM in Nederland wordt alleen maar groter. We moeten ook niet vergeten dat het programma niet alleen voor een klein select groepje redelijk ervaren speurders wordt gemaakt.

Offline chocomol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Merel is de mol (dat rijmt)
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #85 Gepost op: 10-03-2019, 21:38:20 »
We moeten ook niet vergeten dat het programma niet alleen voor een klein select groepje redelijk ervaren speurders wordt gemaakt.

Met sommige kritieken ben ik dat wel met je eens, maar met de kern niet eerlijk gezegd. Ik vergelijk het met muzikant of artiest zijn: je toetst je muziek of creatie toch het liefst aan de meest kritische persoon die er ook verstand van heeft, niet aan de 'gemiddelde' nederlander. Die laatste vindt alles prima en is na een uur alle hints e.d. toch vergeten en kijkt weer iets anders.
Ik denk ook dat je niet moet onderschatten hoeveel mensen met Wie is de mol meepuzzelen. Ook al zijn ze geen molloten. Maar goed, misschien wordt dit wat offtopic, dus ik zet me er weer even buiten.

Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #86 Gepost op: 10-03-2019, 21:54:03 »
Ik zie veel reacties op social media van casual kijkers die ook graag meer molacties en verborgen hints in de laatste uitzending hadden willen zien. Ook veel reacties over hoe weinig Sarah aan het woord was. Sommige kritiek wordt gedeeld door molloten en casual kijkers.
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #87 Gepost op: 10-03-2019, 22:03:30 »
Veel is hierboven al genoemd maar met afstand mijn grootste ergernis van de laatste seizoenen (ja dit is al veel te lang aan de gang) blijft de overvloed aan biechten. Waarom moet elke opdracht onduidelijk worden uitgelegd en schakelen we gelijk door naar een biecht van een kandidaat die iets vertelt over wat de opdracht is of wat er gebeurt.

Daarbij schiet me de bizarre biecht van Sarah te binnen, na de balkonopdracht, waarbij Merel op het laatste moment op een verkeerd balkon was gaan staan. Merel werd daarna o.a. door Rick Paul het vuur na aan de schenen gelegd.

Vervolgens zien we een slecht geacteerde biecht van Sarah die stelt dat ze niet langer in het duidelijke nepmollen van Merel trapt. Dit leek haast in scène gezet om Merel uit de wind te houden. Nu we weten dat Sarah Merel toen al hoog op haar verdachtenlijstje had staan, raakt die biecht helemaal kant noch wal. Ik vond hem toen al tenenkrommend en hou er met de kennis van nu een beetje een nare smaak aan over. Niet meer doen, alsjeblieft.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline molE13

  • Forumlid
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #88 Gepost op: 10-03-2019, 22:27:46 »

Op zich vind ik dit een leuk forum, weet ik dat de functie van moderator een 'hondenbaan' kan zijn en begrijp ik prima dat men liever niet topics gevuld wil zien met kritiek en/of ruzies. Alleen denk ik dat het een beetje overboord is gegaan inmiddels. Vaak als ik een afwijkende mening heb die anderen wellicht niet welgevallig is, werd mijn mening afgedaan alsof ik te dom zou zijn, niets gelezen zou hebben, zelfs niets zou posten, zelf niets zou kijken en bedenken of om een andere (bar negatieve) reden geen recht van spreken zou hebben. Het meeste heb ik genegeerd of redelijk vriendelijk tegen geageerd en ik zal er niet een nacht van wakker liggen verder. Alleen vraag ik me af of mensen zich realiseren dat het op zo'n vervelende manier van afwijzen van een afwijkende mening een stuk negatiever en vervelender is dan de afwijkende mening zelf. Het is bovendien best lullig als ik net enige uren 51 pagina's heb zitten lezen en mijn reactie geef, beschuldigd word dat ik niets lees en dat eerst maar moet doen voor ik zou 'mogen' reageren.

Hetzelfde effect heeft mijns inziens het voortdurend aangeven dat we niet negatief moeten doen, dat we wel positief moeten blijven of zelfs verzoeken dat we in de toekomst wel uitsluitend blij en positief zouden moeten reageren op dan nog theoretische uitkomsten en de 'het valt mee dat mensen toch niet zo negatief hebben gereageerd'. In gesprekken waar iedereen prima door een deur kon, er geen moderatoringrijpen is nodig geweest en er hooguit wat discussie plaats vindt, is juist het veelvuldig in het algemeen wijzen op negativiteit hetgeen een negatieve sfeer oproept, althans denk ik.

Hopelijk trekt dat volgend jaar een beetje bij. Want ik denk dat velen het met me eens zijn, dat het leuk is om hier te lezen en te reageren, dat het een grote toevoeging kan zijn voor velen naast het kijken van het programma en dat niemand hier uren en uren besteed om moderators of mede forummers het leven zuur te maken.
Helemaal mee eens. In mijn beleving is het nog inconsequent ook.

Offline chocomol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Merel is de mol (dat rijmt)
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #89 Gepost op: 10-03-2019, 22:34:38 »
Ik zie veel reacties op social media van casual kijkers die ook graag meer molacties en verborgen hints in de laatste uitzending hadden willen zien. Ook veel reacties over hoe weinig Sarah aan het woord was. Sommige kritiek wordt gedeeld door molloten en casual kijkers.

Zie zojuist ook dat Youtuber Wouter een aantal belangrijke punten van hier uitgebreid vertelt in zijn laatste video van vandaag, zoals feit dat we de puzzel dus nooit hadden kunnen oplossen, de zwakke molaktie-filmpjes op de website, feit dat de hints alleen even kort op de site staan vermeld in tekst en gebrek aan gewenste langere nabeschouwing in een langere laatste uitzending. Jullie weten vast of hij hier op het forum zit en/of onder welke naam, maar vond het persoonlijk fijn dat hij het ook even, op een goede manier en niet even hapsnap tussendoor, zei in zijn video. Heel netjes. Ook Felix noemde een paar kritiekpuntjes van hier in zijn video.

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #90 Gepost op: 10-03-2019, 22:58:25 »


De reactie van Rick McCullough vannochtend heeft me wel geraakt. En ik snap dat ook erg goed en kan me er ook goed in verplaatsen gezien projecten die ik zelf doe. Je bent met je ziel en zaligheid aan een groot project bezig en wil iets moois afleveren. Dan is het niet fijn te lezen dat anderen zo massaal ontevredenheid delen.
Ja, eens. een voorspelbare en begrijpelijke reactie en niet leuk om te lezen. Rick en z'n team werken er heel het jaar hard aan, schreef hij op z'n IG. En ze hadden nu ook het jubileumseizoen waar ze al druk mee bezig waren omdat ze dan flink wilden uitpakken.

Aan de andere kant snap ik ook dat forummers hun mening willen delen.


Jullie weten vast of hij hier op het forum zit en/of onder welke naam, maar vond het persoonlijk fijn dat hij het ook even, op een goede manier en niet even hapsnap tussendoor, zei in zijn video. Heel netjes.
Wouter vd Vaart heeft volgens mij nooit gezegd dat hij hier een account heeft. Ik denk dat hij alleen lurker is.

Offline Tunneltelevisie

  • Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #91 Gepost op: 10-03-2019, 23:22:53 »
Vanaf de bank is het makkelijk om een mening te typen. Ik waardeer het programma en alle inspanningen van de makers. Het was een goed seizoen, dank!  ::bravo:: Toch blijf ik ook met bepaalde vragen/ losse eindjes zitten. Dit is wat mij opvalt (en mijn mening hoeft natuurlijk niet dé mening te zijn). Het heeft ook wel wat overlap met wat eerder is gezegd.

Met seizoen 18 waren we als kijker ontzettend verwend, denk ik. Wát een opening (in 5 landen beginnen  ::jaja::) en veel actie, ook vanuit de deelnemende kandidaten. De afsluiting/onthulling was ook mooi gedaan.

Zo'n spectaculaire opening als toen is moeilijk te evenaren. Dat vind ik niet erg.
Ik merk wel dat ik, hoewel ik het ook dit jaar een leuke groep vond, mij minder betrokken voelde bij de deelnemers dan vorig jaar.

9 leken wel de mol en degene die de mol was, leek voor mij vooral een goede kandidaat. Blijkbaar miste ik zelf de nodige focus dit jaar om de echte mol te ontmaskeren  ::rofl::, Merel heeft het overigens prima gedaan, maar het helpt niet echt als de rest gaat 'meemollen' of totaal geen inzet lijkt te tonen bij een opdracht.

Een beetje verdacht gedrag is natuurlijk prima als kandidaat (het ontmaskeren van de mol moet ook niet té makkelijk zijn  ;)), maar eigenlijk zou ik toch wel meer willen zien dat mensen voor de pot gaan en er niet alleen maar zijn 'om mee te doen' of voor hun eigen PR in het programma lijken te zitten.

Misschien kunnen daar de opdrachten wat meer op worden afgestemd? (minder: 'alles of niets', maar kandidaten ook individueel een kleine beloning geven als ze ergens in slagen, wat al eerder is gezegd) Als meer kandidaten zich richten op het spel (en wat minder op sabotage-acties om verdenkingen te krijgen), dan heeft de mol ook meer eer van het gemol.  ;)

En ik vind ook dat de groep best wel wat vaker mag afzien.  >:D Niet alleen overnachten in luxe hotels met uitgebreide ontbijtjes (zo lijkt het, hoeft natuurlijk niet zo te zijn  ;)), maar ook in wat meer uitdagende omstandigheden (expeditie Robinson is dan weer het andere uiterste  ;) ), zoals overnachten in een tentje in de rimboe of de nacht doorbrengen in een verlaten pakhuis. Ik noem maar wat.  ;D Je ziet nu vooral mensen zich optutten, ontbijten en o ja... Er is ook nog een opdracht, vooruit dan maar...

Bam! Gewoon mensen in een opdracht droppen, het liefst in een beetje ongemakkelijke/uitdagende situatie. Dat zou ik meer willen zien.  :D En psychologische spelen vind ik zelf interessant, zoals de Wachtkamer opdracht. Daarmee kun je veel kanten op, ook bij de mol-verdenkingen. Wat ik ook goed vind (is ook wel gedaan dit seizoen, mag voor mij vaker) is dat kandidaten onderling met elkaar in gesprek raken over WIDM.

Rik heeft het goed gedaan als presentator, zijn aandeel vond ik wel verfrissend. Fijn dat hij er volgend seizoen ook bij is. Colombia als land is ook prachtig. Ik zou ook meer van de mensen daar willen zien.

Voor mij is het grootste aandachtspunt dat de mollenacties dit jaar wat ondergesneeuwd lijken. Niet  alleen door mijn eigen onoplettendheid/verkeerde tunnelvisie ;), maar ook door acties (of gebrek aan actie) van mollende kandidaten/ kandidaten die vrijwel niks lijken te doen en misschien ook  door bepaalde montage-keuzes. Dat vind ik vooral jammer voor de echte mol (die met lef heeft gemold) en ook een beetje voor mezelf als kijker  ::rofl::, want je blijft toch een beetje met de 'hoe?'-vraag zitten.

Bij de ontknoping zou het mooi zijn om meer aandacht te hebben voor de mol-acties die zijn gedaan. Want daar draait het toch om: wie is de mol en wat heeft hij/zij allemaal uitgevroten? Ik ben om die reden geen fan van de live-finale, omdat het dan meer om de mediahype lijkt te draaien (en minder om de mol/winnaar/verliezer). Zo'n nabeschouwing tijdens de 1e edities vind ik een fijnere opzet, maar wellicht ben ik ouderwets daarin.  :) Misschien is het inderdaad een oplossing om zo'n nabeschouwing na de ontknoping te doen. Dan blijf je als kijker ook niet met allerlei open eindjes zitten.

Hoe dan ook, zo'n programma maken blijft altijd een uitdaging.

Er zijn genoeg dingen waar ik blij van werd: de mooie landschappen, de dynamiek tussen de kandidaten, de oprechtheid van de meeste kandidaten (een kandidaat als Robèrt lijkt minder voor de hand, maar ik vond hem geweldig. hij zou ook een mooie mol zijn geweest, haha), af en toe hard spel en een goede balans tussen luchtige en wat serieuzere momenten.

O, en de Nielstunnel was natuurlijk niet helemaal juist, maar wel een mooie tunnel!  ::bravo:: En gezellig bovendien. Bedankt iedereen: programmakers, mol, kandidaten, Rick, Rik, moderators, mede-tunnelaars en alle forummers!

Dat volgend jaar opnieuw een mooi seizoen mag worden.  ::zwaai::
« Laatst bewerkt op: 10-03-2019, 23:28:50 door Tunneltelevisie »
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline Convans

  • Forumlid
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #92 Gepost op: 10-03-2019, 23:50:20 »
Eerst en vooral bedankt voor het voorbije seizoen. Leuke kandidaten, leuk land en mooi tijdverdrijf op een zaterdagavond ;)

Ik ga me beperken tot 3 punten van verbetering.
1. Gelaagdheid van de opdrachten. Enough said hierover denk ik. Ik vond Merel wat tegenvallen als mol, maar gek genoeg door hier reacties te lezen, besef ik ook dat het helemaal niet aan Merel ligt. Gewoon aan opdrachten die ofwel onmogelijk zijn, ofwel veel te simpel, ofwel zo duidelijk dat er maar op 1 manier te mollen valt. Tja dan zet je als productie de mol buitenspel. En ik wil hier geen hele vergelijkingspost maken, maar aub kijk naar De Mol S4,5,6. Je hoeft echt geen grootste dingen te verwezenlijken om een goede, simpele, toch gelaagde opdracht te maken met avontuur, psychologische spelletjes en een heerlijke sfeer. Nu wordt alle sfeer door de mooie beelden gemaakt, de focus ligt bijna niet meer op de opdracht zelf. Maar dit punt komt denk ik al enkele jaren terug in het feedbacktopic. Wat ik dan wel een zeer goede opdracht vond, was de wachtkamer. Zo had ik er wel wat meer verwacht.

2. Bespreking opdrachten. Werd hier niet beloofd dat elke opdracht besproken zou worden achteraf (daarom niet in de uitzending, maar wel op de site). Want nu hebben we echt wel weinig gezien en zijn er nog zoveel onbeantwoorde vragen. Mijn voorstel: schrijf na het seizoen elke opdracht uit met volgende elementen: hoe jullie de opdracht zien en hoe jullie denken dat de mol zal opereren en daarnaast wat de mol precies gedaan heeft deze opdracht. Ook al is het mislukt of doet de mol niet veel. Deze informatie zouden velen geweldig vinden en dat vergt toch echt niet veel tijd/werk.

3. Een heldere uitleg van de opdrachten. Ik ben het echt beu om telkens de kandidaten de opdracht te horen uitleggen. Veelal is het gewoon onduidelijk. Kom gewoon to the point met een overzichtelijk schema en wat heldere woorden zodat elke kijker direct alles begrijpt. Als de kijker soms niet snapt wat er precies gebeurt, dan gaat de interesse toch wat verloren.

Een laatste puntje met betrekking tot dit forum. Cinner verwoord het zeer knap. Ik vind het eerlijk gezegd schrijnend om waarschuwingen te ontvangen omdat ik een hevige discussie voer. Zonder op de man te spelen en zonder iemand te kwetsen of te beledigen. Elk puntje van kritiek tijdens het seizoen werd direct in de kiem gesmoord door moderators, maar de kritiek was 90% van de tijd opbouwend en er werden ook zeker positieve punten aangehaald. Ik denk dat ik daarom vanaf volgend seizoen hier niet meer ga posten en enkel nog ga meelezen. Ik verpest blijkbaar de sfeer voor sommigen dus ik hou het enkel nog bij het De Mol board en niet meer bij het WIDM board.

Offline Tunneltelevisie

  • Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #93 Gepost op: 11-03-2019, 00:22:33 »
Convans, ik zou het wel jammer vinden als je niet meer meeschrijft. We zaten niet in dezelfde tunnel (allebei verkeerd volgens mij?  ;)), maar als iedereen overal hetzelfde over denkt, wordt dat ook saai. Toch?

Ik ken de verdere situatie niet, maar ik snap het wel dat mensen fanatiek de eigen tunnel verdedigen. Daar heb ik geen moeite mee. Het zorgt er ook voor dat ik meer op Sarah ben gaan letten, wat goed is (al had ik natuurlijk ook wat beter naar de Merel-tunnelaars moeten luisteren  ::rofl::)
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline Convans

  • Forumlid
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #94 Gepost op: 11-03-2019, 00:27:17 »
Convans, ik zou het wel jammer vinden als je niet meer meeschrijft. We zaten niet in dezelfde tunnel (allebei verkeerd volgens mij?  ;)), maar als iedereen overal hetzelfde over denkt, wordt dat ook saai. Toch?

Ik ken de verdere situatie niet, maar ik snap het wel dat mensen fanatiek de eigen tunnel verdedigen. Daar heb ik geen moeite mee. Het zorgt er ook voor dat ik meer op Sarah ben gaan letten, wat goed is (al had ik natuurlijk ook wat beter naar de Merel-tunnelaars moeten luisteren  ::rofl::)

Ik denk dat ik nooit over de schreef ben gegaan. Maar ik kreeg te horen dat meerdere mensen problemen hadden met sommige reacties. Verder ken ik ook geen context.

Ik heb een tunnel verdedigd, maar heb nooit een andere tunnel afgebroken, zeker niet op een onrespectvolle manier denk ik. Ik vind het moeilijk om meningen te posten zonder in discussie te treden met personen dus dan lijkt het me beter om alles gewoon op de achtergrond mee te lezen vooraleer er personen hun plezier vergald wordt door de sfeer gecreërd door zo’n harde discussies

Offline Harko

  • Forumlid
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #95 Gepost op: 11-03-2019, 00:37:19 »
Wat een lappen tekst allemaal.

Een paar plussen en minnen:

+ beelden en muziek waren top
+ Leuke groep (op Jamie na)
+ Verbetering qua presentator
+ Nieuw spelelement pakte goed uit
+ Geen overduidelijke hints

- molacties mogen meer in beeld
- uitleg van opdrachten kan duidelijker
- minder stukken knippen uit de opdrachten
- minder nadruk op bondjes

Over het algemeen was het een leuk seizoen, maar ik kan me wel in veel van de genoemde kritiek vinden.

anoniem 30784

  • Gast
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #96 Gepost op: 11-03-2019, 00:52:27 »
Ik denk dat ik nooit over de schreef ben gegaan. Maar ik kreeg te horen dat meerdere mensen problemen hadden met sommige reacties. Verder ken ik ook geen context.

Ik heb een tunnel verdedigd, maar heb nooit een andere tunnel afgebroken, zeker niet op een onrespectvolle manier denk ik. Ik vind het moeilijk om meningen te posten zonder in discussie te treden met personen dus dan lijkt het me beter om alles gewoon op de achtergrond mee te lezen vooraleer er personen hun plezier vergald wordt door de sfeer gecreërd door zo’n harde discussies

Oei, dat is wel heftig. Ik heb wel fel met je gediscussieerd maar ik was zelf niet een van die mensen in ieder geval.

Vond wel soms dat de sfeer wat grimmig werd, dus ben het eens met de kritiekpuntjes die daarover gaan. Maar tegelijkertijd heb ik nooit het gevoel gehad dat iemand echt te ver is gegaan. Dus ik zou het inderdaad wel jammer vinden als je niet meer mee schrijft! Maar goed, als we de kritiekpuntjes van nu gewoon met z'n allen meenemen voor in de toekomst komt het vast wel goed met de sfeer, toch?  ::ok::

Offline mol92

  • Forumlid
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #97 Gepost op: 11-03-2019, 00:54:14 »
Bedankt voor weer een fantastisch seizoen widm! Ik heb er van genoten! Ik ga geen lang verhaal houden want ik heb enorm veel bewondering voor de makers van dit programma. Maar als ik dan toch wat mag noemen:
- duidelijker uitleg van de opdrachten dmv schemaatjes in beeld en/of voice over.
- minder alles of niets opdrachten.
- meer gelaagde/psychologische spelletjes.
- afl.9 laatste opdracht graag iets bijzonders.
- afl 10 langer zodat we meer horen en zien van waar we 9 afleveringen naar gekeken hebben.
- regels voor kandidaten dat stelen van elkaars spullen echt niet kan. Het spel hard spelen is ok maar wel binnen bepaalde grenzen. Als we de situatie krijgen dat kandidaten op zo'n manier elkaar het spel uit werken, krijgen we Robinson taferelen en dat past niet bij wie is de mol!

Ik kijk nu al uit naar seizoen 20! Gaat vast ook weer fantastisch worden!

Offline cinner

  • Forumlid
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #98 Gepost op: 11-03-2019, 04:20:07 »
Ik denk dat ik nooit over de schreef ben gegaan. Maar ik kreeg te horen dat meerdere mensen problemen hadden met sommige reacties. Verder ken ik ook geen context.

Ik heb een tunnel verdedigd, maar heb nooit een andere tunnel afgebroken, zeker niet op een onrespectvolle manier denk ik. Ik vind het moeilijk om meningen te posten zonder in discussie te treden met personen dus dan lijkt het me beter om alles gewoon op de achtergrond mee te lezen vooraleer er personen hun plezier vergald wordt door de sfeer gecreërd door zo’n harde discussies

Zou het heel erg jammer vinden. Discussie is juist wat scherp maakt of in elk geval voor mij voelt dat zo. Door van anderen te horen wat er scheef kan zijn aan mijn gedachten, kan ik alleen maar een betere onderbouwing voor mijn standpunt zoeken of van mening veranderen. Vond de gesprekken met jou daardoor juist heel prettig en leuk om te voeren.

Tegelijkertijd begrijp ik je prima. Alleen hoop ik toch dat je het volgend jaar een gooi wil geven.

Offline DigiMol

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #99 Gepost op: 11-03-2019, 09:25:37 »
Veel mensen uit mijn vriendenkring kijken WIDM (12 t/m 52 jaar). Dit jaar zijn een aantal vrienden het voor het eerst gaan kijken n.a.v. de enthousiaste reacties. Ik heb de hele groep om feedback gevraagd en daar kwamen de volgende dingen uit (ik noem alleen zaken die hier nog niet zijn genoemd, want iedereen miste bijv. de nabespreking en niemand begreep waarom er uitgerekend nu geen Moltalk na de uitzending was om alles toe te lichten, ook daar veel open eindjes):

- Sommige hints zijn erg ver gezocht
- Ze zouden graag meer betrokken worden bij het spel. Er werd bijv. genoemd om per aflevering een test voor de kijkers in de app te zetten (zou dezelfde kunnen zijn die de kandidaten ook krijgen),
- Dezelfde app voorzien van de muziek uit de leader werd ook genoemd,
- Velen waren niet op de hoogte van het bestaan van het molboekje met de informatie over de kandidaten; zou zoiets tegen betaling beschikbaar kunnen zijn via de app?
- In plaats van geld voor zichzelf verdienen (dat interesseert de kandidaten nauwelijks nog) per kandidaat een goed doel laten kiezen, waarbij er pas bij de finale bekend wordt voor welk goed doel er is gespeeld. De pot gaat dan daar naartoe. Misschien zijn kandidaten dan meer geneigd om hun best te doen

Dit zijn overigens allemaal mensen die behalve de uitzending en de officiële FB pagina geen vlogs of sites volgen en het dus echt moeten hebben van wat er in de uitzending gebeurt.
Het is verstandiger een kaars te branden dan te klagen over de duisternis