Auteur Topic: Merel Westrik is de Mol!  (gelezen 415690 keer)

Offline cinner

  • Forumlid
Re: Merel Westrik is de Mol!
« Reactie #1720 Gepost op: 10-03-2019, 19:22:30 »
Soms heb ik moeite met te begrijpen wat je nou precies zou willen. Je schrijft hier eerst dat RP vooraan staat en kan pakken wat hij wil. Vervolgens dat "de regie" het Merel makkelijk maakt "want de tweede envelop ligt [...] onderop". En dan dat de envelop op het andere stapeltje bovenop ligt, waardoor dat makkelijk is om te pakken. Maar RP stond toch vooraan?
(...)
Dit is toch de essentie van een van de onderdelen van WIDM....?

Hoewel ik niet MartinJ ben, reageer ik er even op.

Punt is niet dat de Mol een uitgedachte tactiek heeft en gebruik maakt van voorkennis, in dit geval welke enveloppen Merel moet pakken. Punt is dat de opdracht zo ver gescript is, dat wij als kijker er feitelijk niets uit kunnen halen maar enkel kunnen gokken dat dit misschien mols was.

Anders gezegd. Feitelijk heeft Merel het geweldig gedaan. Geld van de vorige opdracht bewaard en meegenomen naar deze opdracht, de goede enveloppen bemachtigd, geld van een envelop omgewisseld, Jamie proberen te vertragen en toen ze dacht dat het niet anders kon dat zij binnen zouden komen, snel dat geld ook nog omwisselen onder zijn neus. We zien dat in aflevering 10 en dan is het schitterend om te zien, gescript of niet. Alleen is het dusdanig gescript en gemonteerd, dat het onmogelijk is dat molgedrag te halen uit het feit dat Merel stomtoevallig op een goede plek staat en als eerste aan de beurt is om enveloppen te pakken. Door hoe het uitpakt zou ik zeggen in tegendeel. Merel heeft voor de kijker een zeer effectieve eerste run en haalt het hoogste bedrag van iedereen binnen. De tweede run komt ze niet binnen door Jamie/wegversperring maar wat een geluk, het slechts vijftig euro uit de pot. Het enige mogelijke molgedrag, valt dan ook erg mee. Immers RP heeft nog meer haast dan Merel en weet met zijn langere armen een landkaart en snel twee enveloppen te pakken, voordat Merel de tweede envelop heeft uitgezocht. Dat mensen hebben gedacht dat het pakken van de enveloppen door Merel mols was, is dus puur gokwerk geweest.

Dat is niets ten nadele van Merel. Ik denk zelfs dat het haar een beetje te kort doet dat we wel erg weinig hebben gezien of konden uitpluizen.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: Merel Westrik is de Mol!
« Reactie #1721 Gepost op: 10-03-2019, 19:36:33 »
Hoewel ik niet MartinJ ben, reageer ik er even op.
<knip>
Immers RP heeft nog meer haast dan Merel en weet met zijn langere armen een landkaart en snel twee enveloppen te pakken, voordat Merel de tweede envelop heeft uitgezocht. Dat mensen hebben gedacht dat het pakken van de enveloppen door Merel mols was, is dus puur gokwerk geweest.

Dat is niets ten nadele van Merel. Ik denk zelfs dat het haar een beetje te kort doet dat we wel erg weinig hebben gezien of konden uitpluizen.
Precies dit. Als hier iemand haast had dan was het RP wel (heb ik op dit forum ook gedeeld). Als de bedragen in de enveloppen redelijk waren geweest dan waren ook de niet-Merel-tunnelaars in staat geweest om hier een molactie van Merel in te zien. Dat is de reden dat ik me beetgenomen voel.

Offline wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Merel Westrik is de Mol!
« Reactie #1722 Gepost op: 10-03-2019, 19:50:40 »
Toen Merel zich bekend maakte als Mol dacht ik eerst:  :-\\

Maar haar molacties hebben mij verbaasd: het verduisteren bij lasers nu niet
(wel  ::ok:: dat ze dit moest doen met de lasers die aanbleven, dat is teken dat ze ervoor moest werken).
maar tuktuks, bananentrossen en serenade vond ik echt leuke acties, haar fout staan daar was het moment dat ik Merel losliet als mol (blame on me)

Dus kortgezegd: ik vind dat ze het heel goed gedaan heeft
klaar voor de strijd

Offline scho0130

  • Forumlid
Re: Merel Westrik is de Mol!
« Reactie #1723 Gepost op: 10-03-2019, 21:03:37 »
Schot voor de boeg voor volgend jaar: er wordt geen mol onder de kandidaten aangesteld omdat ze waarschijnlijk allemaal gaan nepmollen en daarmee de pot niet spekken (want ook daardoor liep de pot niet echt vol dit jaar, was niet alleen de verdienste van Merel).

En dan stapt Rik van de Westelaken bij de live-uitzending na de finale op Vondel CS naar voren met de opmerking: dit jaar was IK de mol (waarna de beelden worden getoond hoe hij als presentator nog even geld weghaalt....) 😊

Eerlijk gezegd dacht ik dit jaar al een paar keer dat hij de mol moest zijn, want in beeld heb ik bijster weinig molacties gezien waardoor ik zeker wist of Merel de mol was....of ik interpreteer niet goed genoeg wat ik heb gezien, dat kan natuurlijk ook nog.... 😊

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Merel Westrik is de Mol!
« Reactie #1724 Gepost op: 10-03-2019, 21:13:03 »
Precies dit. Als hier iemand haast had dan was het RP wel (heb ik op dit forum ook gedeeld). Als de bedragen in de enveloppen redelijk waren geweest dan waren ook de niet-Merel-tunnelaars in staat geweest om hier een molactie van Merel in te zien. Dat is de reden dat ik me beetgenomen voel.
Ik denk dat ik nog steeds in de Mereltunnel zit  ;D ;D maar ik begrijp hier niks van. RP gaat overduidelijk voor de plattegrond. Wat heb je daar op dat stapeltje te zoeken? NIETS> Totaal onmols. Wat ook gebleken is, want hij was de mol niet.

Merel gaat gedecideerd naar de enveloppen en pakt er dus de 2 juiste uit. Kan allemaal best zijn dat RP aan het haasten en scheuren was en allemaal willekeurige enveloppen pakte. Prima. Laat hem dat doen. Neemt niets weg van het feit dat Merel de ENIGE was die rustig en beheerst naar de enveloppen ging. De andere 3 rollebolden over elkaar heen om bij de onbelangrijke plattegronden te komen.

Alleen al uit dit tafereeltje kon je duidelijk Merel filteren als mol. Dat het dan ook achteraf allemaal klopt verbaast mij dus niets. je ziet het gewoon, het komt vol in beeld. Haar hesitatie erbij, want ze weet welke enveloppen zij als eerste MOET pakken, maar ze wil ook weer niet te gretig overkomen. Nou dat lukte perfect, want de andere 3 zagen er veel gretiger uit. Mooie subtiele molactie, en een van de zoveelste voorkennis/molpositiezaken die rondom haar hangen.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Merel Westrik is de Mol!
« Reactie #1725 Gepost op: 10-03-2019, 21:30:11 »
Precies dit. Als hier iemand haast had dan was het RP wel (heb ik op dit forum ook gedeeld).

Ja heb je gedeeld en is je meerdere malen verteld dat dit niet het geval is. Als je zo’n haast hebt pak je niet eerst een stadskaart  ::)

Het is overigens 1 van de momenten waarop je goed kon zien dat Merel de mol was. Dus dat jij je “beetgenomen” voelt ligt niet aan het programma  ::)

Offline chocomol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Merel is de mol (dat rijmt)
Re: Merel Westrik is de Mol!
« Reactie #1726 Gepost op: 10-03-2019, 21:30:43 »
Yesssss, wat een leuke mol! Goed gedaan Merel! Ik heb genoten van de molacties en de biechten. ::confettie:: Gelukkig voor mij heeft het focussen op gedrag goed uitgepakt. ::feest::

Cool he!  8) Ik had precies hetzelfde. Heb wel wat gepuzzeld op hints, maar heb dat los gedaan van de mol en puur naar reacties en gezichtsuitdrukkingen gekeken. Ik zag het vooral aan de handen die Merel vaak tegen haar gezicht hield. Vind het superleuk dat ik ook eens de mol goed heb gespot, al vanaf aflevering 1!   :D


Ik ben vooral teleurgesteld omdat ik erg het gevoel heb overgehouden dat de enige echte aanwijzing zat in het feit dat twee kandidaten op Merel zaten in de finale en dat alle andere actie zo ver buiten beeld gehouden is of gescript is, dat het gokwerk is voor ons.

Dit verbaast me. En hiermee lijk je onderuit te halen dat er veel mensen hier met goede redenen (zoals ook bevestigd bij de ontknoping) op Merel als mol zaten. Wat mij betreft kon je aan Merel, als je op de signalen lette, toch zien dat zij het was en ik ben er trots op dat we dat ook juist hebben gezien!  ::jaja::
« Laatst bewerkt op: 10-03-2019, 21:34:53 door chocomol »

Offline Tunneltelevisie

  • Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
Re: Merel Westrik is de Mol!
« Reactie #1727 Gepost op: 10-03-2019, 21:40:54 »
Ik denk dat ik nog steeds in de Mereltunnel zit  ;D ;D

Niks van gemerkt dit seizoen!  ;)  ::rofl::

Goed gezien en mooi dat je vanaf het begin vol voor deze tunnel bent gegaan.  ::ok::

Ik hoop dat over die kooi-opdracht ook meer uitleg komt van de makers.  ::tandpastasmiley::

Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Merel Westrik is de Mol!
« Reactie #1728 Gepost op: 10-03-2019, 21:54:20 »
Bedankt :)

Maar de kooi spreekt ZO voor zichzelf, dat is net zo duidelijk in beeld gekomen als het envelop kiezen bij de tuktuk's.

En in dat tunnelen van mij zit ook een hoop geluk, ik had nu in de app 204.000 punten, nog nooit zo veel. Maar dat kun je alleen halen door te tunnelen. Zo ook in de molbeurs, een 2e plaats dit jaar. Puur door tunnelen op de afvallers en daar geluk mee hebben. Anders eindig je namelijk altijd in de grauwe middenmoot, als je niet tunnelt. Het kan ook hard fout lopen zoals vorig jaar bijna met Stine ::regenboog:: ::oink::

Maar ik hoef dit jou allemaal niet uit te leggen toch, gezien je naam  ::regenboog:: ::)
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline chocomol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Merel is de mol (dat rijmt)
Re: Merel Westrik is de Mol!
« Reactie #1729 Gepost op: 10-03-2019, 21:57:23 »
Ik ben eigenlijk nog steeds heel benieuwd of Merel nu met opzet een paar keer dezelfde kleding aan had getrokken als Sarah en of ze dat samen hadden afgesproken. Dat zou anders toch wel erg toevallig geweest zijn. Vond het wel een leuk idee als ze dat bewust had gedaan om verwarring te zaaien. Zou toch uniek zijn?!  :D

Offline molE13

  • Forumlid
Re: Merel Westrik is de Mol!
« Reactie #1730 Gepost op: 10-03-2019, 22:29:53 »
Bedankt :)

Maar de kooi spreekt ZO voor zichzelf, dat is net zo duidelijk in beeld gekomen als het envelop kiezen bij de tuktuk's.

Ik heb daar geen molactie gezien.

Offline rubes

  • Forumlid
Re: Merel Westrik is de Mol!
« Reactie #1731 Gepost op: 10-03-2019, 22:38:13 »
Bij de tweede opdracht van de tuk tuk heeft Merel pech dat Jamie net zoals zij alleen links moest. Kans was vrij groot dat ze het gingen halen en Merel moest daarom snel geld verwisselen van 500 naar 50 euro. Als ze van te voren wist dat ze niet zou halen dan had ze 500 euro verwisselt voor 100 of 150 euro. 500 euro niet dat valt op

Offline cinner

  • Forumlid
Re: Merel Westrik is de Mol!
« Reactie #1732 Gepost op: 10-03-2019, 22:40:08 »
Dit verbaast me. En hiermee lijk je onderuit te halen dat er veel mensen hier met goede redenen (zoals ook bevestigd bij de ontknoping) op Merel als mol zaten. Wat mij betreft kon je aan Merel, als je op de signalen lette, toch zien dat zij het was en ik ben er trots op dat we dat ook juist hebben gezien!  ::jaja::

Ik wil niets afdoen dat jullie het goed gezien hebben. Alleen het meeste zoals hier vermoed, is helemaal niet uitgekomen. Om bij dezelfde opdracht te blijven. de theorie was ook dat Merel 250 euro niet binnen had willen brengen maar de straat in reed, bang was dat Rik en twee kandidaten haar vanuit de verte misschien gezien zouden hebben en ze toen haar mol actie niet door had durven zetten en maar binnen gekomen was. Vervolgens nog toen pagina's discussie hoe zwaar ze de rol van mol bij nader inzien zou vinden. En zelfs eenmaal het verzoek of we toch heel trots op Merel wilde zijn als eenmaal bekend was dat ze de Mol is. Geen van dat alles klopt. Eigenlijk was het vele malen mooier, vooral dat ze snel schakelt en onder de neus van Jamie geld omwisselt ( al mislukte dat dan). En zo bleek veel meer anders in elkaar te zitten dan aan de hand van de aflevering werd gedacht.


Offline Lo

  • Forumlid
Re: Merel Westrik is de Mol!
« Reactie #1733 Gepost op: 10-03-2019, 22:46:05 »
Ik heb daar geen molactie gezien.
En voor mij is het zeker een van de beste molacties aller tijden, een top-10 plekje, zoals dat in beeld komt.

Wel heel vreemd dat jij helemaal niks ziet want elke beweging die ze maakt in die halve minuut is mols. Dat is wat het zo mooi maakt.

Het is alleen des te vreemder nu we weten dat zij ook echt de mol was, dus alle bewegingen zijn ermee verklaard. En dan nog niks zien? Hmmmmm,,, DIEPE ontkenning ::rofl:: :o 8)
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline chocomol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Merel is de mol (dat rijmt)
Re: Merel Westrik is de Mol!
« Reactie #1734 Gepost op: 10-03-2019, 22:48:24 »
Ik wil niets afdoen dat jullie het goed gezien hebben. ...

Geen enkele hard feeling cinner. Ik denk alleen niet dat je alle merelverdenkers op een hoop kunt zetten. We blijven allemaal individuen, net als Sarah-verdenkers of Niels-verdenkers en denken toch niet allemaal overal hetzelfde over redenen waarom we denken dat zij het is? Gelukkig maar!  ::trots::

Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Merel Westrik is de Mol!
« Reactie #1735 Gepost op: 10-03-2019, 22:57:12 »
Precies dit. Als hier iemand haast had dan was het RP wel (heb ik op dit forum ook gedeeld). Als de bedragen in de enveloppen redelijk waren geweest dan waren ook de niet-Merel-tunnelaars in staat geweest om hier een molactie van Merel in te zien. Dat is de reden dat ik me beetgenomen voel.
Sorry... maar jij hebt destijds eindeloos lopen herhalen dat RP dubbel geld zou hebben gekregen omdat links/rechts lastiger was. Terwijl daar geen enkel beeld voor was. Maar dat deed je omdat het totaalbedrag niet matchte met wat er binnenkwam. Dat was dus wel te vinden.
Daarbij was het tijdens de uitzending heel duidelijk te zien dat Merel deadset voor de onderste van stapel 2 ging. Ik weet dat zeker omdat het mij gelijk opviel. Ik heb alleen niet de link gelegd met omwisselen van geld gelegd, terwijl het oponthoud toen ze met Jamie op pad ging we in beeld was (natuurlijk niet wat ze aan het doen was).
Natuurlijk is het gescript, in die zin dat we allemaal niet willen dat de Mol gelijk duidelijk door de mand valt. Zo was in de laseropdracht voor degene die goed oplette te zien dat Merel iets geks deed, zonder dat je haar overal geld zag wegpakken. En het was op dit forum ook al opgevallen dat het er op leek dat Merel een buisje liet hangen, maar duidelijk was het niet. En dat willen we ook niet....

...de theorie was ook dat Merel 250 euro niet binnen had willen brengen maar de straat in reed, bang was dat Rik en twee kandidaten haar vanuit de verte misschien gezien zouden hebben en ze toen haar mol actie niet door had durven zetten en maar binnen gekomen was.... Geen van dat alles klopt.
Omdat het niet gezegd is, betekent niet dat het niet klopt. Er is alleen gesproken over het wijzigen van de inhoud van de enveloppen, niet of het haar plan was om ze zo naar binnen te brengen (+250/-50)

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: Merel Westrik is de Mol!
« Reactie #1736 Gepost op: 10-03-2019, 23:52:04 »
Ik blijf het een zwaktebod vinden als de redactie het toestaat dat een kandidaat geld dat wordt verduisterd in een opdracht later kan gebruiken (1).
Dat er volstrekt onlogische bedragen in enveloppen worden gestopt (2).
Dat enveloppen open worden gelaten, zodat de Mol de inhoud kan verwisselen met geld van een eerdere opdracht (3).
Met deze voorzieningen kan de Mol redelijk risicoloos geld uit de pot houden zonder dat hier één kandidaat maar enig idee van kan hebben. Geld wegpakken (wat op naam was!) in een laseropdracht en zo de opbrengst van deze opdracht verkleinen kan nog net door de beugel. Dit geld later gebruiken niet. Een molactie houdt wat mij betreft op aan het eind van iedere opdracht.

Hier is het niet meer de kandidaat die de Mol speelt maar de redactie van het programma en voor mij hoeft dat niet, sorry dat ik hier zo over denk.

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Merel Westrik is de Mol!
« Reactie #1737 Gepost op: 11-03-2019, 00:03:39 »
 ::bravo:: Ik ben een blije Merel tunnelaar nu ::trots::. Ze heeft het ook naar mijn idee wel echt beter gedaan dan ik had verwacht. Zaten zeker wat mooie acties tussen ::bravo::. Goed gedaan Merel!
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Tunneltelevisie

  • Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
Re: Merel Westrik is de Mol!
« Reactie #1738 Gepost op: 11-03-2019, 00:36:45 »
Bedankt :)

Maar de kooi spreekt ZO voor zichzelf, dat is net zo duidelijk in beeld gekomen als het envelop kiezen bij de tuktuk's.

En in dat tunnelen van mij zit ook een hoop geluk, ik had nu in de app 204.000 punten, nog nooit zo veel. Maar dat kun je alleen halen door te tunnelen. Zo ook in de molbeurs, een 2e plaats dit jaar. Puur door tunnelen op de afvallers en daar geluk mee hebben. Anders eindig je namelijk altijd in de grauwe middenmoot, als je niet tunnelt. Het kan ook hard fout lopen zoals vorig jaar bijna met Stine ::regenboog:: ::oink::

Maar ik hoef dit jou allemaal niet uit te leggen toch, gezien je naam  ::regenboog:: ::)

Gefeliciteerd en knap gedaan met de app!

Haha, ik had vorig jaar mee moeten doen met de app. Dit jaar was een compleet moldrama hier.  ::rofl::

Ik heb getunneld op Robèrt  ::schaam::, Niels, beetje Sinan, beetje RP en beetje Sarah... (ahum, niet echt een goede focus dus. Maar ik heb vooral op Niels ingezet uiteindelijk)

Totaal de verkeerde tunnel inderdaad, vooral omdat ik mij niet kon voorstellen dat het Merel was. De mol op haar voorhoofd bij de jenga, het kwam in beeld, maar ik dacht dat ze zich aanstelde.  ::tandpastasmiley:: En dat ze geld verduisterde bij de laseropdracht, het leek mij vergezocht.  ::rofl::

Bij de kooi deed ze raar inderdaad, maar de rest eigenlijk ook. Vandaar dat ik deze actie niet meenam bij de verdenkingen. Volgend jaar moet ik beter opletten, haha. Ik ben inmiddels uit de ontkenningsfase (maar dat heeft een dag geduurd)  ::rofl::


Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline Muldvarpen

  • Forumlid
  • Trust nobody - niet alleen in dit spel
Re: Merel Westrik is de Mol!
« Reactie #1739 Gepost op: 11-03-2019, 00:46:08 »
Blijven we toch met de vraag zitten in hoeverre de groep haar al verdacht.
OK, tijdens de uitzending werd gezegd dat niemand bij de laatste vraag haar vaak had, maar toch.

- Sarah mag onbekommerd heel lang penningmeester blijven
- beide finalisten zitten op Merel
- Sinan toch ook?
- het verspreekmomentje 'jullie allebei gefeliciteerd met je finaleplek'
- het verspreekmoment tijdens de rivieropdracht 'stamhoofd' "ja, we vertrouwen elkaar hahaha"