Auteur Topic: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Koffiepedia  (gelezen 21733 keer)

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Koffiepedia
« Reactie #60 Gepost op: 28-01-2019, 15:10:22 »
Ik heb geprobeerd een overzichtje te maken van de gegeven vragen en antwoorden. Bij vragen waarvan de antwoorden niet in beeld zijn gegeven, maar wel juist zijn ben ik niet opzoek gegaan naar het effectieve antwoord. Ik weet ook niet of het 100% juist is, maar er mist net iets te veel om alles volledig te kunnen reconstrueren.

Offline Momferdina

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Koffiepedia
« Reactie #61 Gepost op: 28-01-2019, 18:05:10 »
Al opgevallen dat de vraag over koffiedik verschillende nummers heeft? En wat moeten we daarmee? Ook het antwoord is vaag, maar wordt goed gerekend.
Zij die van orde en netheid houden, zijn gewoon te lui om te zoeken...

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Koffiepedia
« Reactie #62 Gepost op: 28-01-2019, 18:12:49 »
Al opgevallen dat de vraag over koffiedik verschillende nummers heeft? En wat moeten we daarmee? Ook het antwoord is vaag, maar wordt goed gerekend.

Het antwoord op deze vraag wordt (zoals ik al in een eerdere post heb uitgelegd) waarschijnlijk gecheckt op kernwoorden. Dat kan iedereen met een beetje programmeerkennis makkelijk automatiseren.

Dat van die verschillende nummers is straf opgemerkt! Dat had ik nog niet gezien.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Koffiepedia
« Reactie #63 Gepost op: 28-01-2019, 18:16:09 »
Ik neem aan dat dit weer één van de beruchte shots voor of na de opdracht is die ze er dan tussen gemonteerd hebben. Zoals de testvragen die zo gezegd door de kandidaat aangeklikt worden terwijl dat allemaal achteraf overgedaan wordt.

Offline molE13

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Koffiepedia
« Reactie #64 Gepost op: 28-01-2019, 18:41:23 »
Al opgevallen dat de vraag over koffiedik verschillende nummers heeft? En wat moeten we daarmee? Ook het antwoord is vaag, maar wordt goed gerekend.
Nee, maar dit zal zijn omdat de vraag bij iedere tablet een keer langs kwam. En dus niet op hetzelfde moment.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Koffiepedia
« Reactie #65 Gepost op: 28-01-2019, 19:24:33 »
Nee, maar dit zal zijn omdat de vraag bij iedere tablet een keer langs kwam. En dus niet op hetzelfde moment.
Dat lijkt me straf. Er waren 4 laptops met 10 vragen elk. Met 7 categorieën zijn dit ongeveer 6 vragen per categorie. Niet echt veel. Waarom zouden ze dan ook nog dezelfde vraag meerdere keren stellen?

Offline WillempieW

  • winnaar De Mol pool 2023
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Koffiepedia
« Reactie #66 Gepost op: 28-01-2019, 19:52:52 »
Nee, maar dit zal zijn omdat de vraag bij iedere tablet een keer langs kwam. En dus niet op hetzelfde moment.
Dan zou 't wel heel toevallig zijn dat de spiegeling er hetzelfde uit ziet.

Online Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Koffiepedia
« Reactie #67 Gepost op: 28-01-2019, 23:08:53 »
Gekke vraag misschien, maar waarom had Sinan geen pak met teksten aan? Waarom die uitzondering?
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Koffiepedia
« Reactie #68 Gepost op: 29-01-2019, 00:00:59 »
Heb het in het draadje "is Merel de mol" ook al geplaatst, probeer het hier nog maar eens..  ;)

Het viel me op dat bij 2 van de 3 antwoorden die Merel intikte ze 2x snel achter elkaar op de enter toets drukte.. en rood scherm kreeg. De ene was bij het antwoord 'licht gebrand' en de tweede was bij het antwoord 'Maxwell House'.
Het antwoord daarvoor '6,5 miljoen' drukte ze maar 1 keer op de enter toets.

Nu is het uiteraard de vraag of zowel 'licht gebrand' als 'Maxwell House' goed was ingevoerd...

Maar even mijn theorie: normaal gesproken tik je het antwoord en drukt 1x op enter, het scherm wordt groen (of rood nagelang het juiste antwoord) en daarna verschijnt de volgende vraag. Als je daarna op enter drukt zonder iets te typen kan de vraag ook als fout beantwoord gezien worden door het programma. Het verschijnen van kleurscherm en volgende vraag ging volgens mij vrij snel achter elkaar. Het zou dus goed mogelijk zijn dat door 2x achter elkaar te drukken de eerste vraag goed kan zijn maar dat daardoor volgende vraag fout is beantwoord.... (snappen jullie het nog?) ... zoiets dergelijks is mij namelijk al eens overkomen bij een examen test, zeer vervelend!!
Ik heb beide fragmenten vertraagd afgespeeld en volgens mij drukt ze echt maar 1x op Enter. De eerste keer kijkt Niels mee. De tweede keer kijken Sarah, Niels, Jamie en Robèrt toe. Te link om deze truc dan uit te halen als hij zou werken.
Verder is het antwoord op de cafeïne vraag volgens mij fout want de hoeveelheid cafeïne schijnt niet af te hangen van het brandproces, maar vooral van de koffiebonen soort.
Bij de andere vraag had het antwoord waarschijnlijk Maxwell House moeten zijn, zonder apostrof s, want zo heet die koffie. Anders kan hij nog fout zijn gerekend vanwege de kleine letters.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Koffiepedia
« Reactie #69 Gepost op: 29-01-2019, 09:52:34 »
Dit zal wel weer een vraag zijn waar meerdere antwoorden gegeven moesten worden en dus goed gemold kon worden door maar een deel in te vullen. Dat is hier dan ook gebeurd door alleen "licht gebrand" in te vullen.
Volgens het overzicht van Belgian Mol was de vraag:
"Hoe komt het dat sommige koffiebonen meer cafeïne bevatten dan andere koffiebonen".

Hierop zijn meerdere antwoorden mogelijk. Bovendien  stond er tekst over het branden op de overal.

Welke factoren hebben invloed op cafeïnegehalte?

Soort koffiebonen
Er zijn vele soorten koffiebonen beschikbaar, die verschillende hoeveelheden cafeïne kunnen bevatten .

Branden
Licht gebrande koffiebonen bevatten meer cafeïne dan donker gebrande, hoewel de donker gebrande een diepere smaak hebben.

De mol is volgens mij diegene die aanstuurde op het verkeerde/onvolledige antwoord.....


Offline Momferdina

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Koffiepedia
« Reactie #70 Gepost op: 29-01-2019, 11:41:08 »
De vraag waar het antwoord "Maxwell House" op wordt gegeven komt niet in beeld, maar hoor je van Merel die het voorleest. Wat je hoort is:
"..... mississipi.... het liedje gaat niet alleen over het terug veroveren van de grote liefde van de hoofdpersoon. Het liedje gaat ook over... "
Er kan misschien nog wat achteraan komen?
Wat ik kon vinden is dat het liedje is van Mississipi John Hurt en het eerste couplet is afgedrukt op het pak van Niels. De tekst is:
This is the 'Coffee Blues', I likes a certain brand
Maxwell's House, it's good till the last drop
Just like it says on the can, I used to have a girl
Cookin' a good Maxwell House, she moved away
Some said to Memphis and some said to Leland

Misschien moest het antwoord 'cookin'a good Maxwell House' zijn. Of gewoon een antwoord als "een goed kop koffie maken"
Lijkt me niet dat het gebruik van hoofdletters fout gerekend zou worden, dan hadden ze dat moet zeggen.
Zij die van orde en netheid houden, zijn gewoon te lui om te zoeken...

Offline xania

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • We are all acting through this thing called life
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Koffiepedia
« Reactie #71 Gepost op: 29-01-2019, 11:53:15 »
Al opgevallen dat de vraag over koffiedik verschillende nummers heeft? En wat moeten we daarmee? Ook het antwoord is vaag, maar wordt goed gerekend.

Dat is wel heel raar. Zou bijna een hint moeten zijn. Waarom zou je anders dat cijfer aanpassen?
Rob is mijn mol, maar Nathan is ook verdacht dus I trust No Buddy

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Koffiepedia
« Reactie #72 Gepost op: 29-01-2019, 12:02:06 »
Dat is wel heel raar. Zou bijna een hint moeten zijn. Waarom zou je anders dat cijfer aanpassen?

Het lijkt mij zoals ook Hulpmol al zij een slordige montagefout. Maar wel een vreemde fout, want als je die testen zou heropenen om te her filmen zouden de nummers niet mogen veranderen. Toch geen toeval?

Offline xania

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • We are all acting through this thing called life
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Koffiepedia
« Reactie #73 Gepost op: 29-01-2019, 15:09:11 »
Het lijkt mij zoals ook Hulpmol al zij een slordige montagefout. Maar wel een vreemde fout, want als je die testen zou heropenen om te her filmen zouden de nummers niet mogen veranderen. Toch geen toeval?

Dat kan dus bijna niet omdat het echt exact hetzelfde scherm is met exact dezelfde spiegeling.
Of ze moeten achteraf echt bij al die shots de teksten erin hebben zitten typen en daar een foutje hebben gemaakt.
Rob is mijn mol, maar Nathan is ook verdacht dus I trust No Buddy

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Koffiepedia
« Reactie #74 Gepost op: 29-01-2019, 15:10:08 »
Dat kan dus bijna niet omdat het echt exact hetzelfde scherm is met exact dezelfde spiegeling.
Of ze moeten achteraf echt bij al die shots de teksten erin hebben zitten typen en daar een foutje hebben gemaakt.

Dat kan inderdaad ook, want mogelijk scheen er in werkelijkheid meer zon op die schermen en was het onleesbaar vanuit camerastandpunt.

Offline xania

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • We are all acting through this thing called life
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Koffiepedia
« Reactie #75 Gepost op: 29-01-2019, 15:16:14 »
Ja waarschijnlijk hebben ze vooraf shot gefilmd van het scherm. Zou ook vervelend zijn met opdracht met tijd om er dan telkens met de cameraman even bij te moeten. Dus ze filmen denk ik een shot en typen daar later zelf de vragen in. Zodat ze tijdens de opdracht zelf niet in de weg lopen.
Rob is mijn mol, maar Nathan is ook verdacht dus I trust No Buddy

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Koffiepedia
« Reactie #76 Gepost op: 29-01-2019, 15:21:16 »
Bij een van de vragen was het antwoord Maxwell House maar horen we Nielson Maxwell's House zeggen. Merel neemt dit direct over en dit antwoord wordt fout gerekend.

Inderdaad een goede molactie van Niels.

Offline rtgr

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Koffiepedia
« Reactie #77 Gepost op: 29-01-2019, 16:19:12 »
Ik werd getriggerd door de de categorie Liederen van Niels, waarom bijvoorbeeld niet gewoon Muziek. Daarmee vond ik onderstaande wel interessant. Ik kan alleen niet exact alle categoriën achterhalen, want de biechten zijn uiteraard niet te vertrouwen. Zo had RP het over Gezegden, maar dat kan natuurlijk ook Uitspraken zijn. Liederen heb ik bijvoorbeeld wel op een pak zien staan en Cultivering ook.

Robert : Roosteren / Productie (wisselen met Merel wellicht)
Evelien: Informatie (?)/ bijzondere weetjes / feiten /
Sarah  : Cultivering
RP       : Koffiesmaken en soorten

Merel  : Planten
Sinan  : Algemeen
Jamie : Uitspraken
Niels   : Liederen

Sinan en Evelien zijn dus even een vraagteken, but be puzzled :)


Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Koffiepedia
« Reactie #78 Gepost op: 29-01-2019, 16:20:15 »
De categorie van Sarah is "Ontdekking & cultivering".

Offline RICKDEMOL

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • -
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Koffiepedia
« Reactie #79 Gepost op: 29-01-2019, 16:30:15 »
Ik werd getriggerd door de de categorie Liederen van Niels, waarom bijvoorbeeld niet gewoon Muziek. Daarmee vond ik onderstaande wel interessant. Ik kan alleen niet exact alle categoriën achterhalen, want de biechten zijn uiteraard niet te vertrouwen. Zo had RP het over Gezegden, maar dat kan natuurlijk ook Uitspraken zijn. Liederen heb ik bijvoorbeeld wel op een pak zien staan en Cultivering ook.

Robert : Roosteren / Productie (wisselen met Merel wellicht)
Evelien: Informatie (?)/ bijzondere weetjes / feiten /
Sarah  : Cultivering
RP       : Koffiesmaken en soorten

Merel  : Planten
Sinan  : Algemeen
Jamie : Uitspraken
Niels   : Liederen

Sinan en Evelien zijn dus even een vraagteken, but be puzzled :)

Bij Sinan, Jamie, Sarah en Evelien (vooral Sinan) vind ik het nogal 'creatief' bedacht. Niet negatief bedoeld overigens. Maar ondanks dat ik het graag mijn RP-verdenking graag wíl geloven vind ik het iets te vergezocht.

Overigens is bij Robèrt duidelijk alleen 'Productie' te zien en volgens Rick Paul had Jamie 'Flauwe grappen en gezegden', Merel 'Koffiebonen en planten' en Evelien 'Bijzondere weetjes.'
« Laatst bewerkt op: 29-01-2019, 16:35:50 door RICKDEMOL »
'Deze mensen zijn echt ROEKOE!'