Auteur Topic: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Roulette  (gelezen 47124 keer)

Offline Muldvarpen

  • Forumlid
  • Trust nobody - niet alleen in dit spel
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Russisch roulette
« Reactie #20 Gepost op: 16-02-2019, 22:05:44 »
Wel een heel vreemde optie om de snelste tijd te kiezen.
Dat is alleen bij een gelijkspel van belang; één joker is al belangrijker,
maar één joker werd niet zo hoog gewaardeerd in het spel, door de spelleiding althans.

De kandidaten wisten wel beter, en kozen niet voor deze optie
« Laatst bewerkt op: 17-02-2019, 00:11:23 door Muldvarpen »

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Russisch roulette
« Reactie #21 Gepost op: 16-02-2019, 22:07:56 »
De MOL weet in welke enveloppe de - €1000 zit. Conclusie: Of Sarah of Sinan is de MOL. Moeilijk kiezen.

Die conclusie vind ik veel te makkelijk getrokken, want je loopt zo wel meteen in de kijker. Zeker nu bliksemafleiders Rick Paul en Jamie er niet meer zijn. Je kan hier als Mol wel gokken dat een ander het mingeld neemt.

Een schuldige en onschuldige. Merel valt voor mij  nu echt af, zij was echt van streek. Zij kan nog wel finalist zijn.

Er waren nog wel eens geëmotioneerde Mollen. Ik zou Merel er niet op pakken. ;)


Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Russisch roulette
« Reactie #22 Gepost op: 16-02-2019, 22:08:06 »
Wel een heel vreemde optie om de snelste tijd te kiezen.

Misschien onderdeel van een mogelijke Chronis/(Chronos)-hint

Offline DigiMol

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Russisch roulette
« Reactie #23 Gepost op: 16-02-2019, 22:08:15 »
Merel valt voor mij  nu echt af, zij was echt van streek. Zij kan nog wel finalist zijn.

Inderdaad, ze was oprecht geschokt
Het is verstandiger een kaars te branden dan te klagen over de duisternis

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Russisch roulette
« Reactie #24 Gepost op: 16-02-2019, 22:12:01 »
Plaats hier al je bevindingen over bovenstaande opdracht.

De opdracht heet trouwens "roulette" zonder Russisch ervoor. (Voor het geval we er hints in gaan zoeken.)

Offline Christie

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Russisch roulette
« Reactie #25 Gepost op: 16-02-2019, 22:13:07 »
Weer 9 bakjes en Sinan pakt nummer 6 met -1000 euro.

9 bakjes, 9 verschillen en Sinan 9e in de leader en 6e op de muurschildering.
Vooraf hoopte ik hier op want anders zou ik mijn tunnel uitkruipen.
Yes ik kan blijven   ::feest::

Offline Nijntjelief

  • Forumlid
  • We mogen weer!
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2:
« Reactie #26 Gepost op: 16-02-2019, 22:14:00 »
Vlgs mij gaat er niemand door tot de laatste bak? Zou daar bij iedereen iets inzitten zoals een aanwijzing naar de mol?!? Want niemand neemt dat risico en ze zijn totaal gefocust op die enveloppen....

Precies wat ik ook dacht, dit is een uitgelezen opdracht om grens molkennis op te doen. Maar Rik zei er niets over, terwijl dat er normaal nog even wordt ingewreven (‘jullie hadden de mol kunnen zien als je was doorgelopen tot het eind’ of zoiets)

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2:
« Reactie #27 Gepost op: 16-02-2019, 22:14:37 »
Ow, ik dacht dat iedereen een andere samenstelling van bakjes zou hebben (omdat er ook een verschillend aantal enveloppen gekozen kon worden). Maar het zou best wel eens kunnen dat er standaard 4 lege bakjes waren die dan met enveloppen gevuld werden.
Ja dat is natuurlijk mogelijk. We weten het alleen niet. Ik heb gewoon van het begin af geteld. Best mogelijk dat de bakjes weer gevuld zijn of misschien zelfs een andere inhoud hebben gekregen.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2:
« Reactie #28 Gepost op: 16-02-2019, 22:16:24 »
Bakje 4 had Niels

Ook ja. Ik hoorde ook twee keer bakje 6 voorbijkomen. Beetje onduidelijk.

Offline DigiMol

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2:
« Reactie #29 Gepost op: 16-02-2019, 22:18:25 »
Precies wat ik ook dacht, dit is een uitgelezen opdracht om grens molkennis op te doen. Maar Rik zei er niets over, terwijl dat er normaal nog even wordt ingewreven (‘jullie hadden de mol kunnen zien als je was doorgelopen tot het eind’ of zoiets)

Ik denk ook dat we dat wel gehoord of gezien hadden als dat zo was

Ook ja. Ik hoorde ook twee keer bakje 6 voorbijkomen. Beetje onduidelijk.

Ik kreeg het idee dat iedereen weer nieuwe bakjes had met de eigen enveloppen
« Laatst bewerkt op: 17-02-2019, 12:13:47 door Tristan, Reden: Twee berichten samengevoegd »
Het is verstandiger een kaars te branden dan te klagen over de duisternis

Offline TimvanW

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Russisch roulette
« Reactie #30 Gepost op: 16-02-2019, 22:21:25 »
De mogelijkheden en kansen:
1 joker, 2 enveloppen   -> 50% kans = 1/2 joker
2 jokers, 3 enveloppen -> 33% kans = 2/3 joker
3 jokers, 4 enveloppen -> 25% kans = 3/4 joker

bij 3 jokers krijg je ook 25% kans op 1 extra rood scherm. Buiten de mol en de eerste afvaller maak je dan nog 25% kans om af te vallen. We moeten de optie met 3 jokers dus met 75% vermenigvuldigen, dat maakt 9/16 en dat is net iets meer dan 1/2.

In theorie was de beste optie  dus om te gaan voor 2 jokers. In de praktijk niet want Jamie koos voor 2 jokers, won ze en ging naar huis.

Offline Blinker

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Russisch roulette
« Reactie #31 Gepost op: 16-02-2019, 22:23:01 »
Weer 9 bakjes en Sinan pakt nummer 6 met -1000 euro.

9 bakjes, 9 verschillen en Sinan 9e in de leader en 6e op de muurschildering.
Vooraf hoopte ik hier op want anders zou ik mijn tunnel uitkruipen.
Yes ik kan blijven   ::feest::
heb je een 6e zintuig? 😄

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Russisch roulette
« Reactie #32 Gepost op: 16-02-2019, 22:26:00 »
Aha, ik moet er dus eigenlijk van uitgaan dat de kandidaten toch eigenlijk de test slechter maken dan we denken. Ik ging een beetje uit van level playing field inmiddels, maar dat is waarschijnlijk helemaal niet zo... Gezien de onthutste reacties om het wegvallen van twee hoofdverdachten zitten er een paar dus echt goed naast. Dan heeft een snelste test geen voordeel.

Offline xania

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • We are all acting through this thing called life
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Russisch roulette
« Reactie #33 Gepost op: 16-02-2019, 22:33:20 »
De MOL weet in welke enveloppe de - €1000 zit. Conclusie: Of Sarah of Sinan is de MOL. Moeilijk kiezen.
Een schuldige en onschuldige. Merel valt voor mij  nu echt af, zij was echt van streek. Zij kan nog wel finalist zijn.

We hebben vaker mollen van streek gezien bij een executie. Vaak voel je je toch ook extra schuldig als mol zijnde. Dus van streek zijn bij een executie kan zonder gespeeld te zijn ook wel echt bij een mol horen.
Rob is mijn mol, maar Nathan is ook verdacht dus I trust No Buddy

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Roulette
« Reactie #34 Gepost op: 16-02-2019, 22:34:20 »
Het valt me nu op dat bij Rik's uitleg van de inhoud van de enveloppen tegenover Sarah de enveloppe '1000€ uit de pot'  wordt gezegd, en tijdens Jamie's biecht 30sec. later hetzelfde gebeurt, hij zegt '1000€ uit de pot': Sarah in beeld.

edit: typo's
« Laatst bewerkt op: 16-02-2019, 23:21:00 door Mollem »

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Roulette
« Reactie #35 Gepost op: 16-02-2019, 22:44:00 »
De mol kan voorkennis hebben over de inhoud van de enveloppen, of niet. Hoe je hier over denkt heeft invloed op hoe verdacht je de kandidaten vind tijdens deze opdracht.

Ik ben er niet zo zeker van dat de mol bij deze opdracht voorkennis had. Dan is iedereen enigszins verdacht, want niemand pakt geld. Kandidaten die voor meer jokers kiezen vergroten de kans op geld uit de pot. Wat ze uiteindelijk werkelijk pakken zou je in dit scenario moeten negeren.

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Russisch roulette
« Reactie #36 Gepost op: 16-02-2019, 23:07:14 »
We hebben vaker mollen van streek gezien bij een executie. Vaak voel je je toch ook extra schuldig als mol zijnde. Dus van streek zijn bij een executie kan zonder gespeeld te zijn ook wel echt bij een mol horen.
Ja dat is inderdaad voorgekomen maar niet zo intens als nu. Zelf bij het kampvuur was ze nog van streek. In voor wat het waard is, ik had het gevoel dat dit niet gespeeld was.

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Roulette
« Reactie #37 Gepost op: 16-02-2019, 23:09:26 »
De mol kan voorkennis hebben over de inhoud van de enveloppen, of niet. Hoe je hier over denkt heeft invloed op hoe verdacht je de kandidaten vind tijdens deze opdracht.

Ik ben er niet zo zeker van dat de mol bij deze opdracht voorkennis had. Dan is iedereen enigszins verdacht, want niemand pakt geld. Kandidaten die voor meer jokers kiezen vergroten de kans op geld uit de pot. Wat ze uiteindelijk werkelijk pakken zou je in dit scenario moeten negeren.
Bij Moltalk zei MOL Jan vanavond dat de MOL weet welke enveloppe hij/zij moet pakken.

Offline xania

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • We are all acting through this thing called life
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Russisch roulette
« Reactie #38 Gepost op: 16-02-2019, 23:14:44 »
Ja dat is inderdaad voorgekomen maar niet zo intens als nu. Zelf bij het kampvuur was ze nog van streek. In voor wat het waard is, ik had het gevoel dat dit niet gespeeld was.

Volgens mij nog wel intenser dan dit wat ik me herriner. Maar het hoeft dus ook niet gespeeld te zijn. De mol zijn betekend niet dat je geen gevoelens meer hebt ten opzichte van je mede kandidaten. Juist als mol kun je je natuurlijk juist heel schuldig voelen als er iemand naar huis gaat die je graag mag. Vooral in dit geval als zij als mol zijnde bv ook juist die envelop heeft gepakt is het een heel begrijpelijke reactie van haar. Ook als kandidaat zijnde overigens. Dus verdrietig zijn als er medekandidaten die je leuk vind het spel moeten verlaten zegt niets over of dat iemand wel of niet de mol zou kunnen zijn naar mijn mening.
Rob is mijn mol, maar Nathan is ook verdacht dus I trust No Buddy

Offline suuuus

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2:
« Reactie #39 Gepost op: 16-02-2019, 23:22:39 »

Edit: Ik denk dat ik van Rick Paul ga afstappen na vandaag.

Dat dacht ik ook ja, ongeveer rond die tijd  ::rofl::