Auteur Topic: [Aflevering 9] - Opdracht 2: Doordraaien  (gelezen 102668 keer)

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 2: Doordraaien
« Reactie #60 Gepost op: 3-03-2019, 10:52:04 »
Ja ik vond het in eerste instantie ook erg verdacht dat Niels als muzikant hem niet op de tel kon stilzetten, maar vervolgens deed ie het wel fixen en verdiende hij tweemaal geld, dus tot zover het verdachte dan ook weer ::hypocriet::.

Also Vision of Love als guilty pleasure? ??? Dat is toch gewoon een heerlijk nummer ::love::, niets om je guilty over te voelen ;D
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 2: Doordraaien
« Reactie #61 Gepost op: 3-03-2019, 10:54:06 »
Ik weet inmiddels wel dat een groot deel van het budget van deze serie is aan Colombiaanse huurlingen. Die dansers op het plein, de twee zingerds op het balkon en gisteren die geleasde feestgangers.  ::dans:: ::wijn::
Woosie down?

Offline chocomol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Merel is de mol (dat rijmt)
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 2: Doordraaien
« Reactie #62 Gepost op: 3-03-2019, 10:55:29 »
Ja ik vond het in eerste instantie ook erg verdacht dat Niels als muzikant hem niet op de tel kon stilzetten, maar vervolgens deed ie het wel fixen en verdiende hij tweemaal geld, dus tot zover het verdachte dan ook weer ::hypocriet::.

En wow, wie de Macarena als eerste plaat heeft gekozen om gelijk te leggen is heel slim. Die plaat vanaf het begin gelijk leggen is voor beginners echt niet te doen, omdat hij niet op de eerste tel van de beat begint. De enige die dit muzikaal gezien misschien toch nog enigszins zou kunnen gelijkleggen van de drie als kandidaat is denk ik Niels.

Offline molE13

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 2: Doordraaien
« Reactie #63 Gepost op: 3-03-2019, 10:59:31 »
Geel is toch juist een primaire kleur, en groen niet? Groen krijg je door blauw en geel te mengen.

Rood meng je met geel tot oranje. Rood en blauw vormen paars.

Rood en groen meng je niet tot geel. Eerder tot een vies bruine kleur.

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 2: Doordraaien
« Reactie #64 Gepost op: 3-03-2019, 11:01:57 »
Ja ik vond het in eerste instantie ook erg verdacht dat Niels als muzikant hem niet op de tel kon stilzetten, maar vervolgens deed ie het wel fixen en verdiende hij tweemaal geld, dus tot zover het verdachte dan ook weer

Bij die laatste plaat met Merel telt Niels ook eerst zelf tot vier. En daarna bij Merel tot vijf. Ik heb sterk het idee dat Niels als Mol in deze opdracht Sarah en Merel wat geld gunt.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 2: Doordraaien
« Reactie #65 Gepost op: 3-03-2019, 11:02:38 »
Geel is toch juist een primaire kleur, en groen niet? Groen krijg je door blauw en geel te mengen.

Dat is zo wanneer je met verf werkt, maar het gaat over licht en dan klopt de bewering wel.

Daarom noemt het ook het RGB-kleurensysteem (in het Engels). Die G staat voor Green.

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 2: Doordraaien
« Reactie #66 Gepost op: 3-03-2019, 11:03:46 »
Geel is toch juist een primaire kleur, en groen niet? Groen krijg je door blauw en geel te mengen.

Rood meng je met geel tot oranje. Rood en blauw vormen paars.

Rood en groen meng je niet tot geel. Eerder tot een vies bruine kleur.
Dat klopt, maar wat heeft dat te maken met de mol? ::rofl::
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline molE13

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 2: Doordraaien
« Reactie #67 Gepost op: 3-03-2019, 11:10:38 »
Dat is zo wanneer je met verf werkt, maar het gaat over licht en dan klopt de bewering wel.

Daarom noemt het ook het RGB-kleurensysteem (in het Engels). Die G staat voor Green.
Oh sorry, dat had ik niet door.
Dat klopt, maar wat heeft dat te maken met de mol? ::rofl::
Lees maar even terug.

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 2: Doordraaien
« Reactie #68 Gepost op: 3-03-2019, 11:24:35 »
Oh sorry, dat had ik niet door. Lees maar even terug.

Ik herhaal: wat heeft dat met de mol te maken? ::rofl::

Geen logische hint in mijn ogen ;D
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline chocomol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Merel is de mol (dat rijmt)
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 2: Doordraaien
« Reactie #69 Gepost op: 3-03-2019, 11:27:53 »
Geel is toch juist een primaire kleur, en groen niet?

Je hebt twee kleursystemen: additief (mengen met licht) en subtractief (mengen met verf).
Bij mengen met licht tel je kleuren bij elkaar op (daarom additief), bij mengen met verf hou je invallend licht tegen en trek je van de inkomende lichtstralen kleuren af (vandaar subtractief, van aftrekken).

Geel is inderdaad een primaire kleur, maar in het subtractieve systeem, dus bij verf en inkt simpel gezegd.
Maar in dat systeem zijn de andere twee primaire kleuren (er zijn maar 3 primaire kleuren) cyaan en magenta, dus niet rood en blauw.

Als je daarentegen in het additieve kleursysteem kijkt heb je als primaire kleuren rood, groen en blauw (RGB).
En dat is ook het systeem waar de regisseur altijd mee werkt en ongetwijfeld opleiding in heeft gehad, want video, computer-monitoren, je mobiele scherm etc. werken allemaal met licht en dus altijd met het additieve kleursysteem.

En daarin zijn de primaire kleuren dus rood, groen en blauw, waarbij rood + groen = geel.

Groen krijg je door blauw en geel te mengen.

Ik neem even aan dat je hier over subtractieve menging spreekt, dus mengen met verf of inkt, zoals kinderen op de basisschool al doen. Dat is echter een hardnekkig fabeltje wat helaas de wereld niet echt uit komt.

Groen krijg je niet door blauw te mengen met geel, maar door cyaan te mengen met geel. Je zult wel iets van groen krijgen als je blauw met geel mengt, omdat blauw dicht bij cyaan ligt, maar feitelijk kun je het niet zo stellen.

Kijk ook maar in je kleurenprinter: je hebt altijd inkt voor cyaan, magenta en geel. Dus niet blauw, magenta en geel.

Rood meng je met geel tot oranje. Rood en blauw vormen paars.
Rood en groen meng je niet tot geel. Eerder tot een vies bruine kleur.

Ook hier spreek je over kleurmenging met verf, dus het andere (subtractieve) systeem.

Samengevat van dit kleine lesje kleurenleer:
Alle kleuren hebben altijd hun oorsprong in licht. Mengen van licht noem je additieve kleurmenging.
Maar als licht op een voorwerp komt, zoals verf, wordt dat licht door de verf gefilterd en alleen een deel van de stralen/kleuren teruggekaatst. Deze 'filters' (dus verf) kun je ook mengen en dat noem je subtractieve menging.
Maar met dat laatste werkt een regisseur niet. Die werkt altijd met licht via video.

Dat is zo wanneer je met verf werkt, maar het gaat over licht en dan klopt de bewering wel.

Daarom noemt het ook het RGB-kleurensysteem (in het Engels). Die G staat voor Green.

Precies  ;)
« Laatst bewerkt op: 3-03-2019, 11:31:58 door chocomol »

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 2: Doordraaien
« Reactie #70 Gepost op: 3-03-2019, 11:31:28 »
Maar voor de rest eigenlijk goede muziek deze opdracht hoor. ::ok:: ::rofl::

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 2: Doordraaien
« Reactie #71 Gepost op: 3-03-2019, 11:34:27 »
Citaat
En wow, wie de Macarena als eerste plaat heeft gekozen om gelijk te leggen is heel slim. Die plaat vanaf het begin gelijk leggen is voor beginners echt niet te doen, omdat hij niet op de eerste tel van de beat begint.

Tegelijk starten lijkt me de beste optie.

Ook hier vreemde montage. Merel die checkt of het wel 45 toeren is bij een LP en toch gewoon goed start. Uiteindelijk draagt iedereen bij. Niels twee keer, de dames één keer. Iedereen betrokken bij twee mislukkingen. Zelf had ik het gevoel, dat Merel of geen zin meer had om te mollen of dat Niels er te dicht op zat.

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 2: Doordraaien
« Reactie #72 Gepost op: 3-03-2019, 11:35:33 »
Ja erg leuk die les in kleuren enz. maar rood en groen maken nog steeds geen geel. En ook tijdens deze opdracht was er nog niet duidelijk wie de winnaar zou worden en wie de verliezer dus dat daar een hint naar zou zijn is ook vrij vergezocht ;D
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 2: Doordraaien
« Reactie #73 Gepost op: 3-03-2019, 11:41:24 »
Ja erg leuk die les in kleuren enz. maar rood en groen maken nog steeds geen geel.
Als je licht mengt dus wel.

Maar voor meer lesjes over kleurmenging is Wikipedia denk ik geschikter dan dit topic ;D
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline chocomol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Merel is de mol (dat rijmt)
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 2: Doordraaien
« Reactie #74 Gepost op: 3-03-2019, 11:41:37 »
Ja erg leuk die les in kleuren enz. maar rood en groen maken nog steeds geen geel.

 ::ohno::

En ook tijdens deze opdracht was er nog niet duidelijk wie de winnaar zou worden en wie de verliezer dus dat daar een hint naar zou zijn is ook vrij vergezocht

Het zou helpen als je m'n berichten ook echt leest. Hier heb ik al op gereageerd.
« Laatst bewerkt op: 3-03-2019, 11:43:56 door chocomol »

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 2: Doordraaien
« Reactie #75 Gepost op: 3-03-2019, 11:51:34 »
::ohno::
Of toch wel ;D, maar nog steeds geen overtuigende hint voor mij hoor.

Citaat
Het zou helpen als je m'n berichten ook echt leest. Hier heb ik al op gereageerd.
Laten we lief blijven tegen elkaar :-*. Ik merk alleen hetzelfde op. Dat de antwoorden ver uit elkaar zouden liggen zegt niets want elke test is weer een nieuw nulpunt waarna alles kan veranderen.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Molleck

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 2: Doordraaien
« Reactie #76 Gepost op: 3-03-2019, 11:51:53 »
En staat er nu MOL op haar CV?  ;)

Mariah Carey Visions Of Love

Ik zie er wel een hint in samen met wat ik zei in het algemene topic van deze aflevering:
De dj opdracht vond ik juist wel erg leuk!
Sarah met haar ‘guilty pleasure’ nummer die na dat moment niet meer geheim was.
Nummer heet ‘Vision of love’ van Mariah Carey.
Is dit toch nog even een hint naar de leaderhint ‘Molvisie’ en naar dat ze als mol niet langer het geheim hoeft te bewaren, eindelijk los kan gaan?

Wat mij betreft valt dit in dezelfde categorie hints als die van Jan vorig jaar in de finale  ::jaja::

Offline chocomol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Merel is de mol (dat rijmt)
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 2: Doordraaien
« Reactie #77 Gepost op: 3-03-2019, 12:32:58 »
B) Sarah. Zag jij net op tijd het licht, of hield jij je wekenlang aan je ingestudeerde molscript?

Ik vond deze vooral erg opvallen. Sarah zag niet net op tijd het licht, want ze zat al heel lang op Merel.

Offline B-mol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 2: Doordraaien
« Reactie #78 Gepost op: 3-03-2019, 12:52:50 »
We hebben gezien dat:

Merel zit op Sarah.
Sarah zit op Merel.
Niels zit op Merel.

Rik stelt drie vragen:

A) Niels. Is jouw vrijstelling de rede dat je hier staat, of ben jij als mol door iedereen over het hoofd gezien?
B) Sarah. Zag jij net op tijd het licht, of hield jij je wekenlang aan je ingestudeerde molscript?
C) Merel. Werd jij steeds meer bevestigd in jouw keuze, of hoefde jij geen keuze te maken als mol?

Als je dit logisch bekijkt, óf het één óf het ander is waar, dan is er maar één uitkomst mogelijk.

Uit B en C volgt dat óf Sarah óf Merel de mol is. Niels is dus niet de mol, waardoor uit A volgt dat Niels' vrijstelling de rede is dat hij in de finale staat, dus Niels zit fout en Merel is niet de mol.

Enige conclusie die mogelijk is: Sarah is de mol, Merel is de winnaar en Niels is de verliezer.

Dat haal ik er niet uit, al komt dat misschien omdat ik in de Mereltunnel zit.
Graven, graven, graven...

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 2: Doordraaien
« Reactie #79 Gepost op: 3-03-2019, 12:56:32 »
Over welke oplossing heb je het? Het nummer maakte geen deel uit van de nummers waarmee geld verdiend kon worden.
Nee, dat weet ik maar dat neemt niet weg dat het een aanwijzing kan zijn. Hiermee zou zij kunnen zeggen/zingen dat zij de MOL is.