Poll

Wanneer gaat onze koningin van haar troon en krijgen we een koning?

In 2008
Binnen nu en 3 jaar
Zodra haar paleis klaar is
Als Ariane naar het voortgezet onderwijs gaat
Met Sint Juttemus
Als Alex haar eraf stoot

Auteur Topic: Wanneer gaat onze koningin aftreden?  (gelezen 6719 keer)

Offline Megan

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I se le dijo de forma!
Re: Wanneer gaat onze koningin aftreden?
« Reactie #20 Gepost op: 5-02-2008, 09:04:53 »
ik wil een gekozen staatshoofd. het is toch eigenlijk heel raar dat je staatshoofd wordt gewoon omdat je als eerste (is niet zeker omdat er nogal eens naast het potje wordt gepiest) geboren wordt in een familie

Ik ben ook voor een gekozen staatshoofd. Ik vind een koningshuis op zich wel iets romantisch hebben. Maar dan moeten ze zich wel meer open stellen voor hun bevolking en niet zo privé doen aan de ene kant en aan de andere kant idd van ons geld oa hun boot laten opknappen.

dat het eerste artikel van onze grondwet door haar en aanhang met voeten getreden wordt,ze gemeenschapsgeld onttrekt voor eigen prive-doeleinden....echt niet netjes hoor.

Dat dus idd  ::ohno::
Sommige mensen verwarren het recht op vrije meningsuiting met het recht op verbaal geweld.

Offline koekoe

• Winnaar pool Oberon 2005, Expeditie Robinson 2009 én 2011
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #21 Gepost op: 5-02-2008, 18:40:00 »
 op 1 april  ::jaja::

Offline mcpdallas

• Forumlid
« Reactie #22 Gepost op: 9-07-2008, 06:48:56 »
Ik meen gelezen te hebben dat de koningin een hele belangrijke rol speelt tijdens de kabinetsformatie. Zij bepaald wie er formateur wordt en waarschijnlijk ook welke combinatie er eerst onderzocht moet worden. En van geschiedenis weet ik mij nog te herinneren dat Wilhelmina weigerde iets te tekenen terzij er iets geregeld zou worden. In Belgie treed de koning gewoon af voor een dag. Dat straalt nou ook niet echt kracht uit.

Jaren geleden onderzocht een Nederlandse krant hoeveel een president zoals Mitterant koste. De conclusie was dat ons koningshuis goedkoper was. Ja, en als het om geld gaat....

En wij hebben hier President Bush 2. Nou ja, wat kan ik daar nou wat goeds over zeggen.

Offline Megan

• Forumlid
  • I se le dijo de forma!
« Reactie #23 Gepost op: 9-07-2008, 14:55:59 »
En wij hebben hier President Bush 2. Nou ja, wat kan ik daar nou wat goeds over zeggen.

ook weinig idd, maar is iig wel gekozen :)
Sommige mensen verwarren het recht op vrije meningsuiting met het recht op verbaal geweld.

Offline Ibung

• Forumlid
  • zurkeltrutte?.
« Reactie #24 Gepost op: 9-07-2008, 15:00:13 »
niet door het volk gekozen  ::ohno::
As ge de endjes an mekare moet kneupe bende alted in touw

Offline Megan

• Forumlid
  • I se le dijo de forma!
« Reactie #25 Gepost op: 9-07-2008, 15:06:56 »
niet door het volk gekozen  ::ohno::

wie bedoel je?

Offline Ibung

• Forumlid
  • zurkeltrutte?.
« Reactie #26 Gepost op: 9-07-2008, 16:03:00 »
de minister president

Offline vveerraak

• Forumlid
« Reactie #27 Gepost op: 13-07-2008, 11:51:42 »
Jongens wat een gezeur...Trix valt best wel mee, het kan veeeel erger. En ze hoeft ook niet elke vier jaar moeilijk te doen om herkozen te worden!

Wat betreft die boot: waar moeten ze het anders van betalen?
Tell me what your telescope says

Offline Megan

• Forumlid
  • I se le dijo de forma!
« Reactie #28 Gepost op: 13-07-2008, 11:54:11 »
Wat betreft die boot: waar moeten ze het anders van betalen?

wat zou je denken van dr eigen geld ??? net als wij allemaal ::)

Offline vveerraak

• Forumlid
« Reactie #29 Gepost op: 13-07-2008, 12:17:18 »
Maar weet je dan niet hoeveel die paleizen in het onderhoud kosten? En naar mijn weten heeft Beatrix nog nooit een echte eigen baan gehad, waarmee ze zelf geld verdiende...
Zie dat geld van het kabinet nou gewoon als een aardig salaris...een vergoeding voor het eeuwig bekende Nederlander te moeten zijn etc.
Tell me what your telescope says

Offline Megan

• Forumlid
  • I se le dijo de forma!
« Reactie #30 Gepost op: 13-07-2008, 12:20:55 »
Zie dat geld van het kabinet nou gewoon als een aardig salaris...een vergoeding voor het eeuwig bekende Nederlander te moeten zijn etc.

maar daar betaald ze het niet van dus ::)

Offline Test

• Realitynet.nl Administrator
« Reactie #31 Gepost op: 13-07-2008, 12:45:49 »
Maar weet je dan niet hoeveel die paleizen in het onderhoud kosten? En naar mijn weten heeft Beatrix nog nooit een echte eigen baan gehad, waarmee ze zelf geld verdiende...

Koningin zijn is een echte eigen baan waar ze geld me verdient hoor. ::)
Geniet nooit met mate...

Offline koekoe

• Winnaar pool Oberon 2005, Expeditie Robinson 2009 én 2011
  • Forumlid
« Reactie #32 Gepost op: 13-07-2008, 12:52:16 »

Koningin zijn is een echte eigen baan waar ze geld me verdient hoor. ::)
en wij hebben er zelfs 2  ::fluit::

Offline Ibung

• Forumlid
  • zurkeltrutte?.
« Reactie #33 Gepost op: 13-07-2008, 18:41:15 »
'Nederland op een na duurste koningshuis'
12 juli 2008, 16:15 uur | FD.nl
Het Koninklijk Huis kost de Nederlandse staat dit jaar euro 114 mln. Dat stelt prof.dr. Herman Matthijs van de Vrije Universiteit Brussel, die onderzoek heeft gedaan naar de kosten van alle koningshuizen in Europa.

Volgens Matthijs heeft Nederland op Groot-Brittannië na het duurste koningshuis, al zijn de totale Britse kosten niet helemaal inzichtelijk. De bewering van Matthijs is opmerkelijk, omdat premier Jan Peter Balkenende de Tweede Kamer de afgelopen tijd niet kon zeggen hoeveel het koningshuis nu totaal kost.

Rekensom

Matthijs baseerde zich bij zijn rekensom op de rijksbegroting 2008 en telde alle kostenposten die verband houden met het koningshuis bij elkaar op. Dan gaat het onder meer om beveiliging, de kosten voor de Rijksvoorlichtingsdienst, staatsbezoeken en officiële ontvangsten, gebruik van het regeringsvliegtuig, onderhoud van de paleizen en de marechausse. Matthijs komt dan op een bedrag van euro 84 mln, waarvan het ministerie van VROM 35 mln betaalt en het ministerie van Defensie 29 mln.

Koningin Beatrix, kroonprins Willem-Alexander en prinses Máxima krijgen daarnaast een dotatie (uitkering) van de Staat en geld voor personeels- en niet-personeelskosten. Voor Beatrix bedraagt die dit jaar euro 4,2 mln euro, voor Willem-Alexander euro 1 mln en voor Máxima bijna euro 900.000.

Buitenlandse dotaties

De dotaties liggen in andere Europese landen een stuk hoger. De Belgische koning Albert bijvoorbeeld ontvangt euro 9,9 mln en zijn vrouw Fabiola 1,5 mln. Kroonprins Filip zit met euro 960.000 weer net lager dan Willem-Alexander. Volgens Matthijs is het Spaanse koningshuis met een kostenpost van bijna euro 9 mln voor de belastingbetaler het goedkoopste van Europa.

Matthijs staat voor zijn Nederlandse rekensom, maar benadrukt dat het moeilijk vergelijken is. Het Nederlandse kostenplaatje is volgens hem veel transparanter dan het Belgische. Bovendien moet volgens hem niet worden onderschat hoeveel inkomsten het koningshuis een land kan opleveren. Matthijs haalt de Nederlandse wetenschapper dr. H.P. Van Dalen van de Erasmus Universiteit aan, die de 'monarchiebonus' eerder berekende op  euro 4 tot 5 mrd per jaar.

Offline mcpdallas

• Forumlid
« Reactie #34 Gepost op: 15-07-2008, 06:07:53 »
Ongeveer 7 Euro per inwoner in Nederland.

Offline Swifty

• Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
« Reactie #35 Gepost op: 15-07-2008, 07:56:03 »
Ongeveer 7 Euro per inwoner in Nederland.

en hoeveel kost Bush?
Keep calm and eat chocolates!

Offline mcpdallas

• Forumlid
« Reactie #36 Gepost op: 16-07-2008, 04:42:35 »
Direct: $400.000 aan salaris en bijna $200.000 aan andere onkosten
Indirect: Hij heeft een vliegtuig en helicopter tot zijn beschikking (mag ze niet houden) en tijdens en 10 jaar na zijn termijn wordt hij en zijn directe family beschermd door de secret service.

De total kosten liggen flink hoger dan $1M en ik weet niet of dat over the $120M is. De US heeft wel wat meer inwoners dan Nederland dus het bedrag per inwoner zal wel wat lager liggen.

Ik heb geen idee of er op Bush zijn staatsbezoeken ook veel bedrijven meegaan en hij zo wat voor de US bedrijven doet. Ik denk alleen wel dat hij wat meer attention te weeg brengt dan onze koningin. Hij heeft ook iets meer invloed in zijn eigen land en de wereld.