Ik wilde eerst niet meer reageren, maar nu dit topic een eigen plek heeft gekregen, zal ik verder erop ingaan.
Kijk, ik heb het niet over luchthavenbelasting. Die is echt gigantisch de hoogte in geschoten. Al moet ik er uiteraard wel bij zeggen: de tickets zelf zijn flink in prijs gedaald, maar wat heb je aan die prijsdaling wanneer die aan de andere kant dubbel wordt teruggepakt?
En verder, ik begon deze discussie niet eens alleen voor mijzelf, en het gaat me eigenlijk niet eens om die 48 euro.
Ik heb immers enkele voorbeelden gegeven van branches, waarbij men ook te maken heeft met grondstofkosten, brandstofkosten en dergelijke. Ik ga ze niet nog eens noemen, ze staan hierboven.
Er worden, zoals Test aangeeft, voorwaarden gehanteerd, waarbij men zichzelf het voorbehoud toestaat om deze verhogingen door te voeren. Echter: je kan voorwaarden stellen wat je wil, maar zijn die ook billijk? En zijn ze juridisch houdbaar?
Test en ik hebben het over ondernemersrisico, in mijn ogen kan men dat risico teniet doen door met een soort buffer te werken. Dat hoeft niet eens veel geld te zijn, Je had tot voor kort een bijdrage voor het garantiefonds reisgelden, Daar betaal je tegenwoordig geen bijdrage meer voor, omdat de kas van die stichting ZO vol zit, dat ze daarmee heel wat faillissementen kunnen opvangen. Iets soortgelijks zouden ze kunnen doen voor een brandstofbuffer. Dan betaal je weliswaar een redelijk bedrag bovenop je reissom, maar dan weet je vantevoren dat het daarbij blijft. Die buffer kan jaarlijks vastgesteld worden, en bij de prijs worden opgeteld.
Ik hoor van verschillende mensen dat reisbureaus ook bfrandstoftoeslagen hanteren op tickets, die reeds volledig betaald zijn. Volledige betaling bij vliegtickets is gebruikelijk, anders krijg je het ticket vaak niet eens in huis. Juridisch gezien is dat niet toegestaan, toch doen verschillende maatschappijen dat. Ten onrechte, dus.
Wat Kolko zegt, had ik ook al aangegeven: een brandstofkorting: ik zou de eerste passagier weleens willen spreken die die heeft gekregen. Toen het de reisbranche meezat, sloten ze ook contracten voor een seizoen af, en het gaat er bij mij niet in, dat ze op seizoensbasis nooit geld over hadden, dat men had gerserveerd voor het brandstofdeel. Mijn visie is dus: dat geld hadden ze kunnen gebruiken om tegenvallers op te vangen.
Mijn betoog gaat dus echt veel verder dan die extra rekening. Ik ben heus niet te gierig om wat geld uit te geven voor een leuke vakantie. Ik vraag me dus alleen af, of de reisbranche dit ongelimiteerd kan doen.
Wat Guikie zegt: zo hoort het ook, ticket boeken, direct volledig betalen, en dan mogen er geen heffingen meer volgen.