Auteur Topic: Help Bodejos de zomer door  (gelezen 14339 keer)

Offline Test

• Realitynet.nl Administrator
  • Geslacht: Man
Re: Help Bodejos de zomer door
« Reactie #20 Gepost op: 13-07-2008, 21:00:01 »
Is niet helemaal waar.

Wat niet? ::)

Als je bij een reisbureau boekt, kun je je indekken tegen onverwachte kosten-stijgingen.

Ik boek niet bij een reisburo, ::) maar als dat zo is, is dat natuurlijk belachelijk. Lijkt precies op al die bedrijven die tegewoordig extra garantie bij allerlei producten verkopen. Slaat helemaal nergens op. Zij behoren gewoon een fatsoenlijke garantietermijn te bieden binnen de prijs van het product. Dat is gewoon in de wet vastgelegd. Helaas houdt bijna geen bedrijf zich daar aan. ::niet-ok::
« Laatst bewerkt op: 13-07-2008, 21:05:41 door Test »
Geniet nooit met mate...

Offline Guikie

• Forumlid
  • Hop hop..... weg?!
« Reactie #21 Gepost op: 13-07-2008, 21:06:34 »
Ik heb nergens last van!... In April mn ticket geboekt bij KLM voor in augustus.. 1 vaste prijs en geen heffingen  :D

Offline Firesphere

• Forumlid
  • Don't ever try that again
« Reactie #22 Gepost op: 13-07-2008, 21:10:37 »
Wat niet? ::)

Ik boek niet bij een reisburo, ::) maar als dat zo is, is dat natuurlijk belachelijk. Lijkt precies op al die bedrijven die tegewoordig extra garantie bij allerlei producten verkopen. Slaat helemaal nergens op. Zij behoren gewoon een fatsoenlijke garantietermijn te bieden binnen de prijs van het product. Dat is gewoon in de wet vastgelegd. Helaas houdt bijna geen bedrijf zich daar aan. ::niet-ok::
Dus jij zegt... dat een tussenpersoon zich niet mag indekken tegen onverwachte kosten?

Dat mag wel hoor, dat is zelfs heel normaal en niet in de wet verboden!
I'm not a complete idiot; some parts are missing

Offline Megan

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I se le dijo de forma!
« Reactie #23 Gepost op: 13-07-2008, 21:13:08 »
Jiba laat u graag met een goed en zeker gevoel op vakantie gaan. Jiba is aangesloten bij het Algemeen Nederlands Verbond van Reisondernemingen. Alle reizen worden uitgevoerd op basis van ANVR reisvoorwaarden en boekingsvoorwaarden.

Toon ANVR Reisvoorwaarden 2008

en volgens die zelfde reisvoorwaarden mag de reisorganisator tot 20 dagen voor vertrek, zolang niet de hele reissom is voldaan, de reissom verhogen.
Sommige mensen verwarren het recht op vrije meningsuiting met het recht op verbaal geweld.

Offline Ibung

• Forumlid
  • zurkeltrutte?.
« Reactie #24 Gepost op: 13-07-2008, 21:29:23 »
dus als je meteen het hele bedrag betaalt, is er geen vuiltje aan de lucht en betaal je niks extra's? dat moet dan iedereen maar doen, zijn we meteen van die flauwekul af.
ik begrijp je ergernis jos ::jaja::
As ge de endjes an mekare moet kneupe bende alted in touw

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #25 Gepost op: 13-07-2008, 21:38:10 »
Ik wilde eerst niet meer reageren, maar nu dit topic een eigen plek heeft gekregen, zal ik verder erop ingaan.

Kijk, ik heb het niet over luchthavenbelasting. Die is echt gigantisch de hoogte in geschoten. Al moet ik er uiteraard wel bij zeggen: de tickets zelf zijn flink in prijs gedaald, maar wat heb je aan die prijsdaling wanneer die aan de andere kant dubbel wordt teruggepakt?

En verder, ik begon deze discussie niet eens alleen voor mijzelf, en het gaat me eigenlijk niet eens om die 48 euro. 

Ik heb immers enkele voorbeelden gegeven van branches, waarbij men ook te maken heeft met grondstofkosten, brandstofkosten en dergelijke. Ik ga ze niet nog eens noemen, ze staan hierboven.

Er worden, zoals Test aangeeft, voorwaarden gehanteerd, waarbij men zichzelf het voorbehoud toestaat om deze verhogingen door te voeren. Echter: je kan voorwaarden stellen wat je wil, maar zijn die ook billijk?  En zijn ze juridisch houdbaar?

Test en ik hebben het over ondernemersrisico, in mijn ogen kan men dat risico teniet doen door met een soort buffer te werken. Dat hoeft niet eens veel geld te zijn, Je had tot voor kort een bijdrage voor het garantiefonds reisgelden, Daar betaal je tegenwoordig geen bijdrage meer voor, omdat de kas van die stichting ZO vol zit, dat ze daarmee heel wat faillissementen kunnen opvangen. Iets soortgelijks zouden ze kunnen doen voor een brandstofbuffer.   Dan betaal je weliswaar een redelijk bedrag bovenop je reissom, maar dan weet je vantevoren dat het daarbij blijft. Die buffer kan jaarlijks vastgesteld worden, en bij de prijs worden opgeteld.

Ik hoor van verschillende mensen dat reisbureaus ook bfrandstoftoeslagen hanteren op tickets, die reeds volledig betaald zijn. Volledige betaling bij vliegtickets is gebruikelijk, anders krijg je het ticket vaak niet eens in huis. Juridisch gezien is dat niet toegestaan, toch doen verschillende maatschappijen dat. Ten onrechte, dus.

Wat Kolko zegt, had ik ook al aangegeven: een brandstofkorting: ik zou de eerste passagier weleens willen spreken die die heeft gekregen. Toen het de reisbranche meezat, sloten ze ook contracten voor een seizoen af, en het gaat er bij mij niet in, dat ze op seizoensbasis nooit geld over hadden, dat men had gerserveerd voor het brandstofdeel. Mijn visie is dus: dat geld hadden ze kunnen gebruiken om tegenvallers op te vangen.

Mijn betoog gaat dus echt veel verder dan die extra rekening. Ik ben heus niet te gierig om wat geld uit te geven voor een leuke vakantie. Ik vraag me dus alleen af, of de reisbranche dit ongelimiteerd kan doen. 

Wat Guikie zegt: zo hoort het ook, ticket boeken, direct volledig betalen, en dan mogen er geen heffingen meer volgen. 

Offline Test

« Reactie #26 Gepost op: 13-07-2008, 21:38:38 »
Dus jij zegt... dat een tussenpersoon zich niet mag indekken tegen onverwachte kosten?

Dat mag wel hoor, dat is zelfs heel normaal en niet in de wet verboden!

Goed lezen Fireshere! ::vergroot::

Ik zeg nergens dat het niet mag. Ik zeg alleen dat ik het grote flauwekul vind en het zou van mij verboden mogen worden. Het valt mi onder bedrijfsrisico. Ik vergeleek het wel met die extra garanties die te pas en te onpas worden verkocht. Dat is ook niet verboden, maar er is wel wettelijk vastgelegd dat bedrijven bepaalde garatietermijnen moeten geven. En die extra garanties zijn meestal helemaal niet nodig.

en volgens die zelfde reisvoorwaarden mag de reisorganisator tot 20 dagen voor vertrek, zolang niet de hele reissom is voldaan, de reissom verhogen.

Da's helemaal vaag. Dus als je alles maar snel betaalt, krijg je geen kosten achteraf? ???
« Laatst bewerkt op: 13-07-2008, 21:48:29 door Test »
Geniet nooit met mate...

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #27 Gepost op: 13-07-2008, 21:41:37 »
Jiba laat u graag met een goed en zeker gevoel op vakantie gaan. Jiba is aangesloten bij het Algemeen Nederlands Verbond van Reisondernemingen. Alle reizen worden uitgevoerd op basis van ANVR reisvoorwaarden en boekingsvoorwaarden.

Toon ANVR Reisvoorwaarden 2008

dit laatste klopt, er is echter dus een verschil tussen een ticket en pakketreis. Heb ik in bovenstaand bericht toegelicht.

Ik betaal bij een volgende reis dus ook het volledige bedrag ineens. Dat is de les die ik hieruit heb geleerd. Maar wel alleen bij een gerenommeerde touroperator.

Offline Test

« Reactie #28 Gepost op: 13-07-2008, 21:43:27 »
Ik heb nergens last van!... In April mn ticket geboekt bij KLM voor in augustus.. 1 vaste prijs en geen heffingen  :D

Correctie: je hebt NOG nergens last van... >:D >:D >:D

Ik heb ook geboekt bij Jiba en ook NOG nergens last van. Ik begrijp dus als ik nu snel de volledige reissom betaal, dat ze daarna niet meer met extra kosten kunnen gaan zwaaien? ???
Geniet nooit met mate...

Offline Megan

• Forumlid
  • I se le dijo de forma!
« Reactie #29 Gepost op: 13-07-2008, 21:48:56 »
Ik heb ook geboekt bij Jiba en ook NOG nergens last van. Ik begrijp dus als ik nu snel de volledige reissom betaal, dat ze daarna niet meer met extra kosten kunnen gaan zwaaien? ???

dat begrijp jij heel goed :D ::ok:: ::jaja::
Sommige mensen verwarren het recht op vrije meningsuiting met het recht op verbaal geweld.

Offline Test

« Reactie #30 Gepost op: 13-07-2008, 22:13:06 »
Is die organisatie waar jij geboekt hebt Jos niet aangesloten bij de ANVR? Volgens de voorwaarden van de ANVR die op de Jiba site staan, mag je volgens mij een verhoging van de reissom (hogere belasting, branstofkosten etc. zie art. 4 sub 5) afwijzen  waardoor de reis komt te vervallen en je de al betaalde reissom terug krijgt. Wel binnen bepaalde termijnen uiteraard.

Zie deze link...
Geniet nooit met mate...

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #31 Gepost op: 13-07-2008, 22:46:41 »
Neckermann. Dat is een van de heel grote maatschappijen. En aangesloten bij alles waar ze in Nederland maar bij aangesloten kunnen zijn.

Wat Daisy zegt, klopt, het zijn voornamelijk de luchtvaartmaatschappijen, die de toeslag opleggen, maar ik vind dat de touroperators daar te gemakkelijk in meegaan. Van mij hoeft niemand failliet te gaan. Maar iedereen hoort zijn steentje bij te dragen in redelijkheid, vind ik.

Ik ben een eenling. Ik heb niet de illusie dat ik in mijn eentje deze toeslagen uit kan bannen.

Wat mij voor ogen staat, is een oplossing waarin iedereen zich kan vinden. Ik had het er al eerder over: een soort buffer. Wat heb je aan stuntprijzen, wanneer je in de praktijk soms meer dan het dubbele kwijt bent aan je vakantie?

Zeg nou zelf: zou je een week naar Turkije boeken, als die 199 euro kost, waarbij je achteraf 150 euro extra moet betalen? En zou je diezelfde reis niet boeken, wanneer die voor 299 euro in de brochures staat, maar waarbij je er vervolgens van op aan kunt dat je later geen naheffing meer krijgt? Ik betaal liever 299 euro met die prijsgarantie, dan 199 met het risico dat je uiteindelijk 600 euro ervoor hebt neergeteld.

Wat er mijns inziens dus moet komen, is een regeling waarbij alle maatschappijen een vaste jaartoeslag bepalen, die vervolgens in de brochureprijs wordt opgenomen. Daarbij blijft er ruimte om tegenvallers op te vangen. En de reiziger blijft nare verrassingen achteraf bespaard. Die reiziger weet dat ie eigenlijk teveel betaalt voor de reis, maar kan dan wel beter zijn of haar budget bepalen.
« Laatst bewerkt op: 13-07-2008, 23:00:12 door Bodejos »

Offline Guikie

• Forumlid
  • Hop hop..... weg?!
« Reactie #32 Gepost op: 14-07-2008, 18:19:02 »
Ik zou zeggen, begin de politieke partij.... Help de reisbranche de vernieling in door hun de toeslagen te ontzeggen! Kunnen we allemaal over 2 jaar niet meer op vakantie, omdat jij moeilijk doet over volkomen logisch prijsverhogingen die doorgevoerd MOETEN worden omdat je anders over 2 jaar niet meer op vakantie kunt  ::jaja::

Offline Firesphere

• Forumlid
  • Don't ever try that again
« Reactie #33 Gepost op: 14-07-2008, 18:22:46 »
Help de reisbranche de vernieling in door hun de toeslagen te ontzeggen! Kunnen we allemaal over 2 jaar niet meer op vakantie, omdat jij moeilijk doet over volkomen logisch prijsverhogingen die doorgevoerd MOETEN worden omdat je anders over 2 jaar niet meer op vakantie kunt  ::jaja::
mee eens... zo is het leven, als er nieuwe belastingen komen, wil je die dus maar afschrijven op je leverancier?

als je dat op alles toepast, blijft er geen bedrijf meer over die kan overleven
I'm not a complete idiot; some parts are missing

Offline Daisy

• Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
« Reactie #34 Gepost op: 14-07-2008, 18:59:31 »
Wat Daisy zegt, klopt, het zijn voornamelijk de luchtvaartmaatschappijen, die de toeslag opleggen, maar ik vind dat de touroperators daar te gemakkelijk in meegaan. Van mij hoeft niemand failliet te gaan. Maar iedereen hoort zijn steentje bij te dragen in redelijkheid, vind ik.

Ik snap je punt helemaal. Maar wat betreft vluchten, als reisorganisatie (ik spreek nu even vanuit het oogpunt van mijn werkgever), zijn wij eigenlijk maar een tussenpersoon tussen jou (de reiziger) en de airline. Wij zijn eigenlijk niet meer dan een soort bemiddelaar, we ontvangen een bedrag aan reservingskosten, een percentage van het ticket aan commissie (tegenwoordig ook bijna niks meer) en that's it. Jij als reiziger gaat uiteindelijk een verbinding aan met de airline, dmv een ticket. Als daar een toeslag op komt, is het de reiziger die daarvoor betaald. Het is tenslotte zijn ticket. Als we als reisorganisatie de toeslag zouden moeten ohoesten, zouden we op bijna enkele boeking verlies draaien. Dan was ik nu mijn baan kwijtgeweest.

(Van eventuele toeslagen die een reisorganisatie op hun eigen hotel, bus arrangementen zet etc. kan ik niet over spreken, ik heb de toeristische markt afgezworen na mijn school, niks voor mij. Ik heb geen idee hoe pakketreizen in elkaar zitten.)

Wat er mijns inziens dus moet komen, is een regeling waarbij alle maatschappijen een vaste jaartoeslag bepalen, die vervolgens in de brochureprijs wordt opgenomen. Daarbij blijft er ruimte om tegenvallers op te vangen. En de reiziger blijft nare verrassingen achteraf bespaard. Die reiziger weet dat ie eigenlijk teveel betaalt voor de reis, maar kan dan wel beter zijn of haar budget bepalen.

Een soort alternatief op het SGR (Stichting Garantiefonds Reisgelden), dat er nu is voor als jou touroperator onverhoopt failliet gaat, waardoor je je geld terug kan krijgen. Is op zich geen slecht idee. Ben alleen bang dat je dan overal wel een potje kan voor verzinnen. Dan is het op een gegeven moment niet meer te overzien.

De economie zit nu gewoon in een sleur, alles wordt duurder. Er zal vast weer een periode komen waarin het beter gaat.

Offline Test

« Reactie #35 Gepost op: 14-07-2008, 19:07:52 »
Jullie willen het gewoon niet begrijpen... ::ohno::

Het gaat er niet om of je kosten doorboekt aan de klant... (het is logisch dat je dat doet) het gaat erom dat je dat doet nadat je een koopoverkomst hebt gesloten. Dat is niet fair omdat je dan als klant gewoon geen eerlijke prijsafweging kunt maken waar je iets moet kopen als prijzen achteraf aangepast kunnen worden.

En of bedrijven faiiliet hieraan gaan, heeft te maken met hoe scherp ze prijzen. ::vergroot::
Geniet nooit met mate...

Offline Megan

• Forumlid
  • I se le dijo de forma!
« Reactie #36 Gepost op: 14-07-2008, 19:42:09 »
het gaat erom dat je dat doet nadat je een koopoverkomst hebt gesloten. Dat is niet fair omdat je dan als klant gewoon geen eerlijke prijsafweging kunt maken waar je iets moet kopen als prijzen achteraf aangepast kunnen worden.

maar daarvoor dekken ze zich toch van te voren in door die extra clausule in de voorwaarden? :)

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #37 Gepost op: 14-07-2008, 19:43:03 »
Daisy, ik wil ook helemaal niet dat jij je baan verliest, je hebt er hard genoeg voor gewerkt om nu je baan dubbel en dwars te verdienen.

Wat Test aangeeft is eigenlijk precies wat ik wil zeggen.

Ik zeg ook nergens dat ik GEEN bijdrage wil leveren. Kan iemand aangeven waar ik dat WEL doe?

Het zit zo: een pakketreis bestaat uit accommodatie, maaltijden plus vervoer. Plus verzekering, niet te vergeten.

Ik vind het alleszins redelijk dat er een faire prijs geteld wordt voor het onderdeel dat ´vervoer´ heet. Net als dat ik vind dat ook die andere onderdelen op een faire manier in rekening worden gebracht.

Maar ik ken geen enkele andere branche, die achteraf, na het sluiten van de overeenkomst (ik zie een aanbieding voor een bepaalde prijs, en ben bereid de daarvoor geldende prijs te betalen, of niet te betalen), met een extra heffing komt.

Daarom stelde ik ook voor, om met een behoorlijke marge het onderdeel ´vervoer´ vast te stellen. Pak het gerust ruim. Dan heb je als luchtvaartmaatschappij de ruimte om tegenvallers op te vangen, en daar gaat niemand failliet van.

Op het moment dat ik dit intoets, is er een reclame van Vaya. Zij hebben als een van hun speerpunten: geen onverwachte toeslagen achteraf. Nu weet ik niet hoe zij dat doen, maar het kan dus weldegelijk. Mogelijk hebben zij een andere verborgen kostenpost die ik niet kan overzien, maar dat zou dus eigenlijk niet mogen.

Ik sluit een overeenkomst, ik zei het al. Die overeenkomst betaat uit een aantal onderdelen. Maar ik koop een produkt, en dat produkt heet: vakantiereis. Aan het produkt ´vakantiereis´ hangt een prijskaartje, net als bij een auto, een tuinameublement, een scooter. Bij die producten zie je ook nooit prijsstijgingen tussen het sluiten van de koopovereenkomst, en het afleveren van het product.

Waarom moet dat dan wel bij een reis?

Offline Guikie

• Forumlid
  • Hop hop..... weg?!
« Reactie #38 Gepost op: 14-07-2008, 20:01:56 »
Ik sluit een overeenkomst, ik zei het al. Die overeenkomst betaat uit een aantal onderdelen. Maar ik koop een produkt, en dat produkt heet: vakantiereis. Aan het produkt ´vakantiereis´ hangt een prijskaartje, net als bij een auto, een tuinameublement, een scooter. Bij die producten zie je ook nooit prijsstijgingen tussen het sluiten van de koopovereenkomst, en het afleveren van het product.

Waarom moet dat dan wel bij een reis?

Ik blijf net zolang tegen je aan ouwehoeren tot je het begrijpt.. al kost het met tot na je vakantie!

Je hebt een pakket, daar betaal je inderdaad een prijs voor  ::jaja:: :) .. Die prijs wordt berekend op alle factoren die in die reis zitten. Vlucht, overnachting, eten en verzekering. Nu heb je te maken met een vliegtuig, een vliegtuig draait op kerosine, kerosine kost geld, kerosine kost vandaag 1 dollar en morgen kost kerosine 1 dollar en 50 cent, het vliegtuig moet vol dus moet er kerosine in. Nu is het zo dat de olieprijs heel erg omhoog schiet de laatste tijd. Nu kunnen ze zeggen, pakketprijs is betaald dus pech gehad, maar zoals ik als eerder aangaf... Dan houdt geen enkele maatschappij dat langer vol dan een half jaar, conclusie over een jaar of 2 kun je alleen nog op de fiets naar Griekenland. En dat wil je ook niet? .. Dus denkt de maatschappij als we het nu doorbereken aan de mensen (en dat doen ze echt niet met plezier) dan kunnen we de kosten dekkend houden. Daarom betaal je dus bij een verhoging meer, omdat het bedrijf meer kosten heeft!

En brood, melk, auto`s, fietsen, tuinmeubels en ander geleuter hebben niks te maken met wat jij nu aan het kopen bent! een fiets koop je meteen in de winkel, brood is al gemaakt, melk is al in het pak gesmeten. En met een vliegtuig vertrek je dus pas 5 maanden later. Dat vliegtuig wordt op de dag vol getankt, en de vliegtuigmaatschappijen kunnen heel goed inschatten wat dat eventueel gaat kosten. En ben je het er niet mee eens, annuleer je je reis en ga je lekker een rondje met de trein door Limburg of oost duitsland van mij part  ::jaja::

De economie stijgt en vooral de olie, en daar heb je als reiziger nu last van! Accepteer het en maak je je dr niet druk om!

Offline Test

« Reactie #39 Gepost op: 14-07-2008, 20:04:41 »
maar daarvoor dekken ze zich toch van te voren in door die extra clausule in de voorwaarden? :)

Ja maar dat maakt het mi niet opeens wél acceptabel. Ik kan zo geen enkele andere branche opnoemen waar prijzen nadat de aankoop is gesloten opeens nog stijgen. Daarbij (maar dat is lsechts bijzaak) staan dit soort dingen ook altijd in voorwaarden die toch geen hond leest. Nooit op de pagina waar de prijs op staat.

Even een ietwat scheve vergelijking... ::)
Stel je tankt je wagen vol benzine. Je betaalt bij de kassa. Als je net wil wegrijden komt de kassiere achter je aan gerend dat je nog wat extra moet betalen vanwege gestegen kosten. Dat accepteer je toch ook niet?
Geniet nooit met mate...