Misschien heb ik er over heen gelezen hoor, maar volgt die naheffing ook nadat je heel het bedrag vooruit betaald hebt. (Dat moet toch altijd bij het boeken van een ticket?)
Nee, die zou niet mogen volgen, maar er zijn maatschappijen, onder meer Corendon en Onur, die het schaamteloos toch doen. En ja, een ticket alleen moet bij mijn weten in 1 keer worden voldaan.
Het feit dat touroperators het in hun voorwaarden zetten, houdt niet automatisch in dat het ook geoorloofd is. Zolang niemand zich ertegen verzet, blijven ze dit echter doen. Dat is de kern van dit verhaal.
Test gaf ergens aan dat iets dergelijks ook speelt bij onder meer elektronica: je koopt een (in feite opgedrongen) garantie bij, die helemaal niet nodig is.
Overigens is er heus wel een behoorlijk draagvlak in de reiswereld om het allemaal anders te gaan doen. Wat ik beweer, is niet zomaar een bewering van: zeg jij ja, dan zeg ik nee. Ik ken een reisbureauhoudster in Maastricht, die het ook niet eens is met de gang van zaken bij veel luchtvaartmaatschappijen.
Er is een uitdrukking, ´take it for granted´. Accepteer het maar, want je doet er niets aan. Als iedereen maar zo denkt, verandert er inderdaad nooit iets, en kunnen de luchtvaartmaatschappijen steeds ongestraft hun gang blijven gaan.
Bij mijn weten is er ook een groeiende weerstand tegen dit soort graaipraktijken.
Ja, natuurlijk stijgen veel prijzen. Maar het gaat er bij mij niet in dat (in het voorbeeld van de Dominicaanse republiek) een vakantie ongeveer het dubbele moet gaan kosten van de prijs zoals die in de catalogus vermeld staat.
Ga dan wat minder scherp prijzen. Maar wel eerlijk. Overigens kun je bij Neckermann pas kosteloos annuleren, wanneer de reissom met meer dan 10 procent verhoogd wordt. Dus als ik dat laatste al zou overwegen, zou dit niet eens kunnen. Of dit een redelijke voorwaarde in de kleine lettertjes is, dat laat ik in het midden. Wat doen ze dus? Ze laten de toeslag oplopen tot 9,5 procent......mooi niet.