Auteur Topic: Help Bodejos de zomer door  (gelezen 14355 keer)

Offline Test

• Realitynet.nl Administrator
  • Geslacht: Man
Re: Help Bodejos de zomer door
« Reactie #40 Gepost op: 14-07-2008, 20:06:54 »
En brood, melk, auto`s, fietsen, tuinmeubels en ander geleuter hebben niks te maken met wat jij nu aan het kopen bent! een fiets koop je meteen in de winkel, brood is al gemaakt, melk is al in het pak gesmeten. En met een vliegtuig vertrek je dus pas 5 maanden later. Dat vliegtuig wordt op de dag vol getankt, en de vliegtuigmaatschappijen kunnen heel goed inschatten wat dat eventueel gaat kosten. En ben je het er niet mee eens, annuleer je je reis en ga je lekker een rondje met de trein door Limburg of oost duitsland van mij part  ::jaja::

Je vergeet even dat dit allemaal vervoerd moet worden. Zowel de grondstoffen als de de eindproducten. Heeft dus allemaal ook last van stijgende olieprijzen. ::vergroot::
Geniet nooit met mate...

Offline Megan

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I se le dijo de forma!
« Reactie #41 Gepost op: 14-07-2008, 20:09:08 »
Even een ietwat scheve vergelijking... ::)
Stel je tankt je wagen vol benzine. Je betaalt bij de kassa. Als je net wil wegrijden komt de kassiere achter je aan gerend dat je nog wat extra moet betalen vanwege gestegen kosten. Dat accepteer je toch ook niet?

Klopt :) Maar dan heb ik al betaald. En zodra jij je vakantie betaald hebt gebeurt jou dat ook niet meer :) Bovendien teken ik voor het tanken niet eerst dat ik accoord ga met de voorwaarden ;) Dat is het verschil ::)
Sommige mensen verwarren het recht op vrije meningsuiting met het recht op verbaal geweld.

Offline Guikie

• Forumlid
  • Hop hop..... weg?!
« Reactie #42 Gepost op: 14-07-2008, 20:09:36 »
Even een ietwat scheve vergelijking... ::)
Stel je tankt je wagen vol benzine. Je betaalt bij de kassa. Als je net wil wegrijden komt de kassiere achter je aan gerend dat je nog wat extra moet betalen vanwege gestegen kosten. Dat accepteer je toch ook niet?

Ik vind het niet echt een best voorbeeld als ik heel eerlijk ben. Wat je nu schets is toch ook helemaal niet realistisch? Een vlucht reserveer je op voorhand, daarbij weet je volgens de voorwaarde dat het kan gebeuren dat er eventueel een prijsverhoging komt. Ze bieden je iets aan en daar ga jij op in op dat moment, maar als ze meer kosten maken en ze berekenen dat niet aan je door, gaan ze er toch aan onderdoor? Bij een benzinepomp heeft de bediende zijn benzine/diesel al in gekocht voor die dag en bepaald daarvan uit de prijs, daar wordt per dag naar gekeken ::jaja:: en veranderd dus niet op de dag zelf... Dat kan met kerosine wel gebeuren in de maanden en dan moeten ze wel doorberekenen  ::jaja::

Offline Guikie

• Forumlid
  • Hop hop..... weg?!
« Reactie #43 Gepost op: 14-07-2008, 20:10:26 »
Je vergeet even dat dit allemaal vervoerd moet worden. Zowel de grondstoffen als de de eindproducten. Heeft dus allemaal ook last van stijgende olieprijzen. ::vergroot::

En daarom verhogen ze de prijs dan ook voordat jij het aanschaft.. daar merk je naderhand niks meer van! Zoals Megan terecht opmerkt  :)

Offline Firesphere

• Forumlid
  • Don't ever try that again
« Reactie #44 Gepost op: 14-07-2008, 20:23:17 »
Wat Guikie zegt is de reden dat veel reisbureau's een clausule hebben die ze het recht geeft op een verhoging doorvoeren zolang niet het volle eindbedrag is betaald.

Deze clausule is vrij 'lucratief', omdat er maar weinig zijn die de reis in 1 klap betalen.

Wat Guikie zegt is gewoon waar, zo werkt de wereld.
I'm not a complete idiot; some parts are missing

Offline KD.

• Forumlid
  • Make ONDERTITELS great again!
« Reactie #45 Gepost op: 14-07-2008, 20:23:36 »
Ik vind het raar dat luchtvaartmaatschappijen blijkbaar niet in staat zijn van tevoren een goede inschatting te maken van de brandstofprijzen. Zulke gekke, onverwachtse dinge gebeuren er nu ook weer niet. Naheffingen zijn redelijk in het geval van echte calamiteiten, maar bij de luchtvaartmaatschappijen krijg je op dit moment standaard een stuk of 3 naheffingen.

Het lullige is ook dat een zogenaamd goedkope luchtvaartmaatschappij daarmee uiteindelijk duurder uit kan vallen dan een maatschappij die van tevoren een betere (en dus eerlijkere) prijsberekening heeft gemaakt.
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline Guikie

• Forumlid
  • Hop hop..... weg?!
« Reactie #46 Gepost op: 14-07-2008, 20:26:50 »
Ik vind het raar dat luchtvaartmaatschappijen blijkbaar niet in staat zijn van tevoren een goede inschatting te maken van de brandstofprijzen. Zulke gekke, onverwachtse dinge gebeuren er nu ook weer niet. Naheffingen zijn redelijk in het geval van echte calamiteiten, maar bij de luchtvaartmaatschappijen krijg je op dit moment standaard een stuk of 3 naheffingen.

Zodra je je reissom in 1x voldoet.. krijg je geen naheffingen meer  ::ohno:: :) .. KLM heeft de prijzen verhoogd NADAT ik een ticket geboekt heb en ik heb geen naheffing gehad doordat ik in 1x betaald heb  :) .. De prijzen stijgen en daar moeten wij ook aan mee betalen, ze zetten het in de voorwaarden dus je kunt wettelijk ook niks beginnen  ::ohno::

Offline Guikie

• Forumlid
  • Hop hop..... weg?!
« Reactie #47 Gepost op: 14-07-2008, 20:27:27 »
Wat Guikie zegt is de reden dat veel reisbureau's een clausule hebben die ze het recht geeft op een verhoging doorvoeren zolang niet het volle eindbedrag is betaald.

Deze clausule is vrij 'lucratief', omdat er maar weinig zijn die de reis in 1 klap betalen.

Wat Guikie zegt is gewoon waar, zo werkt de wereld.

Thnx Firesphere  ::ok:: :) .. Ik ben blij dat jij het ook zo ziet iig :)

Offline KD.

• Forumlid
  • Make ONDERTITELS great again!
« Reactie #48 Gepost op: 14-07-2008, 20:30:57 »
ze zetten het in de voorwaarden dus je kunt wettelijk ook niks beginnen  ::ohno::

Natuurlijk is dat feitelijk zo, maar het is ook een dooddoener. Het feit dat het in de kleine lettertjes van de voorwaarden vermeld wordt betekent niet meteen dat het hele systeem supereerlijk, correct en fantastisch is. Ik kan me de irritatie van Bodejos goed voorstellen.
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline Guikie

• Forumlid
  • Hop hop..... weg?!
« Reactie #49 Gepost op: 14-07-2008, 20:33:56 »
Natuurlijk is dat feitelijk zo, maar het is ook een dooddoener. Het feit dat het in de kleine lettertjes van de voorwaarden vermeld wordt betekent niet meteen dat het hele systeem supereerlijk, correct en fantastisch is. Ik kan me de irritatie van Bodejos goed voorstellen.

Ik zeg ook niet dat het fantastich is.. Ik vind het net zo irritant als ieder ander... Ik probeer alleen duidelijk te maken dat het nou eenmaal zo is, het is vast gelegd in de voorwaarden, dus kun je je er beter niet druk om maken, maar gewoon accepteren  :)

Offline Test

« Reactie #50 Gepost op: 14-07-2008, 20:37:00 »
Zodra je je reissom in 1x voldoet.. krijg je geen naheffingen meer  ::ohno:: :) .. KLM heeft de prijzen verhoogd NADAT ik een ticket geboekt heb en ik heb geen naheffing gehad doordat ik in 1x betaald heb  :) .. De prijzen stijgen en daar moeten wij ook aan mee betalen, ze zetten het in de voorwaarden dus je kunt wettelijk ook niks beginnen  ::ohno::

Dat vind ik dus het meest scheve in dit verhaal. Want in beide gevallen heb je een aankoop gedaan. Het is niet zo dat de aankoop pas is gedaan op het moment dat het hele bedrag is betaald. Ook in het geval dat het hele bedrag betaald is, zou nog een naheffing moeten volgen, lijkt me.

@KD. Ik denk dat men in de reisbranche heel scherp prijst waardoor er weinig marge is en er dus bij het minste of geringste naheffingen moeten volgen wil men geen verlies leiden op een dergelijke vluchten.
Geniet nooit met mate...

Offline Test

« Reactie #51 Gepost op: 14-07-2008, 20:38:05 »
Ik zeg ook niet dat het fantastich is.. Ik vind het net zo irritant als ieder ander... Ik probeer alleen duidelijk te maken dat het nou eenmaal zo is, het is vast gelegd in de voorwaarden, dus kun je je er beter niet druk om maken, maar gewoon accepteren  :)

Als iedereen zich overal bij zou neerleggen zou er weinig veranderen in deze werled... ::)
Geniet nooit met mate...

Offline Guikie

• Forumlid
  • Hop hop..... weg?!
« Reactie #52 Gepost op: 14-07-2008, 20:45:41 »
Als iedereen zich overal bij zou neerleggen zou er weinig veranderen in deze werled... ::)

Als iedereen overal drukte van gaat maken.. hebben we binnen 3 jaar een derde wereldoorlog ::)

Offline Sprien

• Forumlid
  • Kleine hamsters, grote avonturen!
« Reactie #53 Gepost op: 14-07-2008, 20:51:34 »
Misschien heb ik er over heen gelezen hoor, maar volgt die naheffing ook nadat je heel het bedrag vooruit betaald hebt. (Dat moet toch altijd bij het boeken van een ticket?)
The sun came up and reality set in.

Offline Test

« Reactie #54 Gepost op: 14-07-2008, 20:52:17 »
Als iedereen overal drukte van gaat maken.. hebben we binnen 3 jaar een derde wereldoorlog ::)

Niet iedereeen maakt zich overal druk om. :P Neem Guikie nou, die maakt zich niet druk om vliegreizen. ;D
Geniet nooit met mate...

Online Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #55 Gepost op: 14-07-2008, 21:38:52 »
Misschien heb ik er over heen gelezen hoor, maar volgt die naheffing ook nadat je heel het bedrag vooruit betaald hebt. (Dat moet toch altijd bij het boeken van een ticket?)
Nee, die zou niet mogen volgen, maar er zijn maatschappijen, onder meer Corendon en Onur, die het schaamteloos toch doen. En ja, een ticket alleen moet bij mijn weten in 1 keer worden voldaan.

Het feit dat touroperators het in hun voorwaarden zetten, houdt niet automatisch in dat het ook geoorloofd is. Zolang niemand zich ertegen verzet, blijven ze dit echter doen. Dat is de kern van dit verhaal.

Test gaf ergens aan dat iets dergelijks ook speelt bij onder meer elektronica: je koopt een (in feite opgedrongen) garantie bij, die helemaal niet nodig is.

Overigens is er heus wel een behoorlijk draagvlak in de reiswereld om het allemaal anders te gaan doen. Wat ik beweer, is niet zomaar een bewering van: zeg jij ja, dan zeg ik nee. Ik ken een reisbureauhoudster in Maastricht, die het ook niet eens is met de gang van zaken bij veel luchtvaartmaatschappijen.

Er is een uitdrukking, ´take it for granted´. Accepteer het maar, want je doet er niets aan. Als iedereen maar zo denkt, verandert er inderdaad nooit iets, en kunnen de luchtvaartmaatschappijen steeds ongestraft hun gang blijven gaan.

Bij mijn weten is er ook een groeiende weerstand tegen dit soort graaipraktijken.
Ja, natuurlijk stijgen veel prijzen. Maar het gaat er bij mij niet in dat (in het voorbeeld van de Dominicaanse republiek) een vakantie ongeveer het dubbele moet gaan kosten van de prijs zoals die in de catalogus vermeld staat.

Ga dan wat minder scherp prijzen. Maar wel eerlijk. Overigens kun je bij Neckermann pas kosteloos annuleren, wanneer de reissom met meer dan 10 procent verhoogd wordt. Dus als ik dat laatste al zou overwegen, zou dit niet eens kunnen. Of dit een redelijke voorwaarde in de kleine lettertjes is, dat laat ik in het midden. Wat doen ze dus? Ze laten de toeslag oplopen tot 9,5 procent......mooi niet.

Offline Guikie

• Forumlid
  • Hop hop..... weg?!
« Reactie #56 Gepost op: 14-07-2008, 21:51:18 »
Bij mijn weten is er ook een groeiende weerstand tegen dit soort graaipraktijken.
Ja, natuurlijk stijgen veel prijzen. Maar het gaat er bij mij niet in dat (in het voorbeeld van de Dominicaanse republiek) een vakantie ongeveer het dubbele moet gaan kosten van de prijs zoals die in de catalogus vermeld staat.

Ga dan wat minder scherp prijzen. Maar wel eerlijk. Overigens kun je bij Neckermann pas kosteloos annuleren, wanneer de reissom met meer dan 10 procent verhoogd wordt. Dus als ik dat laatste al zou overwegen, zou dit niet eens kunnen. Of dit een redelijke voorwaarde in de kleine lettertjes is, dat laat ik in het midden. Wat doen ze dus? Ze laten de toeslag oplopen tot 9,5 procent......mooi niet.

Bodejos... Het spijt me werkelijk maar je bent bezig met zeggen dat ze bezig zijn winst te maken, maar dat zijn ze niet, ze zijn bezig hun kosten te dekken! Vliegen is duur door de kerosine daar valt niks aan te veranderen. En dat verhaal van de Dominicaanse Republiek gaat er bij mij echt niet in, A kost een vakantie niet 300 euro zoals je eerder beweerde en ten tweede ligt het aan de andere kant van de wereld, als je daarheen gaat weet je dat het geld kost  ::jaja:: .. Jij moet je druk maken om je 48 euro, niet om de 300 euro (waar ik niks van geloof) van een ander. Als jij een oliebron in je tuin vind en het voor twee kwartjes verkoopt per liter, heb je ook geen last van prijstijgingen.

Je betaald niet voor de luchtvaartmaatschapijen, jij betaald voor de kerosine

Offline Test

« Reactie #57 Gepost op: 14-07-2008, 22:11:15 »
Je betaald niet voor de luchtvaartmaatschapijen, jij betaald voor de kerosine

Kunnen die dingen niet op biodiesel vliegen? ??? ::)
Geniet nooit met mate...

Offline Firesphere

• Forumlid
  • Don't ever try that again
« Reactie #58 Gepost op: 14-07-2008, 22:22:59 »
Het feit dat touroperators het in hun voorwaarden zetten, houdt niet automatisch in dat het ook geoorloofd is.
Nee, dat houd niet automagisch in.

Maar het is zeer zeker wel gewoon geoorloofd, volgende keer gewoon eerst de voorwaarden doorlezen. Touroperators mogen dat gewoon in hun voorwaarden zetten.

Dat heet marktwerking
I'm not a complete idiot; some parts are missing

Online Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #59 Gepost op: 15-07-2008, 07:46:06 »
Omdat ik de indruk heb dat de discussie niet meer inhoudelijk is, is dit mijn laatste  bijdrage aan deze discussie, Ik houd niet van die welles nietes-spelletjes: als de een ja zegt, gaat de andere er tegenin, zonder echt argumenten daarvoor te hebben.

Voor de goede orde: ik WEET dat dit gedaan wordt, ik KEN de voorwaarden, maar de kern van deze hele discussie IS nou juist: zijn deze voorwaarden wel ´billijk´ en acceptabel. Mijn mening is NEE. Ik heb niets tegen ondernemersschap en winst maken. Als ik dat een ander niet zou gunnen, zou ik helemaal niet op reis gaan. Maar voorwaarden moeten wel redelijk zijn.

Ik bedoel: er zijn meer voorwaarden dan eerst. Voorheen was het 10 procent van de reissom, en 4 weken op voorhand voldoen van het restant van de reissom. Kan iemand me vertellen waarom dat ineens 15 procent en 6 weken op voorhand is?

Er zijn in het verleden (voornamelijk in de elektronicabranche) voorwaarden ´afgeschoten´, onder druk van consumentenorganisaties. Steeds minder winkeliers bieden de al eerder genoemde extra garantie aan. Dat was, naar elektronicatermen vertaald, iets soortgelijks. Het bleek niet door de beugel te kunnen, en het is ook langzaam aan het verdwijnen. En waarom zou dat zijn? Omdat de consument dat niet meer accepteert. Als men nooit ertegenin was gegaan, zouden die praktijken er nog steeds zijn.

Ik blijf erbij: er is een aanbieding: ik wil iets hebben tegen de prijs die mij wel aanstaat, de verkoper gaat erop in, en dat zou het moeten zijn. Er zijn talloze voorbeelden genoemd, van artikelen waarbij je ook een deel van de koopsom vooruit betaalt, waarbij de prijs niet naderhand verhoogd wordt. Ik ben van mening dat bij het zetten van de handtekening van beide partijen de koopovereenkomst gesloten is.

In juridische termen is een koopovereenkomst een wilsovereenstemming om een artikel (dienst) voor een overeengekomen prijs te leveren. Door het zetten van handtekeningen door beide partijen gaan beide daarmee akkoord. De voorwaarde dat achteraf de prijs verhoogd kan worden door marktwerking, is aldus simpelweg in strijd met de wet.