Auteur Topic: [De Mol] Jeroen Kijk in de Vegte  (gelezen 94956 keer)

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Kandidaat] Jeroen Kijk in de Vegte
« Reactie #300 Gepost op: 13-10-2020, 09:43:01 »
Ik zie Jeroen helemaal niet als mol. Hij heeft er het karakter niet voor. Hoe zenuwachtig hij was met dat gescheurde briefje, dat was niet gespeeld.

Offline Rinusoide

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Kandidaat] Jeroen Kijk in de Vegte
« Reactie #301 Gepost op: 13-10-2020, 09:48:00 »
Ja, maar bij bijvoorbeeld Peggy zijn er geen echte montagestunts aan te pas gekomen (dus iets heel overdreven in beeld laten komen om iemand verdacht te maken), dat lag gewoon aan de opdrachten waar ze steeds op sleutelposities stond en dingen misgingen. En Peggy wordt nu steeds meer uit de wind gehouden, dit is hoe Jan en vooral Merel ook gemonteerd waren.

Wat je bij Jeroen ziet is dat hij de eerste 4-5 afleveringen praktisch onzichtbaar is geweest in de afleveringen. En nu staat hij ineens vol in de spotlights en komen er ook nog duidelijke montagestunts aan te pas (sleutel niet vinden, geldzakje wat hij blokkeert en vol in beeld komt etc.) in combinatie met dat je iemand anders volgens de verdenkingen gewoon kan uitsluiten (Peggy dus).

Dat gaat er bij mij niet in. Lijkt mij dat Jeroen de Sarah/Ruben van dit seizoen wordt, of dat hij er volgende week nog uit ligt en de makers hem nog even verdacht willen maken.

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [Kandidaat] Jeroen Kijk in de Vegte
« Reactie #302 Gepost op: 13-10-2020, 10:04:31 »
Tja, voor dat laatste moest de kist natuurlijk wel over de finish komen anders waren de jokers ook uit het spel.  ::vergroot::
Goed punt dat je daar nog maar eens aanhaalt: Jeroen brengt samen met de kist óók de joker van Patrick binnen. Daardoor verliest Patrick in feite iets als hij twee anderen medezeggenschap moet geven over een zwarte vrijstelling. Juist het binnenbrengen van de joker voor Patrick geeft hem uiteindelijk een reden om niet voor de zwarte vrijstelling te kiezen maar voor 1500 euro.

(Dit gaat er allemaal even van uit dat Jeroen als Mol zo ver door zou denken en ook wist dat Patricks joker in de kist zat.)
« Laatst bewerkt op: 13-10-2020, 10:06:38 door Pac »
...óf niet!

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Kandidaat] Jeroen Kijk in de Vegte
« Reactie #303 Gepost op: 13-10-2020, 10:19:27 »
Ik zie Jeroen helemaal niet als mol. Hij heeft er het karakter niet voor. Hoe zenuwachtig hij was met dat gescheurde briefje, dat was niet gespeeld.

Juist daarom was dat voor mij eigenlijk de eerste keer dat ik Jeroen verdacht vond (waar ik a la Patrick vervolgens niks mee deed) want waarom zou je er als kandidaat die een nepmolactie uitvoert zo zenuwachtig en gespannen over zijn? Alleen voor de echte Mol (die met de actie misschien een verkeerde inschatting maakte of gewoon een groot risico nam) was dit een hele lastige situatie.

Offline Jezet

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Jeroen Kijk in de Vegte
« Reactie #304 Gepost op: 13-10-2020, 10:46:54 »
Ondanks verdenking van nog steeds Peggy, de mol moet in het gezelschap van 4 hebben gezeten. Een kandidaat kan niet de aanwijzing vouwen en verstoppen in een stoel. Wat voor reden zou een kandidaat hiervoor hebben. Ik kan m niet bedenken.

Aangezien Patrick op Peggy zit, kan het niet dat Patrick afvalt, dus moet Jeroen de mol zijn. Hij heeft (te) veel (on)opvallende molacties op zijn naam staan. Ook de afvallers zijn hierdoor duidelijk (zie ander topic, Damocles, pagina 7).
« Laatst bewerkt op: 13-10-2020, 10:56:30 door Jezet »
Ik boycot Rusland & Russische producten!

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Kandidaat] Jeroen Kijk in de Vegte
« Reactie #305 Gepost op: 13-10-2020, 12:35:39 »
Juist daarom was dat voor mij eigenlijk de eerste keer dat ik Jeroen verdacht vond (waar ik a la Patrick vervolgens niks mee deed) want waarom zou je er als kandidaat die een nepmolactie uitvoert zo zenuwachtig en gespannen over zijn? Alleen voor de echte Mol (die met de actie misschien een verkeerde inschatting maakte of gewoon een groot risico nam) was dit een hele lastige situatie.
Dat valt me van je tegen, Heinz. Ik heb hem op dat moment definitief afgeschreven.
« Laatst bewerkt op: 13-10-2020, 13:04:01 door Run »

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Kandidaat] Jeroen Kijk in de Vegte
« Reactie #306 Gepost op: 13-10-2020, 13:08:39 »
Ja, maar bij bijvoorbeeld Peggy zijn er geen echte montagestunts aan te pas gekomen (dus iets heel overdreven in beeld laten komen om iemand verdacht te maken),

Ik wil hier geen discussie starten of onderstaand mols is of niet maar als je het over verdachtmaking naar Peggy hebt viel me dit meteen op:

-Pontificaal in beeld bij het noemen van alleen mannennamen
-De leiding nemen bij Steenrijk en allerlei wisselplekken voorbij lopen.
-Opvallend in beeld gebracht met 4 sleutels in haar hand bij Sleutelbos. Ze steeg na dat moment meteen in de peilingen.


Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Kandidaat] Jeroen Kijk in de Vegte
« Reactie #307 Gepost op: 13-10-2020, 13:37:23 »
Ik zie Jeroen helemaal niet als mol. Hij heeft er het karakter niet voor. Hoe zenuwachtig hij was met dat gescheurde briefje, dat was niet gespeeld.
Sommige oud-mollen hadden het karakter er ook niet voor. Toch kwamen ze op de een of andere manier door de selectie :P

Voor het jubileumseizoen verwachtte ik vooraf eigenlijk ook wel een meer stressbestendige mol dan Jeroen, maar ja... dat is geen garantie.
« Laatst bewerkt op: 13-10-2020, 13:42:08 door Amethyst »

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Kandidaat] Jeroen Kijk in de Vegte
« Reactie #308 Gepost op: 13-10-2020, 13:54:48 »
Ik zie Jeroen helemaal niet als mol. Hij heeft er het karakter niet voor. Hoe zenuwachtig hij was met dat gescheurde briefje, dat was niet gespeeld.

Ik had hem toen ook weggestreept. Het lijkt erop dat Tygo hetzelfde hebben gedaan, want hij heeft het nooit meer over Jeroen als mogelijke mol. Ellie en Patrick streepten hem ook weg en ik verwacht dat het gescheurde briefje een belangrijke factor hierin was. Dus al met al - als hij de mol is - is dat een fantastisch resultaat.

Het kan zijn dat hij dit briefje (mogelijk met andere briefjes) achterover drukte als mol en toen Tygo hem publiekelijk aanviel een kans zag om iedereen eens te laten zien dat hij zogenaamd slecht kon liegen. Het zou een fantastische zet zijn als mol.

De mol heeft overigens genoeg redenen om zenuwachtig te zijn. Dus die kan die zenuwachtigheid best inzetten op een ander moment.

Maar ik houd de mogelijkheid open dat hij niet de mol is en dat zijn onhandigheid niet gespeeld was.

Offline Moldo

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Jeroen Kijk in de Vegte
« Reactie #309 Gepost op: 13-10-2020, 14:11:30 »
De testbiechten van Jeroen zijn echt bijzonder.

Terwijl bijna alle deelnemers in een tunnel terechtkomen, vliegen de verdenkingen van Jeroen alle kanten op.

De testbiechten van Jeroen:

Aflevering 1: Nikkie

Aflevering 2: Tygo

Aflevering 3: Patrick

Aflevering 4: niet Patrick, niet Nikkie, Ellie

Aflevering 5/6: Nikkie

Wat is hier aan de hand?

Mogelijke verklaringen:

a. Jeroen is de mol. De mol hoeft niet consequent te zijn en kan verdenken wie en wanneer hij wil.

b. Jeroen is een warhoofd

c. De productie heeft flink gemanipuleerd, geplakt en geknipt in de testbiechten van Jeroen, meer dan bij de andere deelnemers.

Vooralsnog lijkt me het meest voor de hand liggen dat Jeroen de mol is.
In zijn testbiechten wordt Peggy geen enkele keer genoemd, terwijl zij toch vaak wel door andere deelnemers verdacht wordt gevonden. En de uiteindelijke keuze voor Nikkie is ook apart.

Of: Nikkie is de mol en Jeroen zat inderdaad vanaf aflevering 1 op het goede spoor. Vervolgens zijn de testbiechten van de afleveringen 2, 3 en 4 gemanipuleerd om het voor de kijker te verbloemen.

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Kandidaat] Jeroen Kijk in de Vegte
« Reactie #310 Gepost op: 13-10-2020, 14:24:16 »
Vreemd. Als hij de mol is kunnen ze die biechten gewoon achteraf in de studio opnemen.

Aan de andere kant: Peggy lijkt tot nu toe elke test op een afvaller te hebben ingevuld. In hoeverre kloppen de verdenkingen die we bij haar horen? En we hoorden Ron in aflevering 4 zeggen dat Ellie er 'als verdachte bij was gekomen', terwijl hij de week ervoor ook al een deel van zijn test op haar in had gevuld.

 ??? ??? ???
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Jeroen Kijk in de Vegte
« Reactie #311 Gepost op: 13-10-2020, 14:28:03 »
Wat ik eruit haal, is dat Jeroen in afl. 2 voor het laatst (!) een duidelijke verdenking heeft uitgesproken. In afl. 3 was het 'Patrick is een mol, omdat...'. Duidelijk niet zijn hoofdverdachte, als hij die toen al had. In afl. 4 volgden er uitsluitingen. In afl. 5 waren er geen verdenkingen. En in afl. 6 was het 'Ik verdenk nog steeds Nikkie, omdat...'. Maar ook dat hoeft niet zijn hoofdverdachte te zijn geweest. Zo klinkt het mij niet in de oren. Nog afgezien van het feit dat deze biecht misschien uit een eerdere aflevering kwam.

Aangezien Jeroen geen duidelijke verdachte meer had sinds afl. 2, kan hij de test in afl. 6 (grotendeels) op wie dan ook hebben ingevuld. En dan mogen wij in het duister tasten op wie.

Offline Moldo

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Jeroen Kijk in de Vegte
« Reactie #312 Gepost op: 13-10-2020, 14:34:29 »
Peggy is wel consequent in haar verdenkingen.
Eerst zat ze op Ellie (niet de enige) en daarna op Ron. Dat lijkt mij een normale reeks van verdenkingen.

Aangezien Jeroen geen duidelijke verdachte meer had sinds afl. 2, kan hij de test in afl. 6 (grotendeels) op wie dan ook hebben ingevuld. En dan mogen wij in het duister tasten op wie.

De beelden en het geluid tonen duidelijk aan dat Jeroen in aflevering 6 op Nikkie heeft gestemd.
« Laatst bewerkt op: 13-10-2020, 15:14:05 door Heinz, Reden: berichten samengevoegd »

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Jeroen Kijk in de Vegte
« Reactie #313 Gepost op: 13-10-2020, 14:36:02 »
De beelden en het geluid tonen duidelijk aan dat Jeroen in aflevering 6 op Nikkie heeft gestemd.
Hij heeft zeker 2 vragen op haar ingevuld, dat is waar. Maar hij kan gespreid hebben, en meer op iemand anders hebben ingezet dan op Nikkie.

Offline Pierce_Brosnan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Kandidaat] Jeroen Kijk in de Vegte
« Reactie #314 Gepost op: 13-10-2020, 17:18:19 »
Patrick heeft Jeroen gebruikt Jeroen heeft Patrick gebruikt, hem veel laten op lossen.
Patrick liep een schilderij voorbij en bracht Ron in de war.. Jeroen heeft donker zwart schilderij gemaakt.

Patrick Jeroen heeft Patrick Jeroen een kansen willen geven. Weet al dat rest op hem zit.

Jeroen heeft willen vertragen bij het spoor om Nikki en Tygo buiten spel te zetten en Peggy en Patrick een kans te geven. Als Peggy de mol is dan denk ik dat zij het zelfde wilde doen door optijd te willen komen met Patrick. Bij komend voordeel: Jeroen en Ron vertragen.

Jeroen heeft zich bij Peggy verdacht gemaakt met het eet spel of andersom.

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Jeroen Kijk in de Vegte
« Reactie #315 Gepost op: 13-10-2020, 17:24:22 »
Zoals Leendert al zegt was het RESULTAAT van dat gescheurde biljetje formidabel maar het is natuurlijk veel simpeler
Alleen voor de echte Mol (die met de actie misschien een verkeerde inschatting maakte of gewoon een groot risico nam) was dit een hele lastige situatie.
  ::ok::
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Rinusoide

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Kandidaat] Jeroen Kijk in de Vegte
« Reactie #316 Gepost op: 13-10-2020, 17:26:05 »
De testbiechten van Jeroen zijn echt bijzonder.

Terwijl bijna alle deelnemers in een tunnel terechtkomen, vliegen de verdenkingen van Jeroen alle kanten op.

De testbiechten van Jeroen:

Aflevering 1: Nikkie

Aflevering 2: Tygo

Aflevering 3: Patrick

Aflevering 4: niet Patrick, niet Nikkie, Ellie

Aflevering 5/6: Nikkie

Wat is hier aan de hand?

Mogelijke verklaringen:

a. Jeroen is de mol. De mol hoeft niet consequent te zijn en kan verdenken wie en wanneer hij wil.

b. Jeroen is een warhoofd

c. De productie heeft flink gemanipuleerd, geplakt en geknipt in de testbiechten van Jeroen, meer dan bij de andere deelnemers.

Vooralsnog lijkt me het meest voor de hand liggen dat Jeroen de mol is.
In zijn testbiechten wordt Peggy geen enkele keer genoemd, terwijl zij toch vaak wel door andere deelnemers verdacht wordt gevonden. En de uiteindelijke keuze voor Nikkie is ook apart.

Of: Nikkie is de mol en Jeroen zat inderdaad vanaf aflevering 1 op het goede spoor. Vervolgens zijn de testbiechten van de afleveringen 2, 3 en 4 gemanipuleerd om het voor de kijker te verbloemen.

In een paar topics is een tijdje geleden gezegd dat die testbiecht van Jeroen in afl 6 niet klopt. Die biecht komt uit afl 2 (is onderzocht door iemand hier, weet niet meer wie, maar het komt erop neer dat het geluid van Jeroen overeenkomt met die uit afl 2)
Hij zat dus niet op Nikkie, anders hadden de makers zijn biecht van afl 6 wel erin gelaten. En hij zat ook niet op Ron/Patrick, anders was hij wel afgevallen. En hij is ook niet de mol, want het is vrij nutteloos om dan een biecht te faken terwijl je gewoon per aflevering nieuwe biechten kan opnemen.
Blijven twee opties over, hij zat op Tygo of op Peggy ;)

Offline Joff

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Jeroen Kijk in de Vegte
« Reactie #317 Gepost op: 13-10-2020, 18:23:23 »
Ik denk nu toch echt dat Jeroen het wel moet zijn. Samen met Patrick heeft hij enorm veel geld opgehaald op Elba, maar al dat geld werd door Patrick gevonden. M.a.w. Jeroen kwam telkens in de goede positie om geld te vinden, maar moet echt zo blind als een mol geweest zijn.


Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Jeroen Kijk in de Vegte
« Reactie #318 Gepost op: 13-10-2020, 18:54:43 »
De screenshots komen uit de afleveringen van de officiële AvroTros-site. Het hoeft uiteraard geen hint te zijn, maar dat de tijdstippen op niet-officiële websites afwijken is natuurlijk geen argument.

Ik waardeer je speurwerk, maar persoonlijk hecht ik er niet zoveel waarde aan, niet omdat het geen prachtige hint zou zijn die bijna geen toeval zou kunnen zijn, maar omdat we in het verleden veel prachtige hints hebben gehad die geen toeval konden zijn en het toch wel toeval bleek te zijn. Ook dit jaar vind ik weer dat er prachtige hints zijn gevonden naar verschillende kandidaten. Dit betekent voor mij dat ik op basis hiervan niet een mol kan aanwijzen danwel uitsluiten.

Dank voor het overzicht. Genoeg stof tot nadenken. Zoals ik aangaf, zie ik een paar kleine dingen anders (met name de schilderijen), maar ik zie jouw perspectief ook.
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
Snap ik, een deel blijft altijd interpretatie van de kijker.

Voor een aantal punten in je overzicht is best wat te zeggen. Maar er zit ook wel erg veel projectie en wensdenken in. Je bestempelt nogal veel tot 'nepmolacties', vindt het om mij onnaspeurbare redenen "onmols" dat hij óók bij een foute spiegel staat, terwijl hij het volgens jou eveneens tegen hem pleit dat hij als enige níet meezoekt in het theater (al staat dat laatste m.i. helemaal niet vast).

Dingen die heel duidelijk in beeld worden gebracht en er verdacht uitzien, maar niet bijdragen aan het wegspelen van geld noem ik nepmolacties, die door de regie gebruikt worden om andere kandidaten dan de mol verdacht neer te zetten. Bijvoorbeeld Patrick en Jeroen die in de carroussel gaan zitten.

Bij een foute spiegel staan vind ik onmols, omdat ik verwacht dat de mol hier bij een juiste spiegel staat. Wanneer kandidaten zelf al fouten maken krijgt de mol een goede kans om zelf kandidaats te lijken door het goed te doen.

Ik vind het onmols dat het in beeld komt dat hij niet meezoekt in het theater. Als de mol molt door passief te zijn verwacht ik dat de regie dat uit beeld laat. En als het in beeld komt is het naar mijn mening een dwaalspoor. Een enkele keer zien we natuurlijk een molactie wel expliciet in beeld, maar 9 van de 10 keer niet. We zien juist wel veel "mol"acties in beeld van kandidaten. De regie is continu bezig de kijker op het verkeerde been te zetten en het voor alle kandidaten even aannemelijk te maken dat ze de mol zijn. Daarom is het erg waardevol om te kijken naar wat wel en niet te zien krijgen en hoe dat in beeld wordt gebracht.

Goed punt dat je daar nog maar eens aanhaalt: Jeroen brengt samen met de kist óók de joker van Patrick binnen. Daardoor verliest Patrick in feite iets als hij twee anderen medezeggenschap moet geven over een zwarte vrijstelling. Juist het binnenbrengen van de joker voor Patrick geeft hem uiteindelijk een reden om niet voor de zwarte vrijstelling te kiezen maar voor 1500 euro.

(Dit gaat er allemaal even van uit dat Jeroen als Mol zo ver door zou denken en ook wist dat Patricks joker in de kist zat.)
Het klopt dat Jeroen bijdraagt aan het binnenhalen van de jokers, maar je weet van tevoren niet hoe goed de andere kandidaten het gaat doen, je wilt dus als mol niet als laatste. Als de kist dan nog niet eens over de helft is en jij brengt hem in je eentje over de finish wordt het erg ongeloofwaardig. Daarnaast heb je als laatste geen invloed op:
- het in de kist stoppen van jokers
- het in de kist stoppen van mingeld
- het de kist een stuk verplaatsen langs de plekken waar geld ligt, zonder dat erin te doen.
Je geeft het dus allemaal uit handen door als laatste te gaan, een mol die controle wil gaat mijns inziens eerder.

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Kandidaat] Jeroen Kijk in de Vegte
« Reactie #319 Gepost op: 13-10-2020, 22:59:05 »
In een paar topics is een tijdje geleden gezegd dat die testbiecht van Jeroen in afl 6 niet klopt. Die biecht komt uit afl 2 (is onderzocht door iemand hier, weet niet meer wie, maar het komt erop neer dat het geluid van Jeroen overeenkomt met die uit afl 2)
Hij zat dus niet op Nikkie, anders hadden de makers zijn biecht van afl 6 wel erin gelaten. En hij zat ook niet op Ron/Patrick, anders was hij wel afgevallen. En hij is ook niet de mol, want het is vrij nutteloos om dan een biecht te faken terwijl je gewoon per aflevering nieuwe biechten kan opnemen.
Blijven twee opties over, hij zat op Tygo of op Peggy ;)
Jeroen had het over 'alle afleveringen' of zo, dus ik dacht zelf gewoon aan afl. 6.

Either way, ik voel dat er toch iets vreemds aan de hand is hier  ::helderziend::

Behalve Ron is Jeroen de enige van de 4 die niet zegt op wie ie de test invult. Hij leek het ook eerder over een bij-molletje van 'm te hebben toen ik het net terugluisterde.

Klopt het getoonde antwoord op de testvraag dan wel? Of heeft de regie kandidaat en finalist Jeroen gebruikt om een andere finalist verdacht neer te zetten? En is de 3e finalist, Tygo of Peggy, dus ... (dramatische pauze) ...de Mol? ::wenkbrauw::

/ tunnelpraat  ::hypocriet::