De screenshots komen uit de afleveringen van de officiële AvroTros-site. Het hoeft uiteraard geen hint te zijn, maar dat de tijdstippen op niet-officiële websites afwijken is natuurlijk geen argument.
Ik waardeer je speurwerk, maar persoonlijk hecht ik er niet zoveel waarde aan, niet omdat het geen prachtige hint zou zijn die bijna geen toeval zou kunnen zijn, maar omdat we in het verleden veel prachtige hints hebben gehad die geen toeval konden zijn en het toch wel toeval bleek te zijn. Ook dit jaar vind ik weer dat er prachtige hints zijn gevonden naar verschillende kandidaten. Dit betekent voor mij dat ik op basis hiervan niet een mol kan aanwijzen danwel uitsluiten.
Dank voor het overzicht. Genoeg stof tot nadenken. Zoals ik aangaf, zie ik een paar kleine dingen anders (met name de schilderijen), maar ik zie jouw perspectief ook. Met betrekking tot de spoiler moet de komende aflevering uitsluitsel bieden.
Snap ik, een deel blijft altijd interpretatie van de kijker.
Voor een aantal punten in je overzicht is best wat te zeggen. Maar er zit ook wel erg veel projectie en wensdenken in. Je bestempelt nogal veel tot 'nepmolacties', vindt het om mij onnaspeurbare redenen "onmols" dat hij óók bij een foute spiegel staat, terwijl hij het volgens jou eveneens tegen hem pleit dat hij als enige níet meezoekt in het theater (al staat dat laatste m.i. helemaal niet vast).
Dingen die heel duidelijk in beeld worden gebracht en er verdacht uitzien, maar niet bijdragen aan het wegspelen van geld noem ik nepmolacties, die door de regie gebruikt worden om andere kandidaten dan de mol verdacht neer te zetten. Bijvoorbeeld Patrick en Jeroen die in de carroussel gaan zitten.
Bij een foute spiegel staan vind ik onmols, omdat ik verwacht dat de mol hier bij een juiste spiegel staat. Wanneer kandidaten zelf al fouten maken krijgt de mol een goede kans om zelf kandidaats te lijken door het goed te doen.
Ik vind het onmols dat het in beeld komt dat hij niet meezoekt in het theater. Als de mol molt door passief te zijn verwacht ik dat de regie dat uit beeld laat. En als het in beeld komt is het naar mijn mening een dwaalspoor. Een enkele keer zien we natuurlijk een molactie wel expliciet in beeld, maar 9 van de 10 keer niet. We zien juist wel veel "mol"acties in beeld van kandidaten. De regie is continu bezig de kijker op het verkeerde been te zetten en het voor alle kandidaten even aannemelijk te maken dat ze de mol zijn. Daarom is het erg waardevol om te kijken naar wat wel en niet te zien krijgen en hoe dat in beeld wordt gebracht.
Goed punt dat je daar nog maar eens aanhaalt: Jeroen brengt samen met de kist óók de joker van Patrick binnen. Daardoor verliest Patrick in feite iets als hij twee anderen medezeggenschap moet geven over een zwarte vrijstelling. Juist het binnenbrengen van de joker voor Patrick geeft hem uiteindelijk een reden om niet voor de zwarte vrijstelling te kiezen maar voor 1500 euro.
(Dit gaat er allemaal even van uit dat Jeroen als Mol zo ver door zou denken en ook wist dat Patricks joker in de kist zat.)
Het klopt dat Jeroen bijdraagt aan het binnenhalen van de jokers, maar je weet van tevoren niet hoe goed de andere kandidaten het gaat doen, je wilt dus als mol niet als laatste. Als de kist dan nog niet eens over de helft is en jij brengt hem in je eentje over de finish wordt het erg ongeloofwaardig. Daarnaast heb je als laatste geen invloed op:
- het in de kist stoppen van jokers
- het in de kist stoppen van mingeld
- het de kist een stuk verplaatsen langs de plekken waar geld ligt, zonder dat erin te doen.
Je geeft het dus allemaal uit handen door als laatste te gaan, een mol die controle wil gaat mijns inziens eerder.