Auteur Topic: Wie verdenkt wie?  (gelezen 42235 keer)

Offline Rinusoide

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Wie verdenkt wie?
« Gepost op: 6-09-2020, 00:36:17 »
Ik kan geen apart topic vinden over test & executie, dus plaats ik hier de namen die de kandidaten noemden tijdens de test:

Ellie: Patrick (vult hem in op de vraag 'Wie is de Mol?'), zegt op 4 te gaan spreiden
Horace: Tina & Nadja (zegt iedereen nog wel te verdenken)
Jeroen: Nikkie (heeft ook andere verdachten)
Nadja: Noemt Ron, maar is mij niet duidelijk of ze hem wel of niet verdenkt
Nikkie: Tygo
Patrick: Ellie
Peggy: 1. Horace 2. Tina 3. Ellie
Ron: Tygo, Peggy, Tina, Horace, Nikkie (zet 1 joker in)
Tina: Nikkie/Nadja (noemt geen namen maar vult Kim in bij de vraag 'tegenover welke oud-mol stond de Mol?')
Tygo: Ellie

Niet veel uit op te maken, behalve dat Jeroen helemaal nergens genoemd is.
« Laatst bewerkt op: 6-09-2020, 00:38:02 door Rinusoide »

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #1 Gepost op: 6-09-2020, 02:19:08 »
Ik miste dit topic nog. Ik denk omdat het maar zo'n kort seizoen is, dat er goede hints te halen zijn uit dit topic. Ze gaan er niet te veel mee sjoemelen.

Tina verdacht er 4 maar dit werd niet getoond. Dus we moeten nog wel even wachten. Iedereen is slim en spreidt goed, daarom moest Tina, die het helemaal niet snapte, toch gaan.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #2 Gepost op: 6-09-2020, 10:11:35 »
En heel vaak noemt de eerste afvaller de mol. In dit geval dus niet, maar misschien nog wel indirect? ::vergroot::
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline downthemolehill

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #3 Gepost op: 6-09-2020, 10:46:19 »
Het was toch dat de mol altijd óf door niemand, óf door de eerste afvaller werd verdacht tot nu toe? Sowieso vind ik het best interessant dat we niet hebben gehoord wie Tina precies verdacht, meestal weten we dat wel van de eerste afvaller, volgens mij.

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #4 Gepost op: 6-09-2020, 10:49:52 »
Het was toch dat de mol altijd óf door niemand, óf door de eerste afvaller werd verdacht tot nu toe? Sowieso vind ik het best interessant dat we niet hebben gehoord wie Tina precies verdacht, meestal weten we dat wel van de eerste afvaller, volgens mij.
Klopt helemaal ::jaja::
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Rinusoide

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #5 Gepost op: 6-09-2020, 10:52:49 »
Ja inderdaad. Als je die theorie nu volgt komt Jeroen in aanmerking (door niemand genoemd) en ofwel Nikkie ofwel Nadja ook (passen bij het antwoord wat Tina invult)

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #6 Gepost op: 6-09-2020, 12:01:13 »
Ja inderdaad. Als je die theorie nu volgt komt Jeroen in aanmerking (door niemand genoemd) en ofwel Nikkie ofwel Nadja ook (passen bij het antwoord wat Tina invult)
Ja klopt. En... 2 van hen gingen verkeerd staan bij de spiegels in de 1e opdracht.

Dat doe je als mol niet als er al anderen verkeerd zijn gaan staan. Omdat er 4 kandidaten verkeerd stonden (dus met de Mol erbij minimaal 2) hoefde de mol zich hier niet onnodig verdacht te maken.

Blijft Nadja over.  ::tandpastasmiley::

Maar goed, terug naar Wie verdenkt wie?  ::hypocriet::
« Laatst bewerkt op: 11-09-2020, 19:12:34 door Amethyst »

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #7 Gepost op: 6-09-2020, 17:44:33 »
Er was in elk geval de theorie dat de mol zelf wel verdenkmakingen uit in de 1e aflevering. Jelsir's theorie geloof ik. Een aantal kandidaten bleef echter verdacht vaag......
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #8 Gepost op: 6-09-2020, 19:31:18 »
Klopt. Jelsir's theorie is als volgt:

Citaat
In alle eerste afleveringen van alle seizoenen met BN'ers horen wij de Mol tijdens de test zijn verdenking uitspreken over een specifieke kandidaat. Niet altijd alle kandidaten doen dit standaard tijdens de test, maar toevalligerwijs de Mol al wel ieder seizoen in de eerste aflevering.

Edit: Rob doet dit in aflevering 1 niet.  ;D
Hij is erg vaag, ook in aflevering 2.
« Laatst bewerkt op: 6-09-2020, 19:40:51 door Moedermol »

Offline TwiiCe

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #9 Gepost op: 8-09-2020, 09:30:57 »
Ik ben zo vrij geweest om dit documentje op te stellen. Ik sta open voor feedback!

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #10 Gepost op: 8-09-2020, 11:53:48 »
Peggy: Verdeelde de mol het geld? Ja

Als je op deze manier vragen invult in de eerste aflevering kom je in aanmerking als afvaller. Tina zal wel gelijkaardige dingen hebben gedaan.

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #11 Gepost op: 8-09-2020, 14:47:36 »
roomies afl. 1

Tygo - Patrick
Nikkie - Jeroen
Nadja - Ellie
Horace - Ron
Peggy - Tina

dusss... van de 9 overgebleven kandidaten worden alleen Horace en Nikkie genoemd door hun roomies.

Tygo en Patrick delen een kamer maar noemen elkaar niet op beeld. Ze verdenken Ellie.

Van Nadja mogen we niet weten wie ze verdenkt. Haar kamergenoot Ellie lijkt Patrick als hoofdverdachte te hebben. Deze twee noemen elkaar ook niet.

Offline B&W

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #12 Gepost op: 8-09-2020, 20:26:00 »
~~~ shout-out naar de forumgebruiker Moldo, die deze manier om verdenkingen in beeld te brengen heeft bedacht en op het forum plaatste bij WIDM 20.

Ik vind het zelf een goed bedacht schema en daarom wil ik er graag mee doorgaan. Ik moet er wel bij zeggen dat je niet moet verwachten dat na aflevering 1 de mol al duidelijk is. Het schema wordt interessanter als er meer verdenkingen zijn uitgesproken en meer kandidaten zijn afgevallen.

Legenda:
Groen: normale verdenking (blijver verdenkt een blijver)
Oranje: dubieuze verdenking (afvaller verdenkt blijver)
Rood: onjuiste verdenking (alle verdenkingen op een afvaller)
Groen X: uitsluiting van afvaller op blijver
Oranje X: uitsluiting van blijver op blijver
Wit X: alle uitsluitingen op een afvaller
Grijs: geen verdenking mogelijk

Ieder groen vakje bij kandidaat A maakt diegene iets verdachter. Als kandidaat B kandidaat A verdacht en nog steeds in het spel is, is de kans dat kandidaat A de mol is groter.
Ieder oranje vakje bij kandidaat C maakt diegene iets minder verdacht. Als kandidaat D kandidaat C verdacht en reeds afgevallen is, is de kans dat kandidaat C de mol is kleiner.

De verdenkingen en uitsluitingen van een kandidaat zie je door de naam van een kandidaat te zoeken en horizontaal te kijken welke vakjes zijn ingekleurd. Je ziet de verdenkingen die over een kandidaat zijn uitgesproken door verticaal te kijken naar de ingekleurde vakjes.



Je kunt hiermee uitspraken doen over verdachtheid.
(Groene vakjes) / (Groene + oranje vakjes) * 100%
Ik heb zelf de rode vakjes meegenomen. Iets ingewikkelder, maar ik denk dat de kans groter wordt dat je de mol bent als je vaak onjuiste verdenkingen uitspreekt. De verdenkingen van de mol zijn immers altíjd onjuist.
(Groene vakjes + 1/2 per rood vakje) / (Groene + oranje vakjes + 1/2 per rood vakje) * 100%


* Jeroen heeft nog geen enkel gekleurd vakje dus je kunt nog geen percentage opstellen :P
* Ik moet “totaal” eigenlijk door een ander woord vervangen, dat pas ik de volgende keer aan, net als dat ik de streepjes (-) daar in : ga veranderen


Nu hebben we er nog niet super veel aan, maar ik ben benieuwd of het ons op een juist spoor gaat brengen :)
« Laatst bewerkt op: 8-09-2020, 21:20:33 door B&W »

Online Molest

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #13 Gepost op: 8-09-2020, 21:12:01 »
Mooi werk! ::bravo:: Ik heb vorig seizoen vol bewondering gekeken naar hoe Moldo dit had bedacht en in elkaar gezet. Heel overzichtelijk, sowieso, al moet je er wel even je hersens bij houden. Maar echt knap gedaan.

Ieder oranje vakje bij kandidaat C maakt diegene verdachter.
Minieme correctie (maar wel essentieel): ik denk dat je hier onverdachter bedoelt.

Ben benieuwd wat dit gaat zeggen over een paar afleveringen! ::ok:: Misschien voor de aardigheid ook eens gaan vergelijken met het patroon van het vorige seizoen, m.n. dat van de Mol?

Offline B&W

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #14 Gepost op: 8-09-2020, 21:40:45 »
Mooi werk! ::bravo:: Ik heb vorig seizoen vol bewondering gekeken naar hoe Moldo dit had bedacht en in elkaar gezet. Heel overzichtelijk, sowieso, al moet je er wel even je hersens bij houden. Maar echt knap gedaan.
Minieme correctie (maar wel essentieel): ik denk dat je hier onverdachter bedoelt.

Ben benieuwd wat dit gaat zeggen over een paar afleveringen! ::ok:: Misschien voor de aardigheid ook eens gaan vergelijken met het patroon van het vorige seizoen, m.n. dat van de Mol?
Ik had precies hetzelfde! ;D

Bedankt voor de verbetering ::bravo::

Even teruggezocht: bij WIDM 20 begon de mol helemaal onderaan, maar schoot in de laatste afleveringen omhoog en eindigde in aflevering 9 bovenaan (van de 4 finalisten).
Ik heb dit de eerste 5 afleveringen van DM8 bijgehouden (niet afgemaakt vanwege tijdgebrek). Daar begon de mol ook slecht. Na aflevering 5 stond de mol gedeeld 2de van de 5 kandidaten die overbleven.
In beide gevallen is het: hoe meer informatie, hoe beter.

Ik zou het in principe ook kunnen uitzoeken van voorgaande seizoen. Maar daar gaat véél tijd in zitten. Afgelopen jaar heb ik dat geprobeerd met de gelijkekansentheorie. Na twee seizoenen toch maar opgegeven ::rofl::

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #15 Gepost op: 9-09-2020, 15:00:58 »
Ik had precies hetzelfde! ;D

Bedankt voor de verbetering ::bravo::

Even teruggezocht: bij WIDM 20 begon de mol helemaal onderaan, maar schoot in de laatste afleveringen omhoog en eindigde in aflevering 9 bovenaan (van de 4 finalisten).
Ik heb dit de eerste 5 afleveringen van DM8 bijgehouden (niet afgemaakt vanwege tijdgebrek). Daar begon de mol ook slecht. Na aflevering 5 stond de mol gedeeld 2de van de 5 kandidaten die overbleven.
In beide gevallen is het: hoe meer informatie, hoe beter.


In aflevering 1 durft een afvaller wel eens de mol te verdenken. Als er een verdachtmaking is van de afvaller op de mol) ongeacht die in de test wordt ingevuld), wordt deze handig gebruikt. Zo verdacht de eerste afvaller zogezegd de mol, waardoor de mol iets langer onder de radar bleef. Ik wil het systeem niet nog ingewikkelder maken, maar een lager gewicht geven aan de eerste aflevering (of je gewicht verhogen naarmate je dieper in het spel zit), zou het denk ik nog beter maken.

Maar sowieso al knap gedaan! Leuk dat je tijd wil vrijmaken om dit door te zetten.

Offline Sanmol

  • Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #16 Gepost op: 13-09-2020, 00:03:24 »
Ellie => Niet Ron of Jeroen
Ron => Hoofdverdachten Nikkie en Horace dan Peggy dan Ellie, maar zet Ellie weer naar onderen en zet Tygo omhoog. Klikt aan de mol is een man (Ron, Horace, Jeroen, Tygo en Patrick)
Peggy => Ellie en Nadja. Klikt aan de mol zat in de vierde run van het parcour (Nadja)
Horace => Klikt aan de mol zat in het groepje van het vijftal tijdens de ''Steen rijk'' opdracht (Nikkie, Tygo, Jeroen, Peggy en Nadja)
Nikkie => Nadja. Klikt aan mol zat vragen te beantworden (Nadja, Nikkie, Peggy en Jeroen)
Nadja => Niet Ron, Tygo en Jeroen
Jeroen => Tygo
Tygo => Horace. Klikt aan Horace is de mol
Patrick => Peggy en Nadja. Klikt aan Nadja is de mol.

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #17 Gepost op: 13-09-2020, 01:16:31 »
Ron => Hoofdverdachten Nikkie en Horace
En Ron ligt notabene met Horace op de kamer. De mol wil liever geen bondjes dus houdt zich op de oppervlakte. Ron is degene die het merkt doordat ze roomies zijn. En Tygo natuurlijk als vakbroeders, en juist zij gaan nu samen een bondje aan. Leuke herenfinale?!
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Moldo

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #18 Gepost op: 13-09-2020, 18:57:13 »
Hoi, geen probleem om varianten van hetzelfde principe te laten zien. Ik claim geen copyright, hoor.

Was inmiddels zelf al begonnen aan het in kaart brengen van de verdenkingen uitsluitingen van dit jubileum seizoen. Nu kijk ik alleen naar het aantal verdenkingen en uitsluitingen. Het is niet helemaal zuiver, want een gedeelde verdenking verspreid over vijf personen telt even zwaar als een enkele verdenking op één persoon. Toch zou na een aantal afleveringen een patroon moeten ontstaan, wie het meest verdacht is.

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #19 Gepost op: 13-09-2020, 19:03:40 »
Mooi, dus Horace is de enige die 2 onjuiste verdenkingen heeft. We hebben nu 20 jaren gehad. Mol.  ::art::
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)