Auteur Topic: Dagboek van de afvallers, verliezend finalist, winnaar en Mol  (gelezen 6479 keer)

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021


Dagboek van de afvaller aflevering 1

Met m’n spotify lijst vol met Italiaanse toppers zoals Albano en Romina power, Paolo Conte , Eros Ramazotti en Ricchi e Poveri loop ik door de hal van Schiphol. Er bruist een opwinding van heb ik jou daar door m’n lijf en ik twijfel of ik een tijdschrift zal kopen, want kan ik de kalmte opbrengen om er überhaupt ook maar iéts van in me op te nemen

Richting koffiecorner dan maar, ik zie onze mensen, de crew en die ken ik natuurlijk want China ligt nog vers in het geheugen ik negeer iedereen volgens afspraak zo hard ik kan en als ik na 1 kop koffie bijna tegen het plafond schiet van de zenuwen, koop ik de grootste zonnebril die ze op het vliegveld verkopen en loop naar de gate. Dan stijg ik op, letterlijk, met m’n veel te grote zonnebril en met een aura van zenuwen en adrenaline. Eenmaal geland word ik in een busje gezet. I know the drill: been there, done that!

Ik luister naar de radio en terwijl de avond valt rijden de chauffeur en ik door een glooiend landschap met cipressen. Wat een geluk, wát een geluk dat ik nóg een keer mag. Dat ik erbij mag zijn, de jubileumeditie van Wie is de Mol? IK ben erbij!!

We bereiken een klein hotelletje waar de lichtjes branden, waar de Italiaanse gastheer me met grote gebaren welkom heet en zegt waar ik slaap. Tenminste dat denk ik want ik begrijp er niks van maar ik knik beleefd. Er wordt eten geserveerd: een schaal met minimaal 15 kilo pasta pikante en verscheidene kaas - worst combinaties. Ik drink een Vinootje en prijs mezelf gelukkig. Je hoort nog net niet de soundtrack van The Godfather. MAARRRR waar zijn de anderen? En WIE zijn ze die anderen…en WAAR zijn ze? Wie zouden het zijn? Ron? Nikkie? Ellie? Horace? Ik weet het niet. Met die onwetendheid ga ik slapen. De volgende ochtend sla ik de gordijnen open en zie een prachtig landschap.

BONGIORNO ITALIA EVERYBODY HAPPY !!??!!!!
Ontbijten met een croissant met poedersuiker en hup de bus in want het is zover. Het gaat beginnen. Dit is Wie is de Mol?! Het landschap is adembenemend, vergezichten met boerderijen, sinaasappelbomen, citroenbomen, wijngaarden en alles gelardeerd met lange rijen cipressen.

Ik kom in het pittoreske dorpje Monticello, daar krijgt ik een startpositie en we zijn begonnen! Ik sta op het hoogste punt en loop naar beneden op zoek naar de anderen. En langzaam druppelt iedereen binnen: Tygo, Ron, Ellie, Nikkie, Jeroen, Horace, Patrick, Peggy en Nadja: we zijn compleet !!! Mijn hart maakt een sprongetje, want hoewel ik iedereen direct van top tot tenen verdenk, weet ik ook: met deze groep mensen komt alles goed!

We gaan op zoek naar spiegels, uitspraken, Patrick wordt penningmeester en we zien Rik voor het eerst. We schrijven, vragen, verdenken en slapen in de schattigste hotels. Ik sluit een bondje met Ellie en Peggy wordt mijn kamergenote. We gaan naar Poppi, ontmoeten oud-mollen, grijpen naast vrijstellingen en jokers, eten nóg meer pasta pikante en we lachen veel. We hebben enorm veel lol. Deze mensen hebben allemaal zin. Ze hebben allemaal humor en ze hebben allemaal superdikke molpotentie.

Dat brengt mij bij het kopje test en executie. Het kopje waar ik natuurlijk eigenlijk helemaal niet meer op in wil gaan…maar ja. We zijn in een museum, omringd door beelden van heiligen dus dat zit wel snor zou je denken. Ik ga zitten, spreid, denk, m’n hersens kraken, niet tunnelen, blijf erbij.

Deel 2 in de volgende post (want meer dan 5000 tekens)
« Laatst bewerkt op: 24-10-2020, 22:01:07 door Heinz »

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Dagboek van de afvaller
« Reactie #1 Gepost op: 6-09-2020, 10:58:19 »
-- Vervolg van tekst hierboven --

IEDEREEN IS STIL. HET IS KOUD. WE HEBBEN BUIKPIJN. ALLEMAAL BEHALVE 1.
We komen bij mijn scherm, het wordt rood en ik sla mijn handen voor mijn ogen. Ik sla mijn handen voor mijn ogen omdat ik wil blijven. Ik wil nog 35 schalen pasta pikante eten. Ik wil nog met deze mensen op zoek naar de Mol. Ik wil de finale nog halen. Ik wil nog heel vaak ‘Bongiornootjes!!’  roepen naar iedereen die het maar horen wil. Ik wil me nog vaker in m’n allerslechtste Spaans verstaanbaar proberen te maken. Ik wil de Mol te grazen nemen!! Pak het me niet af Rik van de Westelaken!!! Pak me dit niet af!!!! Laat het niet waar zijn!!! Maar het is waar en het is klaar. Met dikke tranen het vliegtuig in.

Ik troost me met de gedachte dat ik erbij mocht zijn. Dat ik een paar geweldige leuke lieve mensen heb leren kennen. En ik klamp mij vast aan de wetenschap dat als het onmogelijke twee keer kan, het ook drie keer mogelijk is. Dus ik droom van een ‘Kneuzen Editie’, een ‘Supernerds Serie’, ‘The Biggest Losers Edition’, een ‘Flapdrollen Reeks’ een 'Wie is de Drol Edition’ .

Want weet je, drie keer is scheepsrecht toch? Al het goede komt in Drieën niewaar? Je draait het dubbeltje altijd drie keer om. Laat mij maar mijmeren joh, want waar zijn we zonder onze dromen? Ik koester de herinnering en de mensen die ik heb leren kennen čn ik ga vaker dan hem lief is de uitzendingen bij Ronnie Boszhard op de bank bekijken want he knows how I feel weet je wel. En verder wens ik iedereen heel veel plezier want het is een seizoen om je vingers bij af te likken!

Molto Divertente Iedereen!!!!!

Tina.
« Laatst bewerkt op: 6-09-2020, 11:07:29 door MollenvangR-Art »

Offline FrankLapidus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Dagboek van de afvaller
« Reactie #2 Gepost op: 6-09-2020, 11:27:40 »
 ::love::
Frankje Lapi

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Dagboek van de afvaller
« Reactie #3 Gepost op: 6-09-2020, 22:41:55 »
Tien tien :( ::love::
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Mvnl

  • Forumlid
Re: Dagboek van de afvaller
« Reactie #4 Gepost op: 6-09-2020, 22:51:58 »
Afvallers weten normaal niet wat er na hun afscheid nog gebeurt toch?
Dat 'schitterend seizoen' laat me denken dat Tina nog niet weg is?

Offline Vlammetje

  • Forumlid
Re: Dagboek van de afvaller
« Reactie #5 Gepost op: 6-09-2020, 23:33:16 »
Dus... Tina wist dat ze naar Italie zou gaan, ze vermoedde daar Ron, Ellie, Nikkie en/of Horace tegen te komen en ze weet/voorspelt nog veel meer moois.

Ofwel: de finale is al opgenomen. Ofwel: ze komt nog eens terug?

Offline Sanmol

  • Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: Dagboek van de afvaller
« Reactie #6 Gepost op: 6-09-2020, 23:33:52 »
Afvallers weten normaal niet wat er na hun afscheid nog gebeurt toch?
Dat 'schitterend seizoen' laat me denken dat Tina nog niet weg is?

Ja, hallo ze blijven wel appen hoor.

Offline Vlammetje

  • Forumlid
Re: Dagboek van de afvaller
« Reactie #7 Gepost op: 7-09-2020, 00:17:44 »
Maar ze appen toch niet naar de afgevallen kandidaten zo van 'Hey joh! Je weet niet wat je mist. We gaan vandaag abseiluh! Enne, even tussen ons twee, maar Tygo is de mol!'

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Dagboek van de afvaller
« Reactie #8 Gepost op: 13-09-2020, 11:14:31 »
Dagboek van de afvaller - afl. 2

Het is druk op Schiphol, iedereen is een mogelijke kandidaat.

Ik zie daar Peter Pannekoek de cabaretier met een koffer, we knikken geheimzinnig gedag. Dat wordt lachen. We houden ons aan de regels, we zeggen niks, we doen alsof. Het spel is begonnen, joepie! Ik ben weer tien en ik mag op psychologiekamp met allemaal leuke kinderen. Ik hoef niemand te verzorgen, niet te werken, alleen maar te luisteren en spelletjes te doen. Wat een geluk.

Ik rij in een Fiat 500 door een heuvelachtig landschap ergens in Italië, lees een onbegrijpelijke routebeschrijving, maar kom toch aan op een dorpsplein waar nog meer kinderen zijn en een paar spiegels verstopt. Die moeten we zoeken. Bijna alle andere kinderen ken ik van vroeger, we zijn opgewonden, we mogen allemaal meedoen! Ik heb alleen niet één spiegel gevonden en lees nu de teksten die erop staan. Iedereen liegt of is vergeten welke tekst ie thuis heeft bedacht. Presentator Rik stelt zich voor, zegt dat we ons best moeten doen en dat er een mol is, die de boel saboteert.

Als we met z’n allen in een restaurant zitten, is de stemming uitgelaten. We eten dikke pizza’s en schrijven elke opvallende uitspraak, kledingkeuze en zitplek van de ander in een dagboek.

Dan nog een wijntje, ik mag met Ellie op een kamer. We doen eerst lief, dan achterdochtig, proberen alles van elkaar te weten te komen, maar vertellen weinig. Ik verstop mijn dagboek, zij ook en we wachten tot de ander slaapt. Of toch niet? Niets is wat het lijkt.

Midden in de nacht wandelen we naar een terrein waar een gigantisch lasergame spel is opgebouwd. Jeroen, Ellie en ik blijven in de control room en we geven per portofoon instructies aan de anderen. “Een kist voor je, over!” “Sluipschutter op links!” Ron tijgert met een rugzakje in het donker onder stellages en een blokkentoren. Met een professionele rolbeweging stoot hij een bruggetje om. Hij kruipt langzaam naar de volgende hindernis, terwijl Nikkie vragend op hem neerkijkt en om zich heen schiet. Wij moeten lachen, maar Ellie vindt dat we stiller moeten zijn omdat er iemand in de problemen is. Ron verstaat zo inderdaad niks van de instructies, maar ik kan niet meer stoppen, lach een jaar spanning eruit. Voor straf ga ik alleen op zoek naar de schat. Als ik bijna bij de finale ben, word ik doodgeschoten. Ik zit helemaal in het spel, vertrouw niemand, baal dat we niet meer geld hebben gevonden en ga moe en slap van het lachen naar bed.

De volgende dag moet ik op een ellenlange loopbrug vragen beantwoorden. Het uitzicht is bizar. Diep onder mij doorzichtig groen water en een geschilderd landschap om ons heen. Ik kijk Ron aan, wat is hij grappig en eerlijk, wat weet hij, waar ligt Italië, waar zijn we eigenlijk? Ik kan niet niet meer normaal nadenken, ik weet niet meer waar Zwitserland ligt en geen enkele schilder komt in mij op. Die met die vingers? Hoe heet die nou? Ik bak er niks van, ik heb plots opgekomen examenvrees. Ik schaam me dood. Wat doet dit spel toch met mij?

Ik sta te laat op, mis het ontbijt en heb een heel boeiend gesprek. Ik denk dat ik slim ben, daarna heb ik een tunnelvisie. Ik weet het zeker, alle aanwijzingen kloppen. Ik spreid mijn antwoorden niet en gok op een mol. Als we wachten op de uitslag weet ik dat ik veel geluk moet hebben. Waarom neem ik zo’n grote gok? Waarom doe ik zo stom? Ik ben hier al zo vaak voor gewaarschuwd, spreid je antwoorden in het begin! Dit spel doet iets raars met mijn hersens. Ik weet niet wat en ik begrijp het niet.

De antwoorden zijn mis. Shit. Oh ja, dat was het enige nadeel aan dit kamp. Ik mag niet meer meedoen.

Nu kijk ik met mijn nieuwe vriendjes, dat wel, naar hun gefilmde avonturen op tv en ik ben heel benieuwd. Wat hebben ze allemaal gedaan, wat heb ik gemist, wat dachten zij?

Dat ik er niet meer bij zit is jammer en stom, maar ik heb mezelf wel weer wat beter leren kennen. Ik kan niemand vertrouwen, zelfs mezelf niet.

En komt Peter Pannekoek nou nog?


Nadja

https://wieisdemol.avrotros.nl/afleveringen/item/dagboek-van-de-afvaller-afl-2-4/

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Dagboek van de afvaller
« Reactie #9 Gepost op: 13-09-2020, 11:19:35 »
Leuk dagboek  ::bravo:: subtiel hint ze er ook naar dat dit voor haar een soort afleiding is geweest (gezien de situatie met haar man?). En die lasergame is dus midden in de nacht opgenomen?  :o

Grappig dat ze Peter Pannenkoek nog tegenkwam  ::rofl::

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Dagboek van de afvaller
« Reactie #10 Gepost op: 13-09-2020, 11:20:45 »
Mooi dat ze er zo van genoten heeft. Is soms toch lastig aan haar te zien. Maar Nadja's slappe lach bij het lasergamen is er dus gewoon uitgeknipt. ;D

Offline LuchtManiak

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Dagboek van de afvaller
« Reactie #11 Gepost op: 13-09-2020, 11:28:12 »
Mooi dat ze er zo van genoten heeft. Is soms toch lastig aan haar te zien. Maar Nadja's slappe lach bij het lasergamen is er dus gewoon uitgeknipt. ;D

Nee hoor, is ze te zien als Ron zit te klungelen  ::rofl::

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Dagboek van de afvaller
« Reactie #12 Gepost op: 13-09-2020, 11:35:42 »
Je hebt gelijk. :D

Offline FrankLapidus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Dagboek van de afvaller
« Reactie #13 Gepost op: 13-09-2020, 12:58:27 »
Wat een mooi dagboek  ::bravo::

Nadja blijft een van m'n favoriete kandidaten ooit, alleen al omdat ze het allemaal niet 100% serieus neemt en er zo te zien (deze keer iig) echt van geniet  ::love::
Frankje Lapi

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: Dagboek van de afvaller
« Reactie #14 Gepost op: 13-09-2020, 16:16:36 »
... Peter Pannekoek ?!?

Jammer dat Nadja er al uit is.

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Dagboek van de afvaller
« Reactie #15 Gepost op: 13-09-2020, 22:53:22 »
Heel mooi dagboek, jammer dat Nadja eruit is. Wel zie ik een opvallende overeenkomst: ook Nadja was kamergenoot van Ellie, een aanwijzing dat zij misschien wel de mol is?

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Dagboek van de afvaller
« Reactie #16 Gepost op: 19-09-2020, 21:56:41 »
Dagboek van de afvaller - afl. 3

Ik ben door…zeker!…..voor me zit Rik achter de laptop from hell en naast me zitten Ron en Patrick. Ik ben door! Ik weet het zeker, dit keer zit ik er bovenop en hoef ik me geen zorgen te maken, ik heb het immers veel beter aangepakt dan de eerste keer dat ik mee was, dat was niet serieus, ik was niet serieus en maakte er een schoolreisje van, ik zit op de Mol zeker, ik heb de Mol door, mijn Mol deed te verdacht  en ik heb goed opgelet…..IK BEN  ZEKER DO….ROOD SCHERM!
 
Ik begin met het ergste…als je al eens een rood scherm hebt meegemaakt dan weet je dus wat er nu staat te gebeuren, ongeloof “WAT?” “NEE!” “HOE DAN?”…en erger nog, je weet dat je aan het begin staat van een hele lange periode “waar ging het fout?” en bij mij een constante gedachte van “wat als ik er nu nog bij had gezeten?”.

Na het afscheid nemen, wat bij mij nog erger dan normaal was omdat een groot deel van de groep al weg was en ik maar van twee medespelers afscheid kon nemen, wordt het me allemaal iets te veel, een droge keel, tranen staan op springen en de teleurstelling en woede beginnen langzaam mijn hele lichaam en gedachtes over te nemen.

“Okay kom op Horace, je wist dat dit kon gebeuren!” Je bent hier immers al eens eerder geweest, *&#%$domme het is alweer voorbij, ik ga niet mee naar de volgende opdracht en het allerergste is, ik zal mijn medekandidaten die, en dit overdrijf ik niet, de leukste groep mensen is waar je ooit mee in een best goed bekeken televisieprogramma wil zitten, niet meer zien.

Het zit er echt op, ik weet wat er nu komt, nu de eeeeeeeenzame tocht naar huis, de eenzame tocht met alleen mijn gedachte en stemmen in mijn hoofd die me geen moment laten vergeten hoe teleurstellend dit is. Die stemmen zijn zo erg aanwezig dat ik me niet eens afvraag waar het mis is gegaan, dat heeft ook geen zin, het is echt voorbij.

Dan nu het leukste, en eerlijk dit is veel leuker dan ik had gedacht, een stem in mijn hoofd begint de andere stemmen de mond te snoeren, te overtuigen dat wat ik net heb meegemaakt iets heel bijzonders was, dat wat ik net heb meegemaakt nog nooit door iemand anders op aarde is meegemaakt.
Ik heb zojuist voor de tweede keer meegedaan aan Wie is de Mol?, ik heb net een heerlijke tijd gehad met een groep mensen die net als ik ongelofelijk genoten van hun tweede kans en het feit dat zij de uitverkorenen waren die nog een keer mee mochten doen aan het programma waarvan je dacht dat dat nooit meer ging gebeuren, weer mocht ik op tour met een groep mensen om opdrachten uit te voeren in een prachtig land ergens op de wereld, weer mocht ik genieten van wat wel lukte en wat niet zo goed ging (trust me daar geniet je ook van, he Ron?).

Weer mocht ik een groen scherm zien en weer mocht ik mijn medekandidaten in de armen vallen omdat we door waren, weer mocht ik de leukste opdrachten uitvoeren, opdrachten die je alleen tegen gaat komen als je meedoet aan een programma als Wie is de Mol? en dat mocht ik NOG EEN KEER!!!!!!!

Ik ben met mijn medekandidaten echt een unieke bofkont, wij zijn in het hele universum de enige 10 mensen die twee keer hebben mee mogen doen aan dit mooie programma en ook al doet het rode scherm pijn……… ik heb toch gewonnen!

OEHOEHOEEEEEE!

Horace

https://wieisdemol.avrotros.nl/afleveringen/item/dagboek-van-de-afvaller-afl-3-3/

Offline Tunneltelevisie

  • Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
Re: Dagboek van de afvaller
« Reactie #17 Gepost op: 19-09-2020, 22:26:00 »
Ah, mooi dagboek en leuke (en verwarringzaaiende  ;D ) kandidaat!  ::bravo::
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline LuchtManiak

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Dagboek van de afvaller
« Reactie #18 Gepost op: 19-09-2020, 22:28:58 »
Rob Dekay moet zijn hoofd opeten hahah. Wat jammer dat ie weg is, was een toffe kandidaat! Leuk geschreven ook, het lijkt me inderdaad verschrikkelijk om in Wie is de Mol af te vallen....

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Dagboek van de afvaller
« Reactie #19 Gepost op: 19-09-2020, 22:31:47 »
Citaat van: Horace
[W]eer mocht ik op tour met een groep mensen om opdrachten uit te voeren in een prachtig land ergens op de wereld, weer mocht ik genieten van wat wel lukte en wat niet zo goed ging (trust me daar geniet je ook van, he Ron?).

Een afvaller die Ron onderschat? Hij lijkt 'm in ieder geval niet als Mol te zien.