Auteur Topic: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Follow the Money  (gelezen 25963 keer)

Offline Thiago

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Follow the Money
« Reactie #160 Gepost op: 29-09-2020, 22:29:35 »
Op het einde horen we Nikkie ipv Dennis, hardop Jan roepen.
Zij neemt de naam Jan over van Ron die dat roept.
Maaaaar... Dat horen we niet!
Dat is eruit gemonteerd.
Kijk maar terug.
Nikkie wordt hier verdacht gemaakt maar Ron was degene die Jan opperde.

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Follow the Money
« Reactie #161 Gepost op: 30-09-2020, 19:39:21 »
De kans dat hier drie correcte oud-mollen zouden worden genoemd was minimaal. Als een van de eersten een verkeerde naam opperen valt op. De minst opvallende tactiek lijkt mij hier het meegaan in verkeerde suggesties, of een goede naam afkeuren. Bonuspunten als je daarna nog een goede naam oppert (toch al nul euro in de pot) of meegaat met een goede suggestie.

Citaat
Peggy: "Ik dacht iemand te zien, maar misschien heb ik 't verkeerd gezien."
Ellie: "Wie, wie?"Peggy: "Jon van Eerd."
Nikkie: "Ja, dat dacht ik ook. Ik dacht het ook.
Tygo: "Nou, dan is het Jon. Als twee mensen dat denken..."
Peggy: "Maar we hebben er drie nodig. Welke oud-mollen hebben we nog niet gezien?
Nikkie: "Margriet."
Patrick: "En... Dennis Weening, misschien?"
Ellie: "Klaas?"
Jeroen: "Dennis was er van de week toch ook?"
Ron: "Klaas was er verleden keer ook."
Peggy: "Niet iemand die al is geweest in dit programma."
Ron: "Dennis. Klaas is geweest."
Tygo: "Wie doen we nou?"
Rik: "Ik wil nu een antwoord."
Patrick: "Tja, noem maar wat."
Jeroen: "Jon van Eerd.
Iemand: "Margriet."
Rik: "Jon van Eerd. Margriet."
Tygo: "Margriet. En Dennis, dan?"
Nikkie: "Nee, eh... Jan."
Jeroen: "Jan. Jan Versteegh. Okee."
Jeroen: "Jon, Margriet, Jan."
Rik: "Laten we eens kijken of jullie 't goed hebben."

De enige die ik dat hier zie doen is Tygo. Z.s.m. meegaan in de dubbele foute suggestie voor Jon en aan het eind nog even meegaan met de correcte optie Dennis. Tygo stijgt met deze actie op mijn verdachtenlijstje. Nikkie legt het er hier wel heel dik bovenop met alleen maar foute namen. Zakt op het lijstje.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Follow the Money
« Reactie #162 Gepost op: 30-09-2020, 19:49:39 »
Maar het ging dus waarschijnlijk niet om alles of niets. Uit het Tygo-topic:

Ik denk dat het geen alles-of-niets-opdracht was want er stond aangegeven (zoals iemand anders in het opdrachttopic ook al opmerkte) "max: 2250". Nu is dit bij alle opdrachten tot nu toe zo geweest dit seizoen, maar in het vorige seizoen kon je hieraan wel verschil zien tussen opdrachten. Neem de opdracht "voice-mol" in het maïsveld die wel alles of niets was.

Zie de bijlagen:

Offline squirleon

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Follow the Money
« Reactie #163 Gepost op: 30-09-2020, 20:19:09 »
Bij de opdracht vragenvuur stond er ook Max: €1500 en daar was het ook alles of niets. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het hier dus om een alles of niets opdracht gaat, maar het valt hiermee ook niet uit te sluiten.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Follow the Money
« Reactie #164 Gepost op: 30-09-2020, 20:20:51 »
Ah, goeie. Die had ik niet gecheckt. Dan is het dit seizoen anders en zetten ze overal "max" neer.

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Follow the Money
« Reactie #165 Gepost op: 30-09-2020, 20:35:15 »
Maar het ging dus waarschijnlijk niet om alles of niets. Uit het Tygo-topic:

Jawel

Einde afl 3 staat de pot op 6360 euro

Afl 4 opdracht 1 + 1000 euro
Afl 4 opdracht 3 + 750

Is totaal 8110 euro . Dit is ook het bedrag wat Rik noemt dat er in de pot zit bij de executie

Conclusie: er is in opdr 2 precies 0 euro verdiend. Alles of niets opdracht dus

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Follow the Money
« Reactie #166 Gepost op: 30-09-2020, 20:59:09 »
Maar dat is nogal wiedes want ze hadden nul namen juist. De vraag is of ze ook iets verdiend zouden hebben bij één of twee juiste namen.

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Follow the Money
« Reactie #167 Gepost op: 30-09-2020, 21:44:13 »
Maar dat is nogal wiedes want ze hadden nul namen juist. De vraag is of ze ook iets verdiend zouden hebben bij één of twee juiste namen.

ik dacht dat ze er 1 goed hadden 😂
Heb kennelijk half gekeken

Ben er niet echt bij dit seizoen  ::)

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Follow the Money
« Reactie #168 Gepost op: 30-09-2020, 23:19:49 »
Nikkie 's molactie was lom(p), dat klopt. Met Jeroen en Ron die raar doen met Dennis is al geweest en Klaas is al geweest en Patrick met zoek het maar uit, is er een kans om als mol dan maar lomp door te drukken, drie hadden zich gedekwalificeerd. Molly is veel slimmer dan ze lijkt. Ze was nauwelijks in beeld als mol, nu ietje meer. Er is nog maar 1 kandidaat die haar verdenkt. Ook zo 'n Molouska.

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Follow the Money
« Reactie #169 Gepost op: 1-10-2020, 08:55:08 »
Maar dat is nogal wiedes want ze hadden nul namen juist. De vraag is of ze ook iets verdiend zouden hebben bij één of twee juiste namen.

Aan het einde van de opdracht:

Patrick: "Maar nu hebben we dus geen geld?"
Ellie: "Nee."
Tygo: "Nee, helemaal niks. € 2250,- down the drain."
Peggy: "Wat erg!"

Wat dat betreft hoefde hier nauwelijks gemold te worden. Zelfs zonder mol was de kans superklein dat ze alledrie de namen goed zouden hebben. Hele leuke opdracht, maar dat ze hier alles-of-niets van hebben gemaakt is eigenlijk ronduit misdadig.

Edit: Wacht, ik snap nu pas wat je bedoelt. € 2250,- gedeeld door drie = €750,-. Dan lijkt het mij logisch dat het € 750,- per correcte naam is. In dat geval zijn Nikkie, Jeroen en Peggy hier het meest verdacht met alleen maar foute namen. De rest heeft tenminste één correcte naam voorgesteld. En € 750,- om jezelf als mol onverdacht te maken vind ik best een hoog bedrag. Dan ga ik ervan uit dat de mol hier zijn of haar best doet om alleen maar verkeerde namen te (laten) noemen.
« Laatst bewerkt op: 1-10-2020, 09:06:09 door Blip »
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Follow the Money
« Reactie #170 Gepost op: 1-10-2020, 09:29:35 »
Dat bedoel ik inderdaad.

Toch vind ik Patrick ook nog wel verdacht omdat hij Dennis zo snel opgeeft. En dat hij hem noemt is niet gek want hij was de Mol uit zijn seizoen. Je mond houden is dan misschien wat te verdacht achteraf.

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Follow the Money
« Reactie #171 Gepost op: 1-10-2020, 09:40:25 »
De vraag blijft waarom ze ons niet vertellen of (1) alle namen juist moesten zijn, of (2) dat er per correcte naam een bedrag te verdienen viel. Ik neig naar (2), omdat het totaalbedrag heel mooi door drie te delen valt én het aantal mogelijke mollen bij (2) m.i. beperkter is dan bij (1). Vanuit productieperspectief zou ik het verdienmodel vooral bij scenario (2) vaag willen houden.

Daarnaast zou het een enorme anticlimax zijn geweest om hier een alles-of-niets-opdracht van te maken. Het goede koffertje volgen, en dan vanwege een bijna onmogelijke vraag toch nul euro verdienen. Ook daarom denk ik dat er per naam geld viel te verdienen.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Follow the Money
« Reactie #172 Gepost op: 1-10-2020, 09:46:25 »
Dat denk ik ook. Maar ik denk ook dat er, gezien de uiteindelijke opdracht, helemaal geen "juist koffertje" was (heel eerlijk denk ik dat ze het eerste koffertje (wat dan als juist bestempeld mag worden) ook niet hadden, maar bewijs daarvoor ontbreekt me).

Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Follow the Money
« Reactie #173 Gepost op: 1-10-2020, 13:54:28 »
Na dat alle ex-mollen bij de groep staan. Valt me op dat zij hun handen in hun zakken hebben.
Nu zag ik dat Ron ook met zijn handen in zijn zakken staat.

Hoewel er bij foxhunter twijfel bestaat over of Klaas wel of niet met zijn handen in de zakken staat, triggerde mij deze opmerking. Wat blijkt: Ron staat bij alle groepsfoto's met zijn handen n zijn zakken. En dat niet alleen: op die van aflevering 5 zie je zijn gespreide vingers door de broekstof heen. Op zich al een wat opvallende manier om je handen te houden als ze in de zakken zitten, maar helemaal als je het vertaalt naar een driepoot (M).

Offline Moldo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Follow the Money
« Reactie #174 Gepost op: 1-10-2020, 15:21:31 »
Nog eens deze opdracht diep bestudeerd.
Inmiddels weten we van de liplezers dat Ron degene is die de naam "Jan" als eerste onhoorbaar lijkt te hebben genoemd. Dat dit eruit is gefilterd, zou erop lijken dat het laten horen van de foute naam van Jan door Ron hem extra verdacht zou maken.
Naar mijn mening maakt het Ron echter nog meer verdacht door dit met opzet weg te filteren.
En Ron wordt al zo verdacht in beeld gebracht.
Het ligt er volgens mij veel te dik bovenop nu.

Laten we niet vergeten dat Ron ook een goede naam heeft genoemd, namelijk Dennis. Dat had hij als mol niet hoeven te doen.

Mijn analyse van het gedrag van de kandidaten bij deze opdracht is als volgt:

Niemand zegt een oud-mol te hebben gezien. Dan moet er worden geraden.

Peggy
Peggy neemt het eerste initiatief om een naam te namen. Ik weet niet of een mol als eerste een (foute) naam gaat noemen. Dat vestigt direct alle aandacht op je.
Ze stimuleert de groep om verder te brainstormen. En ze wijst erop dat het een oud-mol moet zijn die nog niet in het programma is geweest.
Dat vind ik een on-molse actie. Later noemt ze nog wel de foute naam Susan op het moment dat er twijfel is over Klaas en Dennis. Het noemen van foute namen kan mols zijn, maar dit is geen bewijs omdat zij als kandidaat ook niet zou weten welke namen goed of fout zijn.

Nikkie
Nikkie toont ook initiatief om in ieder geval namen te roepen. Ze gaat mee met de foute naam Jon van Peggy. En bedenkt zelf ook de foute naam Margriet. Dit lijken mol-acties te zijn. Als dan ook nog eens Jan op het laatste moment door haar wordt geopperd, dan moet het toch duidelijk zijn. Of niet? Niets is wat het lijkt. We weten nu dat niet Nikkie maar Ron de naam van Jan als eerste riep.
Blijkbaar wil de productie Nikkie extra verdacht neerzetten door haar de schuld in de schoenen te schuiven.
Volgens deze logica is zij dus juist niet de mol.
Mijn indruk is dat Nikkie het goed wil doen, en in verwarring is omdat er discussie is over Klaas en Dennis.

Patrick
Patrick was bij mij al niet meer verdacht vanwege zijn 1.500-euro-in-de-pot actie.
Nu roept hij als eerste Dennis.
Hij is zeker niet de mol.

Ellie
Ellie roept Klaas.
Geen mol.

Tygo
Tygo kijkt de kat uit de boom. Hij volgt de suggesties van anderen.
Aan het eind stelt hij zelfs voor om dan maar  Dennis te kiezen. Geen overtuigende molsactie te zien bij deze opdracht.

Ron
Ron lijkt verdacht.
Volgens hem was Klaas al geweest. Dat is wel mols.
Maar in de discussie over Klaas en Dennis gaat hij wel mee in de eventuele keuze voor Dennis.
Dus hij doet ook iets goed.
Dan de weg gefilterde naam van Jan. Dit zou te verklaren te zijn omdat op het laatste moment nog een naam geroepen moest worden, waar geen discussie over was of die oud-mol nu wel of niet eerder in het programma was geweest.
Dan is het een positieve actie van een kandidaat om nog een mogelijkheid te opperen.

Jeroen
Na veel wikken en wegen is mijn conclusie dat uiteindelijk Jeroen degene is die in deze opdracht zich het meest als een echte mol heeft gedragen.
De naam van Jon wordt genoemd door Peggy en Nikkie en Tygo gaan hierin mee.
De mol hoeft niet te reageren. Dit gaat de goede kant op! 1-0 voor de mol.

Dan komt de naam Margriet. Nog beter. Niet reageren. 2-0 voor de mol.

Dan roept Patrick Dennis en Ellie Klaas.

Dan gaat Jeroen aan het werk, er dreigt een tegendoelpunt te vallen. Nikkie staat al op het punt Dennis over te nemen. Jeroen kijkt haar aan: die is toch al geweest?
Dan is er verwarring want Ron zegt Klaas is al geweest.

Op het laatst dringt Rik aan op een naam.
Jeroen vat het nog eens duidelijk samen tellend op de vingers van zijn hand:
Jon, Margriet, en

Ron (weg gefilterd): Jan
Jeroen: Jan Versteegh
Ron (weg gefilterd): Jan Versteegh
Nikkie: Jan

3-0 voor de mol

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Follow the Money
« Reactie #175 Gepost op: 1-10-2020, 15:41:55 »
Jeroen vat het nog eens duidelijk samen tellend op de vingers van zijn hand:
Jon, Margriet, en

Ron (weg gefilterd): Jan
Jeroen: Jan Versteegh
Ron (weg gefilterd): Jan Versteegh
Nikkie: Jan

3-0 voor de mol

Dit stukje klopt niet. Het gaat zo:

Tygo: En Dennis dan?
Nikkie: Nee, eh...
Ron (weggefilterd): Jan (Maar volgens mij zegt ie 'Ja', reagerend op Patrick naast hem die ook iets lijkt te zeggen en wat weggefilterd is.)
Nikkie: ...Jan
Rik: Jan?
Jeroen: Jan Versteegh
Ron (weggefilterd): Jan Versteegh
Jeroen (en Rik samen): Jon, Margriet, Jan

Nikkie zegt dus eerder Jan dan Jeroen. (En ik denk dat Ron weggefilterd "Ja" zei en Nikkie dus als eerste met Jan kwam.)

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Follow the Money
« Reactie #176 Gepost op: 1-10-2020, 16:02:32 »
Hoe dan ook, een foute naam roepen kan mols zijn.
Meegaan met een foute naam kan mols zijn.
Een afwachtende houding aannemen kan mols zijn.
Een goede naam noemen en die weer los laten kan mols zijn.
Het roepen van Susan, door Peggy, als er 2 goede namen (Klaas en Dennis) worden genoemd zegt mij wel wat > afleiden, kan mols zijn.
Het maakt mij, in dit geval, niet uit of er iets is weggefilterd. Het leert ons niets dat Ron Jan of ja roept. Hooguit dat de regie hem extra verdacht wil maken. Afleiden van de echte MOL.

Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Follow the Money
« Reactie #177 Gepost op: 1-10-2020, 16:09:53 »
Niemand zegt een oud-mol te hebben gezien. Dan moet er worden geraden.
Volgens mij zegt Peggy wel degelijk dat ze iemand heeft gezien, wat Nikkie verleidt tot, waarschijnlijk, het meest beluisterde geluidsfragment van deze week: "Roep, roep" (althans dat denk ik te horen). En daarna opent Peggy het namenbal door de optie Jon te noemen.

Ik denk dat deze actie van Peggy wel degelijk mols kan zijn Met de aanname dat iedereen op de koffertjes heeft gelet en dus geen oud-mollen gezien heeft, maakt Peggy gebruik van de kracht van suggestie. Jon (fout) ligt ineens vooraan in ieders gedachte. Een fout antwoord wordt overwogen (en uiteindelijk ook gekozen) en er is verwarring...

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Follow the Money
« Reactie #178 Gepost op: 1-10-2020, 16:28:48 »
Ik vind het psychologische spelletje te proberen achterhalen wie mols is in dit gesprek erg vermakelijk! (bij gebrek aan woordzoeker of andere te analyseren opdrachten). Alleen vind ik het storend van widm dat het zo vaag wordt gehouden wat precies de opdracht is en wat er precies verdiend kan worden. Als dit bewust onderdeel van de widm-suspense is vind ik dat wel een beetje jammer. Maar goed, we moesten het dus doen met : Max: €2250 (3x €750) > voor mij genoeg om te weten dat per goede oud mol €750 werd verdiend.

NB Bij de opdracht 'vragenvuur' stond "max: €1.500" omdat er nog de keuze was tussen geld en de ZV en "1.500 / Zwarte vrijstelling" een spoiler zou zijn aan het begin van de opdracht.

Het wegfilteren van geluid / woorden van kandidaten/mol vind ik ook een zwak middel eigenlijk. (totaal iets anders dan beeld op een bepaalde manier monteren).
Maar als de meerderheid van ons wel mee wil gaan in het idee van geluid nabewerken om woorden te verhullen of juist aandacht op iets anders te vestigen, zal ik me erbij neerleggen. Wil dan ook wel historische andere voorbeelden / bewijs voor deze manipulatie weten. Maar ik vind het geen leuke manier van sturing van het programma (en ik zou zo'n vraag willen stellen bij een evt live-chat met Rick McC).

Ik hou het erop dat sommige dingen te zacht zijn gesproken om door de mic's te kunnen opvangen, en ik zie/hoor Ron reageren op wat Patrick, vlak achter hem, zei, maar meer voor zichzelf.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Follow the Money
« Reactie #179 Gepost op: 1-10-2020, 16:39:59 »
Het wegfilteren van geluid / woorden van kandidaten/mol vind ik ook een zwak middel eigenlijk. (totaal iets anders dan beeld op een bepaalde manier monteren).

Dit gebeurt continu als er veel door elkaar gepraat wordt. Of het wordt ingezet om te manipuleren weet ik niet, daar heb ik zo geen voorbeeld van paraat.