Auteur Topic: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Follow the Money  (gelezen 25975 keer)

Offline Tunneltelevisie

  • Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Follow the Money
« Reactie #180 Gepost op: 1-10-2020, 21:03:58 »
ik dacht dat ze er 1 goed hadden 😂
Heb kennelijk half gekeken

Ben er niet echt bij dit seizoen  ::)

Dat dacht ik ook.  ;D
En ik ben er ook niet echt bij dit seizoen, haha.
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Follow the Money
« Reactie #181 Gepost op: 2-10-2020, 09:50:26 »
Ik heb begrepen dat alle drie de namen goed moesten zijn, leek overduidelijk en ik vond het meteen een lage streek van de productie.

Offline monkeysuncle

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Follow the Money
« Reactie #182 Gepost op: 2-10-2020, 09:57:48 »
Hoe heb je dat begrepen? Ik kon het er niet uithalen.
My fall will be for you

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Follow the Money
« Reactie #183 Gepost op: 2-10-2020, 10:06:52 »
Hoe heb je dat begrepen? Ik kon het er niet uithalen.
'"Ik heb voor jullie 2250 euro, als jullie het antwoord weten op de volgende vraag: Wie waren de drie oud-mollen die bij jullie op het plein stonden?'
Zo duidelijk als wat.
Vanaf minuut 7.37
https://wieisdemol.avrotros.nl/afleveringen/item/follow-the-money-2/

Ik vind Tygo hier wél verdacht omdat hij meteen in het begin al het argument oppert bij een foute naam: 'als twee mensen het zeggen dan zal het wel' wat natuurlijk geen argument is in Wie is de mol, want ten eerste wisten ze het niet zeker en ten tweede, de mol kan iets fout opperen en iemand kan meegaan. Dat hij op het laatst één goede mol oppert, Dennis, is een goede zet want er zijn toch al twee foute mollen genoemd dus de opdracht is niet geslaagd. Nikkie vertrouwt Tygo niet en wil een andere mol dan die Tygo noemt.
« Laatst bewerkt op: 2-10-2020, 10:27:08 door Run »

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Follow the Money
« Reactie #184 Gepost op: 2-10-2020, 10:53:08 »
'"Ik heb voor jullie 2250 euro, als jullie het antwoord weten op de volgende vraag: Wie waren de drie oud-mollen die bij jullie op het plein stonden?'
Zo duidelijk als wat.
...maar is dat z'n hele praatje? Ik hoor Rik niet zeggen dat ze niks verdienen als ze er 1 of 2 goed hebben. Zou je uit de edit kunnen houden omdat het anders makkelijk strepen is.

Als je zo'n opdracht bedenkt weet je dat eigenlijk al op voorhand, dus hou je daar rekening mee door Rik niet meteen te laten zeggen dat het 750 per mol is.

Bij alles of niks hoeft de mol hier niks te doen. Ik zou Patrick Stoof nog niet opmerken als die de hele tijd naast me stond op dat pleintje. Je verwacht als kandidaat ook 1 of 2 vrouwen, denk ik.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Follow the Money
« Reactie #185 Gepost op: 2-10-2020, 11:08:24 »
...maar is dat z'n hele praatje?
Ja dat is zijn hele praatje. Ik heb nog nooit gezien dat het niet gezegd werd als er met één goede naam ook geld verdiend kon worden. Dat wordt er altijd bij gezegd als dat zo is. Hier niet, dus hier moesten drie goede namen worden genoemd.
Dus de mol zorgt ervoor dat er in elk geval over 1 foute naam consensus is en kan dan als laatste nog een goede naam noemen.

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Follow the Money
« Reactie #186 Gepost op: 2-10-2020, 11:11:54 »
Dat is inderdaad wat gesuggereerd wordt. Maar waar hebben we dan naar zitten kijken? Ook zonder saboterende mol was dit dan een volstrekt kansloze missie geweest. No way dat ze alledrie de oud-mollen goed hadden geraden.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Follow the Money
« Reactie #187 Gepost op: 2-10-2020, 11:18:56 »
Dat is inderdaad wat gesuggereerd wordt. Maar waar hebben we dan naar zitten kijken? Ook zonder saboterende mol was dit dan een volstrekt kansloze missie geweest. No way dat ze alledrie de oud-mollen goed hadden geraden.

Ik wil niet flauw doen, maar het is bepaald niet de eerste keer dat een opdracht in WIDM onhaalbaar is...
Woosie down?

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Follow the Money
« Reactie #188 Gepost op: 2-10-2020, 11:21:05 »
Ja dat is zijn hele praatje. Ik heb nog nooit gezien dat het niet gezegd werd als er met één goede naam ook geld verdiend kon worden. Dat wordt er altijd bij gezegd als dat zo is. Hier niet, dus hier moesten drie goede namen worden genoemd.
Dus de mol zorgt ervoor dat er in elk geval over 1 foute naam consensus is en kan dan als laatste nog een goede naam noemen.
Oh dat wist ik niet. Dan is Tygo hier heel verdacht ja en staat ie bij mij weer terug in m'n top 2.

Maar idd, wat een zaadopdracht dan  ::rofl::
« Laatst bewerkt op: 2-10-2020, 11:24:37 door Amethyst »

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Follow the Money
« Reactie #189 Gepost op: 2-10-2020, 11:28:28 »
Ik wil niet flauw doen, maar het is bepaald niet de eerste keer dat een opdracht in WIDM onhaalbaar is...
Klopt! De mol mag af en toe lekker losgaan op een opdracht zonder al te zenuwachtig te hoeven worden.

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Follow the Money
« Reactie #190 Gepost op: 2-10-2020, 11:50:33 »
Oh dat wist ik niet. Dan is Tygo hier heel verdacht ja en staat ie bij mij weer terug in m'n top 2.

Mja, ik weet niet of dat Tygo verdachter maakt dan een van de anderen. De mol had hier in principe niets hoeven doen, omdat de opdracht sowieso wel mislukt was. Ongetwijfeld zal de mol voor de bühne iets molligs hebben gedaan (verkeerde naam opperen, meegaan met verkeerde naam, correcte naam afkeuren, nadat ander verkeerde naam heeft genoemd een correcte naam noemen), maar dat was in feite onnodig. Alles-of-niets devalueert in dit geval een eventuele goede molactie. Jammer.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Follow the Money
« Reactie #191 Gepost op: 2-10-2020, 12:19:44 »
Mja, ik weet niet of dat Tygo verdachter maakt dan een van de anderen. De mol had hier in principe niets hoeven doen, omdat de opdracht sowieso wel mislukt was. Ongetwijfeld zal de mol voor de bühne iets molligs hebben gedaan (verkeerde naam opperen, meegaan met verkeerde naam, correcte naam afkeuren, nadat ander verkeerde naam heeft genoemd een correcte naam noemen), maar dat was in feite onnodig. Alles-of-niets devalueert in dit geval een eventuele goede molactie. Jammer.
Dat vind ik ook heel jammer, maar dat de mol iets voor het publiek moest doen zie ik als een zekerheidje. Dan springt Tygo er (bij een alles-of-niks) echt uit.

In het 1e deel van de opdracht met de oud-mollen was Tygo verwarring aan het zaaien, wat je wel als echte molactie kan zien.

Ik zie de productie er ook wel voor aan om het bedrag heel flauw op 2250 te zetten.

Dat je dan denkt 'addertje onder het gras', want makkelijk deelbaar door 3 en anders een apart bedrag. Als het een montagetruc was geweest hadden ze er 1500 opgeplakt denk ik. Dat valt niet op.
« Laatst bewerkt op: 2-10-2020, 12:24:21 door Amethyst »

Offline Moldo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Follow the Money
« Reactie #192 Gepost op: 2-10-2020, 13:27:37 »
Dit kan toch bijna onmogelijk een alles-of-niets opdracht zijn.
Dat zou betekenen dat al bij één foute naam er nul komma nul in de pot gaat.

Als dat zo zou zijn, dan had de mol, wie dat ook is, wel veel sterker gepleit voor één of zelfs twee goede namen. Dit was prima mogelijk geweest, omdat er al consensus was over de eerste foute naam van Jon.
We hebben gezien dat dit niet is gebeurd.

Verder is het uiterst onwaarschijnlijk dat de productie met opzet een door drie deelbaar bedrag aan deze opdracht heeft gekoppeld om ons op het verkeerde been te zetten en te laten denken dat het een bedrag per oud-mol is, terwijl het eigenlijk een alles of niets opdracht is.
Zo slecht zijn ze nou ook weer niet.  ;)

En zoals velen al hebben opgemerkt, zou deze opdracht bij alles-of-niets bijna kansloos zijn.

Voor mij staat 100% vast dat er per juiste oud-mol 750 euro was te verdienen. Op die aanname baseer ik mijn analyse dat Patrick niet de mol is, dat Tygo niet de mol is, dat Ron waarschijnlijk ook niet de mol is, en dat Jeroen hier zeer verdacht bezig is.
De acties van Ron en Nikkie liggen er weer te dik bovenop. Zo slecht is de productie dan weer wel. ;D

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Follow the Money
« Reactie #193 Gepost op: 2-10-2020, 14:53:22 »
Moldo, vergeet je Peggy hier?

Maar hoe dan ook, ik ben niet dol op dit soort uitkomsten. Een afknappertje voor de kijker, toch?
Iedereen thuis ingespannen de koffer volgen, hoera! ze hebben de goede! en dan blijkt dat er oud mollen gespot dienden te worden. Op zich een leuke switch maar geef dan ook een bedrag voor de goede koffer. Al is het maar €500.-
Dan komt de verrassing, jullie hadden véél meer kunnen verdienen als jullie 3 oud mollen hadden gespot. Er zat per oud mol een bedrag van ......... in.
Voor de MOL kan er dan toch nog genoeg gemold worden.

Offline Moldo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Follow the Money
« Reactie #194 Gepost op: 2-10-2020, 15:09:27 »
Tja, Peggy.

Het is inderdaad een mol-actie om een verkeerde naam te noemen.
Maar als het zou gaan tussen Peggy en Nikkie vind ik Nikkie meer verdacht dan Peggy.

Nikkie wil eerst horen wie Peggy meent te hebben gezien. Een perfecte mol-actie.
Als Peggy een foute naam roept, dan zegt de mol: Ja, precies dat dacht ik ook!
Als Peggy een goede naam zou hebben geroepen, dan zegt de mol: Nou, dat dacht ik niet, of een andere foute naam.

Afgezien van de foute namen, lijkt Peggy wel behulpzaam te zijn om de groep te laten brainstormen over oud-mollen die nog niet in het programma waren geweest. Dat leverde de goede namen op van Klaas en Dennis. Zij deed geen moeite om deze namen uit te sluiten.
Daarom vond ik dat Peggy zich toch niet erg verdacht gedroeg. Meer als kandidaat.

Nu ik dit zo schrijf begin ik Nikkie steeds verdachter te vinden. Keep een open mind.

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Follow the Money
« Reactie #195 Gepost op: 2-10-2020, 15:22:33 »
Dit kan toch bijna onmogelijk een alles-of-niets opdracht zijn.
Dat zou betekenen dat al bij één foute naam er nul komma nul in de pot gaat.

Als dat zo zou zijn, dan had de mol, wie dat ook is, wel veel sterker gepleit voor één of zelfs twee goede namen. Dit was prima mogelijk geweest, omdat er al consensus was over de eerste foute naam van Jon.
We hebben gezien dat dit niet is gebeurd.

Verder is het uiterst onwaarschijnlijk dat de productie met opzet een door drie deelbaar bedrag aan deze opdracht heeft gekoppeld om ons op het verkeerde been te zetten en te laten denken dat het een bedrag per oud-mol is, terwijl het eigenlijk een alles of niets opdracht is.
Ja zo precies denk ik dus ook. Daar komt nog bij dat toch de hele opdracht ging over dat koffertje. Dat hadden ze goed! Het is onlogisch om vervolgens de focus 100% om te draaien en opeens de oud-mollen te belangrijk te maken. Ik begreep het gewoon zo, er is nu 3x geld te verdienen, 3 kansen. Dat ze dit in de edit een beetje vaag hebben gehouden kan maar tot 1 conclusie leiden:

Nikkie is de mol.

Anders ie het natuurlijk wel heel erg opvallend dat ze zelfs tot aan de 3e naam nog zo maniakaal reageert. Als even Klaas en Dennis ter sprake komen, roept zij ineens Jan. Waar het nooit over geweest was. Dat drukt ze er gewoon door.

En achteraf roepen tegen Patrick Stoof dat zij dacht dat hij Jon heette  ;D ;D ::tandpastasmiley::
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Follow the Money
« Reactie #196 Gepost op: 2-10-2020, 16:05:56 »
Precies, er kwamen best veel geldbriefjes uit de koffer dus prima op te delen mocht de uitkomst één of meer goed geraden mollen zijn.

Het is allemaal wel  vaag maar daardoor kunnen wij maar ook de kandidaten in het spel niet meteen strepen. Ik denk dat dat de bedoeling was.

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Follow the Money
« Reactie #197 Gepost op: 2-10-2020, 16:08:49 »
De brillen waren ronde blauwe glazen. Op eentje na dan; die is (speculatief) volgens mij gewisseld. De man die de inhoud van het koffertje presenteerde had die tenminste ook op. Dat waren spiegelglazen.

De vrouw met de bruine krullen had opvallend rood (gelipstickte) lippen, viel ook op. Daar had ik het idee (speculatief) dat zou Kim kunnen zijn.

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Follow the Money
« Reactie #198 Gepost op: 2-10-2020, 16:49:07 »

Anders is het natuurlijk wel heel erg opvallend dat ze zelfs tot aan de 3e naam nog zo maniakaal reageert.
Het is opvallend ja, maar niet per se mols. Zoals door anderen al is gezegd drukt Nikkie Jan misschien wel door omdat ze denkt dat Tygo (die ze in de gaten lijkt te houden en ze bij een eerdere test als verdachte heeft genoemd) als Mol een verkeerde naam noemt.
« Laatst bewerkt op: 2-10-2020, 16:54:46 door Amethyst »

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Follow the Money
« Reactie #199 Gepost op: 2-10-2020, 17:39:53 »
Ik denk dus dat er bewust vaag geedit is om het niet over de top duidelijk te maken dat zij aan het mollen is. Je kunt er niet omheen dat zij Jan, Margriet en ook Jon erdoor drukt. En Dennis en Klaas juist wipt. Dat doet ze allemaal niet puur om Tygo dwars te zitten. De mol heeft hier perfecte gelegenheid om te mollen en we zien alleen Peggy wat invloed uitoefenen maar voor de rest Nikkie. Dat is allemaal zo in your face dat ze de opdracht bewust vaag houden in de edit.

De brillen waren rond
Inderdaad! Ik heb in het topic Leader al vermeld dat 'rond' een thema naar de mol is. Een mooie aanvulling op dit lijstje. Soft hints, maar leuk.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)