Auteur Topic: Feedbacktopic jubileumseizoen: tips en tops  (gelezen 9379 keer)

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Feedbacktopic jubileumseizoen: tips en tops
« Gepost op: 24-10-2020, 08:41:55 »
Het jubileumseizoen zit er op! Dit topic is bedoeld om de hele serie te evalueren. Wat vond je top? En wat zijn je tips voor de toekomst van WIDM?

Je mag hier complimenten uitdelen én kritisch zijn over je favoriete televisieprogramma. Precies de twee dingen waar wij fans heel goed in zijn en waar de makers die de molloten en deze website een warm hart toedragen iets aan hebben.

Omdat verwachtingen vaak hooggespannen zijn en iedereen zijn eigen mening heeft over wat wel en niet goed is aan WIDM, kunnen discussies hierover er soms verhit aan toegaan en ook in een bredere context van de ontwikkeling van het programma worden getrokken. Zolang dit met respect naar elkaar toe en zeker ook naar de makers toe gebeurt, is dat geen probleem.

Feedback geven werkt het beste als je deze feedbackregels volgt:



Zo zorg je dat je opbouwende en constructieve feedback geeft waar de makers ook écht iets aan hebben. Probeer altijd zowel tips als tops te noemen om te voorkomen dat het één en al negatief is, we zijn tenslotte wel fans van dit programma.

Voor vragen/suggesties/klachten over het forum(beleid) kan je terecht bij de moderators per pb
« Laatst bewerkt op: 24-10-2020, 15:57:26 door Heinz »

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: Feedbacktopic jubileumseizoen: tips en tops
« Reactie #1 Gepost op: 24-10-2020, 22:03:58 »
Ik vond het een prachtig seizoen! Prachtige omgeving, en ongelooflijk om in Florence, Pisa en de andere toplocaties in Toscane te kunnen hebben filmen!
De grote plussen van dit Renaissanceseizoen waren voor mij overduidelijk:

  • de 24 uursopdracht
  • de dubbele executie
  • de molmunten
  • de overzichten en schema's
  • een mindf*ck opdracht 'follow the money'
  • één (moeilijke) muzikale hint

wat ik minder vond was
  • veel tijd besteden aan 'toneelstukjes' tussen kandidaten, zonde van de zendtijd
  • gemanipuleer met biechten

Mijn tip zou zijn:
Besteed zoveel mogelijk zendtijd aan de opdrachten zelf, de uitleg volledig, de overzichten, en de actie. Op deze manier kunnen we kijkers het allerleukst meezoeken naar de Mol. Als dat ten koste gaat van de vele biechten vind ik dat helemaal niet erg

Mijn top is:
Dat het gelukt is geen spoilers te hebben en de mol tot het (bijna) allerlaatst verborgen te kunnen houden. Hier op het forum duurde dat lang.

Ik verheug me alweer op 2 januari '21!  ::bravo::   ::respect::

Offline Juulx1

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Feedbacktopic jubileumseizoen: tips en tops
« Reactie #2 Gepost op: 24-10-2020, 22:04:09 »
Een seizoen zoals de seizoenen waardoor ik zo verliefd ben geworden op dit programma. De laatste 3 reguliere seizoenen heb ik niet meer gekeken omdat ik het programma niet meer leuk vond, hoe commercieel het werd en hoe het veranderd is. Maar dit seizoen bracht me even weer terug naar de oudere BNer seizoenen, geen groots spektakel maar puur het spelen van de kandidaten en het speuren naar die Mol. Dus wat ik ook mag vinden van wie uiteindelijk die Mol bleek te zijn, heb ik gewoon erg genoten van de opzet van dit seizoen.

En wat was het een heerlijke groep dit jaar, dat moet wel echt gezegd worden  ::bravo::

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Feedbacktopic jubileumseizoen: tips en tops
« Reactie #3 Gepost op: 24-10-2020, 22:09:23 »
Leuke groep, mooie locaties, In de eerste paar afleveringen ook overzichtskaartjes.

Maar na aflevering 3 kon het me niet meer echt Boeien.
Teveel opdrachten Waarin net te weinig werd gedaan Met de mogelijkheden die er we waren. Bv In de 24 uur s opdracht Hadden ze ook tygo en nikkie iets moeten laten doen, want nu was de kans dat de mol per helicopter naar Elba ging , erg klein.

Top actie Met achter je rug.
Maar voor het jbileum en dan Met een verrassing, denk ik dat bij mij de verwachtingen war hoger lagen.

Offline Joff

  • Forumlid
Re: Feedbacktopic jubileumseizoen: tips en tops
« Reactie #4 Gepost op: 24-10-2020, 22:35:54 »
Ik vond dit seizoen beter dan enkele voorgaande seizoenen. Er is wel echt geprobeerd wat te veranderen tov teleurstellingen van vroeger.

Helaas vind ik nog steeds dat:
-de BN-ers het programma er beslist niet leuker op maken. ON-ers nemen is een veel beter idee. Gewoon normale mensen die ook echt iets aan dat geld hebben.
-de opdrachten vaak slecht in elkaar zitten
-de opdrachten onbegrijpelijk zijn, omdat ze door de kandidaten in de biecht zo half worden uitgelegd


Offline Molow

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Feedbacktopic jubileumseizoen: tips en tops
« Reactie #5 Gepost op: 24-10-2020, 23:00:27 »
Tops:
Leuke opdrachten, handige overzichtjes bij sommige opdrachten, mooie locaties, mooie muziek, goede terugblik aflevering met vooral focus op molacties en weinig onzin er omheen

Tip:
Jammer dat er geen hints waren. Ik snap het wel, maar dat had van mij aan het begin wel gemeld mogen worden. Niet eens voor mijzelf, maar voor al die mensen die er wekenlang zoveel moeite in hebben gestopt. Beetje zonde van iedereens tijd en moeite en ook misleidend omdat velen deels daarop hun verdenking baseren.
Het is lastig om uit een ingestorte tunnel te komen...

Offline jokeJD

  • Forumlid
Re: Feedbacktopic jubileumseizoen: tips en tops
« Reactie #6 Gepost op: 24-10-2020, 23:04:40 »
Eerste wat in mij opkomt is dat dit een seizoen was, wat weer helemaal de sfeer van de oude seizoenen opriep. Mysterieus, duidelijke opdrachten, gave sfeer. Echt van genoten, beste seizoen van de laatste jaren. Zat voor mijn gevoel weer helemaal in mijn pyjamaatje met natte haartjes en een bakje chips op de bank;)

Verbeterpunten:
- wat mij betreft horen in een jubileumseizoen ook de eerste jaren en ruimte voor oud-presentatoren. Waarom niet ook een onbekende deelnemer of nog een rol voor bijv angela groothuizen? En waar was george?
- na de laatste aflevering mis ik de uitwerking van de onthulling dat nikkie de mol heeft gezien. Nog nooit gebeurd toch?! Ik mis wat dat heeft gedaan met haar en Jeroen, was heel summier besproken en niet vanuit Jeroens perspectief.
- er leken wat gescripte momentjes in te zitten. (Bijv. Horace die tygo en ron afluisterde). Grappig, maar liever niet.


Offline KVilsteren

  • Forumlid
Re: Feedbacktopic jubileumseizoen: tips en tops
« Reactie #7 Gepost op: 24-10-2020, 23:07:26 »
Top:
Ik vond het een sterk seizoen. Goede groep, best wat actie. Ik vond conceptueel de 24u opdracht goed verzonnen. En de terugblikkaflevering was wat meer inhoudelijk dan de laatste jaren, wat ik ook wel waardeer.

Tip:
Er waren best wat opdrachten die ook zonder mol eigenlijk moeilijk te halen waren, of waarbij het wat mij betreft moeilijk in te schatten was wat nu het punt zou zijn voor de mol (zoals: waarom zou de mol met de heli mee willen?)

Offline Rinusoide

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Feedbacktopic jubileumseizoen: tips en tops
« Reactie #8 Gepost op: 24-10-2020, 23:10:29 »
Allereerst wil ik zeggen dat ik ontzettend genoten heb van dit seizoen. Leuke opdrachten en een ontzettend toffe groep. En een keurige mol  ::ok::

Nog wat pluspunten:

- overzichtjes, die had ik gemist!
- meer gelaagdheid in bepaalde opdrachten
- een opdracht van 24u  ::tandpastasmiley::

Toch heeft het seizoen op het einde een beetje een omslag gemaakt voor mij. Ik ben van mening dat de opdracht op Elba (ondanks dat ik het hele idee erachter ontzettend tof vond), de dubbele executie en de test meteen daarna een beetje afgeraffeld/niet helemaal goed doordacht is.

De opdracht op Elba. Vond het ontzettend tof hoe die voor het groepje van 4 opgezet was. Echter miste ik een extra laag voor Tygo en Nikkie. Die twee hebben gewoon 1.5 aflevering buitenspel gestaan, vond ik een beetje jammer.
En dan die dubbele executie. Ik ben van mening dat dat niet goed is gegaan. Slechts 4 man en de mol er ook nog tussen, 66% kans om af te vallen vind ik simpelweg veel te hoog. (en het was ook wel duidelijk dat de regie wilde dat dat tussen 4 man zou gaan, want dat stukje dat Tygo en Nikkie ontsnapten gebeurde al eerder dan toen de kandidaten bij het fort aankwamen en was duidelijk gescript)
Vervolgens slechts 1 opdracht en meteen weer een test. En die opdracht was ook nog eens individueel dus de kandiaten hebben de mol ook eigenlijk niet meer aan het werk kunnen zien. Vond dat niet heel eerlijk voor Peggy, die na het afvallen van Ron niet echt meer een kans heeft gehad om zich te herpakken.

Een tip voor de volgende keer: mocht er ooit nog een dubbele executie komen, doe dat dan met meer kandidaten (5 kandidaten vind ik het minimum, mol niet meegerekend). En als er opdrachten in zitten met meerdere lagen, zorg er dan voor dat alle kandidaten op zijn minst invloed hebben. Nu stonden Tygo en Nikkie 1.5 aflevering buitenspel en kon je ze dus al min of meer afstrepen als mol.

Conclusie: het einde van de serie vond ik minder goed gelukt, maar de eerste 5 afleveringen, de groep, de sfeer en de opdrachten waren top!  ::ok::
« Laatst bewerkt op: 24-10-2020, 23:43:34 door Rinusoide »

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: Feedbacktopic jubileumseizoen: tips en tops
« Reactie #9 Gepost op: 24-10-2020, 23:18:53 »
Eerste reacties zijn absoluut zeer positief. Seizoen laat een enthousiast, feestelijk gevoel achter, en da's toch ook belangrijk :)

We hebben een mol gezien die risico's neemt, daar hou ik van. Die ook buiten de opdrachten om "speelt" met de kandidaten. Een mol die de mol-rol zich helemaal eigen lijkt te maken. Niets dan lof voor onze jubileummol :D

---

Ook dit seizoen wil ik het toch weer noemen: verhaallijntjes die niet worden afgemaakt. Horace's executie was vooral superstom voor hemzelf, maar met welk doel? Had geen effect op het spel. De "wordt vervolgd" had beter gepast eind aflevering 5. Wat zat er in de "waarom is Tygo de mol" enveloppen in aflevering 7? Als je mysteries opwerpt: beantwoord ze aan het eind.

Veel opdrachten is onduidelijk wat mag en wat niet. De Trust Nobody-podcast spreekt er ook over: zet de opdrachtregels online. Als de mol onontdekt blijft dankzij onduidelijke opdrachtregels, is dat dan wel een leuke manier om de mol verborgen te houden?

Grootste misser vond ik de ontwerpfout in de Elba-opdracht waarbij Tygo en Nikkie geen enkel aandeel hadden in het geld, en dus eigenlijk niet meer de mol konden zijn. Dat, samen met die super-oneerlijke dubbele executie (2 uit 3!) bracht het aantal verdachten in 1 klap van 6 naar 2. Had makkelijk voorkomen kunnen worden door een deelopdracht toe te voegen voor Tygo en Nikkie die invloed had op bv. de waarde van de munten.

Pas op met risico's zoals in de bakjesopdrachten. Je zal maar overmoedig worden en een keer een jaar hebben waarin de halve groep in aflevering 1 goed zit. Dan zet je de mol buitenspel, net zoals in 2012. Is het dat waard?

Van tevoren was ik geen fan van het allstars-idee. Ik was bang voor een overdaad aan extraverte mensen. Maar wat heeft het goed uitgepakt. Direct van aflevering 1 vond ik het heerlijk. Toffe kandidatengroep. Ron, Ellie, Horace, zoveel leuke mensen en tegelijk zo'n goeie gemengde groep. Grootste positieve verrassing bij de kandidaten voor mij was Patrick. Heerlijke gast is dat.

---

Wat feedback uit mijn omgeving (de gewone kijker):

Een goeie vriend de opdrachten afgelopen jaren veel te ingewikkeld vond worden, vond dit seizoen een verademing. Back to basic. Opdrachten waren duidelijk, en, voor hem heel belangrijk: een bekende locatie! En ja: dan moet de opname dus buiten het hoogseizoen. Maar eerlijk: ikzelf hou dus erg van slecht weer in WIDM. Dat maakt het geheimzinnig en grimmig en mysterieus, dat vind ik bij dit spel passen.

Mijn moeder zegt al jaren: de muziek is veel te hard, je kan de mensen soms nauwelijks verstaan (geldt voor bijna alle televisie). Doe daar wat aan. Er kijken niet alleen twintigers naar WIDM.

Een collega (ook enige jaren afgehaakt) vindt dat er te veel zendtijd gaat naar "die vragenlijst met die schermen". Ik zou zelf ook graag minder test, meer spel zien. Dat gedoe met die schermen is eigenlijk elke aflevering best wel hetzelfde.

Mijn vriend was héél erg te spreken over de opdracht op Elba. Een duidelijke, vrijere, langere, doorlopende "verhaallijn" is veel beter te volgen dan dat het elk kwartier weer totaal iets anders is. En de premisse "zoek de andere 2" is duidelijk, eenduidig en simpel.

Samengevat, voor mij het belangrijkste:
- geen open eindjes laten aan het eind
- simpele opdrachten werken vaak het best
- doorlopende opdrachten die een logisch verhaal vormen
- bekende locaties, niet steeds in de zomer

Maar absoluut een prachtig seizoen wat mij betreft.
« Laatst bewerkt op: 24-10-2020, 23:36:18 door D*N, Reden: Scheldwoord verwijderd »
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline mastermol

  • Forumlid
Re: Feedbacktopic jubileumseizoen: tips en tops
« Reactie #10 Gepost op: 24-10-2020, 23:20:42 »
Tops:
- De twist met 2 kandidaten die apart van de rest van de groep werden gehouden. Dit doet me denken aan de Belgische mol waar ze dat ook vaker doen. :-)
- Overzichtsplaatjes bij opdrachten zodat duidelijker is wat ze moeten doen. De afgelopen jaren was het soms niet duidelijk hoe de opdracht in elkaar zat. Dit kan nog verder verbeterd worden denk ik. Ook hier zouden ze meer naar de Belgische mol moeten kijken en daar van leren.
- De muziekhint was geniaal. Echt een van de best gelukte hints in jaren. Hij was risicovol, omdat dit al in de eerste aflevering zat en pas na aflevering 6 gevonden werd door molloot Blib. Dit had ook verkeerd kunnen uitpakken als dit na de 1e aflevering al direct gevonden was.. maar het pakte in dit geval goed uit. Groot compliment voor de makers om dit soort hints erin te hebben!

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Feedbacktopic jubileumseizoen: tips en tops
« Reactie #11 Gepost op: 24-10-2020, 23:23:15 »
Ook mij gaf dit bonusseizoen het gevoel van weleer terug: de sfeer van de eerste vier seizoenen. Het land, de gekozen streek.. ik heb het met eigen ogen mogen aanschouwen de afgelopen drie weken. Tien oud kandidaten opnieuw het spel laten herbeleven: doe zo voort zou ik zeggen  ::jaja:: Volgend jaar tien oud mollen en 1 mol der mollen? Tien net nieters met Roeland, Peggy, Freek, Janine? Tien verliezend finalisten?

Ook de terugkeer van de overzichtskaartjes zij het voorzichtig vond ik fijn. De toevoeging van molmunten vond ik leuk. Wel had ik graag gezien dat dit na de topito's en jokers het een nieuw element zou worden. Het bleef bij een eenvoudig: zoek naar geldbuidels of aanwijzingen. Qua overzichtskaartjes verloor ik soms juist het overzicht bij gebrek aan voldoende details op de kaart. Zo had ik dat bij de lasergame. Ik had graag een realtime stipje gezien per kandidaat als overlay van wat we kunnen zien in beeld. Inclusief rood streep door de stip bv waar ze afgeschoten werden.

De terugkeer van oudmollen: los van de toespraken ze ook laten figureren in een opdracht: top bedacht  ::ok:: alleen had ik graag meer oudmollen gezien (ook van de eerste vier seizoenen) zeker gezien voor de promotie er wel een groepsfoto is van alle 20 mollen. Tot slot: 24u lang de kandidaten zelf laten rijden, op zoek naar andere kandidaten: ja dat is ook zo'n element van vroeger waar de kandidaten in twee/drie auto's zelf rondreden ::bravo:: Dat je 2 kandidaten een voordeel geeft door ze naar Elba te sturen: prima. Alleen leken de kettingen af te breken op punten waar ze niet aan het zagen waren. Tygo en Nikkie hadden zo het gemakkelijker dan de vier. Daarbij komt dat ze geen dubbel nadeel ondervonden bij de test. Want 2 uit 4 gegarandeerd weg is dus kans van 1 op 2 dat je naar huis gaat. Dat geeft de andere 2 teveel voordeel en de rest te veel nadeel.

Kortom...

 ::ok:: sfeer van vroeger
 ::ok:: tien oud kandidaten
::ok:: overzichtskaartjes
::ok:: intro molmunten
::ok:: op laten draven oudmollen

Dat naast een dubbele Jan loopt langs kandidaten door Jeroen op zijn sokken in Poppi en later met schoenen op grind in de abdij maakt dat los van mijn eigen roadtrip door Italië 3 weken geleden dit bonusseizoen zal blijven herinneren. En oh.. de oude stijl van terugblikken met kandidaten in een niet live setting. Houden zo  8)
« Laatst bewerkt op: 24-10-2020, 23:32:18 door Joost2 »
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Feedbacktopic jubileumseizoen: tips en tops
« Reactie #12 Gepost op: 24-10-2020, 23:30:06 »
Ik wil alleen maar even zeggen dat ik dit een fantastische afsluiting vond van geweldig seizoen ::respect::
...óf niet!

Offline Nat007

  • Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
Re: Feedbacktopic jubileumseizoen: tips en tops
« Reactie #13 Gepost op: 25-10-2020, 00:15:29 »
Positief: leuk seizoen, hele leuke kandidaten, veel twijfel lange tijd (ook hier) over wie de mol was. Leuk dat er weer eens een heel ander karaktertype als mol is gekozen. Mooie locaties ook. En ik ben het met veel anderen hier eens dat de sfeer echt als vanouds voelde, ondanks het mindere weer in Italië tijdens de opnames.

Minder: Jammer dat Horace niet de mol was ;D Grapje, nee Jeroen was wel een goede mol denk ik. Had een goede pokerface. Maar minder, nog altijd, zijn wat mij betreft de eendimensionale opdrachten. Zou zo graag bij WIDM meer gelaagde opdrachten zien, waarbij deelnemers voor dilemma's worden gesteld. Waar molacties op meerdere manieren geïnterpreteerd kunnen worden, bijvoorbeeld omdat er een keuze gemaakt moet worden tussen groepsbelang en eigenbelang. We mogen niet teveel naar de Belg verwijzen, maar daar wordt praktisch elk seizoen een masterclass gegeven in dat opzicht.

« Laatst bewerkt op: 25-10-2020, 00:18:15 door Nat007 »

Offline Eva88ab

  • winnaar WIDM-pool 2020 Renaissance
  • Forumlid
Re: Feedbacktopic jubileumseizoen: tips en tops
« Reactie #14 Gepost op: 25-10-2020, 01:04:15 »
Wat een fijn seizoen was dit. De algehele sfeer was prettig en maakte dat ik er meteen helemaal indook en heb genoten! Er zat veel afwisseling in dit seizoen en ik had het gevoel echt mee te reizen.

Top:
- Meer back to basic
- Langere opdrachten
- Duidelijke uitleg bij de opdrachten
- Opdrachten met de locals
- De kandidatengroep
- Prachtig in beeld gebracht

Minder:
- Een cliffhanger die geen cliffhanger was bij het splitsen van de auto’s. Die beelden waren zo mooi, daar had meer uit te halen geweest, zoals een opdracht waar ze elkaar moesten zoeken of een speurtocht naar geld, waarbij de eerste groep die arriveerde een groot voordeel zou krijgen (betere slaapplaats, ontmoeting met de mol), waardoor je een spanningsveld krijgt tussen geld verdienen en eigen belang.
- Af en toe de tweede laag in een opdracht, waardoor de mol soms beperkt kon mollen en kandidaten (bijna) afgeschreven konden worden als mol.
Bijvoorbeeld bij de 24-uurs opdracht. Daar had het prettig geweest als Nikkie en Tycho ook nog een opdracht hadden uitgevoerd met invloed op het te verdienen geld. Ook hoefde de andere groep Nikkie en Tycho nu niet op tijd te vinden om het geld binnen te halen.
- Geen terugspoelfilmpje o.i.d. bij de onthulling van de mol. Het kost Max 3 minuten zendtijd, maar ik vind het altijd heel geslaagd voor de spanningsopbouw.
« Laatst bewerkt op: 25-10-2020, 01:10:08 door Eva88ab »

Offline Poekie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Feedbacktopic jubileumseizoen: tips en tops
« Reactie #15 Gepost op: 25-10-2020, 02:20:31 »
Wat een fijn bonusseizoen!

Na de laatste jaren wat minder enthousiast te hebben gekeken (laatste serie in China zelfs zeer vroegtijdig afgehaakt), was dit een ware verademing. Ik heb genoten! Het liet mij inderdaad ook weer denken aan de wat oudere seizoenen, de fanatieke kandidaten, een mysterieus sfeertje…

Tops:

- Het thema: renaissance. Ik vond het geweldig dat het spel ditmaal gepassioneerd rondom een thema werd opgebouwd, en wat voor eentje. Zo’n opdracht als ‘meesterwerken’ vond ik werkelijk een juweeltje om die reden.
- Couleur Locale: in het verlengde van het thema: ook de couleur locale van het land werd leuk verweven in de opdrachten. Nu is dat meestal wel zo, maar ik vond het deze keer bijzonder sterk, goed gedaan. De hele serie ademde Toscane uit. Mooi!
- Alhoewel ik vooraf een beetje sceptisch was over een All Star editie, is het heel goed uitgepakt, vind ik. Zeker ook door de groep, leuke, gevarieerde groep deelnemers
- De locatie/tijd van het jaar: eindelijk weer eens ‘gewoon’ in een Europees land en eindelijk weer eens kou en regen! Dat mag wel weer eens. Kandidaten die geheel doorweekt door verlaten, grauwe straatjes rennen, fijn! Nu nog eens ‘back to basics’ in een tent slapen…
- Gelukkig niet te veel vrijstellingen, jokers, sjekkels, topito’s (wie kent ze nog) of wat dan ook
- Een fijne, sobere terugblikaflevering (ik heb het totaal niet op die ontknopingen in het Vondelpark), wat heb ik dat jaren gemist!
- Last but not least: een enthousiaste, brutale mol.

Tips:

- Geweldig om er een 24-uurs opdracht in te stoppen, maar jammer dat het aandeel van Nikkie en Tygo verwaarloosbaar was én zij tevens zo bevoordeeld werden, daardoor werd het een erg oneerlijke opdracht voor de overige vier. Als kijker gaf me dat een wrange nasmaak. Jammer, want de opzet, het idee was wel geniaal, nu de uitwerking nog iets beter.
- Buiten bovengenoemde opdracht vond ik de overige opdrachten weer erg aan de korte kant. Hoe heerlijk zou het zijn om er weer eens paar lange opdrachten in te stoppen, waarbij kandidaten uren bezig zijn met een traject lopen ofzo.
- Ik vond de ontknoping niet spectaculair, al jaren niet. Vind dat riedeltje van Rik (en voorgangers) erg slaapverwekkend, een anticlimax. Het mag wel wat feestelijker, als kers op de taart van een geslaagd seizoen. Waarom niet weer eens een machtige ontknoping zoals op de Maya-tempel in Mexico, het treinstation in Zuid-Afrika of die spectaculaire rewind-beelden in Nicaragua?
« Laatst bewerkt op: 25-10-2020, 23:16:06 door Poekie »

Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Feedbacktopic jubileumseizoen: tips en tops
« Reactie #16 Gepost op: 25-10-2020, 06:30:30 »
Positief aan dit seizoen waren voor mij:

- overzichtkaartjes en een betere uitleg van de opdrachten dan in de vorige paar seizoenen
- er leek iets minder met de testbiechten te zijn geknoeid
- minder alles-of-nietsopdrachten
- opdrachten en mollen uit vorige seizoenen terughalen. Dit was dan wel een jubileumseizoen, maar dit mag vaker gedaan worden. De laatste keer hiervoor was volgens mij in seizoen 10
- Rik doet het goed als presentator
- de hoeveelheid biechten over hoe mooi het land en de gebouwen zijn en om de opdracht uit te leggen leek minder te zijn.
- meer begrijpelijke opdrachten
- kandidaten die de finale in hun vorige seizoen niet hadden gehaald, een tweede kans gegeven. Ik wil nog zo'n seizoen met oud-kandidaten

Negatieve dingen:

- het verklappen van de mol in aflevering 9. Zulke veel te duidelijke hints waren in seizoen 13 en seizoen 16 ook niet leuk voor de spanning
- nog steeds alles-of-niets- en onhaalbare opdrachten. Stuk voor Stuk was onhaalbaar. Routebeschrijving had niet alles-of-niets moeten zijn: 2 van de 3 auto's kwamen op tijd aan; dan zou een deel van het geld verdiend moeten zijn
- de manier waarop de  24-uursopdracht in beeld werd gebracht. Het gedeelte in aflevering 5 duurde te lang en was voor mij niet spannend of vermakelijk genoeg om naar te kijken. De rest van de opdracht duurde een hele aflevering, wat te lang was. Nikkie en Tygo hadden ook weinig te doen. De hele opdracht OnvoorspELBAar had in de uitzendingen makkelijk 15-20 minuten korter gekund om het tempo erin te houden.
- Horace die zonder reden geen afscheid kon nemen van de hele groep. Het scheiden van de deelnemers leek heel spannend te worden, maar was dat uiteindelijk helemaal niet.
- te kleine bedragen bij meerdere opdrachten. Bij Steenrijk zouden ze hoogstwaarschijnlijk toch bij het halveringspunt zijn aangekomen, dan is het maximaal te verdienen bedragen nog maar €1111,25 in plaats van €2222,50. Het mingeld bij Meeslepend was niet nodig doordat de bedragen toch al vrij laag waren.
- dingen die niet worden uitgelegd, zoals wat er in de enveloppen van de kandidaten en mol zat bij (Weer) achter je rug

Ik ben grotendeels positief over dit seizoen, maar negatieve dingen noemen is nou eenmaal makkelijker.   :D  Veel positieve dingen behoren gewoon tot de basis van het programma en zitten daarom in elk seizoen.
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline Molekule

  • Forumlid
Re: Feedbacktopic jubileumseizoen: tips en tops
« Reactie #17 Gepost op: 25-10-2020, 09:37:21 »
Positief:
- keuze van de mol: Jeroen heeft zich uitstekend in zijn rol ingeleefd, en velen (waaronder mezelf) op die manier om de tuin geleid simpelweg door de manier (gedrag) waarop hij het speelde ("die kan het niet zijn"). En dan moet er inderdaad al veel gebeuren voor je hem opnieuw in overweging neemt.
- de groots opgezette Onvoorspelbaar opdracht met spannende climax van de dubbele executie was een goede innovatie. Meer van dat zou ik zeggen.
- opdrachten waren duidelijker en werden beter uitgelegd dan andere jaren, je zag het meeste gewoon in beeld gebeuren
- mooie lokatie en ook mooi in beeld gebracht, deed bij momenten denken aan de Vlaamse De Mol die zeer cinematografisch is


Verbeterpunten:
- graag geen twijfel over opdrachten: was het nu alles of niets in "Follow the money" of kon er per ex-mol geld verdiend worden? Dit was één van dé momenten dat je Jeroen er misschien kon uithalen als molloot, maar als de regels niet duidelijk zijn natuurlijk niet ...
- de Damocles opdracht (Onvoorspelbaar) had ook teveel dode momenten (de rit naar Elba bvb.) en miste jammer genoeg een extra laag voor Tygo en Nikkie, toch wel cruciaal. Hier viel meer mee te doen. Bovendien kon je hier ook Peggy afstrepen omdat Patrick afviel. Waarom zo duidelijk maken?
- het scheppen van te grote verwachtingen in een twist die er niet komt (afvallen Horace in combinatie met de "verrassing" die halverwege duidelijk zou worden)
- Tygo voor de finale uitschakelen als mogelijke mol was heel jammer, geen mol-liefhebber die dat snapt denk ik; hij had immers eenzelfde profiel als Jeroen en was als acteur zelfs aannemelijker als mol die zich de rol perfect eigen maakt en niet verdacht wordt. Wat Jeroen ook zou gepresteerd hebben als Nikkie hem niet toevallig gezien had in afl 1. Het heeft heel wat leuke discussies onder mol-liefhebbers weggenomen in de aanloop naar de climax deze week, gewoon omdat het zo duidelijk was. Toch wel een enorme inschattingsfout, als je het mij vraagt. Tygo als mogelijke mol had zeker nog voor het nodige extra twijfel zaaien kunnen zorgen ... Nu zat ik niet meer op het puntje van mijn stoel, helaas.


« Laatst bewerkt op: 25-10-2020, 09:55:06 door Molekule »

Offline FrankLapidus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Feedbacktopic jubileumseizoen: tips en tops
« Reactie #18 Gepost op: 25-10-2020, 09:55:45 »
Enige wat ik wil zeggen: over vijf jaar aub weer een All-Stars seizoen. Misschien dan met oud-mollen, oud-winaars, de drollen-loser-misfit editie, maakt me niks uit. Maar het heeft zo goed uitgepakt  ::jaja:: ::bravo::
Frankje Lapi

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Feedbacktopic jubileumseizoen: tips en tops
« Reactie #19 Gepost op: 25-10-2020, 12:05:45 »
Allereerst: ik heb echt met veel plezier gekeken naar dit seizoen ::bravo:: Het all-stars/tweedekans-principe pakte echt heel goed uit. Vond alle kandidaten echt ontzettend leuk ::love::

Positieve punten
- Meer back to basics vond ik heel fijn. Het voelde op sommige momenten aan als één van de oudere seizoenen. De opdrachten waren over het algemeen goed te volgen en ik zou ook wel vaker van die "gerecyclede" opdrachten uit oudere seizoenen willen zien.
- De paar langere opdrachten zoals de schilderijenopdracht en natuurlijk de Elba-opdracht! De kandidaten vrijlaten vond ik daarin ook echt heel leuk bedacht en leuk om naar te kijken ::bravo::
- Meer overzichten die de opdracht wat meer inzichtelijk maken. Heel fijn!
- Minder jokers en vrijstellingen, en de paar die erin zaten vooral in het begin.
- De paar twists met de vrijstellingsstoel en de busjes vond ik ook heel leuk, hoewel er met de busjes wel meer gedaan had kunnen worden... maar daarvoor gaan we verder naar de

Negatieve punten aan dit seizoen
- Er had dus wel wat meer gedaan kunnen worden met de executie met de busjes. Uiteindelijk had het weinig meerwaarde dat ze allemaal een andere kant opgingen, en dat een gedeelte van de groep niet wist wie er af was gevallen. Op deze manier was het toch een beetje een anti-climax.
- Ook vond ik dat de rol van Nikkie en Tygo bij de Elba-opdracht wel groter had mogen zijn. Nu stonden ze eigenlijk buiten spel bij het verdienen van geld. Het was leuker geweest als ze bijv. contact hadden kunnen hebben met de kandidaten en hen de verkeerde kant op hadden kunnen sturen o.i.d.
- Hoe gedurfd het ook is om als mol achter de rug om van de kandidaten een vrijstelling of geld uit een bakje te halen, een echte molactie is het niet. Ja, het is superspannend voor de mol en zorgt voor leuke beelden, maar in feite heeft het geen invloed op de pot. Bij de tweede bakjesopdracht ging het weliswaar om geld, maar dit geld had op geen enkele manier in de pot kunnen komen. Dit was geen molactie van Jeroen, maar een onderdeel van de opdracht. Daarnaast waren de kandidaten in deze opzet sowieso nooit voor het geld gegaan.

Algemene verbeterpunten
- Het viel dit seizoen goed mee, maar graag nog minder opdrachten die onhaalbaar zijn of waarbij het onmogelijk is om het volledige bedrag te halen, zoals de koffertjesopdracht, de puzzelopdracht waarbij er gewoonweg te weinig tijd is, of de stenenopdracht waarbij het logisch is dat de kandidaten denken dat er een addertje onder het gras zit en ze juist níet alle €5-stenen moeten meenemen.
- Ik zou nog steeds graag meer gelaagde opdrachten zien, en dan niet een laag als "het ging eigenlijk niet om de koffertjes maar om de oud-mollen", maar een laag waarbij de opdracht haalbaar is - bijv. iets met tegenstrijdige belangen van kandidaten.
- Daarop inhakend: meer molmogelijkheden voor de mol. Bij veel opdrachten heeft de mol maar een beperkt aantal opties om te saboteren en een beperkt aantal posities waar hij kan staan. Opdrachten waarbij onduidelijker is in welke groep de mol zit, omdat er op meerdere manieren gesaboteerd kan worden, zorgen denk ik automatisch voor meer gelaagdheid, en zorgen er ook voor dat je meer molacties al in beeld kan laten zien zonder dat direct duidelijk is wie de mol is.
- Nog meer van die langere opdrachten graag, in plaats van al die opdrachten van een half uur.

Maar over het algemeen ben ik best wel positief over dit seizoen (evenals het vorige seizoen trouwens). Ik zie dat er zeker wat gebeurt met onze feedback en ik zie een hoop dingen waar ik blij mee ben! Ik hoop dus vooral dat deze stijgende lijn verder doorzet ::bravo::
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"