Auteur Topic: Dilemma's : Wat zou jij doen?  (gelezen 33035 keer)

Offline Lorelei

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Freedom frantically frolic and fine...
Dilemma's : Wat zou jij doen?
« Gepost op: 8-03-2004, 01:05:19 »
Iedereen krijgt van tijd tot tijd van die leuke dilemma' s voorgeschoteld door omstandigheden, werk of door familie en vrienden.

Je ziet bijvoorbeeld dat de buurman (met wie je wel een goed contact hebt) vreemd gaat, wat doe je, zeg je het je buurvrouw of niet? Je vriend(in) denkt dat hij / zij er heel leuk uitziet in een bepaalde outfit maar dit is eigenlijk helemaal niet zo, zeg je er iets van of niet? En waarom wel/ niet?

Zet hier je dilemma neer. De volgende kan dan weer een nieuw dilemma plaatsen.

Stel je voor, het is je ter ore gekomen, dat de partner van een goede vriend/ vriendin van je misschien zal worden ontslagen. Het is echter nog niet zeker. Hij of zij weet dit  nog niet. Jouw vriend(in) vertelt dat ze bezig zijn met gezinsuitbreiding en een grote verbouwing aan het huis, wat veel geld gaat kosten, maar alles gaat zo goed nu, dat ze het wel aandurven.

Vertel je het hem/ haar of niet? En waarom?
Entangled in temptation, seduction aims to embrace you

Offline Philemon

• Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Dilemma's : Wat zou jij doen?
« Reactie #1 Gepost op: 8-03-2004, 01:21:31 »
Ja, wel vertellen; je mond houden richt waarschijnlijk nog meer schade aan dan eerlijk zeggen ook al is het niet leuk.

wat betreft dat vreemdgaan van die buurman: ik zou hem gewoon chanteren hahaha :P

Nieuw dilemma:

Je krijgt van je beste vrienden een schilderij, maar je vindt het afschuwelijk!
Wat doe je?

Offline Lorelei

• Forumlid
« Reactie #2 Gepost op: 8-03-2004, 01:28:42 »
Hey Phil, cad!

::tandpastasmiley:: oei.. ehm.. ik denk dat ik toch zou zeggen dank je, met neutraal commentaar (tenzij ze echt expliciet vragen: en je vindt het echt wel mooi..?) en het dan een plekje geef als ze langs komen.

Tenminste vooral als ze het zelf hebben gemaakt he.. als het inruilbaar is en niet te persoonlijk zou ik het wel zeggen denk ik ;)

Je krijgt via via te horen (van onduidelijke bron die je zelf niet kent) dat de nieuwe partner van een vriend/ vriendin nogal veel exen heeft gehad en makkelijk van partner schijnt te wisselen.
Je vriend/ vriendin heeft net een nare break up achter de rug en is helemaal in de wolken met de nieuwe relatie. Je confronteert de nieuwe partner met zijn/ haar gedrag uit het verleden en hij/ zij zweert dat het veranderd is. Echter dezelfde dag hoor je nog van diezelfde bron dat die partner pasgeleden nog is gesignaleerd terwijl hij/zij nogal intiem deed met een ander.

Wat doe je?

Offline Robin

• Forumlid
« Reactie #3 Gepost op: 8-03-2004, 09:42:59 »
Lastig, ik zou het wel voorzichtig aan mijn vriendin vertellen, maar als ze gelukkig is met hem op dit moment... wie ben ik dan om dat te verstoren. Misschien is hij inderdaad verandert en zit die ander er naast, kan best een vervelende roddel zijn of afgunst tenslotte. Ik ga het dus wel vertellen, maar ik gun haar ook haar geluk ook al is het misschien van korte duur. Kort gelukkig is nog altijd beter dan helemaal niet gelukkig  ;) :)

Je vindt vlak bij de pinautomaat een enveloppe met 2000 euro die je eigenlijk heel goed kunt gebruiken want je hebt een onverwachte naheffing van de belasting. Je houdt 'm dus nog even thuis, staat ook geen naam op tenslotte Maar een paar dagen later lees je in de krant een treurig artikeltje over een weduwe met 2 kindjes die de enveloppe verloren is, ga je alsnog die enveloppe afgeven?

Augurken zijn net krokodillen!!!

Offline Castor_en_Pollux

• Forumlid
  • 1 die 2 is
« Reactie #4 Gepost op: 8-03-2004, 12:00:42 »
Ik zou het direkt na de vondst teruggeven.

Echter een niet nader te noemen persoon had het volgende idee:

Hij start een inzamelingsaktie voor de weduwe en legt zelf de eerste vijfhonderd in (van de 2000 die hij gevonden heeft).
Prognose volgens deze persoon, er wordt minimaal 3000 euro opghaald voor de weduwe.

Kortom een win-win situatie:
Persoon 1500 euro plus good-will
Weduwe  3000 euro.

Wat doe je als je ten onrechte een belastingvoordeel van 3000 euro krijgt, geef je het terug of hou je het?

Offline Philemon

• Forumlid
« Reactie #5 Gepost op: 8-03-2004, 19:52:13 »
Geld opzij zetten, niet gebruiken en rente van trekken.
Als de belasting het terugvraagt (dat gebeurt zeker :P ) dan krijgen ze het terug en ik heb er wat centjes aan overgehouden ;)

Dilemma: Bekend familielid nodigt je uit om bij hem/haar te komen eten.
Je weet dat diegene heel smerig kookt/zegmaar niet kan koken (nog niet eens een ei).
Diegene stelt zeer op prijs om het eten klaar te maken en om je uit te nodigen, ondanks jouw voorstel om bijvoorbeeld wat bij de Chinees mee te nemen.
Maar nee, diegene staat erop dat hij/zij zelf wil koken.
Wat doe je?

Offline Lorelei

• Forumlid
« Reactie #6 Gepost op: 8-03-2004, 20:11:37 »
Tja.. ik denk dat ik wel op de uitnodiging in zou gaan.
Ik zou van te voren wel wat eten iig.. en dan misschien zeggen dat ik niet zo erg veel honger heb  :-[
Of misschien op een onbewaakt ogenblik in de keuken de boel laten aanbranden ofzo zodat we een goed excuus hebben om eten te halen.. ;D
En onder het motto van mijn bijdrage zou ik ervoor zorgen dat we iig een lekker toetje hebben  ;)

Dilemma: je weet dat een collega de kantjes ervan afloopt op het moment dat er niet op hem/haar gelet wordt. Als dit wel zo is werkt die person heel hard om de schijn te wekken dat hij/zij altijd hard bezig is. Daardoor blijft er elke keer meer werk liggen voor jou, of krijg je op het laatste moment dingen te horen om nog te doen waardoor je zelf bijna in tijdnood komt.
Je hebt hem/haar er al mee geconfronteerd , en het resultaat was een schouderophalen. Echter je moet intensief samenwerken en je wilt niet dat de samenwerking en sfeer slecht wordt beinvloedt. Je weet dat als je eea intern aankaart dit de werksfeer en collegialiteit nadelig gaat beïnvloeden. Verder lijkt niemand een probleem te hebben met genoemde collega omdat eea niet opvalt.

Wat doe je?

Offline Molcrazy

• Aanspreekpunt Actieve Leden
  • Actief Lid
  • Winnaar CSC II
« Reactie #7 Gepost op: 9-03-2004, 00:58:27 »
Aangezien het toch niet opvalt en indien de persoon in kwestie zijn gedrag weigert te verbeteren, zou ik waarschijnlijk gewoon hetzelfde beginnen doen. Niemand van de andere collega's heeft het in de gaten, en de collega waarmee ik moet samenwerken wordt geconfronteerd met zijn eigen gedrag. Zo komt hij/zij misschien tot de constatatie dat het niet leuk is, en stopt hij/zij er eventueel ook mee.

Dilemma:

Je komt terug van je werk en ziet dat het huis van je ouders in brand staat. Er is echter maar tijd om 1 persoon te redden: je vader of je moeder. Wie red je?
Gabriël is de Mol

Offline Tijgertje

• Forumlid
  • Tijgerrrrr
« Reactie #8 Gepost op: 9-03-2004, 09:24:45 »
Áls ik nog 2 ouders zou hebben dan kon ik niet kiezen en als ik dat wel had gemoeten dan was ik erbij komen zitten. Alles of niets ::ohno::
Maar misschien kan ik iemand van de straat plukken en ze toch allebei eruit halen...

Stel: Je gaat uit en je ziet ineens de vriend van je zus heftig zoenen met een ander. Je weet dat je zus intens gelukkig is met hem en met hem wil trouwen en kinderen krijgen. Ze wonen al samen. Tot zijn schrik ziet hij jou en de volgende dag belt hij jou op om te zeggen dat hij dronken was en dat normaal niet zou doen blablabla. Hij beloofd om het nooit meer te doen en of je alsjeblieft nix wilt zeggen tegen je zus.
Wat doe je?
Nu te huur in Zeeland: Strandstoelen! Slechts €3,00 per dag.

Offline Ville

• Forumlid
« Reactie #9 Gepost op: 9-03-2004, 10:15:50 »
Ik zou het zeker zeggen! Dat had hij zich dan maar eerder moeten bedenken. Bovendien, toevallig heb ik het deze keer gezien, maar hoe vaak is het al gebeurd en heb ik het niet gezien? Dus daar hoef ik niet lang over na te denken, ik zou het zeggen!

Stel, morgen is de laatste dag dat de aarde bestaat. Wat zou je zeker nog doen morgen?
don't submit to stupid rules... Don't accept average habits... Push the limit!!

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #10 Gepost op: 9-03-2004, 12:11:23 »
Mijn zegelboekje inleveren bij de winkel.

Je ziet iemand gewond op de grond liggen, waarmee je grote ruzie hebt. Ikzelf zou helpen, ben niet haatdragend. Wat doe jij?
« Laatst bewerkt op: 9-03-2004, 12:58:06 door Bodejos »

Offline Lorelei

• Forumlid
« Reactie #11 Gepost op: 9-03-2004, 13:09:34 »
Hm tja een grote ruzie.. is voor verschillende interpretatie vatbaar.. even ervan uitgaande dat het niet mijn aartsvijand is (als ik die zou hebben  ;) ) zou ik die persoon uiteraard helpen. Dat is gewoon menselijkheid lijkt me.

Stel het is oorlog. Diezelfde persoon die je ziet liggen is idd de vijand. Je weet dat deze persoon behoort tot een legereenheid die vorige week nog het huis van de buren is binnengevallen, de vader heeft gefusilleerd en de vrouwen heeft misbruikt. Je weet echter niet zeker of deze persoon daar bij was. Vroeger op school was je bevriend met deze persoon - maar nu lijkt hij/ zij een totaal ander geworden.
Er is niemand in de buurt en deze persoon zal echt sterven als jij hem of haar niet helpt.

Wat doe je?

Offline Tijgertje

• Forumlid
  • Tijgerrrrr
« Reactie #12 Gepost op: 9-03-2004, 13:24:56 »
Lekker laten liggen... en daarna toch maar terug gaan om hem te helpen (maar hem dan wel expres veel pijn laten lijen)

Stel:
Iemand heeft iets gedaan waarvan jij weet dat hij het heeft gedaan (en hij weet niet dat jij dat weet) (is het nog te volgen? ;)) Vervolgens vraagd iemand aan hem of hij dat heeft gedaan maar hij ontkent hevig en geeft iemand anders de schuld. Het is ook jou zaak eigenlijk niet.
Wat doe je?

Offline Lorelei

• Forumlid
« Reactie #13 Gepost op: 9-03-2004, 13:58:41 »
Hangt er een beetje van af of het iets kleins of groots is.
Als het iets kleins is zou ik naar de persoon gaan die schuld heeft gekregen om te polsen of hij/zij er erg mee zit. m.a.w. of ik er geen groter probleem van maak door het te zeggen juist (hangt er ook van af wat voor relatie we hebben / welk verband)

Als het iets serieus is confronteer ik de schuldige met het feit dat ik ervan weet en geef hem of haar de kans het zelf recht te zetten. Doet hij of zij dit niet dan zal ik het doen.

Nieuw dilemma:
Een familielid (naaststaand) is ernstig ziek, zal een operatie moeten ondergaan, heeft veel bloed verloren. Moet dus een bloedtransfusie hebben. Heeft echter een bloedgroep die zeldzaam is, en jij kan misschien helpen (je weet niet zeker of je idd die bloedgroep hebt maar er is een gerede kans aanwezig dat dit zo is) Je weet dat je broers en zussen ook eventueel in aanmerking komen.

Er wordt je dus gevraagd om je bloedgroep te testen en  bloed te doneren - echter jij hebt pas te horen gekregen dat je hiv positief bent. Dit kan natuurlijk een bedreiging opleveren voor de persoon aan wie je het bloed geeft . Je hebt het je familie nog niet durven vertellen vooral omdat ze erg conservatief zijn en hele hoge verwachtingen van je hebben, je wilt ze niet teleurstellen, ook al weet je dat je het eens wel moet vertellen.

Wat doe je?
« Laatst bewerkt op: 9-03-2004, 14:02:42 door Lorelei »

Offline Tijgertje

• Forumlid
  • Tijgerrrrr
« Reactie #14 Gepost op: 9-03-2004, 15:04:54 »
Toch zeggen dat je besmet bloed hebt en dat maar beter iemand anders bloed kan geven. Eerlijkheid duurt toch het langst...

Stel:
Je hebt een kind en je word gebeld door de juf op school met de mededeling dat hij andere kinderen pest.
Wat doe je?

Offline intikker

• Forumlid
  • Manu Chao - Mr. Bobby
« Reactie #15 Gepost op: 9-03-2004, 15:17:32 »
Hangt een beetje af van de situatie. Pest hij/ zij iemand of meerdere personen vanwege de huidskleur of "alleen maar" omdat ze lelijke schoenen dragen. Ik zou mijn kind duidelijk maken dat dit niet mag/ kan, wat het doet met het slachtoffer en laten beseffen hoe hij zichzelf zou voelen in de rol van slachtoffer.

Nieuw dilemma:

Je hebt ruzie met de buurman. Hij gooit vuil in je tuin, muziek hard etc. Kortom: "stomme buurman". Op een gegeven moment zie je dat de buurman met vakantie is dat er is ingebroken. Bel je de politie? Stel je je buurman (via mobiel of zo) op de hoogte?
Life's a riddle, keep answering the questions...

Offline Ongewensd Persoon

• Forumlid
  • at the turn of the tide
« Reactie #16 Gepost op: 9-03-2004, 15:25:23 »
Bolderbast/Donald Duck-situatie: Ik zou wel de politie bellen. Misschien nemen ze de volgende keer wel een huis verder.  ;)

Stel: je doet al jaren hetzelfde werk en als je dat werk niet had, was je kansloos. Toch vind je dat je loonsverhoging verdient, stap je op je baas af?

Offline intikker

• Forumlid
  • Manu Chao - Mr. Bobby
« Reactie #17 Gepost op: 9-03-2004, 15:30:57 »
Ligt er onder andere aan wat het huidige loon is. Ik kan wel iets willen, maar het moet ook realistisch zijn. Ik denk dat naar maatschappelijke maatstaven en inzet en prestaties blijkt dat ik meer verdien, dat ik dat ook zal vragen, ook al ben ik er afhankelijk van.

Dilemma:

Potje Scrabble met je vriendin. Je weet zeker dat het woord dat zij legt (wat ook nog eens héél veel punten waard is) geen bestaand woord is. Zij weet zeker van wel. Er is geen woordenboek in de buurt, wat doe je?
Life's a riddle, keep answering the questions...

Offline Lorelei

• Forumlid
« Reactie #18 Gepost op: 9-03-2004, 19:20:25 »
Hangt ervan af hoe verliefd ik ben, en wat er voor die avond gepland staat  ;) Veel mannen zijn best eigenwijs.. (ik niet natuurlijk  ;D) dus scrabblekibbelen heeft vaak niet zo veel zin.. laat het maar als het hem gelukkig maakt..   8)

Nieuw dilemma:
Stel je vindt iemand leuk waarvan je weet dat hij/ zij al een vriendin heeft. Via vrienden hoor je dat het al een tijdje niet meer zo lekker gaat in die relatie. Op een avond vliegen er wat vonken over tussen jou en deze persoon en komt het tot een kus (of meer..). De dag erna merk je dat de persoon die je leuk vindt het er wel moeilijk mee heeft. Hij/zij zegt je leuk te vinden maar niet te weten wat hij /zij met de situatie aanmoet. Wel nodigt hij je voor een avondje uit komend weekend terwijl zijn /haar vriend(in) er niet is..

Wat doe je?

Offline Grace

• Forumlid
« Reactie #19 Gepost op: 9-03-2004, 22:42:57 »
Nee, ga er niet op in. Dat scheelt een hoop verdriet en narigheid.

Nieuw dilemma:

Er is jou te hore gekomen (niemand weet dat je er van afweet) dat je collega over een aantal maanden dmv reorganisatie haar baan verliest. Zij is een alleenstaand ouder reeds de 50 gepasseerd met een studerend thuiswonend kind. Jij gaat over een maand weg bij dat bedrijf want je hebt een nieuwe baan gevonden. Ga jij haar inlichten over hetgeen jij weet?
That's all