Auteur Topic: [de Mol] Rob Dekay  (gelezen 137216 keer)

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [kandidaat] Rob Dekay
« Reactie #380 Gepost op: 11-02-2020, 17:09:07 »
Ik vraag me af of en hoe ze dat dan sturen? Gaat de Mol dan tegen een van de kandidaten toespelingen maken, zodat die op het laatste moment doorkrijgt dat niet die ander, maar hij de Mol is? En zo ja, op grond waarvan wordt er dan gekozen de ene kandidaat wel en de andere niet op het goede spoor te zetten?
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline JaccoS

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • 🌴🌴🌴
Re: [kandidaat] Rob Dekay
« Reactie #381 Gepost op: 11-02-2020, 17:13:12 »
Ook (nog steeds) een droomscenario voor mij, maar Rick McCullough zei dit echt niet te willen en was daar heel duidelijk in. De winnaar moet op de mol zitten.

wmb vind je de winnaar dan belangrijker dan de mol, omdat die niet alle 9 kandidaten te slim af mag zijn. Maar goed, dat is het format blijkbaar.
Ik snap Rick wel een klein beetje maar het is toch fantastisch dat niemand de mol ontmaskert.
Als dit gebeurt kunnen de makers denk ik niet een kandidaat op het goede spoor zetten, dat is oneerlijk tegenover de andere kandidaten.
Als de makers de pot niet willen geven aan iemand die de mol niet ontmaskert kunnen ze de pot ook nog aan de mol geven.

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [kandidaat] Rob Dekay
« Reactie #382 Gepost op: 11-02-2020, 17:14:44 »
Ik vraag me af of en hoe ze dat dan sturen? Gaat de Mol dan tegen een van de kandidaten toespelingen maken, zodat die op het laatste moment doorkrijgt dat niet die ander, maar hij de Mol is? En zo ja, op grond waarvan wordt er dan gekozen de ene kandidaat wel en de andere niet op het goede spoor te zetten?

Vind ik een vraag waard voor in de chat met Rik op 18 maart.

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [kandidaat] Rob Dekay
« Reactie #383 Gepost op: 11-02-2020, 17:35:47 »
Lijkt mij een prima idee. Hoe moet ik deze vraag nomineren?
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat] Rob Dekay
« Reactie #384 Gepost op: 11-02-2020, 18:09:11 »
Ik snap Rick wel een klein beetje maar het is toch fantastisch dat niemand de mol ontmaskert.
Als dit gebeurt kunnen de makers denk ik niet een kandidaat op het goede spoor zetten, dat is oneerlijk tegenover de andere kandidaten.
Als de makers de pot niet willen geven aan iemand die de mol niet ontmaskert kunnen ze de pot ook nog aan de mol geven.
Als iedereen zich als een mol gedraagt, als er bij iedereen onwaarschijnlijke dingen gebeuren - zoals Rob die iets anders voorleest dan er staat en Buddy die de waaiers lang mag bekijken en de anderen niet - dan wordt het wel heel lastig om er een mol uit te vissen. De productie kan achteraf wel een verhaal ophangen, van kijk daar en daar, dat was een mollenstreek, maar ik vind het vooral dit seizoen toch wel erg onduidelijk worden. Kan me voorstellen dat geen een kandidaat op de goede mol zit, dwz de mol die de productie voor ogen had.

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [kandidaat] Rob Dekay
« Reactie #385 Gepost op: 11-02-2020, 18:11:33 »
Lijkt mij een prima idee. Hoe moet ik deze vraag nomineren?

Dat kan in dit topic:

Vragen(v)uur

Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat] Rob Dekay
« Reactie #386 Gepost op: 11-02-2020, 18:30:37 »
Ja, maar er is ook duidelijk gezegd dat ze dergelijke sluitende hints als Molcf Klaas nooit meer zouden doen. De regisseur had er bijna ontslag om genomen...
Dit is niet zo'n kloosterhint of priesterhint. Dit zou een hint zijn in de categorie 'Kees is in beeld met een briefje met het mollogo duidelijk zichtbaar ook al gold dat ook voor Zarayda die niet de mol was'. Dit kan natuurlijk ook gewoon toeval zijn, de kloosterhint kon geen toeval zijn.
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [kandidaat] Rob Dekay
« Reactie #387 Gepost op: 11-02-2020, 19:16:33 »
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Vl4d

  • Forumlid
  • Soms wel, soms niet
Re: [kandidaat] Rob Dekay
« Reactie #388 Gepost op: 12-02-2020, 00:45:44 »
Bij de eerste opdracht van de vorige aflevering (Aangeraakt) zien we Rob ineens antwoorden oplepelen bij een scherm met allerlei snel getoonde beelden, daar waar de andere kandidaten dit niet konden of zelfs de vragen verkeerd lazen.

Nu valt mij op dat de antwoorden die Rob geeft best eens op hem en zijn geboorte- en woonplaats kunnen slaan. Namelijk, Het melkmeisje van Vermeer zou een link kunnen zijn naar het Deventerse Melkmeisje, de windmolen verwijst dan naar de windmolens en turbines die net buiten Deventer staan. Alleen de rode stoel vind ik een wat moeilijkere associatie, of het zou te rijmen moeten zijn met het "Rode dorp", de fameuze wijk van wederom Deventer.

EDIT:
Of zou de rode stoel kunnen slaan op een eventuele toekomstige deelname van Rob als coach bij TVOH? Ik kan nergens een deelname van hem terugvinden maar wel een oud tweet bericht welke lijkt te impliceren dat hij zich ooit heeft aangemeld. "Just thinking out loud, here".

Ik vond het inderdaad wel heel opmerkelijk dat bij Rob de snel roulerende afbeeldingen op een of andere manier stil kwamen te staan, wat de anderen niet lukten. Wat deed Rob wat de anderen nalieten?

Je zou met deze hints zo maar op een goed spoor kunnen zitten.

Rob kijkt alsof hij elk moment een paar glazen wijn achter de kiezen heeft, ik vind hem niet scherp genoeg voor een mol.

LOL!

Dit past prachtig bij Robs quote die boven zijn filmpje staat op de officiële website (hier): "Een goede Mol is iemand die mensen het idee geeft dat hij geen goede Mol is."

Nice one!
Die had ik nog over het hoofd gezien.
« Laatst bewerkt op: 12-02-2020, 00:50:03 door Vl4d »

Offline cinner

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Rob Dekay
« Reactie #389 Gepost op: 12-02-2020, 02:56:39 »
Ook (nog steeds) een droomscenario voor mij, maar Rick McCullough zei dit echt niet te willen en was daar heel duidelijk in. De winnaar moet op de mol zitten.

wmb vind je de winnaar dan belangrijker dan de mol, omdat die niet alle 9 kandidaten te slim af mag zijn. Maar goed, dat is het format blijkbaar.

Vind dat ook jammer. Dacht ook dat in de eerdere seizoenen (onder Karel de Graaf) het wel eens als optie is genoemd. Dat als de mol iedereen te slim af was, deze het geld zou winnen. Maar ik keek toen niet erg frequent, weet een van de molloten daarvan?

Denk dat Rick wil dat er een winnaar is om mensen thuis het gevoel te geven dat de mol altijd te ontmaskeren is. En beslist niet het gevoel : als de deelnemers het al niet raden die er bij zij, hoe moeten wij het dan weten?

De waaier en Rob in een beeld zou heel goed een hint kunnen zijn. Ik twijfel er aan omdat Rob duidelijk in beeld gebracht wordt achter en tussen waaiers en dit onherroepelijk wordt gevonden door molloten. Misschien eerder een dwaalspoor?

Offline Vl4d

  • Forumlid
  • Soms wel, soms niet
Re: [kandidaat] Rob Dekay
« Reactie #390 Gepost op: 12-02-2020, 06:59:41 »
Dit zou een perfecte hint kunnen zijn inderdaad! Simpel, eenvoudig, maar hij valt niet direct op en hij is ook niet sluitend inderdaad, je kan altijd denken dat hij toevallig met deze waaier in beeld komt. Daardoor is het juist een hint die de makers wel zou kunnen gebruiken.

Ik vermoed dat je daar gelijk in hebt.
Vooral het feit dat Rob met de waaier en de tekst in beeld komt, maakt de aanwijzing sterk.

Daar staat – na de aflevering nog eens bekeken te hebben – echter wel tegenover dat bij Mil iets eerder een soortgelijke aanwijzing gegeven lijkt te worden, wanneer zij @45:20 bij het laatste groepje waaiers aankomt en nog net niet tegen de waaier met enkel 卧底 (=de mol) lijkt aan te lopen; de waaier daar rechtsachter heeft het opschrift 这是谁是臥底 (=dit is wie is de mol). Wanneer het beeld @45:21 meer naar links zwenkt, wordt ook de waaier linksachter goed leesbaar: 看見卧底 (=zie de mol). Daarop krijgen we @45:22 Mil in beeld, met geheven armen en de handen voor de mond. Beeldt ze daar nu een gravend molletje uit?  :o

Persoonlijk vind ik op dit moment de verwijzing naar Rob iets sterker, maar het zou me niets verbazen als Mil uiteindelijk toch de mol blijkt te zijn (al heb ik zelf weinig reden om haar te verdenken). Het is denk ik maar net vanuit welk perspectief of tunnel je deze aanwijzingen weegt.
« Laatst bewerkt op: 12-02-2020, 07:45:57 door Vl4d »

Offline Moldo

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Rob Dekay
« Reactie #391 Gepost op: 12-02-2020, 10:58:26 »
Nog even ter herinnering.

In de biecht van Anita in aflevering 1 is Rob één van haar drie verdachten.
De andere kandidaten spreiden hun test over andere deelnemers.

Van de nog overgebleven deelnemers is er niemand die Rob verdenkt.

Daarom is naar mijn gevoel het onwaarschijnlijk dat Rob de mol is. 

Online MitchK

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Big Brother US 2022!
Re: [kandidaat] Rob Dekay
« Reactie #392 Gepost op: 12-02-2020, 11:53:59 »
Nog even ter herinnering.

In de biecht van Anita in aflevering 1 is Rob één van haar drie verdachten.
De andere kandidaten spreiden hun test over andere deelnemers.

Van de nog overgebleven deelnemers is er niemand die Rob verdenkt.

Daarom is naar mijn gevoel het onwaarschijnlijk dat Rob de mol is.

Ik zou hier niemand op afstrepen. Het is al jaren bekend dat de biechten over verdachte kandidaten niet altijd kloppen met de werkelijkheid! :)

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [kandidaat] Rob Dekay
« Reactie #393 Gepost op: 12-02-2020, 12:15:57 »
Sterker nog: ze worden zelfs gebruikt om het publiek te misleiden. Kijk de eerste aflevering van de afgelopen jaren maar eens terug, dan zul je zien dat de eerste afvaller vaak de Mol blijkt te hebben genoemd.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [kandidaat] Rob Dekay
« Reactie #394 Gepost op: 12-02-2020, 12:40:29 »
Kijk de eerste aflevering van de afgelopen jaren maar eens terug, dan zul je zien dat de eerste afvaller vaak de Mol blijkt te hebben genoemd.

Ik heb even snel een klein onderzoekje gedaan door oude "wie verdenkt wie"-topics én een mooi documentje dat Pac in 2010 plaatste door te bladeren:

2006 Geert noemt Milouska (en Toine)
2007 (nee) = Mol niet genoemd door eerste afvaller
2008 (nee)
2009 Vera noemt Jon (en Dennis)
2010 (nee)
2011 (nee)
2012 (nee)
2013 (nee)
2014 Maurice noemt Susan (en Tygo, Sofie, Owen en Aaf)
2015 (nee)
2016 Airen noemt Klaas (maar we zien haar niet achter de laptop zitten)
2017 Vincent noemt Thomas (en Diederik en Sanne)
2018 (nee)
2019 (nee)

Het gebeurt dus met enige regelmaat dat de eerste afvaller de Mol noemt. Ik zou er als maker ook zeker gebruik van maken wanneer dit gebeurt. Of het nou echt bij de test is of zomaar een verdachtmaking in een andere biecht.

En zoals SpacyColours in het "wie verdenkt wie"-topic van dit jaar al schreef:

Anita: Miljuschka, Tina, Rob. (In de WidM Podcast zegt ze iets opvallends: "Toen ik de aflevering keek dacht ik: "Oh? Waren dat mijn verdachten?" Het was me helemaal ontgaan, één van de namen die erbij zaten" ).

Het kan dus heel goed dat Rob wel de Mol is en dat de biecht waarin afvaller Anita Rob noemde een mooi cadeautje voor de makers was.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Rob Dekay
« Reactie #395 Gepost op: 12-02-2020, 13:49:44 »
Oké ik wil vast geloven dat een kandidaat die als eerste afvalt toch op de Mol kan hebben ingezet.
Maar dan heb ik toch een probleem. Als Rob de Mol is, dan is Buddy niet de Mol. Leonie noemde in de eerste aflevering Tina, Anita, Johan en Buddy, maar zij ging door! Dat is dan toch wel een beetje vreemd. Nou weet ik ook wel dat dit allemaal geen wet is van Meden en Perzen, maar toch. De kans dat Rob de Mol is wordt wel een beetje kleiner in mijn optiek.

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [kandidaat] Rob Dekay
« Reactie #396 Gepost op: 12-02-2020, 14:16:04 »
Met name in de eerste afleveringen spreiden kandidaten nog veel. Op vragen als 'Deed de mol X in opdracht Y' kun je het beste 'ja' antwoorden als relatief veel kandidaten X in opdracht Y deden. Als je de verkeerde verdenkt, maar de mol deed hetzelfde als je verdachte, dan is het antwoord wel goed.

Kan me herinneren dat eerste afvaller Vincent in 2017 aan een medekandidaat vertelde dat Thomas een van zijn verdachten was. Maar hij vloog er wel uit, omdat de andere kandidaten blijkbaar slimmer gespreid hadden dan hij.

Kortom: we hebben vrij weinig aan de verdenkingen die we horen.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat] Rob Dekay
« Reactie #397 Gepost op: 12-02-2020, 15:13:18 »
In de opdracht Beeld en Geluid, heb je een opdracht met een tekst. Onderaan die tekst zie je een zwarte veeg met wits erin. Daar kun je, als je goed kijkt, een persoon met een hoed in zien.
We zijn eruit! ;D

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [kandidaat] Rob Dekay
« Reactie #398 Gepost op: 12-02-2020, 15:13:55 »
Karel? :P

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat] Rob Dekay
« Reactie #399 Gepost op: 12-02-2020, 15:19:18 »
Karel? :P
Karel van der Graaf zeker, nee, Rob! En het woord ‘ aanwijzingen’ is afgebroken bij ‘jzingen’ en zingen is wat Rob doet!
  ::trots::
« Laatst bewerkt op: 12-02-2020, 15:22:39 door Run »