Auteur Topic: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Parkeertarief  (gelezen 36414 keer)

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Parkeertarief
« Reactie #40 Gepost op: 12-01-2020, 11:03:55 »
Wat mij meer bezig houdt is wat er buiten de truck gebeurde. Buddy rent meteen naar de voorkant, zegt dat ze moeten kijken wat er op staat. Andere kandidaten schijnen dit niet te weten. Hoe weet Buddy dit dan wel?

Offline DikkeControleur

  • Forumlid
  • Laat iedereen in zijn waarde.
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Parkeertarief
« Reactie #41 Gepost op: 12-01-2020, 11:04:03 »
Waar ik niet bij kan is waarom de parkeervaknummers aan de trucksleutel zitten.

Is toch overbodig?

Dit topic lezende is elk getal gunstig voor de mol. Je brengt m niet binnen of zet m op de verkeerde plek. Maar als mol wil je wel in een truck komen die lastig is qua puzzel, omdat het dan makkelijker is om met gepruts weg te komen. De watertruck is by far het makkelijkste op te lossen en het moeilijkste te verprutsen. Ergo Laika en Johan zakken bij mij als molkandidaten.

Verder doet Mil alles goed als kandidaat en zakt daarmee ook in mijn lijst.
Ik ben niet dik! Ik ben de Dikke Controleur.

Offline Kukai

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Parkeertarief
« Reactie #42 Gepost op: 12-01-2020, 11:14:17 »
Dat Anita eruit ligt komt misschien wel omdat ze na deze opdracht Buddy heeft weggestreept als mol en geen enkele vraag op hem heeft ingevuld. Hij vond immers de sleutel. Ze moet de test ook wel heel slecht gemaakt hebben omdat Johan vol op haar ging en niet de slechtste was.
“And the day came when the risk to remain tight in a bud was more painful than the risk it took to blossom.”

Offline loetjef

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Parkeertarief
« Reactie #43 Gepost op: 12-01-2020, 11:47:58 »
Maar onze 2 deelnemers ontdekken wel cijfers maar doen er niets mee. Dat Buddy dan “toevallig” de sleutel vindt, is verdacht , zeker na zijn eerder uitspraak over sleutel in zak.
Maar wat betekent dat? Had buddy de sleutel van begin en is de regie er dus bij betrokken en Liepen ze de kans dat Anita dit zou doorkrijgen?  Voor mij vrij onlogisch.

Toen ik gisteren snel terug keek heb ik ze wel getallen horen roepen. Was mij de eerste keer ook niet opgevallen, maar ze hebben er dus wel iets mee gedaan.

Heb toen ook geprobeerd de sleutel te zien in dat hoekje, maar die heb ik echt niet gespot.. Toch in Buddy's zak dan?

Offline Alja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Parkeertarief
« Reactie #44 Gepost op: 12-01-2020, 11:53:26 »
Wat was nou de oplossing in die knoppenkamer/dhz-kamer? Inderdaad alle knoppen tegelijkertijd ingedrukt houden? En dan? Zou er dan ergens een sleutel uit de lucht vallen? Was er een elektronisch slot dat geopend zou worden? Is me nog steeds niet duidelijk.

En ook niet wat ze moesten met die houtjes. Er was één situatie waarin ik dacht: leg een houtje op je hoofd (eventueel met hulp van de ander) op  zo'n manier dat je twee knoppen kan bereiken, ga met je hoofd in het midden van dat hout staan, druk het omhoog, terwijl je met je handen de andere knoppen ingedrukt houdt, en laat de ander dat ook doen met z'n knoppen.

Deze situatie:

Offline DigiMol

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Parkeertarief
« Reactie #45 Gepost op: 12-01-2020, 12:02:52 »
Wat was nou de oplossing in die knoppenkamer/dhz-kamer? Inderdaad alle knoppen tegelijkertijd ingedrukt houden? En dan? Zou er dan ergens een sleutel uit de lucht vallen? Was er een elektronisch slot dat geopend zou worden? Is me nog steeds niet duidelijk.

En ook niet wat ze moesten met die houtjes. Er was één situatie waarin ik dacht: leg een houtje op je hoofd (eventueel met hulp van de ander) op  zo'n manier dat je twee knoppen kan bereiken, ga met je hoofd in het midden van dat hout staan, druk het omhoog, terwijl je met je handen de andere knoppen ingedrukt houdt, en laat de ander dat ook doen met z'n knoppen.

Deze situatie:

Je kunt natuurlijk prima "standaards" in elkaar zetten om de knoppen in het plafond mee in te drukken, dat is betrekkelijk eenvoudig. Wat waren het, 3 knoppen op het plafond? Dan was je er al geweest, omdat de rest met 2 personen prima ingedrukt kon worden.
« Laatst bewerkt op: 12-01-2020, 12:04:55 door DigiMol »
Het is verstandiger een kaars te branden dan te klagen over de duisternis

Offline Mimitje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Parkeertarief
« Reactie #46 Gepost op: 12-01-2020, 12:07:39 »
Ik vond de mensen in de euro wagen niet per se onverdacht. Als je daarin zit als mol kan je 2 dingen doen:
1 niet openen
2 als eerste openen en dan snel het vak in rijden zodat het minder duidelijk is dat er een bedrag gevormd moet worden

De kans op 2100 was wel laag. Dus dat risico kan je nemen. En bijkomend voordeel van als eerste snel wegscheuren: je zorgt ervoor dat iedereen dat doet en er dus geen overleg kan zijn over wie waar moet staan.
(Maar Ja misschien kan je de actie wel nog effectiever maken door dan ook achteruit in te parkeren)

Ik vroeg me af of ze misschien kunnen horen of de anderen weggereden zijn. Dan kan buddy gedacht hebben (als hij de mol is) dat het veilig is om de sleutel tevoorschijn te toveren omdat het toch een laag bedrag wordt. Maar wel risicovol, want wat als iemand blijft staan en niet meteen parkeert. Kan je dat ook horen?

Then again: misschien moesten ze wel wegscheuren. Dat is nu niet duidelijk

Maar als mol kan je hier veel meer doen dan zorgen dat jouw vrachtwagen niet binnenkomt

Edit: typos
« Laatst bewerkt op: 12-01-2020, 12:09:36 door Mimitje »

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Parkeertarief
« Reactie #47 Gepost op: 12-01-2020, 12:19:51 »
Ik vond de mensen in de euro wagen niet per se onverdacht. Als je daarin zit als mol kan je 2 dingen doen:
1 niet openen
2 als eerste openen en dan snel het vak in rijden zodat het minder duidelijk is dat er een bedrag gevormd moet worden.

Mooie gedachte.  Zeker in samenhang Met t rond de auto lopen van buddy en jaike.
Iets minder onmols misschien van mil , dan ik eerst dacht.

Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Parkeertarief
« Reactie #48 Gepost op: 12-01-2020, 12:21:20 »
Elke vrachtwagen lijkt zijn eigen type slot te hebben. Buddy/Anita een slot met een sleutel, Mil/Nathan een gewoon cijferslot, Rob/Leonie iets met knoppen en Tina/Claes een scherm waarop ze een code moeten invoeren. Alleen Tina/Claes lijken maar 1 kans te hebben en krijgen ook nog eens een 'rood scherm'. Is het te ver doorgedacht dat 'de mol nooit een rood scherm krijgt' en dus noch Claes, noch Tina de mol kunnen zijn? Hoe dan ook is het verschil in kansen wel een beetje vreemd.


Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Parkeertarief
« Reactie #49 Gepost op: 12-01-2020, 12:28:40 »
Wij hebben geen Info gehad dat je bv bij  een cijferslot meer dan 1 keer mocht proberen. Dus over t aantal kansen in de niet-Foto trucks is t gokken.

Wel vind ik dat er duidelijk verschil zit in de mogelijkheden om binnen in de truck te mollen. Van minimaal ( water) tot ideaal (Foto).

Door de gelaagdheid van t nummer op de vrachtwagen, is er ook nog te kijken naar welk cijfer de mol zou willen ( waarom ze dan t juiste cijfer op de sleutelbos zetten is me een Raadsel)


Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Parkeertarief
« Reactie #50 Gepost op: 12-01-2020, 12:45:03 »
Ik heb bij deze opdracht vooral kandidaten gezien die elkaar uittesten / om de tuin leiden, (Leonie/Rob -elkaar enorm verzwakken met slechte ideeên en meegaan in slechte ideeên), Tina/Claes (geen goede samenwerking, jezelf verdacht maken), Anita/Buddy -geen strategie of overleg, paniekerig doen) in dit stadium denk ik dat de mol zich nog moeiteloos gedeist kan houden, zich als goed spelende kandidaat kan voordoen; de kans van slagen, €2100 halen -weten ze uit ervaring nu wel - is erg klein.
Misschien dat als de mol controle over de uitkomst zou pakken, dan of in de '2' wagen zit, of in de '€'; de opdracht goed doet en heel makkelijk een verkeerde positie parkeren. Miljuschka en Nathan denken er goed over na en zetten de wagen op de goede plek, Jaike en Johan niet. Behalve dat ik deze laatste best hoog heb staan in mijn eerste molgevoel denk ik dat de mol nog onopvallend is.

(Die testbeeldstoringen deden overigens mijn hart verzakken!! Was dit landelijk / dus vanuit Hilversum? Dit mag geen widm hint zijn wat mij betreft! (en zo ja -ik ga wel naar het 'testbeeld-code-topic zoeken)  :)

Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Parkeertarief
« Reactie #51 Gepost op: 12-01-2020, 13:00:07 »
Wij hebben geen Info gehad dat je bv bij  een cijferslot meer dan 1 keer mocht proberen. Dus over t aantal kansen in de niet-Foto trucks is t gokken.
Er waren (tenminste) twee trucks met een sleutel ("water" en "leeg"). Daar is niet echt sprake van 'kansen' - dus je kan alle tijd gebruiken om de sleutel te vinden. Alleen bij Tina/Claes was heel duidelijk dat scherm in beeld. Overigens zonder dat ze bij het intoetsen iets zeiden als "weten we het heel zeker".

Offline RazorBlade

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Jongens, Unite, de pot!
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Parkeertarief
« Reactie #52 Gepost op: 12-01-2020, 13:44:01 »
Ik vond het opvallend dat Miljuschka zo snel de oplossing had gevonden en precies doorhad waar ze de auto moest neerzetten. De meest logische verklaring voor die opdracht was namelijk dat er op één van de molbeestjes een labeltje zou zitten met de code. Het meest logisch zou zijn dat je op een gegeven moment niet meer wist hoeveel molletjes er in welke kast zouden zitten. Ook als Miljuschka uit de vrachtauto komt dan weet ze vrij snel te vertellen in welk vak de vrachtauto geparkeerd moet worden.

Als je kijkt naar welk bedrag ze hiermee heeft binnen gebracht dan is dat minimaal. Als ik als mol op een bepaald moment de verdenking van me af zou willen laten vallen dan zou ik dat zeker zo vroeg mogelijk in het spel doen. Als de kans dat daar veel geld mee te halen was minimaal zou zijn dan zou ik dat zeker doen. Als er ééntje zou falen en niet uit de vrachtwagen zou komen dan zou het maximum bedrag nog maar 200 Euro zijn. De kans is groot dat slimme kandidaten een duidelijke molactie zouden laten zien. De kans dat er bij deze opdracht veel geld zou worden verdiend is dus minimaal.

Tot op zekere hoogte geldt het bovenstaande ook voor Buddy. Ineens lag het sleuteltje gewoon op de grond in het hoekje. De regie maakte hier echter een verdachte actie van doordat Buddy eerst zei dat Anita het sleuteltje in haar zak zou hebben. Dat hadden ze niet hoeven uit te zenden en ik verwacht dat de regie daar zeker niet voor zou hebben gekozen als Buddy de mol is. Buddy is op meerdere momenten deze aflevering verdacht in beeld gekomen doordat hij over veel dingen duidelijk loog. Dat lijkt me als regie niet handig als Buddy de mol is.

Rob en Leonie zaten beide duidelijk te mollen en dit vond ik er zo duidelijk bovenop liggen dat het voor mij een kandidaat actie lijkt. Een mol wil wel mollen maar dan liefst op een manier dat niemand het merkt.

Ook Tina zat duidelijk zand in de ogen van Claes te strooien, en met succes. Claes had duidelijk ingezet op Tina aan de hand van de parkeeropdracht en dat zei hij ook. Tina vind ik daarom één van de sterkste kandidaten. 

Johan en jaike hadden overduidelijk de makkelijkste opdracht. Ze doen de opdracht en zetten de vrachtwagen niet op de juiste plek. Wat zegt dat? De persoon die hier duidelijk overhaast te werk wil gaan is Johan. Jaike loopt nog om de vrachtwagen heen maar Johan stapt onmiddellijk in. Johan zit bovendien in de meest cruciale vrachtwagen. Immers heeft hij het hoogste getal. Door de vrachtwagen op plek nummer 3 te zetten snoept hij hoe dan ook al 900 Euro uit de pot.  Mits dit opzettelijk is, is dit een hele strakke molactie.  Ondanks dat Johan en Jaike de makkelijkste opdracht hadden, waren ze zeker niet het snelste. Dat wil zeggen dat Miljuschka heel erg snel is geweest met het oplossen van haar puzzel.

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Parkeertarief
« Reactie #53 Gepost op: 12-01-2020, 13:51:29 »
Nieuw hier, maar heb zo snel geen voorsteltopic gevonden dus laat ik nu maar gewoon met de deur in huis vallen: Tina kiest voor 2-1-9-8, waarbij ze de (m.i. zeer duidelijke) 2 niet herkent, en waar ze voor de 9 kiest bij een cijfer waar duidelijk het cijfer linksonder nog 'omhoog' loopt. Iets wat bij een 'blokcijfer' 9 nooit het geval is... Bijzondere keuze.
Zeker, maar juist door hoe pontificaal het in beeld werd gebracht, en hoe overduidelijk Tina verdacht probeerde te raken lijkt mij dit juist geen mollenactie.

Als ik de mol was dan zou ik het liefst in de kamer van Rob en Leonie zitten, makkelijkste om te saboteren naar mijn idee. Beiden vind ik dan ook verdacht ::vergroot::
Inderdaad. In de andere kamers was het denk ik veel lastiger om te mollen. Al is er zeker in de andere kamers genoeg misgegaan wat enigszins als mogelijke actie van een mol zou kunnen worden gezien. En dan denk ik vooral aan de fotokamer, en aan de bus met het cijfer 2 die wel erg makkelijk op de verkeerde plek werd gezet.

De testbeelden heb ik ook gezien. Ze waren volgensmij bij Anita en buddy en bij leonie en Rob
Misschien waren ze er bij mij ook een milliseconde, maar mij zijn ze in ieder geval niet opgevallen...
Ich bin ein Bärliner!

Offline Kukai

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Parkeertarief
« Reactie #54 Gepost op: 12-01-2020, 13:57:50 »
En dan denk ik vooral aan de fotokamer, en aan de bus met het cijfer 2 die wel erg makkelijk op de verkeerde plek werd gezet.


In de fotokamer kun je niet alleen foto's weghalen, maar ook even makkelijk verplaatsen naar een lege plek zodat het cijfer anders wordt.
“And the day came when the risk to remain tight in a bud was more painful than the risk it took to blossom.”

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Parkeertarief
« Reactie #55 Gepost op: 12-01-2020, 14:32:16 »
Ja, het is een perfecte molmogelijkheid in die vrachtwagen. Volgens mij (heb het niet teruggekeken) werd er, toen ze de cijfers moesten aflezen, een fotootje verhangen/weggehaald van het eerste cijfer van de code (een "2"). Het patroon leek in ieder geval anders in twee shots richting het einde van de opdracht.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline Martje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Parkeertarief
« Reactie #56 Gepost op: 12-01-2020, 14:54:56 »
Misschien waren ze er bij mij ook een milliseconde, maar mij zijn ze in ieder geval niet opgevallen...
Dit is wel interessant, want in de live uitzending bij Ziggo (en in het andere topic las ik ook KPN) was het niet te missen en hield het langer aan. Via wat keek jij?

Offline Glitterdolfijn123

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Parkeertarief
« Reactie #57 Gepost op: 12-01-2020, 14:59:18 »
Opvallend is dat wanneer Tina de verkeerde code intoetst ze het volgende zegt: 'Dat is mijn eerste rode scherm.' De mol krijgt nooit een rood scherm te zien. Is dit een hint dat Tina de mol is?

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Parkeertarief
« Reactie #58 Gepost op: 12-01-2020, 15:06:52 »
Het stoeltje bouwen van Rob en Leonie was zo opzichtig mollig dat het of een heel gedurfde molactie van één van de twee was of, zoals hier eerder is gezegd, het uittesten van elkaar.

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Parkeertarief
« Reactie #59 Gepost op: 12-01-2020, 15:18:21 »
Dit is wel interessant, want in de live uitzending bij Ziggo (en in het andere topic las ik ook KPN) was het niet te missen en hield het langer aan. Via wat keek jij?
Ziggo. Maar het kan zijn dat ik net even iets in mijn boekje schreef of een slok drinken nam.
Ich bin ein Bärliner!