Auteur Topic: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Porseleinen Kamer  (gelezen 28770 keer)

anoniem 30784

  • Gast
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Porseleinen Kamer
« Reactie #140 Gepost op: 4-02-2020, 14:27:10 »
Misschien heeft Nathan gedacht: als Rob en Mil 450 en 150 (of 2x150) pakken, kan Buddy met 450 lopen. Blijkbaar leek hem die 750 te riskant (kandidaats) of te duur (mols). Maar het gekke is dat de anderen ervan overtuigd leken te zijn dat het laatste object 750 euro moest zijn, dat was blijkbaar afgesproken. Hij speelt zich wel erg in de kijker zo.Slecht excuus voor een mol, zou ik eerder zeggen... Ik vraag me opnieuw af, net als bij de theepot opdracht, waarom hij in de biecht niet gewoon zegt dat hij Mil (en in dit geval ook Buddy) niet vertrouwt. En daarom hun advies niet opvolgt. In de groep kun je daar moeilijk open kaart over spelen, maar dat kun je toch recht zetten in de biecht? En misschien later tegen wat 'vertrouwelingen' in de groep, zoals Rob? Dat laatste kan hij wel gedaan hebben zonder dat we dat zien natuurlijk, maar die ontbrekende 'ontlastende' biechten vind ik vreemd.

Hoe is het kandidaats om ervoor te zorgen dat de kandidaten die nog na hem en Leonie kwamen mogelijk stokken van een lagere waarde pakken...? Zo wordt er geld uit de pot gehouden... en dat is precies wat de mol wil! Als Mil en Rob uiteindelijk beide de stokken van 150 euro hadden gepakt, had er maximaal 300 euro in de pot kunnen komen. Als een van hen een stok van 150 en de ander een stok van 450 euro had gepakt, had er maximaal 600 euro in de pot kunnen komen. Dat terwijl er maximaal 900 euro in de pot kon komen wanneer Rob en Mil beide een stok van 450 euro pakten. Dat is een verschil van 600 euro of 300 euro dus. Verder moest de laatste die aan de beurt was de stok van 750 pakken, dat had Rik expliciet gezegd in de uitleg (en dit was dus niet afgesproken door de kandidaten..), dus als Buddy voor het laatst werd bewaard (wat ik wel aanneem, waarom zou je Rob of Mil met de moeilijkste stok willen laten lopen...) dan kon de stok ter waarde van 450 euro niet voor Buddy bewaard worden.

En ik vind het helemaal niet vreemd dat er 'ontlastende' biechten ontbreken, dat is juist erg verdacht. Als hij kandidaat is, en echt bij zowel Thee Pot als bij Porselein Kamer tegendraads tegen een besluit van Mil is ingegaan omdat hij haar verdenkt, dan had hij dat echt wel opgegeven in zijn biecht als reden. Dat hij dat niet doet, duidt er dus op dat hij niet een knoop door heeft gehakt bij Thee Pot en dat hij niet 250 euro in plaats van 450 euro heeft gepakt bij Porseleinen Kamer omdat hij Mil verdenkt.


Offline Blinker

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Porseleinen Kamer
« Reactie #141 Gepost op: 4-02-2020, 14:46:29 »

Het entree punt bij de stier met 1 hoorn. Rob gaat daar makkelijk langs. En aan het einde Mil tot 3 keer toe! in de beeld met moeite langs die vaas met haar boter suiker cheesecakebodem. Van voren van opzij van voren in beeld. Dit is in scene gezet. Too much regie. Dit kietelt al mijn voelsprieten. Ja 450 euri binnen, maar alle verdenkingen incl. die v.d. kijker weggespeelt. Er is altijd wel zon moment in de serie dat je precies andersom moet uitleggen dan dat wat je ziet.

En zo worden we MISLEID  ::jaja::

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Porseleinen Kamer
« Reactie #142 Gepost op: 4-02-2020, 14:58:54 »
Hoe is het kandidaats om ervoor te zorgen dat de kandidaten die nog na hem en Leonie kwamen mogelijk stokken van een lagere waarde pakken...?
Ik zeg ook 'kandidaats' bij te riskant (er kunnen teveel vazen omvallen), en 'mols' bij te duur (met goedkopere stokken wordt meer geld uit de pot gehouden). Ik geloof dat we het daar wel over eens zijn. Dat Rik had gezegd dat het laatste en duurste object perse dat van 750 euro moest zijn, is me dan ontgaan... Hoe dan ook, in dat geval heeft Nathan zeker niet aangestuurd op het pakken van stokken van een lagere waarde.
En ik vind het helemaal niet vreemd dat er 'ontlastende' biechten ontbreken, dat is juist erg verdacht. Als hij kandidaat is, en echt bij zowel Thee Pot als bij Porselein Kamer tegendraads tegen een besluit van Mil is ingegaan omdat hij haar verdenkt, dan had hij dat echt wel opgegeven in zijn biecht als reden. Dat hij dat niet doet, duidt er dus op dat hij niet een knoop door heeft gehakt bij Thee Pot en dat hij niet 250 euro in plaats van 450 euro heeft gepakt bij Porseleinen Kamer omdat hij Mil verdenkt.
Als hij kandidaat is, heeft hij dat inderdaad echt wel opgegeven in zijn biecht als reden. Maar waar is die biecht? Bij de theepot zien we 1 regeltje daaruit, de rest is weggelaten. Bij de vazen zien we helemaal geen biecht van hem.
Uit biechten van een kandidaat kun je dingen weglaten, om hem verdacht te maken. En biechten van de Mol kunnen ter plekke worden gefabriceerd. Dat is mijn punt. Die biechten van Nathan bieden hem nauwelijks bescherming, terwijl dat wel had gekund. Waarom niet? M.i. omdat hij kandidaat is.

anoniem 30784

  • Gast
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Porseleinen Kamer
« Reactie #143 Gepost op: 4-02-2020, 15:23:19 »
Zijn actie resulteerde niet in dat stokken van een lagere waarde werden gekozen, maar het resulteerde er wel in dat Rob en Mil, die meer moeite hadden met door het parcours lopen dan Leonie en Nathan, met moeilijkere stokken met een hogere waarde dan afgesproken moesten lopen. De nodige vazen gingen dan ook (bijna) om bij Mil en Rob, dat had mogelijk voorkomen kunnen worden. En bij de vazen is er gewoon een biecht van hem te zien waarin hij zegt dat hij voor de stok ter waarde van 250 heeft gekozen om de stok ter waarde van 450 te bewaren voor Buddy hoor..




Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Porseleinen Kamer
« Reactie #144 Gepost op: 4-02-2020, 16:10:25 »
Ja, heb je gelijk in. Maar daarmee herhaalt hij dus zijn standpunt van buiten bij de groep, wat dus al zo onlogisch was. 'Onafgesproken' werd er gezegd, ook nog eens benadrukt door biechten van Leonie en Johan, als ik het goed heb. Alleen maar extra belasting in die biechten dus... Dat zijn wel keuzes van de productie. En dat vind ik opvallend als Nathan de Mol is.
Verder snap ik heus wel dat de actie van Nathan valt uit te leggen als molactie. Maar volgens mij evengoed als kandidaat, gezien zijn verdenkingen van Buddy en Mil. En dan vind ik alles eromheen, de hoeveelheid aandacht die deze actie weer krijgt, en dat hij zich nergens op een wat handiger manier rechtvaardigt, niet in het voordeel spreken van Mol Nathan.

Waarmee ik nog niet weet wie dan wel de Mol is, maar je moet ergens een streep trekken. En bij Nathan heb ik die nu ook gezet (voorlopig nog met potlood, dat wel :)).

Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Porseleinen Kamer
« Reactie #145 Gepost op: 4-02-2020, 16:24:40 »
Zijn actie resulteerde niet in dat stokken van een lagere waarde werden gekozen, maar het resulteerde er wel in dat Rob en Mil, die meer moeite hadden met door het parcours lopen dan Leonie en Nathan, met moeilijkere stokken met een hogere waarde dan afgesproken moesten lopen. De nodige vazen gingen dan ook (bijna) om bij Mil en Rob, dat had mogelijk voorkomen kunnen worden.
Dus jij zegt dat wanneer Rob en Mil met de stokken van 250 gelopen hadden en Leonie en Nathan met die van 450, dat er dan minder vazen stuk gegaan waren? Een behoorlijke aanname...

anoniem 30784

  • Gast
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Porseleinen Kamer
« Reactie #146 Gepost op: 4-02-2020, 16:29:44 »
Dus jij zegt dat wanneer Rob en Mil met de stokken van 250 gelopen hadden en Leonie en Nathan met die van 450, dat er dan minder vazen stuk gegaan waren? Een behoorlijke aanname...

Het is inderdaad een aanname, maar aan de beelden kon je in ieder geval zien dat Leonie en Nathan een stuk minder moeite met het parcours leken te hebben.

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Porseleinen Kamer
« Reactie #147 Gepost op: 4-02-2020, 23:54:07 »
Wat mij betreft:
De MOL was hier de regie!

Offline keek

  • Forumlid
  • Trust Nobuddy!
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Porseleinen Kamer
« Reactie #148 Gepost op: 7-02-2020, 09:26:30 »
Ik heb het overzicht hier niet gezien ( of ik heb er overheen gekeken) dus bij deze de Chinese sterrenbeelden die ter sprake kwamen:

Anita en Miljuschka: Os
Buddy, Johan: Hond
Rob: Tijger
Claes, Jaike: Slang
Leonie: Aap
Varken: Nathan
Tina: Konijn

Ik heb in beeld gezien: een konijn, 2 ossen en een haan. Niemand is haan en 1 os en de konijn liggen al uit het spel. De beelden linken dus niet naar 1 unieke kandidaat. Al is het enige beeld dat nog naar iemand linkt die in het spel zit de os voor Miljuschka. Echter het was natuurlijk mogelijk geweest dat Anita nog in het spel had gezeten, dus als het van te voren bedacht is, was de verwijzing niet uniek geweest. Ik denk daarom dat er hier geen hint in zit, helaas. Wat ik vond het wel een mooie hint.

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Porseleinen Kamer
« Reactie #149 Gepost op: 7-02-2020, 10:13:42 »

Ik heb in beeld gezien: een konijn, 2 ossen en een haan. Niemand is haan en 1 os en de konijn liggen al uit het spel. De beelden linken dus niet naar 1 unieke kandidaat. Al is het enige beeld dat nog naar iemand linkt die in het spel zit de os voor Miljuschka. Echter het was natuurlijk mogelijk geweest dat Anita nog in het spel had gezeten, dus als het van te voren bedacht is, was de verwijzing niet uniek geweest. Ik denk daarom dat er hier geen hint in zit, helaas. Wat ik vond het wel een mooie hint.

In 2011 hadden we een geit in de bus. Deze geit bleek een officiële hint naar de mol (die in het jaar van de geit werd geboren). Maar de mol van dat jaar was niet de enige die een geit was, er was nog een geit in de groep.
Het is dus zeker mogelijk dat een dergelijke hint naar meerdere personen kan wijzen en toch een echte hint blijkt te zijn.
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Porseleinen Kamer
« Reactie #150 Gepost op: 7-02-2020, 17:51:54 »
Bij het terug kijken van deze aflevering, viel mij op dat er al een beeld (de Haan) voordat Leonie start is verplaatst.
Dit zegt mij dat de productie dus beelden heeft verplaatst.
En dat mocht de mol eventueel ook een beeld hebben verplaatst dit door ons dan niet te herleiden valt. Wat jammer is.

Dus feitelijk kan je niets zeggen over de verplaatste beelden.

Wat wel opvalt is dat de Haan, bij Leonie en Natan niet valt, wel een makkelijkere stok.
Maar lijkt wel alsof Rob met de stok voorbij de Haan is en dat de Haan daarna past valt.

Maar ja dat zal wel aan de Hoed liggen.  :D
Heel goed gezien! Dan kan ik Mil weer afstrepen, zij is niet meer de enige die alle vazen verplaatst kan hebben.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Porseleinen Kamer
« Reactie #151 Gepost op: 7-02-2020, 19:07:53 »
Heel goed gezien! Dan kan ik Mil weer afstrepen, zij is niet meer de enige die alle vazen verplaatst kan hebben.
Ho Ho, en die ene blauwe dan aan het einde bij Mil. 3 Duidelijke shots waarin Mil zich langs die vaas wurmt. "Zie mij eens even goed mijn best doen". Die vaas heeft ze wel zelf daar neergezet want (lompe) Rob glipte daar makkelijk langs.

Offline jehnnnycash

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Porseleinen Kamer
« Reactie #152 Gepost op: 7-02-2020, 19:51:29 »
Ho Ho, en die ene blauwe dan aan het einde bij Mil. 3 Duidelijke shots waarin Mil zich langs die vaas wurmt. "Zie mij eens even goed mijn best doen". Die vaas heeft ze wel zelf daar neergezet want (lompe) Rob glipte daar makkelijk langs.

Die vaas staat bij Rob ook al op dat randje ;) Is in een van de shots waar Rob met dat kruis aan 't hannesen is net te zien...

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Porseleinen Kamer
« Reactie #153 Gepost op: 7-02-2020, 20:05:29 »
Ho Ho, en die ene blauwe dan aan het einde bij Mil. 3 Duidelijke shots waarin Mil zich langs die vaas wurmt. "Zie mij eens even goed mijn best doen". Die vaas heeft ze wel zelf daar neergezet want (lompe) Rob glipte daar makkelijk langs.

Eerst leek het erop dat er alleen voor en na mil vazen waren verplaatst, en zij dat als enige had kunnen doen. Sterke mol-aanwijzing.

Maar nu blijkt dat er op zoveel momenten vazen verzet en bijgeplaatst dat het duidelijk is dat de crew dit gedaan heeft.

Offline mocemole

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Porseleinen Kamer
« Reactie #154 Gepost op: 7-02-2020, 21:07:07 »
Inderdaad. De mol die niet moet mollen want de crew doet het wel voor hem/haar.

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Porseleinen Kamer
« Reactie #155 Gepost op: 8-02-2020, 19:01:25 »
De Mol zou zomaar in het groepje Nathan-Leonie kunnen zitten. Ze zouden voor duurdere stokken gaan. En op een of andere manier doen ze dat beiden niet. Daar is iets aan de hand geweest.

Bij de laatste mocht de groep naar binnen om te kijken (beetje vreemde gang van zaken wel), en Johan deed niks maar voelde een plank tegen zich aan waardoor door hem zomaar "onnodig" een vaas viel, dus daar ligt een molactie voor de hand (De Mol heeft een valstrik gezet?). Dus de Mol zit denk ik niet in het groepje Buddy.

Offline Lotteleanne

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Porseleinen Kamer
« Reactie #156 Gepost op: 8-02-2020, 19:58:46 »
Bij het terugkijken van deze opdracht valt mij iets op. Voorafgaand aan de opdracht met de vazen wordt eerst de kamer vanuit verschillende hoeken in beeld gebracht. Je ziet alleen maar vazen, vazen en nog meer vazen. Alleen op het eind zie je heel kort iemand op de achtergrond door het beeld lopen en die persoon is niet te herkennen..
Is dat misschien de mol??

Je moet de beelden zelf even terugkijken (minuut 4:50), op de foto is het niet goed te zien.

Hai allemaal! lees al lang maar post nooit maar dit zit me dwars al de hele tijd, was dit iemand van productie die dacht "ja doei ik moet daarheen" of is dit de mol/kandidaat? Heeft iemand dit daar al uit kunnen halen? 

Offline molE13

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Porseleinen Kamer
« Reactie #157 Gepost op: 18-02-2020, 21:46:15 »
Claes (inmiddels afgevallen) gaf de verkeerde informatie. Hij zei dat er maar 1 object van € 450 was, en dat dit de duurste was. Niemand die zegt "de duurste is € 750!"

Leonie kruipt door het parkoers als een mol door een gangenstelsel.

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Porseleinen Kamer
« Reactie #158 Gepost op: 18-02-2020, 21:59:44 »
Rob gooit een vaas om terwijl de stok er al duidelijk voorbij is.

Mil gedwongen door Nathan om de dure te nemen.

Nathan de held voor een relatief laag bedrag.

Het was zelden zo lastig als dit jaar.

Offline Mol-Cooper

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Hey!
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Porseleinen Kamer
« Reactie #159 Gepost op: 19-02-2020, 17:09:05 »
Rob gooit een vaas om terwijl de stok er al duidelijk voorbij is.

Mil gedwongen door Nathan om de dure te nemen.

Nathan de held voor een relatief laag bedrag.

Het was zelden zo lastig als dit jaar.
Conclusie: Eigenlijk is het elk jaar lastig.
Hallo! Hello! Bonjour! 你好! Hej! Hei! გამარჯობა! Γεια! Aloha nui! Dia duit! Halló! Halo! Ciao! こんにちは! Сәлем! 안녕! Xin chào! Merhaba! Salaan! Hola! Olá!