Auteur Topic: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Porseleinen Kamer  (gelezen 28808 keer)

Offline Mimitje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Porseleinen Kamer
« Reactie #80 Gepost op: 3-02-2020, 10:14:16 »
Hmm ja een na de andere is misschien wel licht overdreven  ::hypocriet::. Maar er zijn genoeg kandidaten die vazen omgooien dus als mol val je niet op als je het ook doet. En in het begin lijken er 2 vazen vrij kort op elkaar te vallen. 1 vaasje omgooien is totaal niet verdacht. Desnoods aan het einde, als je weet dat je verder toch niks omgegooid hebt. Onmols zijn is belangrijk, maar het meest belangrijk is toch geld uit de pot halen voor een mol. En zeker als het makkelijk kan, waarom zou je het dan niet doen.

Tenzij je ze opvallend omgooit als Johan deed natuurlijk ::rofl:: ::rofl::. Dat is iets te

Als de productie het zelf heeft gedaan, vind ik het wel jammer. Dan zou het voor de eerste kandidaten makkelijker zijn, en daarmee beinvloeden ze de uitkomst van de opdracht zonder dat (voor zover wij weten) de kandidaten of de kijker hiervan weet. Daarmee worden kandidaten die later gaan automatisch verdachter, omdat het voor hun moeilijker is.
Voor Buddy (met zn moeilijkere stok) zou ik het nog wel kunnen waarderen, maar stiekem het parcours steeds moeilijker maken? Dan hadden ze dat ook in de opdracht kunnen opnemen. Dat Rik aan het eind zou zeggen: "wat jullie niet wisten, is dat er steeds meer vazen kwamen". Dan zou je weer een  ::oink:: moment hebben, omdat je dan opnieuw moet bedenken welke positie als mol handig is.
« Laatst bewerkt op: 3-02-2020, 10:16:49 door Mimitje »

Offline suuuus

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Porseleinen Kamer
« Reactie #81 Gepost op: 3-02-2020, 10:28:45 »
Er zijn op twee momenten vazen verzet toch? Na Nathan staat de vaas bij Mil anders en na Mil staat er nog meer vazen bij Buddy.

Anders gezegd voor Mil en na Mil, dat kan Rob niet geweest zijn want het was de laatste plank voor ze klaar was. Dus alleen Mil of de productie kan het geweest zijn.

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Porseleinen Kamer
« Reactie #82 Gepost op: 3-02-2020, 10:50:17 »
Zo bekeken blijft het voor mij belangrijk te weten hoe het kan, dat Mil meteen roept dat ze als eerste moet en toch pas in de derde groep gaat. Heeft ze zichzelf naar achteren geplaatst of is dat voor haar gedaan?

Offline Iris_77

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Porseleinen Kamer
« Reactie #83 Gepost op: 3-02-2020, 11:27:33 »
Zo bekeken blijft het voor mij belangrijk te weten hoe het kan, dat Mil meteen roept dat ze als eerste moet en toch pas in de derde groep gaat. Heeft ze zichzelf naar achteren geplaatst of is dat voor haar gedaan?

Dat weten we dus niet...
Mijn idee; ze wilde als eerste om vazen te verplaatsen (waar dan dus iedereen langs zou moeten) en om met een laag bedrag te lopen (€ 250). Waarom dit niet is  gebeurd weten we niet en komen we denk ik ook niet achter.

Nu zat ze in de 3e groep en was ze min of meer gedwongen om met de € 450,- te lopen. Voordat Nathan en Leonie gaan spoort ze hen nog aan om vooral de duurste stok mee te nemen. Maar dat doen ze dus niet...

Wat kan zij (als Mol) nog doen? Stok met 150€ meenemen? Mwah, leek me redelijk duidelijk dat in de groep besloten was om niet voor de laagste bedragen te gaan. Zou dus erg verdacht zijn.
Zelf vazen omgooien? Dat deed Rob al voor d’r. ;)
Beter om dus zelf heel erg je best te doen en het voor Buddy zo moeilijk mogelijk te maken.

Offline suuuus

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Porseleinen Kamer
« Reactie #84 Gepost op: 3-02-2020, 11:32:09 »
Het is inderdaad wat lauw voor een mol. Maar als ze als eerste had gemogen had het wel een mooie molactie geweest. Ik blijf nog even in de Nathan tunnel denk ik.

Offline wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Porseleinen Kamer
« Reactie #85 Gepost op: 3-02-2020, 11:36:31 »
Wat mij opvalt in het vazenverplaatsverhaal:

-Niemand van de 6 overgebleven kandidaten vindt het vreemd dat het parcours bij Buddy er opeens anders bijlag dan bij hun.
-Zou de mol riskeren om vazen te verplaatsen als die weet dat de volgende ronde alle kandidaten erbij komen staan en er zeker 5 zijn die kunnen zien dat er iets niet klopt? Dan zouden Nathan/Leonie direct weten dat er iets gebeurd is bij Mil en Rob?
klaar voor de strijd

Online Vangu Vegro

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Porseleinen Kamer
« Reactie #86 Gepost op: 3-02-2020, 11:48:57 »
-Zou de mol riskeren om vazen te verplaatsen als die weet dat de volgende ronde alle kandidaten erbij komen staan en er zeker 5 zijn die kunnen zien dat er iets niet klopt?


Als ik me goed herinner wat Rik in de podcast zei werd spontaan besloten om de anderen mee te laten kijken en zou de Mol hier dus geen voorkennis van kunnen hebben.
"Als onder makkelijk te mollen mollen mollen mollen mollen, mollen mollen mollen stukken makkelijker nog."   - Kees Torn

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Porseleinen Kamer
« Reactie #87 Gepost op: 3-02-2020, 11:58:54 »
Wat mij opvalt in het vazenverplaatsverhaal:

-Niemand van de 6 overgebleven kandidaten vindt het vreemd dat het parcours bij Buddy er opeens anders bijlag dan bij hun.
Behalve misschien Mil zelf, zie onderstaande foto (ook geplaatst in Mil topic). Ze viert na afloop niet van harte mee met de anderen maar kijkt ongelovig naar de stelling. Haar reactie is echt afwijkend. Dat kan niet verklaard worden als kandidaat die opmerkt dat er iets verplaatst is, want ze was zelf als voorlaatste aan de beurt. Wel als Mol die zich afvraagt hoe het mogelijk is dat er niets is omgevallen.

-Zou de mol riskeren om vazen te verplaatsen als die weet dat de volgende ronde alle kandidaten erbij komen staan en er zeker 5 zijn die kunnen zien dat er iets niet klopt? Dan zouden Nathan/Leonie direct weten dat er iets gebeurd is bij Mil en Rob?
Dat vroeg ik me inderdaad ook af. Nathan en Leonie waren al buiten geweest, daar ging al weer wat tijd overheen voor ze weer voor de stelling stonden. Allang blij dat ze het goed hadden gedaan, grote kans dat ze zich niet hadden ingeprent hoe de vazen precies stonden. Voor Rob was het korter geleden, dus daar was het risico voor Mol Mil groter denk ik. Aan de andere kant, als je zoveel vazen langs je heen ziet gaan, dan moest Rob scherp zijn. Het zou wel een extra reden voor Mil om het liefst als eerste te gaan.

Ah, zie nu net de post van Vangu Vegro. :)

Online Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Porseleinen Kamer
« Reactie #88 Gepost op: 3-02-2020, 12:07:39 »

Als ik me goed herinner wat Rik in de podcast zei werd spontaan besloten om de anderen mee te laten kijken en zou de Mol hier dus geen voorkennis van kunnen hebben.
Nathan heeft de moves van een stripper, viel me hier op.  ::nieuwsgierig::

Zou jammer zijn als hij maar 1 vaas heeft kunnen verzetten omdat de groep mee mocht kijken.

Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Porseleinen Kamer
« Reactie #89 Gepost op: 3-02-2020, 12:27:07 »
Nathan blijft hier gewoon mn hoofdverdachte. Razendsnel erdoorheen. Pakt een lagere stok (die hiervoor helpt snel te zijn) als afgesproken (toen ze de groep verlieten werd dit gezegd en herhaalde Nathan dit nog). Weerspreekt dit halverwege tegen Leonie. En de helft waarin Leonie met de.rug naar hem toestond laat Rob dan drie vazen vallen.

Rob kan ik mij niet voorstellen. Trekt al veel aandacht met de vele vazen die vallen. Zou die dan ook nog.vazen gaan verzetten met de kans dat Mil dit ziet? Die loopt hem gewoon tegemoet.

Mil zou dan als enige nog kunnen wat mij betreft. Maar die wil eerst ook als eerste. Maar gaat als laatste. Dit laat je dan toch niet gebeuren als Mol zijnde. zeker Mil niet. Zat zelfs niet in groep 2..

Offline Iris_77

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Porseleinen Kamer
« Reactie #90 Gepost op: 3-02-2020, 12:34:05 »
Nathan blijft hier gewoon mn hoofdverdachte.

Maar wanneer heeft hij dan ná Mil en vóór Buddy vazen kunnen verplaatsen?

Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Porseleinen Kamer
« Reactie #91 Gepost op: 3-02-2020, 12:41:03 »

Maar wanneer heeft hij dan ná Mil en vóór Buddy vazen kunnen verplaatsen?

Zou Mil eerst de laatste vaas verplaatsen en er zelf dan nog met moeite door moeten gaan?

Verwacht eerder dat gevallen vazen ofzo vervangen werden/veranderd.

Maar Mil of Nathan was het. En ik neig naar de laatste tot ik wat anders zie.  ::trots::

Offline wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Porseleinen Kamer
« Reactie #92 Gepost op: 3-02-2020, 12:43:18 »

Als ik me goed herinner wat Rik in de podcast zei werd spontaan besloten om de anderen mee te laten kijken en zou de Mol hier dus geen voorkennis van kunnen hebben.

Dat heb ik dan gemist.Dat kon de mol idd niet weten maar zouden ze de andere kandidaten laten toekijken als de mol pas zaken verplaatst heeft?
klaar voor de strijd

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Porseleinen Kamer
« Reactie #93 Gepost op: 3-02-2020, 13:57:58 »
Wat ik nog niet gelezen heb is, ik vond dit dus een fantastische opdracht :D Iets wat we volgens mij al die jaren nog niet echt gehad hebben, simpel te begrijpen wat de bedoeling is, maar alleszins een moeilijke opdracht, individueel geld te verdienen, op meerdere manieren te beïnvloeden als mol. Top!
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Online joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Porseleinen Kamer
« Reactie #94 Gepost op: 3-02-2020, 14:10:49 »
Wat ik nog niet gelezen heb is, ik vond dit dus een fantastische opdracht :D Iets wat we volgens mij al die jaren nog niet echt gehad hebben, simpel te begrijpen wat de bedoeling is, maar alleszins een moeilijke opdracht, individueel geld te verdienen, op meerdere manieren te beïnvloeden als mol. Top!
Helemaal mee eens. Ik vond het ook een erg leuke opdracht, die erg goed in elkaar zat!

Deze opdracht is duidelijk beter gegaan dan de productie had ingeschat (dat zegt Rik ook bij zijn eindpraatje). De productie had dus verwacht dat er meer vazen zouden vallen (dat was televisietechnisch ook interessanter geweest). Ik denk dat je er gerust vanuit mag gaan dat de mol op zijn minst één vaas heeft laten vallen, want waarom zou je dat als mol niet doen? Als mol het hele labyrint foutloos afleggen kun je moeilijk een geschikte molactie noemen in aflevering 10!

Als ik dan kijk naar de resultaten:
- Johan (350 euro) laat 1 vaas vallen. Daarnaast laat hij na afloop nog een vaas vallen waarmee hij Buddy uit zijn concentratie haalt.
- Rob (450 euro) laat drie vazen vallen, heel gek want Rob is toch niet de onhandigste van het stel! Hij had een onhandige broek aan; als kandidaat kan dat pech zijn en als mol juist heel slim.
- Buddy (750 euro) laat vier vazen vallen, maar heeft ook de moeilijkste stokken en de omstandigheid dat de rest mag toekijken en hem kan afleiden met geluiden (wat ook gebeurt!). Ik denk dat hij het gezien de omstandigheden erg goed heeft gedaan.
- Miljuschka (450 euro) heeft een moeilijke stok, een onhandig postuur, maar lukt het toch om het parcours foutloos te lopen. Dit vind ik erg kandidaats.
- Claes (350 euro) doet het foutloos, voor een middelmatig bedrag. Niet per sé kandidaats of mols.
- Leonie en Nathan (elk 250 euro) hebben beiden een erg gemakkelijke stok, waar ze met goed fatsoen ook eigenlijk geen fouten mee konden maken. Dit kan gezien worden als een veilige keuze voor de mol: met weinig geld goodwill creëren, maar ook als kandidaats.

Offline Iris_77

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Porseleinen Kamer
« Reactie #95 Gepost op: 3-02-2020, 14:17:52 »
Zou Mil eerst de laatste vaas verplaatsen en er zelf dan nog met moeite door moeten gaan?

Het kán wel, in de zin dat ze er de gelegenheid voor heeft gehad. Gewoon om te laten zien dat ze goed haar best doet. Ze wordt nu als ‘kandidaats’ bestempeld, dan heb je het als Mol toch goed gedaan?  ;)

Maar Mil of Nathan was het. En ik neig naar de laatste tot ik wat anders zie.  ::trots::

Dan blijft mijn vraag:
Maar wanneer heeft hij dan ná Mil en vóór Buddy vazen kunnen verplaatsen?

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Porseleinen Kamer
« Reactie #96 Gepost op: 3-02-2020, 14:26:16 »

Dan blijft mijn vraag:
Maar wanneer heeft hij dan ná Mil en vóór Buddy vazen kunnen verplaatsen?

Niemand heeft na Mil en voor Buddy vazen verplaatst. Buddy had een moeilijker parcours met dure stok dus de productie heeft de vazen lastiger neergezet.

Het gaat om de opvallende blauwe vaas die bij Nathan nog ver op de plank stond en bij Mil op t randje. Dit is dus na Nathan en voor Mil gebeurd

Offline AnnaNiem

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Porseleinen Kamer
« Reactie #97 Gepost op: 3-02-2020, 14:30:22 »
Als Mol wil je volgens mij niet als laatste. Juist omdat je alleen loopt, loopt het in de gaten als je enorm veel meer fouten maakt, ook al heb je een moeilijke stok. Niemand weet van te voren hoe goed iedereen dit gaat doen.

En als het toekijken vlak voor of tijdens de opdracht besloten is, dan lijkt het mij niet dat de Mol als laatste ging. De productiemedewerker of cameraman kan hem dat snel zeggen als ze hem naar de start brengen. Je wil als productie niet dat je Mol als een olifant langs de schappen gaat als iedereen kijkt. Daarvoor was de opdracht al te goed gegaan. Wat je wel wil, is een kandidaat die door de extra druk fouten gaat maken en zo verdenking krijgt. En anders helpt Johan de productie een handje. Lijkt mij wel een molactie als de mol de vaas zo op scherp zet tijdens het kijken naar Buddy, zodat Johan hem om laat breken.... Leuk voor afl. 10.

Voor de helft van de toeschouwer is het parcours hoe dan ook anders. Of je van rechts naar links gelopen hebt en nu Buddy van links naar rechts ziet gaan, dat maakt het toch anders en lastig te beoordelen of iets verplaatst is. Ook kijk je nu van de zijkant en heb je niets te dragen waar je op gefocust was. Ik denk niet dat je zo snel een verplaatste vaas ziet vanwege het andere standpunt en perspectief. En misschien is ze wel gezegd dat de productie het parcours aanvult bij breuken om het parcours voor de laatste met de duurste stok niet makkelijker te maken. Verplaatste vazen is iets voor de molloten.

Buddy zegt in zijn biecht pas tijdens het parcours te merken dat hij publiek had door het gezucht en iets wat Rob zei en afgeleid te zijn geweest door de vallende vaas van Johan. Ik kan mij dat laatste best voorstellen als je zo gefocust bent. Buddy was hier echt kandidaats.

Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Porseleinen Kamer
« Reactie #98 Gepost op: 3-02-2020, 14:36:49 »
Het kán wel, in de zin dat ze er de gelegenheid voor heeft gehad. Gewoon om te laten zien dat ze goed haar best doet. Ze wordt nu als ‘kandidaats’ bestempeld, dan heb je het als Mol toch goed gedaan?  ;) [\quote]
Nwoah, als ze De Mol is vind ik het niet zo goed. ;) Waarom roept ze in t begin dat ze dan als eerste wil. En uiteindelijk gaat ze als laatste? Dat laat jij je als Mol toch niet overkomen met dit plan. Dat er mss een duo voorkuipt oke, maar meer toch niet. En met alleen Buddy die nog volgt wat vaasjes verplaatsen leg lt geen zoden aan de dijk. En Waarom blijven de gevallen vazen van Rob dan buiten beeld?

Citaat
Dan blijft mijn vraag:
Maar wanneer heeft hij dan ná Mil en vóór Buddy vazen kunnen verplaatsen?
Dat zeg ik :P. Niet.  Verwacht dan eerder productie die een moeilijker parcours aanlegt en gevallen vazen vervangt. En opruimt natuurlijk. ;)

Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Porseleinen Kamer
« Reactie #99 Gepost op: 3-02-2020, 14:40:00 »

- Leonie en Nathan (elk 250 euro) hebben beiden een erg gemakkelijke stok, waar ze met goed fatsoen ook eigenlijk geen fouten mee konden maken. Dit kan gezien worden als een veilige keuze voor de mol: met weinig geld goodwill creëren, maar ook als kandidaats.

Voor ze het veld ingingen lag er wel een andere afspraak met de rest. Voor de 450 gaan. Nathan bevestigt dit nog naar Buddy geloof ik. Vervolgens komen Leonie en nathan elkaar tegen halverwege tegen. Leonie zegt iets van hebben we allebei de 250? Waarop Nathan dan antwoorst, dat was toch de bedoweig? En heel snel.over iets anders begint.