Auteur Topic: Achilleshint. De tattoo op Nathans arm  (gelezen 11224 keer)

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Achilleshint. De tattoo op Nathans arm
« Gepost op: 2-02-2020, 15:07:55 »
Met instemming van Wouterv maak ik hier nu een apart topic van. ik haal het bericht in het andere topic weg..
Hier kun je dus specifiek voortborduren op de theorie met het kenteken en de arm. Voor de volledigheid nog het volgende: de tattoo had ik eerder gezien, het kenteken ook, maar elders op dit forum is dus een combinatie van die twee gepost. Maar ik had hem ook elders ''aangereikt'' gekregen.


Achilles. Daar had ik het over in het Nathantopic.

Voor ik die aanwijzing uit de doeken doe, even iets vooraf:
De hint lijkt vergezocht, en misschien is ie dat ook wel. Maar geef hem, de hint, een kans:

Ooit werd De Mol Marc Simons ontmaskerd, onder meer met een bijbeltekst die ging over een apostel.  Simon genaamd. Ver gezocht, ik geef het onmiddellijk toe. Maar wel een hint, door de makers in het programma gestopt.

De tattoo van Nathan staat er al jaren, ik ben echt niet zo naďef om te denken dat die erop gezet is vanwege WIDM. Daar wilde ik ook niet heen, eerlijkgezegd.

Andersom kan natuurlijk wel. Het creatieve team zou toch best een kentekenplaat hebben kunnen maken die, op het oog, op die tattoo lijkt? Vergelijk het met de naam Jan in seizoen 18, die er bij de pakketjesopdracht léék te staan, maar wél een echte hint was.

Achilles was een mythologisch figuur dat zich verborgen wist te houden tussen een groep vrouwen, door zich als vrouw te verkleden. Hij hoopte daardoor niet op te vallen, niet te worden ontmaskerd.

Een mol probeert hetzelfde: door zich binnen een groep kandidaten voor te doen als kandidaat hoopt de mol in die groep niet op te vallen, niet te worden ontmaskerd. Dat dit desondanks tóch gebeurt, is het lot van de mol. In het spel dat Wie is ..... de Mol? heet.



« Laatst bewerkt op: 2-02-2020, 15:38:47 door Bodejos »

Online Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Achilleshint. De tattoo op Nathans arm
« Reactie #1 Gepost op: 2-02-2020, 16:22:56 »
Ofschoon Achilles en de ileas( werk van homerus waarin Achilles de held speelt) bij de meesten niet bekend zijn, is het wel opvallend dat zowel de tattoo als deze nummerplaat beiden in beeld zijn.

Indien nathan straks de mol blijkt te zijn, kan ik deze verwijzing zeker wel zien verschijnen in afl 10. De verwijzing is eenduidig, dwz ik kan de nummerplaat niet naar een andere deelnemer linken , dan naar de tattoo van nathan. 

Dus is het een gevalletje toeval dat deze nummerplaat gebruikt is? Of is de nummerplaat bewust gebruikt ? Het pleit voor het laatst dat de tattoo ook in beeld is gebracht.

De verdere evt verwijzingen naar passages uit de ileas, vind IK dan wel gevalletje toeval of dat we ze willen zien , waar ze er niet echt zijn.

Re: Achilleshint. De tattoo op Nathans arm
« Reactie #2 Gepost op: 2-02-2020, 18:20:38 »
Beelden van?

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Achilleshint. De tattoo op Nathans arm
« Reactie #3 Gepost op: 2-02-2020, 18:24:33 »

Re: Achilleshint. De tattoo op Nathans arm
« Reactie #4 Gepost op: 2-02-2020, 18:28:45 »
Zo. Vind het niet eens zo ver gezocht als ik het zo zie. Sterk

Offline jehnnnycash

  • Forumlid
Re: Achilleshint. De tattoo op Nathans arm
« Reactie #5 Gepost op: 2-02-2020, 19:17:37 »
Kan het niet ook nog 'gewoon' verwijzen naar 't feit dat Achilles praktisch onsterfelijk is, tenzij getroffen op zijn zwakke plek? Voor de mol kan dat betekenen dat hij onsterfelijk is, tot hij ontmaskerd wordt? Aan het einde van het spel zal hij 'overlijden'. Niet heel sterk, maar wel een stuk simpeler? Haha.

Ik moet nog steeds deze opdracht even terugkijken. Misschien valt er nog wat uit te halen.

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: Achilleshint. De tattoo op Nathans arm
« Reactie #6 Gepost op: 2-02-2020, 20:01:10 »
Nee, leuk bedacht maar dit is niks. Als het kenteken A-X-I-L-L-3 was geweest, dan was ik er in meegegaan. Maar nu het lamda-teken zowel een L als een 7 zou zijn, vind ik het zeer twijfelachtig.

2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Iris_77

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Achilleshint. De tattoo op Nathans arm
« Reactie #7 Gepost op: 2-02-2020, 20:05:11 »
Nee, leuk bedacht maar dit is niks. Als het kenteken A-X-I-L-L-3 was geweest, dan was ik er in meegegaan. Maar nu het lamda-teken zowel een L als een 7 zou zijn, vind ik het zeer twijfelachtig.

 ::jaja:: Dit.
Plus dat de tattoo 2 tekens meer heeft dan we hier op de foto zien (en dus ook 2 tekens meer heeft dan het nummerbord).

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Achilleshint. De tattoo op Nathans arm
« Reactie #8 Gepost op: 2-02-2020, 20:19:08 »
Ik heb ook niet meer gezegd dan dat het kenteken erop lijkt he?

Maar ik focus me meer op het andere deel, de tattoo zélf.

Dat zit zó: in aflevering drie zat Nathan in het vrouwengroepje. Ik dacht eerst dat het twee groepjes van vier waren. Maar het waren er twee van drie. Dus dat is niets.

Waar ik naar kijk, is het simpele gegeven van de overeenkomst. Het gegeven dat het mythologische figuur Achilles deed wat de Mol in het spel doet: onderduiken in het andere kamp, in de hoop niet ontdekt te worden.

Het is wat mij betreft dus niet alleen die aanwijzing in aflevering 4. Ik moet de afleveringen in vogelvlucht nog eens opnieuw kijken, en ik ga dan op zoek naar situaties waarin de tattoo in die andere afleveringen prominent in beeld komt.

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: Achilleshint. De tattoo op Nathans arm
« Reactie #9 Gepost op: 2-02-2020, 20:21:24 »
Voor de goede orde: ik waardeer je speurzin zeer, Jos!  ::ok::
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Achilleshint. De tattoo op Nathans arm
« Reactie #10 Gepost op: 2-02-2020, 20:49:19 »
Als Nathan die arm niet heel prominent in beeld had laten zien, had ik het denk ik niet eens opgemerkt...….

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: Achilleshint. De tattoo op Nathans arm
« Reactie #11 Gepost op: 2-02-2020, 21:03:04 »
Had ie 'm dan moeten amputeren?   ;D
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Online Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Achilleshint. De tattoo op Nathans arm
« Reactie #12 Gepost op: 2-02-2020, 21:16:02 »
Lol. Nee niet amputeren, maar ik denk dat als we de nummerplaat Hadden gehoord Zonder dat we de tattooin beeld Hadden gezien, de link niet gezegd was en dat daar op bedoeld wordt door jos

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: Achilleshint. De tattoo op Nathans arm
« Reactie #13 Gepost op: 2-02-2020, 21:38:31 »
Ik vraag me af waarom ze voor een serie in China een hint gebruiken uit de Griekse mythologie. Ik zou zeggen: bewaar deze theorie nog een paar weken/maanden. De Vlaamse serie speelt zich straks namelijk wel af in Griekenland.
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Online Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Achilleshint. De tattoo op Nathans arm
« Reactie #14 Gepost op: 2-02-2020, 21:48:33 »
Dus we gaan Nathan a la Tim Kamps nog in een jurk kunnen bewonderen binnenkort?

Creatieve theorie, dat sowieso. ;D

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Achilleshint. De tattoo op Nathans arm
« Reactie #15 Gepost op: 2-02-2020, 21:53:25 »
Ik vraag me af waarom ze voor een serie in China een hint gebruiken uit de Griekse mythologie. Ik zou zeggen: bewaar deze theorie nog een paar weken/maanden. De Vlaamse serie speelt zich straks namelijk wel af in Griekenland.

En begint op de oude monnikenroute nabij Meteora. Dat is reeds bekend.

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: Achilleshint. De tattoo op Nathans arm
« Reactie #16 Gepost op: 3-02-2020, 00:03:44 »
Respect voor je opmerkingsgave! Tijd zal het leren, maar het lijkt mij niet onmogelijk.

Offline Marisa

  • Forumlid
Re: Achilleshint. De tattoo op Nathans arm
« Reactie #17 Gepost op: 3-02-2020, 00:06:08 »
De letters van de nummerplaat en de Griekse letters op Nathans arm lijken m.i. behoorlijk op elkaar.

Dat een van de lambda's van de naam Achilleas op de nummerplaat door een L wordt voorgesteld en de andere door een 7 maakt de mogelijke hint voor mij niet minder sterk. De reden kan zijn dat de gelijkenis anders te opvallend is.

Na de tweede lambda komt in de tattoo van Nathan de Griekse letter epsilon. De 3 op de nummerplaat weerspiegelt deze.

Overigens is de oorspronkelijke naam van de Griekse held Achilles 'Ἀχιλλεύς'  (AchilleUs dus) en niet AchilleAs, met een upsilon in plaats van met een alfa.

Wat ik hierbij extra mooi vind: de titel van de opdracht is Verkeer(d).
Ik had hier al ergens aangegeven dat WIDM NO 9 wellicht op seizoen 9 slaat, waarin de Mol meerdere malen anagrammen gebruikt om zichzelf aan te duiden als mol. Een anagram wordt ook wel 'letterkeer' genoemd. In cryptogrammen betekent het woord 'Verkeerd' dat letters moeten worden gehusseld om tot de oplossing te komen, met andere woorden: een anagram fabriceren van de gegevens.

De letterkeer is hier niet helemaal juist. Er wordt geen anagram gemaakt, maar letters worden wel gehusseld, van een labda wordt een 7 gemaakt, maar ook een L.
De naam Achilleas is niet de oorspronkelijke Griekse versie. En dan staat er ook nog eens ACHILLE (op zijn Frans of Italiaans!) op de kentekenplaat.

Verkeerde letterkeer.



« Laatst bewerkt op: 3-02-2020, 00:07:47 door Marisa »

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Achilleshint. De tattoo op Nathans arm
« Reactie #18 Gepost op: 3-02-2020, 20:40:52 »
Dus we gaan Nathan a la Tim Kamps nog in een jurk kunnen bewonderen binnenkort?

Creatieve theorie, dat sowieso. ;D
dat tweede: dank: ik heb eigenlijk meer de berichten die ik kreeg, samen proberen te vatten in 1 topic, of 1 hint. Maar waar de vergelijking stopte met het tonen van de foto's, ging ik zoeken.

Dat eerste: je zit dichterbij dan je denkt met je opmerking.

Om te voorkomen dat ik in herhaling val, vat ik het als volgt samen: ''zich voordoen als vrouw'' is hier figuurlijk bedoeld. Ik mag aannemen dat Nathan WEET wat hij op zijn arm heeft staan.