Auteur Topic: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Beeld en Geluid  (gelezen 33526 keer)

Offline Iris_77

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Beeld en Geluid
« Reactie #80 Gepost op: 9-02-2020, 20:06:15 »
Er is erg slecht gewerkt.

Ja, inderdaad.  ::jaja::
Die opdracht met de videobanden en geboortedata leek me ook niet zo moeilijk, gewoon systematisch werken. Net als snoertjes aansluiten om een radio te laten werken. Zoiets hadden ze allemaal al eens gezien/gedaan bij Kleurwerk.
Ze moesten natuurlijk wel hun cirkels in de gaten houden (vliegende keep kan ook niet overal tegelijk kijken), maar dan nog hadden ze m.i. meer kunnen bereiken dan nu.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Beeld en Geluid
« Reactie #81 Gepost op: 9-02-2020, 20:07:20 »
De opdrachten kunnen ook gewoon te moeilijk zijn geweest als je tegelijkertijd ook moet opletten of je cirkel opengaat.

daar waren de vliegende keeps voor als ze zich daaraan hadden gehouden

Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Beeld en Geluid
« Reactie #82 Gepost op: 9-02-2020, 20:10:04 »
Het zijn wel 6 rondjes om in de gaten te houden. De vliegende keep moet om alles te kunnen zien constant heen en weer lopen.
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Beeld en Geluid
« Reactie #83 Gepost op: 9-02-2020, 20:11:01 »
daarom 'vliegend'  ;)

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Beeld en Geluid
« Reactie #84 Gepost op: 9-02-2020, 20:18:45 »
Had marioworld ook niet die monty moles ?

Misschien speelt iemand het level met de moles?

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Beeld en Geluid
« Reactie #85 Gepost op: 9-02-2020, 20:24:47 »
Snapt iemand die opdracht met de cassettebandjes die Nathan zo simpel vond? Moesten ze boodschap 2 opnemen door steeds stukken te pakken uit boodschap 1?
Hoe dan ook, ik heb de twee boodschappen zin voor zin achter elkaar gezet en overeenkomende stukken vetgedrukt. Is heel wat knip en plakwerk voor nodig om boodschap 2 te maken lijkt me.

Boodschap 1:
Twintig jaar geleden, toen Wie is de Mol? begon, was ik al geinteresseerd in het spanningsveld van leugen en waarheid.

Boodschap 2:
Wie is de Mol? is een spel van leugen en waarheid.

Boodschap 1:
Dat in elke aflevering tien kandidaten opdrachten moeten uitvoeren om geld te verdienen voor de pot en op zoek gaan naar een bedrieger in de groep, is een interessant gegeven voor het spel.

Boodschap 2:
Elke aflevering moeten ze opdrachten uitvoeren om geld te verdienen voor de pot.

Boodschap 1:
Zeker als de Mol probeert dat bedrag zo laag mogelijk te houden.

Boodschap 2:
De Mol probeert dat bed-rag zo laag mogelijk te houden.

Boodschap 1:
Kijkers vinden het leuk om mee te speuren.

Boodschap 2:
Kijkers vinden het leuk om te raden wie de Mol is.

Boodschap 1:
Ik moet altijd lachen als ze aanwijzingen zien, zelfs als die er niet zijn.

Boodschap 2:
Ze zien aanwi-jzingen, zelfs als ze er niet zijn.

Boodschap 1:
Niets is wat het lijkt. Of toch wel?

Boodschap 2:
Of toch wel? Niets is wat het lijkt.
« Laatst bewerkt op: 9-02-2020, 20:27:20 door MartinJ »

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Beeld en Geluid
« Reactie #86 Gepost op: 9-02-2020, 20:30:01 »
Heel mooi, en dit is wat de opdracht was. Ik ging ervan uit dat alle tekst van 2 uit 1 te extraheren was, maar klaarblijkelijk zouden ze dus de ontbrekende tekst voor 2 zelf moeten inspreken. Inderdaad niet onmogelijk.

Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Beeld en Geluid
« Reactie #87 Gepost op: 9-02-2020, 20:42:20 »
Had marioworld ook niet die monty moles ?

Misschien speelt iemand het level met de moles?
W1-2 (met de appeltjes in beeld) heeft ook molletjes in het level. Te zien bij Leonie. De molletjes zie je alleen niet. Daarbij wat al gezegd is; bij Claes hoor je het onderwereld (ondergronds) muziekje.


Wat verder opvallend is:
- Rob helpt Mil met de cassette aan de praat krijgen (sws lastige opdracht, maar Mil snapte al niet hoe dat ding werkte).
- Nathan zegt tegen Buddy bij de laptop "vul groen in, patroon" (maar niet vingerafdruk ofzo). Daarna zegt ie "namen". Zegt Buddy dat ie ex-mollen ziet. Denk dat hierdoor iedereen gefocust was op WIE zie je als eerste.

Offline annebeestje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Beeld en Geluid
« Reactie #88 Gepost op: 9-02-2020, 20:50:19 »
Heel mooi, en dit is wat de opdracht was. Ik ging ervan uit dat alle tekst van 2 uit 1 te extraheren was, maar klaarblijkelijk zouden ze dus de ontbrekende tekst voor 2 zelf moeten inspreken. Inderdaad niet onmogelijk.

Boodschap 2 is helemaal te maken uit boodschap 1. Maar dat lijkt mij echt niet te doen onder de omstandigheden. Zelf inspreken was geen optie.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Beeld en Geluid
« Reactie #89 Gepost op: 9-02-2020, 20:59:20 »
Ik zag Claes toch duidelijk met een microfoontje. Als 2 volledig in 1 zit, dan is het een kwestie van 1 lapten lopen en opnemen en stoppen tot het volgende deel van 1 dat in 2 zit. Niet zo moeilijk als de overdracht maar duidelijkl is.

Verder zag ik dat de dia som als volgt is: 42+ 14X 15 - 12: 6 = 250. Klopt als een bus.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Beeld en Geluid
« Reactie #90 Gepost op: 9-02-2020, 21:37:35 »
Ik zag Claes toch duidelijk met een microfoontje. Als 2 volledig in 1 zit, dan is het een kwestie van 1 lapten lopen en opnemen en stoppen tot het volgende deel van 1 dat in 2 zit. Niet zo moeilijk als de overdracht maar duidelijkl is.

Verder zag ik dat de dia som als volgt is: 42+ 14X 15 - 12: 6 = 250. Klopt als een bus.

Dank je voor het dia speurwerk. Volledig eens Met de som

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Beeld en Geluid
« Reactie #91 Gepost op: 9-02-2020, 22:14:12 »
Boodschap 2 is helemaal te maken uit boodschap 1. Maar dat lijkt mij echt niet te doen onder de omstandigheden. Zelf inspreken was geen optie.
Boodschap zit volgens mij m.u.v. het woord "raden" helemaal in 1, dus dat zouden ze moeten inspreken (tenzij je R, AA en DEN in stukken uit de tekst haalt).
Je moet dan 23 stukken "knippen en plakken". Hier kun je zien hoe dit gaat, waarbij
[xxx](nn) betekent: tekst xxx gebruiken op positie nn. Soms moet je een stukje tekst vaker gebruiken.

Boodschap 1:
Twintig jaar geleden, toen [ [Wie](13) [is](15) [de Mol](14)? ](1) begon, was ik al geinteresseerd in het spanningsveld [van leugen en waarheid](4). Dat in [elke aflevering](5) tien kandidaten [opdrachten]( 8 ) [moeten](6) [uitvoeren om geld te verdienen voor de pot](9) en op zoek gaan naar een bedrieger in de groep, [is een](2) interessant gegeven voor het [spel](3). Zeker als [de Mol probeert dat bedrag zo laag mogelijk te houden. Kijkers vinden het leuk om](10) mee [te]11 speuren. Ik moet altijd lachen als [ze](7,16,20) [aanwijzingen](18) [zien](17), [zelfs als](19) die [er niet zijn](21). [Niets is wat het lijkt](23). [Of toch wel](22)?

raden(12) = zelf inspreken

Boodschap 2:
Wie is de Mol? is een spel van leugen en waarheid.
Elke aflevering moeten ze opdrachten uitvoeren om geld te verdienen voor de pot.
De Mol probeert dat bedrag zo laag mogelijk te houden.
Kijkers vinden het leuk om te raden wie de Mol is.
Ze zien aanwijzingen, zelfs als ze er niet zijn.
Of toch wel? Niets is wat het lijkt.
« Laatst bewerkt op: 9-02-2020, 22:17:34 door MartinJ »

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Beeld en Geluid
« Reactie #92 Gepost op: 9-02-2020, 22:16:38 »
Raden zit in allebei. Ik had het hier op pagina 2 ook uitgezocht.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Beeld en Geluid
« Reactie #93 Gepost op: 9-02-2020, 22:50:41 »
Klopt. Ik miste 2 zinnen in boodschap 1.
Hier de juiste boodschappen en het knip en plakwerk. Er moeten maar liefst 27 stukken gesproken tekst worden gekopieerd. Kost best wel wat tijd lijkt me. Nog even voor de zekerheid: blokhaken geven stukken tekst aan met hierachter tussen haakjes het hoeveelste fragment dit wordt in de uiteindelijke tekst (boodschap 2). Merk op dat sommige woordjes vaker gebruikt worden.
Edit: Klein foutje in tekst hersteld: boodschap 1 staat "een spel" i.p.v. "het spel"

Boodschap 1:
[ Twintig jaar ](6) geleden, toen [ Wie is de Mol? ](1) begon, was ik [ al ](5) geinteresseerd in het spanningsveld [ van leugen en waarheid ](4). Dat in [ elke aflevering ](11) [ tien kandidaten ]( 8 ) [ opdrachten ](14) [ moeten ](12) [ uitvoeren om geld te verdienen voor de pot ](15) en [ op zoek  ](9) [ gaan ](7) [ naar een bedrieger in de groep ](10), [ is ](2) een interessant gegeven voor [ een spel ](3). Zeker als [ de Mol probeert dat bedrag zo laag mogelijk te houden. Kijkers vinden het leuk om ](16) mee [ te ](17) speuren. [ Ze ](13) gaan daar heel ver in. Al [ raden ](18) ze niet altijd [ wie de Mol is ](19). Ik moet altijd lachen als [ ze ](20, 24) [ aanwijzingen ](22) [ zien ](21 ), [ zelfs als ](23) die [ er niet zijn ](25). [ Niets is wat het lijkt ](27). [ Of toch wel ](26)?

Boodschap 2:
Wie is de Mol? is een spel van leugen en waarheid. Al twintig jaar gaan tien kandidaten op zoek naar een bedrieger in de groep. Elke aflevering moeten ze opdrachten uitvoeren om geld te verdienen voor de pot.
De Mol probeert dat bedrag zo laag mogelijk te houden.
Kijkers vinden het leuk om te raden wie de Mol is.
Ze zien aanwijzingen, zelfs als ze er niet zijn.
Of toch wel? Niets is wat het lijkt.
« Laatst bewerkt op: 11-02-2020, 21:31:01 door MartinJ »

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Beeld en Geluid
« Reactie #94 Gepost op: 9-02-2020, 22:54:09 »
Met al het geschreeuw eromheen (mols gedrag) lijkt me deze opdracht echt lastig. Dank Heinz en MartinJ voor het uitpluizen.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Beeld en Geluid
« Reactie #95 Gepost op: 9-02-2020, 23:17:27 »
Lastig is misschien niet het goed woord, maar tijdrovend. Doet me ook een beetje denken aan vroeger toen ik klaar zat bij de radio om mijn favoriete nummers op te nemen van de radio. Bandrecorder in stand opname en pauze en dan op het juiste moment de pauze knop deactiveren. Ik schat dat je met deze opdracht toch al gauw een half uurtje zoet zou zijn. Niet te doen met al die hectiek en de Mol erbij.

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Beeld en Geluid
« Reactie #96 Gepost op: 10-02-2020, 10:49:30 »
Doet me ook een beetje denken aan vroeger

Cassettebandjes, dia's, oude foto's, super mario, transistorradio, videobanden. Eigenlijk alles wel.

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Beeld en Geluid
« Reactie #97 Gepost op: 10-02-2020, 11:10:57 »
Boodschap 2 is ook te lezen:



Die laatste omgedraaide zin lijkt erop te hinten dat er aanwijzingen zijn. (Of niet. ;) Maar uitpluizen lijkt me verstandig.)
Wat me opvalt is dat de Mol steeds met hoofdletter M wordt geschreven. Is dat normaal?

Wat ook opvalt is dat ze eerst steeds ervoor kiezen een lang woord op een nieuwe regel te schrijven en dan ineens een afbreekstreepje gebruiken (bed-rieger) en ook op een rare plek (logischer is be-drieger).

EDIT: Zoals BigBoots aangeeft geldt dit ook voor aanwi-jzingen.

de "storing" in afl. 1 zou Morse-code zijn voor K I M, toch?



Overigens noemde Miljuschka Kim Pieters "Kim Pieterse" in de afl. van gister. (geen idee of dat iets is)
edit: Heinz heeft gelijk: dat was Leonie dus.  ::bloos::
ALS dat al morsecode was kon je er heel veel verschillende teksten uithalen. Voor het vertalen van Morse heb je namelijk scheidingstekens nodig, anders weet je niet welk teken bij welke letter hoort.

Wiljuschka Mitzenhausen ::jaja::
Ja, en het omdraaien van de beginletters van 2 woorden heet een Spoonerisme, en ja, spoon is een lepel, dus eten, dus weer Wiljuschka....uh.....Miljuschka bedoel ik  ;D ;) ;)

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Beeld en Geluid
« Reactie #98 Gepost op: 10-02-2020, 12:15:05 »
Het met een hoofdletter schrijven van Mol doen ze in ieder geval altijd in de test al. (En die gewoonte heb ik ook overgenomen.)

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Beeld en Geluid
« Reactie #99 Gepost op: 10-02-2020, 13:26:56 »
Mijn veertig minuten zijn al om alleen al om te proberen die teksten opdracht te begrijpen wat nou de bedoeling zou kunnen zijn. En de kandidaten hadden effectief een stuk minder tijd, verknipt over meerdere kandidaten. Waardeloze opdracht.