Auteur Topic: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Alles kenners  (gelezen 80585 keer)

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Alles kenners
« Reactie #480 Gepost op: 17-02-2020, 23:04:58 »
Citaat
Jullie doen net alsof zulke dingen nooit eerder zijn voorgekomen in Wie is de Mol ??? Het is wel vaker makkelijk mollen voor de mol als hij een een bepaalde positie terecht komt, de kunst zit hem dan natuurlijk in je als mol op die positie te manouvreren. Dat vraagt meestal een bepaalde mate van vertrouwen van je medekandidaten, en dat is zeker niet makkelijk als mol.

Daarnaast vind ik het persoonlijk vrij jammer als je wél sluitend uit de montage kan halen wie het geweest is, zoals bij Merel of Thomas.

Best wel eens hoor. Maar als het zo is dat de primaire locatie gekoppeld is aan geld, dan is Rob de mol. En dan heb je beide. Iets wat al eerder is gebeurd en iets wat je sluitend uit de montage kunt halen. Ik zou beide jammer vinden.

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Alles kenners
« Reactie #481 Gepost op: 17-02-2020, 23:19:21 »
Best wel eens hoor. Maar als het zo is dat de primaire locatie gekoppeld is aan geld, dan is Rob de mol. En dan heb je beide. Iets wat al eerder is gebeurd en iets wat je sluitend uit de montage kunt halen. Ik zou beide jammer vinden.
Ook dan kan Nathan toch nog de mol zijn? Dan hingen de enveloppen nog goed, maar heeft hij buiten beeld een andere gepakt of geld verwisseld.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Q4

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Alles kenners
« Reactie #482 Gepost op: 18-02-2020, 00:04:29 »
Jullie doen net alsof zulke dingen nooit eerder zijn voorgekomen in Wie is de Mol ??? Het is wel vaker makkelijk mollen voor de mol als hij een een bepaalde positie terecht komt, de kunst zit hem dan natuurlijk in je als mol op die positie te manouvreren. Dat vraagt meestal een bepaalde mate van vertrouwen van je medekandidaten, en dat is zeker niet makkelijk als mol.
Precies! Je kunt in deze opdracht op twee manieren mollen: de plaats van de naam-enveloppen manipuleren en de inhoud van de geld-enveloppen. Als er niet gemold kan of mag worden is de essentie van het spel weg... en met betrekking tot originaliteit heb je ook maar gelimiteerde opties.

Daarnaast vind ik het persoonlijk vrij jammer als je wél sluitend uit de montage kan halen wie het geweest is, zoals bij Merel of Thomas. Ik wil niet met zekerheid kunnen weten wie de mol is, en ik ben blij dat in dit geval nog meerdere kandidaten de schuldige kunnen zijn.
Destijds vond ik het stiekum wel even leuk dat ik bij Klaas van Kruistrum ein-de-lijk weer eens echt wist wie de mol was. Maar zeg nou zelf, was de rest van dat seizoen nou het beste en spannendste?!

Offline Naty

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • "Min geld telt niet."
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Alles kenners
« Reactie #483 Gepost op: 18-02-2020, 00:26:06 »
Wat mis ik veel zeg  ::oink::

Na twee weken hier minimaal gezeten te hebben, zie ik dat ik toch nog op een envelop stond! Wow totaal niet verwacht! Wat een super leuke verassing en ik vond de opdracht al zooo leuk!!

Nu alles even teruglezen en terugkijken, want ik snap er geen hold van wat daar is gebeurd in eerste instantie
Gesneuvelde favoriete halve finalisten: 2008: Patrick | 2009: Dennis | 2012: Tim | 2014: Tycho | 2015: Chris

Offline sherlock

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Alles kenners
« Reactie #484 Gepost op: 18-02-2020, 00:39:27 »
Ik lees hier meerdere keren dat er mensen zijn die het jammer vinden als het geld op de oorspronkelijke plek van de envelop zou hangen, omdat het te makkelijk mollen zou zijn. Dit zou andersom toch precies hetzelfde geweest zijn? Als het geld op de laatste plek van de envelop zou hangen (mochten er al enveloppen verwisseld zijn) zou de mol hebben moeten proberen om als laatste voor Nathan naar binnen te gaan en was alles wat daarvoor gebeurd was niet meer relevant. Dat dit sowieso niet gebeurd is (claes) doet daar toch niet aan af?

Wat willen we dan in aflevering 10? Een mol die heel stoer een buisje zand weggooit? Terwijl er nog voldoende over zijn? Die mol hebben we ook al een keer gehad en behoorde niet tot mijn favorieten...

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Alles kenners
« Reactie #485 Gepost op: 18-02-2020, 00:55:42 »
Hieronder een kleine update van mijn kaartje.

Belangrijkste verandering is dat ik de plek waar Claes Tunnelgraver vindt heb verplaatst. Verder blijkt uit sfeerbeelden dat er nog een extra ruimte meedoet in de opdracht die ik eerst weg had gelaten. Het is niet helemaal duidelijk welke doorgangen open zijn om hem te bereiken. Ik vermoed in elk geval via de doorgang linksboven op de kaart en mogelijk niet vanaf MollevangR-Art.

Spoiler: kaart v2 (klik om te tonen/verbergen)

Wat mis ik veel zeg  ::oink::

Na twee weken hier minimaal gezeten te hebben, zie ik dat ik toch nog op een envelop stond! Wow totaal niet verwacht! Wat een super leuke verassing en ik vond de opdracht al zooo leuk!!
::vergroot::

« Laatst bewerkt op: 18-02-2020, 01:06:53 door Rat »

Offline Muldvarpen

  • Forumlid
  • Trust nobody - niet alleen in dit spel
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Alles kenners
« Reactie #486 Gepost op: 18-02-2020, 01:50:15 »
Nadat ze allemaal op het eerste gezicht nogal vreemde codenamen zagen, was het Leonie die dan maar met de verklaring kwam, dat dit avatars van de molloten waren.
Voor de programmamakers natuurlijk van belang dat dit even vermeld werd voor het grote thuispubliek.
Lijkt me toch de taak van de mol om dit even te verduidelijken.
"We zijn hier niet in Kiev, vriend..."

Offline cinner

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Alles kenners
« Reactie #487 Gepost op: 18-02-2020, 05:05:59 »
Stel de mol met voorkennis weet om welke enveloppen het gaat.
Stell de mol wil als eerste gaan om te saboteren maar omdat de mol nooit weet welke namen de andere 4  kandidaten zullen vinden dan zal de mol vijf kaarten moeten saboteren die ook nog eens ver uit elkaar liggen. Dat is niet gebeurd want er kwam gewoon 300 euro uit een enveloppe.

Als de mol niet bij alle enveloppen gesaboteerd heeft dan heeft de mol er belang bij welke enveloppen door Nathan gepakt moeten worden.
Juist hier zwijgt Rob in alle toonaarden........

Buddy (zoals al eerder gezegd) stuurt hier de hele opdracht. Komt met zijn voorkeur stel en dwingt de keuze voor Heinz en Rat af om vervolgens Nathan hier naar toe te loodsen. Hij stelt ook voor om dan maar terug te komen omdat de andere namen niet gevonden zijn. Hierna bespreken ze nog even enveloppe Daisy.

Bij het terugkijken zie ik nergens dat Rob als laatste wil dat is ook maar een interpretatie van zijn tekst:" Wie is er goed in omschrijven? Wie is er goed in zoeken?"

Geeft wel stof tot nadenken inderdaad. Tegelijkertijd zijn Heinz en Rat het best omschreven en ik denk het makkelijkst te vinden nav de tekening. Dus Buddy als fanatieke kandidaat zou het juist prima doen en goed sturen. Hij lijkt ook in vertwijfeling achter te blijven wat er nu in hemelsnaam mis gegaan is.

Offline Bart1981

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Alles kenners
« Reactie #488 Gepost op: 18-02-2020, 07:06:06 »
Ik lees hier meerdere keren dat er mensen zijn die het jammer vinden als het geld op de oorspronkelijke plek van de envelop zou hangen, omdat het te makkelijk mollen zou zijn. Dit zou andersom toch precies hetzelfde geweest zijn? Als het geld op de laatste plek van de envelop zou hangen (mochten er al enveloppen verwisseld zijn) zou de mol hebben moeten proberen om als laatste voor Nathan naar binnen te gaan en was alles wat daarvoor gebeurd was niet meer relevant. Dat dit sowieso niet gebeurd is (claes) doet daar toch niet aan af?

Wat willen we dan in aflevering 10? Een mol die heel stoer een buisje zand weggooit? Terwijl er nog voldoende over zijn? Die mol hebben we ook al een keer gehad en behoorde niet tot mijn favorieten...
Heb je ook zeker een punt. Misschien dat het hem voor mij ook zit in het feit dat de opdracht, als het over de originele locatie blijkt te gaan, vaag omschreven is waardoor we zulke tegenstrijdige ideeën ontstaan. Als je als kijker geen duidelijke uitleg krijg waardoor het spel multi interpretabel wordt dan wordt er misschien wat doorgeslagen in het voorkomen van het vinden van de mol door de kijker.

Offline B&W

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Alles kenners
« Reactie #489 Gepost op: 18-02-2020, 07:37:41 »
Ik geloof het bijna niet, wat enorm gaaf cadeau is dat om mijn forumnaam in dat rijtje te zien staan ::bravo:: Weliswaar niet in de aflevering, maar misschien houden ze nog een paar namen tegoed voor het vorige week-stukje en voor aflevering 10? :D

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Alles kenners
« Reactie #490 Gepost op: 18-02-2020, 09:59:45 »
Volgens mij hebben we hier de meest besproken opdracht van dit seizoen te pakken (met nu al 25 pagina's ;D) :P

Offline Molley

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Alles kenners
« Reactie #491 Gepost op: 18-02-2020, 10:00:40 »
Ik weet niet of mensen het al is opgevallen maar rond 37:33 in de aflevering hoor je Rob via de porto: “En aan de deur hangt Heinz.” Maar voordat hij Heinz zegt hoor je een geluid dat lijkt op dat Rob een envelop ergens op bevestigd. Alsof hij zegt: En aan de deur hangt (hangt Heinz op) Heinz. Ik weet niet of dit iets is, het viel me op.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Alles kenners
« Reactie #492 Gepost op: 18-02-2020, 10:08:17 »
Ja, dit was al eerder door iemand genoemd. Maar zoals ik het hoor, klinkt het meer als een envelop die er wordt afgehaald i.p.v. opgeplakt. Opplakken maakt nauwelijks geluid, tenzij je het met een bons doet.
Ook weer oppassen met montage-effectjes, deze opdracht staat bol van de suggestie, ik durf hier geen conclusies aan te verbinden. Vind het eerder opvallend dat als we hier een mol-actie kunnen "horen", het er niet is uit gemonteerd.
« Laatst bewerkt op: 18-02-2020, 10:18:48 door Newbie2 »

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Alles kenners
« Reactie #493 Gepost op: 18-02-2020, 10:15:55 »
Hieronder een kleine update van mijn kaartje.

Belangrijkste verandering is dat ik de plek waar Claes Tunnelgraver vindt heb verplaatst. Verder blijkt uit sfeerbeelden dat er nog een extra ruimte meedoet in de opdracht die ik eerst weg had gelaten. Het is niet helemaal duidelijk welke doorgangen open zijn om hem te bereiken. Ik vermoed in elk geval via de doorgang linksboven op de kaart en mogelijk niet vanaf MollevangR-Art.

Spoiler: kaart v2 (klik om te tonen/verbergen)
::vergroot::
Mooi uitgezocht ::ok::
Als ik het goed begrijp uit jouw  bericht hing Naty aan de zwarte deur.
We zien Rob voorbij deze deur met enveloppe lopen. Hij komt op het pleintje met Mark en Bodejos. Rob komt  daarna in een volgend binnenplaatsje  met vier rode emmers. Hij ziet Mollom  en aan  de deur  Heinz. Die deur zien we in beeld Rob gaat terug en ziet nog Hulpdakdekker en Tristan.

Vervolgens gaat Buddy die eerst helemaal naar achteren loopt om Rob te checken. We zien hem niet langs de zwarte deur lopen.Buddy is al op het binnenplaatsje en ziet Bodejos. Daarna komt hij op het pleintje met de 4 rode emmers. Buddy zegt dat de gegevens kloppen en noemt Tristan. Op dat plein is dus ook de deur met Heinz maar die noemt Buddy niet en die deur zien we niet in beeld. Buddy gaat vervolgens een nieuwe ruimte verkennen die met enveloppe Rat.

Bij alle volgende kandidaten komt de bewuste.zwarte deur niet in beeld behalve als Nathan de enveloppen haalt. Dan wordt er extra op ingezoomd.  Het lijkt er op dat er een wissel is geweest met enveloppe Naty en Heinz. Moest daarom ook enveloppe Heinz als eerste opgehaald worden om zeker te zijn van mingeld?
Ik weet genoeg ::rofl::

Offline Thiago

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Alles kenners
« Reactie #494 Gepost op: 18-02-2020, 10:36:16 »
De opdracht heet Alles Kenners oftewel Molloten.
Leonie sprak deze woorden als eerste uit.

Offline jayah

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • 🤭🤭
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Alles kenners
« Reactie #495 Gepost op: 18-02-2020, 10:49:13 »
Ik weet niet of mensen het al is opgevallen maar rond 37:33 in de aflevering hoor je Rob via de porto: “En aan de deur hangt Heinz.” Maar voordat hij Heinz zegt hoor je een geluid dat lijkt op dat Rob een envelop ergens op bevestigd. Alsof hij zegt: En aan de deur hangt (hangt Heinz op) Heinz. Ik weet niet of dit iets is, het viel me op.

Op het moment van dat geluid zie je Leonie gelijk (en als enige) reageren,  ze kijkt naar boven...🤔

Offline Reymon

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Alles kenners
« Reactie #496 Gepost op: 18-02-2020, 13:03:01 »
Buddy: Niets op aan te merken, hij checkt als allereerste de route van Rob en die klopt inderdaad. Hij legt nog even uit waar Tristan ligt. Vervolgens gaat hij terug en naar links richting de beruchte Rat kamer. Wat mensen zich niet realiseren en je alleen kunt weten als je daadwerkelijk de layout hebt uitgezocht, is dat de deur met 2 pilaren waar buddy mee te zien is (Nat007 & RICKDEMOL) TEGENOVER de Rat muur staat waar Nathan de envelop pakt (LAMA1997 & DIGIMOL). Buddy's beschrijving klopt volledig en hij had zicht op rat, lama1997 en digimol toen hij dat zei. Wat daarnaast ook erg merkwaardig is, is dat hij de groep vertelt dat de doorgang naar het noorden vanaf de rat kamer niet te nemen. Deze leid naar een kamer waar minstens 1 envelop te vinden is (te zien op een stilframe kort na de beurt van leonie). Deze ruimte is via de route van Claes trouwens ook te vinden.

Iedereen lijkt er van uit te gaan dat Buddy de kamer met Rat daarin goed heeft beschreven. En dat de enveloppe met Rat daar ook écht heeft gehangen.
Maar ligt het niet het meest voor de hand dat de enveloppe met Rat de hele tijd in een andere kamer heeft gehangen en dat Buddy de anderen heeft laten geloven dat Rat in de kamer met Nat007, RICKDEMOL, LAMA1997 en DigiMol hangt.

Er is geen shot te zien geweest dat Rat in die kamer hangt.
Buddy geeft aan dat de kandidaten niet verder hoeven te zoeken: 'Wat ik adviseer is sowieso niet hier naar toe, want dit loopt allemaal dood. Ik heb dit eigenlijk allemaal al geïnspecteerd.' Dit om te voorkomen dat de kandidaten de echte plek van Rat vinden.
Buddy tekent de positie van Rat heel duidelijk in.
Buddy stuurt de kandidaten haast dwingend naar die plek.

Het verwisselen van enveloppen en/of geld is dus helemaal niet nodig om goed te mollen in deze opdracht.
   

Offline sejdisejdi

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Alles kenners
« Reactie #497 Gepost op: 18-02-2020, 14:45:31 »
Hieronder een kleine update van mijn kaartje.

Belangrijkste verandering is dat ik de plek waar Claes Tunnelgraver vindt heb verplaatst. Verder blijkt uit sfeerbeelden dat er nog een extra ruimte meedoet in de opdracht die ik eerst weg had gelaten. Het is niet helemaal duidelijk welke doorgangen open zijn om hem te bereiken. Ik vermoed in elk geval via de doorgang linksboven op de kaart en mogelijk niet vanaf MollevangR-Art.

Spoiler: kaart v2 (klik om te tonen/verbergen)
::vergroot::

Btw een kleine update van mijn eerste kaart nu ik de betere foto’s op de site gezien heb.

Niels hangt tegenover tunnelgraver.

Lo moet 1 kamer naar links maar wel op dezelfde paal

Nieky lijkt me in de zuidelijke kamers te hangen gezien de stijl van de deur.


Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Alles kenners
« Reactie #498 Gepost op: 18-02-2020, 17:05:06 »
Rob is momenteel mijn mol, maar de opdrachttitel valt prima aan Nathan te linken. Na de parkeeropdracht van aflevering 4 biechtte hij in onvervalst Rotterdams:

"We blijven het positief bekijken, maar... we hebben wel wat laten lèggen hier."


Alleskènner = alleskunner in het Rotterdams.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Alles kenners
« Reactie #499 Gepost op: 18-02-2020, 17:15:43 »
Iedereen lijkt er van uit te gaan dat Buddy de kamer met Rat daarin goed heeft beschreven. En dat de enveloppe met Rat daar ook écht heeft gehangen.
Maar ligt het niet het meest voor de hand dat de enveloppe met Rat de hele tijd in een andere kamer heeft gehangen en dat Buddy de anderen heeft laten geloven dat Rat in de kamer met Nat007, RICKDEMOL, LAMA1997 en DigiMol hangt.

Er is geen shot te zien geweest dat Rat in die kamer hangt.
Buddy geeft aan dat de kandidaten niet verder hoeven te zoeken: 'Wat ik adviseer is sowieso niet hier naar toe, want dit loopt allemaal dood. Ik heb dit eigenlijk allemaal al geïnspecteerd.' Dit om te voorkomen dat de kandidaten de echte plek van Rat vinden.
Buddy tekent de positie van Rat heel duidelijk in.
Buddy stuurt de kandidaten haast dwingend naar die plek.

Het verwisselen van enveloppen en/of geld is dus helemaal niet nodig om goed te mollen in deze opdracht.
 

Dat dacht ik eerst ook., zou een mooie molactie zijn, maar het lijkt er toch echt op dat de locatie en enveloppe van Rat klopt, inclusief het vogelpoepje onder het derde raampje.

De enveloppe van  Heinz  hangt anders en die op de zwarte deur (Naty) zien we na Rob niet meer in beeld. Ik verdenk Buddy ook nog steeds en het klopt dat hij na zijn ronde iedereen verzekerd alles van Rob gecontroleerd te hebben en dat ze daar niet meer naar toe hoeven, dat loopt allemaal dood. Volgens mij heeft hij het over de binnenplaatsjes waar ook de deur met enveloppe Heinz is.en heeft de sabotage daar plaatsgevonden. Ook een mooie molactie.want je moet het maar voor elkaar krijgen dat niemand daar gaat kijken. ;D

Zie ook mijn post  #493 hierboven.