Auteur Topic: [afgesplitst] discussie over de grenzen van humor n.a.v. L/R-grapje  (gelezen 10519 keer)

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: [afgesplitst] discussie over de grenzen van humor n.a.v. L/R-grapje
« Reactie #100 Gepost op: 19-03-2020, 17:10:21 »
Ik heb me suf gezocht naar dat artikel Starlight maar kon het dus echt niet vinden ::rofl:: Dank je wel :)
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [afgesplitst] discussie over de grenzen van humor n.a.v. L/R-grapje
« Reactie #101 Gepost op: 19-03-2020, 17:37:43 »
Sorry maar als je je al aangevallen voelt over een kinderliedje als hankypankyshanghai en ushi niet als persiflage kunt zien, dan vraag ik me af hoezeer je dit echt vindt of dat je gewoon politiek correct wilt zijn.

Ik zit in mijn hoofd met de zin Je moet niet op alle slakken zout leggen, maar ben bang dat ik daar ook natuuractvisten mee voor de borst stuit.

Ja dit bericht is behoorlijk gechargeerd  ::schaam::

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [afgesplitst] discussie over de grenzen van humor n.a.v. L/R-grapje
« Reactie #102 Gepost op: 19-03-2020, 17:57:43 »
 Ik snap de term politiek correct nooit zo goed. Alsof ik mijn mening uit één of ander boekje haal of klakkeloos kopieer van een ander. Ik informeer me door te luisteren naar anderen (beide kanten van het verhaal) en vorm dan een mening waarbij respect één van de belangrijkste uitgangspunten is.
...óf niet!

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: [afgesplitst] discussie over de grenzen van humor n.a.v. L/R-grapje
« Reactie #103 Gepost op: 19-03-2020, 18:16:50 »
Ik snap de term politiek correct nooit zo goed. Alsof ik mijn mening uit één of ander boekje haal of klakkeloos kopieer van een ander. Ik informeer me door te luisteren naar anderen (beide kanten van het verhaal) en vorm dan een mening waarbij respect één van de belangrijkste uitgangspunten is.
Dit ::jaja::

Sowieso, als niemand een bepaalde mening daadwerkelijk zou hebben, dan zou deze toch ook niet te boek komen te staan als "politiek correct"? Daarnaast gaat racisme (of welk -isme dan ook) niet zozeer om of een individueel zich al dan niet gekwetst voelt. Het gaat om systematische, structurele patronen waarbij bepaalde groepen als minder of anders worden weggezet. En ja, daar zijn relatief "onschuldige" dingen als kinderliedjes, grapjes en persiflages ook een onderdeel van.

En natuurlijk ben je niet direct een racist als je je dat niet realiseert. Veel van deze groepen hebben pas in deze tijd van social media überhaupt een platform gekregen om zich uit te spreken over dit soort dingen. Maar ik denk dat het wel goed is om er naar te luisteren en het serieus te nemen, in plaats van het meteen af te doen als onzin of een "slachtofferrol" of whatever. Veel groepen komen juist voor zichzelf op en eisen gelijke behandeling, dat lijkt me juist het tegenovergestelde van een slachtofferrol.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: [afgesplitst] discussie over de grenzen van humor n.a.v. L/R-grapje
« Reactie #104 Gepost op: 19-03-2020, 18:23:32 »
Ik vind het ook altijd een verschil maken in welke setting een grap wordt gemaakt. Racistische grappen kunnen in een vriendengroep best grappig zijn, zolang je weet dat niemand er last van heeft. En het bovendien voor iedereen duidelijk is dat het totaal niet serieus is. Plaats het alleen niet zomaar online.

Neem als voorbeeld het 'voorkomen is beter dan chinezen' lied. Was vast niet aanvallend bedoeld, maar geen slimme keuze om op nationale radio uit te zenden. De woordgrap zelf 'genezen--ginezen-chinezen' is best aardig gevonden, gezien het feit dat het virus vanuit China is begonnen.
Grote nadeel: het verschil tussen chinezen en Chinezen is niet te horen. Met het een bedoel je 'het eten van gerechten uit een bepaald land' met het ander heb je het over een hele bevolkingsgroep. Dat laatste maakt het natuurlijk dat dit absoluut niet kan.

Ieders afweging kan soms net wat anders zijn of je een grap wel of niet maakt. En soms kom je er later pas achter dat het geen slimme keuze was.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Convans

  • Forumlid
Re: [afgesplitst] discussie over de grenzen van humor n.a.v. L/R-grapje
« Reactie #105 Gepost op: 19-03-2020, 18:58:49 »
Ik heb niet alle 6 de pagina's gelezen, maar hoezo mag daar niet mee gelachen worden. Ik kan zelf de 'R' niet uitspreken, al klinkt het bij mij ook niet als een 'L', maar daar mag toch mee gelachen worden. Soms is het toch echt wel grappig ook. Een beetje verdraagzaamheid graag.

Goetjes en tot ziens ;)
« Laatst bewerkt op: 19-03-2020, 22:09:48 door Convans »

Offline SpacyColours

  • Winnaar De Mol pool 2018, Winnaar Survivor 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Time's Person of the Year 2006
Re: [afgesplitst] discussie over de grenzen van humor n.a.v. L/R-grapje
« Reactie #106 Gepost op: 19-03-2020, 19:31:53 »
Gob is de mol? :-X
Sky might be falling but remember you can fly

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: [afgesplitst] discussie over de grenzen van humor n.a.v. L/R-grapje
« Reactie #107 Gepost op: 19-03-2020, 20:29:32 »
Ik heb niet alle 6 de pagina's gelezen, maar hoezo mag daar niet mee gelachen worden. Ik kan zelf de 'R' niet uitspreken, al klinkt het bij mij ook niet als een 'L', maar daar mag toch mee gelachen worden. Soms is het toch echt wel grappig ook. Een beetje verdraagzaamheid graag.

Misschien moet je dan wel even lezen ::)
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline FrankLapidus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [afgesplitst] discussie over de grenzen van humor n.a.v. L/R-grapje
« Reactie #108 Gepost op: 19-03-2020, 20:40:04 »
Zucht
Frankje Lapi

Offline Convans

  • Forumlid
Re: [afgesplitst] discussie over de grenzen van humor n.a.v. L/R-grapje
« Reactie #109 Gepost op: 19-03-2020, 21:29:38 »
Oja racisme? Hoezo racisme? Daar ga ik niet mee akkoord. Het enige wat ik enigszins aanstootgevend zou vinden, is dat het kwetsend is omdat je iemand ermee uitlacht. Dus een Nederlander die de 'r' niet kan uitspreken en een Chinees die dat niet kan, zijn totaal andere feiten dan?
« Laatst bewerkt op: 19-03-2020, 21:31:26 door Convans »

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: [afgesplitst] discussie over de grenzen van humor n.a.v. L/R-grapje
« Reactie #110 Gepost op: 19-03-2020, 21:48:33 »
Misschien moet je dan wel even lezen ::)
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: [afgesplitst] discussie over de grenzen van humor n.a.v. L/R-grapje
« Reactie #111 Gepost op: 19-03-2020, 21:56:08 »
Ik vind het trouwens niet zozeer racistisch. Zo is het in ieder geval niet bedoeld. Maar iets hoeft niet racistisch te zijn, om toch bepaalde groepen te kwetsen. En op het moment dat je dat weet, zou je je eigen gedrag kunnen aanpassen.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Convans

  • Forumlid
Re: [afgesplitst] discussie over de grenzen van humor n.a.v. L/R-grapje
« Reactie #112 Gepost op: 19-03-2020, 21:56:49 »
Heb ik gedaan hoor Lucy. Ik wilde gewoon even toelichten dat er voor mij persoonlijk geen verschil is tegenover wie je een grap maakt of dit nu gaat om een gediscrimineerde minderheidsgroep of niet. Ik vind het wat raar als je door dit soort grapjes je minder welkom zou voelen in een Westers land maargoed. Ik bemoei mij verder niet met de discussie, want ik snap er blijkbaar helemaal niets van.
« Laatst bewerkt op: 19-03-2020, 22:04:39 door D*N, Reden: Stoken »

Offline Moni

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [afgesplitst] discussie over de grenzen van humor n.a.v. L/R-grapje
« Reactie #113 Gepost op: 19-03-2020, 21:58:20 »
Maar kan er dan überhaupt nog wel een grapje over een Chinees gemaakt worden? Het zal dan altijd als krenkend worden gezien, omdat ze een gediscrimineerde minderheid zijn in Nederland?

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: [afgesplitst] discussie over de grenzen van humor n.a.v. L/R-grapje
« Reactie #114 Gepost op: 19-03-2020, 22:00:39 »
Ik vind dat het best kan, maar blijf wel een beetje origineel.

Puur alleen R'en in een L veranderen,  is zoo enorm standaard. Als je dat voor de tiende keer moet aanhoren, kan het wel vervelend worden.



Ik heb zelf trouwens ook wel een onderschrift geplaatst die ik enigszins op het randje vond:
'Ja, en we moeten op tijd bij Rik zijn, anders vinden we de hond in de pot'

Maar vanwege Rik die in een eettentje zat, het een Nederlands spreekwoord is die er wel bij past en vanwege 'de pot' die in WIDM een andere betekenis heeft, kwam deze nog net wel door mijn eigen keuring. Maar ik kan me ook voorstellen dat iemand denkt 'nee hè, gaan we weer met zo'n stereotypering.'
« Laatst bewerkt op: 19-03-2020, 22:16:38 door Brtdm »
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline RICKDEMOL

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • -
Re: [afgesplitst] discussie over de grenzen van humor n.a.v. L/R-grapje
« Reactie #115 Gepost op: 19-03-2020, 22:50:01 »
Naast het coronavirus is er een virus dat reeds sinds langere tijd rondwaart in Nederland, namelijk dat van de politieke correctheid. Steeds meer mensen lijken er aan te lijden en het virus lijkt steeds hardnekkiger te worden. Wat dat betreft vind ik het ook meer dan tekenend dat voor een uiterst onschuldige grap als deze blijkbaar een heel topic geopend wordt. Echt... Een voornaam symptoom van dit virus zijn heel erg lange tenen. Intenties en feiten doen er steeds minder toe, het gaat steeds meer om het 'gevoel.'  Het is de sylvanasimonisering en de groenlinksisering van de maatschappij. Geen goede ontwikkeling, vooral omdat het ontzettend selectief is. Over minderheden mogen we geen grappen maken, dan zit men direct in de hoogste boom. Alles is gelijk rAcIsMe (met betrekking tot de 'Lob'-grap: Chinezen zijn géén ras, net zo min als Nederlanders of Marokkanen dat zijn. Je kunt de grap flauw of smakeloos vinden, het is geen racisme). Blanken, mannen, heteroseksuelen, christenen, die zijn dan weer vogelvrij. Hypocriet en oneerlijk.

Echt, maak lekker grappen over alles en iedereen, of het nu over blanken, zwarten, Chinezen, mannen, vrouwen, genderneutralen, transgenders, transseksuelen, non-binairen, validen, invaliden, baby's of opa's en oma's is. Zolang je het maar binnen de grenzen van de wet houdt en het zonder aanzien des persoons doet.

Leve de vrijheid van meningsuiting. Humor en zelfspot zijn juist in deze coronatijden erg belangrijk. Een door betuttelracisten gepropageerde politieke correctheid en lange tenen is wel het laatste wat we kunnen gebruiken.

Verder laat ik het hierbij omdat ik het nogmaals van de ratten besnuffeld vind dat voor deze onschuldige grap een apart topic geopend wordt. Peace out.
« Laatst bewerkt op: 19-03-2020, 23:05:43 door D*N, Reden: n-woord kan echt niet sorry »
'Deze mensen zijn echt ROEKOE!'

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: [afgesplitst] discussie over de grenzen van humor n.a.v. L/R-grapje
« Reactie #116 Gepost op: 19-03-2020, 23:04:39 »
Er werd ook geen apart topic geopend. Het is afgesplitst. Wel op de hoogte blijven als je mensen gaat beledigen.
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline FrankLapidus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man

Offline RICKDEMOL

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • -
Re: [afgesplitst] discussie over de grenzen van humor n.a.v. L/R-grapje
« Reactie #118 Gepost op: 19-03-2020, 23:08:24 »
Er werd ook geen apart topic geopend. Het is afgesplitst. Wel op de hoogte blijven als je mensen gaat beledigen.

Ik beledig dus helemaal niemand, het is inhoudelijke kritiek. Gelijk een goed voorbeeld van de lange tenen.

Dan formuleer ik het anders: van de ratten besnuffeld dat hier überhaupt pagina's lang over gediscussieerd wordt. Zou dat ook gebeurd zijn als de grap op Duitsers of Belgen gericht was? Die vraag stellen is hem beantwoorden, vrees ik. Nogmaals, je kunt de grap smakeloos of afgezaagd vinden (vind ik ook), maar racistisch is het natuurlijk van zijn lang zal ze leven niet.

En nu laat ik hier écht bij, want ik heb nu mijn eigen belofte al verbroken  :-X Het liefst discussieer ik hier over de Mol, dat fantastische spel dat ons allen bindt, en niet over dit soort non-onderwerpen. Daarvoor ga ik wel naar een meet-up van GroenLinks of D66 of op bezoek bij Sylvana Simons.
« Laatst bewerkt op: 19-03-2020, 23:10:55 door RICKDEMOL »
'Deze mensen zijn echt ROEKOE!'

Offline Convans

  • Forumlid
Re: [afgesplitst] discussie over de grenzen van humor n.a.v. L/R-grapje
« Reactie #119 Gepost op: 19-03-2020, 23:13:48 »
Amen.