Auteur Topic: [afgesplitst] discussie over de grenzen van humor n.a.v. L/R-grapje  (gelezen 10652 keer)

Offline Mosquito

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • 'ziende blind'
Re: [afgesplitst] discussie over de grenzen van humor n.a.v. L/R-grapje
« Reactie #80 Gepost op: 19-03-2020, 12:35:26 »
Een grapje op z'n tijd moet kunnen. Ook over mijn hazenlip!
::ok:: Respect.

Ik heb ook zo iets ervaren door een chronische ziekte.
Geleerd: Gekwetst zijn is een keuze.

(..en dank mod om discussie in een apart topic te doen..)
« Laatst bewerkt op: 19-03-2020, 12:37:05 door Mosquito »
'Ook een fijne dag verder...’

Offline FrankLapidus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [afgesplitst] discussie over de grenzen van humor n.a.v. L/R-grapje
« Reactie #81 Gepost op: 19-03-2020, 12:59:49 »
Over die laatste zin. Ik vind het jammer dat je dat zegt, omdat ik in deze discussie tot nu toe alleen maar reacties lees van mensen die hun mening op een goede en respectvolle manier onderbouwen. Ook al kun je het dan niet eens zijn met een bepaalde mening, dat zie ik dan zelf niet alsof iemand dan fout zit. En wie bepaalt wat goed of fout is?
Sorry, misschien niet de meest slimme reactie inderdaad. Gaat me er meer om dat sommige mensen niet erkennen dat chinezen een gediscrimineerde minderheidsgroep zijn. Echter vind ik dat geen mening meer, maar het ontkennen van een feit, en dat baseer ik dus op mensen uit mijn persoonlijke leven/directe omgeving.

Dat is maar mijn idee precies de scheidingslijn tussen wat spottend is en wat de grens over gaat en daar zit verschil in per situatie. Waarom voel ik mij niet gekrenkt als iemand mij kaaskop noemt? Omdat je in een meerderheidspositie zit waarbij dat een loze opmerking is. Voor iemand in een minderheidsgroep is dat heel anders omdat die vaak dagelijks te maken hebben met dezelfde opmerkingen die wel denigrerend bedoeld zijn.

Als ik een ander voorbeeld geef wat wel op mijzelf slaat. Als iemand mij op straat naroept "homooooo". Dan voel ik dat het negatief is. Maar probeer hetzelfde te doen bij iemand die hetero is en die zal je niet eens serieus nemen of het weglachen. Volkomen logisch want iemand die hetero is hoeft niet te vechten voor z'n plaats in de maatschappij (als het gaat om seksuele voorkeur, je hebt altijd andere dingen natuurlijk!).

Dat ze in andere landen ook lachen om buitenlandse gebruiken of opmerkingen maken die ook kwetsend zijn is natuurlijk geen vrijbrief om het dan maar ook te doen. Dat is een zij springen in de sloot, dus dan springen wij erachteraan redenering ;D.
::respect:: ::respect:: ::respect::

 ::hug::
Frankje Lapi

Offline Bzada

  • Forumlid
Re: [afgesplitst] discussie over de grenzen van humor n.a.v. L/R-grapje
« Reactie #82 Gepost op: 19-03-2020, 13:20:05 »
Arme Tina, die als kandidaat op haar topic minder reacties kreeg dan een discussie over 2 letters....

Ik heb deze discussie ff vluchtig doorgelezen, en moet zeggen dat het nogal aparte wendingen heeft gehad (het Chinese regime?). Het lijkt me dat wanneer je ziet wat dit soort grapjes los kunnen maken en dat er overduidelijk mensen zijn die het gewoon niet prettig vinden om dat op het forum te hebben, dat iedereen daar dan voortaan rekening meehoudt bij het posten van grappige onderschriften in dat topic. Het is duidelijk dat niemand slechte intenties heeft, dus lijkt me dat het af zien van een grapje met een ondertoon op het randje niet z'n groot punt zou moeten zijn.

Ik snap dat de meningen erover verschillen, maar als de moderators van dit forum, die veel van hun eigen tijd in deze site stoppen om het voor ons een betere beleving te maken, aangeven dat ze niet gediend zijn van dit soort grappen op het forum lijkt me het geen bizar grote stap voor mensen om hier dan voortaan van af te zien. Of mis ik hier iets?

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [afgesplitst] discussie over de grenzen van humor n.a.v. L/R-grapje
« Reactie #83 Gepost op: 19-03-2020, 13:37:43 »
Wat je volgens mij mist, Bzada, is dat er niet zoiets bestaat als "dit soort grappen".

Waar ligt de grens tussen wat acceptabel is en wat niet? Volgens mij is die er niet. Het is een groot grijs gebied. Waar je ook je "grens" trekt, er is altijd iemand die vindt dat die niet ver genoeg ligt. Wat doe je dan?

Ik bedoel, mag dit onderschrift dan wel? "Duidelijk rommel. Er staat: Made in China." Was kennelijk het gedeeld winnende onderschrift van week 3. Als grapjes over de taal van Chinezen niet in de smaak vallen, waarom dan wel grapjes over de producten uit China?

Het is niet houdbaar om geen grapjes te kunnen maken die iemand vervelend gaat vinden. Dan kun je alle funstuff wel opdoeken. Wat een keuze is die je zou kunnen maken, maar volgens mij is dat netto een groot verlies.
« Laatst bewerkt op: 19-03-2020, 13:40:14 door Erik Leppen »
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: [afgesplitst] discussie over de grenzen van humor n.a.v. L/R-grapje
« Reactie #84 Gepost op: 19-03-2020, 13:42:13 »
Een jaar geleden (of misschien iets langer) was er een keer een bericht over een groep dierenactivisten die spreekwoorden als "Een kat op het spek binden" wil verbieden, want dat is dierenmishandeling. Tja, hoe ver kun je nog gaan....
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Moni

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [afgesplitst] discussie over de grenzen van humor n.a.v. L/R-grapje
« Reactie #85 Gepost op: 19-03-2020, 13:48:27 »
Ik snap dat de meningen erover verschillen, maar als de moderators van dit forum, die veel van hun eigen tijd in deze site stoppen om het voor ons een betere beleving te maken, aangeven dat ze niet gediend zijn van dit soort grappen op het forum lijkt me het geen bizar grote stap voor mensen om hier dan voortaan van af te zien. Of mis ik hier iets?

Wat je mist is dat er onder de moderators ook verschil van mening is of het juist wel of niet moet kunnen.

Sorry, misschien niet de meest slimme reactie inderdaad. Gaat me er meer om dat sommige mensen niet erkennen dat chinezen een gediscrimineerde minderheidsgroep zijn. Echter vind ik dat geen mening meer, maar het ontkennen van een feit, en dat baseer ik dus op mensen uit mijn persoonlijke leven/directe omgeving.
 ::respect:: ::respect:: ::respect::

 ::hug::

Chinezen zijn een minderheidsgroep inderdaad, maar ik heb moeite met de omschrijving gediscrimineerde minderheidsgroep. En dat daarom een grapje over de uitspraak niet zou kunnen. En daarmee wil ik niet beweren dat je maar allerlei grappen moet kunnen maken, maar een grap over de uitspraak vind ik onschuldig. Hetzelfde als we lachen wanneer Engelstaligen proberen Scheveningen uit te spreken. En een grap over de uitspraak van de letter 'h' door de Franse mensen in Nederland.

Online Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [afgesplitst] discussie over de grenzen van humor n.a.v. L/R-grapje
« Reactie #86 Gepost op: 19-03-2020, 13:53:39 »
Het feit dat een onderwerp over 2 lettertjes meer reacties teweeg brengt dan een topic over een kandidaat geeft bij mij alleen maar eens te meer aan dat dit item leeft en er meningen over zijn bij de users.  En hoe goed en gedurfd de beslissing van de moderatoren was om dit open te gooien.


Offline Bzada

  • Forumlid
Re: [afgesplitst] discussie over de grenzen van humor n.a.v. L/R-grapje
« Reactie #87 Gepost op: 19-03-2020, 14:08:56 »
Wat je volgens mij mist, Bzada, is dat er niet zoiets bestaat als "dit soort grappen".

Waar ligt de grens tussen wat acceptabel is en wat niet? Volgens mij is die er niet. Het is een groot grijs gebied. Waar je ook je "grens" trekt, er is altijd iemand die vindt dat die niet ver genoeg ligt. Wat doe je dan?

Ik bedoel, mag dit onderschrift dan wel? "Duidelijk rommel. Er staat: Made in China." Was kennelijk het gedeeld winnende onderschrift van week 3. Als grapjes over de taal van Chinezen niet in de smaak vallen, waarom dan wel grapjes over de producten uit China?

Het is niet houdbaar om geen grapjes te kunnen maken die iemand vervelend gaat vinden. Dan kun je alle funstuff wel opdoeken. Wat een keuze is die je zou kunnen maken, maar volgens mij is dat netto een groot verlies.

Wat je mist is dat er onder de moderators ook verschil van mening is of het juist wel of niet moet kunnen.

Oke, duidelijk. Goede punten ook! Je gaat dan inderdaad een grijs gebied in waar je op basis van persoonlijke meningen altijd wel meningsverschillen gaat krijgen over wat wel of niet kan. Ergens vind ik het wel lastig om te zien hoe je dit dan zou moeten aanpakken en hoe je dan tot een oplossing komt. Alles accepteren lijkt me, voor logische redenen, niet die oplossing. één persoon laten bepalen wat wel of niet kan heeft zijn voor en nadelen, maar iedere keer een discussie zoals deze lijkt me ook niet wenselijk. Lastige situatie.... 

Het feit dat een onderwerp over 2 lettertjes meer reacties teweeg brengt dan een topic over een kandidaat geeft bij mij alleen maar eens te meer aan dat dit item leeft en er meningen over zijn bij de users.  En hoe goed en gedurfd de beslissing van de moderatoren was om dit open te gooien.

100% mee eens hoor!! Vond het gewoon een grappige constatering wanneer je het buiten de context haalt! Maar inderdaad een goede beslissing en ook compleet terecht dat mensen hier hun mening over willen uiten.

Offline Enigma TV

  • Forumlid
  • ENIGMA | De Uitverkorene
Re: [afgesplitst] discussie over de grenzen van humor n.a.v. L/R-grapje
« Reactie #88 Gepost op: 19-03-2020, 14:29:18 »
Chinezen zijn een minderheidsgroep inderdaad, maar ik heb moeite met de omschrijving gediscrimineerde minderheidsgroep. En dat daarom een grapje over de uitspraak niet zou kunnen. En daarmee wil ik niet beweren dat je maar allerlei grappen moet kunnen maken, maar een grap over de uitspraak vind ik onschuldig. Hetzelfde als we lachen wanneer Engelstaligen proberen Scheveningen uit te spreken. En een grap over de uitspraak van de letter 'h' door de Franse mensen in Nederland.

Dat maakt het ook direct een lastige kwestie. Wij kunnen als 'zender' van de grappen lang niet altijd bepalen of Chinezen het als discriminerend ervaren. Dat maakt het ook zo lastig om dergelijke grappen te toetsen op of ze wel of niet kunnen/'onschuldig' zijn.

Om het even naar de bruine medemens te vertalen: laatst las ik een bericht van iemand die zich enorm gekwetst voelde dat de Nederlandse overheid geen donkere experts het woord liet voeren rondom de coronagekte.

Voor mij is dit echt een belachelijke uitspraak, maar voor diegene misschien iets wat enorm kwetsend is. Is het bewust? Daar ga ik zéker niet vanuit. Kan er iets aan gedaan worden? Ook niet per se, want wellicht is er gewoon geen donkere expert die er iets over kan/wil zeggen op dat moment?

Ik denk dan ook dat we ook op dit forum nooit vrij kunnen zijn van comments die voor íemand op deze aarde kwetsend kunnen zijn. Puur omdat je niet ieders beweegredenen kan weten. :) Neemt niet weg dat we allemaal na moeten blijven denken bij dat wat we schrijven. Ook over kandidaten, crew, mede-forummers etc.  ::ok::

Offline KingLennart

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Runner-Up RSC 19
Re: [afgesplitst] discussie over de grenzen van humor n.a.v. L/R-grapje
« Reactie #89 Gepost op: 19-03-2020, 14:36:28 »
Mijn excuses aan iedereen. Ik ben het geweest van de "Lob is de Mol?"-quote.

Ik heb op dat moment totaal niet gedacht aan mogelijk racisme of wat dan ook. En al helemaal niet aan dat er (ook door de cartoon) nu mensen al pagina-lang aan het discussiëren zijn over racisme. Een gezonde discussie is altijd goed maar dit is nooit mijn bedoeling geweest.

Ik hoop dan ook niet dat er mensen zijn die mij nu als racist betitelen want dat ben ik zeer zeker niet. Maar ik vrees wel dat ik bij een aantal nu "een naam heb". Dat is mijn onzekerheid, sorry.

Dit moest ik (wederom) even kwijt.

(King) Lennart  :(




Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: [afgesplitst] discussie over de grenzen van humor n.a.v. L/R-grapje
« Reactie #90 Gepost op: 19-03-2020, 14:53:18 »
Er is al meermaals gezegd dat niemand aan iemands intenties twijfelt!
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline KingLennart

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Runner-Up RSC 19
Re: [afgesplitst] discussie over de grenzen van humor n.a.v. L/R-grapje
« Reactie #91 Gepost op: 19-03-2020, 14:57:12 »
Er is al meermaals gezegd dat niemand aan iemands intenties twijfelt!
Weet ik... is echt mijn onzekerheid... sorry...

Offline Molbelg

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [afgesplitst] discussie over de grenzen van humor n.a.v. L/R-grapje
« Reactie #92 Gepost op: 19-03-2020, 15:00:35 »
Ik denk dat over het algemeen mensen te politiek correct worden. Het is niet omdat je een mopje maakt over mensen dat dit meteen racisme is. Ik denk dat iedereen zijn gevoel voor humor een beetje verloren is. Het is niet zo dat we met die uitspraak ineens Aziatische mensen uitsluiten ofzo.
We moeten opnieuw met meer kunnen lachen, ook met jezelf.
Kortom: ik denk dat dit moet kunnen.
#teamamaimiljaarde

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [afgesplitst] discussie over de grenzen van humor n.a.v. L/R-grapje
« Reactie #93 Gepost op: 19-03-2020, 15:13:11 »
@KingLennart: je had gewoon de pech dat je genomineerd werd. Want voor jij het gewraakte onderschrift plaatste waren er al veel geweest over hetzelfde thema, hoor! Volgens mij meteen al vanaf het begin. Ik begon er zelf op een gegeven moment ook een beetje mee te experimenteren, maar dan met een draai eraan zodat je toch weer op een Nederlands woord uitkomt. Ik dacht dat het dit seizoen wel eens een rode draad zou kunnen worden. Afijn, dat jij de oorzaak van deze discussie zou zijn, is niet zo, sla er de eerste (10?) pagina's van het Onderschriftenspel maar op na. Het sloop er langzaam in.

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: [afgesplitst] discussie over de grenzen van humor n.a.v. L/R-grapje
« Reactie #94 Gepost op: 19-03-2020, 15:52:35 »
Misschien ook goed voor sommige mensen hier om dit even te lezen: https://www.thebestsocial.media/nl/aziatische-vrouw-houdt-nederland-spiegel-voor-in-confronterend-draadje/

Voor één persoon is het misschien een grapje, maar als een groep mensen op basis van hun afkomst of uiterlijk steeds dit soort "grapjes" hoort, wordt uitgesloten en gediscrimineerd, dan heet dat racisme. Je hoeft zeker geen grapjes te gaan laten omdat één persoon hierdoor gekwetst wordt, wél als je een hele groep steeds hiermee op een stereotyperende manier wegzet en die groep al het slachtoffer is van discriminatie en racisme. En ja, dat is bij Chinezen dus het geval. Dat zeggen ze zelf.

Laten we als mensen die niet tot een specifieke minderheidsgroep behoren niet voor hen bepalen wat wel en geen discriminatie van die groep is, maar gewoon luisteren naar hun ervaringen en beseffen dat we daar zelf soms ook aan bijdragen. Dat geldt voor racisme, maar ook voor seksisme, homofobie, validisme etc. De wereld wordt er volgens mij alleen maar mooier van als we ons best doen om naar de ander te luisteren en van de ander te leren :)
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [afgesplitst] discussie over de grenzen van humor n.a.v. L/R-grapje
« Reactie #95 Gepost op: 19-03-2020, 16:14:35 »
Gaat me er meer om dat sommige mensen niet erkennen dat chinezen een gediscrimineerde minderheidsgroep zijn.

Ahum, er zijn 17 miljoen Nederlanders op deze aardkloot en 1,4 miljard Chinezen. Voor elke grappenmakende Hollander staan er dus 82 Chinezen klaar om hem of haar dat af te leren.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline MitchK

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Big Brother US 2022!
Re: [afgesplitst] discussie over de grenzen van humor n.a.v. L/R-grapje
« Reactie #96 Gepost op: 19-03-2020, 16:34:15 »
Ahum, er zijn 17 miljoen Nederlanders op deze aardkloot en 1,4 miljard Chinezen. Voor elke grappenmakende Hollander staan er dus 82 Chinezen klaar om hem of haar dat af te leren.

Dit is inderdaad ook wat ik dacht als je het wereldwijd zou bekijken. Maar natuurlijk zijn er minder Nederlanders met Chinese afkomst dan Nederlanders met een Nederlandse afkomst.

Het is altijd vervelend als mensen zich verkeerd bejegend, gediscrimineerd of beledigd voelen. Echter heb ik vaak het idee dat er bepaalde bevolkingsgroepen zijn die sneller op hun teentjes zijn getrapt dan anderen. De ene groep pakt een grapje goed op en de andere niet.

Let allemaal goed op elkaar en elkaars gevoelens. Zeker in deze tijd ::hug::

Offline MoleBuster

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • "Blau ist mein Lieblingskleure" - J-M Pfaff 1982
Re: [afgesplitst] discussie over de grenzen van humor n.a.v. L/R-grapje
« Reactie #97 Gepost op: 19-03-2020, 16:47:33 »
Ahum, er zijn 17 miljoen Nederlanders op deze aardkloot en 1,4 miljard Chinezen. Voor elke grappenmakende Hollander staan er dus 82 Chinezen klaar om hem of haar dat af te leren.

Maar ja, wat heeft iemand met Chinese of andere Aziatische achtergrond (in Nederland een minderheid) hieraan naar wie (een aantal weken terug was hier een item over op tv) in het openbaar "Corona corona..." wordt geroepen?

Ik heb de van de discussie trouwens hier niet alles gelezen, maar wellicht raakt het een beetje off-topic omdat dit topic begon met wat wel/niet kan op het gebied van onderschriften.
Winnaar Klassiekers Pool 2023

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [afgesplitst] discussie over de grenzen van humor n.a.v. L/R-grapje
« Reactie #98 Gepost op: 19-03-2020, 16:55:45 »
Het is altijd vervelend als mensen zich verkeerd bejegend, gediscrimineerd of beledigd voelen. Echter heb ik vaak het idee dat er bepaalde bevolkingsgroepen zijn die sneller op hun teentjes zijn getrapt dan anderen. De ene groep pakt een grapje goed op en de andere niet.
Dit is nou een voorbeeld van een opmerking die ik niet vind kunnen  ::sorry:: Besef dat 'groepen' nog altijd bestaan uit veel verschillende individuen. Als één groep (groep is niet het juiste woord, 'categorie' is eigenlijk beter) vaker van zich laat horen, dan heeft dat er meestal mee te maken dat die mensen vaker met vervelende opmerkingen te maken krijgen. Meestal onzichtbaar voor wie er geen oog voor heeft. (Wie niet tot dezelfde categorie behoort let er niet op herkent zo de patronen niet.)

Christian uit de Vlaamse Mol is een geweldige kerel, maar hij heeft zich ongetwijfeld door een boel modder aan opmerking moeten worstelen in zijn leven. Ik denk dat bij velen in zijn schoenen het niet eens in hun hoofd was opgekomen om zich op te geven voor zo'n programma. Uit angst voor negatieve opmerkingen, of vanuit de gedachte dat de makers ze toch nooit zouden kiezen. Op die manier selecteert zo'n groep zichzelf uit en wordt 'ie ondervertegenwoordigd. Iets vergelijkbaars moet je ook aan denken bij structureel racisme. Iets subtieler misschien, maar hetzelfde principe. De hele tijd moeten aanhoren dat er om jouw categorie wel gelachen mag worden, zorgt simpelweg voor een deuk in je zelfvertrouwen.
(Dit hele stuk is borduurt voort op de hele discussie en is niet bedoeld als aanval op jou, Mitchcox ::hug::)

Verder sluit ik me aan bij deze citaten ::ok::
L/R is zo'n standaardgrap over Chinese mensen, dat ik me kan voorstellen dat die er wel zat van worden. Puur een L/R-grap maken omdat iemand Chinees is, vind ik nogal flauw en totaal niet origineel.
Dit geldt ook voor alle andere accenten, paar keer is leuk. Het elke dag aan moeten horen maakt het erg irritant.

Samengevat: stereotype-grappen mogen (tot zekere hoogte) wel, maar zorg wel voor originaliteit. Anders is het erg flauw.
Laten we als mensen die niet tot een specifieke minderheidsgroep behoren niet voor hen bepalen wat wel en geen discriminatie van die groep is, maar gewoon luisteren naar hun ervaringen en beseffen dat we daar zelf soms ook aan bijdragen. Dat geldt voor racisme, maar ook voor seksisme, homofobie, validisme etc. De wereld wordt er volgens mij alleen maar mooier van als we ons best doen om naar de ander te luisteren en van de ander te leren :)
« Laatst bewerkt op: 19-03-2020, 17:12:57 door Pac »
...óf niet!

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [afgesplitst] discussie over de grenzen van humor n.a.v. L/R-grapje
« Reactie #99 Gepost op: 19-03-2020, 16:56:04 »
Mijn onderschrift van begin januari viel hieronder. Mensen die mij al jaren kennen, weten dat ook ik dat zeker niet verkeerd bedoeld heb, en ik heb het dan ook zonder meer geaccepteerd, dat het werd verwijderd.

Gewoon, omdat ik het voor mezelf als grappig zonder enige bijbedoeling zag, maar tegelijk met een knipoog. Het niet uit kunnen spreken van de letter R zoals wij dat hier doen, zie ik zelf ook niet als een spraakgebrek. Integendeel zelfs, als je de moeite neemt om een andere taal te spreken dan je "moers-taal", dat ervaar ik als positief. En als je dan door die "L/R" kunt horen dat je van huis uit geen Nederlands spreekt: so what?