Om eerlijk te zijn vind ik de heisa rond het zogenaamd wegstemmen op basis van nationaliteit echt wel een cycloon in een glas water.
Er zaten zes Belgen in Kamp Zuid en twee Nederlanders. Van die twee Nederlanders heb ik er eentje haar beklag horen maken over het feit dat haar maatjes in het andere kamp zaten (toevallig of niet haar landgenoten, toch?). Waarom ze blijkbaar geen moeite kon doen om maatjes te maken in kamp Zuid ontging me een beetje.
En de andere, Sipke Jan, maakte zich op zijn beurt druk over twee Belgische mannen die het blijkbaar goed met elkaar konden vinden. Wat dan weer overkwam als een klein jongetje op de speelplaats dat niet mee mag spelen met zijn klasgenootjes.
Kwestie van perceptie wellicht, maar deze twee (toevallig Nederlanders) leden van Kamp Zuid wisten daarmee ook niet meteen mijn sympathie te wekken.
En misschien hebben de zes Belgen dat ook wel opgepikt en hebben ze daarom in overleg besloten om er alvast een van die twee uit te knikkeren. Kun je ze dat kwalijk nemen? En is dat een reden om te beweren dat de exit van Sipke Jan er is gekomen op basis van nationaliteit. Dat lijkt me een brug te ver!