Auteur Topic: Het Wie is de Mol Off-topic Topic  (gelezen 44749 keer)

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Het Wie is de Mol Off-topic Topic
« Reactie #140 Gepost op: 14-02-2021, 20:08:49 »
Nee.

Moet een echte kaart zijn.

 ::rofl:: ::rofl::

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Het Wie is de Mol Off-topic Topic
« Reactie #141 Gepost op: 14-02-2021, 20:16:54 »
Hoe kom je aan mijn foto? Dit is inbreuk op portretrecht!

 ::rofl::

Offline Sanmol

  • Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: Het Wie is de Mol Off-topic Topic
« Reactie #142 Gepost op: 14-02-2021, 20:17:05 »
Nee.

Moet een echte kaart zijn.

 ::rofl:: ::rofl::

Ik kreeg een rode kaart in de mail gestuurd, sta buitenspel vandaag.

Offline putyourHANSup!

  • Winnaar Expeditie Robinson 2019 Pool
  • Forumlid
  • Gaudeamus!
Re: Het Wie is de Mol Off-topic Topic
« Reactie #143 Gepost op: 14-02-2021, 20:19:54 »
Er treedt wel een interessante wending op nu waar ik het laatst nog over had bij het vak 'filmgeschiedenis'.  Vroeger wilden makers zich vrijmaken van de censuur die bepaalde wat mocht en wat niet. Nu is er geen censuur meer van bovenaf, maar treedt er een bepaalde zelfcensuur op door de publieke opinie. In hoeverre die wendig goed is, is nu lastig in te schatten.

Ik vind het zelf vooral zo vreemd dat als het over religie gaat en er grappen worden gemaakt of spotprenten, waardoor ook mensen worden gekwetst meteen wordt gezegd 'ja, maar vrijheid van meningsuiting is belangrijker en mag ook kwetsend zijn'. Als je dan vindt dat er best meer rekening mee gehouden mag worden dat anderen het vervelend vinden, word je meteen afgekapt.

En als er dan iemand per ongeluk iets doet wat kwetsend kan overkomen voor anderen, er meteen een hele menigte opstaat.

Interessant, Brtdm! Scherpe opmerkingen ::ok::

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het Wie is de Mol Off-topic Topic
« Reactie #144 Gepost op: 14-02-2021, 21:06:51 »
Misschien kunnen we deze discussie beter ergens anders voortzetten, maar nog even over bovenstaande citaten: het gaat dan ook niet alleen om of iets kwetsend is, maar ook om de bredere maatschappelijke context. Om welke groep gaat het, is het "punching up" of "punching down"? Beledig je iemands overtuiging of beledig je een persoonlijke eigenschap? En worden mensen gediscrimineerd om die overtuiging of eigenschap, of is het een eigenschap die als neutraal of zelfs positief wordt gezien? Zulke dingen maken denk ik wel een verschil in of iets "kan" of niet. In dit geval bedoelden de kandidaten het uiteraard niet verkeerd, maar staat het in een bredere context van discriminatie van Aziaten, en hen belachelijk maken door bepaalde eigenschappen na te doen. In die bredere context is het dan geen onschuldig grapje meer.

En dat is ook wat ik eerder tegenover Nat007 bedoelde maar niet zo goed verwoordde: als je van minderheden verwacht dat ze altijd maar naar de context kijken waarin iets wordt gezegd of gedaan, moet je ook als "meerderheid" kijken naar de context waarin zoiets aankomt. Het moet wel van twee kanten komen.

En daar ga ik het, in ieder geval voor dit topic, echt bij laten. Mocht dit nog verder gaan in de Huiskamer kan ik niet beloven dat ik me er niet alsnog weer mee ga bemoeien ;)
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline molE13

  • Forumlid
Re: Het Wie is de Mol Off-topic Topic
« Reactie #145 Gepost op: 14-02-2021, 21:32:36 »
Nee.

Moet een echte kaart zijn.

 ::rofl:: ::rofl::
Oh, dan telt mijn knuffelbeer niet.

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Het Wie is de Mol Off-topic Topic
« Reactie #146 Gepost op: 14-02-2021, 21:38:18 »
Hopelijk laten ze het fragment er gewoon in. Niet om vervelend te doen, wel om niet toe te geven aan het steeds obsessiever wordende 'woke' gedram. En nog belangrijker, omdat het 99,9999999999% echt niet vervelend bedoeld was door de twee dames. Maar goed, ze zullen wel weer buigen.

De bedoeling is niet zo relevant lijkt mij. Ik kan begrijpen dat sommige mensen dit als een klein onschuldig dingetje beschouwen, maar als je als minderheid voortdurend op dezelfde manier wordt gestereotypeert dan kan ik me voorstellen dat dat erg frustrerend is, zeker als bijvoorbeeld dat het eerste is waar mensen aan denken als je op een goede baan solliciteert, als je aangifte komt doen bij de politie als slachtoffer van een misdrijf of als kinderen voortdurend hetzelfde grapje doen richting dat ene kind in de klas met een Aziatisch uiterlijk. Elk van deze imitaties is op zichzelf misschien niet zo erg, maar bij elkaar zet het Aziatische mensen op een achterstand omdat ze het stereotype moeten overwinnen voordat ze serieus genomen worden.

Ik kan me voorstellen dat het dan kwetsend is als je in een populair entertainmentprogramma dit beeld herhaald ziet worden. Maar belangrijker: het zet het beeld voort en geeft de boodschap dat het ok is om dit als grapje te doen.

De enige manier waarop hardnekkige stereotypes gestopt worden is als er bewuste beslissingen genomen worden om die niet te verspreiden. In deze opdracht maken Charlotte en Marije in mijn ogen een foutje doordat ze bij snel nadenken naar een kwetsend beeld grepen. De montage maakt een fout door het er gewoon in te laten. Ik vind het goed dat dat nu wordt rechtgezet.

Edit: begrijp dat Marije het gebaar herhaalde om te zeggen dat het echt niet kon. Alleen werd die opmerking uit de montage gehaald. Dat maakt de montage natuurlijk nog erger want het is gewoon misleidend.
« Laatst bewerkt op: 14-02-2021, 22:01:27 door Leendert »

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Het Wie is de Mol Off-topic Topic
« Reactie #147 Gepost op: 14-02-2021, 21:49:26 »
Oh, dan telt mijn knuffelbeer niet.
jawel, díe mag meedoen....

Offline molE13

  • Forumlid
Re: Het Wie is de Mol Off-topic Topic
« Reactie #148 Gepost op: 14-02-2021, 21:51:03 »
jawel, díe mag meedoen....
Aan de "discussie"?

Gelukkig hangt er liefde in de lucht.

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Het Wie is de Mol Off-topic Topic
« Reactie #149 Gepost op: 14-02-2021, 21:52:26 »
De bedoeling van iemand lijkt me wel relevant; In elk geval als het om het wel of niet aanvallen van de persoon gaat die het gebruikt. Zoals een klein groepje mensen op social media schijnt te doen.
Als het gaat om de algemene discussie op te starten is de bedoeling van de persoon die het gebruikt inderdaad minder relevant. Maar val dan ook die persoon niet aan.
Wit is ook een kleur!

Offline MolstopperNL

  • Forumlid
  • Ik ben de mol. Ik ben de mol.
Re: Het Wie is de Mol Off-topic Topic
« Reactie #150 Gepost op: 15-02-2021, 19:21:34 »
Vind ik het toch grappig om te zien dat Splinter en Charlotte nu bij De Vooravond zitten. Het heeft niks met elkaar te maken want ze zitten er voor compleet andere onderwerpen, maar mijn WIDM radar gaat toch af.  :)

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het Wie is de Mol Off-topic Topic
« Reactie #151 Gepost op: 15-02-2021, 23:31:36 »
Marieke van WIDM English Subs is door de productie gevraagd om de door haar geüploade en vertaalde afl. 7 off-line te halen, vanwege het Gangnam Style fiasco.

Dat heeft ze gedaan, maar de mensen die de HD-versies uploaden hebben alleen de oude ongecensureerde versies online staan. Als ze de nieuwe probeert te downloaden krijgt ze alsnog de oude.

Kan iemand haar helpen aan de nieuwe gecensureerde HD-versie van afl. 7?

widmenglishsubs@hotmail.com




Pinned by WIDM English Subs
2 hours ago

Ik krijg de nieuwe versie niet gedownload. Dan komt alsnog de oude versie naar boven. De mensen die de HD versies uploaden, hebben alleen de oude versies online gezet. Als er iemand is die de nieuwe versie voor me kan krijgen, graag! widmenglishsubs@hotmail.com
« Laatst bewerkt op: 15-02-2021, 23:36:53 door Amethyst »

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Het Wie is de Mol Off-topic Topic
« Reactie #152 Gepost op: 16-02-2021, 00:37:39 »
oehh. Ik ga er even naar kijken, maar downloaden via NPO kan lastig worden. Downloadgemist.nl heeft gewoon de eerste versie opgeslagen inderdaad. Mogelijk dat die het later gaan updaten, maar heb mijn twijfels.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het Wie is de Mol Off-topic Topic
« Reactie #153 Gepost op: 16-02-2021, 08:17:37 »
oehh. Ik ga er even naar kijken, maar downloaden via NPO kan lastig worden. Downloadgemist.nl heeft gewoon de eerste versie opgeslagen inderdaad. Mogelijk dat die het later gaan updaten, maar heb mijn twijfels.
Heel jammer, maar dankjewel dat je ernaar hebt willen kijken, Brtdm. Jammer ook dat de productie Marieke blijkbaar nog niet heeft geholpen. Ze verdient er niks aan (krijgt ook geen YouTube Ad Revenue, zoals ze ergens onder die video schrijft). Veel widm-fans zijn van deze video's afhankelijk.

Ik vind het nogal lullig omdat de oude edit een bewuste keuze van de productie was (want Marijes commentaar was er wel uitgelaten, zoals bekend). Het opnieuw moeten editen van deze aflevering met alle Engelse vertalingen erbij lijkt me geen cadeautje  ::kado::

Offline MolstopperNL

  • Forumlid
  • Ik ben de mol. Ik ben de mol.
Re: Het Wie is de Mol Off-topic Topic
« Reactie #154 Gepost op: 16-02-2021, 18:05:51 »
Heel jammer, maar dankjewel dat je ernaar hebt willen kijken, Brtdm. Jammer ook dat de productie Marieke blijkbaar nog niet heeft geholpen. Ze verdient er niks aan (krijgt ook geen YouTube Ad Revenue, zoals ze ergens onder die video schrijft). Veel widm-fans zijn van deze video's afhankelijk.

Ik vind het nogal lullig omdat de oude edit een bewuste keuze van de productie was (want Marijes commentaar was er wel uitgelaten, zoals bekend). Het opnieuw moeten editen van deze aflevering met alle Engelse vertalingen erbij lijkt me geen cadeautje  ::kado::

Ik weet niet of Marije zelf kan editen, misschien kan ze zelf die 30 seconden eruit knipppen en het dan weer opnieuw uploaden?

EDIT: Ik zie net dat ze het heeft geupload dus ze heeft een oplossing gevonden!
« Laatst bewerkt op: 16-02-2021, 18:24:03 door MolstopperNL »

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Het Wie is de Mol Off-topic Topic
« Reactie #155 Gepost op: 18-02-2021, 08:50:37 »
Cast van The Passion is bekend. 4 oud-widm deelnemers. Goed gecast, vooral die rol van Judas  ::vergroot:: :P
« Laatst bewerkt op: 18-02-2021, 08:53:43 door MollenvangR-Art »

Offline bmol

  • Forumlid
Re: Het Wie is de Mol Off-topic Topic
« Reactie #156 Gepost op: 18-02-2021, 15:05:09 »
Zondagavond de 21e ;) Splinter zijn allereerste talkshow op NPO 3!
« Laatst bewerkt op: 18-02-2021, 15:11:26 door bmol »

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Het Wie is de Mol Off-topic Topic
« Reactie #157 Gepost op: 18-02-2021, 16:04:56 »
Met een fantastische naam!  :-X ;)
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Het Wie is de Mol Off-topic Topic
« Reactie #158 Gepost op: 18-02-2021, 19:35:44 »
Ik zat te wachten op de AvroTros Nieuwsbrief met daarin de wekelijkse prijsvraag.

De klassieke variant heb ik wel gekregen, maar die met de molvraag dus niet.

Ben ik de enige (een van de weinigen?) die de brief niet heeft gekregen, of is die gewoon niet verstuurd?


Offline Fay111

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het Wie is de Mol Off-topic Topic
« Reactie #159 Gepost op: 18-02-2021, 19:40:06 »
Heb de mail ook nog niet gehad, je bent dus niet de enige  ::ohno:: ::ohno:: ::ohno::