Auteur Topic: [Aflevering 5] - Tot drie tellen  (gelezen 21839 keer)

Offline blob

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Tot drie tellen
« Reactie #180 Gepost op: 31-01-2021, 21:39:55 »
Ik vond het wel een leuke opdracht, blinde veiling hebben we zo vaak gezien. Dat daar voordeel aan verbonden is ook, denk bijvoorbeeld aan mollenboekjes van afvallers of jokers. Op zich had ik wel liever jokers gezien voor de winnende groep, maar ach.

Het feit dat de groep met voorkennis won ligt volgens mij vooral aan het missen van de postzak op het eind door de andere groep. Achteraf is het natuurlijk makkelijk om te zeggen dat de voorkennis het verschil maakte, maar ik denk toch niet dat je daardoor beter zo'n postzak aan een stok kunt prikken.

Online Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 5] - Tot drie tellen
« Reactie #181 Gepost op: 31-01-2021, 21:40:19 »
Mwoah, sec gezien was het verschil tussen voorkennis en geen voorkennis het lezen van drie keer drie regels tekst (en natuurlijk vooraf afspraken maken, dat kan wel oets schelen) mar die twee opdrachten konden best snel gedaan worden op zoch.
Ja... blijkbaar. Zo goed let ik niet op als ik live kijk. Ik ging er nogal naïef van uit dat het doorzichtige opzetje van de productie om de pot te legen iets meer om het lijf had dan dit. Een purge van de halve pot voor een voorsprong van een paar minuutjes zag ik niet aankomen.

Online joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 5] - Tot drie tellen
« Reactie #182 Gepost op: 31-01-2021, 23:15:23 »
Ik ben het hier niet mee eens: één van de twee groepen zou drie vrijstellingen krijgen. Dat betekent dat personen uit twee groepen hier geen echte concurrenten van elkaar zijn: een van de twee krijgt namelijk een vrijstelling. De test ging er hier slechts over wie de test het slechtst maakte binnen ieder groepje.

Klopt, maar dan komt het wel heel erg aan op hoe goed je kunt leren / nadenken onder stress. De ene kandidaat kan dat beter dan de andere. Bij Joshua was duidelijk te zien dat hij dit lastig vond, waardoor hij in het nadeel was tov Splinter en Renee.

Offline yfpyfke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 5] - Tot drie tellen
« Reactie #183 Gepost op: 31-01-2021, 23:57:29 »
Los van het feit dat ik het jammer vind als kandidaten op zo'n manier een vrijstelling kunnen kopen, vind ik het nog het meest jammer dat het gebeurt bij zo'n leuke opdracht..

Hier hadden ze gewoon een geweldige opdracht van kunnen maken, van beide kanten naar het midden werken. Hulp van de andere kant via het raam nodig hebben en dan wel of niet geld verdienen doordat beide groepen in het midden uitkomen.

Had dan een stomme opdracht verzonnen om de pot leeg te trekken

Maar het allerergste wordt het nog als de mol straks zegt:
Oh is wist dat de pot leeg kon en dacht bij die opdracht ik spek de pot eerst.
(Rocky bij het abseilen, Marije bij het fotograferen, Renee bij de kasteel/wandel/opdracht).

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Tot drie tellen
« Reactie #184 Gepost op: 1-02-2021, 00:53:48 »
Maar het allerergste wordt het nog als de mol straks zegt:
Oh is wist dat de pot leeg kon en dacht bij die opdracht ik spek de pot eerst.
(Rocky bij het abseilen, Marije bij het fotograferen, Renee bij de kasteel/wandel/opdracht).
Ik vrees het ergste, zeker na de biecht van Rocky dat ze best wel wat geld in de pot heeft gebracht en daarom denkt dat ze ook wel wat kan uitgeven. Zou toch wel een hele groter bummer zijn om maar met Mol Linda te spreken.

Offline sherlock

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Tot drie tellen
« Reactie #185 Gepost op: 1-02-2021, 02:44:57 »
Na alles een dagje te hebben laten bezinken vind ik dit nog steeds 1 van de slechtste afleveringen ooit, en kan deze aflevering er zelfs voor zorgen dat ik dit het slechtste seizoen ooit ga vinden. 

Vorige week zei ik dit in het afleveringstopic op de toen nog aanstaande veiling:
Zou wel weer een enorme anticlimax zijn en onwijs oneerlijk richting Remco, Eric, Florentijn en Lakshmi. Ik weet dat het vaak genoeg gebeurd is, maar die mollen staan dan ook ergens onderaan in mijn lijstje.

Mijn gevoel zegt dat het niet een vooropgezet plan is, maar dat we met een mol te maken hebben die niet echt uit de verf komt en misschien door de productie moet worden geholpen met een veiling.

Dit gevoel is alleen maar versterkt. De veiling zat echt slecht in elkaar, zat geen enkele diepgang in en is zoals al door genoeg mensen hier gezegd een 100% zekerheid op een groot minbedrag. Kan ik het de 3 kopers aanrekenen? Nee, absoluut niet. De productie zette de kandidaten het mes op de keel. Dat het mogelijke nadeel veel zwaarder weegt dan het voordeel is hier ook al door genoeg anderen gezegd.

Ik vrees het ergste, zeker na de biecht van Rocky dat ze best wel wat geld in de pot heeft gebracht en daarom denkt dat ze ook wel wat kan uitgeven. Zou toch wel een hele groter bummer zijn om maar met Mol Linda te spreken.

Ik vrees dus heel hard met je mee. Of de mol had hulp nodig waardoor deze veiling ter plekke bedacht is (wat het dus een slechte mol zal maken), of het is een (slecht) vooropgezet plan geweest en we zien in afl 10 een hele trotse mol vertellen dat er makkelijk geld verdiend kon worden in de eerste 4 afleveringen aangezien er toch een veiling zou komen. Bij beide scenario's zal ik teleurgesteld zitten te kijken, maar bij de 2e optie zullen mijn gedachten vooral naar Remco, Eric, Florentijn en Lakhsmi gaan.

Zij hebben dan wel in widm gezeten, maar hebben het echte spel nooit mogen spelen.

Offline Rozz75

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Tot drie tellen
« Reactie #186 Gepost op: 1-02-2021, 09:14:15 »
Eerlijk gezegd denk ik niet dat de mol extra geld heeft binnen gebracht voorafgaand aan deze aflevering (nu ik er eens goed over nadenk). Dat is overigens wel het gevoel dat widm ons wil geven wellicht. Dan is alle ophef nergens op gebaseerd. Geloof ook niet dat de mol 5000 uit de pot haalt (althans, niet door het eerst zelf binnen te halen). De mol gaat altijd voor de laagste pot. En als dit niet zo is, dan gaat er dit jaar iets mis..maar geloof ik ook niet hun jarenlange ervaring.


Offline Marmolleke

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Tot drie tellen
« Reactie #187 Gepost op: 1-02-2021, 10:14:33 »
Na alles een dagje te hebben laten bezinken vind ik dit nog steeds 1 van de slechtste afleveringen ooit,
Wat een hard oordeel. Je mag natuurlijk denken en vinden wat je wilt, maar je gaat er wel heel erg vanuit dat we met een slechte mol te maken hebben en dat de dingen daardoor lopen zoals we het in de uitzending zien. Ik denk niet dat de veiling ter plekke is bedacht of dat er aanpassingen nodig waren om de mol te helpen. In elke opdracht kan de mol iets doen; soms veel, soms weinig.
Zelf denk ik dat de groep zo hecht is en ‘voor de pot’ gaat, dat het heel moeilijk is voor de mol om het spel te beïnvloeden. Daardoor zit er veel geld in de pot, en is er weinig zichtbaar van wat de mol doet om opdrachten niet te laten slagen. Maar dat wil niet zeggen dat de mol slecht is. Wel dat de kandidaten als groep erg sterk zijn.

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: [Aflevering 5] - Tot drie tellen
« Reactie #188 Gepost op: 1-02-2021, 10:37:38 »
Dat ze opdrachten nog aanpassen ter plekke geloof ik zeker, omdat het door het weer niet mogelijk is, of zoals in China ze problemen krijgen met de uitvoering, omdat ze een extra uitzending nodig hebben waarbij er niemand uitgaat etc. Maar ik geloof niet dat "een slechte mol" een reden zou zijn om de opdrachten aan te passen ::ohno::.

Sowieso denk ik niet dat er een slechte mol is want ik verdenk Splinter en die word nog nauwelijks verdacht  ;D
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 5] - Tot drie tellen
« Reactie #189 Gepost op: 1-02-2021, 10:44:42 »
Eerlijk gezegd denk ik niet dat de mol extra geld heeft binnen gebracht voorafgaand aan deze aflevering.
De mol heeft zeker geld binnengebracht. Bij de abseilopdracht heeft de mol ofwel vanuit de kano ofwel aan het touw er voor gezorgd dat er geld binnenkwam. Vanuit de kano-club zou de mol nog gedacht kunnen hebben 'ze kiezen er wel voor om allemaal het geld te houden', maar met de mol in de abseilclub gaat dat niet op. En mocht Rocky de mol zijn dan is er helemaal sprake van geld in de pot gooien.

m

Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 5] - Tot drie tellen
« Reactie #190 Gepost op: 1-02-2021, 11:06:31 »
De mol heeft zeker geld binnengebracht. Bij de abseilopdracht heeft de mol ofwel vanuit de kano ofwel aan het touw er voor gezorgd dat er geld binnenkwam. Vanuit de kano-club zou de mol nog gedacht kunnen hebben 'ze kiezen er wel voor om allemaal het geld te houden', maar met de mol in de abseilclub gaat dat niet op. En mocht Rocky de mol zijn dan is er helemaal sprake van geld in de pot gooien.

m
Te makkelijk.
Het kan best zijn dat de mol bij het kanoën/abseilen er alles aan gedaan heeft wat in zijn/haar mogelijkheden lag om geld uit de pot te houden maar dat dat vanwege de manier waarop deze groep opereert gewoonweg niet gelukt is. Die opdracht was ook lastig te mollen, evenals bijvoorbeeld die met het vlot vorige week.

Natuurlijk haalt de mol ook wel eens geld binnen maar nooit met de gedachte "dat maakt niet uit want er komt nog een opdracht waarbij ik veel uit de pot kan halen", dat zou een slechte gedachte zijn.

Offline Taupe077

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Tot drie tellen
« Reactie #191 Gepost op: 1-02-2021, 11:08:09 »
Heel wat commotie over al of niet een goede aflevering.
Ik vond de aflevering wel goed op zich maar ...
ik ben 100% tegen opdrachten waar je door niks te doen geld uit de pot kan halen, dit is toch zo zwak  ::ohno::
Dit is nooit de bedoeling geweest van de oorspronkelijke makers!
De mol moest ervoor zorgen dat er geen geld in de pot komt of zo weinig mogelijk.
Als ze dan toch de pot willen kleiner maken dan zijn er andere en leukere manieren.
Een spel waarbij je veel kan winnen maar ook veel verliezen door verkeerde zaken te nemen .. een beetje zoals al een paar keer gebeurd is maar waarbij dan de mol het voortouw moet nemen en ervoor zorgen dat net dat vele mingeld gepakt wordt. Hij/zij neemt dan een risico maar op zijn minst is dan eerlijk en leuke TV!

Los daarvan denk ik niet dat de mol het nodig had hier 5000 euro te kiezen ... dat gaat dan in tegen mijn idee van wie de mol is (was?) maar tja.

Offline Rozz75

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Tot drie tellen
« Reactie #192 Gepost op: 1-02-2021, 11:09:11 »
De mol heeft zeker geld binnengebracht. Bij de abseilopdracht heeft de mol ofwel vanuit de kano ofwel aan het touw er voor gezorgd dat er geld binnenkwam. Vanuit de kano-club zou de mol nog gedacht kunnen hebben 'ze kiezen er wel voor om allemaal het geld te houden', maar met de mol in de abseilclub gaat dat niet op. En mocht Rocky de mol zijn dan is er helemaal sprake van geld in de pot gooien.

m

Ik bedoel niet dat de mol NIETS heeft binnen gehaald, ik bedoel dat de mol geen opvallend grote (onnodige) bedragen heeft binnen gehaald omdat het ‘er met de veiling toch weer uit zou gaan’. Daar geloof ik niet in.

ik lees regelmatig dat de mol ‘het moeilijk heeft’ en daardoor teveel geld in de pot speelt; zoals renee met haar 700 euro of Charlotte met het foto’s omdraaien doordat marije het zo snel weet, rocky met 2000 etc).

Maar wat nu als zij het gewoon allemaal niet zijn en de mol alleen kleine bedragen heeft binnen gehaald (splinter).
« Laatst bewerkt op: 1-02-2021, 11:11:47 door Rozz75 »

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: [Aflevering 5] - Tot drie tellen
« Reactie #193 Gepost op: 1-02-2021, 12:14:12 »
De mol heeft zeker geld binnengebracht. Bij de abseilopdracht heeft de mol ofwel vanuit de kano ofwel aan het touw er voor gezorgd dat er geld binnenkwam. Vanuit de kano-club zou de mol nog gedacht kunnen hebben 'ze kiezen er wel voor om allemaal het geld te houden', maar met de mol in de abseilclub gaat dat niet op. En mocht Rocky de mol zijn dan is er helemaal sprake van geld in de pot gooien.

Maar was dat geld het verdienste van de mol? Ik denk dat de mol hier voor de vrijstelling ging en dus ofwel bij de kayakgroep zat en zo duidelijk mogelijk wou aangeven welke koker geld was ervanuit gaande dat de kandidaat voor de vrijstelling zou kiezen en dus het geld zelf bij zich zou houden of in de abseilopdracht zat en daar voor de vrijstellingen zou gaan. Uiteindelijk is het Rocky die de vrijstellingen volledig blokkeert dus ik zou die 2000 euro alleen haar aanrekenen.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Online mocemole

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Tot drie tellen
« Reactie #194 Gepost op: 1-02-2021, 12:42:51 »
Heel wat commotie over al of niet een goede aflevering.
Ik vond de aflevering wel goed op zich maar ...
ik ben 100% tegen opdrachten waar je door niks te doen geld uit de pot kan halen, dit is toch zo zwak  ::ohno::
Dit is nooit de bedoeling geweest van de oorspronkelijke makers!
De mol moest ervoor zorgen dat er geen geld in de pot komt of zo weinig mogelijk.
Als ze dan toch de pot willen kleiner maken dan zijn er andere en leukere manieren.
Een spel waarbij je veel kan winnen maar ook veel verliezen door verkeerde zaken te nemen .. een beetje zoals al een paar keer gebeurd is maar waarbij dan de mol het voortouw moet nemen en ervoor zorgen dat net dat vele mingeld gepakt wordt. Hij/zij neemt dan een risico maar op zijn minst is dan eerlijk en leuke TV!

Los daarvan denk ik niet dat de mol het nodig had hier 5000 euro te kiezen ... dat gaat dan in tegen mijn idee van wie de mol is (was?) maar tja.
Daar kan ik het wel mee eens zijn. De mol moet er voor zorgen dat het geld niet in de pot komt indien mogelijk, zonder te veel op te vallen.
Kandidaten die de pot plunderen om een voordeel te bemachtigen zonder er een opdracht aan vast te koppelen vind ik niet ok.
Kijk naar de Vlaamse mol vorig jaar: eerst de kandidaten veel geld laten opmaken, en bij de eerste aflevering de mol de volle pot laten verdienen. De uitleg, ja, maar, er was al zo veel geld weg, dus kon ik gerust onder de radar blijven. Ik hoop dat ze dat niet herhalen.

Online Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: [Aflevering 5] - Tot drie tellen
« Reactie #195 Gepost op: 1-02-2021, 14:06:48 »
Ik hoop wel dat Joshua volgende aflevering weer terugkomt. Eerst die bus opdracht, dan elkaar uitschakelen en die gevangenis is een uitstekende plek om een kandidaat terug te laten komen. (Net als bij Richard en Tim)

Ik heb gewoon weinig zin in een afvallerloze aflevering zo laat in het spel.



En betreft speuren naar de mol in de voorgaande afleveringen denk ik dat er weinig verschil is met of zonder deze veiling.
Het waren met name het type opdrachten die gezorgd hebben voor een buffer in de pot. Je moet dan vooral kijken naar op welke manier de mol daar nog streken heeft kunnen uithalen. Geld verdienen was niet erg, maar als mol ga je toch saboteren en wat bedragen wegsnoepen van het totaal af.

Daarnaast zijn er best veel seizoenen waar er bij een opdracht geld uit de pot gaat. Soms omdat een opdracht mislukt. Maar ook vaak omdat er uiteindelijk gekozen wordt voor jokers. Dat hebben we dit seizoen nog relatief weinig gezien.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Jezet

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Tot drie tellen
« Reactie #196 Gepost op: 1-02-2021, 14:26:50 »
Met het verdwijnen van Joshua zijn de echte molacties ook verdwenen. Afgezien van klein geld, wat heeft de mol tot nu toe uit de pot gehouden?

In de lift geen complete series gemaakt of net niet alles noteren, stoer. Gestoeid met touwen of even tegengesputterd bij de vlot opdracht. Getekend als een krant, geweldig. Evenveel geld geboden als een andere kandidaat (of minder), boeiend.

Wie kan er een gedurfde mol actie opnoemen?

Hopelijk vanaf aflevering 6 een mol die iets doet.
Ik boycot Rusland & Russische producten!

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: [Aflevering 5] - Tot drie tellen
« Reactie #197 Gepost op: 1-02-2021, 14:29:23 »
Voordeel is dat je de meeste echt gedurfde molacties pas in aflevering 10 te zien krijgt! Dat je denkt: goh, dat was me echt niet opgevallen...

(overigens: welke 'gedurfde' molactie zou Joshua dan op zijn naam hebben? Geen idee...)
Ich bin ein Bärliner!

Re: [Aflevering 5] - Tot drie tellen
« Reactie #198 Gepost op: 1-02-2021, 14:34:58 »
Dit seizoen vind ik een van de beste seizoenen tot nu toe. Fanatieke groep, veel geld verdiend in de opdrachten en de mol het lastig gemaakt.

De eerste opdracht vond ik erg leuk bedacht, misschien iets te weinig tijd voor de opdracht gegeven. En eventueel iets makkelijkere locaties. Alsnog heb ik bij deze opdracht enorm gelachen.

Helaas dat er met een anonieme veiling bijna de helft van de pot eruit gaat. De voorkennis vond ik iets teveel van het goede. Als ze geen postzakken hadden gehaald hoe kwamen ze dan bij de code? Of was het dan gewoon dat de trein stopte bij de executie en niemand een vrijstelling kreeg.
Als ze in de laatste coupé alleen maar codes hadden gehangen was het voor mijn gevoel spannender en kon de groep die geen voorkennis hadden met een goede gok het nog redden.

De executie geeft een beetje een nare smaak aan dit bovenal top seizoen. Maar goed de groep die geen voorkennis had, had ook erg weinig geboden.

Hopelijk dat de groep de mol weer te slim af is en weer veel geld gaat verdienen in de volgende aflevering.

Offline widm1992

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Tot drie tellen
« Reactie #199 Gepost op: 1-02-2021, 14:36:35 »
Met het verdwijnen van Joshua zijn de echte molacties ook verdwenen. Afgezien van klein geld, wat heeft de mol tot nu toe uit de pot gehouden?

In de lift geen complete series gemaakt of net niet alles noteren, stoer. Gestoeid met touwen of even tegengesputterd bij de vlot opdracht. Getekend als een krant, geweldig. Evenveel geld geboden als een andere kandidaat (of minder), boeiend.

Wie kan er een gedurfde mol actie opnoemen?

Hopelijk vanaf aflevering 6 een mol die iets doet.

Ik vind dit soort opmerkingen altijd een beetje jammer, enerzijds omdat we allemaal weten dat 'gedurfde' molacties pas te zien zijn in aflevering 10. Anderzijds omdat het makkelijk scoren is van achter de computer. De mol is een persoon, die split second een afweging moet maken om iets te doen of te laten. Afwegend wat het risico is en wat de gevolgen zijn. En vervolgens toch altijd commentaar krijgt, omdat het beter had gekund. Want de mol was óf te voorzichtig, óf te opvallend aan het mollen.