Auteur Topic: Aan welke criteria moet een Mol voldoen?  (gelezen 3594 keer)

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aan welke criteria moet een Mol voldoen?
« Reactie #20 Gepost op: 20-02-2021, 15:52:26 »
Een van de belangrijkste eigenschappen voor een mol is dat hij/zij kan nadenken voordat hij iets zegt. Of zo snel kan denken dat hij tijdens het praten weet wat hij zegt en gaat zeggen.
Een mol mag ook niet te impulsief zijn, hij moet rustig kunnen blijven in hectische situaties.
Eigenlijk kun je beter een lijstje opstellen van wat een mol in elk geval NIET moet zijn.
« Laatst bewerkt op: 20-02-2021, 15:55:23 door Run »

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Aan welke criteria moet een Mol voldoen?
« Reactie #21 Gepost op: 20-02-2021, 16:53:58 »
Veel geld uit de pot houden en onverdacht blijven. Dat laatste is wellicht bijzaak maar hoort erbij. Door onverdacht te zijn word je immers in staat gesteld geld uit de pot te houden. En ben je er goed in dan trek je dat door tot en met de finale.

Wil allemaal natuurlijk niet zeggen dat we met de 21e mol ook de allerbeste mol te pakken hebben op basis van deze criteria (eigenlijk criterium). Ik verwacht dit jaar wel een heel andere mol dan we gewend zijn. Dat is voor de buhne ook wat waard. Bovendien moet de mol wel uit de groep van 10 komen. We kunnen niet elk jaar aan Jan vragen om terug te komen ::rofl:: :P
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Nat007

  • Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
Re: Aan welke criteria moet een Mol voldoen?
« Reactie #22 Gepost op: 20-02-2021, 17:17:23 »
Wat een leuk topic. Ideale mol voor mij is iemand die heel naturel en met zelfvertrouwen meedoet met de groep. Dus liever geen muurbloempje die zich afzijdig houdt of die de getormenteerde observator speelt. Iemand die niet overacteert, maar die echt een natuurtalent is wat betreft andere mensen aanvoelen en bespelen. Iemand die lol heeft en die sluw is.

Gewoon een geweldige acteur dus. Die idealiter geen acteur van beroep is. Denk bijvoorbeeld aan Dennis, Jan, Milouska (alledrie grote favorieten) maar ook de Vlaamse mol van vorig seizoen. Ben géén fan van mollen als Susan, Anne-Marie, Klaas of Merel, dat was allemaal te krampachtig, te gezocht en te nerveuzig.

Ben ook geen fan zelf van de symboolhints.

En dus ga ik eigenlijk vrijwel elk seizoen voor een wensmol die aan die criteria voldoet. Zit er vaak naast (Freek, Paulien, Art enzovoorts). Nu is hopelijk Splinter die mol. Die zou ik geweldig vinden, want naturel, doet lekker mee met de groep, beetje slinks, heeft zichtbaar lol en erg intelligent.
« Laatst bewerkt op: 20-02-2021, 17:23:20 door Nat007 »

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: Aan welke criteria moet een Mol voldoen?
« Reactie #23 Gepost op: 20-02-2021, 17:58:48 »
Mijn naam is molE13.
Sorry! Zal er voortaan om denken!

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: Aan welke criteria moet een Mol voldoen?
« Reactie #24 Gepost op: 20-02-2021, 18:28:51 »
Dat is al een hele gevarieerde lijst van wensen/eisen geworden waar een Mol aan zou moeten voldoen.

Molest: Subtiel of brutaal, anderen de schuld geven.
Michmol: Vindt dat de Mol meer voorkennis over psyche en karakter van de a.s. kandidaten zou moeten hebben.
Joligmolitje: Een onpartijdige Mol als er jokers kunnen worden verdeeld. Mol moet een leidersrol hebben.
Mol E13: Zou graag hints zien
Bmol: Slim, sociaal
Martin J: Natuurlijk overwicht, humor, sociaal, flexibel, slim, stressbestendig, kunnen liegen.
Molecula: Zoveel mogelijk geld uit de pot spelen. Afwijkend gedrag gewenst.
Zegt er is geen ideaal Moltype.
Leendert: Geld uit de pot spelen en whatever works. Karakter waardoor men denkt dat dat de Mol niet kan zijn. Open, sympathiek, gedreven, wil onderschat worden, slim, pokerface.
Cinner: Beetje een loner, stressbestendig, creatief, kunnen improviseren, met zelfvertrouwen, aanpassingsvermogen.Kunnen variëren.
Starlight: Geld uit de pot houden. Graag een Mol zoals Thomas. Perfect doen wat een Mol moet doen. Onopvallend, in goede Molposities, en bijna onverdacht door de medespelers tot Afl. 10
Ik wou je niet tekort doen, Starlight, maar heb het, in eerste instantie weggelaten omdat het speciaal over Thomas gaat. Heb het nu recht gezet.
Sanmol: Goede kleding.
BRTDM: Iemand die geniet van het spel.
Foxhunter: Mol moet passen in de opdrachten die bedacht zijn.
Mollem: Alle eigenschappen die nodig zijn om t/m afl. 7 niet ontdekt te worden. Lef.
Gadoesja: Conditie hebben.
Geel Scherm: Een Mol is goed als in afl. 10 blijkt dat er onverwachte (ongeziene) acties  zijn uitgevoerd. Durven risico te nemen.
Run: Een rustige snelle denker, ad rem.
Zal kijken of er ook een lijstje kan komen over wat een Mol niet moet doen. Mag ook iemand anders doen hoor!
Lo:
Geld uit de pot houden en onverdacht blijven. Favoriet Jan  ::bravo::
Nat 007: Een Mol moet naturel zijn, en zelfvertrouwen hebben, goed in de groep liggen en plezier hebben. Maar sluw zijn!
Voorlopige samenvatting:
Een Mol moet sociaal zijn, humor hebben en lef, slim en stressbestendig, flexibel, ad rem, sluw, creatief zijn. Zich goed kunnen positioneren tijdens de opdrachten en wil onderschat worden. Onverdacht blijven. En vooral geld uit de pot zien te houden.
Mollem zou graag een 007 zien. ::rofl::

Kunnen wij deze eigenschappen linken aan of Renée, of Rocky? of Charlotte of Splinter.
Wie van hen komt hier het dichtste bij?
Ik zelf zou zeggen Splinter.

Heb het overzicht aangevuld. Dank voor jullie reacties ::bravo::
Krijg wel het gevoel dat géén van de 4 (Rocky, Renée, Charlotte of Splinter) aan bovenstaande eisen voldoet deze keer. Misschien aan de helft?
« Laatst bewerkt op: 20-02-2021, 18:31:22 door Gadoesja »

Offline Molekule

  • Forumlid
Re: Aan welke criteria moet een Mol voldoen?
« Reactie #25 Gepost op: 20-02-2021, 18:30:54 »
De beste mol die ik totnogtoe aan het werk zag was
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
de laatste Vlaamse Mol.
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
Een goeie mol laat je tot het laatste moment twijfelen, en heb je pas door als je passages herbekijkt’
Ook
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
(de eerste Vlaamse Mol van de nieuwe reeks) was zeer goed, ging er voluit voor;
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
« Laatst bewerkt op: 22-02-2021, 10:59:32 door wouterv »

Offline molE13

  • Forumlid
Re: Aan welke criteria moet een Mol voldoen?
« Reactie #26 Gepost op: 20-02-2021, 18:46:11 »
Sorry! Zal er voortaan om denken!
Don't worry!

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aan welke criteria moet een Mol voldoen?
« Reactie #27 Gepost op: 20-02-2021, 18:53:07 »
Heb het overzicht aangevuld. Dank voor jullie reacties ::bravo::
Krijg wel het gevoel dat géén van de 4 (Rocky, Renée, Charlotte of Splinter) aan bovenstaande eisen voldoet deze keer. Misschien aan de helft?
Ik bedoelde helemaal niet dat je het moest veranderen hoor, maar ik vond het gewoon grappig dat je bij Leendert wel meer noemde en het dan bij mij wel heel beperkt inkortte ::rofl::

Het klopt nu juist nog niet, want mijn punt was zeker niet dat elke mol als Thomas moest zijn. Maar maakt niet uit ;)
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Mosquito

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • 'ziende blind'
Re: Aan welke criteria moet een Mol voldoen?
« Reactie #28 Gepost op: 20-02-2021, 23:04:29 »
Een Mol dient een plezier te zijn om naar te kijken.
'Ook een fijne dag verder...’

Offline Molest

  • Forumlid
Re: Aan welke criteria moet een Mol voldoen?
« Reactie #29 Gepost op: 20-02-2021, 23:05:51 »
Een Mol dient niet vlak voor de finale af te vallen. :P

Offline Mosquito

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • 'ziende blind'
Re: Aan welke criteria moet een Mol voldoen?
« Reactie #30 Gepost op: 20-02-2021, 23:26:47 »
Een Mol dient niet vlak voor de finale af te vallen. :P
::rofl:: ::ok::
'Ook een fijne dag verder...’

Offline Sjeel

  • Forumlid
Re: Aan welke criteria moet een Mol voldoen?
« Reactie #31 Gepost op: 21-02-2021, 01:33:32 »
De mol heeft vele gezichten. Sommige mollen vond ik leuker. Het zal wel met reden zijn dat er verschillende karakters worden gekozen, tis tenslotte een familieprogramma. Voor mij zijn de lef mollen die op eigen kracht de boel naar hun hand weten te draaien het Leukst. Met hints heb ik niet zo veel. De mol moet wel mollen. Van Margriet vond ik met die kar geniaal. Die arme Rik maar ploeteren, er waren geen bloemen meer nodig als hint na die opdracht.

Online wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aan welke criteria moet een Mol voldoen?
« Reactie #32 Gepost op: 22-02-2021, 11:00:37 »
Als je vergelijkingen maakt met de Vlaamse mol, gelieve de  namen in een spoiler te zetten. Zo worden mensen niet onaangenaam verrast als ze die serie nog niet gezien hadden.
klaar voor de strijd

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aan welke criteria moet een Mol voldoen?
« Reactie #33 Gepost op: 22-02-2021, 11:46:09 »
- Zoveel mogelijk geld uit de pot spelen
- Niet te hard verdacht worden, maar niet ten koste van bedragen boven de 500 euro, zeker niet in de latere afleveringen
- Geen enkele kans laten liggen om onverdacht geld weg te spelen
- Bij biedingen bij de hoogste bieders zitten
- Meerdere agressieve, brutale en gedurfde acties

Enkele ideale voorbeeldmollen: Milouska, Merel, Jan, Thomas
« Laatst bewerkt op: 22-02-2021, 11:47:47 door Belgian Mol »

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: Aan welke criteria moet een Mol voldoen?
« Reactie #34 Gepost op: 22-02-2021, 13:03:03 »
Mijn visie:
Er zijn maar 2 doelen:
1. zo min mogelijk geld in de pot
2. zo min mogelijk verdenkingen naar de mol.
Een mol is m.i. goed als die stuurt op deze 2 doelen.

Met andere woorden: het gaat er voor de mol om dat er zo min mogelijk geld in de pot zit. Het gaat er voor de mol niet om dat hij dat geld zelf verspeelt.

Voorbeeld: Stel je hebt in een opdracht een plek waar je € 500 kunt pakken, en als mol kom je langs die plek met de keus om het wel of niet te pakken. Je weet bijna zeker dat als je het laat liggen, de kandidaat na jou het pakt. Dan heeft jouw gedrag geen invloed op de pot (in beide gevallen wordt er € 500 verdiend), dus voor doel 1 maakt het niet uit wat je doet. Dan komt doel 2 in beeld (verdenking minimaliseren), en voor doel 2 kun je beter het geld wèl pakken.

Korter gezegd: wie geld laat liggen dat tóch wel wordt gepakt, maakt zichzelf alleen maar onnodig verdacht.

Goed voorbeeld is de veiling. Als de mol weet dat er 5000 is geboden, (daar ga ik van uit) dan zijn er wat mij betreft maar 2 opties: A: er ruim bóven gaan zitten, of B: er ruim ónder gaan zitten. Als je óók 5000 biedt, speel je géén extra geld weg (de 5000 wás al verspeeld), maar word je wel verdachter. Aangezien drie mensen 5000 boden en niemand daarboven, heeft de mol dus niet gekozen voor optie A, en is de beste tactiek t.a.v de 2 doelen dus optie B: láág bieden.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas