Auteur Topic: Verschillen Nederlandse en Belgische mol  (gelezen 9416 keer)

Offline Talpavenator

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Tunnel? Ik zit helemaal niet in een tunnel
Verschillen Nederlandse en Belgische mol
« Gepost op: 27-02-2021, 04:21:34 »
Op aanraden van MartinJ dit topic gestart, omdat we nogal off topic dreigde te raken.

Ik weet dat de meeste hier de Belgische mol hoger achten dan Wie is de mol.

Ik zal nu de impopulaire mening gaan verkondigen dat ik het hier maar ten dele mee eens ben. Toen de mol in België weer begon heb ik dit vol spanning gevolgd, maar bij de ontknoping volgde voor mij een groot debacle.

Mol Gilles werd tijdens een metro-opdracht op de hoogte gehouden van wat er gebeurde.
Mocht de opdracht door overige kandidaten al mislukt zijn, dan zou hij de perfecte kandidaat uithangen die op tijd binnenkwam (wat ook gebeurde).

Mocht de opdracht door de overige kandidaten wel goed gaan, dan zou hij op het einde inhouden zodat de opdracht zou mislukken.

Ik hoop echt vanuit het diepst van mijn hart dat dit niet in Nederlandse mol gebeurt of zal gebeuren.
Eerder heb ik al aangegeven dat ik hoop dat de productie zich niet bemoeit met de opdrachten indien niet noodzakelijk. Uitgedrukt zijn (onder druk zetten) is wel noodzakelijk, maar stel dat Charlotte de mol is en haar langer rond laten lopen, dat dan weer niet, zelfs niet als molactie.
Bij het gesprek met het bieden, mag de mol dus best op de hoogte zijn gebracht van de biedingen. Rik zie ik in deze niet als productie.

Dus kom maar op met die discussie.
Het wordt makkelijker als je denkt, dus vooral niet stoppen met denken. Kan zeker handig zijn om de mol te vinden.

Offline molE13

  • Forumlid
Re: Verschillen Nederlandse en Belgische mol
« Reactie #1 Gepost op: 27-02-2021, 08:11:46 »
Rik is voor mij onderdeel van het productieteam.

Dat de mol tussentijds op de hoogte wordt gebracht middels een codewoord of mee kan luisteren vind ik een kwalijke zaak.

De Vlaamse serie vind ik beter omdat de deelnemers daar ogenschijnlijk minder bezig zijn met hoe zij overkomen op de kijkers. Ze laten iemand die de test als slechtste heeft gemaakt vertrekken. Ze doen weinig moeite om iemand in het spel te houden, vinden de groep minder belangrijk.

De kandidaten lijken veel minder geselecteerd te zijn op groepsdynamica. Een opluchting! Het is alsof de Nederlandse versie ieder jaar weer een gezellig schoolreisje moet zijn. En wat in mijn beleving toeneemt is dat het een soort SIRE spotje voor allerlei vormen van emancipatie is.

Wat dit laatste punt betreft is het ongelooflijk dat, ondanks een roep van kandidaten, een bepaald moment toch in beeld is gebracht. Van een programma dat zo enorm gemonteerd wordt.

Online Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Verschillen Nederlandse en Belgische mol
« Reactie #2 Gepost op: 27-02-2021, 09:01:51 »
Ik heb liever vettere molacties. Oortjes en andere voordeeltjes in sommige opdrachten wmb prima ...als ze het maar niet toegeven. Het is van Jan geleden dat ik genoten heb van een molactie ...dat is ook wat waard. Maar ik wil het dus niet weten.

Liever dat dan dat ze bij de ontknoping molacties zwaar gaan oppoetsen (o.a. Jeroen) of erbij verzinnen (Merel).

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Verschillen Nederlandse en Belgische mol
« Reactie #3 Gepost op: 27-02-2021, 09:32:31 »
Dat de mol tussentijds op de hoogte wordt gebracht middels een codewoord of mee kan luisteren vind ik een kwalijke zaak.
De mol heeft door de opzet van het spel een paar grote nadelen: (1) iedereen probeert hem te ontdekken, (2) zijn taak om te saboteren zorgt ervoor dat bij een overzichtelijk spel met rationeel denkende kandidaten de kandidaten hem op het spoor komen en (3) de mensen die hem niet verdenken vallen één voor één af, zodat logischerwijs de mensen die hem verdenken overblijven. Daar moet iets tegenover staan om het de mol makkelijker te maken. Dat is voorkennis en hulp van het productieteam. Voorkennis omvat voor mij ook dat de productie influistert wat er in een andere groep gebeurt, wie de afvaller is als dat een verschil maakt, zodat de mol effectiever kan saboteren.

Ik snap dat sommige vormen van voorkennis als spelbederf voelen als ze tot sabotages leiden die de groep onmogelijk had kunnen afleiden / inschatten (zoals een geheim sleuteltje om geld uit een kist te halen). Voor dat argument ben ik wel een beetje gevoelig. Maar anders zie ik het probleem niet zo.

De kandidaten lijken veel minder geselecteerd te zijn op groepsdynamica. Een opluchting! Het is alsof de Nederlandse versie ieder jaar weer een gezellig schoolreisje moet zijn. En wat in mijn beleving toeneemt is dat het een soort SIRE spotje voor allerlei vormen van emancipatie is.

Ik snap dit niet helemaal. De deelnemers van wie is de mol in Nederland zijn erg wit (in het jubileumseizoen zelfs alleen maar wit). Ze werken ook nog eens doorgaans bijna allemaal in iets media-achtigs. Wel veel LGBTQ, maar dat komt in de mediawereld nou eenmaal meer dan gemiddeld voor.

In België proberen ze juist een dwarsdoorsnede van de samenleving te kiezen (verschillende sociale groepen, achtergronden) en proberen ze vaak een Hallmarkachtige boodschap te maken dat iedereen met iedereen vrienden kan worden, ook mensen waarmee ze in het dagelijks leven misschien niet zomaar in contact zouden komen. Daarom zit er altijd wit en niet-wit, oud en jong, rijk en arm in en laatste seizoen zelfs iemand die lang illegaal was en iemand met dwarfism.

Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Ik vind dit allemaal niet zo’n probleem (en misschien juist wel mooi), maar ik zou dat eerder op de Vlaamse editie van toepassing achten.

Verder zijn de Vlaamse opdrachten wat grappiger/oubolliger en de Nederlandse serie is altijd bezit alles spannend en speculair te maken. Dat is een kwestie van smaak. In Nederland gaat de spectakeldrang soms wel iets te ver, dus daarom vind ik dat de Vlaamse serie dit punt wint.

Tot slot worden in de Vlaamse serie veel van de verdenkingen eruit gehouden. Dat maakt het iets minder spannend en maakt de mol afleiden uit wie de afvallers verdenken onmogelijk. Het geeft ook wat rust en laat de kijker zelf tot een oordeel komen zonder meegesleept te worden in de gedachtegang van de kandidaten. Ook hier is het een kwestie van smaak. Ik zou willen dat ze in de Vlaamse serie toch wel iets meer hiervan zouden weggeven (en het niet tot de ontknoping houden), maar in de Nederlandse serie wordt de interpretatie van kandidaten vaak een beetje teveel opgedrongen. Een kwestie van smaak dus, maar wederom een licht plusje voor de Vlaamse serie voor mij.

In Vlaanderen gebruiken ze vaak een voice-over om opdrachten uit te leggen (met kaartjes als verduidelijking) waar ze in Nederland de kandidaten de opdrachten laten navertellen. De voice-over werkt prima en dat zouden ze in Nederland ook eens moeten doen (al is dit maar een klein punt).

Samenvattend: het zijn twee verschillende producten en het is een kwestie van smaak welke beter is. Ik vind allebei de series hartstikke leuk en het hangt een beetje van mijn stemming af. Als ik er één zou moeten kiezen, dan de Vlaamse denk ik, maar het ontloopt elkaar niet veel.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Verschillen Nederlandse en Belgische mol
« Reactie #4 Gepost op: 27-02-2021, 10:34:29 »
Ik kijk naar beide varianten even graag. En om af te kicken ook nog eens naar The Mole.

Die laatste variant vond ik alleen maar vermakelijk. Vooral omdat in enkele opdrachten júist het detail ontbrak dat die opdracht leuk maakte.

Maar goed, we hadden het over De Mol en WIDM.

Veel mensen zien dat de bij De Mol te verdienen beloningen hóger liggen. Maar dat heeft een achtergrond, denk ik. Hoewel dat natuurlijk niet de enige reden is, denk ik dat de reden daarvoor een commerciële achtergrond is. Ik weer niet zeker wat de beloningen waren in de tijd van de drie oorspronkelijke Vlaamse edities.

Daarbij: ik vind het binnenhalen van familie halverwege niet meer van deze tijd. De Mol houdt star vast aan dat onderdeel. Ik ben oprecht benieuwd hoe ze dat in seizoen 9 hebben gedaan.

Offline mocemole

  • Forumlid
Re: Verschillen Nederlandse en Belgische mol
« Reactie #5 Gepost op: 27-02-2021, 12:12:00 »
Ik denk dat je vooral de inmenging van de productie bij de opdrachten hekelt. Daar geef ik je 100% gelijk in. De mol moet zelf mollen. In seizoen 5 van de Vlaamse mol werd de mol onder water geholpen door de productie (extra zuurstof en zo) om de opdracht te laten mislukken. Gelukkig dat een paniekaanval verhinderde dat het lukte, dat heeft heel veel kritiek opgeleverd op het forum. Dat een mol bepaalde opdrachten kan oefenen op voorhand, geen probleem. Een oortje in sommige omstandigheden misschien, maar liever niet.
Ik lees hier dikwijls dat de mol acteertalent moet hebben, zodat die emoties kan spelen. In Vlaanderen zitten er meestal geen acteurs in en het werkt perfect.
De opdrachten in Vlaanderen zijn duidelijk, ook voor de kijker, en veel meer gelaagd dan in Nederland, maar ik merk dat er toch aan gewerkt wordt.
De keuze voor BNers, die vooral met zichzelf bezig zijn en veel minder met de pot maakt dat het meestal gemakkelijker is voor de mol. De kandidaten zorgen er zelf wel voor dat de pot laag blijft. Al was deze groep wel een uitzondering.
In de Vlaamse zitten ook veel minder troeven, in WIDM valt in elke aflevering wel iets te verdienen van jokers of vrijstellingen. Minder troeven maakt dat er harder voor gestreden wordt.
Al met al, ik kijk graag beide, maar als ik een favoriet moet kiezen, dan toch de Vlaamse.

Online Vermoljoen

  • Aanspreekpunt De Mol, Winnaar WIDM-pool 2021
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Verschillen Nederlandse en Belgische mol
« Reactie #6 Gepost op: 27-02-2021, 12:53:55 »
Ik vind het interessant hoe 2 programma's met hetzelfde concept toch zo kunnen verschillen en in principe vind ik ze ook alle 2 leuk. Maar als ik toch moet kiezen, dan valt mijn keuze al snel op De Mol België en dat komt doordat ik De Mol qua sfeer veel spannender vind dat WIDM om naar te kijken vanwege de volgende redenen:

- Voor de start het seizoen: De Mol heeft een hele campagne dat steeds opbouwt naar de eerste trailer om het seizoen aan te kondigen. Tijdens deze campagne kunnen molloten al meteen speuren naar hints en aanwijzingen door goed te letten op wat er zich in de media of buiten speelt. Zo moesten afgelopen jaren al websites, instagrampagina's, locaties in België,... worden ontdekt. Zo'n campagne draait meestal rond één slogan die steeds terugkomt: 'Heb je mij gemist' in 2018, 'Jij weet niets' in 2019 en 'Hier eindigt het' in 2020. Deze campagnes zorgen voor heel veel publiciteit in de media, zet molloten op scherp en kan daardoor het grote publiek aansporen ook dit seizoen op tv te volgen.
Bij WIDM is dit er helemaal niet. Helaas, want ik vind dit altijd zo leuk.
De trailers van De Mol vind ik meestal ook veel beter in elkaar zitten dan die van WIDM (al was die van het jubileumseizoen nog best goed):
2018
2019 (in deze trailer zaten trouwens alle namen van de kandidaten verstopt!)
2020

- Opdrachten:
Gilles De coster wist de nodige ingrediënten voor een goede opdracht tijdens de chat goed te omschrijven:
Citaat
inhoudelijk een mix van spanning, actie, psychologie en humor. Daarnaast moet het saboteerbaar zijn, meespeelbaar voor de kijker, filmbaar voor onze ploegen, betaalbaar, veilig en liefst ook gelaagd en een link hebbend met het land waar we draaien. Maar niet elke opdracht haalt alle criteria natuurlijk, en dat hoeft ook niet altijd. Je wil niet weten welke ideeën allemaal in de vuilnisbak belanden :slight_smile:
Ja, hier kan ik best kort over zijn. De opdrachten van De Mol zitten voor mij gewoon veel beter in elkaar en bevatten ook veel van deze ingrediënten. De hoeveelheid troeven zitten meestal goed, de opdrachten bevatten bijna altijd meerdere lagen, kandidaten worden fysiek of psychologisch op de proef gesteld, opdrachten duren meestal langer (en niet maar een halfuur ofzo) en er zijn ook altijd humoristische opdrachten. MAAR de opdrachten in WIDM vind ik dit seizoen weer de goede richting uitgaan en ze waren voor seizoen 19 ook vaak best goed, dus dat komt zeker weten weer goed!

- Biechten: De Mol werkt zonder biechten tijdens de opdrachten en WIDM met. Ik vind persoonlijk dat biechten tijdens een opdracht leuk kunnen zijn, maar soms zijn het er gewoon teveel en haalt het de spanning voor mij een beetje weg. Bij De Mol word je volledig gefocust op de opdracht zelf en komen biechten na afloop van een opdracht waarin kandidaten zich uitspreken over het verloop van de opdracht. Vaak is dat dan tijdens een momentje waarin ze hun verdenkingen uitspreken.

- Uitleg van de opdrachten: Een voice-over en overzichtskaartje bij ELKE opdracht. Het werkt zo ontzettend goed! Bij De Mol heb je altijd een overzicht van wat er waar gebeurd en dat heb ik bij WIDM vaak niet en dat vind ik echt jammer. Maar het is natuurlijk wel of biechten van kandidaten tussendoor of overzichtsplaatjes tijdens een opdracht en dan kies ik veel liever de overzichtsplaatjes.

- Kandidaten en de invulling buiten de opdrachten: ik vind dit bij WIDM aan de magere kant zijn. Op één of andere manier vind ik de groep kandidaten van De Mol België altijd leuker dan die van WIDM. Het verschil onbekende en bekende mensen heeft hier zeker al een invloed op: de BN'ers denken veel aan hun imago terwijl dat bij onbekende Vlamingen veel minder is. Ook de rol van presentator in De Mol België vind ik hier een invloed op hebben. Iets dat ik mis bij WIDM.
Belangrijk vind ik ook de invulling buiten de opdrachten. Wij zien kandidaten van WIDM heel vaak gewoon aan een tafel zitten en daar wat praten terwijl we bij De Mol de kandidaten soms een uitstapje zien maken of uitgaan en dat brengen ze dan ook even in beeld. En trouwens, hoe vaak zien we in WIDM de kandidaten in een tent slapen of samen koken? Dit doet allemaal heel veel aan een groepsdynamiek!

- Finale en laatste aflevering: ik vind dit bij De Mol veel beter werken. Bij De Mol eindigt de finale met de ontmaskering zodat ze zich de laatste aflevering volledig kunnen focussen op molacties en andere zeer interessante informatie. Bij WIDM eindigt de finale niet met de ontmaskering waardoor ze al 15 minuten verliezen bij die laatste aflevering en ze daardoor veel minder molacties en andere informatie kunnen tonen.

De WIDM seizoenen tot en met 2018 waren meestal zeer goed, maar zijn de laatste jaren helaas minder. Maar op basis van dit seizoen durf ik te concluderen dat ze weer de goede richting zullen uitgaan!
Kwartfinalist Mol Online 2020 | Halve finalist Discord Mol Online 2020 | Halve finalist Mol Online All Stars 2021 ::hypocriet::

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Verschillen Nederlandse en Belgische mol
« Reactie #7 Gepost op: 27-02-2021, 14:44:42 »
Ik denk inderdaad dat het een kwestie is van smaak. Beide producties zijn zo geheel anders. Het grootste verschil voor mij is dat de Belgische mol regelmatig over de grens gaat. De productie vraagt kandidaten dingen te doen die op of over het randje liggen: die enorm angstaanjagend zijn (denk aan begraven worden zonder dat je dat weet, achterstevoren van een gebouw af vallen etc.), die psychologisch zwaar zijn (bijv. kandidaten achterlaten getekend in een donkere kelder) of die ingaan tegen je normen en waarden (bijv. die opdracht waarbij de kandidaten moeten gaan stelen in een supermarkt).

Bij De Mol denk ik heel vaak 'oh wat ben ik blij dat ik dit niet hoef te doen', terwijl de Nederlandse mol wat zoetsappiger en liever is qua opdrachten. Dit komt deels door de tijdsduur die bij de Belgen regelmatig uren langer is, maar ook door de psychologische kant die de Belgen er altijd in aanbrengen. Bij de Belgische mol is alles wat rauwer en harder. Kiezen de kandidaten geld boven eten of een slaapplek, dan krijgen ze ook die ook niet. In Nederland is het alweer heel wat jaren geleden dat er ooit zo'n harde keuze of hard spel werd gespeeld (zo uit mijn hoofd: Frits Sissing die in 2010 besloot om getekend de nacht door te brengen in ruil voor een vrijstelling). In eerdere seizoenen gebeurde dit veel meer, vooral in de eerste vier seizoenen met 'gewone' Nederlanders.

Over de rol van de mol: de mol krijgt bij de Belgen inderdaad tijdens de opdrachten meer informatie. Aan de ene kant kan dit oneerlijk voelen voor de andere kandidaten, aan de andere kant geeft dit de kandidaten ook een extra mogelijkheid om de mol te betrappen. Niet alleen kunnen ze deze informatieoverdracht onderscheppen / moeilijker maken, ook kunnen ze observeren of en zo ja wanneer een kandidaat zich anders gaat gedragen (bijv. een opdracht vertragen naar het einde toe). Zo wordt het veel meer een spel van de mol/productie tegen de kandidaten. Het mooie bij De Mol is dat alle kandidaten weten dat het spel op deze manier wordt gespeeld; bij de Nederlandse mol wisselt dit per seizoen. Het ene seizoen krijgt de mol extra informatie (bijv. Annemarie in het Höfdi-huis), het andere seizoen vinden de maker dit 'oneerlijk' en ontkennen dat ze dit doen. Dat maakt het voor de kandidaten extra oneerlijk als ze het wél doen.

De Vlaamse mol word ik meer ingezogen, maar kijk ik geregeld ook met een knoop in mijn buik. De Nederlandse mol is voor mij meer oppervlakkig vermaak, leuk om naar te kijken maar echt er ingezogen word ik jammer genoeg niet meer (dat is voor mij echt veranderd de laatste jaren). Dat komt ook door de grote hoeveelheid vrijstellingen, jokers etc. Het spel lijkt steeds meer te gaan draaien om deze troeven, wat ik jammer vind.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: Verschillen Nederlandse en Belgische mol
« Reactie #8 Gepost op: 27-02-2021, 14:48:21 »
Met het uitgangspunt van dit draadje ben ik het eens. Dat de Mol geholpen wordt anders dan met voorkennis van de opdracht vind ik ook spelbederf. Maar dat gebeurt volgens mij niet alleen bij de Belgische.

Hoewel ik ook graag naar de Nederlandse versie kijk, vind ik de Belgisch met kop en schouders uitsteken boven de Nederlandse. Veel van de redenen waarom zijn hier al genoemd. Meer spanning, betere en meer gelaagde opdrachten, betere uitleg (infographics), geen biechten, kandidaten zitten er niet voor eigen ego, minder troeven, minder tijd verloren aan beelden over verdenkingen. En misschien vergeet ik nog wel wat.

Wat ik ook veel beter vind is de presentatie. Gilles geeft zoveel meer sfeer aan dit programma dan Rik, ook omdat hij zich veel meer bemoeit met de kandidaten. Was het familiebezoek al genoemd?

Een ander punt dat ik misschien nog wel het allerbelangrijkste vind. In de Vlaamse Mol zijn alle opdrachten in principe haalbaar. Daar worden ze niet alleen op ontworpen, ze worden hier uitvoerig op getest. Vandaar ook dat opdrachten soms (echt) op het nippertje binnen de tijd succesvol worden uitgevoerd.

Ook de onderlinge afhankelijkheid tussen (deel)opdrachten kan ik erg waarderen.

Een ander sterk punt dat ik te enenmale mis in de Nederlandse versie is de variabele tijd. Voorbeeld hiervan is dat de beschikbare tijd wordt bepaald door hartslagen.

Ook dat er dingen kunnen gebeuren buiten de opdrachten om geeft een extra dimensie. Voorbeeld hiervan is de doos van Pandora in het seizoen dat zich afspeelde in Griekenland. Waarmee ik dan ook automatisch terecht kom op het thema dat soms centraal staat in een seizoen.

Wat me weer brengt bij aardige twists tussen afleveringen onderling. Zo was een afvaller de volgende aflevering verkleed als Olympisch atleet waartegen gesprint moest worden.

De muziek en introfilmpjes vind ik ook beter in de Vlaamse Mol. Ook de muziek tussendoor.

En nu vergeet ik vast nog wel wat dingen.

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Verschillen Nederlandse en Belgische mol
« Reactie #9 Gepost op: 27-02-2021, 16:52:08 »
Oeh, ik zal even proberen om zonder al te veel mening een aantal verschillen te bespreken. Waarschijnlijk zal er wat herhaling zitten uit de voorgaande reacties.



- Het aantal afleveringen verschilt. Met als gevolg dat er in WIDM altijd één afvallerloze aflevering is.
- Ontknoping direct na finale vs. in de laatste aflevering.
- De Mol duurt iets langer en wordt onderbroken door reclames.
- De Mol maakt gebruik van voice-over. WIDM heeft alleen de biecht.
- WIDM heeft fysiek geld.
- WIDM heeft meer diversiteit aan troeven.
- Bij De Mol is er meer geld te verdienen.

- Kandidaten De Mol zijn onbekende Vlamingen. WIDM gebruikt bn'ers.
- De kandidaten moeten bij De Mol nog kennismaken in Aflevering 1. Bij WIDM is dit zelden te zien.
- De kandidaten bij De Mol reizen zelf in auto's. In WIDM zitten ze allemaal in de bus.
- Geen tijd voor afscheid na de eliminatie bij De Mol. Bij WIDM nemen ze iets meer tijd.

- De Mol maakt soms gebruik van Dieren bij opdrachten, bij WIDM vrijwel totaal niet.
- De Mol splitst de kandidaten soms over de opdrachten, er worden 2 opdrachten gelijktijdig gedaan.
- Opdrachten bij De Mol duren vaak langer dan bij WIDM.
- Opdrachten bij De Mol zijn vaak fysieker dan bij WIDM.
- Bij De Mol wordt er veelvuldig gebruik gemaakt van overzichtkaartjes, bij WIDM veel minder.
- Familieleden hebben bij De Mol invloed bij een opdracht.
- De Mol heeft standaard elk jaar een 'meet the mole'- opdracht.

- Bij De Mol wordt er op beeld duidelijk meer alcohol gedronken.
- Minder biecht bij De Mol dan bij WIDM.
- Biecht is bij WIDM altijd in een zwarte kamer, bij De Mol op hotelkamer.
- WIDM heeft altijd veel bondjes, bij De Mol horen we er niets over.
- Finale is bij de Mol altijd volgens hetzelfde principe: eerst wordt de winnaar met een lamp bekend gemaakt, daarna komt de mol aanlopen. Bij WIDM verschilt de bekendmaking vaak.

- WIDM heeft heel veel shot op statief. De Mol veel meer beweeglijke handheld.
- Veelvuldig gebruik Pan- en tiltshots bij WIDM. Bij De Mol beweegt de camera meer mee met de kandidaten.
- WIDM gebruikt normale drones, De Mol race Drones.
- Bij De Mol is de presentator iets meer onderdeel van de groep, bij WIDM iets meer onderdeel van de productie.
- De Mol heeft 4 regisseurs die vaak afwisselen. WIDM heeft 1 vaste regisseur.


Al met al is de Mol meer een reisverslag met een observerend karakter, waar ook opdrachten worden uitgevoerd. Bij WIDM is het vooral nog een groots TV programma met de focus op de kijker.

tja, het zijn eigenlijk gewoon twee totaal andere programma's. Beide bevatten een mol, worden er opdrachten uitgevoerd en wordt er een test gemaakt die beslist wie er een rood scherm krijgt. Maar verder een totaal andere aanpak.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline DRenziboy

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Je weet wel, die rare gast ;)
Re: Verschillen Nederlandse en Belgische mol
« Reactie #10 Gepost op: 27-02-2021, 18:07:34 »
Ik blijf van mening dat dit appels met peren vergelijken is. Daarom ga ik geen mening hierover uitspreken.
je zegt toch ook niet welk van je 2 kinderen (als je ze zou hebben) de beste is ?
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?

Online Vermoljoen

  • Aanspreekpunt De Mol, Winnaar WIDM-pool 2021
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Verschillen Nederlandse en Belgische mol
« Reactie #11 Gepost op: 27-02-2021, 18:26:02 »
Het is inderdaad echt een kwestie van smaak. Het zijn 2 programma’s met hetzelfde concept, maar toch met een totaal andere uitwerking. Net doordat je bij De Mol fysiek en psychologisch wordt uitgedaagd (denk aan Levend Begraven in 2018) vind ik het zo interessant en leuk om naar te kijken. Heft geeft extra diepgang en spanning in het programma.

Wat er wordt gezegd over het informeren van De Mol: ik denk dat dat verschil echt nog wel meevalt imo.

Laat ook duidelijk zijn dat (ik toch zeker) niet het ene programma super goed is en het andere heel slecht. Nee, ik vind De Mol gewoon veel beter in elkaar zitten, leuker om naar te kijken en vooral ook veel beter in beeld gebracht om achteraf analyses over opdrachten van te maken. WIDM vind ik ook supertof om naar te kijken, maar voor mij is dat meer voor de plezier dan om echt afleveringen 2 of 3 keer te bekijken. Ik volg het gewoon minder fanatiek, maar dat wilt niet zeggen dat ik het niet leuk vind ;)
« Laatst bewerkt op: 27-02-2021, 18:29:32 door Vermoljoen »
Kwartfinalist Mol Online 2020 | Halve finalist Discord Mol Online 2020 | Halve finalist Mol Online All Stars 2021 ::hypocriet::

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Verschillen Nederlandse en Belgische mol
« Reactie #12 Gepost op: 27-02-2021, 18:38:54 »
Wat ik eigenlijk ook wel fijn vind aan De Mol is dat het in Nederland niet zo populair is. Blijft het toch iets meer binnen de community. Wel zo gezellig, niet te overhyped. Hoef ik me ook niet te verantwoorden tegenover al mijn vrienden als ik er eens een keer naast zit.  ;D
En het maakt het extra leuk als je in real life iemand tegenkomt die het ook kijkt.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: Verschillen Nederlandse en Belgische mol
« Reactie #13 Gepost op: 27-02-2021, 20:34:03 »
Ik kan me nu al weer verheugen op een nieuw De Mol seizoen, nu het hier ter sprake komt  ::tandpastasmiley::

geen bekender, minder biechten, rauwer beeldmateriaal, mooiere opdrachten, vlaamse accenten

mijn vijf pluspunten  ::ok::

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Verschillen Nederlandse en Belgische mol
« Reactie #14 Gepost op: 28-02-2021, 09:06:14 »
Alleen dat gevloek... ::ohno::
Ich bin ein Bärliner!

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: Verschillen Nederlandse en Belgische mol
« Reactie #15 Gepost op: 28-02-2021, 12:11:14 »
Ik blijf van mening dat dit appels met peren vergelijken is. Daarom ga ik geen mening hierover uitspreken.
je zegt toch ook niet welk van je 2 kinderen (als je ze zou hebben) de beste is ?
Kijk je bent natuurlijk vrij om jouw mening niet te delen, maar is dat niet het idee van dit topic en van dit forum in het algemeen?
Die vergelijking die jij hier maakt met die kinderen vind ik eerder appels met peren vergelijken.

Offline B&W

  • Forumlid
Re: Verschillen Nederlandse en Belgische mol
« Reactie #16 Gepost op: 28-02-2021, 13:22:55 »
...
« Laatst bewerkt op: 28-02-2021, 13:33:10 door B&W »

Online Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Verschillen Nederlandse en Belgische mol
« Reactie #17 Gepost op: 28-02-2021, 13:27:06 »
Je post is interessant maar meer iets voor het feedbacktopic, B&W. Dat openen we volgende week na aflevering 10.

Als ik de topicstarter goed begrijp gaat het in dit topic om de verschillende manieren waarop de Mol door de crew geïnstrueerd wordt in WIDM en De Mol.

Offline B&W

  • Forumlid
Re: Verschillen Nederlandse en Belgische mol
« Reactie #18 Gepost op: 28-02-2021, 13:31:35 »
Daar heb je gelijk in, misschien ik had een weekje moeten wachten :P ik haal het wel weg

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: Verschillen Nederlandse en Belgische mol
« Reactie #19 Gepost op: 28-02-2021, 14:41:31 »
Om het verschil te zien in diepgang en vindingrijkrijk (vooral m.b.t. troeven) tussen De Mol en WIDM moet je alleen maar kijken naar de Koffertjes opdracht van De Mol 2020 (aflevering 7, opdracht 3).

Ter herinnering. Vier kandidaten maken een treinreis. Er liggen 6 koffers in de trein, elk met een andere kleur. In vier koffers zit geld en in twee een vrijstelling (voor de finale dus). Ze mogen eerst één voor één in één koffer kijken wat erin zit, uiteraard zonder dat de andere kandidaten dit zien. Dan begint het spelletje al. Wat zat er in jouw koffer? Wat zeg je dat er in zit, geld of vrijstelling? Vertel je de waarheid? In welke koffer wil je kijken? In dezelfde koffer dan één van de voorgangers. In welke volgorde ga je kijken.

Dan krijgen ze  onderweg per duo een opdracht waar ze meer informatie over de inhoud van de koffers te weten kunnen komen. Bijvoorbeeld, er zit een vrijstelling in de grijze of gele koffer. Wil de Mol dat deze informatie wordt verkregen?

Met deze informatie krijgen ze niet alleen een beter beeld wat in de koffers zit, maar kunnen ze ook de (geheide) leugens over de inhoud ontmaskeren.

Aan het einde van de rit moeten ze om de beurt één koffer kiezen en hiermee uitstappen.
Als de kandidaat die is uitgestapt met een koffer met een vrijstelling de enige is, dan krijgt hij de vrijstelling en wordt er geen geld verdiend voor de pot.

Als twee kandidaten uitstappen met een vrijstelling, dan vervallen de vrijstellingen. Maar niet alleen vervallen de vrijstellingen, ook krijgen de kandidaten die voor het geld zijn gegaan allebei 2 pasvragen (jokers) en komt er geen geld in de pot. Een slechte koffer wordt ineens een goede koffer en de hoofdprijzen (vrijstellingen) worden de mispoes.

Dan krijg je dus een nieuw dilemma. In welke volgorde gaan ze uitstappen? En de hamvraag natuurlijk welke koffer ga je kiezen, wetende bijvoorbeeld wat andere kandidaten al weten en welke koffer ze wellicht gaan pakken. Als je als één na laatste een koffer met een vrijstelling pakt en de Mol is de laatste dan zal die de andere vrijstelling pakken en heb je dus niets.

Vergelijk deze opdracht nou eens met de Binnenvaart opdracht. Sportief gezien misschien wel leuk (voor de ene helft) maar speltechnisch kan deze niet tippen aan de koffertjes opdracht naar mijn idee.

Je post is interessant maar meer iets voor het feedbacktopic, B&W. Dat openen we volgende week na aflevering 10.

Als ik de topicstarter goed begrijp gaat het in dit topic om de verschillende manieren waarop de Mol door de crew geïnstrueerd wordt in WIDM en De Mol.
Dit topic starter zegt dat hij dit topic is gestart op mijn aanraden. Mijn idee was en is om de verschillen tussen WIDM en De Mol te bespreken. In wisselwerking met de crew was hiervoor slechts de aanleiding wat mij betreft.
« Laatst bewerkt op: 28-02-2021, 18:43:38 door Heinz, Reden: berichten samengevoegd »