Auteur Topic: Verschillen Nederlandse en Belgische mol  (gelezen 9409 keer)

Offline JP1999

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Friends?
Re: Verschillen Nederlandse en Belgische mol
« Reactie #40 Gepost op: 26-03-2021, 12:00:25 »
Ik vind beide series echt top en uitblinken in hun eigen onderdeel. Ik vind de opdrachten van De Mol beter (gelaagder), maar vind de kandidaten van WIDM Nederland echt veel leuker. Ze kiezen, vooral de laatste jaren, voor de wat minder doorsnee kandidaten bij WIDM. Denk bijvoorbeeld aan Lakshmi, Rocky, Robèrt, Nikkie, Ellie, Olcay... de wat exentriekere types mis ik wel bij De Mol. Ik denk ook dat ze daar bewust voor kiezen om er een doorsnee-Vlaamse cast van te maken.

Wat bij betreft krijgen beide series een 10  ;)

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Verschillen Nederlandse en Belgische mol
« Reactie #41 Gepost op: 26-03-2021, 12:07:07 »
Wat bij betreft krijgen beide series een 10  ;)

Goed zo. ::zweep::

 ;)

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Verschillen Nederlandse en Belgische mol
« Reactie #42 Gepost op: 26-03-2021, 16:33:42 »
Belgische mol wil geen problemen bij hun kandidaten dus daarom zetten ze mensen bij elkaar die allemaal graag een feestje bouwen. Daarmee heb je snel een groep. Ja, maar daarmee sluit je heel veel kandidaten uit met een wat serieuzere inslag.
Dit herken ik totaal niet. Juist bij de Belgische mol zie je dat kleine botsingen tussen de kandidaten ook gewoon in beeld komen, terwijl ze dit er bij de Nederlandse uit editen. En dat ze allemaal graag een feestje bouwen zie ik ook niet zo. In België lijken ze wel veel meer te drinken dan in Nederland, en ze lijken allemaal redelijk comfortabel met een camera. Maar volgens mij zitten er zeker wel introvertere en rustige types bij. Zelf ben ik ook behoorlijk introvert, maar ik heb toch niet het idee dat alle kandidaten enorme extraverte feestbeesten zijn.

Citaat
Nederlandse versie is vaak veranderd, gaat met de tijd mee, experimenteert en ik neem aan dat er in de toekomst nog steeds dingen zullen veranderen, minder biechten bijvoorbeeld. Belgie blijft vasthouden aan hetzelfde. Waarom niet eens andere muziek bijvoorbeeld?
Ook dit zie ik echt niet. Juist de Belgische versie heeft elk jaar wel weer een nieuw creatief idee, waar de Nederlandse wat langzamer verandert en vaak in dezelfde patronen vervalt. En juist de Nederlandse versie gebruikt jaar na jaar dezelfde muziek, terwijl de Belgische versie veel meer verschillende muzieksoorten gebruikt.

Verder ben ik het er wel mee eens dat De Mol iets "duisterder" is soms, waar WIDM meer mysterieus is. Zelf vind ik dat juist wel tof, maar ik kan me voorstellen dat dat niet je smaak is.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Verschillen Nederlandse en Belgische mol
« Reactie #43 Gepost op: 27-03-2021, 11:41:45 »
Ik heb een oude scene gezien van seizoen 2 van De Mol. Toevallig in een badplaats (Benalmadena), waar ik ooit was. (ligt tussen Fuengirola en Torremolinos in).


Opmerkelijk genoeg was daar een ''riedeltje'' onder gemonteerd, zoals wij dat nu van de huidige seizoenen van De Mol nog kennen. Ik weet niet of dat er toen al in zat, of dat het er later aan is toegevoegd.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Verschillen Nederlandse en Belgische mol
« Reactie #44 Gepost op: 27-03-2021, 11:53:44 »
Ik heb een oude scene gezien van seizoen 2 van De Mol. Toevallig in een badplaats (Benalmadena), waar ik ooit was. (ligt tussen Fuengirola en Torremolinos in).


Opmerkelijk genoeg was daar een ''riedeltje'' onder gemonteerd, zoals wij dat nu van de huidige seizoenen van De Mol nog kennen. Ik weet niet of dat er toen al in zat, of dat het er later aan is toegevoegd.
De eerste series van WIDM tonen veel overeenkomsten met De Mol. Zware opdrachten in de stromende regen in Schotland bijvoorbeeld. WIDM is heel erg veranderd nadien. Van onbekende deelnemers naar BN'ers, naar nu BN'ers in de dop. Dat laatste vind ik beter omdat die eerder voor het geld gaan, dat zagen we het laatste seizoen, de makers hadden zich daar op verkeken volgens mij.
Eerder waren er geen biechten, die kwamen er op een gegeven moment in wat ik héél irritant vond, het is wel wat minder geworden het ergert me nu niet meer maar ik vind het wel zonde van de uitzendtijd.
 

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Verschillen Nederlandse en Belgische mol
« Reactie #45 Gepost op: 27-03-2021, 12:48:04 »
Ik heb een oude scene gezien van seizoen 2 van De Mol. Toevallig in een badplaats (Benalmadena), waar ik ooit was. (ligt tussen Fuengirola en Torremolinos in).


Opmerkelijk genoeg was daar een ''riedeltje'' onder gemonteerd, zoals wij dat nu van de huidige seizoenen van De Mol nog kennen. Ik weet niet of dat er toen al in zat, of dat het er later aan is toegevoegd.

In de nieuwe seizoenen zijn een aantal van die "riedeltjes" (die speciaal voor het origineel gecomponeerd zijn) behouden gebleven. ::jaja::

Offline MitchK

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Big Brother US 2022!
Re: Verschillen Nederlandse en Belgische mol
« Reactie #46 Gepost op: 27-03-2021, 13:26:25 »
Eigenlijk vind ik alles aan de Vlaamse mol beter dan aan de Nederlandse mol, maar dat betekent niet dat ik de Nederlandse mol niet leuk vind. Zelf zou ik De Mol een 10 geven en WIDM een 8. Puur voor kijkplezier.

Twists: Het belangrijkste voor mij zijn de twists in België. Elke eerste aflevering verzint weer iets om meteen hyped te zijn. Ook met opdrachten of andere dingen waarbij ze verassingselementen toepassen. Geweldig!

Opdrachten: in België zijn ze simpel, makkelijk uitgelegd door middel van een blauwdruk en zit er vaak humor in. Ook zijn deze vaak gekoppeld aan het land. Ook zijn er bij de Vlaamse mol minder vaak posities waar een mol niet wil staan. Bijna elke positie is gelijk aan elkaar vind ik. Minder erg als bijvoorbeeld de 'Bumpy-ride' opdracht van WIDM bijvoorbeeld dit jaar.

Deelnemers: Ik vind de balans bij de Vlaamse mol wel fijn. Een kandidaat zoals Robin, Bart, Sven of Joke erin maar ook een sfeermaker ertussen zoals Philip, Lloyd, Joeri. Daarnaast zijn het onbekende mensen die strijden voor het geld omdat dit voor hun (vaak) meer waarde heeft dan een Bekende Nederlander die makkelijker rond kan komen vaak (uitzonderingen daar gelaten).

Presentator (en zijn manier van presenteren): Hoe fijn ik de Nederlandse presentatoren ook vind (zeker PJ en Karel waren fantastisch), vind ik Gilles van een ander niveau. Vooral zijn manier van presenteren door onderdeel van de groep te zijn, 'beste vrienden' en dergelijke spreekt mij erg aan.

Troeven: Vooral dit seizoen waren er, in mijn ogen, in Nederland veeeeel te veeeeel troeven. Bijna elke aflevering viel er wel een joker of een vrijstelling te verdienen en vaak stond dit los van de opdracht. In België worden ze alleen als toegevoegde waarde bij een opdracht gebruikt en komen zogenoemde 'pasvragen' maar weinig voor.

Landkeuze: Vaak gelijk en dus neutraal. Ik vond zowel Georgië (WIDM) als Griekenland (De Mol) stoere/leuke keuzes. Omdat verder niet altijd beter hoeft te zijn.

Manier van filmen/editen: Ik heb bij WIDM vaak het idee dat er veel meer gescript is. Bondjes die opnieuw op moeten nemen of het gesprek over moeten doen. Veel biechten tijdens de aflevering. Minder achter de schermen zoals een gezellige avond drinken of een feest bijwonen. Ook bijvoorbeeld afgelopen aflevering in België dat ze naar de bakker gaan en samen eten maken. Van die kleine dingen waardoor je meer sympathie voor de kandidaten krijgt.

Nogmaals wil ik niet negatief zijn over WIDM (en dat ben ik ook zeker niet!). Maar ik vind de Vlaamse mol echt veel fijner kijken! :D

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Verschillen Nederlandse en Belgische mol
« Reactie #47 Gepost op: 26-04-2021, 21:33:41 »
Een opdracht in de Belgische Mol: 
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Een opdracht in de Nederlandse Mol:
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
« Laatst bewerkt op: 26-04-2021, 22:56:27 door Päc »
...óf niet!

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Verschillen Nederlandse en Belgische mol
« Reactie #48 Gepost op: 26-04-2021, 22:52:56 »
 ::rofl::
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Convans

  • Forumlid
Re: Verschillen Nederlandse en Belgische mol
« Reactie #49 Gepost op: 26-04-2021, 23:04:03 »
 ::bravo::

Offline Vermoljoen

  • Aanspreekpunt De Mol, Winnaar WIDM-pool 2021
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Verschillen Nederlandse en Belgische mol
« Reactie #50 Gepost op: 26-04-2021, 23:56:21 »
 ::rofl:: ::rofl::

 ::bravo::
Kwartfinalist Mol Online 2020 | Halve finalist Discord Mol Online 2020 | Halve finalist Mol Online All Stars 2021 ::hypocriet::

Online Hadewychisdemol

  • Aanspreekpunt RealityWorld, Winnaar WIDM Online All-Stars
  • Actief Lid
  • *****
  • Mol Online 2018
Re: Verschillen Nederlandse en Belgische mol
« Reactie #51 Gepost op: 27-04-2021, 01:00:22 »
Dat is echt precies wat wij tijdens de uitzending tegen elkaar zeiden ;D ::rofl::
Een Gouden Kalf, staande ovaties en een optocht door een stad naar keuze.

Offline JP1999

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Friends?
Re: Verschillen Nederlandse en Belgische mol
« Reactie #52 Gepost op: 27-04-2021, 14:22:36 »
haha inderdaad Pac, ik dacht daar ook precies aan toen ik de opdracht zag, spijker op zijn kop.

Toch vind ik beide series super vermakelijk  :D

Offline Molzkovicz

  • Forumlid
Re: Verschillen Nederlandse en Belgische mol
« Reactie #53 Gepost op: 27-04-2021, 16:43:14 »
Haha, mooi, Pac!  ::ok:: Wat mij bij De Mol wel tegenstaat, is dat redelijk wat opdrachten voor mijn gevoel volgens een bepaalde formule tot stand komen. De kandidaten worden meestal in groepen opgesplitst, waarbij (een element uit) een deelopdracht dikwijls van invloed is op de andere opdracht(en). Sporadisch kun je zelfs jouw eigen opdracht goed volbrengen en toch mollen door de andere groep tegen te werken, bijvoorbeeld de valse pianonoot in het recentste seizoen of de bibberspiraal in Argentinië die ook lawaai maakt bij de andere groep, die in stilte aan paintballschutters probeert te ontkomen. Dit zorgt ervoor dat er extra Mol-mogelijkheden ontstaan. De moeilijkheidsgraad om de Mol te ontmaskeren wordt daarmee groter, ook doordat maar weinig biechten voorkomen. Door een schijnbaar onuitputtelijke inventiviteit bij de makers van De Mol valt de sjablonering in de opdrachten naar mijn mening gelukkig minder op. Toch zou ik vaker eens individuele opdrachten of groepsopdrachten willen zien bij De Mol, om zo wat meer variatie in de opdrachten te krijgen.

Begrijp me niet verkeerd: de opdrachten bij De Mol vind ik van een enorm hoog niveau! Bovendien wordt er zeer goed over nagedacht. Bij Wie is de Mol? heb ik dat gevoel soms wat minder. Zo vraag ik me af wat de crew had besloten indien bij de veiling in het afgelopen seizoen vier kandidaten voor 5000 euro hadden gekozen. Om even heel erg te chargeren: Wie is de Mol? geeft mij veel speurplezier, De Mol geeft mij veel kijkplezier.

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: Verschillen Nederlandse en Belgische mol
« Reactie #54 Gepost op: 27-04-2021, 21:47:13 »
Briljant vergelijk Päc! Reden waarom het ene programma van mij een negen krijgt en het andere een zes en een half.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Verschillen Nederlandse en Belgische mol
« Reactie #55 Gepost op: 28-04-2021, 14:27:45 »
Natuurlijk chargeer ik in mijn tekstje een beetje, want meestal zijn er nog wel één of twee extra spelregels die de opdracht toch weer anders maken dan de andere zoek-opdrachten. Vaak iets met jokers die verstopt liggen of geld dat pas verdiend wordt als alles gevonden is.
Maar het aantal regels of zinnen dat je nodig hebt om een opdracht te omschrijven is een goede indicatie hoe gelaagd een opdracht is - en daarmee hoe interessant om naar te kijken.

Je kunt meerde opdrachten van WIDM vullen met de gelaagdheid van één opdracht van De Mol. Om bij het voorbeeld van de muurschilderingen/graffiti/verschillen-opdracht (ik ben al op zoek naar welk woord de veelheid van de opdracht kan vatten ;D) te blijven:
  • Op zoek gaan naar muurschilderingen in de stad.
  • Een geheugenopdracht waarbij kleurencombinaties moeten worden onthouden
  • Uit handen moeten blijven van jagers met graffitispuiten in een verlaten gebouw
  • Een zoek-de-verschillenopdracht via de portofoon
  • Niet afgetikt worden door jagers met behulp van veilige zones

Dat zijn bijna twee afleveringen! Toegegeven, je moet dan nog wel verschillende locaties vinden om deze als losse opdrachten uit te voeren. WIDM probeert dan ook vaak uit te pakken met mooie decors - een puzzel doorgeven in een stuntvliegtuig.
De Mol legt echter de nadruk op inhoudelijk sterke en interessante opdrachten. Daar hoort veel meer variatie bij in de manieren waarop geld verdiend kan worden. Het is precies die variatie en gelaagdheid die de zoektocht naar de Mol  zoveel interessanter maakt.
...óf niet!