Auteur Topic: Feedbacktopic WIDM 21: tips en tops  (gelezen 13719 keer)

Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Feedbacktopic WIDM 21: tips en tops
« Reactie #20 Gepost op: 7-03-2021, 10:36:27 »
Positieve punten:

- In de eerste 4 afleveringen was er genoeg geld te verdienen.
- Splinter en Lakshmi waren heel leuke kandidaten. Onverwachte kandidaten zoals een kunstenaar en een straatvoetbalster waren ook goede keuzes en weer eens wat anders dan acteurs, zangers en presentatoren.
- Er zat humor in het seizoen.
- De eerste 4 afleveringen waren leuk.
- Een aantal verborgen hints zat gelukkig weer in de laatste uitzending.
- Een ontknoping zonder publiek is veel fijner (zonder publiek én vooraf opgenomen is nog beter).


Negatieve punten:

- Veel te veel jokers en vrijstellingen.
- Veel te veel mingeld en te veel alles-of-niets- en onhaalbare opdrachten vanaf aflevering 5.
- De veiling in aflevering 5. Kandidaten halen 5000 euro uit de pot en dat wordt beloond met drie (!) vrijstellingen, waardoor Splinter en Joshua 50% kans hadden om af te vallen. Joshua ging naar huis terwijl hij de mol doorhad en Marije ging door terwijl ze de verkeerde mol had. Daarnaast verdienen kandidaten ook niet z'n grote beloning  voor het leegroven van de pot.
- Opdrachten worden niet altijd goed uitgelegd en er missen overzichtskaartjes.
- Charlottes rode scherm in aflevering 9. Dit was een bizarre beslissing. Alle spanning was daardoor weg. Het was een logische keuze geweest als Rocky de mol was, maar zij was niet de mol.
- Niet-chronologische volgorde van beelden van een opdracht. Aan het begin van de opdracht bij de kluisjes zie je Splinter al met een kledingstuk in handen staan, terwijl die beelden eigenlijk uit een later moment van de opdracht komen. Dit is misleidend en het maakt het vervelend om uit te pluizen, omdat je dan ook nog eens de juiste volgorde moet uitvogelen.
- Veel te veel biechten. In sommige opdrachten zie je twee of zelfs drie biechten per minuut. Het is in ieder geval voor mij veel prettiger om naar te kijken als de beelden niet constant onderbroken worden door wéér een biecht. Op deze manier is het niet soepel. Vooral de biechten waarin ze de opdracht uitleggen nadat Rik dit al heeft gedaan zijn overbodig. Twee keer hetzelfde zeggen is onnodig.

Ik weet niet waarom ik de moeite neem om dit te schrijven, want er wordt toch bijna nooit iets mee gedaan.
« Laatst bewerkt op: 7-03-2021, 10:42:11 door Regis Filia »
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline vickypollard

  • Forumlid
Re: Feedbacktopic WIDM 21: tips en tops
« Reactie #21 Gepost op: 7-03-2021, 10:45:38 »

- Veel te veel biechten. In sommige opdrachten zie je twee of zelfs drie biechten per minuut. Het is in ieder geval voor mij veel prettiger om naar te kijken als de beelden niet constant onderbroken worden door wéér een biecht. Op deze manier is het niet soepel. Vooral de biechten waarin ze de opdracht uitleggen nadat Rik dit al heeft gedaan zijn overbodig. Twee keer hetzelfde zeggen is onnodig.

Hier kan ik me wel in vinden. Dat oeverloze gelul door de kandidaten... :P (vond dit vooral bij Sarah Chronis verschrikkelijk)

Ik had me ooit eens voorgenomen om uit te zoeken hoeveel procent van de aflevering besteed wordt aan biechten, maar nooit wat mee gedaan  :-\\

Ik vind zelf de Belgische aanpak daarin fijner. Als de kandidaten wat zeggen, voegt dat over het algemeen ook echt iets toe. De uitleg gebeurt door Gilles en voice-over Gilles met overzichten. Ik zou het mooi vinden als WIDM daar ook naartoe gaat, óf dat Rik gewoon op camera de opdracht in een keer goed uitlegt, zodat we niet extra uitleg van kandidaten nodig hebben.
« Laatst bewerkt op: 7-03-2021, 10:51:10 door vickypollard »

Online Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Feedbacktopic WIDM 21: tips en tops
« Reactie #22 Gepost op: 7-03-2021, 11:10:02 »
Allereerst hulde aan iedereen die heeft meegewerkt aan het tot stand komen van dit seizoen. Ik denk dat als de WIDM productie, of AVRO/TROS, had gezegd, we gaan het nu niet doen, dat daar best begrip voor was geweest. Dus complimenten dat het toch gelukt is.

Ik vond de filmlocaties geweldig. Nu waren er dit seizoen natuurlijk maar een beperkt aantal opties, maar de locaties waren mysterieus. Oude kastelen, mooie natuur, etc. Ik heb genoten van de prachtige plaatjes. Ik hoop dat Oost-Europa ook post-covid wordt overwogen als filmlocatie.

Verborgen hints waren prima. Ik ben niet van de hints, ik zoek er niet echt meer naar, maar genoeg mensen wel, en zoals ze er dit jaar inzaten, vindbaar - maar ook niet van, als het gevonden is, kan niet niet meer anders dat die of die de mol is.

Er zaten weer een paar prachtige opdrachten in, escape room, gevangenis, blacklight ballerina's bijv. Ik vond de groep ook leuk, ik kende ruim de helft niet, maar dat vond ik helemaal niet erg. Ze waren ook in het begin lekker fanatiek met het spel bezig, dat maakte het de mol wel erg lastig. Ik zat heerlijk in het programma. Ik vond het toen ook erg lastig om de mol te vinden in het begin, ik zat wel in een tunnel, maar het was meer een wenstunnel (Marije), dan dat ik er echt van overtuigd was dat ze het was. Maar halverwege het seizoen kwam er een kantelpunt: de trein. En vanaf dat moment was ik een soort van weg.

Een 'trek de pot leeg' opdracht vind ik gewoon echt niet leuk. Het hoeft niet. Waarom hebben we dan die eerdere opdrachten gedaan? Ik vind het dan ook niet terecht dat de mol de credits krijgt voor de laagste pot ooit (gelukkig vindt Renée dat zelf ook, bleek in de finale uitzending, dus complimenten naar haar ::ok:: ). Seizoenen zijn ook niet te vergelijken met elkaar. Dat soort statistieken mogen van mij achterwege blijven, en dit soort opdrachten helemaal.

Het leek dat er vanaf dat moment ook bij de overgebleven kandidaten een knop omging. Zeker toen er nog meer vrijstellingen en jokers in het spel kwamen. Dit jaar waren het er echt teveel. Het moet iets speciaals zijn om te winnen, dat was het nu niet. Bijna alle kandidaten gingen de aflevering voor de finale met jokers in. Als je iets bewaard a la Splinter, oké, dat is zijn keuze, prima, maar ik had het niet oké gevonden als er nog een kandidaat in had gezeten die op de verkeerde mol zat, en als die dan door een draai aan een rad een vrijstelling had gewonnen. Zeker aan het eind, moeten de kandidaten met de meeste kennis gewoon door.

Ow en ik snap nog steeds de schilder opdracht niet. Zelfs met uitleg van mol Renée. :-[

Ik hoop dat de productie hier iets aan heeft, want gezien hoe het programma leeft (niet alleen hier, maar ook op andere sociale media), zit er nog steeds rek in het programma, dus het kan nog wel even mee mijn inziens.  ::jaja::

Offline Nat007

  • Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
Re: Feedbacktopic WIDM 21: tips en tops
« Reactie #23 Gepost op: 7-03-2021, 11:24:24 »
Prachtige locatie en een aantal heel erg goede opdrachten. Leuke groep ook, al zijn sommige van de leukste gangmakers er relatief vroeg uitgevlogen voor m'n gevoel, maar dat is niemand anders dan henzelf aan te rekenen natuurlijk.

Zie graag nog wat gelaagdere psychologische opdrachten nu en dan. En dan niet van het kaliber; bied een zo hoog mogelijk bedrag in ruil voor... Er zijn veel ingenieuzere opdrachten te bedenken waarbij met minder middelen meer spanning gecreëerd wordt. Ik denk bijvoorbeeld aan de Vlaamse mol aflevering waarbij iemand voor een ander moet inschatten wat die zal doen wanneer hem/haar gevraagd wordt blind naar achteren te vallen op het dak van een flat. Supersimpel, maar je krijgt meteen een extra laag; wat denkt een ánder dat jij het meest waarschijnlijk zal gaan doen. Of de befaamde levend begraven openingsopdracht in Mexico. Schat in hoe een ander ergens mee om zal gaan en omgekeerd moet er ook ingeschat worden hoe jij denkt dat een ander jou inschat. Zo zijn er tal van psychologische laagjes mogelijk die het voor de kijker spannender maakt dan puur te achterhalen wie een opdracht wel of niet rechttoe rechtaan tot een goed einde brengt.

Qua molselectie is er altijd een hoop variatie in de mollen, over de seizoenen genomen. Hartstikke goed. Ik heb zelf een ideaalbeeld van een goede mol en denk vaak: wáárom hebben jullie die of die niet gekozen voor het molschap? Puur omdat zo'n iemand meer spanning, jeu en speelsheid zou brengen in mijn ogen. Dit seizoen zou je een echt memorale mol kunnen hebben gehad m.i. in een Splinter of Joshua of Lakshmi. Iemand met veel energie en speelsheid en inventiviteit tav het molschap. Maar goed, dat is gewoon een persoonlijke voorkeur. Hoe mooi het land ook was en hoe leuk de groep ook, een molseizoen valt of staat met de keuze van de Mol.

Offline Tunneltelevisie

  • Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
Re: Feedbacktopic WIDM 21: tips en tops
« Reactie #24 Gepost op: 7-03-2021, 11:42:20 »
Heel veel is al gezegd, misschien dat ik dubbel ben. Maar bij deze mijn lijst.

Top:
- Tsjechië: verrassend land, mooie beelden
- Kandidatengroep: wat tof om een groep te zien dat voor het geld kiest, zeker tijdens de eerste afleveringen. En sympathieke persoonlijkheden; positieve verrassingen.
- Mol: prettige persoonlijkheid en goed te ontrafelen als je een beetje oplet als kijker (nou ja, voor mensen die niet - zoals ik - in allerlei zijtunnels duiken  ;) ). Renée heeft flink gemold, altijd goed!
- Hier en daar overzichten/kaartjes  ::bravo::
- Psychologische opdrachten waarbij je afhankelijk bent van vertrouwen, zoals het rad
- Er zaten parels van opdrachten tussen. Mijn favorieten waren de blacklight ballerina's, de zweefvliegtuigen en de kajak/abseil-opdracht. Ook mooi dat zeker die laatste opdracht een prachtige ervaring leek voor alle kandidaten. Een kantoorruimte als lift ook. Wát een locatie.  ::bravo::
- De reden blijft stom natuurlijk, maar persoonlijk vind ik het prettig dat er geen groot publiek bij de ontknoping is. Die massaliteit leidt voor mij af; nu is er meer tijd om rustig de acties te bespreken.
- Mooi gedaan met de ontknoping en de kandidaten die afvallen.
- Extra mollenacties op de site die gisteravond in de uitzending niet aan bod zijn gekomen.  ::ok::

Tips
- Toch nog iets meer overzichten wie waar staat en wat er gebeurt. Dan heb je de biechten ook minder nodig om de opdrachten uit te leggen.
- Zelf ervaar ik wat losse eindjes, wat betreft de mollenacties. Zoals bij het vlot, de bus en de museum-opdracht. Voor mij lijkt het dat de mol hier extra geld heeft binnengehaald: wat is hier gebeurd?
- Ik vind het 'laagste pot ooit'-verhaal eigenlijk niets toevoegen. Het gaat er voor mij om wie de mol is, hoe onverdacht de degene is en wat degene heeft uitgespookt. Waarom dan ook statistieken bijhouden over de stand van de pot? Ieder seizoen is anders (andere kandidaten, andere strategieën, andere opdrachten). Het is appels en peren vergelijken.
- Het geld hangt niet alleen af van de mol, maar ook van de aard van de opdrachten en dit seizoen was er ook een soort van 'veiling'. Hier zijn ook de kandidaten verantwoordelijk voor heel veel geld uit de pot. (waaronder Charlotte) Overigens vind ik het supereerlijk en fijn van Renée dat ze dit zelf ook aangeeft.  ::bravo:: Ze heeft flink gemold, maar de opdrachten zijn ook zo dat kandidaten een greep uit de pot hebben moeten doen (om in het spel te blijven) of sowieso moeilijk haalbaar.
- Wie-wat-waar; Renée heeft dit voorbereid als mol, maar de opdracht was sowieso niet te doen.
- De grootste greep uit de pot ging natuurlijk tijdens het bieden voor voorkennis. Ook daarvoor heeft de mol niks hoeven doen. Een strijd voor een vrijstelling vind ik goed, maar bij 5.2 (wat ook door anderen is gezegd) teveel van het goede. De opzet vind ik daarom niet zo geslaagd. Erg zuur voor Joshua die, ondanks dat hij de juiste mol in het vizier had, 50% kans had om af te vallen in een vroeg stadium. En daarbij zelfs moet strijden tegen Splinter die ook Renée verdacht. Die executie had Joshua mogelijk kunnen voorkomen door - net als Rocky- ook 5000 te bieden, maar in dit geval zijn het dus de kandidaten die geld uit de pot halen. Plus: de kans is groot dat er sowieso 1 kandidaat ontzettend veel biedt.
- Opdracht 1: supertof, de mol die klopt (mooie hint ook  ::ok::) en met een voorstel komt, maar de opzet van die opdracht is dusdanig dat het geld sowieso uit de pot gaat. De enige keuze die je uiteindelijk hebt als kandidaat is: kies voor een echte of voor een nepjoker. Niemand zal ervoor kiezen om de 250 euro niet in te zetten voor een joker, lijkt mij. Dat vind ik jammer: niets ten nadele van Renée die op de juiste manier molt. Maar het is vooral de opzet van de opdracht die ertoe leidt dat er geen geld binnenkomt.
- Dé hint (lady in red) zou voor mij wat explicieter kunnen; een select groepje haalt opdracht 8.3 en ongetwijfeld zullen er meer mensen zijn die rood dragen. Die hint mag wel iets meer weggeven, denk ik.  :)
- Ik zou het heel tof vinden als er een keer een editie komt met niet-bekende Nederlanders. Zodat je als kijker helemaal geen voorkennis hebt van hoe iemand is.

Het was in ieder geval een fijn en vermakelijk molseizoen. Bedankt!  ::bravo::

Edit: lijst aangevuld
« Laatst bewerkt op: 7-03-2021, 12:08:21 door Tunneltelevisie »
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline Vermoljoen

  • Aanspreekpunt De Mol, Winnaar WIDM-pool 2021
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Feedbacktopic WIDM 21: tips en tops
« Reactie #25 Gepost op: 7-03-2021, 12:30:42 »
Tops:
- Het realiseren van een nieuw seizoen in deze tijden!

- Tsjechië: ik vond het een prachtig land dat prachtig in beeld werd gebracht.

- Opdrachten: de opdrachten zijn qua niveau er goed op vooruit gegaan ten opzichte van seizoen 19 en 20. Ook werden kandidaten nu fysiek meer uitgedaagd (abseilen en zweefvliegtuigen). Doe zo verder!

- Kandidaten: ik vond deze groep van kandidaten enorm leuk en divers, ook al zie ik nog steeds liever seizoenen met onbekende Nederlanders.

- Af en toe kwamen er overzichtsplaatjes in beeld!

- Verborgen hints: dit jaar waren ze weer goed van niveau. Hints moeten vindbaar zijn, maar niet 100% bevestiging geven, dus ik vond ze dit jaar prima!

- Ontknoping: dit jaar geen gebrul en geschreeuw moeten aanhoren, dus top! De bekendmaking van de Mol was leuk gedaan door kandidaten één voor één af te laten vallen en terug te gaan naar de eerste opdracht.

Tips:
- Hoeveelheid troeven: bijna elke aflevering waren er jokers en vrijstellingen te verdienen. Het hoofddoel van een kandidaat is om de Mol te vinden terwijl ik nu het gevoel had dat het winnen van jokers en vrijstellingen belangrijker werd. Het aantal troeven mag voor mij echt niet meer zijn dan 10 jokers en 2 vrijstellingen over een heel seizoen. Zoiets winnen moet speciaal zijn, niet iets dat je gewoon ergens kan vinden of in je handen kan krijgen. Je moet er echt iets voor doen.

- Opdrachten: zoals ik al eerder zei, vond ik het niveau van de opdrachten dit jaar beter dan vorige jaren, maar het kan nog beter. Meer lagen en psychologische opdrachten zijn meer dan welkom. Het rad was een goede psychologische opdracht, maar zet deze opdracht niet vlak voor de finale! Je wilt de beste kandidaten mee naar de finale, niet de kandidaten met de meeste troeven. Zo'n opdracht was heel leuk geweest in het midden van het seizoen

- De veiling: doe het nooit meer. Als je zo'n opdracht wilt doen, doe het dan aan het begin van het seizoen. Nu is alles wat de kandidaten ervoor hebben gedaan voor niets geweest. Zonde.

- De exit van Joshua: één woord: oneerlijk. Je kan zeggen dat Joshua meer had moeten bieden, maar dat argument slaat nergens op. Een kandidaat heeft een bepaalde strategie doorheen het hele spel. De beste kandidaten moeten door naar de volgende aflevering en nu viel iemand af die op de juiste Mol zat terwijl er nog 2 anderen waren die niet goed zaten. Een inzet van 2 jokers of het niet zien van je scherm was veel toepasselijker geweest.

- Overzichtsplaatjes: hier kan echt nog zoveel meer mee worden gedaan. Vervang de kandidaten die de opdracht nog eens uitleggen door overzichtsplaatsjes in elke opdracht. Hierdoor zal je opdrachten wat complexer kunnen maken, want je zal ze nu duidelijker kunnen uitleggen. Bovendien kunnen wij als molloten meer en betere analyses van opdrachten maken. Dit is niet zo als we nooit weten waar een kandidaat zich bevind of is aan het doen.

- Meer transparantie: dit kan al met behulp van overzichtsplaatjes, maar ook de montage speelt hier een rol in. Dat er bij de test niet letterlijk wordt weergegeven wie er op wie inzet, tot daar aan toe. Maar tijdens opdrachten moeten wij gewoon de feiten weten en te zien krijgen, en niet gemanipuleerde beelden door de montage.
Kwartfinalist Mol Online 2020 | Halve finalist Discord Mol Online 2020 | Halve finalist Mol Online All Stars 2021 ::hypocriet::

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Feedbacktopic WIDM 21: tips en tops
« Reactie #26 Gepost op: 7-03-2021, 13:04:20 »
Tops:


- De exit van Joshua: één woord: oneerlijk. Je kan zeggen dat Joshua meer had moeten bieden, maar dat argument slaat nergens op. Een kandidaat heeft een bepaalde strategie doorheen het hele spel. De beste kandidaten moeten door naar de volgende aflevering en nu viel iemand af die op de juiste Mol zat terwijl er nog 2 anderen waren die niet goed zaten. Een inzet van 2 jokers of het niet zien van je scherm was veel toepasselijker geweest.


Dit ben ik niet met je, en al die anderen die dit vinden, eens. Joshua wilde én de opdrachten manipuleren naar zijn hand (verdacht worden), én winnen, én veel geld in de pot. Dat anderen dan slimmer zijn en willen winnen en dan maar met minder geld in de pot, is te voorspellen en als je gokt dat dat niet gebeurt, heb je pech.
Het is inderdaad een beetje cru omdat hij op de juiste mol zat zegt men (ik heb het hem niet horen zeggen eigenlijk) maar hij was ook erg zeker van zichzelf en dat is hem opgebroken.
Wie is de mol was van oorsprong een hard spel en niet altijd eerlijk, dit was hard maar het moet allemaal ook niet te soft worden.
« Laatst bewerkt op: 7-03-2021, 13:10:24 door Run »

Offline thomasNL

  • Forumlid
Re: Feedbacktopic WIDM 21: tips en tops
« Reactie #27 Gepost op: 7-03-2021, 13:20:47 »
Het was vooral de combinatie van en niet kunnen voorbereiden op de test én maar met 1 iemand anders z'n scherm zien. Dus automatisch 50/50.

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Feedbacktopic WIDM 21: tips en tops
« Reactie #28 Gepost op: 7-03-2021, 13:29:32 »
Hard spel en fair spel kunnen m.i. prima samengaan. Maar een kandidaat die niets anders kan doen dan de pot plunderen om in het spel te blijven, is niet leuk meer om naar te kijken.

De laatste jaren zijn het aantal oneerlijke executies enorm toegenomen. Dat begon met de 6(!) vrijstelling op 9 kandidaten in seizoen 18. Daar kun je nog van zeggen: Ron kreeg nog een kansje om terug te komen. De dubbele executie in seizoen 19 was vooral heel random (ook hier kon je moeilijk voor de pot gaan zonder grote risico's voor je eigen positie te nemen). En de dubbele executie met nog eens 2 vrijstelling vorig seizoen sloeg ook de plank mis. Vooral omdat die vrijstellingen ook nog eens willekeurig werden verdeeld en de dubbele executie een simpele mededeling was. 'Leuke televisie' mag nooit ten koste gaan van een eerlijk speelveld voor de kandidaten. De executie dit seizoen waarbij 'zomaar' 3 vrijstellingen werden uitgedeeld (die de executie hoe dan ook oneerlijk maakte, zelfs als je de hele veiling of het voorkennis even vergeet) was écht te veel van het goede.

Vrijstellingen moeten iets bijzonders blijven. Vroeger waren er per seizoen max. 3 vrijstellingen te verdienen. Die kandidaat moest er hard voor werken, soms nog een keer verdedigen of hij maakte zich er onvermijdelijk populair bij in de groep. Sinds de komst van de zwarte vrijstelling (en in feite al iets daarvoor) worden vrijstellingen weggeven aan iemand die toevallig langs het juiste bakje loopt, toevallig kiest voor het juiste woord ('geluk') of toevallig op de juiste stoel gaat zitten.

Maak van vrijstellingen weer het felbegeerde object dat ze zijn. Eén vrijstelling kan een hele groep op scherp zetten of een hele aflevering kleuren. Simpelweg strooien met vrijstellingen is saai en niet hoe het spel bedoeld is.
« Laatst bewerkt op: 7-03-2021, 13:31:22 door Pač »
...óf niet!

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Feedbacktopic WIDM 21: tips en tops
« Reactie #29 Gepost op: 7-03-2021, 13:30:29 »

Wie is de mol was van oorsprong een hard spel en niet altijd eerlijk, dit was hard maar het moet allemaal ook niet te soft worden.
Wat dat betreft vind ik het een beetje vreemd dat ze er zo'n (joh  ::)) sfeerverziekende veiling & oneerlijke executie instoppen  ...en dan daarna maar een klein deel van de frustraties tonen.

Wat Rik tegen Rocky zei ("maar jij laat je niet intimideren") ben ik nog niet vergeten. Daar had wel meer van in de edit gemogen.

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Feedbacktopic WIDM 21: tips en tops
« Reactie #30 Gepost op: 7-03-2021, 13:43:42 »
Pluspunten:
- wat fantastisch dat de crew een seizoen hebben weten te maken in Coronatijden! Heel fijn dat we gewoon naar een gloednieuw seizoen hebben kunnen kijken!
- wat is Tsjechië fantastisch mooi in beeld gebracht, zowel qua locaties als qua cameratechnieken. Ik heb echt zin om dit land eens te gaan ontdekken als we weer mogen reizen.
- De opdrachten waren over het algemeen leuk en origineel, denk aan de Blacklight-ballerina's, de rondleiding-opdracht (door Joshua verpest, maar had fantastisch kunnen zijn!) en de lift-opdracht. Er is optimaal gebruikgemaakt van de locaties!
- De ontknopingsaflevering liep vlot door en was fijn om naar te kijken. Wel jammer dat enkele kandidaten zo weinig aan het woord zijn geweest.

Minpunten:
- Hoe leuk ik de individuele personen in de groep ook vind, de groep als totaal was een beetje saai. Alleen Joshua bracht nog wat onverwachte wendingen, maar de rest deed alles redelijk 'volgens het boekje'.
- Ik miste interactie met de Tsjechen. Ik snap dat hier door Corona niet voor gekozen is, maar dan snap ik tegelijkertijd niet dat je de finale-opdracht over zo'n druk pad laat gaan.
- Er waren teveel troeven in het spel. Een keer een joker of vrijstelling is leuk, maar zó vaak leidt tot 'oneerlijke' exits. Dat Joshua het spel heeft moeten verlaten terwijl hij gewoon goed zat vind ik onverteerbaar.
- De veiling was voor mij een dieptepunt. Niet alleen zijn de drie dames excessief beloond voor hun hoge bod; ze kregen ook nog eens zoveel voorkennis dat de anderen geen enkele kans meer hadden. Ik had het beter gevonden als er een maximum had gezeten op wat je mag bieden (bijvoorbeeld 2000 euro), waardoor het hoogste bod onder dat maximum geldig was geweest.
- Onhaalbare opdrachten. Ik snap dat de mol de opdrachten moet kunnen mollen, maar als één kleine ingreep (bovendien onzichtbaar voor de rest van de groep) ervoor zorgt dat een opdracht mislukt, is voor mij de lol er een beetje af. Denk aan de Wie,watwaar-opdracht of de opdracht bij het zweefvliegen.
- Er blijven wat losse eindjes zitten na de ontknopingsaflevering, bijvoorbeeld: waarom is gekozen voor de joker als thema?

Offline Vermoljoen

  • Aanspreekpunt De Mol, Winnaar WIDM-pool 2021
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Feedbacktopic WIDM 21: tips en tops
« Reactie #31 Gepost op: 7-03-2021, 13:48:47 »
Hard spel en fair spel kunnen m.i. prima samengaan. Maar een kandidaat die niets anders kan doen dan de pot plunderen om in het spel te blijven, is niet leuk meer om naar te kijken.

De laatste jaren zijn het aantal oneerlijke executies enorm toegenomen. Dat begon met de 6(!) vrijstelling op 9 kandidaten in seizoen 18. Daar kun je nog van zeggen: Ron kreeg nog een kansje om terug te komen. De dubbele executie in seizoen 19 was vooral heel random (ook hier kon je moeilijk voor de pot gaan zonder grote risico's voor je eigen positie te nemen). En de dubbele executie met nog eens 2 vrijstelling vorig seizoen sloeg ook de plank mis. Vooral omdat die vrijstellingen ook nog eens willekeurig werden verdeeld en de dubbele executie een simpele mededeling was. 'Leuke televisie' mag nooit ten koste gaan van een eerlijk speelveld voor de kandidaten. De executie dit seizoen waarbij 'zomaar' 3 vrijstellingen werden uitgedeeld (die de executie hoe dan ook oneerlijk maakte, zelfs als je de hele veiling of het voorkennis even vergeet) was écht te veel van het goede.

Vrijstellingen moeten iets bijzonders blijven. Vroeger waren er per seizoen max. 3 vrijstellingen te verdienen. Die kandidaat moest er hard voor werken, soms nog een keer verdedigen of hij maakte zich er onvermijdelijk populair bij in de groep. Sinds de komst van de zwarte vrijstelling (en in feite al iets daarvoor) worden vrijstellingen weggeven aan iemand die toevallig langs het juiste bakje loopt, toevallig kiest voor het juiste woord ('geluk') of toevallig op de juiste stoel gaat zitten.

Maak van vrijstellingen weer het felbegeerde object dat ze zijn. Eén vrijstelling kan een hele groep op scherp zetten of een hele aflevering kleuren. Simpelweg strooien met vrijstellingen is saai en niet hoe het spel bedoeld is.
Helemaal mee eens  ::bravo::
Kwartfinalist Mol Online 2020 | Halve finalist Discord Mol Online 2020 | Halve finalist Mol Online All Stars 2021 ::hypocriet::

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Feedbacktopic WIDM 21: tips en tops
« Reactie #32 Gepost op: 7-03-2021, 13:50:46 »
Allereerst wil ik zeggen dat ik dit echt een leuk seizoen vond en dat ik ervan heb genoten ::bravo::

De opdrachten vond ik grotendeels erg goed en leuk om naar te kijken, er zit daar zeker weer een stijgende lijn in. Er waren best een aantal opdrachten met meerdere lagen of meerdere onderdelen, waardoor de mol op meerdere plekken kon mollen, terwijl de opdracht wel simpel uit te leggen bleef. En dat er af en toe overzichtskaartjes waren was zeker een groot pluspunt. De groep kandidaten vond ik ook heel leuk, ze hadden een leuke groepsdynamiek en ik had meerdere favorieten. Ook vond ik het zelf wel eens leuk dat ik 3 verdachten had ik die ik alledrie nooit helemaal af kon strepen, waardoor ik lang bleef twijfelen over wie de mol was. De mol zelf vond ik niet helemaal uit de verf komen, maar dat lag naar mijn idee meer aan de kandidaten die in de eerste helft te goed bezig waren en in de tweede helft te veel zelf molden, dan aan de mol.

Dan de verbeterpunten, die volgens mij grotendeels ook al genoemd zijn door anderen:
- Er waren toch nog wel een aantal opdrachten die ook zonder mol onmogelijk waren (bijv. wie wat waar), te makkelijk te mollen (de vliegopdracht) of juist te moeilijk om te mollen (de vlotopdracht). Ik vond alledrie deze opdrachten verder ontzettend leuk om naar te kijken, maar dat vond ik toch jammer.
- Psychologische opdrachten hebben te vaak troeven of geld uit de pot als inzet. Ik zou het leuk vinden als er ook opdrachten in zaten met een psychologische laag, zoals onderhandelen of elkaar inschatten, met te winnen geld als inzet. Of bijvoorbeeld een opdracht waarbij steeds de keuze bestaat tussen doorspelen met het risico om alles te verliezen, of te stoppen en op safe te spelen.
- Nog meer overzichtskaartjes graag!
- Er waren te veel vrijstellingen en jokers in het spel naar mijn smaak.
- De veiling was voor mij echt een dieptepunt. Een opdracht waarbij er geld uit de pot gaat kan ook goed uitgevoerd worden, maar in deze opdracht was het veel te makkelijk voor de kandidaten om in één keer een smak geld uit de pot te halen. En dat dan ook nog eens de kandidaat die de test als op één na beste heeft gemaakt eruit kon gaan, en dit ook is gebeurd, vond ik echt een smet op dit seizoen.
- Ik heb het vaker gezegd en ik blijf het zeggen: ik zou graag meer molacties willen zien in de ontknoping. De laatste paar jaar ging dit beter, dit jaar heb ik weer het gevoel dat we relatief weinig hebben gezien (maar om eerlijk te zijn heb ik niet geteld). Ik vind het prima als de selectie in de uitzending beperkt is, maar online een filmpje waarbij de mol bij elke opdracht kort zijn of haar redenaties uitlegt en waarom hij heeft gedaan wat hij deed, zou ik zelf echt heel leuk vinden.
- En tenslotte ook maar weer in de herhaling: de mol hoeft echt niet elk jaar de "onverdachtste mol ooit" of "de mol met de laagste pot ooit" te zijn. Dit gehype doet naar mijn idee juist af aan de prestatie die de mol heeft neergezet. Een mol is ook goed als hij niet elk jaar een record breekt - zeker niet als die laagste pot ooit vooral komt door een veiling en door medekandidaten en niet door de mol zelf.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Feedbacktopic WIDM 21: tips en tops
« Reactie #33 Gepost op: 7-03-2021, 14:02:55 »
Het leven is ook niet altijd eerlijk en een spel als Wie is de Mol hoeft ook niet eerlijk te zijn. Je gaat er allemaal gelijk in en dat is wel eerlijk.
Ik vond Joshua behoorlijk macho bezig met alles naar zijn hand zetten en op het moment zelf vond ik het cru maar achteraf heb ik dat niet meer, hij heeft zijn hand overspeeld.
Er zijn seizoenen geweest waar dingen gebeurden die ik veel sneuer vond.
« Laatst bewerkt op: 7-03-2021, 14:05:28 door Run »

Offline daniwidm

  • Forumlid
Re: Feedbacktopic WIDM 21: tips en tops
« Reactie #34 Gepost op: 7-03-2021, 14:11:26 »
Zeer leuk seizoen in moeilijke tijd, allereerst dankjewel! Alles wat ik belangrijk vind is al gezegd, maar één ding wil ik absoluut toevoegen:

Als ik naar een opdracht kijk, wil ik fatsoenlijk kunnen speuren. Eén voorwaarde daarvoor is een eerlijke montage. Ik wil graag minder verknipte beelden.

- Allereerst wil ik graag "alle acties" zien, of van iedereen evenveel acties. Bijvoorbeeld: opdrachten met nemen van foto's, of pakken van kokers, of estafette-doorgeven van informatie, enz enz. Laat ons óf alle foto's zien die iemand maakt, met zijn/haar commentaar erbij, óf als dat simpelweg te lang gaat duren: x van de y foto's, maar met x en y zijnde hetzelfde voor iedere kandidaat. Hetzelfde bij abseil kokers pakken. En doorgeven van informatie (op de fiets, in de lift, uitgehakte codes) naar andere kandidaten, kluisjes openen. Enz.
Bovenstaande geldt van nature niet voor een aantal opdrachten, bijvoorbeeld: liedjes uitbeelden, rad draaien. En die vind ik trouwens echt leuk! Zulke opdrachten tussen de wat complexere/langere opdrachten werkt super. Maar geef ons aub meer inzicht in wat er is gebeurd als verschillende mensen op verschillende momenten, of verschillende plekken, hetzelfde horen te doen! Anders is al het gepuzzel snel niks waard.

- Ten tweede wil ik de acties graag in chronologische volgorde zien, of de volgorde kennen. Door al het geknip vragen wij ons vaak (terecht!) af of de acties die wij zien wel in deze volgorde zijn gebeurd en of, als dit niet zo is, de hele speurwerk-conclusies eigenlijk nog wel iets waard zijn..



 En dan toch nog de tips en tops voor het geval er iemand aan het turven gaat  ::tandpastasmiley:: Top: gedreven groep, afwisseling in opdrachten, infographics (dankjewel!), verschil in executies (spannend!), dilemmas. Tip: geen alles-of-niets prijs, geen vrijstelling over de helft, nog meer uitleg over opdracht van te voren.
« Laatst bewerkt op: 7-03-2021, 14:16:18 door daniwidm »

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: Feedbacktopic WIDM 21: tips en tops
« Reactie #35 Gepost op: 7-03-2021, 14:15:27 »
Het leven is ook niet altijd eerlijk en een spel als Wie is de Mol hoeft ook niet eerlijk te zijn. Je gaat er allemaal gelijk in en dat is wel eerlijk.
Ik vond Joshua behoorlijk macho bezig met alles naar zijn hand zetten en op het moment zelf vond ik het cru maar achteraf heb ik dat niet meer, hij heeft zijn hand overspeeld.
Er zijn seizoenen geweest waar dingen gebeurden die ik veel sneuer vond.
Vrijstellingen om het beeld van de kandidaten over de identiteit van de mol een beetje te vertroebelen houdt het voor iedereen (mol, kandidaten, kijkers) spannend en onvoorspelbaar. Ik heb ook niet per se medelijden met iemand die er op deze manier uit vliegt. Joshua was sowieso niet degene die de test het beste gemaakt heeft, al waren drie vrijstellingen gevoelsmatig een beetje te veel van het goede.

Ik vind het grootste probleem van deze opdracht de veiling. Ik vind dit zo'n flauwe manier van "mollen"/geld uit de pot halen. Als die paar duizend euro in de pot echt een probleem zijn qua kosten (wat ik me echt niet voor kan stellen), maak dan het te winnen bedrag in de opdrachten gewoon nog kleiner. Renée had rustig meer dan 5000 euro kunnen bieden. Ze had zich daarmee nog wat meer in de kijker gespeeld, maar hoog bieden is blijkbaar een erg kandidaatse actie, zoals het feit dat meer dan de helft van de kandidaten bereid is om hoge bedragen uit de pot te spelen aantoont. Houdt de afwegingen eigenbelang versus groepsbelang gewoon bij de opdrachten zelf en ga dit niet nog een keer overdoen met het al verdiende geld.

TL;DR: veilingen zijn flauw. "De laagste pot ooit"  :-X ::)
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Feedbacktopic WIDM 21: tips en tops
« Reactie #36 Gepost op: 7-03-2021, 14:32:43 »
Het leven is ook niet altijd eerlijk en een spel als Wie is de Mol hoeft ook niet eerlijk te zijn. Je gaat er allemaal gelijk in en dat is wel eerlijk.
Ik vond Joshua behoorlijk macho bezig met alles naar zijn hand zetten en op het moment zelf vond ik het cru maar achteraf heb ik dat niet meer, hij heeft zijn hand overspeeld.
Er zijn seizoenen geweest waar dingen gebeurden die ik veel sneuer vond.
Joshua zat nog te veel in z'n frustraties. Vond ik ook minder. Rocky lachte het weg en zei er ook nog bij dat ze desnoods de hele pot had gedumpt. Zo van: get on my level, het doet me niks. Tikje zwaarder aanzetten nog. 

Joshua is zelf dom geweest om Splinter in vertrouwen te nemen. Rocky ook met Charlotte, maar het blijkt wel uit haar dagboek dat ze een verlies had geaccepteerd.

Wel mooi om te zien dat soort frustraties. Een van de weinige voordelen van een live-uitzending  ::hypocriet::
« Laatst bewerkt op: 7-03-2021, 14:35:04 door Amethyst »

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Feedbacktopic WIDM 21: tips en tops
« Reactie #37 Gepost op: 7-03-2021, 14:32:48 »


TL;DR: veilingen zijn flauw. "De laagste pot ooit"  :-X ::)
Ik denk dat je als productie voor grote verrassingen komt te staan, en dat heeft ook zijn charme. Wie verwacht dat er 5000 euro geboden wordt en ook nog door drie kandidaten? Ik denk dat ze hoogstens 2000 euro verwacht hadden.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Feedbacktopic WIDM 21: tips en tops
« Reactie #38 Gepost op: 7-03-2021, 14:41:50 »
Ik ben het eens met de kritiek op de veiling maar ik ben bang dat de makers de kritiek niet delen. In de podcast noemt Rik zijn voorstel en de verrassende biedingen een van zijn favoriete momenten van de serie.

Offline vickypollard

  • Forumlid
Re: Feedbacktopic WIDM 21: tips en tops
« Reactie #39 Gepost op: 7-03-2021, 14:42:31 »
Ik denk dat je als productie voor grote verrassingen komt te staan, en dat heeft ook zijn charme. Wie verwacht dat er 5000 euro geboden wordt en ook nog door drie kandidaten? Ik denk dat ze hoogstens 2000 euro verwacht hadden.
Je geeft de mogelijkheid, dus je moet er ook rekening mee houden. Iemand had ook de gehele pot in kunnen zetten.