Auteur Topic: Feedbacktopic WIDM 21: tips en tops  (gelezen 13795 keer)

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: Feedbacktopic WIDM 21: tips en tops
« Reactie #40 Gepost op: 7-03-2021, 14:42:49 »
Je merkt dat de mol niet altijd moeite heeft met geld voor de pot verdienen. Het is misschien te overwegen om iedereen voor zijn eigen goede doel te laten spelen, inclusief de mol die voor het niet-verdiende geld speelt. Qua balans zou er dan wel het een en ander moeten veranderen, want er wordt wel erg veel geld niet verdiend voor de pot (en dan zou het deel van mol wel erg groot worden ten opzichte van de winnaar) en misschien moeten de bedragen ook wel naar beneden omdat het prijzengeld misschien te hoog wordt als de mol ook uitbetaald wordt.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Feedbacktopic WIDM 21: tips en tops
« Reactie #41 Gepost op: 7-03-2021, 14:49:25 »
Je merkt dat de mol niet altijd moeite heeft met geld voor de pot verdienen. Het is misschien te overwegen om iedereen voor zijn eigen goede doel te laten spelen, inclusief de mol die voor het niet-verdiende geld speelt.
Dat hoeft voor mij niet. Rocky & Nikkie hebben toevallig resp. veel en heel veel geld, maar er doen ook af en toe kandidaten mee die 10K euro goed kunnen gebruiken.

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Feedbacktopic WIDM 21: tips en tops
« Reactie #42 Gepost op: 7-03-2021, 14:55:13 »
Ik vond het een onderhoudend seizoen. Renées molschap was niet al te spectaculair, maar daarvoor heb ik in een ander topic al een hele reeks verzachtende omstandigheden aangedragen. Renée zei gisteravond zelf met zoveel woorden dat ze het zwaar had met zo'n goed samenwerkende kandidatengroep. In deze panelen is - ook prematuur - nogal wat kritiek op Renée geuit, maar de mol in het meest recente Vlaamse seizoen deed het welbeschouwd niet veel beter, terwijl zij wél grotendeels omringd was door generatiegenoten.

Tsjechië vond ik een schot in de roos, en niet alleen omdat men nu eens geen genocidale volksrepubliek heeft uitgekozen als spellocatie. Ik wist van tevoren weinig van het land, en de fraai in beeld gebrachte, zeer diverse architectuur en het evenzo rijkgeschakeerde landschap waren een ware eye opener. Het logenstraft bovendien voor de tweede maal op rij het eerder gehoorde kulargument van de makers dat WIDM wel zijn toevlucht móet zoeken tot allerlei Zeer Verre Exotische Oorden omdat de kans op lekken dichter bij huis zo groot zou zijn. In Vlaanderen weet men overigens al veel langer dat dit niet het geval is.

In de afgelopen jaren heb ik in het feedbacktopic een aantal algemene opmerkingen gemaakt, die ik - helaas - ook nu weer moet herhalen:

* Van oorsprong is WIDM een reality-programma. Zo wordt het nog steeds genoemd, maar van reality is al jaren nauwelijks sprake meer. Terwijl een mol bij uitstek afhankelijk is van de dynamiek binnen een kandidatengroep, zien we daar tegenwoordig bar weinig meer van. In de beginjaren waren we als kijkers veel meer a fly on the wall, ook (of juist) tussen de opdrachten door. We waren getuige van ongepolijste gesprekken tussen de kandidaten, evaluaties van de opdrachten, wérkelijk spontane bondjes die werden gesloten, irritaties en zelfs een enkele ontluikende flirt. De cameracrew lijkt er nu vooral op gebrand te zijn zo mooi mogelijke plaatjes te schieten (en daar slagen ze bijzonder goed in), maar bij voorkeur alleen van 9 tot 5, en vrijwel alleen tíjdens de opdrachten. Waar bijvoorbeeld in 2005 kandidaten nog werden gevolgd tot in het bubbelbad op het dak van het hotel, en we in 2006 zagen hoe Milouska voor de gek werd gehouden middels een zogenaamde boodschap van de mol op een schoolbord in een blokhut, zien we nu alleen nog in scène gezette gesprekjes en bondjes. Een voorbeeld: Renée vertelde gisteren dat ze de menukaart van het restaurant waar de kandidaten individueel voor aanvang van de eerste opnamen hadden gegeten had bestudeerd om geloofwaardig te maken dat ook zíj daar gegeten had. Kijk, dát gesprek had ik nou ook graag willen zien. Ook de reactie van de groep op het feit dat drie mensen maar liefst 5000 euro overhadden voor een hint werd nauwelijks in beeld gebracht, en ook dat is een gemiste kans.

* De biechten worden nauwelijks gebruikt om verdenkingen in beeld te brengen. Ook dat is een symptoom van de kennelijke behoefte van de makers om zoveel mogelijk controle te houden op het script. Er is immers het risico dat de meerderheid al vanaf het begin op de mol zit. Dat zij dan maar zo: ik hoor duizend keer liever een onderbouwde verdenking, commentaar op het gedrag van anderen, of een bespiegeling over wat een kandidaat zélf goed of fout heeft gedaan in een opdracht, dan de zoveelste met overdreven dynamische bekkentrekkerij gebrachte mededeling over de aankomst 'bij een fantaaaaastisch mooi kasteel/natuurgebied/klooster/berglandschap/monument/plaatselijk dansgezelschap* waar Rik op ons stond te wachten'. Echt: Hou. Daar. Nou. Eens. Mee. Op. We zíen die prachtige locatie al in beeld. Dat hoeft echt niet simultaan vertaald te worden. Show, don't tell.

* Wat de opdrachten betreft kan ik slechts de echo vertolken van wat veel medeforummers al hebben gezegd: géén veilingen meer, niet die lawine aan jokers, vrijstellingen en koffiepunten, géén alles-of-niets-opdrachten, géén onhaalbare opdrachten, en ja, graag méér gelaagdheid. En nee, het hoeft geen kopie te zijn van de Vlaamse versie, maar tegen de makers zou ik willen zeggen: kijk nou eens een paar seizoenen De Mol en laat je inspireren. Kijk bijvoorbeeld hoe daar (met behulp van diagrammen) duidelijker in beeld wordt gebracht wát de opdracht is en wie op welk moment waar is. De Nederlandse makers doen dit nadrukkelijk niet, omdat men zich - wederom - veel drukker lijkt te maken om het schieten van spectaculaire plaatjes om die vervolgens tot een scène te monteren die weinig meer met de werkelijke gang van zaken van doen heeft. Dat we vrijwel nooit zien hoe een opdracht zich écht heeft voltrokken is ook dit seizoen feilloos aangetoond door het analyseren van bijvoorbeeld schaduwen en lichtinval. Nogmaals: ik heb veel liever iets minder gelikte beelden van de realiteit, dan een totaal overgestileerde collage van actiebeelden.

Tot zover mijn twee centen.

(* doorhalen wat niet van toepassing is)
« Laatst bewerkt op: 7-03-2021, 15:00:11 door Michmol »
Woosie down?

Offline squirleon

  • Forumlid
Re: Feedbacktopic WIDM 21: tips en tops
« Reactie #43 Gepost op: 7-03-2021, 15:32:10 »
Het is misschien te overwegen om iedereen voor zijn eigen goede doel te laten spelen, inclusief de mol die voor het niet-verdiende geld speelt.

Ik denk dat het zou kunnen om de kandidaten voor een goed doel te laten spelen en de mol voor zijn goede doel een bedrag van X - potstand krijgt, maar voor mij is dit niet noodzakelijk of beter dan hoe het nu gaat.

Offline vickypollard

  • Forumlid
Re: Feedbacktopic WIDM 21: tips en tops
« Reactie #44 Gepost op: 7-03-2021, 15:36:26 »

Tot zover mijn twee centen.

(* doorhalen wat niet van toepassing is)

Even de knuppel in het hoenderhok (misschien hier niet helemaal de plek voor): wordt het tijd dat Rick McCullough vervangen wordt door iemand die een frisse wind brengt? Het programma vervalt, zoals je aangeeft, steeds in hetzelfde patroon en men lijkt daar niet meer vanaf te durven stappen.

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Feedbacktopic WIDM 21: tips en tops
« Reactie #45 Gepost op: 7-03-2021, 15:47:39 »
Ik denk dat het zou kunnen om de kandidaten voor een goed doel te laten spelen en de mol voor zijn goede doel een bedrag van X - potstand krijgt, maar voor mij is dit niet noodzakelijk of beter dan hoe het nu gaat.

De gestes van Nikkie en Rocky zijn ontegenzeggelijk sympathiek, maar ik hoop vurig dat dit geen traditie wordt. Veel BN'ers - en zeker niet die uit de C-categorie waaruit WIDM tegenwoordig een groot deel van zijn kandidaten rekruteert - zijn echt niet zo rijk als hier vaak wordt gedacht. Ik hoop dan ook niet dat een volgende winnaar zich moreel verplicht zal voelen afstand te doen van het prijzengeld.

En ik hoop al helemaal niet dat het een gecanoniseerde spelregel wordt. Ik zie het al voor me: een mol die geld in de wind laat wegwaaien met de woorden: "Gnagnagna, jammer voor het Astmafonds!"


Even de knuppel in het hoenderhok (misschien hier niet helemaal de plek voor): wordt het tijd dat Rick McCullough vervangen wordt door iemand die een frisse wind brengt? Het programma vervalt, zoals je aangeeft, steeds in hetzelfde patroon en men lijkt daar niet meer vanaf te durven stappen.

Ik had dit zelf niet durven opschrijven.  :-X
Woosie down?

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Feedbacktopic WIDM 21: tips en tops
« Reactie #46 Gepost op: 7-03-2021, 16:04:03 »
De gestes van Nikkie en Rocky zijn ontegenzeggelijk sympathiek, maar ik hoop vurig dat dit geen traditie wordt. Veel BN'ers - en zeker niet die uit de C-categorie waaruit WIDM tegenwoordig een groot deel van zijn kandidaten rekruteert - zijn echt niet zo rijk als hier vaak wordt gedacht. Ik hoop dan ook niet dat een volgende winnaar zich moreel verplicht zal voelen afstand te doen van het prijzengeld.

En ik hoop al helemaal niet dat het een gecanoniseerde spelregel wordt. Ik zie het al voor me: een mol die geld in de wind laat wegwaaien met de woorden: "Gnagnagna, jammer voor het Astmafonds!"


Hoe mooi ik de geste ook vind, ik hoop ook dat het geen traditie wordt. Dat maakt namelijk de rol van de mol amoreler dan hij is én zorgt ervoor dat winnaars die het prijzengeld niet willen weggeven gezien worden als egoïstisch. Ik kan me nog goed herinneren dat eerdere winnaars het ten goede lieten komen aan hun eigen carrière (bijv. Hadewych die er een cd van heeft opgenomen). Dat vind ik eigenlijk net zo mooi, zo niet mooier!

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Feedbacktopic WIDM 21: tips en tops
« Reactie #47 Gepost op: 7-03-2021, 16:40:31 »
Het leven is ook niet altijd eerlijk en een spel als Wie is de Mol hoeft ook niet eerlijk te zijn. Je gaat er allemaal gelijk in en dat is wel eerlijk.
Ik vond Joshua behoorlijk macho bezig met alles naar zijn hand zetten en op het moment zelf vond ik het cru maar achteraf heb ik dat niet meer, hij heeft zijn hand overspeeld.
Inderdaad.
Het spel klopte misschien niet helemaal, maar hij mag in deze ook zichzelf aankijken. Waarom zo weinig bieden? Hij had zelf ook veel meer kunnen bieden. Vanuit dat oogpunt heb ik in ieder geval ook geen medelijden met zijn exit.

Ik denk dat je als productie voor grote verrassingen komt te staan, en dat heeft ook zijn charme. Wie verwacht dat er 5000 euro geboden wordt en ook nog door drie kandidaten? Ik denk dat ze hoogstens 2000 euro verwacht hadden.
Grappig... Ik had een nog hoger bedrag verwacht. Toen de uitleg van de opdracht kwam had ik bij mezelf een bedrag van zeker 7500 tot 8000 in gedachten...
Ich bin ein Bärliner!

Offline Vermoljoen

  • Aanspreekpunt De Mol, Winnaar WIDM-pool 2021
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Feedbacktopic WIDM 21: tips en tops
« Reactie #48 Gepost op: 7-03-2021, 16:59:38 »
Ik was al blij dat de pot niet helemaal werd leeggeroofd  :-X
Kwartfinalist Mol Online 2020 | Halve finalist Discord Mol Online 2020 | Halve finalist Mol Online All Stars 2021 ::hypocriet::

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Feedbacktopic WIDM 21: tips en tops
« Reactie #49 Gepost op: 7-03-2021, 17:07:51 »
De gestes van Nikkie en Rocky zijn ontegenzeggelijk sympathiek, maar ik hoop vurig dat dit geen traditie wordt. Veel BN'ers - en zeker niet die uit de C-categorie waaruit WIDM tegenwoordig een groot deel van zijn kandidaten rekruteert - zijn echt niet zo rijk als hier vaak wordt gedacht. Ik hoop dan ook niet dat een volgende winnaar zich moreel verplicht zal voelen afstand te doen van het prijzengeld.

En ik hoop al helemaal niet dat het een gecanoniseerde spelregel wordt. Ik zie het al voor me: een mol die geld in de wind laat wegwaaien met de woorden: "Gnagnagna, jammer voor het Astmafonds!"
Maar dit is toch niet veel anders dan nu het geval is? Als Renée zelf de 5000 euro had geboden, dan waren het hoe dan ook 5000 harde euro's minder (vooruit, min de kansspelbelasting) voor de winnaar geweest. Net zo onsympathiek als wanneer je het voor een goed doel speelt volgens mij.

Er zijn drie redenen waarom ik er een voorstander zou zijn van dat de kandidaten elk voor hun eigen goede doel spelen, in plaats van voor zichzelf.
1) Dit kan de motivatie van de groep verhogen. Je kan zeggen 'boeien, dan win ik maar minder geld - als ik maar win', maar spelen voor een goed doel verhoogt de groepsmoraal. De Mol moet mollen, dat is zijn taak en dat is het spel. Je kunt altijd nog zeggen dat er inderdaad een X bedrag naar het goede doel van de Mol gaat.
2) Het wordt gespeeld met BN'ers. En dan niet omdat BN'ers nou per se rijk zijn, maar wel omdat het een krom is om met publiek geld een wedstrijdje te organiseren waar alleen mensen die 'bekend' zijn aan mee mogen doen. Mij best als BN'ers goede kijkcijfers garanderen (al betwijfel ik af dat nog altijd dé X-factor van WIDM is), maar het is raar om onder zo'n eliteclubje 10.000 euro te gaan weggeven. Het is een erfenis uit de tijd met OBN'ers dat de winnaar voor zichzelf speelt. Andere BN'er-shows met geldprijzen spelen altijd voor een goed doel.
3) Dat het dus met publiek geld wordt gefinancierd. Hoeveel andere publieke programma's zijn er waar zulke bedragen verdiend kunnen worden? Misschien dat je met spelen voor een goed doel de publieke omroep ook nog wel lief aan kan kijken om het potgeld weer een beetje hoger in te zetten. Ik vermoed dat er bepaalde regels zijn voor prijzengeld bij de NPO. Het gehele budget van WIDM zal met tienduizend euro extra echt niet ineens overschreden worden.
« Laatst bewerkt op: 7-03-2021, 17:09:35 door Pač »
...óf niet!

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Feedbacktopic WIDM 21: tips en tops
« Reactie #50 Gepost op: 7-03-2021, 17:41:54 »
Maar dit is toch niet veel anders dan nu het geval is? Als Renée zelf de 5000 euro had geboden, dan waren het hoe dan ook 5000 harde euro's minder (vooruit, min de kansspelbelasting) voor de winnaar geweest. Net zo onsympathiek als wanneer je het voor een goed doel speelt volgens mij.

Er zijn drie redenen waarom ik er een voorstander zou zijn van dat de kandidaten elk voor hun eigen goede doel spelen, in plaats van voor zichzelf.


Hier hebben jij en ik echt een verschil van inzicht. Het geld uit de pot houden/spelen is een integraal onderdeel van het spelconcept van WIDM. De pot zo laag mogelijk houden voor de uiteindelijke winnaar (die volgens jouw punt 2 toch al behoort tot 'een eliteclubje') is mijns inziens écht minder onsympathiek dan zorgen dat de kankerbestrijding zo min mogelijk geld krijgt.

Ad 1) Voor de stelling dat spelen voor een goed doel de groepsmoraal (of moreel?) zou verhogen zie ik geen bewijs. Ik zou me in de verte kunnen voorstellen dat er zoiets kan gebeuren als alle kandidaten voor één en hetzelfde goede doel spelen. En als de vooraf vastgestelde pot sowieso naar een goed doel gaat, zoals in het scenario dat jij schetst (waarin ook het bedrag dat níet gewonnen is wordt overgemaakt), blijft er van het competitie-element weinig meer over (behalve de discussie of het Astmafonds méér geld had moeten krijgen dan Kinderboerderij Het Hijgend Hertje).

Ad 2) Eén van de weinige (nog) verfrissende dingen in WIDM vind ik juist dat kandidaten het geld mogen houden. En zoals al eerder gezegd: er zijn heel veel kandidaten voor wie een paar duizend euro écht heel veel geld is. Hoeveel inkomsten denk je dat bijvoorbeeld Lakshmi, Joshua, Renée het afgelopen jaar hebben verdiend met optredens? Maar ook zonder corona zijn er genoeg 'BN'ers' (terecht dat je dit begrip tussen aanhalingstekens plaatst) die het geld gewoon goed kunnen gebruiken. Zo heeft Jim de Groot (accoord, extreem voorbeeld) een paar jaar bij de voedselbank gelopen. Maar hierboven werd het ook Hadewych Minis genoemd, die het geld in het opnemen van een CD stak, die kennelijk niet op een andere manier te financieren viel. Een aantal oud-kandidaten van WIDM heb ik in de afgelopen jaren in het kader van mijn werk persoonlijk ontmoet, en bij geen van hen kreeg ik de indruk dat ze niet meer hoefden te werken voor hun geld. Het 'elitaire' van die BN'ers zit hem vooral in de bekendheid, maar beslist niet per definitie in de dikte van hun portemonnee. Overigens ben ik het met je eens dat de BN'ers (of wat daarvoor door moet gaan) geen extra attractie voor het programma (meer) vormen. De Vlaamse Mol wordt door velen juist (mede) meer gewaardeerd omdat er geen geziene gezichten aan meedoen. Vanuit de productie begrijp ik het echter wel dat ze vasthouden aan bekende kandidaten, omdat die vaak al TV-ervaring hebben en daardoor nu eenmaal makkelijker te regisseren zijn, niet kijken op een re-take meer of minder, en vaak al een bestaande achterban hebben. Ook voor de NPO is WIDM vaak een welkome buzz-generator voor nieuwe 'sterren' en hun programma's (zie Splinter of Ellie).

Ad 3) De NPO krijgt voor het ruimhartige budget - dat overigens grotendeels opgaat aan de eigenlijke productie en de 'locatiescoutreizen' van Rick McCullough - ook een hoop terug. De finale van gisteren had een kijkaandeel van 44%. Geen record, wél enorm. WIDM is van een nicheprogramma uitgegroeid tot een vlaggenschip van de Publieke Omroep, een kip met gouden eieren. Die prijzenpot is peanuts vergeleken bij zowel de materiële als immateriële 'winst' die het programma genereert. Het 'Ons Belastinggeld'-argument kan m.i. veel beter worden ingezet in discussies over de onnodig verre vliegreizen, de luxehotels en -resorts, en het zich encanailleren met dubieuze regimes door de makers.

Woosie down?

Offline cinner

  • Forumlid
Re: Feedbacktopic WIDM 21: tips en tops
« Reactie #51 Gepost op: 7-03-2021, 17:59:09 »
Wil starten met een persoonlijke noot. Ik val in verschillende hoog risico groepen voor corona en zit daarom al iets meer dan een jaar - gelukkig getrouwd met een leuke man - erg geïsoleerd thuis. Mijn wereld bestaat uit ons huis en een stukje wijk met park waar ik heen kan met de hond, elke dag is hetzelfde met niets bijzonders. Inmiddels mis ik zelfs een tripje ziekenhuis of een rondje supermarkt. Hoewel ik het programma altijd al erg leuk en knap gemaakt vind en enigszins molloot ben, was Renaissance en seizoen 21 extra speciaal en zo'n onnoemelijke welkome afleiding voor mij (en ik denk ook anderen) in een depressief makende, lastige tijd. Complimenten dat alles op alles is gezet om het programma op te kunnen nemen, iedereen veilig te kunnen houden en aan de kijker te bieden. Vind het een bijzondere prestatie.

Vond het op zichzelf ook een erg leuk seizoen. Gevarieerde groep leuke van elkaar verschillende mensen die toch goed tot redelijk goed door een deur kunnen (Zag iemand wensen dat er meer gekozen zou worden met het oog op conflict, dat zou ik echt niet leuk vinden). En al zullen ze er wellicht niet op uitgekozen zijn, weer eens echt fanatiek. Hele leuke opdrachten om te zien en ik denk ook om te doen. Het wat meer back to basic en vaker gelaagd, dat mag er van mij zeker in blijven. Ook mooie opdrachten en schitterende beelden, zoals altijd.

Dat gezegd hebbende, waren er in mijn ogen wel wat minpunten die mijn inziens samen te vatten zijn in: we zien te weinig realiteit en teveel regie en sturing. Vond dat in Renaissance juist weer wat verbeterd maar dit seizoen had ik het gevoel meer naar regie te kijken dan ooit. Dat gaat van net te weinig uitleg van opdrachten en te weinig overzicht wat er gebeurd, door elkaar gemonteerde beelden waar geen wijs meer uit te komen is (zoals de opdracht met de hendels waar met puzzelen de conclusie was dat de beelden niet kloppen), wel erg veel achterwege laten van acties en ook groepsdynamiek (wie had er gedacht dat Rocky en Charlotte een hecht bondgenootschap vormden?). Tevens de overdaad aan vrijstellingen en jokers vind ik niet echt leuk en te sturend. Het bijzondere van de troeven gaat er af en dat is jammer. De sturing wordt zo wel erg veel van het goede en de ruimte om met puzzelen de mol te ontdekken mijn inziens wel erg beperkt.

Het enthousiast hypen dat elke mol nog fantastischer zou zijn dan de vorige en de pot historisch laag zou zijn puur vanwege de goede mol, begrijp ik niet. Gelukkig gaf mol Renée zelf ook aan dat ze het moeilijk had gehad, er dingen mislukt zijn en de pot laag was niet alleen vanwege haar maar haar mede mollen. Zelf vind ik het plezieriger als daar opener mee om gegaan wordt, zoals nu in een van de extra beelden op de site. Niet elke mol heeft alles mee zitten, de groep kan de mol danig dwarsbomen en dat de pot historisch laag is heeft betrekkelijk weinig met de mol te maken gehad. Dat gebeurd en is niets mis mee. Naar mijn idee overspannen een idealistisch beeld van de mol en de pot proberen hoog te houden, voelt eveneens als misplaatste sturing vanuit de regie. We zijn op zoek naar de mol, niet de nog perfectere, ultieme mol ofzo.

Val vooral over de vele sturing en manipulatie omdat het mij met een gevoel achter laat dat de mol eerder met toeval en de kunst door de regie heen te kijken, gevonden kan worden dan met veel speurwerk en secuur kijken.

Verder nogmaals wel erg genoten van het seizoen als geheel. Hopelijk lukt het ondanks corona dit jaar weer op te kunnen nemen en dit programma weer neer te kunnen zetten.

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Feedbacktopic WIDM 21: tips en tops
« Reactie #52 Gepost op: 7-03-2021, 18:02:17 »
Hier hebben jij en ik echt een verschil van inzicht. Het geld uit de pot houden/spelen is een integraal onderdeel van het spelconcept van WIDM. De pot zo laag mogelijk houden voor de uiteindelijke winnaar (die volgens jouw punt 2 toch al behoort tot 'een eliteclubje') is mijns inziens écht minder onsympathiek dan zorgen dat de kankerbestrijding zo min mogelijk geld krijgt.
Laten we hier niet een hele discussie gaan voeren (we verschillen inderdaad gewoon van mening) maar ik wil toch even reageren ;D

1) Hoeveel kandidaten spelen er nou nog écht voor de pot? Zelfs Rocky, in wie we de ideale kandidaat zagen, geeft achteraf toe dat ze pot niet belangrijk vond. Wanneer je weet dat het geld dat je verdiend, ook als je niet wint, naar een goed doel gaat kan dat je extra motiveren om extra je best te doen.

2) Met 'elite' bedoel ik inderdaad niet hun banksaldo, maar de exclusieve status die ze hebben dankzij hun label 'BN'er'. Het is al een voorrecht dat ze mee mogen doen - kijk naar de tienduizenden aanmeldingen in België, in Nederland doen er kandidaten mee die het 'wel leuk lijken' en soms nog nooit gezien hebben. Waarom wordt dan onder dit kleine groepje mensen ook nog eens een smak geld weggegeven? Genoeg 'normale' mensen (tussen aanhalingstekens) die het geld ook goed kunnen gebruiken. En goede doelen al helemaal.

3) Eens dat de verre vliegreizen en luxe hotels niet nodig zijn. De reclame-inkomsten mogen dan hoog zijn, de pot blijft dalen (en dat ligt niet aan de Mol). Ik speculeer maar, maar heeft het ook niet ermee te maken dat er vanuit de NPO bepaalde richtlijnen zijn waar het programmabudget aan besteden mag worden (niet te veel prijzengeld etc.)? Dan denk ik dat je met geld voor een goed doel makkelijker op sympathie kan rekenen. En als kijker vind ik dan ook fijner om te zien eerlijk gezegd (ongeacht of ik van Hadewychs album genoten heb of niet).
...óf niet!

Offline Martialis1

  • Forumlid
Re: Feedbacktopic WIDM 21: tips en tops
« Reactie #53 Gepost op: 7-03-2021, 18:31:44 »
Ik vind zelf ook dat er wel wat meer beelden getoond mogen worden buiten de opdrachten om. Een beetje het idee dat 24/7 de camera's kunnen volgen: het moet geen vakantie zijn van de kandidaten na 17:00. Ook vind ik dat de montage iets duidelijker moet zijn wanneer iets sfeerbeelden zijn en wanneer niet: bij de hendel opdracht leek ongeveer 70% later opgenomen, en dan wordt het wel een heel erg ge-edit geheel: zeker wanneer Charlotte's hendel, zogenaamd door Splinter, in scene wordt gezet.

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Feedbacktopic WIDM 21: tips en tops
« Reactie #54 Gepost op: 7-03-2021, 18:34:49 »
Laten we hier niet een hele discussie gaan voeren (we verschillen inderdaad gewoon van mening) maar ik wil toch even reageren ;D


Dat we van mening verschillen lijkt me een pre voor een discussieforum*  ;)

We zijn het trouwens in grote lijnen eens: wég met de BN'ers! (Ik betwist alleen dat de veelgehoorde notie dat ze weg moeten omdat ze niet voor de pot zouden gaan).

Overigens heeft Rocky wel een klontje boter op haar hoofd: zo'n openlijke donatie aan haar eigen stichting is natuurlijk ook een fijne manier om reclame te maken in één van 's lands bestbekeken televisieprogramma's.


* Terzijde: ik wil de moderators complimenteren met de ingezette koerswijziging op het forum. Dit jaar 'mocht' er duidelijk meer in de topics, en dat was een verademing in vergelijking met de gure interventiewind die hier tot voor kort waaide (en ja, ik weet dat daar redenen voor waren).  ::ok::
« Laatst bewerkt op: 7-03-2021, 18:36:22 door Michmol »
Woosie down?

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Feedbacktopic WIDM 21: tips en tops
« Reactie #55 Gepost op: 7-03-2021, 19:43:47 »
De Molkeuze vond ik stiekem een beetje jammer dit seizoen. Niets ten nadelen van Renée als persoon, maar ik was juist zo blij met deze groep waar welgeteld maar één acteur/actrice in zat. Dat je nu net haar als Mol kiest, vind ik ergens een gemiste kans. Zaten er echt geen andere potentiële Mollen in de groep? Waarschijnlijk is ook dit een nadeel van werken met BN'ers: eerst wordt de groep samengesteld, daarna wordt pas gekeken of er een goede Mol tussen zit. Niet zo verwonderlijk dat dan vaak de acteurs en actrices zijn. Met onbekende mensen zit er is altijd wel een postbode of een accountant te vinden die meesterlijk blijkt te kunnen liegen.

(Overigens: we waren natuurlijk verwend door 4 seizoenen op rij zónder acteur of actrice als Mol :))
...óf niet!

Online yfpyfke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Feedbacktopic WIDM 21: tips en tops
« Reactie #56 Gepost op: 7-03-2021, 19:50:36 »
Voor:
- er waren veel verschillende opdrachten. Van spectaculair (abseillen, vliegtuig) tot simpel (theater). Van om te lachen (raadt het liedje) tot eng (wederom abseilen). En van ingewikkeld tot gemakkelijk te volgen. Ga daar vooral mee door.
- de beelden waren geweldig, laat vooral altijd ook veel van de omgeving zien.
- knap dat dit tijdens corona gerealiseerd kon worden. Kies in de toekomst vaker voor in de buurt.
- geen verschrikkelijke eindaflevering met gillende mensen in de buurt. Maar nabespreking met de kandidaten en de mol

Tegen:
- opdrachten moeten altijd haalbaar zijn, maar ook te mollen. Wie, wat waar en de vliegtuigopdracht waren dat bv heel duidelijk niet.
- bespreek in de finale aflevering alle opdrachten en geeft aan 'wel gemold en wel op de volgende wijze', 'had zo willen mollen maar het mislukte', 'niet gemold omdat'. Want het het is niet erg als iets mislukt of niet gedaan wordt.
- minder strooien met jokers en zeker met vrijstellingen. En al helemaal nooit meer een 'trek de pot leeg'- veiling.
- leg de opdrachten goed uit en laat na om de kandidaten alles nog eens te laten zeggen.

Offline Uil

  • Forumlid
Re: Feedbacktopic WIDM 21: tips en tops
« Reactie #57 Gepost op: 7-03-2021, 20:05:36 »
[Deel 1 van 2]
Ik doe het even gegroepeerd per onderdeel. Heb er al tijdje over nagedacht en heb de andere feedback nog niet gelezen.
Allereerst wil ik in ieder geval een compliment geven voor het maken van dit seizoen tijdens deze pandemie. Het is aan het seizoen nauwelijks af te zien dat er iets aan de hand was en heb de interactie met de lokale bevolking niet heel erg gemist. Met zo een amusementsprogramma wil je het liefste ook dat hele corona-gebeuren vergeten en dat is dus ook goed gelukt!

Locatie(s)
Eigenlijk zoals altijd was dit weer fantastisch. Mooi gebruik gemaakt van lokale cultuur en geschiedenis, net als lokaal natuurschoon. Het weer varieerde ook, daar moeten ze een beetje mazzel mee hebben, en dat voegt ook toe aan de sfeer, vind ik. Alleen maar zon of alleen maar regen vind ik ook maar saai.

De opdrachten
Ik ben overwegend positief over de opdrachten en wat mij betreft is er een positieve ontwikkeling gaande. De blacklight ballerina's was erg mooi, al gebeurde er misschien net iets te veel door de groepsgrootte en waren de ballerina's net iets té goed met schieten. De hotelkameropdracht vond ik mooi van opzet, qua sfeer en combinatie puzzelen en psychologisch. Ook de liftopdracht, het zinnen maken, kledingopdracht, en vrachtwagenopdracht vond ik behoorlijk goed. De foto- en muziekopdrachten zijn ook altijd fijn om er tussen te hebben, deze zijn fijn en amusant om te zien en deze wat 'lichtere' opdrachten zou ik altijd willen behouden. Gelukkig niet al te veel alles-of-niets opdrachten, deze gaan te gemakkelijk fout en vaak niet eens door de Mol. Nu zat Marije nog vast, maar bij de gevangenisopdracht zou het te makkelijk mollen zijn aangezien de rode knoppen uit het zicht zijn. Als die in één ruimte/of geschakelde ruimte was waarbij mensen elkaar konden zien, had ik het wel een goede opdracht gevonden omdat er controle mogelijk was. De gekoppelde kajak-abseilopdracht heb ik wat gemengde gevoelens bij, maar dit ligt deels bij de veel te eerlijk spelende groep. De veiling was toch wel het dieptepunt omdat hier veel te gemakkelijk de halve pot verdwijnt. In vuur en vlam was kennelijk te makkelijk...? Vaak is dit typisch zo een opdracht waarbij het in de soep loopt, misschien is het toch weer die groep. Verder hebben we weer wat vage uitleggen gekregen (kasteel) en weinig overzichtjes, twee zaken die het voor ons molloten zowel uitdagend maakt als soms bijna onmogelijk.

De troeven
Kort gezegd: te veel. De jokers vlogen ons om de oren en soms hadden bijna alle kandidaten ze in handen. Met de hotelkameropdracht gelukkig eens een mooi voorbeeld van hoe het niet altijd geld vs. jokers hoeft te zijn. Flink wat mogelijkheden voor vrijstellingen ook, die gelukkig niet allemaal werden benut. Als er veel zijn, dan weer liever iets als topito's of spannende twists waardoor ze toch niet zo nuttig blijken.

De groep
Ik vond dit weer een leuke en gevarieerde groep. Misschien iets minder gezellig en ontspannen dan ook wel eens is omdat er behoorlijk fanatiek gespeeld werd. Jammer dat veel van de oudere kandidaten er snel uit lagen. Uitgesproken karakters als Joshua en Marije zijn altijd fijn, zeker ook door hoe ze speelden. Aangename kennismaking met Rocky voor mij en een bevestiging van Splinter als frisse aanwinst in het medialandschap. Had graag iets meer bondjes gezien, maar misschien waren die niet zo interessant en sterk als anders. Joshua en Splinter hadden een vermakelijke alliance, ruw onderbroken door het enigszins oneerlijke vertrek van Joshua. Op zich accepteer ik wel dat dit bij het spel hoort, maar het komt samen met die veiling...


Offline Uil

  • Forumlid
Re: Feedbacktopic WIDM 21: tips en tops
« Reactie #58 Gepost op: 7-03-2021, 20:05:53 »
[Deel 2 van 2]

De Mol
Hier moet ik helaas toch vrij hard zijn. Niet omdat ik het uiteindelijk niet goed had bij ingaan van de finale. Renée was mijn schot voor de boeg en stond bij mijn hoofdverdachten tot afl. 6 tot ik definitief ging kiezen en Renée niet overtuigend vond. De omstandigheden zijn natuurlijk belangrijk, met name de groep en de opdrachten. Met deze fanatieke groep was het niet heel makkelijk, maar vooral ook de opdrachten beperkten de Mol ook wel vaak. Met de kledingopdracht heb ik eigenlijk maar één echt goede en spannende molactie gezien, en ook wel die met de vrachtwagens (maar die was al behoorlijk moeilijk dus onbewust en bewust fout moeilijk te onderscheiden). Verder wat kleinere acties, niet heel spectaculair maar wel zoals het hoort, denk aan de lift, 2x laser, en schilderen. Tegelijk waren deze ook behoorlijk lastig waardoor Renées optreden een beetje wegvalt. Met het theater, het kasteel, de bus, en zinnen maken toch het gevoel dat ze wat laat liggen en dat ze meer geprobeerd kon hebben. Vind haar dan toch wat te weinig overtuigend en onzeker als Mol, wat eigenlijk werd bevestigd door haar woorden in de ontknoping. Renée was ook (vaak) tamelijk vlak in haar emoties en komt ze wat passiever over; ik denk dat ze altijd zo is, maar dat maakt haar ook niet meteen een aansprekende persoonlijkheid. Geen Mol voor het linkerrijtje, ook niet de slechtste allertijden, maar met name 'vergeetbaar'.

De hints
Had het idee dat er nu meer hints zijn of er is in ieder geval meer nadruk op gelegd aan het einde. Ik vond ze ook niet zo heel mooi en creatief, regelmatig bedenken we zelf mooiere oplossingen (en dat zijn dan geen hints, haha). Die envelop... Dat vond ik wel leuk bedacht, alleen had je in afl. 1 nooit kunnen bedenken er een kaars bij te houden en was de aanwijzing ook tamelijk nutteloos voorlopig. De handschrifthint in 20.2 was meer 'je had het kunnen weten' en dat maakt het een stuk sterker. Heb liever één of twee sterke thematische hints, zoals iets met een joker, die een coherent geheel vormen dan een sloot aan (semi-)onsamenhangende kleine hints.

De finale en de ontknoping (en verdenkingen)
Wat mij betreft was het een behoorlijk sterk seizoen tot Splinter af viel, daarna ging het een beetje rammelen en was de spanning er wel uit. Vooral het plotselinge schuiven van Renée van Charlotte naar Rocky was heel erg zonde. Er was dit jaar hier op het forum weer veel discussie over verdenkingen, en die rammelde minder in de afleveringen dan eerdere jaren. Alleen dus op het einde wordt het een soort van weggegeven en ik snap niet waarom we naar die tweestrijd moesten. De opdrachten in de finale waren ook wat matig uitgewerkt wat mij betreft. Zeker in de grot met zo een fantastische ambiance had ik op wat meer psychologisch spel en spanning gehoopt. Nu was het eigenlijk gewoon een verkapte terugblik. De ontknoping (afl. 10) vond ik wat mat. Op zich wel een gezellig samen komen, maar had iets meer spektakel verwacht en het feit dat het live was voegde maar weinig toe. Ik zag er toch vooral ook in door wat ik hierboven over de Mol heb gezegd. Gezien de landelijke verdenkingen was het nog eens spannender geweest als Charlotte nog een optie was geweest.

Volgend jaar ben ik er gewoon weer bij, en heb er vertrouwen in dat het nog weer beter en vernieuwender kan.

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Feedbacktopic WIDM 21: tips en tops
« Reactie #59 Gepost op: 7-03-2021, 20:30:26 »
De Molkeuze vond ik stiekem een beetje jammer dit seizoen. Niets ten nadelen van Renée als persoon, maar ik was juist zo blij met deze groep waar welgeteld maar één acteur/actrice in zat. Dat je nu net haar als Mol kiest, vind ik ergens een gemiste kans. Zaten er echt geen andere potentiële Mollen in de groep? Waarschijnlijk is ook dit een nadeel van werken met BN'ers: eerst wordt de groep samengesteld, daarna wordt pas gekeken of er een goede Mol tussen zit. Niet zo verwonderlijk dat dan vaak de acteurs en actrices zijn. Met onbekende mensen zit er is altijd wel een postbode of een accountant te vinden die meesterlijk blijkt te kunnen liegen.
Ja, dat is wel een groot nadeel. Als ze zo casten al helemaal.

Renée viel als enige acteur wel erg op, maar het zou kunnen dat er een paar andere zijn afgehaakt omdat de opnames steeds maar weer werden uitgesteld. In september en oktober werd er weer volop gedraaid op de Nederlandse sets. Nou ja, soort van.