Auteur Topic: Feedbacktopic WIDM 21: tips en tops  (gelezen 13716 keer)

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Feedbacktopic WIDM 21: tips en tops
« Reactie #80 Gepost op: 8-03-2021, 19:48:28 »
Waarom voelt het bij mij toch zo aan dat wij God op onze blote knieën mogen bedanken dat wij de makers van WIDM suggesties mogen aanreiken hoe het programma verbeterd kan worden. Mits we natuurlijk eerst nog even wat positieve dingen zeggen over het programma.

Ik hoef maar een willekeurige website te bezoeken en er wordt mij vriendelijk gevraagd om een vragenlijst in te vullen waar ik aan kan geven hoe tevreden ik ben over die site. En terecht, want het is in het belang van die website om die feedback te krijgen, want daar kunnen ze alleen beter van worden.
Waarom is dit voor WIDM dan zo anders, dat snap ik niet.
Dat is ook niet anders ;) Ik ken weinig televisieprogramma's waar de makers zo begaan zijn met hun fans, of de fans met hun makers. Wil je die relatie zo houden, dan moet je wel met constructieve feedback komen - wat veruit de meesten hier doen overigens. Maar met kritiek die niet veel verder gaat dan het simpelweg afkraken van het huidige seizoen of het verwachten dat je dingen kunt afdwingen ('ze luisteren niet naar ons?!') schiet je niet veel op.

Daarom vond ik juist jouw overzicht zo mooi, MartinJ :) Volgens mij zie je daar duidelijk dat bepaalde kritiek is afgenomen, simpelweg omdat de crew meer overzichtkaartjes heeft gemaakt, lagen heeft toegevoegd aan opdrachten en de spelregels veel duidelijker heeft gemaakt.
...óf niet!

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: Feedbacktopic WIDM 21: tips en tops
« Reactie #81 Gepost op: 8-03-2021, 20:18:49 »
Lekker overdreven weer. Niemand zegt dat je op je blote knieën moet gaan voor de makers. ::)
Als je niets positiefs kan zeggen over een programma waar je fan van bent, ben je dan nog wel een fan? En zo nee, waarom wil je dan je gal uitspuwen op een fanforum waar duidelijk mensen zitten die wél fan zijn van het programma?
Hoe zo 'overdreven' en vooral hoe zo 'weer'. Ik zeg alleen hoe ik het aanvoel. Bij mij komt het over als in het spreekwoord 'wiens brood men eet, diens woord men spreekt'.

Ik kan me niet herinneren dat ik hier mijn gal heb uitgespuwd.
Als ik geen enorme fan van het programma zou zijn dan zou ik geen moeite doen om hier uberhaupt te reageren, laat staan (veel) tijd te steken in posts zoals het maken van een overzicht van feedback in de laatste twee seizoenen. Om maar even wat te noemen.

Offline Mit

  • Forumlid
Re: Feedbacktopic WIDM 21: tips en tops
« Reactie #82 Gepost op: 8-03-2021, 20:39:21 »
Bevalt me goed WIDM in Europese landen, na Italie nu Tsjechie. hele mooie plekjes hebben ze daar. Goed werk. Ergens in Scandinavie in 2022 lijkt me leuk, wil graag meer weten en zien van die regio.

Mijn tips zoals altijd:

-LANGERE OPDRACHTEN. 30/45 minuten is niks. En deze mogen zowel fysiek als mentaal zwaarder.

-MINDER COMFORT. De meeste kandidaten zien WIDM als een betaalde vakantie. 5 sterren hotels en luxe villa's zijn de norm. iedere dag 2 uur een opdrachtje en voor de rest chillen en uit eten.  Ik zie graag weer het kamperen terug komen zoals bijv. in Japan seizoen en Ierland en minder luxe slaapadressen. Ook dit seizoen zijn de kandidaten meer bezig met de 'ervaring' dan geld verdienen, sterker, ze zouden de hele pot opgeven om nog 2 dagen langer te mogen blijven. Fanatieke kandidaten waren er helaas gelijk uit en wat overbleef was vooral heel eerlijk en saai.

Ik zie graag minder vakantiegevoel voor de kandidaten en denk dat het ook leuker is om de groepsdynamiek te volgens als ze samen ergens moeten kamperen ipv opsplitsen in hotelkamers. wat mij betreft mogen de kandidaten een aantal dagen in een hostel, tent, blokhut zitten met z'n allen. een geen villa met zwembad.

- Stop met geacteerde en scripted scenes en laat meer rauwe beelden zien van emoties. Afgelopen seizoenen zijn er conflicten geweest tussen kandidaten en ik wil best wel wat mee krijgen van een woordenwisseling ipv een geacteerde scene op een hotelkamer.
« Laatst bewerkt op: 8-03-2021, 20:42:16 door Mit »

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Feedbacktopic WIDM 21: tips en tops
« Reactie #83 Gepost op: 8-03-2021, 22:06:44 »
Die-hard Molloten zijn vaak de luis in de pels van het programma, maar moeten dat m.i. ook zijn.

Tegelijkertijd is veel van wat 'wij' willen op de keper beschouwd onmogelijk. Voor mezelf sprekend: ik zie het liefst een sluwe mol die zoveel mogelijk saboteert en geld uit de pot houdt (of speelt), maar door niemand wordt verdacht, en wier/wiens ontmaskering zowel onder kandidaten als kijkers een grote schok teweegbrengt - temeer aangezien er uiteindelijk een hele reeks heldere en ondubbelzinnige hints blijkt te zijn waardoor we het al lang hadden kunnen weten.

Dat kan dus niet. Althans, niet meer. Daarvoor hebben we als molloten inmiddels gewoon teveel ervaring. We hebben (bijna) alles al een keer gezien. Dit jaar wist ik bijvoorbeeld al vrij vroeg in het seizoen vrij zeker dat Renée de mol moest zijn, puur omdat de ervaring leert dat relatief oudere deelnemers in een grotendeels jonge groep het doorgaans niet zo lang uithouden. En nee, dat is geen in marmer gehouwen wet, maar wel een duidelijk waarneembare tendens. Kijk maar eens naar de leeftijden van de finalisten: die liggen meestal dicht bij elkaar, en eventuele uitschieters (Inge, Jon, Annemarie, Renée) blijken vaak de mol.

De enige remedie hiertegen zou het selecteren van een zeer homogene kandidatengroep zijn, maar daar is vanzelfsprekend niemand voor. Daar kunnen de makers dus weinig tot niets aan doen.

Maar veel van het commentaar op de opdrachten en - vooral - de keuze van stijl over inhoud bij het in beeld brengen daarvan zouden de makers best ter harte mogen nemen. Ik lees hier herhaaldelijk hoe fijn het is dat de productie naar dit soort opmerkingen luistert, maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik persoonlijk daar minder van terugzie op het scherm dan anderen kennelijk doen.
« Laatst bewerkt op: 9-03-2021, 11:38:59 door Michmol »
Woosie down?

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: Feedbacktopic WIDM 21: tips en tops
« Reactie #84 Gepost op: 8-03-2021, 22:24:27 »
Ik had me ooit eens voorgenomen om uit te zoeken hoeveel procent van de aflevering besteed wordt aan biechten, maar nooit wat mee gedaan  :-\\
Ik heb dat dus wel gedaan en het is best wel monnikenwerk. Als voorbeeld heb ik aflevering 6 genomen. Tegelijkertijd de video openen in VLC en het ondertitelbestand in notepad. Zoek in het ondertitelbestand steeds naar het begin en eind van een biecht. Meestal zijn dit meerdere items achter elkaar in het ondertitelbestand. Knip van elke biecht het begintijdstip en plak dit in een excel bestand. Knip en plak het eindtijdstip hiernaast. Om e.e.a. controleerbaar te maken voor wie dit wil, heb ik ook nog het begin en einde van de biecht tekst in het Excel bestand geplakt.
Dit heb ik gedaan voor alle biechten die in deze aflevering zaten, waarbij ik de biechten tijdens de test niet eens heb meegenomen. Hier moet ik eerlijkheidshalve bij zeggen dat sommige biechten gedeeltelijk overlappen met beelden van de opdracht, met name tijdens de opdracht 'Onder druk zetten'. Om deze reden heb ik sommige biechten niet meegenomen omdat die vrijwel volledig samenvielen met beelden uit de opdracht.

In Excel kan ik dan makkelijk de duur van elke biecht laten berekenen en deze allemaal bij elkaar optellen.
Resultaat: 71 biechten met een totale tijd van 11 minuten 42 seconden, op een paar seconden na precies 20% van de totale aflevering. Best wel veel als je het mij vraagt. Oké, misschien wel niet de gemiddelde opdracht, maar toch.

Offline Tunneltelevisie

  • Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
Re: Feedbacktopic WIDM 21: tips en tops
« Reactie #85 Gepost op: 8-03-2021, 23:45:03 »
Wauw MartinJ, wat een werk!  ::ok:: Bijzonder dat je die statistieken zo hebt weten vast te leggen.

Duidelijk: minder biechten dus.  ;)

Edit: typo
« Laatst bewerkt op: 9-03-2021, 20:19:59 door Tunneltelevisie »
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Feedbacktopic WIDM 21: tips en tops
« Reactie #86 Gepost op: 9-03-2021, 19:46:49 »
Ik heb dat dus wel gedaan en het is best wel monnikenwerk. Als voorbeeld heb ik aflevering 6 genomen. Tegelijkertijd de video openen in VLC en het ondertitelbestand in notepad. Zoek in het ondertitelbestand steeds naar het begin en eind van een biecht. Meestal zijn dit meerdere items achter elkaar in het ondertitelbestand. Knip van elke biecht het begintijdstip en plak dit in een excel bestand. Knip en plak het eindtijdstip hiernaast. Om e.e.a. controleerbaar te maken voor wie dit wil, heb ik ook nog het begin en einde van de biecht tekst in het Excel bestand geplakt.
Dit heb ik gedaan voor alle biechten die in deze aflevering zaten, waarbij ik de biechten tijdens de test niet eens heb meegenomen. Hier moet ik eerlijkheidshalve bij zeggen dat sommige biechten gedeeltelijk overlappen met beelden van de opdracht, met name tijdens de opdracht 'Onder druk zetten'. Om deze reden heb ik sommige biechten niet meegenomen omdat die vrijwel volledig samenvielen met beelden uit de opdracht.

In Excel kan ik dan makkelijk de duur van elke biecht laten berekenen en deze allemaal bij elkaar optellen.
Resultaat: 71 biechten met een totale tijd van 11 minuten 42 seconden, op een paar seconden na precies 20% van de totale aflevering. Best wel veel als je het mij vraagt. Oké, misschien wel niet de gemiddelde opdracht, maar toch.
Applaus! Zo'n Rad van Fortuin opdracht kan prima in 11 minuten.
« Laatst bewerkt op: 10-03-2021, 08:05:53 door Run »

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: Feedbacktopic WIDM 21: tips en tops
« Reactie #87 Gepost op: 9-03-2021, 23:14:21 »
Ik heb ook even het aantal biechten en de tijd die deze in beslag nemen berekend voor aflevering 4. Een kwestie van het ondertitelbestand omzetten in een Excel bestand. Vooral een kwestie van lege regels verwijderen en regels samenvoegen (zie bijlage). Met wat extra kolommen en de nodige formules heb ik Excel het aantal biechten en de totale tijd hiervan laten berekenen. Het werkelijk aantal is één hoger dan berekend omdat er ergens 2 biechten bij zitten waar geen non-biecht regels tussen zitten.
De totale tijd is nog iets hoger omdat soms een paar tiende van seconde zit tussen regels van dezelfde biecht.

Resultaat: 82 biechten met gezamenlijke tijd van 7 minuten 30 seconden. Ook hier weer exclusief de biechten tijdens de test. Dit is de tijd dat er zowel beeld als geluid is van de biecht. De totale tijd dat er geluid is van een biecht is dus nog een stuk hoger.

Offline MolPaul

  • Forumlid
Re: Feedbacktopic WIDM 21: tips en tops
« Reactie #88 Gepost op: 12-03-2021, 22:16:14 »
Op de eerste plaats geweldig dat er in coronatijd een seizoen opgenomen is. Een seizoen met prachtige beelden en ook met leuke opdrachten. Enkele verbeterpuntjes die me opgevallen zijn, en die nog niet eerder zijn benoemd hier:
- Wat ik aan Renaissance zo leuk vond, en ook in Oregon, was de lange opdracht waarbij de kandidaten zelf op stap gingen. In Renaissance was die opdracht eigenlijk zelfs nog mooier bedoeld, met meerdere Eilanden der Verbanning en niet alleen met Elba, en dan hadden Nickie en Tygo waarschijnlijk ook een beter gevulde opdracht gehad. Op zo’n heerlijke, lange, dromerige opdracht had ik ook in dit seizoen gehoopt! Misschien weer iets voor een volgend seizoen.
- De presentatie. Ik vind Rik echt een prima WIDM-presentator. Hij is gegroeid in zijn rol en hoort er inmiddels helemaal bij. Maar toch mis ik iets mysterieuzigs, iets wat ik wel voelde bij Art - als hij er zin in had, en natuurlijk had Art iets irritant arrogants over zich, maar hij gaf het programma wel sfeer - en daarmee een wat diepere laag die ik nu toch wel mis. Wat mij betreft hoeft Rik overigens zeker geen kortere teksten te gaan gebruiken! Zijn rol zou juist wat moeten groeien om de presentatie nog wat meer tot z’n recht te laten komen. Bijvoorbeeld door hem ook voice-overs te laten uitspreken. Maar de eerder in dit topic benoemde wat ‘matte’ slotaflevering heeft zeker ook hiermee te maken.

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Feedbacktopic WIDM 21: tips en tops
« Reactie #89 Gepost op: 21-03-2021, 16:38:21 »
Er is een gevoel dat ik al een tijdje kwijt ben bij WIDM. Ik wil weer mee op reis. En dat bedoel ik niet letterlijk - of nou ja, eigenlijk ook wel - maar vooral figuurlijk. Aan het einde van een seizoen mis ik tegenwoordig een beetje het 'wauw'-gevoel, alsof ik het avontuur samen met de kandidaten heb beleefd. Naast misschien dat ik mijn nostalgie wat oppoets denk ik dat er drie manieren zijn om de kijkers nog net wat meer mee te nemen in het avontuur.

1) Meer spontane momenten tussen de opdrachten door. In de eerste aflevering van dit seizoen zat bijvoorbeeld al amper een spontaan stukje. We zagen één ontbijt-onderonsje, maar die werd vooral gefilmd voor het penningmeesterschap en de introductie van de nieuwe opdracht. Laat ons zien wie de kandidaten zijn buiten het spel om! Het zijn juist die interacties, de kleine grapjes en onzinnige gesprekjes buiten het spel om waarin je de kandidaten écht leert kennen - en waar een goede Mol zijn grootste slag slaat. Soms dan zijn bepaalde kandidaten of Mollen heel erg verdacht binnen een groep, maar ontgaat het ons als kijkers helemaal waarom eigenlijk. De kleine momenten tussendoor zijn cruciaal voor de mollenjacht én geven ons als kijker het gevoel dat we onderdeel mogen zijn van de groep.

2) Spelen met onbekende mensen. De BN'ers in het programma maken dat ik wat meer afstand voel tot de groep. Wanneer je het spel met doodgewone mensen zou spelen, heb je als kijker al veel eerder het gevoel van: 'dat zou ik kunnen zijn.' Met alle respect voor de Bekende Nederlanders in de series, maar onbekende mensen zijn volgens mij nog een stuk dankbaarder dat ze mee mogen doen. Niet zo gek ook, als je geselecteerd wordt uit tienduizenden aanmeldingen. De kandidaten van WIDM worden nu gevráágd, en een goed deel van hen geeft nota bene aan dat ze niet zo'n grote fan waren van het programma. Bovendien 'voel' je het verschil tussen onbevangen onbekenden en geroutineerde BN'ers die gewend zijn aan camera's. Het tweede seizoen van de Finse Mol is nu begonnen en ook al ken ik geen enkele van de bekende Finnen, toch merk ik gelijk dat de dynamiek anders is dan bij het eerste seizoen dat nog met onbekenden werd gespeeld.

3) Minder biechten. Biechten geven een heel erg je had erbij moeten zijn-gevoel. We horen de kandidaten nu heel vaak vertellen over hun belevenissen bij de opdrachten, maar we zien er steeds minder van. Het is net alsof je naar de vakantiefoto's van je vrienden kijkt en de verhalen hoort: goed verhaal, maar nog liever was ik er zelf bij geweest. Hoe meer je van de opdrachten zelf laat zien en hoe minder je overlaat aan het verhaal achteraf, hoe meer wij als kijkers ook het gevoel hebben dat we het meemaken. Als er iets hilarisch gebeurt, is het veel leuker om daar zelf om te lachen dan om te horen van anderen hoe grappig het wel niet was. Geef de kijkers een momentje om zélf te zien wat er gebeurt en onze mening erover te vormen, voordat er gelijk iemand tussendoor komt om te vertellen wat we net gezien hebben. Om diezelfde reden overigens denk ik dat minder biechten de speurtocht naar de Mol leuker zouden maken. In plaats van een kandidaat zijn mening te laten uitspreken over iets dat wel of niet verdacht was, kun je volgens mij veel beter de kijkers zelf hun mening laten vormen. Iedereen ziet immers iets anders in dezelfde beelden.
...óf niet!

Online Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Feedbacktopic WIDM 21: tips en tops
« Reactie #90 Gepost op: 21-03-2021, 16:59:49 »
Rake observaties Pac en mooi verwoord, met name het punt over de biechten. De biechten die door Rick ook wel de backbone van het programma genoemd worden. Jij benoemt hier mooi waarom dat problematisch kan zijn en ik ben het helemaal met je eens.

Minder biechten en beter molbare opdrachten zijn wat mij betreft de twee belangrijkste verbeterpunten.

Offline Vermoljoen

  • Aanspreekpunt De Mol, Winnaar WIDM-pool 2021
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Feedbacktopic WIDM 21: tips en tops
« Reactie #91 Gepost op: 21-03-2021, 19:38:24 »
Je slaat de spijker op de kop, Pac!  ::bravo::
Kwartfinalist Mol Online 2020 | Halve finalist Discord Mol Online 2020 | Halve finalist Mol Online All Stars 2021 ::hypocriet::

Offline Doctor WidM?

  • Forumlid
  • Brilliant!
Re: Feedbacktopic WIDM 21: tips en tops
« Reactie #92 Gepost op: 21-03-2021, 20:11:13 »
Ik mis ook nog een bepaald je ne sais quoi in Wie is de Mol waar lastig de vinger op te leggen is. Het is al heel veel gegaan over inhoudelijke zaken als de gelaagdheid van de opdrachten, de lengte van de biechten, de bekendheid van de deelnemers, de hoeveelheid infographics etc. Maar als ik nu de Nederlandse en Vlaamse versies vergelijk (controversieel, ik weet het, houd me ten goede) dan valt me op dat bij de Vlaamse variant op de een of andere manier het plezier van de makers van het scherm spat. :) Je ziet ze bijna gniffelen om wat ze nou weer bedacht hebben. Dat gevoel krijg ik een stuk minder bij WidM. Ik ga er blind van uit dat de Nederlandse makers óók vol passie het programma maken, daar twijfel ik niet aan, maar die liefde voor het spel lijkt het eindproduct minder te doordringen.

Misschien is het daarom inderdaad een goed idee als er weer eens wat nieuw bloed wordt aangetrokken bij de productie. Het moet toch mogelijk zijn om bij gelijkblijvende kijkcijfers een nog veel bevredigender versie van het programma te maken?  ::jaja::

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: Feedbacktopic WIDM 21: tips en tops
« Reactie #93 Gepost op: 16-04-2021, 09:49:37 »
-MINDER COMFORT. De meeste kandidaten zien WIDM als een betaalde vakantie. 5 sterren hotels en luxe villa's zijn de norm. iedere dag 2 uur een opdrachtje en voor de rest chillen en uit eten.  Ik zie graag weer het kamperen terug komen zoals bijv. in Japan seizoen en Ierland en minder luxe slaapadressen. Ook dit seizoen zijn de kandidaten meer bezig met de 'ervaring' dan geld verdienen, sterker, ze zouden de hele pot opgeven om nog 2 dagen langer te mogen blijven. Fanatieke kandidaten waren er helaas gelijk uit en wat overbleef was vooral heel eerlijk en saai.


Mee eens. De kandidaten zijn tegenwoordig grotendeels wannabee BN-ers die graag willen doorbreken en/of hun carriére een boost willen geven. Voor wat hoort wat, dus laat ze maar afzien! Ik ben er wel een beetje klaar mee om te kijken naar verwende twintigers en dertigers die zich laten bedienen in luxe hotels en resorts.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline JP1999

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Friends?
Re: Feedbacktopic WIDM 21: tips en tops
« Reactie #94 Gepost op: 16-04-2021, 14:31:44 »
Ik kan me goed vinden in bovenstaande feedback! Ik zou vooral wat meer gelaagde opdrachten zien en ook wat minder biechten. Biechten werken nu te veel als een 'toelichting' bij iets wat we allemaal kunnen zien. Ik vind het overigens wel altijd leuk dat de kandidaten de details van een opdracht uitleggen.

Verder zou het fijner zijn als in de test vager blijft wie-wie verdenkt. Het verraadt imo vaak wie niet de mol is, terwijl het leuker is om dat uit te pluizen tijdens de opdrachten. Het is logischer dat iedere kandidaat tijdens de test iets verdachts van een ander noemt, i.p.v. te zeggen waar hij/zij op zit.

Daarnaast hoop ik dat ze de casting zo houden  ::jaja:: De minder bekende-bekende Nederlanders als deelnemers vind ik altijd erg leuk, afgelopen seizoen vond ik één van de beste casts ooit. Het allerleukst vind ik dat ze vooral de laatste seizoenen veel unieke personen casten, zowel qua beroep, uiterlijk als persoonlijkheid. Dat was 10 jaar geleden wel wat anders, toen was iedere cast leuk, maar een beetje veilig (bijv. 2010 en 2012), met veel dezelfde beroepen.