Auteur Topic: [Hints] De geheime aanwijzingen die in de serie verstopt zaten  (gelezen 6937 keer)

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!


Geheime aanwijzingen uit seizoen 21 van Wie is de Mol?

De titels van de afleveringen verwijzen als vanouds allemaal naar de Mol. Ook zitten er nog andere geheime aanwijzingen in de uitzendingen. Bekijk de video en lees alle geheime aanwijzingen uit seizoen 21 van Wie is de Mol?.

Aflevering 1

De eerste aflevering heet ‘Gelijk’. In alle drie de opdrachten komt er meteen een aanwijzing naar de Mol:

- Gelijk zodra het woord ‘Mol’ valt.
- De Mol is gelijk de eerste die geïntroduceerd wordt.
- En tijdens de Moltainbike-tocht is alleen de tekst op het bordje van de Mol exact gelijk aan de tekst op het invulbord aan het einde van de opdracht.

De jokerkaart. Die lijkt gelijk aan een originele jokerkaart, maar de ‘i’ op de Wie is de Mol? jokerkaart wijkt af. Zet je de ‘i’ in de originele positie, dan wordt de ‘i’ een minteken. Dan staat er: W min E. Oftewel: de 23e letter van het alfabet minus de 5e letter. Dus: ‘De 18e letter’ is de Mol? = R is de Mol. Waarbij de R verwijst naar Renée.



Nog een hint: de Mol is de enige kandidaat die op beeld het briefje van de Mol onder de deur doorschuift. Ze gaat niet in op het aanbod van de Mol en heeft ook groot gelijk, want een Mol is niet te vertrouwen.
« Laatst bewerkt op: 6-03-2021, 21:53:55 door Heinz »

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: De geheime aanwijzingen die in de serie verstopt zaten
« Reactie #1 Gepost op: 6-03-2021, 21:49:18 »
Aflevering 2

De titel van aflevering 2 is ‘Voorbeeld’ of beter gezegd: ‘Voor beeld’. De Mol is degene die tijdens de opdracht ‘Om de tuin leiden’ de camera bedient en zo voor beeld zorgt.

In diezelfde aflevering is bij de opdracht ‘De dans ontspringen’ een plattegrond te zien van het klooster. In een vleugel zijn er kamers met vrouwennamen; een referentie aan de dramaserie ‘Vrouwenvleugel’ waar de Mol een rol in speelt.

Aflevering 3

Aan het begin van de opdracht ‘Kameraad’ zegt de Mol: “We gaan eerlijk antwoord geven.” Als Charlotte vervolgens zegt dat ze Renée heeft ingevuld als antwoord op de vraag: Wie is de Mol?, zegt de Mol: “Oh jee. Maakt niet uit. Heel goed.” Renée geeft een duidelijke hint: Charlotte zit met haar verdenking heel goed.

Tijdens de opdracht ‘Binnenvaart’ gaat de Mol ondergronds, een grot in, omringd door oud-Mollen. Via de projecties vertellen alle kandidaten over vertrouwen. Alleen de Mol ontbreekt. Die is niet te vertrouwen.

Aflevering 4

Aflevering 4 had de titel ‘Voor het zeggen’. Als je het voor het zeggen hebt, dan heb je de touwtjes in handen. Bij de opdracht ‘In vuur en vlam’ had de Mol letterlijk touwen in handen.

Aflevering 5

‘Tot drie tellen’, de titel van aflevering 5, verwijst naar de Mol die na de opdracht ‘Zekerheid bieden’ als eerste in een kamer zit en wachtend op Joshua en Splinter tot drie kan tellen.

In diezelfde aflevering draagt de Mol een broek met verfspetters. Dat refereert aan de voorkennis die de Mol heeft over de opdracht ‘Wie, Wat…Waar?.’



Aflevering 6

De titel van aflevering 6 was ‘Wegstoppen’. Je ziet de Mol haar joker wegstoppen. En op het einde van de opdracht ‘Onder druk zetten’, zie je de Mol het gepakte geld in haar broekzak wegstoppen.

Ook klopt de Mol tijdens de opdracht ‘Ontsnappen’ drie keer keihard op de deur van haar cel. Een verwijzing naar het kloppen op de deuren tijdens de allereerste opdracht van dit seizoen.

Tijdens de executie stelt Rik vast dat Renée (met haar gewonnen privilege) de enige is die zonder zenuwen bij de executie zit. Als hij vraagt of ze altijd al zonder zenuwen bij de executies zit, knikt ze bevestigend.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: De geheime aanwijzingen die in de serie verstopt zaten
« Reactie #2 Gepost op: 6-03-2021, 21:50:06 »
Aflevering 7

De zevende aflevering heeft de titel ‘Aanwijzing’. Rik geeft in deze aflevering tijdens de executie een aanwijzing: “Dit is de laatste keer dat jullie in deze samenstelling bij elkaar zijn, met in jullie midden een Mol.” En in het midden van de kandidaten zit Renée.

Tijdens de uitleg van Rik over de opdracht ‘Zinvol’ zie je een hele reeks kisten met woorden voorbijkomen. ‘Renée klopt’ verwijst wederom naar het kloppen op de deuren door de Mol bij de allereerste opdracht van dit seizoen.



Aflevering 8

De eerste opdracht van aflevering 8 heeft de titel: ‘Voor joker staan’. De naam van de opdracht verwijst naar de Mol. Zij is de eerste die bij de puzzel met de jokerkaart staat en als ze een slinger aan de puzzel zou geven, ‘in een klap’ voor joker zou staan.

Ook zit er een muzikale hint in deze aflevering, namelijk het nummer ‘Lady in Red’. De Mol draagt bijna elke aflevering rode kleding en een rode tas.

Aflevering 9

De titel van de aflevering, ‘Kaarsrecht’, verwijst naar de Mol die als enige een kaars recht onder de envelop van de Mol houdt.

https://wieisdemol.avrotros.nl/afleveringen/item/geheime-aanwijzingen-uit-seizoen-21-van-wie-is-de-mol/
« Laatst bewerkt op: 6-03-2021, 22:01:09 door Heinz »

Offline Sanmol

  • Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: [Hints] De geheime aanwijzingen die in de serie verstopt zaten
« Reactie #3 Gepost op: 6-03-2021, 21:56:31 »
Moet even credits geven aan het team dat ze eindelijk een keer overzichtelijk alle hints op een rijtje hebben gezet ::bravo::. Er zaten toch nog heel wat hints in deze serie voor de puzzelaars. Leuk.

Offline Rinusoide

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Hints] De geheime aanwijzingen die in de serie verstopt zaten
« Reactie #4 Gepost op: 6-03-2021, 21:59:14 »
Veel hints!  ::ok::
Zijn de hints van de jokerkaart en het kloppen in aflevering 6 eigenlijk gevonden? Die heb ik volgens mij niet voorbij zien komen.

Online Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: [Hints] De geheime aanwijzingen die in de serie verstopt zaten
« Reactie #5 Gepost op: 6-03-2021, 22:01:09 »
Ik vond de hints dit jaar wel goed qua niveau. De gelijk hint was vrij logisch en bracht me ook direct op het spoor van Renée, om het daarna toch weer te negeren. en Renée klopt vond ik eigenlijk ook wel mooi.

goed uitlegbaar en niet onomstotelijk.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Enigma TV

  • Forumlid
  • ENIGMA | De Uitverkorene
Re: [Hints] De geheime aanwijzingen die in de serie verstopt zaten
« Reactie #6 Gepost op: 6-03-2021, 23:53:34 »
De 'originele jokerkaart' waar ze het over hebben is in werkelijkheid gewoon een stockfoto: *klik*

Offline DRenziboy

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Je weet wel, die rare gast ;)
Re: [Hints] De geheime aanwijzingen die in de serie verstopt zaten
« Reactie #7 Gepost op: 6-03-2021, 23:56:35 »
 ::ohno::

 ::rofl::
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Hints] De geheime aanwijzingen die in de serie verstopt zaten
« Reactie #8 Gepost op: 7-03-2021, 11:53:59 »
De hint met de kaars ging wel als een nachtkaars uit zeg...

In aflevering 1 had je er helemaal niets aan en in aflevering 9 weet je doorgaans wel wie de mol is.

Offline annebeestje

  • Forumlid
Re: [Hints] De geheime aanwijzingen die in de serie verstopt zaten
« Reactie #9 Gepost op: 7-03-2021, 12:23:07 »
Ja jammer. Ik denk dat de makers echt hoopten dat een paar kandidaten die hint op de envelop zou vinden. De groep zou zo meer voor de vrijstellingen gaan bij het abseilen, en extra hoog bieden op voorkennis. Allemaal om afl 8 te halen en daarna zeker van de mol te zijn.
Briljante opzet, helaas niet uitgepakt als bedacht.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Hints] De geheime aanwijzingen die in de serie verstopt zaten
« Reactie #10 Gepost op: 7-03-2021, 12:32:52 »
Nou als extra hoog bieden de briljante opzet was ben ik blij dat die niet is uitgepakt. :P

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Hints] De geheime aanwijzingen die in de serie verstopt zaten
« Reactie #11 Gepost op: 7-03-2021, 13:05:54 »
De hint met de kaars ging wel als een nachtkaars uit zeg...
::rofl::

Ja jammer. Ik denk dat de makers echt hoopten dat een paar kandidaten die hint op de envelop zou vinden. De groep zou zo meer voor de vrijstellingen gaan bij het abseilen, en extra hoog bieden op voorkennis. Allemaal om afl 8 te halen en daarna zeker van de mol te zijn.
Briljante opzet, helaas niet uitgepakt als bedacht.
Het idee was misschien goed, de uitvoering vond ik persoonlijk minder.

Ze hadden die opdracht misschien beter 's avonds kunnen doen, in voor de rest slecht verlichte kamers. Dan leg je de link met de brandende kaars misschien sneller.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Hints] De geheime aanwijzingen die in de serie verstopt zaten
« Reactie #12 Gepost op: 7-03-2021, 13:14:41 »
Veel hints!  ::ok::
Zijn de hints van de jokerkaart en het kloppen in aflevering 6 eigenlijk gevonden? Die heb ik volgens mij niet voorbij zien komen.
Die I van de jokerkaart niet en dat kloppen heb ik ook nergens gelezen.

Offline annebeestje

  • Forumlid
Re: [Hints] De geheime aanwijzingen die in de serie verstopt zaten
« Reactie #13 Gepost op: 7-03-2021, 13:23:37 »
Dat geklop heb ik wel genoemd hier. Maar ik dacht eigenlijk dat er nog iets van een code in het ritme zou zitten. De hint was dus simpeler dan ik dacht.

Die van de Jokerkaart (w-e=r) heb ik wel ergens voorbij zien komen, maar weet niet zeker of het hier op het forum was.

Verder zette ik hoog in op dat theater tafereeltje in de etalage... Tsja, toeval bestaat dus nog steeds !

Offline Molest

  • Forumlid
Re: De geheime aanwijzingen die in de serie verstopt zaten
« Reactie #14 Gepost op: 7-03-2021, 13:41:30 »
Aflevering 4

Aflevering 4 had de titel ‘Voor het zeggen’. Als je het voor het zeggen hebt, dan heb je de touwtjes in handen. Bij de opdracht ‘In vuur en vlam’ had de Mol letterlijk touwen in handen.
Ik vind het leuke hints. Maar deze zou op het forum direct verwezen worden naar het nutteloze hints topic. ::rofl::
(nog afgezien van dat er 5 kandidaten met touwen in hun handen stonden)

Dat van die slinger aan de puzzel en 'in een klap' voor joker staan in afl. 8 begrijp ik ook niet helemaal.
Maar verder zitten er best leuke tussen! ::ok::

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: De geheime aanwijzingen die in de serie verstopt zaten
« Reactie #15 Gepost op: 7-03-2021, 14:04:12 »
De hint met de kaars was wel erg voorzichtig. Ik denk een reactie op het risico dat ze met Jeroen hebben genomen in het jubileumseizoen.

Ik vind het leuke hints. Maar deze zou op het forum direct verwezen worden naar het nutteloze hints topic. ::rofl::
(nog afgezien van dat er 5 kandidaten met touwen in hun handen stonden)

Dat van die slinger aan de puzzel en 'in een klap' voor joker staan in afl. 8 begrijp ik ook niet helemaal.
Maar verder zitten er best leuke tussen! ::ok::
Dat "voor het zeggen"eerst vertaald moet worden naar "de touwtjes in handen hebben" is ook erg voorzichtig. Zelfs zonder deze vertaalslag had het alsnog op iedereen kunnen slaan omdat Joshua aan Marije de touwtjes figuurlijk stevig in handen hadden deze opdracht.

De uitleg die hier aan "voor het zeggen" werd gegeven richting Charlotte, evenals met "tot drie tellen" was toch een stuk mooier.  ;D
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: [Hints] De geheime aanwijzingen die in de serie verstopt zaten
« Reactie #16 Gepost op: 7-03-2021, 14:09:35 »
Is bekend, wie als eerste de jokerkaart-hint heeft ontdekt plus bron/hyperlink?
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline JeroenR

  • Forumlid
Re: [Hints] De geheime aanwijzingen die in de serie verstopt zaten
« Reactie #17 Gepost op: 7-03-2021, 18:42:33 »
Leuke geheime aanwijzingen. Ik vind het wel jammer dat er aanwijzingen tussen zitten die op meerdere personen kunnen slaan.

De titel ‘Voorbeeld’ kon ook op florentijn slaan.

De titel ‘voor het zeggen’ kon op iedereen slaan die een touw in de handen had. Deze vond ik wel de minste titel naar de Mol.

De titel ‘gelijk’ kon op meerdere manieren op de Mol slaan. Die vind ik de beste.

Offline MaxvdBroek

  • Forumlid
Re: De geheime aanwijzingen die in de serie verstopt zaten
« Reactie #18 Gepost op: 7-03-2021, 20:01:02 »
In diezelfde aflevering draagt de Mol een broek met verfspetters. Dat refereert aan de voorkennis die de Mol heeft over de opdracht ‘Wie, Wat…Waar?.’



De verfspetter-hint is van de site gehaald nadat Renee gisteren in de persconferentie zei dat het puur toeval was. Zie deze link op 13:02. Zouden ze nou echt hints op de site zetten die oorspronkelijk geen hint zijn maar die ze achteraf zien op bijv. het forum en er dan een hint van maken?

Offline annebeestje

  • Forumlid
Re: [Hints] De geheime aanwijzingen die in de serie verstopt zaten
« Reactie #19 Gepost op: 7-03-2021, 20:53:52 »
Iets met een mand en vallen  :-X