Ik maak elk jaar een lijstje voor mezelf van verdiend geld dat voldoet aan de volgende voorwaarde:
De actie, waardoor het geld wordt binnengehaald, is een bewuste keuze van één kandidaat. (Voorbeeld dat niet aan deze voorwaarde voldoet: In de opdracht
Hoog spel spelen maken kandidaten weliswaar een bewuste keuze, maar ze zijn van elkaar afhankelijk om geld te verdienen.) Dit zijn in mijn ogen de
best aantoonbare kandidatenacties. Op basis van de overgebleven kandidaten kom ik nu uit op het volgende lijstje:
- 2.2 Prikactie. Everon verdient €150. De mol zou in deze sleutelpositie niet mikken op een gouden ballon. (Kanttekening: Door de hoge snelheid van de wagen heb je weinig controle over welke ballon je prikt.)
- 3.2 Waar rook is, is vuur. Thomas verdient €210, Laetitia verdient €220. (Kanttekening: Mocht de mol de sloten van anderen gesaboteerd hebben, dan kan hij zich met het verdiende geld onverdacht maken. Denk aan de laseropdracht in seizoen 2019.)
- 4.1 Luid sprekers. Kim-Lian verdient €150. (Kanttekening: Je kunt je afvragen of dit bedrag benoemenswaardig is binnen deze opdracht.)
- 5.1 Uit de lucht gegrepen. Thomas verdient €500, Laetitia verdient €250.
Objectief gezien heeft
Fresia dan geen kandidatenactie laten zien waarmee ze direct geld verdient. Is ze dan de mol? (Ik blijf zelf vasthouden aan de maskerhint.) Toch vind ik haar bijvoorbeeld in de opdracht
Ver gelijken ontzettend fanatiek met light painting, wat indirect voor geld in de pot zorgt.
Conclusie op basis van deze theorie: Thomas en Laetitia zijn niet de mol, omdat ze te veel geld verdienen dat een mol op hun positie had laten liggen.