Auteur Topic: Wie verdenkt wie?  (gelezen 40239 keer)

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #420 Gepost op: 28-02-2022, 12:34:40 »
Ik zie het eerder gebeuren dat we allebei uit een droom ontwaken en Everon de Mol is. ;)

Dat zou ook nog kunnen. Maar denk eens aan Fresia's opmerking nadat Laetitia haar vrijstelling had ingezet: "Horen jullie dat geluid? Dat zijn haar stalen ballen! Zo lang je vrijstelling niet inzetten, ongelooflijk." Zelf hield ze haar vrijstelling nog een aflevering langer. Omdat ze ballen heeft van pantserstaal, of omdat ze dat als Mol heel makkelijk kon doen? Het was zo qua spanning wel mooi gedoseerd, niet waar? En de executie met het vraagteken kan zo nog beter spannend worden gemaakt. Kennelijk zijn Everon en Kim-Lian zelfs toen nog niet wakker geworden.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #421 Gepost op: 28-02-2022, 19:16:11 »
Ik herinner me Freek nog goed om maar een voorbeeld te noemen. ;D
Die had ook stikgeluk om erdoor te komen ten koste van Tygo. Zelfde nu ook met Thomas en vooral Fresia.

Je hebt gelijk, het is aannemelijker dat Everon de mol is als die van ons het niet is. In de Wie verdenkt Wie is hij de aangewezen persoon. Maar wij gaan onze wensmol krijgen ::jaja:: ;D
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #422 Gepost op: 3-03-2022, 15:43:35 »
Nee nog nooit. De makers hebben ooit gezegd dat de mol altijd ontmaskerd moet worden.

Dit wil ik best geloven, maar ik kan het nergens terugvinden. Heeft iemand een link naar een bron die dit bevestigt? Daarnaast zeggen de spelregels simpelweg dat degene die de test het beste heeft gemaakt, de winnaar is. Het maakt niet uit of de laatste testvraag ("Wie is de Mol?") onjuist beantwoord wordt. Voor de kijker lijkt het me juist topamusement, als de Mol bij uitzondering eens niet ontmaskerd wordt. En van het kijkerspubliek zal een aanzienlijk deel de Mol wél weten te vinden. Ik zie het probleem totaal niet.

Dit artikeltje in Veronica Superguide vat het wel redelijk samen, denk ik. Zij hebben e.e.a. nagevraagd bij de productie van WIDM.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #423 Gepost op: 3-03-2022, 15:51:57 »
Dit wil ik best geloven, maar ik kan het nergens terugvinden. Heeft iemand een link naar een bron die dit bevestigt?

https://www.expeditierobinson.net/forum/archief/?topic=61264.0


Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #424 Gepost op: 3-03-2022, 16:03:41 »
https://www.expeditierobinson.net/forum/archief/?topic=61264.0

Dank, FS!  ::ok:: Dan gaat het om deze passage, neem ik aan?

Citaat
Algemene vraag: Wat gebeurt er als de finalisten allebei de verkeerde Mol kiezen. Wint de Mol dan de pot?
De Mol kan de pot niet winnen. Dit is heel belangrijk. Anders zou een Mol al na (bijvoorbeeld) aflevering 4 kunnen denken “ik mol niet meer” en dat geld is van mij. Dus, de Mol moet eigenlijk altijd ontdekt worden, wat trouwens altijd gebeurt. Bij het einde van een seizoen zijn er tenslotte maar 3 kandidaten over en je weet dat je het zelf niet bent, dus...

Dit komt op mij niet over alsof het in beton is gegoten. Met name door het woordje 'eigenlijk'. Dit impliceert vooral dat het wenselijk is dat de Mol zoveel mogelijk ontmaskerd wordt, hetgeen - ook volgens Rick - vrijwel altijd gebeurt. En de Mol kan de pot toch al niet winnen. Dus als de vraag 'Wie is de Mol?' slechts bij hoge uitzondering eens door niemand correct wordt beantwoord, lijkt dit mij ook voor Rick geen probleem. De vraag was dan ook of de Mol de pot kan winnen, niet of de mol per sé altijd ontmaskerd moet worden. Over dat laatste geeft Rick hier geen uitsluitsel.

Dat zou ook vreemd zijn, omdat de Mol zich dan in de finale ineens geforceerd moet gaan blootgeven aan de finalisten die verkeerd zitten. Door te stellen dat de Mol altijd, zonder uitzondering, ontmaskerd moet worden, roep je als productie alleen maar problemen over jezelf af als dat onverhoopt een keer niet gebeurt. En aangezien dat tot nu toe nooit is voorgekomen, zie ik geen aanleiding om daar zo stellig over te moeten zijn. Wenselijk? Ja. Verplicht? Nee.
« Laatst bewerkt op: 3-03-2022, 16:09:06 door Blip »
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #425 Gepost op: 3-03-2022, 16:11:37 »
Klopt .. wenselijk. Ze zullen daar dus echt wel plannetjes voor hebben door bijv een spel te doen waarbij ze info over de mol kunnen winnen.

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #426 Gepost op: 3-03-2022, 16:18:27 »
Dat zou ook vreemd zijn, omdat de Mol zich dan in de finale ineens geforceerd moet gaan blootgeven aan de finalisten die verkeerd zitten.

Nou, Fresia deed anders aardig haar best!   ::rofl::

Maar goed, de andere twee zitten zozeer door tunnelvisie op elkaar, dat Fresia zowat een Mol-sticker op haar voorhoofd had moeten plakken om alsnog verdenkingen te forceren. Ik denk dat ze na zaterdagavond met stip op één komt in de ranglijst 'Beste Mol'.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Online widm1992

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #427 Gepost op: 3-03-2022, 19:30:41 »
Dank, FS!  ::ok:: Dan gaat het om deze passage, neem ik aan?

Dit komt op mij niet over alsof het in beton is gegoten. Met name door het woordje 'eigenlijk'. Dit impliceert vooral dat het wenselijk is dat de Mol zoveel mogelijk ontmaskerd wordt, hetgeen - ook volgens Rick - vrijwel altijd gebeurt. En de Mol kan de pot toch al niet winnen. Dus als de vraag 'Wie is de Mol?' slechts bij hoge uitzondering eens door niemand correct wordt beantwoord, lijkt dit mij ook voor Rick geen probleem. De vraag was dan ook of de Mol de pot kan winnen, niet of de mol per sé altijd ontmaskerd moet worden. Over dat laatste geeft Rick hier geen uitsluitsel.

Dat zou ook vreemd zijn, omdat de Mol zich dan in de finale ineens geforceerd moet gaan blootgeven aan de finalisten die verkeerd zitten. Door te stellen dat de Mol altijd, zonder uitzondering, ontmaskerd moet worden, roep je als productie alleen maar problemen over jezelf af als dat onverhoopt een keer niet gebeurt. En aangezien dat tot nu toe nooit is voorgekomen, zie ik geen aanleiding om daar zo stellig over te moeten zijn. Wenselijk? Ja. Verplicht? Nee.

Helemaal eens. Er is dan ook geen enkele reden dat er een spel moet zijn om extra info te winnen. Als er voldoende acties zijn geweest en de kandidaten blijven blind is dat jammer, maar ook echt niet meer dan dat. Fresia kan het daarmee nog altijd gewoon zijn.

Online mocemole

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #428 Gepost op: 3-03-2022, 19:51:46 »
Laat ons zeggen dat het wenselijk is dat de mol gevonden wordt door minstens 1 kandidaat en in alle gevallen is dat in het verleden ook gebeurd. Maar het kan altijd natuurlijk.
Indien de programmamakers echt willen dat ten minste 1 finalist de mol kent, kan nog een opdracht in de finale gevoegd worden waarbij iemand de identiteit van de mol onomstotelijk kan te weten komen.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #429 Gepost op: 3-03-2022, 22:12:48 »
Er zal iets zijn als een clausule bij bijvoorbeeld de test met 40 vragen, er minstens 1 op de ander in te vullen ipv all in te gaan, om zo zekerheid te hebben dat de mol minstens 1 keer genoemd is in de finaletest... De Mol vorig jaar.

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #430 Gepost op: 3-03-2022, 22:46:50 »
Er zal iets zijn als een clausule bij bijvoorbeeld de test met 40 vragen, er minstens 1 op de ander in te vullen ipv all in te gaan, om zo zekerheid te hebben dat de mol minstens 1 keer genoemd is in de finaletest... De Mol vorig jaar.

Dat lijkt mij onzin. Je kunt een kandidaat niet verplichten een vraag in zijn/haar ogen bewust verkeerd te beantwoorden.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Chardo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • True Art
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #431 Gepost op: 3-03-2022, 23:05:45 »
Het lijkt mij heel aannemelijk dat ze echt wel in de finale kunnen inspringen met een hint naar de Mol binnen een van de opdrachten. Denk aan de hint voor Roderick in 2006. Maar evengoed was er in de jaren 2008, 2013, 2018 en 2021 een extra kans om de identiteit van de Mol te achterhalen. Dat laat zien dat ze best willen en kunnen bijsturen indien nodig. Er bestaat vast een scenario voor wanneer het niet gebeurt, maar ik denk dat in een seizoen dat 'De Ontmaskering' heet, het wel essentieel is dat de Mol ontmaskerd wordt en dus verdacht wordt in de laatste test. Want te zien aan vorig jaar, waarin ze ook al vrij veel hints aan de kandidaten meegaven, lijkt het me dat ze het volledige seizoen belangrijker vinden dan hoe geweldig hun Mol was. En daarnaast was er dit jaar een kandidaat extra, dus dat maakt het nog minder waarschijnlijk dat de Mol onontmaskerd blijft dit jaar.

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #432 Gepost op: 3-03-2022, 23:17:30 »
Bij een zeker seizoen in België* was er sprake van dat beide kandidaten de Mol niet doorhadden en een van die twee op het allerlaatste moment zei het licht te hebben gezien en alsnog vragen invulde op de Mol en dus won. Misschien gaan we zoiets komende zaterdag nog te horen krijgen?






* Bewust geen precieze informatie voor mensen die seizoenen later bekijken.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Talpavenator

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Tunnel? Ik zit helemaal niet in een tunnel
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #433 Gepost op: 4-03-2022, 10:57:34 »
Klopt, maar dat zie ik niet gebeuren, omdat we in Nederland ook de testen gemaakt zien worden.
Als het echt zo ver gaat dat de biechten totaal niet kloppen met de antwoorden in de finaletest (wat tot nu toe altijd geklopt heeft volgens mij), dan kunnen ze maar beter helemaal niets laten zien zoals in België. Dan blijft het inderdaad gokken wie op wie zit.
Ik denk dan ook dat Kim en Fresia gewoon Everon als mol ingevuld hebben en Everon Kim. Er is niemand die Fresia ingevuld heeft.
Het wordt makkelijker als je denkt, dus vooral niet stoppen met denken. Kan zeker handig zijn om de mol te vinden.

Offline Delightz

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #434 Gepost op: 4-03-2022, 23:27:39 »
Onderweg naar het adres van de Bridge Agent tijdens Binnenskamers zien we een biecht van Kim over Fresia:

"Kijk, Fresia, ik denk gewoon niet dat zij het is. Ik denk echt dat zij het beste met ons voor heeft. En nou ga ik toch weer een beetje twijfelen."

Moeten we hieruit opmaken dat Kim misschien een deel van haar finaletest op Fresia heeft ingezet en wie weet al bij een eerdere test?
« Laatst bewerkt op: 4-03-2022, 23:29:19 door Delightz »

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #435 Gepost op: 4-03-2022, 23:49:27 »
Onderweg naar het adres van de Bridge Agent tijdens Binnenskamers zien we een biecht van Kim over Fresia:

"Kijk, Fresia, ik denk gewoon niet dat zij het is. Ik denk echt dat zij het beste met ons voor heeft. En nou ga ik toch weer een beetje twijfelen."

Moeten we hieruit opmaken dat Kim misschien een deel van haar finaletest op Fresia heeft ingezet en wie weet al bij een eerdere test?


Ja, ik kreeg daarbij ook het gevoel dat we een beetje worden voorbereid op dat Kim-Lian toch ook een paar vragen op Fresia heeft ingevuld. Dan kunnen ze haar als winnares uitroepen.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Mol1991

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #436 Gepost op: 5-03-2022, 00:03:03 »
Klopt, maar dat zie ik niet gebeuren, omdat we in Nederland ook de testen gemaakt zien worden.
Als het echt zo ver gaat dat de biechten totaal niet kloppen met de antwoorden in de finaletest (wat tot nu toe altijd geklopt heeft volgens mij), dan kunnen ze maar beter helemaal niets laten zien zoals in België. Dan blijft het inderdaad gokken wie op wie zit.
Ik denk dan ook dat Kim en Fresia gewoon Everon als mol ingevuld hebben en Everon Kim. Er is niemand die Fresia ingevuld heeft.
Het is al vaker bewezen dat bij de onknoping gezegd is dat die ene kandidaat wie zei dat die voorbeeld op die kandidaat zit wat niet klopte. Zoals ik dacht dat vorig jaar Marije op Renee zat, maar die had blijkbaar haar laatste test verknald en alles op Charlotte gedaan. Ik herinner wel meer van deze dingen. Ook dat ik dacht dat Marc Marie hele seizoen op Lottie zat ook in de finale en dat hij eigenlijk steeds op Yvon Jaspers zat. dus ook in de finale

Offline Mol1991

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #437 Gepost op: 5-03-2022, 00:08:52 »
Onderweg naar het adres van de Bridge Agent tijdens Binnenskamers zien we een biecht van Kim over Fresia:

"Kijk, Fresia, ik denk gewoon niet dat zij het is. Ik denk echt dat zij het beste met ons voor heeft. En nou ga ik toch weer een beetje twijfelen."

Moeten we hieruit opmaken dat Kim misschien een deel van haar finaletest op Fresia heeft ingezet en wie weet al bij een eerdere test?

Dit viel mij ook op en zou zeker kunnen 😊

Offline Rinusoide

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #438 Gepost op: 5-03-2022, 00:13:08 »
Het kwam op mij over als een geforceerde molbiecht zodat Fresia nog niet massaal afgestreept wordt door de kijkers.
Immers, als er in de laatste aflevering geen woord gezegd wordt over het potentiële molschap van een bepaalde kandidaat, ben je toch geneigd om diegene af te strepen. En de makers lijken dit seizoen zo gemonteerd te hebben dat ze het alle 3 nog kunnen zijn.
Verder zegt ze helemaal niets meer over Fresia tijdens haar finaletest en vind ik het heel bijzonder dat je in aflevering 9 opeens gaat twijfelen, terwijl ze al die tijd op Everon door is gekomen.

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #439 Gepost op: 5-03-2022, 00:17:27 »
Ik weet niet in hoeverre mate Kim-Lian oude seizoenen van WIDM en De Mol heeft bekeken, maar mocht ze dat hebben gedaan dan is het begrijpelijk dat er zo op de valreep toch wel enige twijfel toeslaat.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!