Auteur Topic: [Aflevering 4] Opdracht 1 - Luid Sprekers  (gelezen 13352 keer)

Offline Enigma TV

  • Forumlid
  • ENIGMA | De Uitverkorene
Re: [Aflevering 4] Opdracht 1 - Luid Sprekers
« Reactie #20 Gepost op: 22-01-2022, 22:04:54 »
Benodigdheden voor dit spel: -lijst met woorden in 8-voud.
Lijkt mij typisch het lastminute-alternatief die af en toe langskomt...

Nah, een opdracht hoeft niet altijd uit veel materialen te bestaan of rete-ingewikkeld te zijn. Soms is eenvoud juist the way to go voor een toffe molwaardige opdracht. Helaas is dat bij deze opdracht niet helemaal goed uitgepakt. Misschien deels door de net iets te saaie strategie van de groep, waardoor niemand door elkaar ging roepen en het dus nog prima te verstaan was.

Ik denk overigens dat de inspiratie hiervoor gehaald is uit de kandidatenbekendmaking van seizoen 21, waarbij alle kandidaten door elkaar te horen waren.

Het was in mijn ogen al spannender geweest als de kandidaten woorden kregen met verschillende geldwaardes. Een woord dat €50,- waard is, is dan makkelijker dan een zin van €150,-.

Offline Tunneltelevisie

  • Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
Re: [Aflevering 4] Opdracht 1 - Luid Sprekers
« Reactie #21 Gepost op: 22-01-2022, 22:05:38 »
Wat een galm, de tv moest echt wat zachter hier.  ::rofl::

Laetitia is hier inderdaad wel verdacht. Nu was het ook wel een raar bedrag wat ze moest zien te horen, maar toch.
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline Martje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] Opdracht 1 - Luid Sprekers
« Reactie #22 Gepost op: 22-01-2022, 22:06:01 »
De kandidaten maakten het saai door netjes 1 voor 1 te gaan. Ik denk idd ook dat de regie een chaos verwacht en gehoopt had en met die akoestiek was dat vermakelijk geweest + in de woorden zat mogelijk een hint.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 4] Opdracht 1 - Luid Sprekers
« Reactie #23 Gepost op: 22-01-2022, 22:09:28 »
De sleutel om in deze opdracht geld te verdienen bleef totaal verborgen ver weg in de woordenlijst, en begrijpelijk.
Gedoemd te mislukken. De mol stond uit.

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: [Aflevering 4] Opdracht 1 - Luid Sprekers
« Reactie #24 Gepost op: 22-01-2022, 22:21:16 »
De sleutel om in deze opdracht geld te verdienen bleef totaal verborgen ver weg in de woordenlijst, en begrijpelijk.
Gedoemd te mislukken. De mol stond uit.
Inderdaad ::jaja::. Nu zeggen ze dat dit een slechte tactiek was omdat ze de getallen vaak helemaal niet genoemd hebben, maar als ze allemaal door elkaar hadden staan schreeuwen hadden we ze ook uitgelachen :P.

Ze hadden dit moeten doen maar dan met wat meer tempo I guess. Dan was Hila vooral wel verdacht omdat ze ook woorden ging herhalen = extra tijd verkwisten.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline tumtum22

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] Opdracht 1 - Luid Sprekers
« Reactie #25 Gepost op: 22-01-2022, 22:29:35 »
Ik vond het in al zijn simpelheid juist wel een leuke opdracht. De mol, die weet dat het om bedragen gaat, kan hier al sturen op tactieken en zo waardoor de focus wordt afgeleid van die bedragen. Hoewel het misschien niet helemaal fair is voor kandidaten, vond ik de twist die erin zat wel leuk eigenlijk. Denk vooral dat we dus naar sturend gedrag moeten kijken.

Niet heel spannend, maar er valt in elk geval nog wel iets uit deze opdracht te halen, in tegenstelling tot de katapult bijvoorbeeld..

Dit zijn dus een paar dingen waar ik het mee eens ben (i.v.m. de vraag van @Heinz in het afleveringstopic).

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 4] Opdracht 1 - Luid Sprekers
« Reactie #26 Gepost op: 22-01-2022, 22:32:48 »
Rik had na afloop alles kunnen zeggen. "Jullie hadden de zinnen moeten onthouden". "Jullie hadden de langste woorden moeten onthouden", maakt niet uit. Dit is een koude kermis, achteraf de opdracht horen. Had in de bergen op grotere afstand precies het zelfde resultaat gehad, op het water, vanuit luchtballonnen, maakt niet uit, achteraf horen dat 'alleen de woorden waar een 'z' in voorkwam' geld opleverde is bij voorbaat een mislukte opdracht, zonder enige invloed van de mol wat het tot een slechte opdracht maakte. Excuus. Ik moest echt even slikken.

Luid sprekers > het woord luid in de lijst voorgekomen?

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 4] Opdracht 1 - Luid Sprekers
« Reactie #27 Gepost op: 22-01-2022, 22:34:29 »
Rik had na afloop alles kunnen zeggen. "Jullie hadden de zinnen moeten onthouden". "Jullie hadden de langste woorden moeten onthouden", maakt niet uit. Dit is een koude kermis, achteraf de opdracht horen.

Het had me dan ook niets verbaasd als bij het verschillen zoeken alleen de gastheren en -vrouwen andere kleren aanhadden of zoiets.

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: [Aflevering 4] Opdracht 1 - Luid Sprekers
« Reactie #28 Gepost op: 22-01-2022, 22:50:06 »
Rik had na afloop alles kunnen zeggen.
Ik ben het er mee eens dat het een beetje flauw is, maar als ik de hoogte van de individuele bedragen en het totaalbedrag van de opdracht hoor, dan stond er bij iedereen waarschijnlijk maar één bedrag op de lijst. Met een beetje kritisch naar de lijst kijken had je kunnen gokken op het (alleen) onthouden van het bedrag. Makkelijk gezegd achteraf natuurlijk...

Ik had wel een molactietje verwacht doordat er iets geroepen zou worden op momenten dat het niet mocht. Dat was een spelelement dat ook niet uit de verf kwam omdat het geen kakafonie werd.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 4] Opdracht 1 - Luid Sprekers
« Reactie #29 Gepost op: 22-01-2022, 23:13:21 »
Die stiltepauzes waren daarom inderdaad ingebouwd, anders was het leed niet te overzien  ;D maar nu was de verplichte stilte helemaal niet nodig...
Hebben we eens een opdracht met zeer gedisciplineerde groep, is het weer niet goed. Hm, dan zou de mol hebben aangestuurd nu eens wèl goed te overleggen en een -verkeerde- strategie te bepalen, maar laat dat nou juist net Arno zijn...

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] Opdracht 1 - Luid Sprekers
« Reactie #30 Gepost op: 22-01-2022, 23:16:07 »
De makers hadden wss gehoopt op een kakefonie aan geluiden. Galm genoeg. Helaas een ijzeren groepsdiscipline waarbij je als mol eenvoudig de aandacht kunt leggen op alle woorden onthouden + doorgeven. Niemand let in een lijst van woorden op getallen. We hoorden zelfs als biecht: das niet makkelijk mee te nemen in een lied.

Tada molactie geslaagd, geen of nauwelijks geld in de pot. Wel jammer dat de mol niet probeerde om na de tijd stug door te gaan. Hadden meerdere kandidaten die opstelling gekozen zou het niet zijn opgevallen. Ik had wel willen weten wat de ernstige straf zou zijn :P
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] Opdracht 1 - Luid Sprekers
« Reactie #31 Gepost op: 22-01-2022, 23:24:39 »
Ik snap dat de evaluatie later komt, maar wéér suf. Woordjes onthouden en achteraf horen wat je had moeten doen.

Offline daniwidm

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] Opdracht 1 - Luid Sprekers
« Reactie #32 Gepost op: 22-01-2022, 23:32:47 »
Deze opdracht is trouwens erg recycled. Woorden roepen tussen kraampjes op een drukke dorpsmarkt. Woorden roepen tussen rijdende treinwagons van een mijn. En zo zijn er nog wel meer geweest.

Voor mij Laetitia het meest mols. Zowel sturen naar een zeer rustige uitvoering, als een flink bedrag (296) niet onthouden.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 4] Opdracht 1 - Luid Sprekers
« Reactie #33 Gepost op: 22-01-2022, 23:35:36 »
Plus reden voor niet onthouden getallen: past niet in een liedje...

Online DRenziboy

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Je weet wel, die rare gast ;)
Re: [Aflevering 4] Opdracht 1 - Luid Sprekers
« Reactie #34 Gepost op: 23-01-2022, 01:59:55 »
Ik had het erover met de gasten waarmee ik vandaag keek, een hint in de woordenlijst had wel leuk en beter geweest bijvoorbeeld als de laatste regel in de lijst bij iedereen vetgedrukt was en dan een zin vormde:

Het maximale, bedrag, is te, winnen, door enkel, de getallen, voor te lezen, en te onthouden
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?

Offline Enermol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] Opdracht 1 - Luid Sprekers
« Reactie #35 Gepost op: 23-01-2022, 02:12:49 »
De tactiek was voor mij heel logisch en vind het dus niet Mols om het het hier rustig aan te doen.

Ook de getallen zou ik niet opslaan, je probeert zoveel mogelijk te onthouden en dan is zo'n getal lastig, waardoor andere woorden vergeten worden.

Makkelijkst zijn dingen die je kan inbeelden of ergens aan kan linken.

Vind het apart dat Kim Lian hier wel het getal heeft onthouden. Voor mij onlogisch. (Goodwill misschien?, Het is maar 150)

Opdracht was gedoemd te mislukken.

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] Opdracht 1 - Luid Sprekers
« Reactie #36 Gepost op: 23-01-2022, 09:26:29 »
Fresia: "Je hebt wel gezien dat er een cijfer op stond. Maar dat was ook zo helemaal uitgeschreven en ik dacht: ja, we zijn met allemaal woorden bezig. Het is heel onhandig als daar ineens een cijfer tussen staat. Dus daar heb ik toen niet voor gekozen."

Inderdaad, erg onhandig dat ze uitgerekend die woorden overslaat.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] Opdracht 1 - Luid Sprekers
« Reactie #37 Gepost op: 23-01-2022, 09:35:55 »
(opnieuw geplaatst, nu bij het goede topic :) : )

Bij de tactiek bespreking zijn het Arno, Thomas, Laetitia, Fresia en Sahil die zich ermee bemoeien. Fresia vooral verdacht hier vind ik, met haar 'En een verhaaltje maken in je hoofd!'.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 4] Opdracht 1 - Luid Sprekers
« Reactie #38 Gepost op: 23-01-2022, 11:19:18 »
Wel heel fijn dat we een stukje van die tactiekbespreking meekrijgen.

Dit horen we:

Arno: Kunnen we iets qua tactiek bedenken van tevoren? Strategie, wat?
Laetitia: Ja, rust blijven houden.
Arno: Rust is belangrijk.
Thomas: Het woord wordt gegeven, in stilte verwerken en onthouden.
Sahil: Liever-
Fresia: En een verhaaltje maken in je hoofd.
Sahil: Laat ik het zo zeggen: liever minder woorden onthouden-
Everon: Ja... [als in 'nou...']
Sahil: en - ja toch? - en het goed doen-
Laetitia: en het goed doen
Sahil: dan heel veel woorden onthouden en uiteindelijk eh-
Everon: het allemaal vergeten
Sahil: het allemaal vergeten.
Kim-Lian: Ja. Ja, ja.

Hila biecht: duo's tegenover elkaar, met de klok mee en elkaar woorden voeren

Offline daniwidm

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] Opdracht 1 - Luid Sprekers
« Reactie #39 Gepost op: 23-01-2022, 11:58:05 »
Ja, dank Heinz.
De mol zou toch meegaan in "rustig aan doen" en "minder woorden...goed onthouden"?
Verhaaltje vormen in je hoofd vind ik erg onmols. Dat werkt nl erg goed in de praktijk en verhoogt de kans dat zelfs een lastig cijfer onthouden wordt.

Dan is iedereen uit bovenstaande conversatie mols, behalve Fresia. Echter, Everon lijkt initieel tegen te stribbelen. En Sahil merkt tijdens de opdracht dat het toch iets té rustig gaat en maakt een beetje vaart (maar ook weer niet te veel vaart, dus geen chaos).
Dus dan blijven over: Laetitia, Thomas en Kim-Lian:D

Of verwacht je de mol er tegen in te gaan, sturend op "zo veel als mogelijk woorden", in een soort echo-chaos? Maarja.. we zien niemand zo een suggestie maken.