Auteur Topic: [Aflevering 4] Opdracht 1 - Luid Sprekers  (gelezen 13340 keer)

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] Opdracht 1 - Luid Sprekers
« Reactie #60 Gepost op: 23-01-2022, 23:17:52 »
De klok gaat als de wekker verspringt van 5:00 naar 04:59 (300s). De klok start weer  op 03:28 (208 s) en als hij verspringt van 1:36 naar 1:35 (96 sec). Van 300 seconden naar 208 seconden is 92. Van 300 seconden naar 96 seconden is 204 seconden. 92-->1992. 1992 is een schrikkeljaar, dan is dag 204 op 22 juli 1992. De geboortedatum van Hila.
Hoe kom je op het idee om hier op te letten en uit te rekenen? Stel voor dat het idd Hila is, dan heb jij nu voor een spoiler gezorgd. ::jaja:: ::trots::

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 4] Opdracht 1 - Luid Sprekers
« Reactie #61 Gepost op: 24-01-2022, 00:11:51 »
@Gadoesja
Die rare pauzes en die rare tijden van de pauzes daar moet je toch wat mee? Waarom zaten er pauzes in deze opdracht, instortingsgevaar door resonantie? Nee toch.

En het puzzelen was niet zo ingewikkeld, dat scheelt ook.

Dus ja een spoilertje.

Schot voor de boeg mol, al eerder Hila op de kaart gezet en nu gewoon out of the blue gaan puzzelen en bij Hila uitgekomen.

@moderator
De geboortedata vind je heel makkelijk terug bij widm.nl bij de kandidaten. Een idee om dit op de kandidaten pagina op te nemen?

Offline molletje1985

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] Opdracht 1 - Luid Sprekers
« Reactie #62 Gepost op: 24-01-2022, 10:27:50 »
Van sommige woorden en zinnen was het wel duidelijk dat ze om de spraakverwarring te bevorderen werden gekozen. Zoals kartongeluk: kart-ongeluk of karton-geluk? En kerstoomaatjes: kers-tomaatjes of kerst-omaatjes?

Dat zijn zogenaamde bommelwoorden, die voorkomen op een standaardlijstje. Ze zijn dus niet speciaal bedacht.
Ze zouden wel kunnen verwijzen naar Thomas of Kim-Lian, die beide een programma over taal hebben gepresenteerd.

Offline Proudtobeanurse

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] Opdracht 1 - Luid Sprekers
« Reactie #63 Gepost op: 24-01-2022, 13:56:55 »
Nog eentje gevonden in de hints titels etc.

Deze keer niet zoveel aanvullingen op mijn palindroom/gespiegeld theorie gezien als in Afl. 1/2/3 maar wel eentje aan het einde (om ook echt letterlijk te nemen?)

Thomas zegt na zijn vragen invullen "Let Op Mijn Woorden" - omgedraaid W.M.O.L. ?

Misschien passen er nog wel meer Bommelwoorden van deze opdracht in de palindroom/ gespiegelde theorie?

Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] Opdracht 1 - Luid Sprekers
« Reactie #64 Gepost op: 24-01-2022, 14:10:09 »
Maar waar staat de W dan voor?

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: [Aflevering 4] Opdracht 1 - Luid Sprekers
« Reactie #65 Gepost op: 24-01-2022, 14:38:49 »
Die 150 euro van Kim is goodwill kweken als mol   ::jaja::
Zou dit de eerste keer zijn dat ze geld zou pakken zou ik het nog wel willen geloven, maar het begint wel erg veel te worden allemaal. En dat nog zo vroeg in de serie.

ik ben deze aflevering eens op Hila aan het letten. In deze opdracht vind ik haar verdacht. Ze roept "ik ben de mol" en later de drie zinnen achter elkaar: wie is de mol, de cirkel is rond en ik heb een vrijstelling.
Ik vind dit typisch een molactie om in aflevering 10 te laten zien; zo van....jullie hadden het kunnen weten, ik heb het gezegd.
Bovendien vind ik haar zowieso niet echt opvallen/aanwezig in de groep. Ook gedrag in de eerste paar afleveringen.
Interessante zichtwijze! Ik zie an sich in Hila nog steeds geen mol, maar alles wat ze heeft gezegd is wel erg opvallend.
Ich bin ein Bärliner!

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] Opdracht 1 - Luid Sprekers
« Reactie #66 Gepost op: 24-01-2022, 15:00:29 »
Volgens mij zijn er geen duidelijke shots. Misschien is er wel met de beste HD-kwaliteit iets te lezen? Er zaten inderdaad interessante woorden en zinnetjes tussen.

Van sommige woorden en zinnen was het wel duidelijk dat ze om de spraakverwarring te bevorderen werden gekozen. Zoals kartongeluk: kart-ongeluk of karton-geluk? En kerstoomaatjes: kers-tomaatjes of kerst-omaatjes? En natuurlijk zinnen als "ik snap het niet", "kan je langzamer praten?", etc.
Van de lijst van Fresia krijgen we wel wat shots. Van de gedownloade HD versie heb ik een snapshot gemaakt van deze lijst (foto). De tekst is absoluut niet te lezen. Wel is te achterhalen waar de woordjes / zinnen stonden die Fresia heeft genoemd voor zover we die te zien krijgen. Aan het begin van de opdracht horen we Fresia zeggen Etherdiscipline. Dit is zeker niet de eerste regel, want dit is een zin. We zien Fresia een tijd hierna super-de-luxe zeggen en later de zin "Wat zeg je". Deze laatste zin is vrijwel zeker de 15e regel van de 25.
Verder valt op dat ze allemaal netjes om de beurt praten, de cirkel rond in de volgorde:
Fresia, Hila, Arno, Kim-Lian en daarna de duo partners:
Everon, Thomas, Laetitia, Sahil.
Een woord of zin van Fresia verdrinkt in de echoes van de lawine woorden en zinnen van Sahil, want Fresia is na Sahil en Everon maakt op dat moment een gebaar dat hij Fresia niet hoort.

De bommelwoorden die we horen zijn:
Kartongeluk (Hila)
Carnavalshit (Arno)
Kerstomaatje (Kim-Lian)
Bisschopsmijter (Arno)
Neppelgrims (Thomas)

Opvallend is verder dat ik van Hila de volgende zinnen heb opgetekend:
- Ik ben de Mol
- De cirkel is rond
- Ik heb een vrijstelling
- Ik heb de vrijstelling
- Wie is de Mol (niet zeker dat dit de stem van Hila is)
- De cirkel is rond ik heb een vrijstelling
Verder is Hila ook de enige die haar bommelwoord verkeerd uitspreekt.

Edit: Op regel 6 van de lijst staat zo te zien een heel lang woord. Dat zal dus waarschijnlijk het uitgeschreven getal zijn geweest. Het is dus niet zo dat ze de getallen niet allemaal hebben opgenoemd omdat ze hier niet meer aan toe kwamen.
« Laatst bewerkt op: 24-01-2022, 15:10:38 door MartinJ »

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 4] Opdracht 1 - Luid Sprekers
« Reactie #67 Gepost op: 24-01-2022, 15:24:49 »
Op regel 6 van de lijst staat zo te zien een heel lang woord. Dat zal dus waarschijnlijk het uitgeschreven getal zijn geweest. Het is dus niet zo dat ze de getallen niet allemaal hebben opgenoemd omdat ze hier niet meer aan toe kwamen.

Klopt, Fresia zei ook dat ze het had overgeslagen. Fresia: "Ik heb wel gezien dat er een cijfer op stond maar het was ook zo helemaal uitgeschreven en ik dacht ja we zijn met allemaal woorden bezig, het is heel onhandig als daar opeens een cijfer tussen staat. Dus ja daar heb ik toen niet voor gekozen."

Offline Proudtobeanurse

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] Opdracht 1 - Luid Sprekers
« Reactie #68 Gepost op: 24-01-2022, 15:49:37 »

Maar waar staat de W dan voor?

De W is de 23ste letter in het alfabet. En dit is het 23 ste seizoen van Wie is de mol.

Offline Goovi

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] Opdracht 1 - Luid Sprekers
« Reactie #69 Gepost op: 25-01-2022, 12:22:34 »
Is dit al eerder gemeld hier in de opdracht? Kan het namelijk niet vinden:

Hila: "Wie is de mol"
Everon/ Sahil?: "Ik hoor je goed"
Laetitia: "De mol is in ons midden"

Geeft Everon (of Sahil?) het antwoord op de vraag van Hila?
Laetitia geeft hier nog wat aandacht aan, door te stellen dat de mol in ons midden (van deze 3 zinnen) is.

Offline HenkJan78

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] Opdracht 1 - Luid Sprekers
« Reactie #70 Gepost op: 26-01-2022, 14:45:46 »
Is dit al eerder gemeld hier in de opdracht? Kan het namelijk niet vinden:

Hila: "Wie is de mol"
Everon/ Sahil?: "Ik hoor je goed"
Laetitia: "De mol is in ons midden"

Geeft Everon (of Sahil?) het antwoord op de vraag van Hila?
Laetitia geeft hier nog wat aandacht aan, door te stellen dat de mol in ons midden (van deze 3 zinnen) is.

Ik vermoed dat de makers de middelste van alle 11 kandidaten bedoelen.

Kim-Lian is op alfabetische volgorde de middelste. (Net zoals we gezien hebben bij de live-stream in afl.1)

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] Opdracht 1 - Luid Sprekers
« Reactie #71 Gepost op: 26-01-2022, 15:26:17 »
Hieronder nog even een overzichtje van wat er gezegd is door wie en in welke volgorde (ging keurig de cirkel rond voor zover we hier beelden van hebben). Ik heb vraagtekens gezegd vóór de uitspraken waarvan ik niet zeker ben wie dit zei.
Niet alleen opvallend dat Hila zegt dat zij de Mol is, maar ook dat ze 3 (!) keer zegt dat ze een vrijstelling heeft. En aangezien ze geen vrijstelling heeft liegt ze dus 3 keer. Hoe zat dit ook alweer met die apostelen.

Verder valt op dat het begin signaal van de verplichte stilte steeds tussen Kim-Lian en Everon was.

Ook opvallend dat Hila zich niet bemoeit met de tactiek bespreking van deze kansloze opdracht, maar het in een biecht wel over de tactiek heeft. Ook bij het maken van duo's doet ze geen moeite.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 4] Opdracht 1 - Luid Sprekers
« Reactie #72 Gepost op: 26-01-2022, 15:39:17 »
Opvallend:
A) Het eerste dat opvalt deze opdracht zijn de pauzes. Dan moeten ze stil zijn. Dat is een vreemd gegeven.
B) Daarna viel mij op dat de klok in beeld stopt op onregelmatige tijden.

De opdrachttijden:
1) nog 5 minuten te gaan,
2) signaal stil zijn,
3) de hoorn met startsignaal met nog 3:28 te gaan
4) signaal stil zijn
5) de hoorn met startsignaal met nog 1:36 te gaan
6) signaal stil zijn (Sahil was bezig met zijn lange lijst)
7) de hoorn met startsignaal maar nu zonder tijd.
8.) einde opdracht

Die pauzes kun je weer van alles bij denken: rust tussen twee voetbalhelften, pauze in een operastuk, commercial in tv programma, pauze in een theaterstuk, dus dit wijst op zich alle kanten op.

Met wat rekenen kwam ik uit bij de geboortedatum van Hila.
1. 5 minuten is 300 seconden.
2. 3:28 is 208 seconden
3. 1:36 is 96 seconden
De verschillen zijn dan 92 seconden van 1 naar 2, 114 seconden van 2 naar 3 en 204 seconden van 1 naar 3.
Met 92 seconden, ook het aantal ogen op de dobbelstenen, kom je uit bij het jaar 1992.
Hila en Sahil zijn in 1992 geboren.
Met 114 kan ik helaas niks.
Met 204 seconden, als je dat interpreteert als het dagnummer in 1992, en dat was een schrikkeljaar, kom je precies uit op 22 juli.
22 juli 1992.  De geboortedatum van Hila.

Het gegeven van die pauzes, het gegevens dat de tijden willekeurig/onregelmatig zijn lijkt mij opzet. Waarom pauzes, ze kunnen toch wel 5 minuten achter elkaar praten? Waarom willekeurige tijden? Waarom wordt van de vierde pauze de tijd niet meer weergegeven. Dat is te opvallend om te laten liggen.

@MartinJ: eer de haan kraait, zul je mij drie keer verloochend hebben.
« Laatst bewerkt op: 26-01-2022, 16:06:13 door foxhunter »

Online Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 4] Opdracht 1 - Luid Sprekers
« Reactie #73 Gepost op: 26-01-2022, 16:17:33 »
Ik vind de stiltegong helemaal niet een vreemd gegeven. Als kandidaten als een kip zonder kop door elkaar heen zouden gaan tetteren had je zo'n opeenstapeling van geluid en echo's dat er waarschijnlijk serieuze gehoorschade / schizofrenie bij cast en crew zou optreden. Als geluid zo lang blijft hangen / echo's en er komt alleen maar geluid bij, dan heb je echt de hel. Die pauzes zijn echt nodig om de geluidsdruk te verminderen. Door de braafheid van het woorden oplepelen kwam dat niet uit de verf.

Wat ik nog wil uitzoeken, op een aantal momenten kreeg ik het idee dat de echo's niet van de silo kwamen maar nabewerkt zijn. Deze 'stemmen' (echo's) zijn dan misschien van de mol...


Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] Opdracht 1 - Luid Sprekers
« Reactie #74 Gepost op: 26-01-2022, 16:28:01 »
@MartinJ: eer de haan kraait, zul je mij drie keer verloochend hebben.
Misschien hebben ze daarom ook dat signaal erbij gestopt, bij wijze van haan die kraait. Aan het einde van de opdracht is er ook zo'n signaal. Dan heeft Hila dus 3 keer een leugen verteld.
Er waren 12 apostelen. Met Rik erbij zijn ze dit jaar ook met 12.

Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] Opdracht 1 - Luid Sprekers
« Reactie #75 Gepost op: 26-01-2022, 16:45:13 »
Misschien hebben ze daarom ook dat signaal erbij gestopt, bij wijze van haan die kraait. Aan het einde van de opdracht is er ook zo'n signaal. Dan heeft Hila dus 3 keer een leugen verteld.
Er waren 12 apostelen. Met Rik erbij zijn ze dit jaar ook met 12.
Als Hila dan de apostel is die 3x liegt (Petrus) dan is ze niet de apostel die het verraad pleegt (Judas).
Dan zou Hila dus niet de mol zijn.

Offline Traveljunkie

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] Opdracht 1 - Luid Sprekers
« Reactie #76 Gepost op: 26-01-2022, 22:54:00 »
Twee Hila-momenten die nog niet benoemd zijn, maar ik persoonlijk wel 'verdacht' vind:

1) De uitgesproken zin "de mol is in ons midden".
    Wie is de enige kandidaat die letterlijk in het midden van de cirkel staat (tijdens het aannemen van het geld)?

2) Conversatie bij het overhandigen van het geld:
    Rik:  "Nog steeds penningmeester?"
    Hila: "Nog wel."
    Rik:  "Wat een wonder."
    Rik kijkt er ook ietwat bedenkelijk bij...


Offline molLin

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] Opdracht 1 - Luid Sprekers
« Reactie #77 Gepost op: 27-01-2022, 10:06:50 »
Wat ik kan ontcijferen uit de lijst van Fresia:

8: De mol is in ons midden
12: Ik begrijp je niet
15: Wat zeg je?

Offline Proudtobeanurse

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] Opdracht 1 - Luid Sprekers
« Reactie #78 Gepost op: 27-01-2022, 10:09:58 »
Aan het eind van aflevering 3 zagen we een vooruitblik op aflevering 4. Fresia riep toen: "De mol is in ons midden!" Aflevering 4 duurt 1:02:31 - 1 uur, 2 minuten en 31 seconden. Het midden van aflevering 4 zit op 31 minuten en 16 seconden. Op dat moment zien we Thomas die zegt: "Ja, ik kan niet anders zeggen." Hij kan niet anders zeggen dan dat hij de Mol is?

De afleveringstitel is 'Stemmen'. In Studio Snugger, dat Thomas presenteerde, mogen kinderen altijd stemmen of ze denken dat een verhaal wel of geen kletspraat is.

Dit is door Blip ook in de hints bij aflevering titels gevonden! Met daarin ook de video fragmenten op pagina 12.

Offline Talpavenator

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Tunnel? Ik zit helemaal niet in een tunnel
Re: [Aflevering 4] Opdracht 1 - Luid Sprekers
« Reactie #79 Gepost op: 27-01-2022, 10:43:32 »
Ik vermoed dat de makers de middelste van alle 11 kandidaten bedoelen.

Kim-Lian is op alfabetische volgorde de middelste. (Net zoals we gezien hebben bij de live-stream in afl.1)

Helaas kun je midden op vele manieren opvatten. Wie was in het midden toen het gezegd werd. Hila liep na afloop van de opdracht naar het midden. In het midden op de groepsfoto. Dus als dort en officiële hint is, valt die alien te bepalen als we de mol kennen.
Het wordt makkelijker als je denkt, dus vooral niet stoppen met denken. Kan zeker handig zijn om de mol te vinden.