Auteur Topic: [Discussie] (Te?) veel opdrachten met locals gaan over dingen meenemen  (gelezen 5015 keer)

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Discussie] (Te?) veel opdrachten met locals gaan over dingen meenemen
« Reactie #20 Gepost op: 20-02-2022, 13:15:40 »
De opdrachten met de lokale bevolking vind ik ook altijd genant. Ik moet er niet aan denken dat me gevraagd zou worden ze uit te voeren. Maar goed, er zullen genoeg mensen zijn die ze leuk vinden en dat mag gelukkig ook.
Weinig ondernemers hier blijkbaar, het is toch supergoeie reclame?

Online joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Discussie] (Te?) veel opdrachten met locals gaan over dingen meenemen
« Reactie #21 Gepost op: 20-02-2022, 13:20:29 »
Met deze vraag suggereer je een tweedeling die helemaal niet bestaat. [... rest weggehaald vanwege lengte]

Ik gooide ook bewust een stevige stelling erin (zoals ik beschreef). Het valt mij alleen op dat er vrij snel geluiden komen op o.a. dit forum om bepaalde opdrachten nooit meer uit te voeren en dat zou ik jammer vinden.

Jouw suggestie om kort te laten zien hoe de opdracht tot stand is gekomen vind ik een hele goede. Dat zou ik superleuk vinden om te zien en doet absoluut geen afbreuk aan de afleveringen!

Offline JanneMol

  • Forumlid
Re: [Discussie] (Te?) veel opdrachten met locals gaan over dingen meenemen
« Reactie #22 Gepost op: 20-02-2022, 13:21:23 »
Dat is toch gewoon afgesproken dat sommige ondernemers hun tapijtjes weer gingen ophalen? Ik vind het juist gaaf dat mensen daar een echte rol krijgen in het spel! Net zoals in die kamers, toen bewoners de kandidaten gingen afleiden met praatjes over kinderen en kleinkinderen, foto's die bekeken moesten worden etc. Het zijn geen moeilijke rollen en ik vind het een fantastische aanvulling op het spel.

Ik heb ook geen problemen met de woonkamers hoor! Vooral omdat de bewoners het daar heel erg naar hun zin leken te hebben.

Ik hoop dat het terugvorderen van de kleedjes een molactie was, dat zou het wel een stuk minder ongemakkelijk maken.

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: [Discussie] (Te?) veel opdrachten met locals gaan over dingen meenemen
« Reactie #23 Gepost op: 20-02-2022, 13:21:46 »
Weinig ondernemers hier blijkbaar, het is toch supergoeie reclame?
Oh, ja hoor, ik kan het me vanuit de ondernemers wel voorstellen, alhoewel het wel mee zal vallen die "goede reclame" in Nederland. Hoeveel extra tapijtjes zouden ze hier door verkopen?

Ik bedoelde dat ik ze als kandidaat niet graag uit zou voeren.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Discussie] (Te?) veel opdrachten met locals gaan over dingen meenemen
« Reactie #24 Gepost op: 20-02-2022, 13:25:01 »
Weinig ondernemers hier blijkbaar, het is toch supergoeie reclame?

Dan ben je kennelijk van mening dat commercie/economisch gewin het belangrijkste is. Daar ben ik het niet mee eens.

Ik ben het eens met Erik Leppen dat er genoeg andersoortige opdrachten te verzinnen zijn met locals. Het type opdracht dat we nu gezien hebben is een beetje een format op zich binnen WIDM net als de lasergame dat is. "Chaos met locals" waarbij spraakverwarring een ingrediënt lijkt te zijn. (In dit geval Everon die niet begreep of hij nou wel of geen kleden mee mocht nemen en het vervolgens maar deed.) In China vond ik dit helemaal erg die opdrachten waarin ze elkaar niet begrepen want "haha dat Chinees is niet te volgen maar ach ze zijn wel zo lief" werd een beetje de strekking die ik er soms in las. Ik zie liever opdrachten waarin de locals en de kandidaten elkaar wel begrijpen.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Discussie] (Te?) veel opdrachten met locals gaan over dingen meenemen
« Reactie #25 Gepost op: 20-02-2022, 13:27:18 »
Dan ben je kennelijk van mening dat commercie/economisch gewin het belangrijkste is. Daar ben ik het niet mee eens.

"Chaos met locals" waarbij spraakverwarring een ingrediënt lijkt te zijn. (In dit geval Everon die niet begreep of hij nou wel of geen kleden mee mocht nemen en het vervolgens maar deed.)
Denk je niet dat met de locals is afgesproken dat kleedjes die ongevraagd werden meegenomen - zal niet alleen door Everon gedaan zijn - weer opgehaald moesten worden als onderdeel van het spektakel? Deelnemers zijn enthousiast en denken dat afgesproken is dat ze alles mogen meenemen, maar nu moest er wel eerst netjes om gevraagd worden. Zo niet, dan terug met die kleedjes! Terecht.
Hopelijk krijgen we hier in de evaluatie uitsluitsel over.
« Laatst bewerkt op: 20-02-2022, 13:29:32 door Run »

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Discussie] (Te?) veel opdrachten met locals gaan over dingen meenemen
« Reactie #26 Gepost op: 20-02-2022, 13:30:28 »
Ik neem de kandidaten ook niks kwalijk. En de makers eigenlijk ook niet als er goede afspraken gemaakt zijn. Ik zou het alleen wel fijn vinden als ze kritisch naar dit soort opdrachten blijven kijken en de bezwaren die sommige kijkers hebben meenemen.

Offline IByte

  • Forumlid
  • Talpoloog
Re: [Discussie] (Te?) veel opdrachten met locals gaan over dingen meenemen
« Reactie #27 Gepost op: 20-02-2022, 14:30:46 »
Rick en Rik hebben over dit onderwerp gereageerd op Instagram. Het lijkt allemaal met zorg geregeld. Dit zie je natuurlijk niet in het programma zelf, anders zou het een soort making-of-documentaire worden.



(Overigens ben ik er zelf niet zo van om altijd maar vanaf de zijlijn op zoek te gaan naar kritiekpunten op (o.a.) dit programma. Dan houd ik het forum liever on-topic: wie is de mol, en hoe kunnen we ons plezier in dit entertainmentprogramma nog verhogen? Geniet eens een keer...)
È stata opera della TALPA!

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Discussie] (Te?) veel opdrachten met locals gaan over dingen meenemen
« Reactie #28 Gepost op: 20-02-2022, 14:33:52 »
(Overigens ben ik er zelf niet zo van om altijd maar vanaf de zijlijn op zoek te gaan naar kritiekpunten op (o.a.) dit programma. Dan houd ik het forum liever on-topic: wie is de mol, en hoe kunnen we ons plezier in dit entertainmentprogramma nog verhogen? Geniet eens een keer...)

Ik geniet me al 20 jaar suf van WIDM maar dat wil niet zeggen dat er op een discussieforum over WIDM niet ook kritiek geleverd mag worden. Dat mag namelijk gewoon en zeker op de manier waarop Erik Leppen goed onderbouwd een discussie start.

Laten we het daar dus verder niet over hebben en teruggaan naar de punten die de topicstarter opwerpt.

Offline IByte

  • Forumlid
  • Talpoloog
Re: [Discussie] (Te?) veel opdrachten met locals gaan over dingen meenemen
« Reactie #29 Gepost op: 20-02-2022, 14:45:43 »
Misschien een idee om dat soort belendende discussies in een sub-board te plaatsen dan? Maar goed, hij vroeg nogal expliciet om mijn mening, die heeft hij bij deze, dat mag ook gewoon... Het is letterlijk een antwoord op de gestelde vraag, zeker die uit het laatste deel van zijn post.
È stata opera della TALPA!

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [Discussie] (Te?) veel opdrachten met locals gaan over dingen meenemen
« Reactie #30 Gepost op: 20-02-2022, 14:57:35 »
De reacties van Rick en Rik gelezen hebbende, gun ik ze in dit geval het voordeel van de twijfel - al hebben we alleen hún woord dat alles keurig netjes was voorbereid en afgehandeld. Die opmerking over de stimulerende werking op de verkoop vind ik dan weer een beetje over de top: "Ze mochten blij zijn dat wij op hun ingedommelde marktstraatje neerdaalden".

Mijn Albaans is wat roestig, maar ik kan wel gezichten lezen. Minstens twee handelaren leken op zijn zachtst gezegd toch minder gecharmeerd van de hele situatie. Daar staat overigens die tengere oude dame tegenover, die het allemaal prachtig leek te vinden, vrolijk mee applaudisseerde en foto's nam met haar iPad.

Dit laat evenwel onverlet dat het, zeker de laatste jaren, regelmatig schuurt wanneer er opdrachten met locals worden gedaan. Ik ben helemaal niet tégen dergelijke opdrachten, en zelfs de (ingecalculeerde) Babylonische spraakverwarring hoeft wat bij betreft geen taboe te zijn. Ik herinner me met een glimlach de opdracht uit Argentinië, waarbij spullen moesten worden gekocht voor een plaatselijke lagere school. Of, uit hetzelfde seizoen, het diner bij het echtpaar Lopez Diaz (die natuurlijk volkomen ingewijd waren in de opdracht).

Speurtochten in stadscentra, boodschappenopdrachten, het vinden van mensen met bepaalde namen of eigenschappen zijn wat mij betreft dik in orde. Maar ik hoop dat de makers steeds een afweging zullen blijven maken tussen de amusementswaarde van een opdracht en de inbreuk op het dagelijks leven van de lokale bevolking. Aan dat laatste lijkt het bij herhaling te ontbreken, vanuit een misplaatst soort arrogantie. Niet overal op de planeet hebben mensen een boodschap aan het feit dat WIDM één van de bestbekeken programma's van Nederland is.
Woosie down?

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Discussie] (Te?) veel opdrachten met locals gaan over dingen meenemen
« Reactie #31 Gepost op: 20-02-2022, 15:05:14 »
De reacties van Rick en Rik gelezen hebbende, gun ik ze in dit geval het voordeel van de twijfel - al hebben we alleen hún woord dat alles keurig netjes was voorbereid en afgehandeld. Die opmerking over de stimulerende werking op de verkoop vind ik dan weer een beetje over de top: "Ze mochten blij zijn dat wij op hun ingedommelde marktstraatje neerdaalden".

Mijn Albaans is wat roestig, maar ik kan wel gezichten lezen. Minstens twee handelaren leken op zijn zachtst gezegd toch minder gecharmeerd van de hele situatie. Daar staat overigens die tengere oude dame tegenover, die het allemaal prachtig leek te vinden, vrolijk mee applaudisseerde en foto's nam met haar iPad.

Dit laat evenwel onverlet dat het, zeker de laatste jaren, regelmatig schuurt wanneer er opdrachten met locals worden gedaan. Ik ben helemaal niet tégen dergelijke opdrachten, en zelfs de (ingecalculeerde) Babylonische spraakverwarring hoeft wat bij betreft geen taboe te zijn. Ik herinner me met een glimlach de opdracht uit Argentinië, waarbij spullen moesten worden gekocht voor een plaatselijke lagere school. Of, uit hetzelfde seizoen, het diner bij het echtpaar Lopez Diaz (die natuurlijk volkomen ingewijd waren in de opdracht).

Speurtochten in stadscentra, boodschappenopdrachten, het vinden van mensen met bepaalde namen of eigenschappen zijn wat mij betreft dik in orde. Maar ik hoop dat de makers steeds een afweging zullen blijven maken tussen de amusementswaarde van een opdracht en de inbreuk op het dagelijks leven van de lokale bevolking. Aan dat laatste lijkt het bij herhaling te ontbreken, vanuit een misplaatst soort arrogantie. Niet overal op de planeet hebben mensen een boodschap aan het feit dat WIDM één van de bestbekeken programma's van Nederland is.
Volgens mij hoorde het terughalen van de kleedjes, inclusief boos gezicht - anders zou het raar lijken - erbij, maar goed, hopelijk krijgen we dat nog te horen.

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Discussie] (Te?) veel opdrachten met locals gaan over dingen meenemen
« Reactie #32 Gepost op: 20-02-2022, 15:21:33 »
Als het afgestemd is met de winkeliers en elk tapijt is gemarkeerd heb ik er weinig problemen mee nu ze schoon zijn ingeleverd. Plus je zult zien in de ontknoping en terugblik dat waar Jeroen zei: doe de luiken maar dicht.. de mol hier zei: kom je tapijten maar weer ophalen.
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline Jordyep

  • Forumlid
Re: [Discussie] (Te?) veel opdrachten met locals gaan over dingen meenemen
« Reactie #33 Gepost op: 20-02-2022, 15:35:36 »
(Overigens ben ik er zelf niet zo van om altijd maar vanaf de zijlijn op zoek te gaan naar kritiekpunten op (o.a.) dit programma. Dan houd ik het forum liever on-topic: wie is de mol, en hoe kunnen we ons plezier in dit entertainmentprogramma nog verhogen? Geniet eens een keer...)

Kritiek maakt dingen beter, dus het is prima om daar over te discussiëren. Passief kijken en alles maar voor lief nemen vind ik een nogal vreemde mentaliteit, ook al is het maar amusement. Je zet immers ook muziek af die je kwalitatief slecht vindt.

Ik denk zelf dat het probleem ook gedeeltelijk zit in de Vlaamse mol die de lat jaarlijks hoger en hoger legt, en de kwalitatieve piek van de Nederlandse versie die ondertussen ver achter ons ligt. Je weet gewoon dat zo’n kleedjesopdracht nooit op deze manier in beeld gebracht zou worden in de Vlaamse versie. Tel daarbij op de dubbele opdrachten uit vorige seizoenen, het gebrek aan inspiratie en diepgang  in andere opdrachten, of de soms vreemde regiekeuzes, en ik denk dat mensen best een punt hebben als ze zeggen dat het programma aan wat creatieve vernieuwing toe is. Dat is verder geen sneer richting het productieteam of Rick, want het is over het algemeen nog steeds een prima programma. Maar het kan zoveel beter.

Re: [Discussie] (Te?) veel opdrachten met locals gaan over dingen meenemen
« Reactie #34 Gepost op: 20-02-2022, 16:26:45 »
Ik meen te herinneren dat bij de belgische mol een opdracht was waarbij gezegd werd dat de winkel op de hoogte was van de opdracht,
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
. Hopelijk werkte de spoiler.
Misschien niet de beste vergelijking, maar kwam ineens in mij op. Als we gaan naar oudere widm seizoenen komt inderdaad de brug verfen in mij op. Dat was gek, maar volgens mij ook aangeduid dat het in samenwerking was.

Over de opdracht van gisteren werden er aan de andere kant juist meerdere biechten geplaatst dat de winkeliers niet blij zouden zijn dat hun kleedjes vies zouden worden enzo, dat maakt het als de kijker nog raarder dat die kleedjes zo meegenomen worden. De makers geven ons deze informatie, dus de conclusie die wij trekken/trokken was gebaseerd op dat. Nu met het berichtje van Rik en Rick helpt dat natuurlijk, maar zonder deze informatie was het pijnlijk kijken gisteren.
Goed om te zien dat in dit geval de exposure dus een beetje heeft geholpen, normaliter vind ik dat geen goed argument om iemand zo te "betalen".

Offline Sophiee

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Discussie] (Te?) veel opdrachten met locals gaan over dingen meenemen
« Reactie #35 Gepost op: 21-02-2022, 12:26:06 »
Ik ben het er mee eens dat de opdrachten waarbij de locals (geïnformeerd of niet) mee moeten doen steeds ongemakkelijker aan beginnen te voelen. Opmerkelijk vond ik dat Sahil dit zelfs eerder seizoen benoemde, hij zei iets van "zo'n opdracht waarbij je mensen moet lastig vallen die altijd zo pijnlijk zijn om aan te zien".

Als kandidaat word je gedwongen de keuze te maken tussen vriendelijk en respectvol te zijn tegen (niet altijd vrijwillige) locals zoals kinderen op een tapijt, of de belangrijke tijd voor de opdracht bewaken (waar de strengere Everon voor koos), maar waarvoor je vaak onbeleefder en ongeduldiger moet omgaan met de locals.

Dit contrast zag je ook terug bij Welmoed en Sahil destijds en ik vind het een ongemakkelijk dilemma wat naar mijn mening af doet van de opdrachten. Doe mij maar weer een opdracht waarbij ze iets  positiefs gaan doen zoals bruggen verven!
Lurker sinds 2007

Online Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Discussie] (Te?) veel opdrachten met locals gaan over dingen meenemen
« Reactie #36 Gepost op: 21-02-2022, 17:20:05 »
Ik ben blij dat deze specifieke opdracht beter geregeld bleek te zijn dan uit de beelden bleek, maar ik blijf toch ook een probleem houden met dit soort opdrachten. En na even nadenken, denk ik dat dit vooral komt door de manier waarop locals worden ingezet, en de manier waarop dat dan in beeld komt.

Om even bij deze specifieke opdracht als voorbeeld te blijven: door niet tijdens de opdracht te melden dat vooraf is afgesproken met de winkeliers dat ze kleden zouden klaarleggen en geen enkele uitleg te geven over waarom de kleden werden teruggehaald (bijv. omdat kandidaten de verkeerde kleden hadden meegenomen of bij winkeliers waren geweest die niet meededen), doe je eigenlijk alsof dat er voor de opdracht niet toe doet. Het komt zo over alsof ze op geen enkel niveau hadden verwacht dat hier kritiek op zou komen. Alsof de locals alleen het decor zijn voor de opdracht, waarbij de kijker er niet over nadenkt wat voor impact dat eigenlijk heeft op de locals. Dat komt heel erg over alsof de productie er zelf óók niet over nadenkt, en de locals vooral als leuk charmant decor zien ipv echte mensen, van wie je een hoop vraagt door even gratis en voor niets hun kleden te willen lenen. Dan is het heel fijn dat het wel vooraf geregeld bleek te zijn, maar het komt voor mij alsnog niet over alsof je die mensen en hun tijd en inkomen echt respecteert.

Dus ik denk dat dat mijn hoofdprobleem is met zulke opdrachten. Je kunt best opdrachten met locals doen die wél respectvol zijn, door ze bijvoorbeeld iets te geven (denk aan foodtrucks, de brug schilderen of de toneelvoorstelling), door echt de cultuur te laten zien (zoals de opening in China of het toneelstuk in Hong Kong) of door ze gewoon te betalen voor hun tijd en moeite ipv "exposure" een goede betaling te vinden (waarbij ik ervan uit ga dat ze dit wel doen bij bijv. de heftruckrijders in opdracht 2). Maar opdrachten waarbij je maar van alles van ze verwacht terwijl ze zelf als onbelangrijk decorstuk dienen blijven voor mij altijd ongemakkelijk.

Verder zou ik het persoonlijk sowieso ongemakkelijk vinden om mensen aan te moeten spreken voor een opdracht, maar dat ligt gewoon aan mij ;D
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Discussie] (Te?) veel opdrachten met locals gaan over dingen meenemen
« Reactie #37 Gepost op: 21-02-2022, 18:52:42 »
In China vond ik dit helemaal erg die opdrachten waarin ze elkaar niet begrepen want "haha dat Chinees is niet te volgen maar ach ze zijn wel zo lief" werd een beetje de strekking die ik er soms in las.


Toch is "Can I carry your boodschappen" dankzij zo'n opdracht wel legendarisch geworden.   ;D
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [Discussie] (Te?) veel opdrachten met locals gaan over dingen meenemen
« Reactie #38 Gepost op: 21-02-2022, 19:11:55 »
Ik was benieuwd hoe de veelgeprezen Zuiderburen dit soort opdrachten eigenlijk aanpakken. Doen die het beter?

In het afgelopen seizoen in Duitsland kon ik er vijf vinden:
  • Een opdracht om de baasjes van honden te vinden in een park. Ingehuurde mensen, alleen ongemakkelijk als kandidaten fout zitten.
  • Bubbelvoetballen tegen een lokaal Duits amateurelftal. Ook van tevoren geregeld dus.
  • Een videoclip opnemen met een bekende jodelaar en andere lokale ambachtslieden. Wederom in een afgebakende setting.
  • Paintballen tegen freerunners: wederom ingehuurd.
  • Sprookjes voorlezen aan Duitse kinderen. Volgens mij vonden die er niet zoveel aan :P

In Griekenland had je trouwens nog de opdracht om zoveel mogelijk mensen te laten kijken naar een karaokeoptreden in een metrostation ::rofl:: Maar behalve dat kan ik me niet zo snel iets heugen waarbij mensen echt lastiggevallen werden of geacht mee te gaan in de chaos. Persoonlijk vind ik een georganiseerde ontmoeting met locals vaak op beeld ook prettiger om naar te kijken. Maar dat is een algemeen kritiekpunt op de opdrachten in WIDM die vaak te chaotisch in beeld komen.
...óf niet!

Online Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Discussie] (Te?) veel opdrachten met locals gaan over dingen meenemen
« Reactie #39 Gepost op: 21-02-2022, 19:34:35 »
Ik wilde het niet te veel gaan vergelijken met De Mol, maar ik kan me in ieder geval niet herinneren om daar ooit met plaatsvervangende schaamte te hebben gekeken. Ik heb het idee dat als ze daar locals inschakelen, deze niet alleen vaker daadwerkelijk zijn ingehuurd, maar ook vaker echt een onderdeel uitmaken van de opdracht ipv alleen maar dienen als decor.

Daarentegen krijgt De Mol wel weer vaker kritiek op hoe ze met dieren omgaan, maar in de meeste gevallen heb ik daar dan weer minder een probleem mee. Het enige wat ik me nu kan herinneren waarvan ik het idee kreeg dat de dieren er misschien wat minder blij mee waren, waren die kippen achterop de brommertjes in Vietnam :-X
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"