Auteur Topic: [Funstuff] - Zelf WIDM spelen? WIDM Exam 4.0 is uit!  (gelezen 19421 keer)

Offline avanzwol

  • Forumlid
[Funstuff] - Zelf WIDM spelen? WIDM Exam 4.0 is uit!
« Gepost op: 1-03-2022, 22:14:42 »
UPDATE 30-12-2022
Versie 4.0.10.0: Een kleine bug opgelost: Het gebruik van een lijst met namen (ipv een tekstvak) werkt nu ook.

Download hem hier (v4.0.10.0):
https://gitlab.com/alfonsvanzwol/widm-exam/-/packages

UPDATE 24-10-2022
Eindelijk is het zover: De officiële versie 4.0 is uit!

Aan de voorkant zijn er slechts 2 nieuwe onderdelen bijgekomen: de lijst met (printbare) antwoorden en de Thema Editor. Dit waren ook de laatste 2 dingen die ik nog op mijn "must have" lijstje had staan.
Maar achter de schermen is er veel meer gebeurd: Ik heb het project als een open source project op gitlab.com onder gebracht, zodat andere software ontwikkelaars ook aan het project kunnen werken. Hier heb ik ook een bouwstraat gemaakt zodat er automatisch een .msi installatie bestand uitrolt als er wijzigingen in de code zijn (dit heeft me veel tijd, zweet en tranen gekost). Verder heb ik de bestandsstructuur ingrijpend moeten wijzigen. De bestanden van de verschillende thema's heb ik op een andere plek moeten zetten, zodat de Thema Editor ook in Windows 10 (en hoger) er mee om kan gaan. Ook een dingetje dat qua impact niet onderschat mag worden. Oh ja, en natuurlijk een paar bugjes opgelost.  ;)

Maar enfin, het is "af" en ik hoop dat jullie er net zoveel plezier van zullen hebben als dat ik heb gehad!  ::trots:: Maar... mochten jullie nog dingen missen (of een nieuw thema oid willen toevoegen), laat het me weten.   ;)

Alfons

UPDATE 14-4-2022:
Er staat een nieuwe bèta versie klaar! Dit is waarschijnlijk mijn laatste bètaversie, je zou het ook Release Candidate 01 kunnen noemen. Klik op de link hieronder in dit bericht om de laatste versie te downloaden. Zo vlak voor de Pasen hoop ik toch nog wat mensen blij te kunnen maken die een lang molweekendje wilden organiseren.  ::tandpastasmiley::

Wat heb ik toegevoegd?
1. Ik ontdekte dat Koen in zijn versie een handige functie had ingebouwd om vragen uit andere afleveringen te kunnen hergebruiken mbv een ComboBox. Deze functionaliteit heb ik ook toegevoegd.
2. Export en import mogelijkheden van het project (en van de resultaten) mbv USB sticks! Let wel op: het ex/importeren van het project neemt alle instellingen van het project over met alle afleveringen en vragen (en resultaten). Na het maken van de test moeten alle resultaten worden verzameld via de ex/import functie voor de resultaten bij het onderdeel "Executie voorbereiden". Alleen dan worden de resultaten samen gevoegd.
3. Verder nog wat kleine wijzigingen in de gebruikers interface.

Wat staat er nog op mijn lijstje:
- Virtueel toetsenbord stabiel maken
- Antwoorden functionaliteit: bekijken, opslaan, afdrukken, e.d.
- Thema editor: om eigen thema's te kunnen maken.
- Software en source code hosten op GitLub/Hab

Hier ga ik wsl voor de zomer nog mee aan de slag.
En in de verre toekomst:
- Client/server app om over een netwerk te kunnen spelen
- Applicatie geschikt maken voor Linux en MacOS mbv .NET 5/6. Voor het ontwikkelen van een MacOS applicatie moet ik wel gesponsord worden met een MacBook.

Oorspronkelijke bericht:

Beste molloten,

Het WIDM seizoen is afgelopen, maar willen jullie zelf je eigen WIDM spel spelen? WIDM Exam 4.0 is uit!
Misschien kenden sommigen van jullie het software programma WIDM Exam van Koenvh? Ik heb een paar jaar geleden dat programma gebruikt om zelf een WIDM kinderfeestje te organiseren. De kinderen vonden het fantastisch! Het programma gaf echt een heel goede WIDM beleving voor de test en executie.
Een paar maanden geleden kwam ik er achter dat Koen de stekker uit het project had getrokken en dat er geen serieuze software ontwikkelaar was om het stokje over te nemen. Het zou zonde zijn als dit programma een stille dood zou sterven. Daarom heb ik contact met Koen opgenomen en heb alles van hem overgenomen.
Ik zal jullie de details besparen, maar het is een totaal nieuw software programma geworden, maar de goede test en executie beleving van WIDM is gebleven! Met de versie 4.0 heb ik geprobeerd om de gebruikers interface toegankelijker te maken voor iedereen. Mijn doel is geweest om het programma zo eenvoudig te maken dat zelfs een gewone moeder het voor een kinderfeestje kan gebruiken.
Ik wilde het voor de finale af hebben, omdat anders de meeste molloten weer voor een jaar in winterslaap gaan, en ik mijn doelgroep minder goed kan bereiken.

En hieronder nog een paar screenshots en impressie van de spelbeleving.

Laat even weten wat jullie ervan vinden.

Houdt dit item in de gaten voor meer nieuws.
« Laatst bewerkt op: 30-12-2022, 17:35:06 door avanzwol »

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: [Funstuff] - Zelf WIDM spelen? WIDM Exam 4.0 beta is uit
« Reactie #1 Gepost op: 2-03-2022, 00:52:42 »
Leuk dat iemand het wil overnemen! (hoewel ik het zelf eigenlijk nooit nodig heb)

En op wat vormgevingsdingen na lijkt het al aardig makkelijk te werken. Groot voordeel dat je niet alles weer ergens moet opzoeken en inladen  ::bravo::

Paar dingetjes die me meteen opvielen:
- na het maken van de test blijft de naam van de vorige kandidaat in het tekstvakje staan.
- Hij geeft altijd aan dat er 0 juiste antwoorden zijn.
- Invullen van jokers zorgt niet voor automatisch update van groen/rood scherm.
- Je kan kandidaten  per hand invullen, maar niet verwijderen. (en krijgt zwart scherm als je geen kleur selecteert)

En wat bij de versie van Koen volgens mij wel kon en hier niet:
- gegeven antwoorden per kandidaat bekijken bij de test.
- eigen thema maken/toevoegen.

En wat ik zelf fijn zou vinden (maar ook niet kon bij de versie van Koen):
- geen hoofdlettergevoeligheid als je een naam invult.

Mogelijk had je een aantal dingen zelf ook al bedacht, maar ik meld het toch even.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline avanzwol

  • Forumlid
Re: [Funstuff] - Zelf WIDM spelen? WIDM Exam 4.0 beta is uit
« Reactie #2 Gepost op: 2-03-2022, 07:44:45 »
Beste Brtdm,

Bedankt voor je opmerkingen! Hier kan ik wat mee. Sommige dingen wist ik al, andere niet. En ik word er blij van dat er ook echt andere mensen naar kijken.

Eén ding ben ik vergeten te vermelden dat de bestanden 100% uitwisselbaar zijn met de laatste versie van Koen. Oude projecten kan je dus in de projecten map toevoegen en openen. Hetzelfde geldt voor de thema's: thema's gemaakt met de oude versie kunnen ook aan deze versie worden toegevoegd. Ik denk nog even na wat ik met de thema editor doe: overnemen of de professionals de oude versie ernaast laten gebruiken om alles te kunnen tweaken.

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: [Funstuff] - Zelf WIDM spelen? WIDM Exam 4.0 beta is uit
« Reactie #3 Gepost op: 7-03-2022, 16:53:00 »
Echt super top dat je dit doet Avanzwol ::bravo::. Heb dit programma regelmatig gebruikt voor eigen widm uitjes, dus ben super blij met de inspanningen die je hiervoor doet.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline DigiMol

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Funstuff] - Zelf WIDM spelen? WIDM Exam 4.0 beta is uit
« Reactie #4 Gepost op: 7-03-2022, 21:31:03 »
Wat leuk! Ik heb zelf een paar jaar geleden een WIDM kinderfeestje georganiseerd; daarbij heb ik toen een app gebruikt van een commerciële aanbieder, maar die was toch ook nog erg beperkt.
Het is verstandiger een kaars te branden dan te klagen over de duisternis

Offline Galaxy

  • Forumlid
Re: [Funstuff] - Zelf WIDM spelen? WIDM Exam 4.0 beta is uit
« Reactie #5 Gepost op: 20-03-2022, 14:28:04 »
Bedankt voor het toevoegen, wij organiseren een WIDM weekend in Mei, en hierbij willen we gebruik maken van de executie software.
Hierover hebben wij nog enkele vragen, waarbij jullie vast kunnen helpen.

Is het mogelijk om de software en ingevulde vragen en antwoorden op meerdere computers te zetten, zodat ze simultaan kunnen worden afgenomen?
En hoe kan je zien hoeveel fouten de kandidaten hebben gemaakt?

Alvast bedankt,
Richard en Sabrina Jansen

Offline avanzwol

  • Forumlid
Re: [Funstuff] - Zelf WIDM spelen? WIDM Exam 4.0 beta is uit
« Reactie #6 Gepost op: 20-03-2022, 17:24:37 »
Beste Richard en Sabrina,

Ik ben bezig om de test via usb-stick te verspreiden en verzamelen op meerdere computers. Maar dat duurt nog een paar weken voordat erin zit.

Per aflevering/speelronde zijn er 4 fasen:
Test voorbereiden
Test uitvoeren
Executie voorbereiden en
Executie uitvoeren

Bij de stap Executie voorbereiden kunnen de resultaten van de test bekeken worden. Hier staat per deelnemer het aantal juiste antwoorden, e.d. Hier wordt ook berekend wie een rood scherm krijgt. Dit kan allemaal eventueel met de hand worden aangepast.

Welke vragen de kandidaten precies goed of fout hadden zit er nog niet in (dat vroeg Brtdm), maar dat komt ook wsl in een volgende versie terug.

Ik hoop vóór mei een stabiele versie te hebben.

Offline Galaxy

  • Forumlid
Re: [Funstuff] - Zelf WIDM spelen? WIDM Exam 4.0 beta is uit
« Reactie #7 Gepost op: 20-03-2022, 20:12:10 »
Bedankt voor je snelle reactie,  wij hebben de software gedownload en getest. Echter krijgen wij niet te zien hoeveel antwoorden fout beantwoord zijn door de testkandidaten. Kan het zijn dat wij een verouderde software versie hebben, en kunt u ons zeggen waar de juiste actuele te vinden is.

Komt de informatie over de nieuwere versies op dit forum te staan? Zodat wij in de gaten kunnen houden of er voor mei een stabielere versie beschikbaar is.

Verder een erg prettige software om mee te werken

Offline thobesss

  • Forumlid
Re: [Funstuff] - Zelf WIDM spelen? WIDM Exam 4.0 beta is uit
« Reactie #8 Gepost op: 20-03-2022, 23:23:34 »
Wat tof!

Toevallig ook plannen voor een MacOS variant?  ::hypocriet:: ::hypocriet::

Offline avanzwol

  • Forumlid
Re: [Funstuff] - Zelf WIDM spelen? WIDM Exam 4.0 beta is uit
« Reactie #9 Gepost op: 21-03-2022, 00:06:26 »
Echter krijgen wij niet te zien hoeveel antwoorden fout beantwoord zijn door de testkandidaten.

Komt de informatie over de nieuwere versies op dit forum te staan?
Klopt, het aantal foute antwoorden staat er niet. In de 2e kolom staat het aantal juiste antwoorden. Met een simpel rekensommetje kan dan het aantal foute antwoorden worden bepaald.
Nee, er is nog geen nieuwere versie. De link in het 1e bericht is de laatste versie. Ik heb een hoop vorderingen gemaakt de afgelopen weken, maar ik heb nog geen nieuwe versie gepubliceerd.

Ja, als ik een nieuwe versie publiceer, dan meld ik het hier op het forum.

Offline avanzwol

  • Forumlid
Re: [Funstuff] - Zelf WIDM spelen? WIDM Exam 4.0 beta is uit
« Reactie #10 Gepost op: 21-03-2022, 00:11:52 »
Wat tof!

Toevallig ook plannen voor een MacOS variant?  ::hypocriet:: ::hypocriet::

Nee, het spijt me, maar ik heb helemaal niets met Apple.

Offline Rick De Molloot

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • traust enginn!
Re: [Funstuff] - Zelf WIDM spelen? WIDM Exam 4.0 beta is uit
« Reactie #11 Gepost op: 21-03-2022, 10:51:50 »
Tof dat jij het weer oppakt! Heb jaren de bestanden van Koen gebruikt voor mijn eigen WIDM evenementen!

Klein vraagje: Ik heb sinds een tijdje en chromebook en nu merkte ik dat deze bestanden van jou niet te openen zijn op een chromebook.

is er een manier om dat wel voor elkaar te krijgen? Jouw programma compatibel maken voor een chromebook??
WIDM 2012: Traust enginn!!

Offline avanzwol

  • Forumlid
Re: [Funstuff] - Zelf WIDM spelen? WIDM Exam 4.0 beta is uit
« Reactie #12 Gepost op: 21-03-2022, 14:32:41 »
Beste Rick,

Chromebook is een ander besturingssysteem dan Windows, daar draaien in principe geen programma's van een ander besturingssysteem op.
Er zijn een paar mogelijkheden:
Log op je Chromebook in op een Windows PC via Remote Desktop.
En de andere optie is voor de echte nerds: Chromebook met Intel processoren schijnen Wine te kunnen draaien. En daarbinnen kunnen sommige Windows programma's draaien. Maar ik heb dat nog nooit gedaan omdat het teveel werk was.

Ik heb de code omgezet van VB naar C#, waardoor de code wat toekomst bestendiger is.

Heel misschien ga ik nog eens kijken of het project om te zetten is naar .Net 5. Dan is het programma ook te draaien op Linux en macOS en met een paar tweaks op Chromebooks die Linux ondersteunen. Maar dat is iets voor de verre toekomst.

Ik heb wel de intentie de code ergens onder brengen op een open source platform, zodat anderen ook er aan kunnen bijdragen. Maar eerst versie 4.0...

Offline Galaxy

  • Forumlid
Re: [Funstuff] - Zelf WIDM spelen? WIDM Exam 4.0 beta is uit
« Reactie #13 Gepost op: 21-03-2022, 22:32:29 »
Klopt, het aantal foute antwoorden staat er niet. In de 2e kolom staat het aantal juiste antwoorden. Met een simpel rekensommetje kan dan het aantal foute antwoorden worden bepaald.
Nee, er is nog geen nieuwere versie. De link in het 1e bericht is de laatste versie. Ik heb een hoop vorderingen gemaakt de afgelopen weken, maar ik heb nog geen nieuwe versie gepubliceerd.

Ja, als ik een nieuwe versie publiceer, dan meld ik het hier op het forum.

In onze testversie krijgen wij ook niet te zien hoeveel juiste antwoorden er gegeven zijn.

Offline avanzwol

  • Forumlid
Re: [Funstuff] - Zelf WIDM spelen? WIDM Exam 4.0 beta is uit
« Reactie #14 Gepost op: 22-03-2022, 08:08:19 »
Je kunt mijn PM negeren. Ik zie dat Brtdm al gemeld heeft dat het aantal juiste antwoorden op 0 blijft staan. Dat is natuurlijk niet werkbaar. Morgen breng ik een nieuwe bèta versie uit.

Offline Doctor WidM?

  • Forumlid
  • Brilliant!
Re: [Funstuff] - Zelf WIDM spelen? WIDM Exam 4.0 beta is uit
« Reactie #15 Gepost op: 22-03-2022, 11:05:45 »
Zouden we misschien eens een keer met een klein team deze desktopversie kunnen omschrijven naar een webapplicatie? Dan kan het overal op draaien (ook smartphones). Je zit dan wel met kosten van hosting natuurlijk.

Offline avanzwol

  • Forumlid
Re: [Funstuff] - Zelf WIDM spelen? WIDM Exam 4.0 beta is uit
« Reactie #16 Gepost op: 23-03-2022, 22:39:29 »
Ik heb een nieuwe versie klaar gezet. Hierin is een hoop afgemaakt (o.a. opmaak, Nederlandse versie) en de belangrijkste bugs opgelost.
Nog even over de telling van de juiste antwoorden. Die bug is opgelost. Maarrr... Bij iedere vraag staat een puntenaantal, die stond op 0. Nu wordt die weer netjes op 1 gezet. Alleen vragen die met de vorige bèta versie waren gemaakt, hebben nog steeds een waarde 0 en kunnen dus niet gebruikt worden. Of je moet nieuwe vragen maken, of je moet het bestand hacken en met de hand het puntenaantal van de vragen op 1 zetten.

Naast het uitzoeken waarom het Belgische lettertype niet geïnstalleerd wordt, ga ik me bezig houden met de import/export van vragen/resultaten, het tonen van de antwoorden en de thema-editor. En met bugs die nog gemeld worden.

Ik hoop dat jullie hier voorlopig mee vooruit kunnen.

Offline avanzwol

  • Forumlid
Re: [Funstuff] - Zelf WIDM spelen? WIDM Exam 4.0 beta is uit
« Reactie #17 Gepost op: 14-04-2022, 20:23:41 »
Beste volgers,

Zo vlak voor de Pasen heb ik weer een nieuwe versie gemaakt met export en import functionaliteit naar USB sticks! Lees mijn eerste bericht voor de details.

Veel plezier ermee. En kom je nog bugs tegen of mis je nog iets: laat het me weten!

Offline CBar

  • Forumlid
Re: [Funstuff] - Zelf WIDM spelen? WIDM Exam 4.0 beta is uit
« Reactie #18 Gepost op: 16-04-2022, 16:28:33 »
Geweldig programma! Ik gebruikte jaren voor een vriendenversie die van Koen en zag nu jouw versie. Ik heb de laatste zojuist gedownload, echter kom ik een bug tegen denk ik.

Ik heb nieuw project aangemaakt - Eerste 2 vragen gemaakt, juiste antwoorden gemarkeerd. Bij executie van de test krijg ik dit scherm (dus zonder tickboxes en de MOL achtergrond)

Offline avanzwol

  • Forumlid
Re: [Funstuff] - Zelf WIDM spelen? WIDM Exam 4.0 beta is uit
« Reactie #19 Gepost op: 18-04-2022, 10:36:25 »
Het lijkt erop dat het programma de afbeeldingen niet kan vinden. Die zouden moeten staan in "C:\Program Files (x86)\WIDM Exam\Afbeeldingen". Heb je misschien een ander thema gekozen?
Misschien kan je me een persoonlijk bericht sturen zodat we kunnen kijken wat er fout gaat?