Auteur Topic: [Hints] De hints die in de serie verstopt zaten  (gelezen 3255 keer)

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
[Hints] De hints die in de serie verstopt zaten
« Gepost op: 6-03-2022, 13:00:14 »


Afkomstig van wieisdemol.nl:

Geheime aanwijzingen uit seizoen 22 van Wie is de Mol?

Na de spannende ontmaskering is de Mol bovengronds. Deze Mol bereikte de laagste pot ooit en heeft menig opdracht met lef gesaboteerd. Maar er waren meer aanwijzingen naar Everon te vinden!

Geheime aanwijzingen

Er zaten namelijk geheime hints in de uitzendingen, die je naar de Mol konden leiden. In de eerste aflevering van dit seizoen zaten maar liefst vier aanwijzingen naar Everon verstopt. Voorafgaand aan de eerste opdracht vertelde Rik de kandidaten in welk team ze waren

Ingedeeld door de Mol: ‘Aftroeven’ of ‘Troeven’. De enige die niet te horen kreeg in welk team hij was ingedeeld, was Everon. Waarom? Omdat hij wist hoe het zat.



Ook droeg de Mol een shirt met op de achterkant ‘Bird 33’. Hier kun je meerdere hints uithalen:
Dit 22e seizoen deden er 11 kandidaten mee: 22 + 11 = 33. Bij de opdracht ‘Avondklok’ moesten de kandidaten de klok op de tablets stopzetten op 11:22 uur: 11 + 22 = ook 33.
En ‘Bird’ verwijst naar de Albanese vlag. Daar staat een tweekoppige vogel op. En de Mol heeft ook twee gezichten.



Bij de deelopdrachten in de opdracht ‘(Af)troeven’ moesten de kandidaten stokken verplaatsen om een kloppende rekensom te maken. Er lag: 3-0=5. In die getallen had je de geboortedatum kunnen zien van de Mol: 30 mei. En wie proostte vervolgens triomfantelijk op het feit dat er na deze opdracht welgeteld 0 euro was verdiend voor de pot? Everon.



Op het einde van de opdracht ‘Reddingsactie’ in aflevering 6 geeft Rik de kandidaten een duidelijke aanwijzing: “Ik hoop dat jullie na deze opdracht meer te weten zijn gekomen over de Mol in jullie midden.” Wie stond er midden in het speelveld? Everon.

Ook als je kijkt naar de leeftijden van alle kandidaten uit dit seizoen is het Everon die in het midden staat:

    Laetitia - 29
    Sahil - 29
    Hila - 29
    Fresia - 30
    Welmoed - 31
    Everon - 39
    Kim-Lian - 41
    Glen - 42
    Arno - 53
    Thomas - 53
    Suzanne - 59

En er was een ‘initialen hint’ naar Everon Jackson Hooi: De letters E en H zijn te zien in het patroon van het tapijt waar Rik op staat tijdens de uitleg van de opdracht ‘Carpet diem’, in aflevering 8. De eerste letters van de voor- en achternaam van de Mol.

Verwijzingen in titels
Heb je wel eens op de titels in de afleveringen gelet? Verschillende titels van de afleveringen en opdrachten verwezen naar de Mol.

Aflevering 2
De titel van aflevering 2 is ‘Zwijgen’. Bij de opdracht ‘Prikactie’ wil de Mol per se als laatste de jeep op om zo min mogelijk gouden ballonnen lek te prikken. En je kent het spreekwoord ‘spreken is zilver en zwijgen is goud’.

Aflevering 3
Aflevering 3 kreeg de titel ‘Nietszeggend’. Dit slaat op Everon die met de katapult een voetbal in het goede doel schoot, maar wiens schot uiteindelijk nietszeggend was omdat het werd vereffend met de foute goal van Arno.



Aflevering 5
Aflevering 5 heet ‘Kettingreactie’. Bij de opdracht ‘Uit de lucht gegrepen’ komt Everon niet los waardoor niet alleen hij maar ook Hila geen geld verdient voor de pot. Een kettingreactie.

En bij de opdracht ‘Zwanenmeer’ kan er door Everon en Laetitia een tijd lang niet via de portofoon gecommuniceerd worden met de anderen, doordat de Mol de portofoon in een onbewaakt moment op een ander kanaal zet. Ook een kettingreactie.

Aflevering 8
‘Mollenvanger’ is de titel van aflevering 8. Uit dat woord kun je van alle kandidaten die toen nog in het spel zaten, alleen de naam van de Mol halen: Everon.

Daarnaast waren er dit seizoen een aantal opdrachttitels die naar Everon verwezen: ‘Net of net niet’, ‘Binnen en buiten bereik’, ‘(Af)troeven’. Een hint naar de soap waarin hij als acteur te zien is, die ook bestaat uit tegenovergestelde woorden: Goede Tijden, Slechte Tijden. En waarvan in aflevering 7 de uitzendtijd te zien was op de klokkentoren in het kasteel van Gjirokastër: van acht uur tot net iets over half negen.



https://wieisdemol.avrotros.nl/afleveringen/item/geheime-aanwijzingen-uit-seizoen-22-van-wie-is-de-mol/

Offline Sanmol

  • Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: [Hints] De hints die in de serie verstopt zaten
« Reactie #1 Gepost op: 6-03-2022, 13:05:57 »
Hints die op meerdere mensen kunnen slaan vind ik eigenlijk nooit zo leuk. Uit nieuwsgierigheid: misschien interessant om een poll toevoegen om te kijken wie er van hints af wilt gaan in het programma? Het word altijd een paar keer per jaar genoemd en ik ben wel benieuwd hoeveel mensen hier zo over nadenken.

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: [Hints] De hints die in de serie verstopt zaten
« Reactie #2 Gepost op: 6-03-2022, 13:35:37 »
Mijn favoriete hint van dit jaar: de 3 - 0 = 5! Zo simpel, maar zo doeltreffend!
Ich bin ein Bärliner!

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Hints] De hints die in de serie verstopt zaten
« Reactie #3 Gepost op: 6-03-2022, 13:42:03 »
Ik kijk eigenlijk nooit naar hints ::hypocriet::
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: [Hints] De hints die in de serie verstopt zaten
« Reactie #4 Gepost op: 6-03-2022, 13:55:03 »
Mijn favoriete hint van dit jaar: de 3 - 0 = 5! Zo simpel, maar zo doeltreffend!
Classic Wie is de Mol hint.  ::ok::

Offline Tunneltelevisie

  • Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
Re: [Hints] De hints die in de serie verstopt zaten
« Reactie #5 Gepost op: 6-03-2022, 14:03:09 »
Wauw, veel hints zijn ook daadwerkelijk ontdekt.  ::ok::

Zelf zat ik in de juiste tunnel, maar ik heb bij Everon ook wel wat hints ontdekt die geen hints bleken te zijn.  ::rofl:: Toch een beetje tunnelvisie dus.

Hulde voor iedereen die de juiste hints naar Everon te pakken heeft gekregen!  ::bravo::
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Hints] De hints die in de serie verstopt zaten
« Reactie #6 Gepost op: 6-03-2022, 14:24:26 »
Op zich leuke hints. Zoals altijd lekker vergezocht en vaag, maar dat hoort er ook een beetje bij. De anagram-hints vind ik wel moeilijk. Als je letters overhoudt, is het geen anagram. Zo kun je overal wel de naam Everon in gaan zoeken.

De rekensom en de vele tegenstellingen (à la GTST) zijn dan wel weer leuk gevonden.

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Hints] De hints die in de serie verstopt zaten
« Reactie #7 Gepost op: 6-03-2022, 17:13:24 »
Ik vind hints altijd leuk en vind altijd minstens de helft vd officiele hints. Van mij mag dat erin blijven. Hoort er wel bij vind ik.

Offline Chardo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • True Art
Re: [Hints] De hints die in de serie verstopt zaten
« Reactie #8 Gepost op: 6-03-2022, 17:45:49 »
Heel goed dat eigenlijk alle hints wel ontdekt zijn. Ik vind het alleen wel bezwaarlijk dat niet alle titels hints waren. Ze mogen het van mij heel cryptisch maken, maar liever alles of niets. En zelf mis ik nog de leaderhint, want maskers monteren voor een paar frames, dat MOET toch iets betekenen?

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: [Hints] De hints die in de serie verstopt zaten
« Reactie #9 Gepost op: 6-03-2022, 19:04:28 »
Ik denk dat iedere titel wel op een bepaalde manier op de mol slaan, maar dat ze ze niet allemaal genoemd hebben. Aan de andere kant: die titels zijn zo algemeen dat ze aan bijna iedere kandidaat zijn te relateren als je je best doet.  :P
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Online mocemole

  • Forumlid
Re: [Hints] De hints die in de serie verstopt zaten
« Reactie #10 Gepost op: 6-03-2022, 19:28:21 »
Toch de meeste hints hier gevonden, en van mij mogen ze erin blijven.

Offline Jaapie

  • Forumlid
Re: [Hints] De hints die in de serie verstopt zaten
« Reactie #11 Gepost op: 6-03-2022, 19:46:51 »
Ik hoop vooral dat ze er geen nephints naar andere kandidaten meer in stoppen.
De maskerhint zoals nu vormgegeven is vind ik daar toch wel onder vallen.

Offline daniwidm

  • Forumlid
Re: [Hints] De hints die in de serie verstopt zaten
« Reactie #12 Gepost op: 6-03-2022, 23:13:03 »
Hints die op meerdere mensen kunnen slaan vind ik eigenlijk nooit zo leuk. Uit nieuwsgierigheid: misschien interessant om een poll toevoegen om te kijken wie er van hints af wilt gaan in het programma? Het word altijd een paar keer per jaar genoemd en ik ben wel benieuwd hoeveel mensen hier zo over nadenken.

Ik kan er inderdaad helemaal niks mee. Op 'dit niveau' kan men evenveel hints vinden voor elke kandidaat.
De redactie kan zelfs prima al deze "officiële hints" achteraf hebben bedacht, omdat ze per toeval kunnen ontstaan.

Offline _Malle_Molloot

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Doorgedraaide Molloot
Re: [Hints] De hints die in de serie verstopt zaten
« Reactie #13 Gepost op: 7-03-2022, 19:16:27 »
Uuuhm…


“ De titel van aflevering 2 is ‘Zwijgen’. Bij de opdracht ‘Prikactie’ wil de Mol per se als laatste de jeep op om zo min mogelijk gouden ballonnen lek te prikken. En je kent het spreekwoord ‘spreken is zilver en zwijgen is goud”

Deze uitleg vinden ze zelf toch niet serieus goed? Wat heeft het spreekwoord te maken met everon? Iedereen had wat te maken met die gouden ballonnen…

Ze verzinnen soms echt titels die expres naar andere kandidaten wijzen.. het was zo vreemd dat juist in die aflevering Fresia tot het einde van opdracht 1 niks had gezegd. Hoe ze ook de camera in keek en zich niet omdraaide naar de groep toen ze besloten wie als eerste zouden gaan prikken, dat was echt opvallend, zeker met die afleveringstitel. En de uitleg die ze nu geven klopt van geen kant
Mollen ontmaskerd: Jurre, Renee, Jeroen, Rob, Merel, Jan, Thomas & Klaas (NL). Comfort, Uma, Lennart & Alina (BE).

Offline Chardo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • True Art
Re: [Hints] De hints die in de serie verstopt zaten
« Reactie #14 Gepost op: 7-03-2022, 21:24:22 »
Ja maar er staat duidelijk dat de Mol in het laatste team wilde om de gouden ballonnen door te prikken, dus als je wist wie de Mol was, dan wist je ook op wie de titel sloeg.  ::hypocriet::

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Hints] De hints die in de serie verstopt zaten
« Reactie #15 Gepost op: 7-03-2022, 21:29:22 »
Uuuhm…


“ De titel van aflevering 2 is ‘Zwijgen’. Bij de opdracht ‘Prikactie’ wil de Mol per se als laatste de jeep op om zo min mogelijk gouden ballonnen lek te prikken. En je kent het spreekwoord ‘spreken is zilver en zwijgen is goud”


Ben vergeten waar dit precies gezegd is.. finale of moltalk dacht ik.. dat Everon als enige zweeg toen Thomas in zn proefrondje begon te prikken. 

Offline Delightz

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Hints] De hints die in de serie verstopt zaten
« Reactie #16 Gepost op: 8-03-2022, 08:34:08 »
Hints als de mol die zichzelf niet heeft ingedeeld bij Troeven/Aftroeven vind ik juist mooi om te kunnen ontdekken.

Online Molest

  • Forumlid
Re: [Hints] De hints die in de serie verstopt zaten
« Reactie #17 Gepost op: 8-03-2022, 08:47:22 »
Hints als de mol die zichzelf niet heeft ingedeeld bij Troeven/Aftroeven vind ik juist mooi om te kunnen ontdekken.
Achteraf een mooie hint. Maar wel volledig gelijkwaardig aan Kim-Lian die als enige een envelop krijgt waarvan het lakzegel niet te zien is. Zelfde redenering: de mol hoeft zichzelf niet uit te nodigen voor het bal.

Of Fresia die in de aflevering "Zwijgen" opvallend stil is. De ene keer blijkt iets een hint te zijn, de andere keer heeft het veel weg van bewuste montage, om een hint te suggereren. Wat dat betreft is zoeken naar hints vrij zinloos. Een van de leukste van dit seizoen vond ik "Mollenvanger", waarin de naam van de Mol gevangen zat. En 30-5 inderdaad.

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Hints] De hints die in de serie verstopt zaten
« Reactie #18 Gepost op: 8-03-2022, 09:07:51 »
 
Citaat
Voorafgaand aan de eerste opdracht vertelde Rik de kandidaten in welk team ze waren ingedeeld door de Mol: ‘Aftroeven’ of ‘Troeven’. De enige die niet te horen kreeg in welk team hij was ingedeeld, was Everon. Waarom? Omdat hij wist hoe het zat.

Prima aanwijzing. Dit werd ook opgepikt op het forum.

Citaat
Ook droeg de Mol een shirt met op de achterkant ‘Bird 33’. Hier kun je meerdere hints uithalen: Dit 22e seizoen deden er 11 kandidaten mee: 22 + 11 = 33. Bij de opdracht ‘Avondklok’ moesten de kandidaten de klok op de tablets stopzetten op 11:22 uur: 11 + 22 = ook 33.

Ook weer een goede hint.

Citaat
En ‘Bird’ verwijst naar de Albanese vlag. Daar staat een tweekoppige vogel op. En de Mol heeft ook twee gezichten.

Deze vind ik nogal dubieus. Die vlag ziet er nu eenmaal zo uit.

Citaat
Bij de deelopdrachten in de opdracht ‘(Af)troeven’ moesten de kandidaten stokken verplaatsen om een kloppende rekensom te maken. Er lag: 3-0=5. In die getallen had je de geboortedatum kunnen zien van de Mol: 30 mei. En wie proostte vervolgens triomfantelijk op het feit dat er na deze opdracht welgeteld 0 euro was verdiend voor de pot? Everon.

Goede aanwijzing.

Citaat
Op het einde van de opdracht ‘Reddingsactie’ in aflevering 6 geeft Rik de kandidaten een duidelijke aanwijzing: “Ik hoop dat jullie na deze opdracht meer te weten zijn gekomen over de Mol in jullie midden.” Wie stond er midden in het speelveld? Everon.

Eerder werd tijdens ‘Luid sprekers’ ook al ‘De Mol is in ons midden’ geroepen. Toen kon het alleen op andere kandidaten dan Everon slaan. Niet bepaald een sterke hint.

Citaat
Ook als je kijkt naar de leeftijden van alle kandidaten uit dit seizoen is het Everon die in het midden staat: (...)

Zwakke hint. Als je op voornaam sorteert staat Kim-Lian in het midden. Als je op achternaam sorteert, staat Arno in het midden. Op de groepsfoto staat Fresia in het midden. Kan op vele kandidaten slaan.

Citaat
En er was een ‘initialen hint’ naar Everon Jackson Hooi: De letters E en H zijn te zien in het patroon van het tapijt waar Rik op staat tijdens de uitleg van de opdracht ‘Carpet diem’, in aflevering 8. De eerste letters van de voor- en achternaam van de Mol.

Dat tapijt zullen ze niet speciaal voor WIDM gehaakt hebben. Leuk dat ze er een gevonden hebben met een patroon waarin je EH kan zien, maar wederom niet sterk.
Citaat
De titel van aflevering 2 is ‘Zwijgen’. Bij de opdracht ‘Prikactie’ wil de Mol per se als laatste de jeep op om zo min mogelijk gouden ballonnen lek te prikken. En je kent het spreekwoord ‘spreken is zilver en zwijgen is goud’.

Met afstand de zwakste aanwijzing. Dat de Mol in de laatste groep terecht kwam was vooral ondanks, en niet dankzij, zijn zwijgen. Vervolgens prikt hij een paar gouden ballonnen lek. Zwijgen was inderdaad goud, maar dan op een hele kandidaatse manier. Fresia lag hier meer voor de hand, aangezien zij tijdens het ontbijt én de opdracht zweeg.

Citaat
Aflevering 3 kreeg de titel ‘Nietszeggend’. Dit slaat op Everon die met de katapult een voetbal in het goede doel schoot, maar wiens schot uiteindelijk nietszeggend was omdat het werd vereffend met de foute goal van Arno.

Matige aanwijzing, kan ook weer op vele manieren uitgelegd worden.

Citaat
Aflevering 5 heet ‘Kettingreactie’. Bij de opdracht ‘Uit de lucht gegrepen’ komt Everon niet los waardoor niet alleen hij maar ook Hila geen geld verdient voor de pot. Een kettingreactie.

Redelijk goede hint, deze konden we prima aan Everon linken.

Citaat
En bij de opdracht ‘Zwanenmeer’ kan er door Everon en Laetitia een tijd lang niet via de portofoon gecommuniceerd worden met de anderen, doordat de Mol de portofoon in een onbewaakt moment op een ander kanaal zet. Ook een kettingreactie.

Mwah.

Citaat
‘Mollenvanger’ is de titel van aflevering 8. Uit dat woord kun je van alle kandidaten die toen nog in het spel zaten, alleen de naam van de Mol halen: Everon.

Goede cryptische hint. De naam Everon zit ‘gevangen’ in het woord mollenvanger.

Citaat
Daarnaast waren er dit seizoen een aantal opdrachttitels die naar Everon verwezen: ‘Net of net niet’, ‘Binnen en buiten bereik’, ‘(Af)troeven’. Een hint naar de soap waarin hij als acteur te zien is, die ook bestaat uit tegenovergestelde woorden: Goede Tijden, Slechte Tijden. En waarvan in aflevering 7 de uitzendtijd te zien was op de klokkentoren in het kasteel van Gjirokastër: van acht uur tot net iets over half negen.

Veruit de beste hints, wat mij betreft. Een duidelijk verwijzing naar de Mol.

Al met al vrij weinig hints dit jaar, waarvan de helft zwak tot matig. Dit kan beter.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Talpavenator

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Tunnel? Ik zit helemaal niet in een tunnel
Re: [Hints] De hints die in de serie verstopt zaten
« Reactie #19 Gepost op: 8-03-2022, 10:05:56 »
Ik heb het al meerdere malen gezegd: een mol zoeken op basis van hints gaat je niet lukken. Dat blijkt elk jaar - en vooral dit jaar - maar weer. Kijken naar verdachte acties helpt veel en veel meer. Met verdachte acties bedoel ik niet zo zeer een verdachte actie die keihard in beeld gebracht wordt, maar zaken die opvallend zijn t.o.v de rest. Daardoor viel Everon al vrij snel op voor mij.
Ik vind hints wel leuk en dit jaar heb ik er redelijk veel kunnen vinden. Alleen die hints betreft het shirt en het vloerkleed zag ik niet als offiiciële hints.
Wat voor mij de de opvallendste hints waren die mij dan wel de juiste richting in duwde: de geboortedatum en het niet indelen van de mol in de eerste aflevering. Toen daarna het zakje niet gevonden werd, de porto niet meer werkte en de boef werd gefotografeerd was het voor mij nog duidelijker en eindelijk in de laatste aflevering het slotstuk: de foto die op de grond lag en door Everon van de lijn gehaald was.
Hints mogen wat mij betreft blijven, maar ik denk dat een overgroot deel op dit forum al jaren echt veel te veel waarde hecht aan hints en daardoor vooral dit jaar compleet in de mist is gegaan met het zoeken naar de mol. De maskerhint heeft voor zo vel tunnelvisie gezorgd, dat kandidaatacties van Kim als molacties werden gezien en dat echte molacties gebagatelliseerd werden of onterecht aan Kim werden toegewezen, terwijl in de uitzending het tegendeel werd gezegd (denk maar aan de boef die door Kim op de foto zou zijn gezet).
Ga er maar vanuit dat veel te ver gezochte hints geen hints zijn en dat hints waar je veel te veel voor moet puzzelen ook geen hints zijn. Bijna altijd zijn de hints redelijk direct of er moet één keer gepuzzeld worden (dus niet allerlei getallen optellen om tot een letter te komen).
Daarom schreef ik de morsecodehint van 2 jaar geleden ook al gelijk af. Veel te ver gezocht (en daarnaast was Nathan juist heel kandidaats, want waarom zou de mol geld pakken in het park?).
De jokerkaart van vorig jaar vond ik dan wel weer leuk op zich, maar kon ook op Rocky slaan en dat maakte het weer wat minder.

Hints mogen wat mij betreft blijven. Ik steek er alleen geen energie in om vergezochte hints uit te pluizen. Je vindt er de mol niet (meer) mee. Toch blijft het leuk om te zien hoe molloten zich angstvallig aan één hint kunnen vastklampen. Ik heb dit jaar vaak kunnen lachen om hoe Kim Lian tunnelaars zich in allerlei bochten hebben gewrongen om Kim Lian toch als mol te blijven zien en dat houdt het ook leuk. Lang geleden dat het forum er zo naast heeft gezeten en misschien ook wel een wake-up call om voortaan de afleveringen beter te gaan bekijken.
Het wordt makkelijker als je denkt, dus vooral niet stoppen met denken. Kan zeker handig zijn om de mol te vinden.