Auteur Topic: [Spoiler] Spoiler Topic  (gelezen 21998 keer)

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
[Spoiler] Spoiler Topic
« Gepost op: 28-11-2022, 15:34:20 »
In dit topic kunnen spoilers gedeeld worden. Spoilers zijn informatie over nog niet uitgezonden beelden.

In dit topic is het gebruik van spoilertags ([spoiler][/spoiler]) niet verplicht.

Mocht je een hele grote spoiler hebben
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
dan kan het nog steeds netjes zijn om hier ook spoilertags te gebruiken.


Dit spoilertopic is zoals elk jaar bedoeld als een topic om over (mogelijke) spoilers te praten. Nog steeds is alleen dit topic die plek. Maar er mogen ook algemene discussies over wie de Mol is in dit topic gevoerd worden die gebruik maken van de door de (mogelijke) spoilers vergaarde kennis. Het gebruik van spoilertags is hierbij niet nodig.

Nog steeds geldt dat we met spoilers bedoelen:
- Informatie over nog niet uitgezonden beelden.

Overtuigende molacties zoals Thomas in de duinen en Merel bij de lasers kunnen gewoon in de betreffende kandidaten- en opdrachttopics worden besproken. Hints kunnen gewoon in het hints-topic besproken worden. Hints van het kaliber CASE ISTHEMOLE en de KLAAS-hint ook, maar dan met gebruik van spoilertags.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Spoiler] Spoiler Topic
« Reactie #1 Gepost op: 9-01-2023, 18:05:01 »
Maar we zitten in het jaar der Veranderingen dus zijn er helemaal geen spoilers!  ::ohno:: ::hypocriet::
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline RicoMolloot

  • Forumlid
Re: [Spoiler] Spoiler Topic
« Reactie #2 Gepost op: 9-01-2023, 21:56:01 »
Maar even hé. Geen enkele inhoudelijke afvallerspoiler dit jaar. Ondanks spoofmails naar MoMo om de locatie te achterhalen. Kudos naar de makers tot en met!  ::bravo:: ::bravo:: ::bravo::

Offline annebeestje

  • Forumlid
Re: [Spoiler] Spoiler Topic
« Reactie #3 Gepost op: 9-01-2023, 22:02:36 »
Ja nou gelukkig zeg, ik hoop dat dat hierboven het absolute dieptepunt blijft.  ::ohno::
« Laatst bewerkt op: 9-01-2023, 23:28:21 door annebeestje »

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Spoiler] Spoiler Topic
« Reactie #4 Gepost op: 9-01-2023, 23:18:53 »
De vraag is is zoiets een fout van productie of gewoon te vergaand gedrag van molfans . Ik ben geneigd heel duidelijk op het laatste in te zetten .


Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Spoiler] Spoiler Topic
« Reactie #5 Gepost op: 23-01-2023, 18:46:26 »
Dit is het jaar zonder spoilers!  ::bravo:: ::ok::

Ik denk dat het Afvallershotel ook meehelpt.

Een zegen, dat ding!
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Spoiler] Spoiler Topic
« Reactie #6 Gepost op: 23-01-2023, 22:32:55 »
Ja, na het debacle van uitgelekte afvallers in het verleden heb ik eens een bericht naar Rick gestuurd met de opmerking dat het misschien een beter idee zou zijn als de afgevallen kandidaten niet meteen terugreizen, maar in het land van de opnames blijven. Ik zal niet claimen dat ik het afvallershotel verzonnen heb, maar hopelijk heeft mijn berichtje (en mogelijk soortgelijke berichten van andere molloten) Rick toen aan het denken gezet.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [Spoiler] Spoiler Topic
« Reactie #7 Gepost op: 23-01-2023, 23:11:50 »
Ja, na het debacle van uitgelekte afvallers in het verleden heb ik eens een bericht naar Rick gestuurd met de opmerking dat het misschien een beter idee zou zijn als de afgevallen kandidaten niet meteen terugreizen, maar in het land van de opnames blijven. Ik zal niet claimen dat ik het afvallershotel verzonnen heb, maar hopelijk heeft mijn berichtje (en mogelijk soortgelijke berichten van andere molloten) Rick toen aan het denken gezet.

Ik mag hopelijk aannemen dat jij derhalve ook de kosten van al die overnachtingen draagt? Dat is wel zo eerlijk jegens je mede-belastingophoesters, nietwaar?  ::hypocriet::

Edit: Excuus, die was misschien wat flauw. Maar er zit wel een kern van waarheid in. De NPO ligt van vele kanten onder vuur. Dat is vaak tokkieretoriek over 'de staatsomroep' etc., maar dat betekent niet dat alle kritiek ongegrond is. Ik vind werkelijk dat de makers van WIDM niet altijd even gewetensvol omgaan met het enorme budget dat zij toebedeeld krijgen, en dat vermaledijde 'afvallershotel' (als zoveelste episode in het luxevakantieprogramma dat de deelnemers nu al jarenlang wordt aangeboden) is daar een goed voorbeeld van.

'Regelmatig' klinkt zo borstklopperig, maar ik ben beroepsmatig toch wel een paar maal per jaar te gast bij de NPO (meestal radio, maar ook weleens televisie). Dat zijn allicht geen programma's van het kaliber WIDM, en juist daar merk ik keer op keer dat het knibbelen en pingelen is. Om mijn reiskosten - die werkelijk geen grote hap uit het budget behelzen - vergoed te krijgen moet ik altijd door allerlei bureaucratische hoepeltjes springen. Dat is vervelend, maar m.i. zeer te prijzen.

Bij WIDM lijken ze niet op een paar duizend euro meer of minder te kijken, en dat irriteert me mateloos - juist omdat hun collega's bij minder gehypete programma's enorm op de penning moeten zijn.

Ooit liep er bij de VARA een regisseur of producent rond die bij de reisprogramma's met Boudewijn Büch het dagelijkse bedrag dat hij ophaalde bij de wisselkantoren liet afhangen van de valutakoers; "Het is immers niet ons eigen geld". Het zou me een lief ding waard zijn als McCullough & Co zich deze filosofie eigen zouden maken.

(En à propos van het afvallershotel: je gaat mij niet vertellen dat een lijnvlucht met tien (quasi-)BN'ers plus Rik minder spoilergevoelig is dan het druppelsgewijs repatriëren van afgevallen kandidaten).



« Laatst bewerkt op: 24-01-2023, 00:20:46 door Michmol »
Woosie down?

Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Spoiler] Spoiler Topic
« Reactie #8 Gepost op: 24-01-2023, 07:19:29 »
Het is bij de publieke omroep ik kwam er vroeger wat vaker dan nu maar heb nog wel een goed beeld) precies hetzelfde als bij de commerciëlen, hoe hoger de (luister of) kijkcijfers, hoe meer het mag kosten. En vanuit economisch oogpunt is daar niets mis mee.
Indien WIDM zou gaan bezuinigen, zou daarvan geen cent terugvloeien naar de belastingbetaler dus dat argument gaat maar heel beperkt op.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Spoiler] Spoiler Topic
« Reactie #9 Gepost op: 24-01-2023, 09:23:16 »
Zijn er dan helemaal geen spoilers?

Een zekere deelnemer aan het spel reageerde op sociale media op een wat vervelende post. Max van den Broek (ik dacht Jan Uriot maar het was toch Max) van De Telegraaf en nog meer mensen vonden dit raar, want als deze persoon de mol zou zijn, zou die niet zo reageren volgens hen.

Dat kan je dan pareren met omgekeerde psychologie, maar het blijft een klein smetje.
« Laatst bewerkt op: 24-01-2023, 09:45:55 door foxhunter »

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [Spoiler] Spoiler Topic
« Reactie #10 Gepost op: 24-01-2023, 09:30:14 »
Het is bij de publieke omroep ik kwam er vroeger wat vaker dan nu maar heb nog wel een goed beeld) precies hetzelfde als bij de commerciëlen, hoe hoger de (luister of) kijkcijfers, hoe meer het mag kosten. En vanuit economisch oogpunt is daar niets mis mee.
Indien WIDM zou gaan bezuinigen, zou daarvan geen cent terugvloeien naar de belastingbetaler dus dat argument gaat maar heel beperkt op.

Dat kijk- en luistercijfers invloed hebben op het budget weet ik allicht (ook uit ervaring), en enige logica zit daar ook wel in. Of er 'niets mis mee is' dat die juist bij de NPO doorslaggevend moeten zijn, is echter al jarenlang een (volgens mij niet onterecht) punt van discussie.

Natuurlijk ben ik niet zo naïef om te verwachten dat we aan het eind van het jaar een bedragje teruggestort krijgen als aandeel van het niet-bestede NPO-budget. Maar dat betekent niet dat de NPO, en WIDM in het bijzonder, niet eens wat kritischer naar zijn bestedingspatroon mag kijken. Er zijn al sinds mensenheugenis discussies over het geld dat naar de publieke omroep gaat, en dat is niet allemáál af te doen als populistisch gereutel. Het is toch niet zó wereldvreemd om te stellen dat met het schrappen van het afvallershotel duizenden, zo niet tienduizenden euro's over zouden blijven voor iets anders?

De som van mijn irritaties is trouwens breder, en komt er op neer dat ik vind dat de makers van WIDM de afgelopen pakweg tien of zelfs vijftien jaar wel heel zelfgenoegzaam zijn geworden, terwijl daar niet per se een inhoudelijk steeds beter programma tegenover staat. De vanzelfsprekendheid waarmee geld wordt besteed aan m.i. niet al te sterk beargumenteerde luxes als steeds riantere onderkomens voor de kandidaten, een afvallershotel etc. is daarvan slechts één aspect.

Het is ook het wel heel achteloos wegwuiven van zelfs maar de vriendelijkst geformuleerde kritiek. Het zijn ook die hysterische live-finales, waarin ze zich met geluids- en lichteffecten laten toejuichen als op Aarde teruggekeerde halfgoden. Het is ook die volkomen uit de kluiten gewassen industrie (MolTalk, Podcasts, Molboekjes) die rond het programma is ontstaan. Het is ook hun olifant-in-de-porseleinkastmentaliteit waarmee ze nietsvermoedende dorpsbewoners overdonderen in sommige opdrachten. En het is ook hun kokette virtue signaling met de zorgvuldige casting van migratieachtergrondiërs en lhtbi'ers, en 'eliminatie' zeggen in plaats van 'executie', om tegelijkertijd schaamteloos zaken te doen met genocidale dictaturen en het vanzelfsprekend te vinden om met zijn twintigen het vliegtuig te pakken naar de meest verre locaties.

Het afvallershotel is, kortom, slechts een symptoom van een dieperliggend probleem bij Wie is de Mol. En ik heb nog geen enkel steekhoudend argument gelezen over hoe dit spoilers - hee, we zijn weer on-topic!  ;) - zou voorkomen.
« Laatst bewerkt op: 24-01-2023, 09:35:33 door Michmol »
Woosie down?

Offline DRenziboy

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Je weet wel, die rare gast ;)
Re: [Spoiler] Spoiler Topic
« Reactie #11 Gepost op: 24-01-2023, 09:55:25 »
Eeeuh... je hoeft ook niet te kijken hé?  ::rofl::

Maar een afvallershotel in essentie betekend dat iedere kandidaat op hetzelfde moment terugvliegt. Hierdoor kan er geen lek ontstaan over wie wanneer al weer in Nederland gespot is.
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?

Online Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Spoiler] Spoiler Topic
« Reactie #12 Gepost op: 24-01-2023, 10:14:37 »
Mooi stuk Michmol, maar off-topic. Je kan een column insturen: https://www.wieisdemol.com/forum/2023/?topic=72639.0  :)

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [Spoiler] Spoiler Topic
« Reactie #13 Gepost op: 24-01-2023, 10:16:49 »
Eeeuh... je hoeft ook niet te kijken hé?  ::rofl::

Je bedoelt het ongetwijfeld niet kwaad, maar dit niet al te inhoudelijke 'argument' is wel zo'n beetje over zijn houdbaarheidsdatum heen.

Maar een afvallershotel in essentie betekend dat iedere kandidaat op hetzelfde moment terugvliegt. Hierdoor kan er geen lek ontstaan over wie wanneer al weer in Nederland gespot is.

Dit snijdt al meer hout. Maar hoeveel spoilers zijn er in het verleden dan allemaal geweest op basis van het terugkeerschema? Van welke kandidaten wisten we van tevoren al zeker dat ze de finale niet zouden halen omdat ze 'te vroeg' alweer in Nederland 'gespot' waren? Ik kan me er letterlijk geen één herinneren.

In het verleden (althans, na pakweg 2010) kwam dit topic er vooral op neer dat mensen de sociale media van (potentiële) kandidaten gingen navlooien op 'stiltes' en andere afwijkingen. Daar kwamen weleens geloofwaardige hypotheses uit, maar vrijwel nooit definitief 'bewijs'. En sinds de kandidaten gewoon hun telefoons, tablets en andere gadgets mogen houden is dat lek ook meer dan afdoende gedicht.

De majeure spoilers - op het ongeluk van Janine na - die ik me herinner kwamen allemaal voort uit onoplettendheid van de makers zelf, die fragmenten uit opdrachten gebruikten in de leader, of de Kloosterhint bedachten, of zich middels een foto op locatie solidair wilden betuigen met een kandidate, of zich lieten fotograferen in een Chinese autofabriek.

« Laatst bewerkt op: 24-01-2023, 10:28:14 door Michmol »
Woosie down?

Online Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Spoiler] Spoiler Topic
« Reactie #14 Gepost op: 24-01-2023, 10:19:31 »
Nogmaals: dit topic is om spoilers te delen. Die zijn er op het moment niet, en de discussies die aangezwengeld worden zijn interessant maar horen niet in dit topic gevoerd te worden.

Als je een column wil schrijven waarin je bepaalde discussies wilt aanzwengelen: doe vooral, leuk! Maar dan worden die discussies wel in het juiste topic gevoerd. (Column-topic in dit geval.)

Edit: In plaats van een column schrijven mag een topic met een stelling openen natuurlijk ook. Zoals Pac onlangs deed (zie hier). Kies dan wel één onderwerp uit zodat daar duidelijk over gediscussieerd kan worden.
« Laatst bewerkt op: 24-01-2023, 11:21:00 door Heinz »

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Spoiler] Spoiler Topic
« Reactie #15 Gepost op: 24-01-2023, 18:52:16 »
Ik zit iedere keer met een thrillend vingertje op de knop te drukken omdat ik een SPOILER denk te lezen.....

Toegegeven heb ik mij ook al een paar keer schuldig gemaakt aan 'geen spoiler' in dit topic  :o

En zo ook nu  ::hypocriet::. Dus iedereen die nu gedrukt heeft: sorry, jammer..... maar nee, juist wees blij dat er geen spoilers zijn door dat Afvallershotel
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline mollien

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Spoiler] Spoiler Topic
« Reactie #16 Gepost op: 24-01-2023, 19:21:07 »
Zijn er dan helemaal geen spoilers?


Er is een edit foutje gemaakt bij de officiele podcast, heb het in dit topic nog niet voorbij zien komen of ik lees er over heen. Aan het eind van de podcast (afl2) kondigde Rik de afvaller en de andere kandidaat aan, en zei hierbij 2 namen die er nu allebei nog in zitten. De podcast is snel offline gehaald en veranderd.
Edit; ik heb dit zelf niet gehoord maar Ze bespraken dit in de Trust Nobody podcast. Als ik het goed heb onthouden ging het om
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
« Laatst bewerkt op: 24-01-2023, 19:24:08 door mollien »

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Spoiler] Spoiler Topic
« Reactie #17 Gepost op: 24-01-2023, 19:25:53 »
Wow, de eerste spoiler. En de afvallers verbazen mij niet ;D ::rofl::
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline mollien

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Spoiler] Spoiler Topic
« Reactie #18 Gepost op: 24-01-2023, 20:08:22 »
Dan hoop ik niet dat het een fragment was uit de laatste podcast, “gesprek met de winnaar en de mol”  ::rofl:: vast niet, dat zullen ze wel anders opgenomen hebben.

Offline SanderFMC

  • Forumlid
Re: [Spoiler] Spoiler Topic
« Reactie #19 Gepost op: 24-01-2023, 20:24:43 »
Als ik het goed begrijp zou dan slechts één van die twee namen afvallen, en wie van de twee weten we niet. Maar zelfs dat is speculatie